Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:18

Dinopino schreef:
Dus wanneer ik nu plots ant vaccer zou worden en ik zou naar het topic Vaccinatie gaan, word ik daar met open armen ontangen???

Ik krijg dan geen verwijzing dat ik maar naar google moet gaan?

-- knip --

En hoe verklaar je dan dat er in dat topic op het moment slechts 1 twijfelaar zit? Lijkt me geen afspiegeling van de bokt gebruikers?

Nou Dinopino, volgens mij vergeet je nu een stukje. Toen jij in 2e instantie "terug" kwam in het topic ben je volgens mij heel netjes te woord gestaan. Al je vragen werden (onderbouwd!) beantwoord en uitgelegd. Als als je het even niet kon volgen werd alles nogmaals in wat andere bewoordingen uitgelegd. Geen onvertogen woord van wie dan ook. Ging hartstikke goed.
Als je nu ineens extreem anti vaxxer zou worden zou je zeker van repliek gediend worden denk ik, maar je kunt ook fatsoenlijk zijn ondanks dat je een afwijkende mening hebt. En dan hoeft het niet een van-dik-hout-zaagt-men-planken-reactie te zijn.

Er zit voor zover ik weet geen twijfelaar in het topic (maar wie weet hoeveel er meelezen). Er zit 1 extreme anti-vaxxer. En ik denk dat we Pien die de laatste dagen mee praat kunnen kwalificeren als een kritische pro-vaxxer ;) met vraagtekens bij sommige dingen en de voor haar gebruikelijke genuaceerde fijne bijdragen :+: . Ik ben wel pro maar niet extreem vind ik. 27 jaar geleden was het in mijn kring ook helemaal geen issue - je deed gewoon mee - dus mijn dochter is volledig gevaccineerd. En daar heb ik geen spijt van na de kennis die ik door het topic heb opgedaan.
(*Alle kwalificaties mijn persoonlijk mening - als iemand zich hierin niet herkend bij voorbaat mijn excuses ;) )

Ik heb n.a.v. de berichten van pmarena nog eens terug zitten lezen want ik herinnerde me het verloop van het topic de laatste tijd toch wat anders...
En als we dan toch man en paard noemen: als je ziet hoe een zekere "stoorzender" het topic binnen kwam denderen met termen als "als je te lamlendig bent om moeite te doen" ( in haar 2e!!!! bericht :?) denk ik dat je niet verbaasd hoeft te zijn dat e.e.a. al snel ontspoorde, zeker als het onderwerp de andere kant na aan het hart ligt. En dan maakt het wat mij betreft niet uit wat het specifieke onderwerp van een topic is. Je oogst wat je zaait. En de wijste zijn lukt gewoon niet altijd - we zijn allemaal maar mensen, toch?

En dat zou denk ik wel een moment hebben kunnen zijn waarop er door mods, liefst zichtbaar en gericht, ingegrepen had kunnen worden. Ik ben sowieso niet zo van het pappen en nathouden wat tegenwoordig de trend lijkt te zijn qua opvoeden e.d. Mensen mogen best publiekelijk (maar dan natuurlijk wel netjes en onderbouwd) ter verantwoording geroepen worden. Daar is nog nooit iemand dood aan gegaan en anderen kunnen er op die manier ook nog wat van leren. Maar ja, je verantwoording nemen voor je daden is tegenwoordig niet altijd gebruikelijk meer, helaas. (*Voelt zich nu een oude muts... :Y) *)

(Zo, en dan nu maar weer aan het werk - ik heb mijn lunchpauze al aardig opgerekt.. :oo )

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:40

Werk ze.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:03

Wie is die extreme anti-vaxxer dan?

Ik heb de laatste paar pagina's weer bijgelezen en ik zie dat Pocca zegt dat haar dochter deels gevaccineerd is.
En wat haar betreft vrij is om zelf te bepalen of ze nog andere vaccinaties wil halen.

