Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:02

Nou ik wist het in ieder geval niet. :o? Ik ga ook niet op zoek naar dat soort info. :O Als ik het wel had geweten had ik mijn bericht niet anders opgesteld. Lekkere negatieve insteek van je ook weer. En nogal off-topic, dus ik ga er hier verder niet op in. :evaw:

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:51

secricible schreef:
Volgens mij kun je dat alleen zoen als je iemands profiel opent. Het gesprek over de ondertoon vond plaats op de 20ste, ik ga er gezien je postgeschiedenis van uit dat je blijkbaar tussen 20-27jan gebrand was. Sorry dat we niet eerst gecheckt hebben op de 20ste toen je niet binnen 5min reageerde of je misschien geblokt was ofzo? Het is niet alsof we je volledige gwbande week over je hebben zitten praten ofzo?

Nee, omdat jullie op de vingers getikt werden door een moderator, vanwege het feit dat jullie heel negatief door beleven melken. Nu lijkt het er inderdaad sterk op dat jullie sinds die corrigerende “ tik” van de mod, ineens niet meer geïnteresseerd zijn om hier wat te plaatsen. Hoe lang zou het gemelk nog doorgegaan zijn zonder die opmerking?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:55

Pocca_Locca schreef:
Wat ik ook bijzonder vind, is dat dit topic en het vaccinatie topic al ruim een week stilliggen. Het lijkt wel alsof er ineens niks meer te bediscussiëren is. Terwijl ik de indruk had dat lang niet iedereen er exact hetzelfde instaat, in de discussie.
Zolang er niemand fabeltjes komt verspreiden, hoeft er ook niet zoveel weersproken te worden. Daar wordt het dan weer lekker rustig van.

spotless schreef:
Dat jij blijkbaar een ban had wordt voor zover ik weet niet gepubliceerd. Hoe hadden wij dat moeten weten dan :?
Daarvoor bestond in een ver verleden de banlijst op FZ.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:59

Pocca_Locca schreef:
secricible schreef:
Volgens mij kun je dat alleen zoen als je iemands profiel opent. Het gesprek over de ondertoon vond plaats op de 20ste, ik ga er gezien je postgeschiedenis van uit dat je blijkbaar tussen 20-27jan gebrand was. Sorry dat we niet eerst gecheckt hebben op de 20ste toen je niet binnen 5min reageerde of je misschien geblokt was ofzo? Het is niet alsof we je volledige gwbande week over je hebben zitten praten ofzo?

Nee, omdat jullie op de vingers getikt werden door een moderator, vanwege het feit dat jullie heel negatief door beleven melken. Nu lijkt het er inderdaad sterk op dat jullie sinds die corrigerende “ tik” van de mod, ineens niet meer geïnteresseerd zijn om hier wat te plaatsen. Hoe lang zou het gemelk nog doorgegaan zijn zonder die opmerking?

Nee, we noemden jouw situatie als voorbeeld en dat zijn we blijven doen.

Bovendien vind ik het erg... arrogant? Dat je denkt dat wij allemaal in de gaten houden of jij nu geband bent of niet, als je een keer wat stiller bent. Zo belangrijk ben je niet en er is in ieder geval in dit topic en het vaccinatietopic nog steeds constructief gereageerd. Ook zonder jou.

Overigens vind ik dit ook wel een mooi voorbeeld van netjes discussiëren vs. niet netjes discussiëren. Jij begint meteen aanvallend, in een topic wat weer even stil is gevallen. Verwijt het ons dat we niet doorhadden dat je geband was :roll:. Dat je een ban hebt gehad laat denk ik ook zien dat je je toch niet zo netjes had gedragen, dus dan vind ik het wel ironisch dat je eerste reactie hier vervolgens is dat men zich niet netjes heeft gedragen tov jou.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:09

@Oomens, gelukkig heeft iedereen zijn geheel eigen idee van wat “ fabeltjes” zijn. En gelukkig ben jij niet degene die bepaalt wat wel of geen fabeltjes zijn. Daarbij wil ik ook even zeggen dat ik dit soort dooddoeners als: “fabeltjes,” een zwaktebod vind, en zeker niet bijdraagt aan het niveau van een discussie.

