Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:19

Waar er twee katten zijn ze over het algemeen er allebei van overtuigd van 'ja maar zíj begon'. Dus het advies : 'niet terugkatten' is in theorie wel aardig, maar in de praktijk voelt niemand zich aangesproken / willen beiden 'zich verdedigen'.

Het is net zoals Terry Pratchett zegt: "in elk huwelijk zijn er twee mensen die er allebei van overtuigd zijn dat de ánder snurkt" :+

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:23

Hahaha ja dat is waar :D
En toch hoop je ergens dat het punt voor het katten al 1 denkt.. joh laat maar of bepaalde handelingen doen ipv ook nog eens extra melden. (Ik ga weg, temmen, zet op foei, enz).

Of het punt komt dat je er samen trots op gaat zijn hoe mooi je samen snurkt :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:32

Oordopjes, gewoon oordopjes :j Dat is hier tenslotte ook de oplossing :+

pien_2010

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:34

Niet alles is altijd op te lossen voor een ander. Soms probeer ik het en dàt gaat met wisselend succes.
Niet alles hoeft ook opgelost te worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:49

Even bijgelezen, maar volgens mij gebeurd er precies waar het al pagina's lang over gaat. Er zijn een aantal bokkers die overtuigd zijn van hun gelijk, en die willen anderen opdringen waar ze het wel of niet over mogen hebben want zij hebben immers de waarheid in pacht en als anderen daar niet naar luisteren dan moeten ze niet zeuren als ze persoonlijk worden want dan moeten ze maar geen afwijkende mening hebben. Afwijkend = raar en moet volledig onderbouwd worden door feiten. Ook als het topics zijn die gaan om afwijkende meningen.

De posts van Daisy vind ik wel goed onderbouwd, dat er heel veel verschil zit in de manier van discussieren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:05

Je zal een mening toch met íets moeten onderbouwen, anders valt er zo weinig te discussieren lijkt me.

Herman Finkers zei ooit in een conference:
"Jezus daalde omhoog naar de hemel"
"Maar dat kán toch helemaal niet?"
"Nee, maar dat geloof ik zo."

Einde verhaal, want dan ben je toch uitgelüld?

Alles leuk en aardig, je gelooft maar een eind raak. Maar kom dan niet met: "ik wil discussieren over dat Jezus naar de hemel omhoog daalde" Want dát schuurt met: ja maar, ik geloof dat nou eenmaal. Dan moet je ook geen discussie starten. Want het doel daarvan zou moeten zíjn dat je andere meningen wilt ophalen. En willen die meningen jou overtuigen, dan zal daar één of ander argument bij moeten zitten waardoor je die overtuiging krijgt.

100 x iets roepen kan misschien sommige mensen hersenspoelen, maar dat is niet de gebruikelijke manier om je punt over te brengen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:10

Ja en soms worden er zaken onderbouwd, maar dan vinden de mensen met de gangbare meningen dat niet goed genoeg..want alleen artikelen die hun voorkeur hebben worden serieus genomen. Dus dat maakt het dan wel heel moeilijk he...sommige mensen zijn ook echt totaal niet open minded. Die denken dat als ze een ander serieus nemen in het gevoel van de ander dat ze hun eigen "gelijk" kwijt raken ofzo.

En dan komt bij mij de grootste irritatie, sommige mensen zitten alleen maar in discussies om hun eigen gelijk te halen. Het is niets anders dan hun eigen ego voeden en de discussies wordt dan ook volledig gevoerd vanuit ego. Daar kan ik niks mee, mij lijkt het belangrijk om open te staan voor anderen en ook hun gezichtspunten te begrijpen..ook al ben je het er niet mee eens. Maar dat gebeurd vaak niet..de ander word dan eerder een soort van "persoonlijk" afgemaakt. Terwijl bijvoorbeeld iets heel simpels als vragen stellen zoveel beter zou werken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:18

