Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Aurora_

Re: Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:29

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat er genoeg mods zijn die dit vrijwillig willen doen en zich ookal hebben aangeboden. Daarnaast horen de sommige mensen niets meer van hun aanmelding als mod dus ik denk dat het aantal niet van belang is en er is dus ook niet meer geld nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:34

Haf_Kadans schreef:
Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat er genoeg mods zijn die dit vrijwillig willen doen en zich ookal hebben aangeboden. Daarnaast horen de sommige mensen niets meer van hun aanmelding als mod dus ik denk dat het aantal niet van belang is en er is dus ook niet meer geld nodig.

Het probleem daar mee was dat ze de EA minder Mod aandacht wilde geven. Neem je meer mod's om de EA op oorde te houden. Doe exact het om gekeerde van wat je wil. De EA is slechts een extratje.. Wat nu veelste veel tijd opslokt.

Als je het topic had door gelezen had je dat geweten..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:37

Een deel van de problemen is echter ook te wijten aan een gebrek van goede input door de TS.
Veel vragen gaan over vp, maat, exacte kleur, waar te bezichtigen etc.
Als je bv mijn marktplaats een advertentie wil plaatsen moet je over bepaalde info je input geven vooraleer je advertentie online kan. Met het huidige boktsysteem kan zo' n template niet, maar met een duurder anders systeem misschien wel, en daarom is geld verdienen aan ea nog zo' n gek idee niet.
(althans, dit is mijn idee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:40

foxy80 schreef:
Een deel van de problemen is echter ook te wijten aan een gebrek van goede input door de TS.
Als je bv mijn marktplaats een advertentie wil plaatsen moet je over bepaalde info je input geven vooraleer je advertentie online kan. Met het huidige boktsysteem kan zo' n template niet, maar met een duurder anders systeem misschien wel, en daarom is geld verdienen aan ea nog zo' n gek idee niet.

Dat ben ik helemaal met je eens. Geen idee of dit ook een idee was voor de EA 2.0 ? Maar verplichte velden. Voorkomt een hoop onduidelijkheden

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:03

Anoniem schreef:

Kan me voorstellen dat ze niet een topic van 28 pagina's helemaal doorlezen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:15

Anoniem schreef:
Haf_Kadans schreef:

Het probleem daar mee was dat ze de EA minder Mod aandacht wilde geven. Neem je meer mod's om de EA op oorde te houden. Doe exact het om gekeerde van wat je wil. De EA is slechts een extratje.. Wat nu veelste veel tijd opslokt.

Dat kan ik net zo goed tegen jou zeggen... er zijn veel mensen die zich aanbieden in dit topic. Het probleem zit hem niet in de modcapaciteit, maar in de keuzes die het modteam maakt omtrent dit onderwerp. Geld gaat dat echt niet oplossen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:16

Anoniem schreef:
foxy80 schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens. Geen idee of dit ook een idee was voor de EA 2.0 ? Maar verplichte velden. Voorkomt een hoop onduidelijkheden

Ik moet zo ontzettend lachen als er dingen als verplichte velden etc aangehaald worden :D :D :D
De mensen die dat roepen mogen imo nooit meer zeuren dat er teveel regels zijn op bokt.

mhu100

Woonplaats: Emmen, Meppel, Zwolle, Harderwijk, Amersfoort, Soest, Soesterberg, Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:21

Anoniem schreef:

Je kan wel verplichte velden maken, maar hoe verplicht je mensen om goed te lezen? Je wilt niet weten hoe vaak er vragen gesteld worden over zaken die gewoon in het topic vermeld staan. Bijvoorbeeld over vraagprijs, verzendkosten enz. Dit vervuild het topic en zorgt voor extra werk voor de moderators.