@Imandra, ik verwijt nergens iemand dat ze zogenaamd niet weten dat ik een ban had, hoor. Dat is jouw interpretatie. Ik verwijt hier mensen dat ze zoals de mod. al zei, door bleven melken( openlijk roddelen over mij) en zo gek is het lijkt me niet om te veronderstellen dat mensen ( of via via) wel weten dat ik een ban had, omdat het schijnbaar in koeienletters in het profiel staat. En dat ik er nu pas op inga, komt omdat ik mij vorige week niet kon verdedigen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:42

Wat jammer dat de discussie op deze manier weer verder moet.
We hadden naar mijn mening een goede discussie over wat er verwacht wordt van elkaar. Daarna is het stil en nu doen "we" het stilletjes weer over.

Aangezien ik in dit topic niet ga modden omdat dat niet de bedoeling is wil ik wel ..als gebruiker... vragen dit topic ontopic te houden ipv bespreek een bantopic.
Lijkt me dat we daar geen modopmerking voor nodig hoeven te hebben toch.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:48

Je hebt gelijk Mondy :j.

spotless schreef:
Mondy schreef:
Een kleine edit: dit is wel de reden waarom iemand persoonlijk aanspreken in een topic misschien niet haalbaar is. Want een algemene opmerking brengt dus al een reactie teweeg dat het als respectloos ervaren kan worden. Iemand publiekelijk aanspreken kan ook zo ervaren worden.

Even kort door de bocht: Nou en? Daar gáán we weer met pappen en nathouden. Dat is ook een kwestie van wennen en vooral handhaven natuurlijk. Je kunt het nou eenmaal niet iedereen naar de zin maken. En iemand hoeft het er niet mee eens te zijn he. Als een mod besluit in te grijpen heb je dat maar te accepteren en anders gaan ze maar naar de bezwaarcommissie of verlaten Bokt in z'n geheel. Discussies in het topic waar het ingrijpen plaats vindt rigoreus verwijderen, maximaal 1 x uitleg geven via PB en verder toedeledokie. Als er was ingegrepen ongeveer op het moment dat ik in mijn vorige post aangaf was het volgens mij nooit zó ver uit de klauwen gelopen. En daar heb ik zelf ook aan meegedaan hoor. Maar ik zat al weken op mijn handen als ik bij las in dat topic. :o Als je mijn berichten bekijkt kun je ook zien dat ik echt al heel lang nog maar zelden iets post.

Laten we wel wezen, wij zijn met z'n allen te gast in Bart z'n "huis". Zijn huis - zijn regels. Hoe vaak zie je dat soort uitspraken niet voorbij komen in topics over problemen met ouders ofzo. Je hoeft het niet met alles eens te zijn maar je hebt het gewoon te respecteren.

In het begin zullen veel mensen vast om de haverklap zwaar verontwaardigd zijn maar dat is dan maar niet anders. ~~}> Want stel je voor dat ze eens de hand in eigen boezem steken. :roll:

Misschien helpt een periodiek geanonimiseerd verslag van de bezwaarcommissie waarin kort en bondig de behandelde zaken worden besproken zodat we ook kunnen zien wat de motivatie is bij de besluiten. Dan weet iedereen (hopelijk) wanneer ze wel of geen kans maken met hun "zaak".

Transparantie (hét toverwoord tegenwoordig, maar vooruit ;) ) werkt volgens mij ook het beste tegen de complottheoriën en de beschuldigingen van vriendjespolitiek die gegarandeerd om de hoek komen kijken. Hoe meer je achter de schermen doet hoe meer je het wantrouwen van (sommige) mensen voedt.

Natuurlijk heb ik dit nu nogal zwart-wit neergezet maar ik denk wél dat jullie best iets duidelijker en minder soft kunnen worden ;)

En dan n.a.v. de laatste post van Mondy: laten we de irritatie en boosheid die het hele vaccinatie topic heeft veroorzaakt achter ons proberen te laten en samen op zoek gaan naar hoe het beter kan! De oude koeien kunnen we nu wel lekker in de sloot laten rotten. Ik vind het juist erg goed van Mondy om hier mee te praten. Ze staat duidelijk open voor kritiek en dat vind ik een groot goed :j De mods van dit moment hebben zich natuurlijk ook gewoon te houden aan de afspraken die nu staan over hoe ze geacht worden te modden. Daarom vind ik jouw laatste post een beetje flauw Karl. Y;(

Ik quote deze nogmaals, maar hier ben ik het wel mee eens. In het kort: zeker in risicotopics mag best rigoureus gemodereerd worden en ook in het topic gewoon mensen met naam aanspreken. Als iemand fout bezig is mag daar best iets van gezegd worden, dat hoeft imo niet per se achter de schermen. Sterker nog, als het openbaar staat is het minder makkelijk te negeren, omdat het juist zo centraal staat.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:02

