Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:25

Ibbel schreef:
En je moet je maar aangesproken voelen hè. Als je echt zo van je gelijk overtuigd bent, dan haal je toch je schouders op over hoe je genoemd wordt? Galileo kreeg ook een bak ellende over zich heen, tot excommunicatie aan toe. Ik geloof niet dat-ie heel erg in de Calimero-modus is geschoten daarna. Hij ging gewoon door bewijzen voor z'n stelling te verzamelen.

Wat dat moet je wel doen hè, als je een afwijkende mening hebt. Bewíjzen dat je gelijk hebt. Niet alleen maar roeptoeteren...

Hiermee negeer je wel het feit dat de meerderheid het fout kan hebben.

Ik vind dat je sowieso je punt moet kunnen onderbouwen. Ik vind het nogal lazy om, als je mening de algemeen geldende opinie is, weg te komen met slechte argumenten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:30

Avalanche schreef:
Hiermee negeer je wel het feit dat de meerderheid het fout kan hebben.

Ik vind dat je sowieso je punt moet kunnen onderbouwen. Ik vind het nogal lazy om, als je mening de algemeen geldende opinie is, weg te komen met slechte argumenten.

In het geval van Galileo ging dat wel op. Maar in de huidige maatschappij is een mening pas algemeen geldend als er aardig wat rapporten over verschenen zijn.

Ja, de meerderheid kan het dan nog steeds fout hebben, maar zo werkt het wel.
Laatste mooie voorbeeld is de oorzaak van maagzweren. Degene die beweerde dat er bacteriën in de maag leefden kreeg de hele wetenschappelijke wereld over zich heen. Tot-ie met plaatjes en kweken kwam. En dat duurde even.

Avalanche

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:34

Mja, ik vind dat die standaard wel wat hoger kan.

De meerderheid heeft een hele hoop nonsens gedacht. De meerderheid hier (Bible Belt, for reference) is ervan overtuigd dat ik naar de hel ga. Prima, kom maar met bewijs. Maar dat is nog niet geleverd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:46

Avalanche schreef:

De meerderheid heeft een hele hoop nonsens gedacht. De meerderheid hier (Bible Belt, for reference) is ervan overtuigd dat ik naar de hel ga. Prima, kom maar met bewijs. Maar dat is nog niet geleverd.

Maar je (algemeen) kan ze toch in hun waarde laten? En er niet elk topic opvliegen. Wat sommige wel doen in elk topic waarvan ze vinden dat de de ander geen gelijk heeft.

Sommige topics prima. Maar er zijn ook topics waar je weet dat je dan zit te prikken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:49

Avalanche schreef:

Ik denk dat religie maar even een aparte positie moet hebben en houden. Die vrijheid staat ook niet voor niets in de grondwet.
Je kunt de wereld wel willen verbeteren, maar in dit geval lijkt het me een Don Quichote-actie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:58

Ibbel schreef:
Ik denk dat religie maar even een aparte positie moet hebben en houden. Die vrijheid staat ook niet voor niets in de grondwet.

Waarom zou religie een "aparte" positie moeten hebben, en toe maar, houden.
De vrijheid van religie die je aanhaald is imo irrelevant in dit verband.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:02

Kuggur schreef:
Ibbel schreef:

Waarom zou religie een "aparte" positie moeten hebben, en toe maar, houden.
De vrijheid van religie die je aanhaald is imo irrelevant in dit verband.

Precies dit. Religie zorgt voor meer ellende en houdt over het algemeen progressie tegen. Based on track record, verdient het geen speciale positie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:08

Ik had het even puur over bokt. Omdaar nou óók nog 'bewijs' voor te gaan vragen, dat is echt met molentjes lopen. En zoveel 'bekeertopics' zijn er nou ook weer niet.

Laat ik het zo zeggen: het is niet 'zo stil op bokt' omdat er over Jezus of Mohammed wordt gepreekt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:25

Ik kan er mee beginnen? :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:34

DuoPenotti schreef:
LWDaisy schreef:
Je kan ook duidelijk zeggen waar het op staat zonder te gaan schelden of kinderachtig uit de hoek te komen, toch?

Natuurlijk zullen er ook hier "bully's" zitten, en dan vind ik het aan de mods om in te grijpen. Want zeker, er kan wel degelijk gegoocheld worden met woorden, en je kan iemand zeker onderuit halen zonder 1 scheldterm te gebruiken, maar in dat geval vind ik dat de mods zeker mogen/moeten ingrijpen.
Het hoort bij "beschaafd discussiëren": elkaar niet onderuit halen, elkaar in zijn/haar waarde laten. Ook als je vind dat iemand ongelijk heeft moet dat toch zeker mogelijk zijn?