Als er belangrijke informatie in het topic ontbreekt, dan zou een TS ten alle tijden zijn topic moeten kunnen wijzigen of aanvullen. Dit is nu niet het geval en zal de TS ergens in het topic een reactie plaatsen die door veel mensen niet meer wordt gezien of gelezen, wat weer voor onnodige vragen in het topic zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:25

Wendy schreef:
Anoniem schreef:

Dat kan ik net zo goed tegen jou zeggen... er zijn veel mensen die zich aanbieden in dit topic. Het probleem zit hem niet in de modcapaciteit, maar in de keuzes die het modteam maakt omtrent dit onderwerp. Geld gaat dat echt niet oplossen!

Dat is wat ik zeg, En hun keuze is om de EA minder aandacht te willen geven. Dus meer Mod's gebeurt het tegen over gestelde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:26

Mic schreef:
Anoniem schreef:

Kan me voorstellen dat ze niet een topic van 28 pagina's helemaal doorlezen

Als je de post's van oscar en bart doorleest weet je genoeg. En dat is helemaal niet zoveel werk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:29

Anoniem schreef:
Wendy schreef:

Dat is wat ik zeg, En hun keuze is om de EA minder aandacht te willen geven. Dus meer Mod's gebeurt het tegen over gestelde!

Maar wat je mij niet uit kunt leggen is hoe geld dat probleem gaat oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:37

Wendy schreef:
Anoniem schreef:

Maar wat je mij niet uit kunt leggen is hoe geld dat probleem gaat oplossen.

Als er meer geld verdient word kan er gewoon iemand worden aangesteld(betaald) die s'middags en s'avonds een paar uur de EA op orde houd. Er zijn hier idd genoeg vrijwilligers.. Maar ik denk dat het verplaatsen en verwijderen(en dat 1000000x per dag) geen lol aan is. En dat die mensen er ook weer snel genoeg mee op houden. Verder hebben de meeste ook gewoon een baan of gaan naar school en hebben ze helemaal geen tijd/zin om dit een aantal uur per dag te gaan doen. Want het lijkt allemaal wel leuk om een "groene" bokker te zijn. Maar als je enige taak is om de EA schoon te houden. Is de lol er ook gouw vanaf.. denk ik.. Ook zul je dan zeker 5 bokkers aan moeten stellen. Terwijl als je er 1 aanstelt die dit meerdere uren per dag kan doen. Krijg je niet het averechtse effect. Want het gaat er om dat bokt niet meer mod's op de EA wil hebben maar juist minder..

En dat is mijn mening. En in dit idee hoef jij niets te zien. Ik geef alleen een mogelijkheid aan zoals iedereen in dit topic ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:47

Mijn mening is dat als bokt hier op in gaat, dit een heel fout signaal zou afgeven. Niet alleen over bokt (is het beleid nu wel of niet te beinvloeden door geld), maar ook over vrijwilligerswerk en dat sommige bokkers blijkbaar minder gelijk zijn dan anderen omdat ze toevallig geld meebrengen.Ook kun je een discussie verwachten of welke functies nu ingevuld moeten worden door vrijwilligers en welke door 'beroeps' en waarom.
Met alle respect, maar vrijwilligerswerk is gewoon niet altijd leuk. En wat hier op bokt ook nog wel eens vergeten wordt: vrijwilligerswerk is ook niet vrijblijvend.
En er bieden zich heel wat vrijwilligers aan in dit topic, dus waarom dan maar blijven hameren op een betaalde kracht? Als er dan toch betaald zou moeten worden dan zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan een onkostenvergoeding/vrijwilligersvergoeding voor teamleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:55

Wendy schreef:
Mijn mening is dat als bokt hier op in gaat, dit een heel fout signaal zou afgeven. Niet alleen over bokt (is het beleid nu wel of niet te beinvloeden door geld), maar ook over vrijwilligerswerk en dat sommige bokkers blijkbaar minder gelijk zijn dan anderen omdat ze toevallig geld meebrengen.Ook kun je een discussie verwachten of welke functies nu ingevuld moeten worden door vrijwilligers en welke door 'beroeps' en waarom.
Met alle respect, maar vrijwilligerswerk is gewoon niet altijd leuk. En wat hier op bokt ook nog wel eens vergeten wordt: vrijwilligerswerk is ook niet vrijblijvend.
En er bieden zich heel wat vrijwilligers aan in dit topic, dus waarom dan maar blijven hameren op een betaalde kracht? Als er dan toch betaald zou moeten worden dan zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan een onkostenvergoeding/vrijwilligersvergoeding voor teamleden.