Daar ben ik het zeker mee eens.
Aan de andere kant is het voor wetenschappelijk ingestelde geesten (zoals ik) wel heel lastig om te merken dat 'bronnen' van het niveau Privé eerder serieus worden genomen dan niveau Staatscourant. Om het even op een abstract niveau te houden.
En als je dan opmerkt dat de Privé misschien niet zo'n hele betrouwbare bron is want toen en toen en toen moesten ze óók een rectificatie plaatsen, dan ben je een 'volger van de MSM' en sta je niet open voor de andere.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:23

Precies dat Ibbel. Daar wordt ik behoorlijk moe en moedeloos van. Dan haak ik af. Ook bij termen als roverheid, Cojona, eN DE mEnSEn mEt EEn kAPoT tOeTsEnbOrd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:28

Je hoeft helemaal niet met feiten te onderbouwen om een leuke discussie te hebben i.m.o. . ( gaf ik op de vorige pagina ook al aan, feiten zijn geen verplichting in een discussie )

Onderstaande kan je natuurlijk heel uitgebreid doen, maar er komt geen feit aan te pas.

'Ik vind Dravers fijne recreatiepaarden'
' Ik niet, ik heb er 2 meegemaakt die alleen maar rechtuit konden en hard gingen.'
'Oke, misschien komt dat omdat ze niet goed omgeschoold waren, dat wil nog wel eens helpen'
'Zou kunnen, maar toch blijft het niet mijn type paard. '

Of
'Ik vind de huidige Corona maatregelen echt stom'
' Ja ik ook maar ik zie wel in dat ze nodig zijn.'
'Ja ik vind dat dus niet, laten we gewoon alles open houden deze winter.'
'Maar dan gaan er misschien wel meer mensen dood.'
' Ja, dat vind ik heel vervelend maar mijn leven op slot gooien vind ik vervelender.'
'Dat vind ik egoïstisch van jou, zie je dan niet in dat je jouw vrijheid belangrijker vind dan de dood van een ander?'
'Ja, zo sta ik er nou eenmaal in,ik wil mijn hobby kunnen blijven uitvoeren'

Zijn 2 prima discussies, zonder feiten. Je mag toch ook een discussie hebben over iemands mening? Ik kan het juist ook super boeiend vinden om een kijkje in iemands hoofd te krijgen, zeker als die heel anders denkt dan ik doe :o

Ik kan Bokkers die wetenschappelijk dingen uitpluizen echt enorm waarderen, en als dat gedeeld word in een topic kan ik dat als onderdeel zien van een discussie: dus wat is jouw mening over dit artikel en hoe zien we dat naast alle andere factoren.

Maar discussie gaat over iemands mening, niet over een feit. Want er blijft weinig ruimte voor discussie over als we het alleen over feiten kunnen hebben zeg ik vrij zwart/wit gezegd.

Want is een draver dan een leuk recreatiepaard? Of mag ik dat pas vinden nadat ik daar feiten over heb, en wat voor feiten dan ?

Ik ben overigens wel tegen trollen, ben ik nu hypocriet :') ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:33

ruitje schreef:
Onderstaande kan je natuurlijk heel uitgebreid doen, maar er komt geen feit aan te pas.

' Ik niet, ik heb er 2 meegemaakt die alleen maar rechtuit konden en hard gingen.'
'Oke, misschien komt dat omdat ze niet goed omgeschoold waren, dat wil nog wel eens helpen'
'Zou kunnen, maar toch blijft het niet mijn type paard. '

Ik pik deze er even uit.
Geen feiten misschien, en dat hoeft idd ook niet, maar wél onderbouwingen mét ervaringen.

Veel discussies hier gaan echter als volgt:

'Ik niet, ze kunnen alleen maar hard rechtuit' (veralgemeniseren, geen eigen ervaring)
'nee hoor, ze kunnen ook prima dressuren' (er tegenin zonder verdere nuance)
'Nee hoor. Ze zijn ook niet voor niets voor een dubbeltje te koop' (argument dat niet echt ter zake doet)
Ad infinitum.

