Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:33

Neonlight.. Dat is gewoon niet waar. Dat is te regelen. In de loop der jaren is het verschijnsel "mod die alles moet kunnen, moet meepraten met beleid, etcetera" geintroduceerd. In eerdere jaren hadden mods gewoon hun eigen forum, werden die fora een stukje minder gemod met de regeltjes en lag meer handelingsbevoegdheid bij de forummods. Als er sprake was van een overstijgende situatie, dan vond overleg plaats. Een dergelijk format zou ook best voor EA kunnen gelden. Met één of twee all round mods die de linking pin vormen.

Het probleem van meer mods is dat je meer moet samenwerken en afstemmen. En als samenwerking en afstemming niet voldoende werkt is de automatische bureaucratische reflex dat je nóg meer gaat afstemmen om het beter te doen. En voor je het weet ben je vooral aan het afstemmen. Als dat niet meer werkt, ga je het oplossen met regels. En nog meer regels als blijkt dat de regels niet alles afdekken en er nóg meer afgestemd moet worden.

Jullie zitten in de automatische loop der bureaucratie.

lovey_ou

Re: Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:52

kan er alsjeblieft wat worden gedaan aan de pbs op ea? word wcht gek van die meters lange pbs en je kan het in lettertype 80neerzetten maar mensen lezen er nog steeds over heen :+

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:00

om antwoord te geven op een vraag van iemand eerder, ik heb inderdaad geen 30 pagina;s doorgelezen, wel 10 ;)

Ik heb inderdaad het idee dat we tegen een muur aanpraten, jammer. Ze willen er geen tijd meer aan besteden en volgens mij is er ook te weinig besef over hoe groot het gedeelte van EA is. Het is voor mij toch echt een belangrijk gedeelte en vind het jammer dat daar niet even over kan worden nagedacht om toch iets meer mods aan te stellen. Echt jammer dat met het huidige internet steeds meer mogelijk is maar steeds meer websites minder mogelijkheden krijgen.

Ik hoop dat er iets aan gedaan wordt, maar heb er een hard hoofd in en zet mijn spullen in ieder geval maar weer op marktplaats want sinds het nieuwe EA heb ik slechts 1 ding via bokt verkocht.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:01

Anoniem schreef:
Maar wie heb je daar dan mee? jezelf? of bokt? Ik denk dat dit soort reacties een beetje zinloos zijn(aangezien dit inmiddels al 100 keer is gezegd). Want daar mee komt het niet terug..

het niet meer kijken op EA (is voor mij) niet iets om bokt te straffen ofzo hoor. Ik heb er gewoon geen zin meer in zo, laatst zag ik ergens veiligheidbeugels en toen dacht ik, 'oh ja dat is wel nuttig om te hebben. Ik denk er even over na'. Even later waren ze al weg, je kunt gewoon niet meer zien of er al geboden is en hoeveel en hoeveel interesse er is. In het ouide formaat had je daar tenminste nog zicht op en dan weet je of je snel moet handelen, of het al boven budget is en of je er ook nog wel even over na kunt denken. En ik heb mezelf er juist niet mee, want ik koop nu minder dingen die ik niet nodig heb :')
Het aangeven dat men er niet meer kijkt is volgens mij geen straf voor bokt, maar een teken aan de wand dat het nieuwe systeem niet erg aantrekkelijk is.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:07

Ik zou heel graag wel eens een reactie van Bart willen hebben op Anya. Ben benieuwd wat hij daar op te zeggen heeft. Ik neem tenminste aan dat hij wel mee leest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:33

Neonlight schreef:
Het team is sowieso te klein, en geschikte moderators vinden en de tijd te hebben ze op te leiden valt niet mee. Er zitten nog heel wat gaten op andere fora, die vullen we liever op dan alle aandacht en capaciteit op EA te richten.

:x

Sorry.....

Anyway, start een sollicitatie campagne, k weet zeker dat er genoeg mensen zijn die willen helpen... Alleen of ze aan de wensen van t team voldoen is vraag 2, maar daar kom je op zo'n manier snel genoeg achter

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:46

Stef, zoals ik al zei, wij kunnen niet een blik van 10 nieuwe moderators open trekken en die begeleiden. We hebben daar de tijd en de capaciteit niet voor. 4 tegelijk is maximaal, en daarmee krijgen we de gaten op andere fora niet eens opgevuld.
Het gaat er niet alleen om dat er genoeg mensen zich aanbieden, het gaat ook om de capaciteit van het huidige team die te klein is om nieuwe mensen te begeleiden. En moeten we een vijfde deel van de modcapaciteit op EA zetten terwijl er zoveel gaten zitten op de rest van bokt? Gaten waar ook last van is, omdat het modteam altijd te laat is met ingrijpen en dergelijke? Want dat is het gevolg van de ondercapaciteit op de rest van de fora. Het klinkt allemaal leuk en aardig, hoppakee, trek een blik van 20 nieuwe moderators open en alles is opgelost, maar zo werkt het helaas niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:52