Nouja als je een vrijwilliger kan vinden die dagelijks een aantal uur. "opruim" werk wil gaan doen. Is dat natuurlijk ook prima. Maar ik denk dat het niet mogelijk is om een vrijwilliger te vinden die daar zin in heeft. Verder ben je als vrijwilliger niets verplicht. Als je besluit niet meer te komen, kom je niet meer.. Of als het een dagje niet uit komt. Doe je het niet. Wanneer je betaald word is het niet meer vrijblijvend. En word het ook gedaan.

Verder zie ik geen probleem in betalen voor de EA. Ja dan is er een soort 2 deling.. maar die is er op marktplaats bijv. ook. En over het minder zijn.. Dan andere dat zal wel meevallen denk ik. Op hoeveel site's kun je niet "pro member" zijn? Bijna overal. En is daar een 2 deling? Ik heb er nog nooit wat van gemerkt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:02

@nini_roosje: op zich is met betalen niks mis, maar wel als je door middel van die betaling het beleid kunt aanpassen. Andere woorden daarvoor zijn bijvoorbeeld omkoping en fraude. Begrijp je dat wel?
En voor heel veel vrijwilligersorganisaties ben ik heel blij dat de meeste mensen een realistischer beeld van vrijwilligerswerk hebben dan jij. Want een vrijwilliger die het ziet als vrijblijvend en altijd leuk, daar heb je helemaal niks aan :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:08

Vrijwilligers voor het opruimen van enkel EA is niet iets waar wij naar toe willen. Simpel, omdat dat niet werkt. Dan worden er wellicht berichten weggehaald waar wel wat meer mee aan de hand was bijvoorbeeld, berichten waarop andere modacties op ondernomen moesten worden. We willen alleen mensen met "full-powers" in het team. Mede daarom zijn we enige jaren geleden ook afgestapt van de "submoderators".
Het team is sowieso te klein, en geschikte moderators vinden en de tijd te hebben ze op te leiden valt niet mee. Er zitten nog heel wat gaten op andere fora, die vullen we liever op dan alle aandacht en capaciteit op EA te richten.
We kunnen maar een beperkt aantal moderators tegelijk aanstellen, omdat het inleren en begeleiden veel werk en tijd is. En helaas stoppen er ook altijd moderators. De nieuwe mods die we thans aanstellen zijn al hard nodig om die gaten op te vullen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:20

Volgens mij is het gewoon heel simpel: het modteam wil niet. Klaar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:46

Ik denk dat je daarmee een terechte conclusie trekt. Het modteam wil niet nog meer capaciteit in EA gaan steken, aangezien EA op dit moment al onevenredig veel capaciteit opslokt t.o.v. andere gedeelten van Bokt. Eén van de functies van het modteam is om dit soort keuzes te maken en meestal zit er wel een idee en enig denkwerk achter zo'n beslissing en zijn de plussen en minnen van die keuzes echt wel bekeken. Dat betekent dat je soms moet accepteren dat zo'n keuze gemaakt is, ook al heb jij als individuele bokker daar nadeel van.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:01