En dat is het hem nu juist :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:35

Het verschil is, ruitje dit:
Ik vind dravers geen fijne recreatie paarden
Versus
Dravers zijn geen fijne recreatie paarden.
Of
Ik vind de Corona regels afbreuk doen aan mijn privacy
Versus
Corona regels moeten afgeschaft worden want ze doen afbreuk aan mijn privacy.

De eerste zinnen vind ik prima. Van mij mag iedereen van alles vinden. Dat doen we tenslotte allemaal.
In de tweede zinnen wordt er een mededeling gedaan. Geen mening gegeven. Dit zijn uiteraard voorbeelden die niet wetenschappelijk te onderbouwen zijn. Maar er zijn voorbeelden zat te bedenken die wel feitelijk te onderbouwen zijn. (De aarde is plat). En als er dan steeds Nee geroepen blijft worden, houdt het op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:37

Maar ik denk dat het ook wel een utopie is om van iedereen een sterke discussiegenoot te maken. En zelfs iemand die wel al wat meer beslagen op het ijs komt op vlak van discussiëren, zal vast ook wel eens in een topic een veralgemening of een stropop erin gooien. Niet iedereen is altijd op zijn best. :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:38

Oh, maar dat is ook niet mijn bedoeling hoor. Ik leg uit wanneer en om welke reden ik afhaak. En waarom ik op sommige posters niet meer reageer.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:06

Avalanche schreef:
Nee, ik vind dat niet. Ik zeg dat vaker en het is nooit persoonlijk.

Ik geloof je als je zegt dat je het "niet zo bedoelt" - maar ook ik zie dat het wél zo overkomt.
Je zegt letterlijk dat iemand "moet ophouden", maw "moet zwijgen". Dat komt niet heel aangenaam over. Zeker niet als je er "mens" aan toevoegt - dat bedoel je écht niet aangenaam of positief op dat moment. Miscchien bedoel je er helemaal niets mee en gebruik je het als stopwoord, het woord "mens" op zich is niet negatief als je de betekenis erbij haalt, maar de manier waarop jij het gebruikt, op dat moment en in die zin, geeft het wel degelijk een negatieve lading.
Ik geloof je, ik snap je - maar is er geen andere manier om te zeggen wat je écht bedoelt ipv dat je "hou op mens" zegt?

Je bedoelt het niet persoonlijk - maar snap je dat het wél zo overkomt? Je spreekt tenslotte 1 bepaalde bokker aan - je hebt het dus écht tegen haar. En je zegt écht dat ze moet ophouden. Hoezo zou die bokker dat niét persoonlijk nemen?

Als je ik originele bericht erbij neem zie ik dit:
Citaat:
"Nou, het werkt absoluut 2 kanten uit, want het woord schaap is ook veelvuldig gebruikt. Echt, hou toch op, mens. Je wordt niet gediscrimineerd, je mag je bullshit overal verkondigen, mensen zijn alleen niet verplicht je een platform te geven, en je krijgt af en toe tegengas. En dát is de reden voor dit gejengel? Aanstelleritis is dit. Grow up."

Sorry - heel negatieve vibe. Je kan je bericht herschrijven: "Nou, het werkt absoluut 2 kanten uit, want het woord schaap is ook veelvuldig gebruikt. Je wordt niet gediscrimineerd, jij mag je mening (ook al vind ik die echt niet kloppen) net zoals ieder ander ook gewoon overal verkondigen, mensen zijn alleen niet verplicht je een platform te geven, en je krijgt af en toe tegengas. Zo werkt een discussie en het leven nou eenmaal."