Dat is blijkbaar niet mogelijk en de mods grijpen ook niet in, want mening...

En schelden kan zeker ook wel een teken van onmacht zijn.
Iemand die dat al van bericht 1 af aan dat doet, ja dan weet je gewoon die persoon doet dat zo.
Maar iemand die meestal netjes is en in een bepaald topic minder net word, zou daar dan een aanleiding voor zijn?
Ik denk van wel, die is iets te vaak op de zenuw gepingeld door schijnbaar nette bewoording, maar zonder respect.

Daarnaast heb je mensen die altijd wat grover getaald zijn, zonder dat het perse schelden hoeft te betekenen.

Ooh zeker wel hoor! Ik geloof (hoop) dat ik iemand ben die over het algemeen haar mening netjes kan verwoorden, maar ook ik ben op een bepaald moment zo getriggerd geweest dat ik een bepaalde bokker met een bepaalde dictator vergeleek. Of nee, dat was niet wat ik bedoelde - ik maakte de opmerking dat dictotor x in zijn beleving ook enkel goede bedoelingen had. De bokker in kwestie voelde zich aangevallen en ik kreeg een pb van een mod. Ik weet nog steeds niet of ik het er 100% mee eens ben, want ik bedoelde niet hoe zij het opvatte (zij vergelijkt mij met dictator x) - maar ik had het ook anders kunnen verwoorden. Ik had kunnen zeggen dat de weg naar de hel ook geplaveid is met goede bedoelingen; dat iets niet automatisch goed is omdat jij het goed bedoelt. En net omdat ik dat niet op die manier deed, ging de bokker compleet voorbij aan de boodschap van mijn opmerking en las ze alleen de belediging/het verwijt.

Ik geloof wel dat er gekeken moet worden, in geval van een "fout" bericht, in welke context dat geplaatst moet worden. Gaat het over iemand die idd al van bericht 1 niet op een nette manier kan discussiëren, zou die imo minder krediet mogen krijgen dan iemand die meestal netjes is en dan eens een onbeleefde schuiver maakt. Iemand die vanaf bericht 1 loopt te stangen en te schelden zou daar vrijwel meteen voor op de vingers getikt moeten worden, en zou (hoeveel zullen we zeggen?) 10? 15? 20? van zulke berichten niet mogen halen. Zo iemand zou op een bepaald moment echt geband mogen worden, vind ik.

Een fout bericht kan perfect zonder scheldtermen getypt worden, maar dan nog kan idd respectloos zijn. Kan dat niet "de norm" zijn? "Respectloze berichten zijn niet toegelaten". Ook niet als er qua gekozen woordkeuze niets op aan te merken is op het bericht. Als het respectloos is, mag het niet, klaar. En dan ja, per situatie even uitzoeken hoe het zit: heeft bokker 1, die een scheldwoord gebruikte, daar een reden voor? Werd die bokker echt afgezeikt en reageerde die daardoor zo? Bokker 1 mag dan nog steeds wel een pb krijgen met een tik op de vingers, maar de bokker die liep te stoken/schelden/aanviel moet zéker ook op de vingers getikt worden. Is er geen aanleiding, geen persoonlijke aanval of gestang, dan mag de tik op de vingers van bokker 1 wat harder dan wanneer hij/zij werd "uitgedaagd".

__

Ik las eerder iets over iemand die nog geen 25 berichten had maar wel hulp via bokt zocht, en dat dat topic zo snel op slot ging want "nog geen 25 berichten". Kijk, dat vind ik ook zonde. Ik snap dat de mods huiverig staan tegenover geen enkele "oplossing" voor de 25 berichten, en dat ze nieuwe leden niet zomaar los willen laten op het forum, maar net die regel zorgt voor vervuiling, en idd ook een gebrek aan nuttige adviezen en interessante topics en hulp omdat een vraag niet gesteld kan worden. Ofwel pent men 25 snelle berichten die niet bepaald inhoudelijk zijn, ofwel denkt men "laat maar". Kan er geen soort van snelheidsprocedure voor zulke gevallen ingesteld worden? Dat zo iemand een mod een bericht stuurt en daarin zijn/haar situatie toelicht, en dat de mods dan beslissen het topic wel/niet al toe te staan?