Zo extreem "anti-vaxx" is ze (net zoals de meeste bokkers die als "anti-vaxxer" worden weggezet) dus niet klaarblijkelijk :)

De bijdrages van Pien zijn wel een verademing in het topic +:)+
Maar in eerdere discussies heb ik ook haar wel "weggepest" zien worden.
Of heb je dat zelf niet zo ervaren pien...? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :)

En inderdaad gaat het er nu de laatste tijd veel minder vervelend aan toe.
Zou tof zijn als dat door alle partijen vastgehouden kan worden :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:22

Ik moet eerlijk zeggen dat ik maar 1 eerder bericht van Pien kon vinden in dit specifieke topic, maar misschien mis ik iets of kan ik de zoekfunctie op bokt niet gebruken :o :)). En daar werd niet vervelend op gereageerd, voor zover ik kon zien. Kan het verplicht vaccineren topic ook niet meer vinden :=

Ik denk dat de benaming 'extreme anti-vaxxer' ook meer slaat op hoe ze erover denkt, de complottheorieën etc. Haar gedachtegoed is geen 'kritisch prikken' (wat voor mij betekent: ik geloof in de werking van vaccins maar ik heb er (een paar) kritische vragen over) meer. Maar ook dat zal van persoon tot persoon misschien anders gezien worden :j

En hoop het inderdaad ook!

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:31

Nou, laten we het er dan maar op houden dat de extreme manier van reageren mij de indruk gaf/geeft dat ze vrij extreem is in ieder geval.... :7 := Maar zoals ik al zei - dat is heel persoonlijk. Y;(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:52

Wat mij betreft doet het er weinig toe wat haar standpunt was eigenlijk. Het gaat vooral om de toon.

Er wordt heel erg gevallen over de opmerking over het Pieter Baan centrum, die ook echt wel onder de gordel was. Maar ruim daarvoor werd er andersom met een hoop minachting gesproken. Hierboven de "als je te lamlendig bent om moeite te doen", "Ik ga mijn energie niet langer aan jullie voorspellen met jullie conclusietjes", "ik zou maar niet te hoog van de toren blazen want ik ben bang dat je het niet aankan (..)", "het gros van de bokkertjes", "het niveau hier is infantieler dan een gemiddeld theekransje"

And so on, and so on. Allemaal ruim voor de Pieter Baan opmerking. Dat heeft niks met de inhoud te maken maar alles met de toon.

Mondy

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:57

Maar over inhoud gesproken.. het dwaalt in dit topic nu wel ontzettend af van waar het voor geopend was.
Mbt de toon is denk ik alles daar wel over gezegd en zijn er op diverse wijze maatregelen genomen.
Het uitmelken van wat wanneer gezegd is en door wie is op dit moment naar mijn mening niet meer nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:21

Mondy schreef:
Maar over inhoud gesproken.. het dwaalt in dit topic nu wel ontzettend af van waar het voor geopend was.

Zeker. Heb je een idee waarom dat zo gebeurde? Dat komt niet uit het niets.

Citaat:
Het uitmelken van wat wanneer gezegd is en door wie is op dit moment naar mijn mening niet meer nodig.

'Uitmelken'? Dat komt ook niet erg respectvol over voor de gebruikers die hier heel constructief reageren.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:23

Sarcastisch doen op een opmerking naar de andere ook niet :) Het is hoe een ander het oppakt.
Met uitmelken bedoel ik er niks negatiefs naar de poster toe, allerminst.
Wel naar het vele herhalen van wat er door wie en wanneer gezegd wordt.
Heeft niks met respectloos te maken en gaat het doel van dit topic nu ook voorbij.

Een kleine edit: dit is wel de reden waarom iemand persoonlijk aanspreken in een topic misschien niet haalbaar is. Want een algemene opmerking brengt dus al een reactie teweeg dat het als respectloos ervaren kan worden. Iemand publiekelijk aanspreken kan ook zo ervaren worden.

Om dan niet zelf offtopic te gaan.
Mbt inhoudelijk heb ik nog eens jullie berichten nagelezen en hoewel ik echt snap dat bepaalde meningen/feiten/artikelen ed niet altijd even goed zijn denk ik dat het echt een te moeilijke opgave is om dat tegen te gaan. Hoe graag je het ook zou willen.
Maar de input daarover lezen en de verschillende meningen ervan is wel fijn om er eens over na te denken weer en te weten wat er speelt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:32

Mondy schreef:
Sarcastisch doen op een opmerking naar de andere ook niet :) Het is hoe een ander het oppakt.
Heeft niks met respectloos te maken en gaat het doel van dit topic nu ook voorbij.