De "boodschap" is hetzelfde, en imo zelfs "duidelijker", want er kan niet ingepikt worden op iets wat als "beledigend" kan ervaren worden. Men blijft bij de boodschap op mijn manier.
Bij jouw bericht springen volgende woorden eruit: "hou toch op - mens - bullshit - gejengel - aanstelleritits - grow up". Als je die woorden niet zou gebruiken, krijgt je bericht een veel aangenamere vibe, hoewel je nog steeds zegt wat je te zeggen hebt. Men blijft bij de boodschap en voelt zich veel minder "persoonlijk aangevallen". Jij zegt dat je het niet als een aanval bedoelt, maar door je woordkeuze komt je bericht écht heel aanvallend over - en dan snap ik het als de aangesproken/aangevallen bokker navenant reageert.
Jij komt dan zo'n beetje uit de lucht gevallen wanneer je een antwoord krijgt, je zegt dat jij het zo niet bedoelt hebt dus vind je dat jij gelijk hebt en dat de andere bokker "begonnen" is, maar echt - jij gaf de aanzet, door je woordkeuze.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 24-07-22 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:12

pien_2010 schreef:
Hopelijk blijft het staan. Want opmerking bokker 1 kwam waarop ik dacht, NU gaat het dus fout. Opmerking bokker 2 bevestigt dit.
Zelf laat ik dat altijd gaan en reageer er niet op en als het doorgaat klik ik topic weg.
Omdat het ook hierover gaat in dit topic, blijf ik en reageer ik dus wel.

En ik verwijt niemand iets. Het maakt het gewoon zichtbaar. Actie.....reactie over en weer.

Ik ga hier even op 1.

Dit is het eerste bericht van betreffende bokker in dit topic:

Citaat:
Ik denk dat u het ook rustiger is geworden doordat bepaalde personen,
topics verzieken.
Er heerst hier veel vriendjespolitiek. En betreft Corona word er ook veel gediscrimineerd over mensen die een andere denkwijze hebben. En steeds bepaalde personen hebben er een handje van om te discrimineren en mensen niet in hun waarde te laten. Ik vind dat nogal kwalijk en op vriendjespolitiek duiden

Het volgende:

Citaat:
Voel je aangesproken Imandra?
Eh en geen discriminatie?
Bepaalde mensen hebben wappie voor en na in de mond. Alleen omdat Bepaalde mensen dingen anders zien.
Of de nadruk op ongevacineerden leggen. Is in mijn ogen discriminatie

Zo volgen er nog 10.

Ik reageer niet actief in corona topics, ik negeer die discussies meestal, niet omdat ik het niet belangrijk vind, maar omdat er zoveel onbewezen dingen in 1 of 2 zinnen geroepen worden, dat je vervolgens hele pagina's nodig hebt om te weerleggen. Er zijn mensen die daar heel goed in zijn, en die een eindeloos geduld hebben in die dingen, ik ben niet 1 van die mensen.

Pas op het 11de bericht heb ik gereageerd, namelijk dit:
Citaat:
Het woord schaap word niet of weinig genoemd, terwijl wappies bij veel voorin de mond ligt.
Maar goed kennelijk werkt het maar 1 kant uit

En vervolgens ben ik denigrerend bezig....... na pagina's over hoe gediscrimineerd mensen wel niet worden...... die ik allemaal genegeerd heb.

En dit is dus ook waarom ik niet in die topics kom in de eerste plaats, ik heb hier het geduld niet voor, maar als je uit je slof schiet na al dit gejank en gezanik en gejengel krijg ik een OW.
Te zot voor woorden is het.

Gini schreef:
Maar ik denk dat het ook wel een utopie is om van iedereen een sterke discussiegenoot te maken. En zelfs iemand die wel al wat meer beslagen op het ijs komt op vlak van discussiëren, zal vast ook wel eens in een topic een veralgemening of een stropop erin gooien. Niet iedereen is altijd op zijn best. :D

Nee, maar de meeste mensen op Bokt doen imo wel hun best om er een goede fijne discussie van te maken. Iedereen maakt fouten en dat is ok. En een mening hoef je uiteraard niet te onderbouwen, je mag vinden wat je wilt. Als je dingen neerzet als feit moet je dat imo wel. En ik maak me schuldig aan dingen te stellig neerzetten, ik zou dat wat meer open moeten laten, óf met betere onderbouwing moeten komen. Weet ik van mezelf, ik ben er mee aan het werk :D

Eens overigens met Gini.

rien10 schreef:
Oh, maar dat is ook niet mijn bedoeling hoor. Ik leg uit wanneer en om welke reden ik afhaak. En waarom ik op sommige posters niet meer reageer.

