oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:37

Wat mij verbaast is dat ik tegenwoordig zowat wekelijks door mensen met een rel in verband wordt gebracht en daar toch echt nog geen enkele OW voor heb gekregen. Dus dat smijten valt volgens mij nog wel mee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:41

Zo. Ik heb me door heel veel pagina's heengelezen.
Dat was even werk.

Met betrekking tot de opmerkingen die tot OW's geleid hebben: ik zag het topic pas later en vroeg me inderdaad af waarom sommige van die OW's gegeven zijn. De OW m.b.t. het vergelijk naar WOII kan ik volgen. Dat is en blijft een zeer gevoelig onderwerp en het had toch niet zo moeilijk hoeven zijn om een vergelijking te maken die voor sommige groepen als minder kwetsend overkomt.

Met betrekking tot bijvoorbeeld de opmerking van SP (sec de opmerking). Die vond ik ook niet zo OW-waardig. Maar het betrof een opmerking die bewust is geplaatst nadat een mod heeft aangegeven dat sancties zouden volgen als niet on topic werd gebleven / of persoonlijk op elkaar werd gereageerd. Dát gebeurde dus wel. En in die zin kan ik de gegeven OW wel ondersteunen. De OW is ook gegeven voor het negeren van een moderator-aanwijzing. Niet voor de opmerking sec.

Met betrekking tot het op slot zetten van topics...
Dat is altijd een moeilijk punt. Wanneer zet je een topic op slot. Het is makkelijk als er duidelijk centrale topics zijn. Bijvoorbeeld: medisch staat met enige regelmaat vol met topics over zomereczeem. Nieuwe topics gaan op slot met een verwijzing naar het centrale topic. Dát zijn de makkelijkste.

Dan heb je de moeilijker varianten: wat doe je met het zoveelste topic waarin voor en tegenstanders van natuurlijk bekappen elkaar in de haren vliegen. Geen nieuwe informatie wordt gedeeld en het topic slechts een constante herhaling van "wederzijds harde" standpunten oplevert. Waarin de kans groot wordt dat die mensen elkaar wederzijds gaan beledigen (als dat al niet gebeurt en al door vrijwel alle partijen op de TEM is gedrukt). In zulke gevallen zet ik na een aantal verzoeken om on topic te blijven en elkaar niet 'virtueel af te maken" het topic op slot.

En wat doe je met een topic als: wie weet hoe castreren werkt. Met name rond het voorjaar staan er soms 5 van die topics op één pagina. Terwijl met enig zoeken op de 10 voorgaande pagina's ook een flink aantal 'castratie-topics' te vinden zijn. Een aantal van deze topics zet ik dus op slot met een verwijzing naar andere lopende castratie-topics.

In andere situaties wordt om slotjes gevraagd en worden die niet gegeven. Voorbeelden daarvan zijn foto's op HAW, waarin een topicstarter vaak iets teveel (veelal terecht) commentaar krijgt op de eigen rijkunsten. Die topics gaan niet op slot (of tijdelijk op slot omdat er een relletje ontstaat en dan weer open.

Soms zet ik topic ook tijdelijk op slot. Om inderdaad te overleggen en om te voorkomen dat een topic (waar een aantal mensen een vete aan het uitvechten zijn) uit de hand loopt.

Voor mij zijn dit allemaal redelijk valide redenen. Toegegeven. Soms twijfel je wel over wel of niet een slotje. Dat zal ongetwijfeld ook gelden voor andere mods. En dan heb ik het met de medische fora relatief makkelijk. Daar zitten doorgaans oudere bokkers.

Ik realiseer me dat wat je hier ook schrijft als mod, nooit afdoende toelichting is. Maar ik heb een poging gedaan.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:43

Wie maakte dan die opmerking over WOII? Ik heb redelijk goed meegekeken dacht ik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:53

Excuus Prima: ik heb me niet correct uitgedrukt in een poging mijn tekst kort te houden. Ik had geen WOII moeten zeggen maar "opmerking met een vergelijkende referentie naar de periode van nazi-duitsland". Dan was het wel correct geweest.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:02

Ja eindelijk iemand die het snapt. Nu mag je me zeggen dat er vreemd aan was!! Het is namelijk niet zo dat ik de gestapo erbij haalde, of de SA (anders had ik de data trouwens ook niet goed). Maar een referentie naar een systeem waarin iedereen elkaar in de gaten hield, waarbij dat van kwaad tot erger ging en dus misbruik van werd gemaakt, tot het genoegen van de autoriteiten. Ik heb de vergelijking 'waarde vrij' neergezet, niet ondubbelzinnig of wat dan ook. Ik snap oprecht dus niet wat het probleem is. Wellicht kan jij me wel overtuigen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:05

Een referentie naar die periode is NOOIT waardenvrij.
Ooit (lang geleden) heb ik een college gehad van een prof die een perfecte organisatie neerzette. Tot hij meldde dat het een zeker 'kamp' betrof waar die organisatie op sloeg. Moraal van het verhaal is dat zekere perioden in de geschiedenis zodanig ingezonken zijn dat er geen sprake meer is van 'waardenvrij".