Maar daarmee geef je dan dus eigenlijk aan dat de gekozen maatregel slechts een middel is om problemen elders te verminderen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling, maar wel een duidelijk teken dat er eens écht moet nagedacht worden over beleid en professionalisering. Als team zijn jullie absoluut goud waard, maar op deze manier gaan jullie en Bokt het niet redden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:55

Ja hoor, dat zou best kunnen Neonlight. Maar dat zou betekenen dat zaken anders georganiseerd moeten worden. Dat de functie van Mod op de schop moet. Dat je een all round mod ook weer echt handelingsbevoegd moet maken, i.p.v. volkomen afhankelijk van afstemming zodra het ook maar iets ingewikkelder wordt. In dat geval is je 'sollicitatieprocedure' meer gericht op de competenties van mensen om zelf binnen (niet dichtgetimmerde) kaders te kunnen handelen, i.p.v. op mensen die bereid zijn regels te volgen en ook van harte geloven dat regels de oplossing voor de meeste problemen zijn.
Je hebt in iedere organisatie zeker mensen nodig die 'van de regels zijn'. Je hebt in iedere organisatie waarschuwers nodig die zeggen dat het niet kan.

Maar een hele groep mensen die zich vooral richt op verbeteren wat er is, zonder die paar gekken met visie levert stilstand op.

Zoals Ford ooit al zei: "als ik had gedaan wat iedereen deed, dan had ik een sneller paard willen maken", en dan had de uitvoering en het management vast gezegd dat dat niet mogelijk was.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:16

Hilli schreef:
Maar daarmee geef je dan dus eigenlijk aan dat de gekozen maatregel slechts een middel is om problemen elders te verminderen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling, maar wel een duidelijk teken dat er eens écht moet nagedacht worden over beleid en professionalisering. Als team zijn jullie absoluut goud waard, maar op deze manier gaan jullie en Bokt het niet redden.

Nee, daarmee geef ik aan dat EA te veel werk gaf voor de moderators die er zaten en het aanstellen van moderators op EA op dit moment niet kan, en dat dat slechts is omdat mensen de regels niet naleven. Dus wordt er naar een oplossing gezocht en er is nu een oplossing gekozen dat er mogelijkheden om de regels niet na te leven worden verkleind. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:11

Wat jammer dat je de teksten van Anya negeert neonlight... want ik denk echt dat ze de vinger precies op de zere plek legt :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:38

Anya heeft het over een compleet andere opzet van EA, en daar willen we nu niet aan, omdat dit een tussenoplossing is totdat de nieuwe EA, waar nu al hard aan gewerkt wordt, komt. Dit is een idee waar we wel over na kunnen denken, maar niet als tussenoplossing. En dit topic gaat over de tussenoplossing.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:43

:D nee hoor, daar heeft Anya het niet over :n

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:44

Hoe word het nieuwe EA dan? En wanneer komt het er?
Geef ons eens wat duidelijkheid!

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:50

CoronaLime schreef:
Hoe word het nieuwe EA dan? En wanneer komt het er?
Geef ons eens wat duidelijkheid!

SMART doelen stellen

Doelstellingen worden vaak te vaag en vrijblijvend geformuleerd als wensen, intenties, of goede voornemens. Om succesvol leiding te geven moet je zoveel mogelijk SMART doelen stellen. SMART staat voor:

* Specifiek
* Meetbaar
* Acceptabel
* Realistisch
* Tijdgebonden
http://www.carrieretijger.nl/functioner ... llen/smart
Heb bovenstaande zie ik steeds niet terug komen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:04

Anya schreef:
:D nee hoor, daar heeft Anya het niet over :n

Inderdaad :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:19

In het topic Anya @ [FZ] Veranderingen op Eenmaal-Andermaal lees ik over een afgescheiden forum bijvoorbeeld.
Of mods die alleen maar op EA kunnen modden, maar zoals ik al zei, dat is niet iets waar we naar toe willen, omdat dat niet werkt. Je hebt toch een totaalplaatje nodig voor diverse zaken.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:23

Wat is dat totaalplaatje dan Neonlight?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:37

Bijvoorbeeld schaduwaccounts van EA-gebanden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:43

:') laat maar. Jullie snappen het echt niet he?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:43

Met alle respect Neonlight. Dát is gewoon op te lossen. Een schaduwaccount is door iedereen met enige kennis van zaken te vinden, het is ook niet zo moeilijk om de info over schaduws in één voor mods toegankelijk topic te zetten. Gewoon mods mét knoppen (hadden de hulpmods niet) die zich in principe beperken tot EA (niet alleen EA kunnen modden, maar zich daartoe beperken) en die paar topics die relevant zijn voor dat forum i.p.v. meedenken en praten over beleid en andere zaken.