Ik vind dat knap. Ik verlies mijn geduld nog weleens, en daar heb ik al niet veel van...... zucht...... wel met paarden, maar met mensen niet zo :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:15

Daisy: je hebt 100% gelijk, ik had dat een stuk sympathieker kunnen verwoorden. Heb ik niet gedaan, ik verloor mijn geduld.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:18

Ik ben hier vaak genoeg mijn geduld verloren, ben er ook wel op teruggefloten. Dat vind ik prima. Een keer heb ik iemand echt, per toetsenbord, de oren gewassen. Zat te wachten op de ban voor mij die er aan kwam. Maar die kwam niet. Er zal een kern van waarheid in mijn (te felle) reactie gezeten hebben. :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:21

Avalanche schreef:
pien_2010 schreef:
Hopelijk blijft het staan. Want opmerking bokker 1 kwam waarop ik dacht, NU gaat het dus fout. Opmerking bokker 2 bevestigt dit.
Zelf laat ik dat altijd gaan en reageer er niet op en als het doorgaat klik ik topic weg.
Omdat het ook hierover gaat in dit topic, blijf ik en reageer ik dus wel.

En ik verwijt niemand iets. Het maakt het gewoon zichtbaar. Actie.....reactie over en weer.

Ik ga hier even op 1.

Dit is het eerste bericht van betreffende bokker in dit topic:

Citaat:
Ik denk dat u het ook rustiger is geworden doordat bepaalde personen,
topics verzieken.
Er heerst hier veel vriendjespolitiek. En betreft Corona word er ook veel gediscrimineerd over mensen die een andere denkwijze hebben. En steeds bepaalde personen hebben er een handje van om te discrimineren en mensen niet in hun waarde te laten. Ik vind dat nogal kwalijk en op vriendjespolitiek duiden

Het volgende:

Citaat:
Voel je aangesproken Imandra?
Eh en geen discriminatie?
Bepaalde mensen hebben wappie voor en na in de mond. Alleen omdat Bepaalde mensen dingen anders zien.
Of de nadruk op ongevacineerden leggen. Is in mijn ogen discriminatie

Zo volgen er nog 10.

Ik reageer niet actief in corona topics, ik negeer die discussies meestal, niet omdat ik het niet belangrijk vind, maar omdat er zoveel onbewezen dingen in 1 of 2 zinnen geroepen worden, dat je vervolgens hele pagina's nodig hebt om te weerleggen. Er zijn mensen die daar heel goed in zijn, en die een eindeloos geduld hebben in die dingen, ik ben niet 1 van die mensen.

Pas op het 11de bericht heb ik gereageerd, namelijk dit:
Citaat:
Het woord schaap word niet of weinig genoemd, terwijl wappies bij veel voorin de mond ligt.
Maar goed kennelijk werkt het maar 1 kant uit

En vervolgens ben ik denigrerend bezig....... na pagina's over hoe gediscrimineerd mensen wel niet worden...... die ik allemaal genegeerd heb.

En dit is dus ook waarom ik niet in die topics kom in de eerste plaats, ik heb hier het geduld niet voor, maar als je uit je slof schiet na al dit gejank en gezanik en gejengel krijg ik een OW.
Te zot voor woorden is het.

