Met andere woorden:
Het bokt team heeft nu als officieel standpunt om auteursrechten als standaard te schenden door zonder toestemming een foto te plaatsen én aan te passen. En daarbij ook nog de fotograaf zijn wettelijk recht op naamsvermelding te ontzeggen.
Dat vind ik geen "goed besluit", dat vind ik een zeer kwalijke ontwikkeling.
Schending van auteursrechten is een
misdrijf.
Niet iets onschuldigs, of een "foutje", zelfs geen overtreding... Nee, een misdrijf.
Voor opzettelijke schending van auteursrechten kun je een gevangenisstraf van maximaal 6 maanden krijgen en/of een geldboete van de 4e categorie (max. € 20.250,- euro). Dat is alleen nog maar de strafrechtelijke vervolging. De fotograaf zelf kan ook nog civiele stappen nemen. Die claim (plus alle kosten) komen er dan ook nog bovenop.
Maar ik geloof dat de ernst van de situatie hier niet helemaal begrepen wordt...
"We" zijn er als consument zo aan gewend geraakt; want "het is maar een foto".
Dat we ons met z'n allen gewoon netjes aan de wet moeten houden, dat is blijkbaar totaal niet belangrijk.
En fotografen moeten maar een ander beroep kiezen, als ze zo "moeilijk" doen.
Maar helaas, zo zit de wereld niet in elkaar. Oók niet voor bokt.
Er werd door enkele gebruikers aangehaald dat bokt geen bedrijf is, en alleen leuk en gratis is voor de gebruikers. Maar dat is niet zo.
Bokt genereert inkomsten uit o.a. advertenties en heeft ook zelfs betaalde personen in dienst.
Bokt plaatst foto's ter verfraaiing van de hoofdpagina, wat weer extra bezoekers en adverteerders aantrekt. Dat is commercieel gebruik van de foto's. Amanda, ik heb me daarom per pb maar gemeld als fotograaf die daarom niet zonder naamsvermelding/overleg geplaatst wil worden.
Wat eigenlijk totaal omgekeerde wereld is natuurlijk. Te absurd voor woorden... Dit heb ik in 10 jaar als fotograaf nog nooit meegemaakt.
Ik hoop dat je er heel voorzichtig mee omgaat, want met dit beleid betekend het dus dat er continu moedwillig rechten geschonden worden.
Niet door de gebruiker ("user generated content"), maar door bokt zelf. Dus bokt is bij deze gevallen NIET beschermd door de notice and takedown procedure. Ze zijn gewoon direct aansprakelijk voor het geplaatste materiaal.
Korte tijd geleden is er al een foto van me zonder toestemming en zonder logo of naamsvermelding geplaatst.
Daar heb ik geen actie op ondernomen, omdat ik dacht dat het een onbewust foutje was.
Uit dit topic blijkt nu dat het een bewuste actie was. Niet alleen bij mijn foto, maar ook al bij de TS van dit topic en bij enkele anderen.
Ik heb begrip voor hen die wel toestemming geven en het geen enkel probleem vinden dat hun foto's commercieel ingezet worden zonder betaling of toestemming of naamsvermelding (dat is namelijk hun recht en vrijheid).
En ik hoop dat mijn beslissing (waar ik net zo veel recht op heb en vrijheid in heb) ook o.a. door de gebruikers op bokt gewoon gerespecteerd wordt.
Want ik zag in het topic al wat posts voorbij komen die het probleem nogal afdoen als een onzin-probleem. Terwijl het voor mij (en waarschijnlijk ook andere) als fulltime professioneel fotograaf wel degelijk een echt probleem is. Mijn werk wordt gebruikt, waar ik normaal gesproken voor betaald zou worden. Andere bedrijven en instellingen betalen ook netjes als zij een foto willen gebruiken. Of overleggen tenminste eerst, zodat ik eventueel ZELF kan beslissen of een foto gebruikt zal worden (met of zonder betaling).
Ik sta nu in de lijst met fotografen waarvan foto's niet gebruikt mogen worden zonder toestemming/naamsvermelding.
Mocht er in de toekomst toch (op welke wijze dan ook) nog een foto zonder toestemming en/of naamsvermelding geplaatst worden door het team van bokt, dan is dat dus een bewuste schending van mijn auteursrecht; een misdrijf. Daar zullen dan juridische stappen op volgen.
(Openbare post.
Ik wilde me eigenlijk niet mengen in deze discussie. Vooral ook omdat er zoveel mensen aan deelnemen die niet weten hoe de wet hierover precies in elkaar zit en je dan moet discussiëren over punten die helemaal niet relevant of correct zijn....
Maar omdat op mijn eerste verhaal per pb niet eens een reactie kwam en mijn 2e pb ook niet erg serieus genomen werd... Dan maar zo... Hoewel ik me realiseer dat ik nu natuurlijk weer de boeman ben. Maar je moet "iets"... Als men zó heftig over je rechten (en inkomstenwerving) heen walst en goede adviezen niet serieus neemt.
Ik meng me hierna ook niet verder meer in de discussie, maar dit wilde ik er wel even over kwijt. Als het per pb blijkbaar niet aankomt, dan toch maar openbaar.