En ga me nu niet vertellen dat dat niet kan, want ik weet dat dat zeker weten wél technisch mogelijk is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:51

Maar waarom een blik mods speciaal voor EA open trekken zodat een onevenredig deel van een team daar zit en we op andere fora gigantisch capaciteit tekort komen? Stel dat we dat doen, dan komt het volgende topic weer over het beleid van bokt, een zogenaamd 2de rondetafeltopic, waar we niets aan kunnen doen omdat we daar geen capaciteit voor hebben. Zoals ook al eerder is gezegd, EA is een extra onderdeel van het forum, en hier moet het forum onder lijden. Dit is slechts een tijdelijke oplossing voor het nieuwe EA er is, en dit is zeker geen voorbode van het nieuwe EA.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:53

Nee hoor ca 10 mensen die zich hier in het topic hebben aangeboden de daad bij het woord laten voegen. Dan heb je gelijk meer tijd om de hiaten elders op te lossen. Die deels oplosbaar zijn door het achter de schermen toch net ietsje anders te organiseren lijkt me. En dat inwerken valt reuze mee. Weet je wat: als het gaat om de knopjes, hoe vindt je schaduws e.d. dan bied ik me aan het ze te leren. Ik denk dat ik dat nog wel kan na al die jaren :') weekje werk.

En als het tijdelijk is, dan is het helemaal geen probleem. 10 tijdelijke mods. Is ook fijn voor die mensen. Is het af te zien, dragen ze wat bij, maar is het ook weer eindig. En wellicht levert het zelfs goede mods op. Je weet nooit. ;)
Tenzij het nieuwe EA natuurlijk nog 2 jaar op zich laat wachten.. ook dat weet je maar nooit.
Want ik heb geen nieuwe EA-datum/planning gespot. Maar ik kan er natuurlijk overheen kijken.

Wat ik wel weet is dat je met het veranderen van EA een belangrijke USP (unique selling proposition) uit het raam gooit. Over de schouders naar buiten denk ik, want het team lijkt nog steeds met de rug naar het raam te staan. Het is zo gek nog niet om vaker uit het raam naar buiten (de omgeving) te kijken. Dan zie je wat daar gebeurt. :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:07

Neonlight: je leest niet goed.... het gaat niet om EA, het gaat om de manier waarop jullie mod team in elkaar steekt. Dat is gewoon niet langer houdbaar op een dergelijk groot forum. Jullie grondregels zijn prima houdbaar op een klein forum met een klein modteam, maar niet op een forum met de omvang die bokt inmiddels heeft.
Om de vergelijking met een bedrijf nog eens te maken (en nee, ik weet dat bokt geen bedrijf is)... er zijn meerdere mogelijkheden om een groot bedrijf te managen. Je kunt het volgens het bureaucratisch model doen (dat doen jullie nu ook met bokt), je kunt werken met meerdere managementlagen, of je kunt gaan managen op hoofdlijnen met zelfsturende teams (is een leuke optie op mijn werk die erg goed werkt, 6 managers sturen 700 man personeel aan). Jullie proberen als mods het beleid te maken en uit te voeren op alle fronten. Maar de mods zijn niet individueel verantwoordelijk, maar als collectief, wat maakt dat over alle details overlegd moet worden. En omdat mods vrijwilligers zijn, kost het tijd om te overleggen. En te reageren op al die onderwerpen die overleg behoeven.
Je schrijft zelf ook al dat er overal op het forum gaten vallen in de modcapaciteit en dat het heel veel tijd kost om de mods in te werken. Dat geeft ook aan dat het probleem veel groter is dan EA alleen.

Met alle respect, maar de oplossing voor EA is gewoon lapwerk, een doekje voor het bloeden. De echte oorzaak van het probleem wordt zo niet aangepakt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:12

Precies.. je stoot een stukje van het bedrijf af, gaat je concentreren op de rest. En dezelfde problemen vliegen je daar ook om de oren.

Kan me niet voorstellen dat modden nog zo lollig is. Het moet tegenwoordig nóg meer tijd vreten dan het vroeger al deed ;) En dat probleem blijft. Omdat jullie bureaucratischer zijn georganiseerd dan de grootste bureaucratie die we hebben (Philips) of was het nu toch de overheid :)