Gini schreef:

Nee, maar de meeste mensen op Bokt doen imo wel hun best om er een goede fijne discussie van te maken. Iedereen maakt fouten en dat is ok. En een mening hoef je uiteraard niet te onderbouwen, je mag vinden wat je wilt. Als je dingen neerzet als feit moet je dat imo wel. En ik maak me schuldig aan dingen te stellig neerzetten, ik zou dat wat meer open moeten laten, óf met betere onderbouwing moeten komen. Weet ik van mezelf, ik ben er mee aan het werk :D

Eens overigens met Gini.

rien10 schreef:

Ik vind dat knap. Ik verlies mijn geduld nog weleens, en daar heb ik al niet veel van...... zucht...... wel met paarden, maar met mensen niet zo :o

Je vergeet hét stukje bericht waarmee je de aanzet gaf (dat ik mijn vorige reactie plaatste), waarmee je idd nogal denigrerend overkwam :) Daar wordt je ook voor het eerst denigrerend genoemd, eerder niet. Eerder gaf je op een "rustigere verwoorde manier" je mening.

En natuurlijk kan je je geduld wel eens verliezen - dat doen we allemaal wel eens, denk ik.
Maar nét dan gaat het mis, en verliezen we ons in de woorden die gebruikt worden ipv dat we discussiëren over het onderwerp :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:33

Interessant hoe Avalanche wordt aangesproken, net hadden we het er nog over dat er users zijn die steeds (bewust of onbewust?) anderen prikken, waardoor er op een gegeven moment bij de ander iets knapt waardoor die een keer minder vriendelijk terug reageert. En dat dat dan juist meestal de users zijn die op hun gedrag worden aangesproken, terwijl zij zich juist al die tijd stil hielden en prikken incasseerden uit respect om het topic niet te verstoren. Juist dit zie je nu weer gebeuren.

Het wordt bijna voorspelbaar :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:44

Ava is een bokker die heel respectvol normaliter is, fijne poster, inhoudelijk interessant etc. Dus dat zij uit haar slof schoot, gaf voor mij aan dat er een geschiedenis is tussen haar en olejon. Ik kom deze bokker amper of niet tegen. Ik vond dus al die berichten wel meevallen. Maar zo werkt het dus, als je al een alergie hebt voor een bokker, een geschiedenis, en dat hebben meer bokkers waaronder ik ook, dan gaat het wel eens fout. Dan lees je die berichten al bij voorbaat met een lading.

Ik denk dat het onvermijdelijk is op een Forum waar wezenlijk vaak inhoudelijk wordt gediscussieerd en we elkaar "goed" kennen.

Andersom in het positieve, ik heb onlangs een bokker ontmoet voor het eerst waarmee ik al 10 jaar in een topic zit. Inmiddels zijn er 3 kinderen en het voelde zo vreselijk vertrouwd, we vonden het zo leuk en manlief en zelfs de kindjes gingen mee in die fijne flow. Dus het werkt 2 kanten op.

Dit is dus een voorbeeld post waarin het functioneel is om namen te noemen van bokkers, daar dit is wat er vaak met ONS gebeurt. Dus totaal niet aanvallend bedoeld.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:12

Ik stop dus met een topic na een stuk of wat van die onzin berichten. Mods doen er niks aan, bij een ander schiet de irrigatie omhoog en die krijgt de schuld van het uit de hand lopen, imo onterecht.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:29

Sinds kort gebruik ik de foei, graag zou ik wel willen dat quotes van je gefoeiden ook niet meer zichtbaar zijn in andere posts. Ik dacht dat het niet echt zou werken, maar ik voel geen enkele behoefte om een post toch nog open te klikken.

Of dat je de foei apart in kunt stellen. Dat je in NM de berichten niet meer ziet, maar bijv. bij ITP wel.

Ik was er nooit een groot voorstander van, want ik vind dat elke mening/post er toe doet, maar ik vind het eigenlijk wel fijn dat een aantal meningen nu weg gefilterd worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:00

LWDaisy schreef:
Avalanche schreef:
Nee, ik vind dat niet. Ik zeg dat vaker en het is nooit persoonlijk.