“ risicotopics”... zoals: “ hoe kom ik het beste weg met het groeiende aantal misdaden op mijn kerfstok” :')
Of: “hoe roer ik zo onopvallend mogelijk de dagelijkse arsenicum door mijn tante d’r koffie?” :Y) Of: “welk drogerend middel werkt het langst, zodat ik een zo mooi mogelijke prijs kan krijgen voor een eigenlijk niet erg brave pony, die ik wil verkopen?” Ik noem maar even een dwarsstraat.. Wat is de definitie van een “ risico topic” en wie bepaald dat, en waar baseren we dat op? Is het niet een soort “ schijn veiligheid” om het “ gevaar” in het soort onderwerp te zien, terwijl “ het gevaar” net zo goed kan schuilen in een onschuldig huiskamer topic, waar bijvoorbeeld mensen met verkeerde bedoelingen kunnen zitten, en labiele mensen hun tips of adviezen opdringen..of mensen die zich anders voordoen dan ze zijn, etc.etc.
Dus, wat is de definitie van een “ risico topic” ?

IMANDRA

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:06

De term 'risicotopic' is hier al genoemd, en daarbij werden bijv. topics over vaccineren en klimaat als voorbeeld gegeven. Als in, topics waar de discussie snel kan ontsporen doordat er zulke sterke tegenstellingen zijn tussen pro en contra. Waar dus naar alle waarschijnlijkheid meer en vaker modereren nodig is.

Vind persoonlijk dat je reactie nogal recalcitrant is. O.a. door je veel te overdreven voorbeelden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:52

Oke, dan had ik de term “ risico” verkeerd geïnterpreteerd, sorry. Risico wat betreft verhoogde kans op ruzie achtige sfeer dus.. dan snap ik het! Ik werd er inderdaad een beetje recalcitrant van, omdat ik dacht dat het over “risico” voor de samenleving ging..(Wat op zich weer niet zo heel gek gedacht is, omdat dat nog wel eens te pas en te onpas naar mensen hun hoofd geslingerd wordt in de vaccinatie discussie..) om nog maar te zwijgen van het feit dat mensen zelfs wel voor moordenaar werden uitgemaakt %) wat inderdaad de sfeer er niet vriendelijker of toegankelijker op maakt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:59

Ja, risico wat betreft escaleren binnen discussies.

Ik dacht dat we hadden afgesproken geen (stokoude en daarbij foutieve) koeien uit de sloot te halen?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:22

IMANDRA schreef:
Ja, risico wat betreft escaleren binnen discussies.

Ik dacht dat we hadden afgesproken geen (stokoude en daarbij foutieve) koeien uit de sloot te halen?

Dat was slechts ter illustratie.. en ontopic ook dacht ik. En zeker niet foutief. Ik noem niemand bij naam.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:22

Dus wij mogen niet illustreren want dan is het roddelen, maar jij mag het wel en dan is het niet fout?

Anyway, ik kan me ook wel voorstellen dat dit lastig is voor de moderators om op te modereren. Het zijn redelijk subtiele dingen en niet 'Persoon X zegt letterlijk X'.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:21

Het is maar net wat je verstaat onder “ subtiele dingen”... het topic was, voordat ik erbij kwam al niet bepaald subtiel te noemen. Dus wat dat betreft ga ik wél weer mee met de eerder gemaakte opmerking dat er wel wat strenger gemodereerd mag (had mogen) worden. Maar dat is wijsheid achteraf. Ik zou zeggen, lees het nog eens na. Ik heb nog steeds geen excuses voorbij zien komen van bepaalde mensen die zwaar over de schreef zijn gegaan door mensen als moordenaar te betitelen, of weggelopen psychiatrisch patiënt. En dan blijft de ontvanger dus met een rotgevoel zitten.
Zelf heb ik ( ik noem het nog maar een keer) in het topic gezegd dat ik niet netjes het topic binnen kwam. Maar dat wordt liever niet gelezen lijkt wel. De hand in eigen boezem steken zou best verhelderend kunnen werken, als IEDEREEN dat eens zou doen. Dat zou ook een hoop werk kunnen schelen voor moderators. Als iedereen wat kritischer en eerlijker zou zijn naar zichzelf, ( moeilijk, inderdaad) dan zou het ook wat meer in evenwicht zijn, zodat je dus niet het idee hebt dat je net zo goed NIET hier en daar je eigen fouten had hoeven toegeven, omdat het totaal niet op waarde wordt ingeschat.( en je dus helaas al gouw vervalt in je defensieve modus)
En daarbij lijkt me ook goed om te beseffen dat als het evenwicht -qua meningen -in een topic zo ver te zoeken is, dat het vertekenend kan werken als er over één persoon ( die in de minderheid is) steeds tems door meerdere mensen gedaan worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:52