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:12

En daar heb je dus moddies voor nodig, om die antwoorden te geven die je zelf niet kan verwoorden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:19

Anya schreef:
Terwijl met enig zoeken op de 10 voorgaande pagina's ook een flink aantal 'castratie-topics' te vinden zijn. Een aantal van deze topics zet ik dus op slot met een verwijzing naar andere lopende castratie-topics.

Ik denk dat er maar weinig mensen boos zijn als een topic op slot gaat als er een verwijzing naar een gelijksoortig topic gegeven wordt. Dubbelposts krijgen ook vaak een opmerking mee als die een slotje krijgen en dat lijkt mij ook geen probleem.
Met discussies is het weer een heel ander verhaal en ik begrijp dat dan best de vraag kan rijzen wat ermee te doen. Wat mij, uit oa dit topic, lijkt is dat veel Bokkers meer problemen hebben met het op slot goien van een discussie wegens een paar 'stoorzenders'. Doorgaans verdwijnen die stoorzenders na verloop van tijd vanzelf. Verdwijnen ze niet, dan zal een topic vaak uitdraaien op twee kampen die elk geen duimbreed willen wijken en dan kan een slotje nodig zijn.
Op dit moment worden topics vaak gesloten terwijl de stoorzenders nog niet uitgesproken zijn. De kans op het vanzelf verdwijnen van de stoorzenders is dan ontnomen terwijl de eigenlijke discussie misschien best verder gevoerd zou kunnen worden. Misschien zou een mod de stoorzenders dan via PB kunnen vragen om te stoppen (ik weet niet of dit vaak gebeurd?) terwijl het topic open blijft.
'T is maar een idee, hoor.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:23

Nee dat klopt. Geen 1 periode wat in negatieve zin bekend staat is waardevrij, afhankelijk van hoever in de geschiedenis. Echter gaat het erom dat IK het waardevrij heb geschreven.Bovendien ging het niet over die periode zelf, maar over een kliksysteem, zoals zovaak is ingezet in het verleden, wat tot verschillende resultaten heeft geleid.

Maar goed, ik begrijp het. Het is over de edge voor jullie en kan tot zekere hoogte meegaan hiermee, maar niet om jou reden, maar om het feit dat ik 'slimmerik' in negatief context bracht met een kliksysteem (ongeacht welke periode in de geschiedenis waarnaar ik refereer, waardevrij voor de 1 en niet voor de ander). Ik heb het dus op de man gespeeld door een naam eraan te koppelen! Neem aan dat je me ook geen ban geeft als ik zei dat ik naar discovery keek over een docu over Hitler, alleen omdat dat nooit waardevrij is.
Nu de tweede OW!

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:36

Anya schreef:
Zo. Ik heb me door heel veel pagina's heengelezen.
Dat was even werk.

Met betrekking tot de opmerkingen die tot OW's geleid hebben: ik zag het topic pas later en vroeg me inderdaad af waarom sommige van die OW's gegeven zijn. De OW m.b.t. het vergelijk naar WOII kan ik volgen. Dat is en blijft een zeer gevoelig onderwerp en het had toch niet zo moeilijk hoeven zijn om een vergelijking te maken die voor sommige groepen als minder kwetsend overkomt.

Met betrekking tot bijvoorbeeld de opmerking van SP (sec de opmerking). Die vond ik ook niet zo OW-waardig. Maar het betrof een opmerking die bewust is geplaatst nadat een mod heeft aangegeven dat sancties zouden volgen als niet on topic werd gebleven / of persoonlijk op elkaar werd gereageerd. Dát gebeurde dus wel. En in die zin kan ik de gegeven OW wel ondersteunen. De OW is ook gegeven voor het negeren van een moderator-aanwijzing. Niet voor de opmerking sec.

Met betrekking tot het op slot zetten van topics...
Dat is altijd een moeilijk punt. Wanneer zet je een topic op slot. Het is makkelijk als er duidelijk centrale topics zijn. Bijvoorbeeld: medisch staat met enige regelmaat vol met topics over zomereczeem. Nieuwe topics gaan op slot met een verwijzing naar het centrale topic. Dát zijn de makkelijkste.

Dan heb je de moeilijker varianten: wat doe je met het zoveelste topic waarin voor en tegenstanders van natuurlijk bekappen elkaar in de haren vliegen. Geen nieuwe informatie wordt gedeeld en het topic slechts een constante herhaling van "wederzijds harde" standpunten oplevert. Waarin de kans groot wordt dat die mensen elkaar wederzijds gaan beledigen (als dat al niet gebeurt en al door vrijwel alle partijen op de TEM is gedrukt). In zulke gevallen zet ik na een aantal verzoeken om on topic te blijven en elkaar niet 'virtueel af te maken" het topic op slot.