Karl, goede conclusie maar ik vermoed dat het boktteam niet goed beseft hoe zeer ze daar mee in hun eigen vel gaan snijden... Mensen komen net op bokt omdat er veel leeft en er altijd wel iets actief te beleven valt in de vorm van zelf meebieden of iets aankopen/verkopen.
Nu ga je een gedeelte daarvan beperken, en dat vind ik tricky bussiness (maar ja, ik ben al commercieel misvormd).
De tijd zal het leren wat het voor EA wordt, en daarom ben ik dus heel benieuwd naar de statistieken van EA eind maart.
Maar voor mezelf kan ik als particulier al zeggen dat EA TK me veel minder trekt. Vroeger kon je erdoor scrollen, en dan zag je een advertentie met 15 reacties, nou die klikte je open want daar zou wel iets interessants mee zijn. En nu is het op het eerste gezicht eenheidsworst.

En als verkoper heb ik nu al ervaring: 1 topic [EA-CO] MEGA ESKADRON SALE!!!
en 173 pb' s -:(- waarbij ik heel consequent de pb' s opruim van mensen die afhaken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:04

Wat ik zo interessant vindt is niet zozeer dat het modteam besluit om EA op deze manier vorm te geven. Ik vind het vooral interessant dat het een besluit 'met de billen naar buiten' lijkt. Daaruit blijkt dat bokt als organisatie een paar principes overboord zet. In een 'normale' organisatie is omgevingssensibiliteit en de vraag van klanten in hoge mate leidend. In de bokt-organisatie is de eigen interne organisatie kennelijk leidend.

Daarbij vind ik het ook opvallend dat eigen regels binnen het team, kennelijk net zo leidend zijn voor de organisatie-mechanismen als de exponentieel toegenomen regels voor gebruikers.

Bokt heeft bureaucratische organisatie-principes leidend gemaakt. Voor de omgang met klanten en voor de eigen organisatie. En dan kom je al gauw uit op antwoorden als "het kan niet want het is nu teveel werk en van het aanbod van mensen die zouden willen helpen kan geen gebruik gemaakt worden, want het past niet binnen de regels waaraan mods tegenwoordig moeten voldoen". Immers we hebben het geprobeerd met 'hulpmods' en dat werkte niet. En daarmee is dan de kous af.

Terwijl een ietsepietsie 'buiten de box denken' best andere oplossingen kan opleveren.
Bijvoorbeeld EA kan een afgezonderd forum worden, waarbij een beperkte groep mods zich alleen bezig houden met EA als forum. Waarbij ze geen rechten krijgen voor andere fora, de enorme hoeveelheid eisen (en daarmee tijdsinvestering) die van mods gevraagd wordt niet nodig is en ten goede kan komen aan het modden op EA. Wellicht moet je daarvoor gebruikers dan waarschuwen dat EA als geheel niet valt binnen de regels van bokt. Moet te doen zijn. In de HK wordt ook anders gemod dan op de rest van bokt.

Wellicht moet je dan goed nadenken over hoe en of je een bemiddelaarsfunctie wilt inzetten. Wellicht moet je een dergelijk forum desnoods een andere kleur geven om het onderscheid aan te geven. Of wellicht moet je... (heel veel andere opties zijn mogelijk)...

Maar het principe zou moeten zijn dat waar de vraag om het handhaven van het EA-forum in de min of meer oude stijl zo leeft onder gebruikers, er tenminste anders naar gekeken zou moeten worden dan vanuit de huidige bureacratische organisatieprincipes.

Bureaucratie is een goedmechanisme om een groter groeiende doelgroep rechtsgelijkheid en rechtszekerheid te bieden. Het is een goed mechanisme om toenemende aantallen 'personeelleden' met dezelfde set van regels te laten werken zodat 'willekeur en vriendjespolitiek' worden vervangen voor 'gelijke moniken, gelijke kappen'. Maar het behoeft niet veel toelichting om de keerzijde van bureaucratie voor het voetlicht te brengen.

Dit topic is daar een prachtig voorbeeld van.
Jammer.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:59

Ik ben het helemaal met jou eens anya.
Ik heb helaas het gevoel dat we tegen een muur praten.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:25

Anya: super verwoord !!!