Het heeft niet zo veel zin als je in het topic gezegd hebt dat je er niet netjes binnen bent gekomen, en vervolgens alsnog vervelend blijft reageren (in topic én PB). Of dat nu letterlijk op de persoon is of het het frustreren van de discussie is. Ik heb echt het idee dat je doet alsof je nu zo onschuldig bent omdat je je excuses aan hebt geboden, maar ten eerste is het hier niet het topic voor om zo (onterecht, imo) in de slachtofferrol te springen, ten tweede haal je nu echt stokoude koeien uit de sloot die niet eens kloppen (die 'moordenaar' claim heb ik nagekeken, ik heb in ieder geval nergens kunnen vinden dat iemand iemand anders een moordenaar noemt, sterker nog, de poster zegt zelf het niet zo gezegd te hebben) en ten derde ben je ook redelijk vervelend aan het reageren hier (oude koeien uit de sloot halen, aanvallend blijven reageren, jezelf onterecht op een voetstuk plaatsen en de rest demoniseren).
Over excuses gesproken: doe jij dat ook dan? Mensen hysterisch noemen, roepen dat mensen de attitude van een schooljuf hebben, meningen waanideeën noemen, meningen spottend 'evangelies' noemen. En dat zijn letterlijke verwensingen en niet eens 'tussen de regels door lezen'. En dat is alleen naar mij en alleen wat in mijn pb's zit (niet in het topic/wat uit het topic is verwijderd), ik heb vernomen dat je naar meerdere mensen vervelende pb's hebt zitten sturen. Ga je daarvoor dan ook excuses aanbieden aan iedereen? Anyway, het gaat niet om de excuses, die is redelijk nutteloos als je je gedrag nauwelijks aanpast.

Maar goed. Ontopic.

Ja, subtiele dingen. Als in, het is niet direct gescheld naar iemand, of letterlijk op de man spelen. Die twee dingen zijn relatief goed te modereren. Als iemand continu de discussie aan het frustreren is mag daar imo ook gemodereerd op worden (daar gaat de discussie nu over), maar dat is lastiger te zien voor een mod in vergelijking met het voorgaande omdat je de berichten dan ook echt binnen de context moet zien.

Er zullen wellicht meer tems tegen reacties van de contra-groep komen als er meer mensen aan de pro kant staan. Maar een tem wil nog niet zeggen dat een mod er iets mee doet. De mod doet er iets mee als het bericht in strijd is met de regels van Bokt. Dus de hoeveelheid tems en dus het evenwicht waar jij het over hebt doet er lijkt mij niet zo toe.

Over modereren gesproken: ik ben trouwens van mening dat PB's temmen ook zeker waardevol kan zijn, zeker als toevoeging op modereren in een topic. Als er nav vervelende opmerkingen in een topic een vervelende PB gestuurd wordt, mag dit best in de moderatie van het topic meegenomen worden imo. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar volgens mij worden PB's nu niet gemodereerd?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:34

Op pb's wordt niet gemodereerd en dat twee redenen. De eerste is redelijk principieel, er moet ergens een grens getrokken worden, waar je wel en niet meer modereert. Die grens is door Bokt gelegd tussen openbare en privé communicatie. Zou je ook op privé communicatie modereren, dan is de volgende stap dat er op mailtjes gemodereerd moet worden en voor je het weet moet Bokt ook een mening hebben over de inhoud van een telefoongesprek tussen twee bokkers. De tweede is meer technisch van aard. Bokt kan de inhoud van pb's niet lezen. Omdat de inhoud van een tekst aangepast kan worden, voordat deze naar een mod wordt gezonden, kan je als mod er niet vanuit gaan dat het ook de oorspronkelijke tekst was en er dus niet op modereren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:35

Ah zo, ja dan snap ik dat dat lastig zou worden :j.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:39