En wat doe je met een topic als: wie weet hoe castreren werkt. Met name rond het voorjaar staan er soms 5 van die topics op één pagina. Terwijl met enig zoeken op de 10 voorgaande pagina's ook een flink aantal 'castratie-topics' te vinden zijn. Een aantal van deze topics zet ik dus op slot met een verwijzing naar andere lopende castratie-topics.

In andere situaties wordt om slotjes gevraagd en worden die niet gegeven. Voorbeelden daarvan zijn foto's op HAW, waarin een topicstarter vaak iets teveel (veelal terecht) commentaar krijgt op de eigen rijkunsten. Die topics gaan niet op slot (of tijdelijk op slot omdat er een relletje ontstaat en dan weer open.

Soms zet ik topic ook tijdelijk op slot. Om inderdaad te overleggen en om te voorkomen dat een topic (waar een aantal mensen een vete aan het uitvechten zijn) uit de hand loopt.

Voor mij zijn dit allemaal redelijk valide redenen. Toegegeven. Soms twijfel je wel over wel of niet een slotje. Dat zal ongetwijfeld ook gelden voor andere mods. En dan heb ik het met de medische fora relatief makkelijk. Daar zitten doorgaans oudere bokkers.

Ik realiseer me dat wat je hier ook schrijft als mod, nooit afdoende toelichting is. Maar ik heb een poging gedaan.

Weeral inloggen, verdomme ik word er zo moe van.....maar goed....

Je probeerd het, ja ik ben het me je eens, als er weer een topic over een of andere paarden ziekte is begonnen die reeds 1000x beschreven is.
Maar daar gaat mijn commentaar niet over.
Mijn probleem is dat veel topcs, zoals bv mijn inlog probleem (nooit gehad voor mijn maand ban, anderen wel) nog steeds niet opgelost is.
En telkens gaat een nieuw topic daarover op slot, met de vermelding: "post het maar in forum problemen", wel die topic is reeds >1910 posts groot.
Leest iemand dat nog? Ik geloof het niet....te veel posts....
Waarom kunnen mensen niet hun problemen posten in "alweer een nieuw topic?" als het probleem zo dringend is, dan blijft het toch vanzelf boven staan.
Waarom moeten die telkens op slot om verwezen te worden naar de >1910 post topic dat toch niemand meer kan overzien?
Waarom geven moderators (Ibbel vooral) telkens de indruk dat er aan gewerkt word terwijl ik het idee heb dat ze het zelf niet weten?
En ten laatste, waarom kan iemand die een ban uitgezeten heeft niet met een "schone lei" beginnen en vrij komen van de stapel ban die jullie hanteren?
Waarom niet meer waarschuwingen alvorens iemand uit te sluiten?

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:37

Tis simpel Prima, ze mogen, of ze mogen je niet Knipoog

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:28

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 00:21

Wel Natasja.....

Het lijkt me duidelijk....
Bart heeft een enquete gestart, blijkbaar heeft hij ook zijn twijfels over het funktioneren van moderators hier, anders zou het dat nooit gestart hebben.

Want ik kan me niet voorstellen dat hij het gedaan heeft vanwege mijn opstarten van xxxx, al hoewel.......
Het komt wel ineens nadat ik die link heb gegeven Clown
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-09-06 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reeds 1x genoemde site verwijderd. Link in onderschrift is wel toegestaan.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 00:55

Kijk, dit bedoel ik dus, wat Anya juist deed is perfect.
Ik beging een fout en het is duidelijk.

Zo moet het, perfect Anya!!! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 00:58

Dankjewel Bas!
Maar ja.. Ik doe weer andere dingen niet zo handig af en toe.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 01:01

Anya schreef:
Dankjewel Bas!
Maar ja.. Ik doe weer andere dingen niet zo handig af en toe.

Kan altijd gebeuren...
Maar ik heb het zelf vaak meegemaakt hier dat mods ongelofelijk onduidelijk zijn.
Iedereen pakt dingen wel eens niet handig aan, ik ook niet, maar met er over te spreken met de gebruiker in kwestie kan een boel oplossen.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:04

Sundancer schreef:
Tis simpel Prima, ze mogen, of ze mogen je niet Knipoog

Ja vind ik ook helemaal prima, maar dan moeten ze met een juiste onderbouwing komen en niet met een beslissing op basis van een onderbuik gevoel (en dan moet ik het niet voor hoeven kauwen zoals hierboven). Dat irriteerd me mateloos. Bovendien creert dat bij mij het gevoel dat moddies het geen reet kunnen schelen.

