Bokt is op zoek naar een nieuwe layout!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:02

Ik vind die groene eigenlijk ook best mooi.. alleen vloekt het oranje dan een ietsiepietsie erg :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:02

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:43

Shadow0 schreef:
Wat zou dat zijn, als je het in woorden omschrijft?

Waar ik rekening mee heb gehouden bij mijn beginpagina is een wat breder Bokt waarbij de indexpagina iedereen iets te bieden heeft - dus van alle onderdelen van zo'n breed Bokt in ieder geval 1 onderdeel, waardoor je snel naar alle subonderdelen van de website zou kunnen gaan.
Zelf ben ik althans een voorstander van een Bokt dat breder trekt dan uitsluitend paarden-nieuws, Wiki en een paardenforum. Wekelijkse columns of informatieve artikelen (paardgerelateerd) vind ik zelf erg interessant.

Dit dus hoe ik Bokt inhoudelijk voor mij zie, en dat is vertaald naar de indexpagina. In grafisch aspect heb ik dit gecombineerd met zoveel mogelijk web 2.0-look, omdat het huidige Bokt vrij plat is. Kortom, veel rondingen en hier en daar wat highlights. Plus een duidelijk menu vrij centraal gepositioneerd.

----

Nog even een kleine update van mijn opzet, misschien mijn uiteindelijke opzet gezien de deadline.

Link is http://www.sanderd.nl/data/bokt1-2index.jpg

Shadow0

Re: Bokt is op zoek naar een nieuwe layout!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:23

Sander: ik denk dat je in een aantal opzichten zeker in je opzet geslaagd bent. Sterke punten vind ik inderdaad de afwerking en de overloopjes.
Ik vind het blokje met gebruikersinformatie (hoofdpaneel, postvak, uitloggen, zoeken) mooi duidelijk en het brengt een goed onderscheid met zich mee van de algemenere info (regels, wie zijn wij etc.)

Ook de 5 onderdelen zijn met een tabje + onderstreping erg duidelijk. De structuur en indeling van de submenu's zie ik nog niet geheel voor me: deze menustructuur is geschikt voor 5 - 8 items, 1 niveau diep, maar op het forum zijn er meer subfora (of toon je daar alleen de tabbladen?) en bij de wiki is er eigenlijk geen verdere indeling.

De ideeen (quick links, boekrecensies) zijn leuk, en ik vind de weergave van alle onderdelen (zeker nieuws) mooi. Maar wat mij wel opvalt is dat het geheel vrij druk is en ik denk, zeker voor minder bekende bezoekers, vrij imponerend. Er worden nu 3 soorten blokken gebruikt (3 kleuren, 3 verschillende kolombreedtes), en met name de donkere achtergrondkleuren maken dat de pagina als geheel niet helemaal in balans voelt. (Een goed advies dat ik ergens gelezen heb is om door je wimpers naar de pagina te kijken, zonder te focussen. De indeling van de pagina moet eigenlijk nog steeds duidelijk en evenwichtig zijn als je de details niet kunt waarnemen.)

Het zou misschien wel kunnen werken als je de kolommen allemaal even breedt maakt en de rijen even hoog, dus (en ik durf het in web 2.0 eigenlijk niet te zeggen := ) een tabel van 3 bij 2.

Code
+---------+---------+---------+
| donker  | licht   | donker  |
| licht   | donker  | licht   |

(3 bij 3 is theoretisch ook mogelijk, maar ik weet niet of dat niet teveel wordt, en er zijn geloof ik nog geen 3 extra modules)

Omdat de rest van de site licht is, zou ik overal een lichte opvulkleur nemen voor de neutrale ruimte (zoals onderaan de middelste kolom.)

Het kan overigens misschien ook wat rust geven om het allerbuitenste deel effen te maken, geen overloopeffect. In de blokken, header en footer vind ik ze zeker wat toevoegen, daarbuiten wat minder, en je krijgt daardoor een wat minder strak geheel (de blokken gaan 'zweven' boven de achtergrond, en dat voelt wat minder solide.)

Bij de (nieuws)foto vraag ik me vooral of dit gebonden is aan een vierkant formaat? Ik denk dat het met liggende foto's minder strak overkomt, en ik denk dat het niet altijd mogelijk is om een goede vierkante uitsnede te maken van een foto. Maar dat is iets dat het beste gewoon uitgeprobeerd kan worden, denk ik.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:46

Die rondingen doen het zeker goed sander :j
Wat jij zeg kan ik me ook wel in vinden Shadow. Alleen denk ik 3 x 2 koloms een afbreuk is.
Het is zo lekker speels zoals het nu staat. Wat ik echter wel met je eens ben is dat de breedte van de kolommen iets beter op elkaar afgestemd mogen worden.
Allemaal even breed maakt het weer snel saai denk ik.
De achtergrond zou van mij ook egaal mogen :j Net als wat je zei dat voegt weinig toe aan de rest.
Ik vind die van jou wel het gaafste sander! zeker :D

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:35

Shadow, bedankt voor je uitgebreide feedback, jij ook natuurlijk Jessie. :j

Wat je zegt over de kolommen kan ik me wel in vinden, ik heb namelijk lang zitten twijfelen over o.a. die donkere kleur. Wat betreft de breedte van de kolommen was mijn idee oorspronkelijk simpel, ongeveer qua breedte: 25% - 25% - 50%. Als je goed kijkt zie je ook dat de nieuwskolom even breed is als de linker- en middenkolom samen, echter zijn deze twee laatste kolommen niet helemaal even breed uit de verf gekomen, dat is dus zeker nog voor verbetering vatbaar.
In die zin spreekt jouw idee van alledrie 33% me ook aan, dat toont denk ik inderdaad rustiger.
Wat betreft de donkerblauwe kleur, die knoop heb ik uiteindelijk toch doorgehakt om het wat flitsender te maken, als dat het goede woord is. Mijn forum-versie van dit ontwerp werd namelijk hier en daar als té rustig/plain ervaren door de zachte tinten (klikje), waar ik zelf overigens wel van houd. Het is misschien een goed idee om inderdaad een lichtere variant van deze versie te proberen.

Wat betreft de menu-indeling merk je wel een heikel punt op, want de forum-indeling is zo uitgebreid dat die waarschijnlijk niet eens (mooi) in dit interface past. Waarschijnlijk kunnen in het blauwe submenu van 'Forum' beter wat algemene links komen (actief / eigen berichten / zoeken / help(?) ) en dat er daaronder in het contentvak een mooie indeling wordt gemaakt voor de fora, zoals bij phpBB wel gebruikelijk is om dit onder elkaar te doen.
Het idee van de menu's zelf is in ieder geval dat het blauwe submenu variabel is per hoofdonderdeel, dit kan door een mouse-over bij de hoofdonderdelen, of pas na klikken, maar dit laatste is niet de meest efficiënte manier denk ik. Dat is eigenlijk ook iets technisch waar ik bij het ontwerp-proces verder weinig mee kan verder.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 01:04

Iedereen super bedankt voor de inzendingen en het meedenken!

Wij gaan een overzicht maken van de inzendingen en gaan ons beraden over wie de prijzen van EppleJeck gaat ontvangen. Jullie horen 14 mei meer van ons :)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:33

1000x excuses maar we zijn nog druk bezig met hard nadenken over de lijst met winnaars en dat is wat moeilijker dan gedacht. Maandag meer nieuws!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:38