@Imandra, Enorme lappen tekst met daarin álle, door anderen ooit in het topic gestelde vragen, waar volgens jou niet (afdoende ) op was gereageerd, constant opnieuw plaatsen om een eenling uit te putten en de les te proberen lezen ( ja, er zijn ook mensen die wat minder actief zijn op Bokt, ) zou je ook kunnen scharen onder “ overtreding van de boktregels”. Namelijk het hinderlijk en dominant aanwezig zijn in topics. Zoals je kunt lezen vertel ik dat ik inderdaad met een rotgevoel blijf zitten als ik zelf wél en niemand anders de hand in eigen boezem steekt. Dan veranderd er inderdaad te weinig ten positieve qua sfeer. En zoals ik zeg, ben ik mede daardoor in oude patronen vervallen. Vrij menselijk, lijkt me. En dat deze dingen hier aanhaal, doe ik niet om domweg “ slachtoffertje te spelen”, maar in de eerste plaats omdat ik mezelf wil verdedigen. Als jij dat interpreteert als dat ik mezelf op een voetstuk zou plaatsen? Dan is dat denk ik vooral jouw gevoel. Heel bijzonder dat, als je fouten toegeeft, en je dus kwetsbaar opstelt, je er bijna voor gestraft wordt, doordat niemand anders er over piekert om dat ook te doen, en je zelfs trappen na krijgt, en als je daar dan vervolgens op terug komt, mag dat weer niet, want dan zijn het oude koeien, en zou je in de slachtofferrol springen. Dat “ jullie” er niet over piekeren om eigen fouten toe te geven, dat wil niet zeggen dat je het mij moet kwalijk nemen dat dat kennelijk een onprettig gevoel geeft over eigen gedrag.
En trouwens, die p.b’s vallen heel erg mee, hoor! En daarin ben jij beslist ook flink tekeer gegaan door mij de enige trol in het topic te noemen, als we kennelijk nu hier openbaar de pb’s gaan doornemen.?
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 30-01-20 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:57

Grappig. Die 'enorme lappen tekst' waren omdat jij vakkundig de goede vragen bleef ontwijken (en bovendien heb ik al toegegeven dat dit niet zo netjes was). Je reageerde ontzettend veel en plaatste filmpjes van dik een uur lang waarvan ik dan aanneem dat je ze recent gezien hebt, dus aan dat 'minder actief' was echt niks te merken). Nadat ik gestopt ben daarmee heb jij nog vervelende pb's gestuurd en vervelende reacties gepost. Maar goed. Nogmaals: dit is offtopic en er is meermaals gevraagd geen oude koeien uit de sloot te halen (óók aan en door jou). Maar blijkbaar mag alleen jij dat doen en de rest allemaal niet? Gezien je het continu blijft doen?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 01:25

Nou Imandra, gelukkig mag iedereen zelfstandig bepalen op welke manier en wanneer hij of zij ergens op antwoordt. Ik ga me niet meer laten opjutten. We zitten hier niet in de verhoorkamer. En de filmpjes die ik plaats, heb ik inderdaad meestal al eerder gezien (op andere tijdstippen). En het zijn echt niet allemaal zulke lange filmpjes. Maakt mij niet uit wie er hoe lang op bokt zit, maar niet iedereen heeft de tijd om overal op in te gaan. En vaak staat zo’n enorme lap tekst met daarin haast “eisen om opheldering” enzovoorts, gewoon nogal tegen om überhaupt nog op te reageren. Het is dan de toon alleen al die irritatie opwekt. En dat is dan dus wederzijds, want mijn toon wekt ook irritatie op begrijp ik. En daar is inderdaad moeilijk op te modereren. Het is ook gewoon al een slecht begin, als je bijna lijnrecht tegenover iemand staat in een discussie.

(Je overdrijft wel trouwens, hoor met “ iedereen” die ik pb’s zou hebben gestuurd :') ik heb met jou en spotles pb’s .. je doet nu net alsof ik in pb’s allerlei bokkers de huid vol scheld ofzo? Ik weet niet wat mensen jou wijs hebben proberen te maken, maar ik ben zeer benieuwd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 02:02

Volgens mij is dit een redelijk zinloze discussie, want jullie gaan het toch niet met elkaar eens worden. Dus dan kunnen we het misschien beter over het onderwerp van dit topic hebben. En dat is hoe er beter gemodereerd kan worden in dit soort risico topics.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 02:18

Karl66 schreef:
Volgens mij is dit een redelijk zinloze discussie, want jullie gaan het toch niet met elkaar eens worden. Dus dan kunnen we het misschien beter over het onderwerp van dit topic hebben. En dat is hoe er beter gemodereerd kan worden in dit soort risico topics.