__

@Ibbel even op wat jij zei -
Citaat:
En je moet je maar aangesproken voelen hè. Als je echt zo van je gelijk overtuigd bent, dan haal je toch je schouders op over hoe je genoemd wordt?

Dat hangt echt van de vibe af, vind ik. Als je voélt dat iets als "scheldwoord" gebruikt wordt, voel je je aangevallen, en dan is het moeilijk om gewoon de schouders op te halen. Maar dat ben ik :)
Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar je hoeft me er ook niet om uit te schelden/voor aan te vallen.

Het is iets dat kan triggeren. Het is niet nodig. Ik voel me niet aangevallen omdat iemand het oneens is met me - dat mag. Ik voel me aangevallen omdat ik een scheldterm naar mijn hoofd krijg, en dat is niet nodig.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 23-07-22 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:40

LWDaisy goed omschreven :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:55

LWDaisy schreef:
@Ibbel even op wat jij zei -
Citaat:
En je moet je maar aangesproken voelen hè. Als je echt zo van je gelijk overtuigd bent, dan haal je toch je schouders op over hoe je genoemd wordt?

Dat hangt echt van de vibe af, vind ik. Als je voélt dat iets als "scheldwoord" gebruikt wordt, voel je je aangevallen, en dan is het moeilijk om gewoon de schouders op te halen. Maar dat ben ik :)

Agree, als het rechtstreeks gezegd wordt. Maar bv die term 'wappie' wordt in verreweg de meeste gevallen (net als 'schapen' trouwens) heel erg algemeen gebruikt. En als jij je dan aangevallen voelt door de term 'wappie' dan is dat omdat je érgens in je achterhoofd misschien wel op je klompen aanvoelt dát je irreeël bezig bent. En dan voel je je geraakt.
Ben jij heilig ervan overtuigd dat jij géén wappie bent, want jij weet wel beter, waarom zou je je dan 'gediscrimineerd' of 'beledigd' voelen? Slaat toch niet op jou? Jij bent toch wél reeël in je twijfels etc?

En daarom hebben de 'schapen' geen enkel probleem met die term. Het zal ze een worst wezen, want zij weten wel degelijk beter :))
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-07-22 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:56

Ibbel schreef:
Wat dat moet je wel doen hè, als je een afwijkende mening hebt. Bewíjzen dat je gelijk hebt. Niet alleen maar roeptoeteren...

Waarom moet dat? En wanneer is een mening afwijkend? Hier zit al heel veel waardeoordeel in.

Iemand mag toch gewoon wat vinden :o ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:57

ruitje schreef:
Ibbel schreef:

Waarom moet dat? En wanneer is een mening afwijkend? Hier zit al heel veel waardeoordeel in.

Iemand mag toch gewoon wat vinden :o ?

Niet in een klassiek debat of discussie. De definitie daarvan is dat je elkaar met feiten overtuigt van je mening.

En daar gaat deze, ha, discussie toch grotendeels over? Hoe kunnen we de discussies op bokt fijner maken?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:11

Ibbel schreef:
LWDaisy schreef:
@Ibbel even op wat jij zei: quote "En je moet je maar aangesproken voelen hè. Als je echt zo van je gelijk overtuigd bent, dan haal je toch je schouders op over hoe je genoemd wordt?" - end quote.

Agree, als het rechtstreeks gezegd wordt. Maar bv die term 'wappie' wordt in verreweg de meeste gevallen (net als 'schapen' trouwens) heel erg algemeen gebruikt. En als jij je dan aangevallen voelt door de term 'wappie' dan is dat omdat je érgens in je achterhoofd misschien wel op je klompen aanvoelt dát je irreeël bezig bent. En dan voel je je geraakt.
Ben jij heilig ervan overtuigd dat jij géén wappie bent, want jij weet wel beter, waarom zou je je dan 'gediscrimineerd' of 'beledigd' voelen? Slaat toch niet op jou? Jij bent toch wél reeël in je twijfels etc?

Ik vind mezelf idd geen wappie, maar het wordt zo goed als altijd voor iets anders gebruikt dan voor de eigenlijke betekenis. Als je het woord googled, krijg je daar geen positieve vibe van. En dat lijkt ook de bedoeling te zijn van degene die het woord in de mond neemt - het is negatief bedoelt, en degenen die vol in de discussie gaan gebruiken het inderdaad gewoon heel algemeen en scheren daarmee over één kam.