Ik geloof je als je zegt dat je het "niet zo bedoelt" - maar ook ik zie dat het wél zo overkomt.
Je zegt letterlijk dat iemand "moet ophouden", maw "moet zwijgen". Dat komt niet heel aangenaam over. Zeker niet als je er "mens" aan toevoegt - dat bedoel je écht niet aangenaam of positief op dat moment. Miscchien bedoel je er helemaal niets mee en gebruik je het als stopwoord, het woord "mens" op zich is niet negatief als je de betekenis erbij haalt, maar de manier waarop jij het gebruikt, op dat moment en in die zin, geeft het wel degelijk een negatieve lading.
Ik geloof je, ik snap je - maar is er geen andere manier om te zeggen wat je écht bedoelt ipv dat je "hou op mens" zegt?

Je bedoelt het niet persoonlijk - maar snap je dat het wél zo overkomt? Je spreekt tenslotte 1 bepaalde bokker aan - je hebt het dus écht tegen haar. En je zegt écht dat ze moet ophouden. Hoezo zou die bokker dat niét persoonlijk nemen?

Als je ik originele bericht erbij neem zie ik dit:
Citaat:
"Nou, het werkt absoluut 2 kanten uit, want het woord schaap is ook veelvuldig gebruikt. Echt, hou toch op, mens. Je wordt niet gediscrimineerd, je mag je bullshit overal verkondigen, mensen zijn alleen niet verplicht je een platform te geven, en je krijgt af en toe tegengas. En dát is de reden voor dit gejengel? Aanstelleritis is dit. Grow up."

Sorry - heel negatieve vibe. Je kan je bericht herschrijven: "Nou, het werkt absoluut 2 kanten uit, want het woord schaap is ook veelvuldig gebruikt. Je wordt niet gediscrimineerd, jij mag je mening (ook al vind ik die echt niet kloppen) net zoals ieder ander ook gewoon overal verkondigen, mensen zijn alleen niet verplicht je een platform te geven, en je krijgt af en toe tegengas. Zo werkt een discussie en het leven nou eenmaal."

De "boodschap" is hetzelfde, en imo zelfs "duidelijker", want er kan niet ingepikt worden op iets wat als "beledigend" kan ervaren worden. Men blijft bij de boodschap op mijn manier.
Bij jouw bericht springen volgende woorden eruit: "hou toch op - mens - bullshit - gejengel - aanstelleritits - grow up". Als je die woorden niet zou gebruiken, krijgt je bericht een veel aangenamere vibe, hoewel je nog steeds zegt wat je te zeggen hebt. Men blijft bij de boodschap en voelt zich veel minder "persoonlijk aangevallen". Jij zegt dat je het niet als een aanval bedoelt, maar door je woordkeuze komt je bericht écht heel aanvallend over - en dan snap ik het als de aangesproken/aangevallen bokker navenant reageert.
Jij komt dan zo'n beetje uit de lucht gevallen wanneer je een antwoord krijgt, je zegt dat jij het zo niet bedoelt hebt dus vind je dat jij gelijk hebt en dat de andere bokker "begonnen" is, maar echt - jij gaf de aanzet, door je woordkeuze.

Ik vind dit inhoudelijk wel een hele sterke post, nu is het toevallig aan Ava gericht maar wat ik er het meest uit haal is dat het zo belangrijk is HOE er gecommuniceerd wordt en laat goed communiceren nou nog helemaal niet zo makkelijk zijn. Ik denk dat we met z'n allen wel kunnen concluderen hoe moeilijk dat in het algemeen is om het op een goede manier allemaal te verwoorden en dat het alleen maar moeilijker wordt als er emoties bij komen.

Verder vind ik de post van Ruitje ook enorm sterk, en dan het verschil erbij van Rien. Ja mensen, ik vind dit super leerzaam om te lezen en denk dat we met deze posts nu eindelijk ergens komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:39

Ik vind het ook leuk,discussie over discussie, eens ook met de aanvulling op mijn post van enkelen :D