Ja. Je hebt gelijk. De vraag die ter discussie staat is: moet er gemodereerd worden op “ misinformatie of fake nieuws” mijn vraag is: wie bepaald wanneer iets fake nieuws is. Misschien moet de titel even bijgesteld worden, iets met: “hoe modereren in rel topics/ topics met zeer hoog risico op ruzies?” Of zie ik dat verkeerd

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 08:54

Pocca_Locca schreef:
Karl66 schreef:

Ja. Je hebt gelijk. De vraag die ter discussie staat is: moet er gemodereerd worden op “ misinformatie of fake nieuws” mijn vraag is: wie bepaald wanneer iets fake nieuws is. Misschien moet de titel even bijgesteld worden, iets met: “hoe modereren in rel topics/ topics met zeer hoog risico op ruzies?” Of zie ik dat verkeerd

Je ziet het verkeerd denk ik. Over bepalen wat fake news is, die vind ik minder belangrijk dan die andere uit de topictitel: misinformatie. Wat misinformatie is wordt bepaald door algemene consensus. Denk klimaatverandering (de aarde warmt op) en vaccinaties (ze werken). Allebei onderwerpen die een brede maatschappelijke impact hebben. Een definitie van misinformatie:

Rathenou Instituut schreef:
Misinformatie betekent het verspreiden van inaccurate informatie, terwijl de gebruiker denkt dat deze informatie correct is. Dus als weer een ander persoon het bericht over de politicus retweet, omdat hij het gelijk gelooft, mis-informeert hij anderen.

Misinformatie geeft meer kans op “ruzies” - iemand die beweert dat de aarde plat is zal ook een pittige discussie tegemoet gaan.

Nog over Imandra - ik kan de lange, inhoudelijk goed beargumenteerde posts en de moeite die ze erin stopt een te factchecken van haar heel erg waarderen en denk dat je nog wel wat kan leren van haar manier van discussieren.
Laatst bijgewerkt door nps op 30-01-20 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:59

Pocca_Locca zou je alsjeblieft de discussie mbt wie wat gezegd heeft over 1 enkel topic hier niet meer willen houden?
Ik kan in dit topic niet als mod reageren en zal dat ook niet doen. Maar er zijn er al meerderen die proberen dit topic te houden waar het voor bedoeld is. Nl wat wij als mod kunnen doen op nep nieuws.

Mbt reageren op pb heeft karl66 het inderdaad goed uitgelegd :j

Op de vraag wat fake nieuws is en wat we er aan kunnen doen blijft het lastig.
Er is tegenwoordig zo veel op internet en sociale media te vinden dat voor elke mening/ nieuws item een bewijs van waarheid gevonden kan worden. De grens trekken daarin is ontzettend lastig zeker als je zelf niet alles afweet van een onderwerp of de middenweg gelooft.
Als voorbeeld: iemand opent een topic dat rijden zonder cap ongevaarlijk is en noemt als bewijs dat er in zijn omgeving 10 mensen zijn gevallen op hun hoofd. 8 zonder cap en geen letsel. 1 zonder cap en 1 met cap met letsel. Conclusie van diegene is: zonder is niet gevaarlijk of iig cap net zo gevaarlijk.
Dit is dan een onderwerp waar ik/we als mod dan weer eea afweten en weten dat zonder cap vallen wel degelijk gevaarlijker is en daar alle artikelen/voorbeelden enz bij kunnen halen.

Maar dan komt er een topic waarbij een nieuwsbericht in staat dat veganistisch leven beter is voor de mens. Ik weet niet genoeg over alle soorten dieeten die een mens kan hebben en geloof zelf in de gulden middenweg.

Welk topic laat ik staan en welke niet ?
Ik denk dat het moddereren in de meeste gevallen (tegen de wet bijvoorbeeld) niet te doen is. Hoe de discussie verloopt wel. Al is mijn mening erin dat er ook een stevige discussie mogelijk moet zijn die op de bal is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:35

Laten we ook niet vergeten dat er beide kanten dingen zijn gezegd die echt niet netjes zijn (bijvoorbeeld over dat je "mentaal uitgedaagd" bent als je niet gelooft wat er in een filmpje wordt gezegd en een schaapje wat de kudde volgt.)

Maar goed, allemaal echt totaal niet relevant. Voel je je aangevallen in de discussie, tip een mod op het bericht, probeer het te negeren en ga verder op de inhoud. Het is inmiddels wel duidelijk dat er van beide kanten dingen zijn gezegd die misschien niet niet heel sjiek zijn maar een spelletje wie zei wat en kijk is hoe gemeen trekken én dingen totaal uit context (er ging vaak wel het een en ander aan vooraf) én is nutteloos.