Ik las net een reactie dat er alleen omni-inzetbare mod's kunnen worden aangesteld en submods niet meer, omdat ook in wat moeilijkere gevallen er door submod's beslissingen zouden moeten worden genomen, waar deze dan de rechten niet voor hebben. Hoe simpel is het om de sub-mod's te instrueren om ingeval van enige twijfel het door te schuiven naar een 'reguliere' mod. Ook op dit moment gaat er nog tijd zitten in het modden van EA in de huidige vorm (al is het alleen maar dit topic :D ). Inmiddels bijna 30 pagina's reacties en nog steeds niet écht een bevredigend antwoord vanuit beheer: servercapaciteit kan het niet zijn (er is inmiddels een hele bulk advertenties opgeruimd), het mod-probleem lijkt redelijk simpel oplosbaar (maar daar geldt kennelijk het principe 'waar een wil is, is een weg' niet). Waarom niet gewoon de gebruikers van EA serieus nemen in hun wensen en misschien ook eens nadenken over hoe belangrijk EA kennelijk voor veel gebruikers is. Het moet beheer toch op z'n minst strelen dat Bokt als een veilige omgeving wordt gezien, waar mensen zich prettiger voelen om hun paarden spullen (en dan laat ik de hele paardenhandel zélf nog even buiten beschouwing) en aanverwante artikelen te kunnen verkopen. Dat hele principe lijkt nu een beetje overboord gegooid te zijn doordat het teveel (door eigen regels mega geworden) werk is. Hulde overigens voor al het vrijwillige werk wat mod's in Bokt steken. Maar het besef dat mensen EA zo leuk vinden dat ze best alleen daar willen gaan modden moet toch ook iets zeggen (zo vervelend zal het dan kennelijk niet worden ervaren). Ik ben inmiddels ook heel nieuwsgierig naar de cijfers over maart.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:32

Wijnanda schreef:
Ik keek vroeger elke dag op EA, meestal meerdere keren per dag. En ik kijk nu nooit meer :') Dat zegt toch wel genoeg?

Ik kijk heeeeeel af en toe nog een keertje... Dan denk ik, goh, die wil ik wel hebben! Sh.it.. Moet een PB sturen, laat dan maar zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:07

Shauni schreef:
Wijnanda schreef:
Ik keek vroeger elke dag op EA, meestal meerdere keren per dag. En ik kijk nu nooit meer :') Dat zegt toch wel genoeg?

Ik kijk heeeeeel af en toe nog een keertje... Dan denk ik, goh, die wil ik wel hebben! Sh.it.. Moet een PB sturen, laat dan maar zitten!

Maar wie heb je daar dan mee? jezelf? of bokt? Ik denk dat dit soort reacties een beetje zinloos zijn(aangezien dit inmiddels al 100 keer is gezegd). Want daar mee komt het niet terug..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:10

Netje schreef:
Ik las net een reactie dat er alleen omni-inzetbare mod's kunnen worden aangesteld en submods niet meer, omdat ook in wat moeilijkere gevallen er door submod's beslissingen zouden moeten worden genomen, waar deze dan de rechten niet voor hebben. Hoe simpel is het om de sub-mod's te instrueren om ingeval van enige twijfel het door te schuiven naar een 'reguliere' mod.

Dat is dus niet zo simpel. Iemand die niet alle rechten heeft weet niet wat er voor afspraken met welke personen zijn gemaakt, die weet dus niet eens dat er iets aan de hand kan zijn.

Netje schreef:
Inmiddels bijna 30 pagina's reacties en nog steeds niet écht een bevredigend antwoord vanuit beheer

Geen bevredigend misschien, maar dat zal er ook niet komen, aangezien het enige bevredigende antwoord voor jullie is dat er weer gereageerd kan worden en dat antwoord zal er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen. Antwoord is er verder wel gegeven. :)