Ik vind mezelf geen wappie in de zin van complottheorieën ed, maar voor de extremere tegenpartij ben je dat wel zodra je nog maar gelooft dat Covid echt bestaat, en dan beledig je mij wel door een term te gebruiken die ook echt als belediging bedoelt is. Ook al ben ik niet wat zij ermee bedoelen - het is hoe dan ook als belediging bedoelt. En het slaat wel op mij als ik word aangesproken, ook al klopt wat er gezegd wordt niet. Het wordt gebruikt als belediging.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:22

Ibbel schreef:
Niet in een klassiek debat of discussie. De definitie daarvan is dat je elkaar met feiten overtuigt van je mening.

En daar gaat deze, ha, discussie toch grotendeels over? Hoe kunnen we de discussies op bokt fijner maken?

Haha, ik vind deze discussie over wat hoort in een discussie inderdaad ook grappig :')

Maar, nu mag jij googelen want bij alle hits die ik tegen kom bij het woord discussie word overal genoemd dat het een uitwisseling van meningen is. Dat het met feiten moet wil jij graag, maar dat is dus jouw mening en geen feit :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:38

Moderatoropmerking:
Deze post was tegen de Boktregels geformuleerd. Blijf inhoudelijk op de discussie reageren en niet tegen elkaar persoonlijk gericht

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:47

Ik vind niet dat ik denigrerend ben :) ik ga in op wat je zegt, en val je geen moment persoonlijk aan.

Jij mij overigens wel, en ik denk dat je begrijpt dat ik nu ga temmen :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:09

Avalanche schreef:
Ik vind niet dat ik denigrerend ben :) ik ga in op wat je zegt, en val je geen moment persoonlijk aan.

Jij gaat temmen :=
Dus jij vind, hou op mens? Niet persoonlijk. Echt omgekeerde wereld :r

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:16

Nee, ik vind dat niet. Ik zeg dat vaker en het is nooit persoonlijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:57

OleJon schreef:
Avalanche schreef:

Jij gaat temmen :=
Dus jij vind, hou op mens? Niet persoonlijk. Echt omgekeerde wereld :r

Waarom zou t nou rustiger zijn op Bokt. Weltrusten allemaal

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 01:38

Goed voorbeeld van gedrag waardoor ik discussies soms maar verlaat...

- een topic wordt gekaapt voor een stokpaardje
- het stokpaardje is zo geformuleerd dat dit een onnodige, meestal vervelende offtopic discussie uitlokt
- de offtopic discussie sneeuwt de daadwerkelijke discussie onder
- mensen gaan elkaar uit maken voor rotte vis
- vijandige sfeer ontstaat, mensen vertrekken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 07:55

Hopelijk blijft het staan. Want opmerking bokker 1 kwam waarop ik dacht, NU gaat het dus fout. Opmerking bokker 2 bevestigt dit.
Zelf laat ik dat altijd gaan en reageer er niet op en als het doorgaat klik ik topic weg.
Omdat het ook hierover gaat in dit topic, blijf ik en reageer ik dus wel.

En ik verwijt niemand iets. Het maakt het gewoon zichtbaar. Actie.....reactie over en weer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 07:59

Ik vind dit ook een perfect voorbeeld waarom ik vaak denk "laat maar". En dit gebeurt best vaak, iemand die in elk topic met hetzelfde onderwerp aan komt zetten, en dat irriteert anderen dan weer.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:15

Maar is dit dan ook niet een mooi voorbeeld om ook te kunnen kijken hoe we er zelf een andere draai aan kunnen geven ? Ipv met zn alle uit een fijne discussie weg te trekken omdat er een andere minder prettige discussie ontstaat is de optie er ook om bijvoorbeeld terug te stappen naar waar het zijtakje begon.
Wat in gesprekken/discussies irl ook vaak kan. Je bent even van een onderwerp afgedwaald met zn alle... raken even oververhit of er gaan er met een onderwerp vandoor maar anderen die nog met onderwerp A bezig waren kunnen die ook rustig oppakken.

We kunnen wachten tot iemand anders het "probleem" voor ons aanpakt en hopen dat we/ik nog zin heb(ben) om weer door te gaan of zelf besluiten het naast ons neer te leggen/niks mee te doen.

We hoeven niet altijd overal op in te gaan, op elke opmerking,op elke zin.

We/ons/ik is ook in algemeen, ieder voor zich waar ie behoefte aan heeft.
Als er 1 in wat voor discussie dan ook loopt te katten, waarom extra voeren ?
Hooguit vragen of het misschien anders bedoeld is of wat rustiger kan maar terug katten heeft totaal geen nut toch. Maakt de sfeer niet beter voor jezelf, voor de anderen en actie reactie.