Met de eerste OW kan ik leven, maar ben echt benieuwd op welke grond de tweede is uitgedeeld.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 16:05

Olympia schreef:
Jha vind je het gek, jullie vinden het soms alleen maar leuk om mensen af te zeiken..

Verder als je het niet leuk vind om bokt, waarom kom je dan terug, je weet dat er toch niks te veranderen valt als je al aangeeft, want het wordt volgens jouw gesloten of je krijgt zelf een ban, waarom dan al die moeite?

DAt is een grove leugen! We zeiken helemaal niet af en we zijn daar ook niet op uit! We geven soms ongezouten onze mening en sommige mensen zijn gewoon te snel gekwetst.

Olympia schreef:
Ik begrijp ook wel dat sommige dat er niet mee eens zijn enz, ik zou dat ook niet leuk vinden als ik een OW zou krijgen om een flutreden, maar echter.. Ik sta voor de klas en heb dit ook wel is, het ene kind ben je na 2x waarschuwen al zat en geef je straf en bij het andere kind probeer je het nog maar is een keer, om het zo maar even te zeggen, een stomme vergelijking misschien, maar goed..

En ik post alleen maar, omdat ik hier als eerder had gepost en me er aan erger dat sommige zeggen dat ze het niet leuk vinden op bokt enz, maar toch blijven komen, ik vraag me dan af, waarom kom je nog?

Kennelijk boeit bokt jou niet zo. Ik vind het soms leuk om mijn mening ergens over te ventileren en eens te polsen hoe andere mensen hierover denken. Het is dan allesbehalve leuk als zo'n topic op slot wordt gedaan, vaak zelfs om de meeste onbenullige redenen. DAn ga je je inderdaad afvragen van 'wat doe ik hier eigenlijk?" JE zit je te amuseren en dan wordt dat botweg afgebroken. MAar kennelijk maak jij dat niet mee omdat het je eenvoudig niet boeit. Ik ken jou eigenlijk ook niet, zie jouw naam hier ook voor het eerst.
Karl66 schreef:
Wat mij verbaast is dat ik tegenwoordig zowat wekelijks door mensen met een rel in verband wordt gebracht en daar toch echt nog geen enkele OW voor heb gekregen. Dus dat smijten valt volgens mij nog wel mee.

Een kwestie van geluk? Misschien komt jouw tijd nog.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:06

Nou, ik zit hier al vanaf 2002, heb met de HK mee ik denk meer dan 10.000 berichten maar ook nog nooit een UN of een OW gekregen hoor. Ik geef mijn mening ook, maar niet zonder tact. Ik hoef me niet zo nodig te profileren.

Maar als ik me zó zou ergeren aan zaken hier, zou ik echt weg blijven.

En nu de enquete maar eens invullen Cool

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 19:18

Heb de enquete ingevuld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:08

Desiree schreef:
We geven soms ongezouten onze mening en sommige mensen zijn gewoon te snel gekwetst.

Zijn andere mensen te snel gekwetst, of zijn de opmerking soms te ongezouten? Wie bepaalt dat?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:42

Desiree schreef:
Karl66 schreef:

Een kwestie van geluk? Misschien komt jouw tijd nog.

Nee hoor, in die topics gaf ik netjes on topic mijn mening, je kan namelijk ook duidelijk zijn zonder ongezouten te worden.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:45

Karl66 schreef:
je kan namelijk ook duidelijk zijn zonder ongezouten te worden.

En daar sla je de spijker op z'n kop.
Maar helaas wil niet iedereen die moeite nemen.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 02:26

Gezouten boter is toch ook veel lekkerder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 08:54

Olympia schreef:
Waarom kom je hier dan nog Bas?

Olympia, ik ken je niet, je komt op voor bokt, mag.

MAAR je eerste post waarbij je het op de man speelt, meteen Bas even wil aanspreken, maar DAT mag niet op bokt, daar krijg je een OW voor.

Heb ik ook gedaan, een andere bokker even aangesproken op haar irritante gedrag, moddie had aanwijzing gegeven, heb ik niet gezien. Ben zo eentje die snel reageert, dom he?? Maar ik kreeg een OW, jij niet? De aanwijzing is toch gegeven, maar geldt die niet meer?? Je hebt al ettelijke persoonlijke berichten geschreven. Komt dat misschien omdat ik de kliksysteemknop niet indruk?? Ga ik ook zeker niet doen hoor, van mij mag je dit doen. Maar waar is die ENE maat?? Hebben we het hier niet steeds over in dit topic?? Boos!

Moddies, dus als je OW's en bans hebt uitgedeeld, en daarna wordt er weer op de man gespeeld, dan mag het weer, totdat er weer eentje verschijnt met de aanwijzing?? Begint het een beetje een kinderachtig gedoe teworden, want bij Bas mag het wel??