Vele herhalen of uitmelken? Dat zie ik persoonlijk dus niet. Ik vind het zinnige bijdragen omdat het over de toon van de discussie gaat en dit wel een beetje context geeft over wat er speelde en wellicht handvaten geeft over waar wel / niet op te modden. Beide kanten op.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:35

Daar is dit topic echter niet voor bedoeld. Dit gaat over de inhoud van de posten.
Daarbij worden er nu dingen besproken waar dus wel degelijk op gemod is echter niet perse openlijk en voor iedereen zichtbaar.
Alles is nu afgehandeld mbt de personen en berichten en is het naar mijn bescheiden mening niet de bedoeling dat er nog eea overheen gaat.

Daarom zou ik graag weer hier ontopic willen gaan mocht er de behoefte zijn mbt het onderwerp en hoop ik dat er in het andere topic weer op deze fijne manier verder gepraat wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:04

Mondy schreef:
Een kleine edit: dit is wel de reden waarom iemand persoonlijk aanspreken in een topic misschien niet haalbaar is. Want een algemene opmerking brengt dus al een reactie teweeg dat het als respectloos ervaren kan worden. Iemand publiekelijk aanspreken kan ook zo ervaren worden.

Minder communicatie is meestal niet de oplossing bij communicatieproblemen. Als gebruikers niet weten waar ze aan toe zijn en de indruk hebben dat hun punten niet serieus genomen worden en er niks gedaan wordt, dan helpt nog minder communiceren niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:18

Mondy schreef:

Mbt inhoudelijk heb ik nog eens jullie berichten nagelezen en hoewel ik echt snap dat bepaalde meningen/feiten/artikelen ed niet altijd even goed zijn denk ik dat het echt een te moeilijke opgave is om dat tegen te gaan. Hoe graag je het ook zou willen.
Maar de input daarover lezen en de verschillende meningen ervan is wel fijn om er eens over na te denken weer en te weten wat er speelt.

In dit topic werd ook gesproken over een discussieleider (ook door een mod), en die zou bij dit soort situaties dus kunnen ingrijpen. Ik vind het dus wel degelijk ontopic.

Ik heb trouwens even gemist hoe de algemene opmerking als respectloos kan worden ervaren? Er wordt hier gezegd dat de algemene hulk in dit geval de plank nogal missloeg qua communicatie/hoe het over kwam omdat het juist onvrede bracht tov de mods en hoe dit werd behandeld. Dat daar achter de schermen over gemodereerd is heeft daar niet heel veel te maken imo. Het gaat er juist om dat het aan de voorzijde juist overkwam alsof er partijdig werd gemodereerd.
Voor zover ik heb gelezen dan, misschien heb ik iets gemist.

Ik vind uitmelken ook niet heel respectvol klinken eigenlijk. Je zegt dat je het niet zo negatief bedoelde, maar zo komt het wel over (hé, haakje naar wat ik bedoelde). Overigens, dat er sarcastisch wordt gedaan door andere bokkers wil niet zeggen dat Mods zich dan tot dat niveau moeten verlagen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:35

IMANDRA schreef:
Mondy schreef:

In dit topic werd ook gesproken over een discussieleider (ook door een mod), en die zou bij dit soort situaties dus kunnen ingrijpen. Ik vind het dus wel degelijk ontopic.

Ik heb trouwens even gemist hoe de algemene opmerking als respectloos kan worden ervaren? Er wordt hier gezegd dat de algemene hulk in dit geval de plank nogal missloeg qua communicatie/hoe het over kwam omdat het juist onvrede bracht tov de mods en hoe dit werd behandeld. Dat daar achter de schermen over gemodereerd is heeft daar niet heel veel te maken imo. Het gaat er juist om dat het aan de voorzijde juist overkwam alsof er partijdig werd gemodereerd.
Voor zover ik heb gelezen dan, misschien heb ik iets gemist.

Ik vind uitmelken ook niet heel respectvol klinken eigenlijk. Je zegt dat je het niet zo negatief bedoelde, maar zo komt het wel over (hé, haakje naar wat ik bedoelde). Overigens, dat er sarcastisch wordt gedaan door andere bokkers wil niet zeggen dat Mods zich dan tot dat niveau moeten verlagen.

Dat laatste inderdaad. Daar doelde ik ook op met mijn opmerking dat de mods in dit topic (en ook wel in het vaccinatietopic) soms de indruk wekken er moeite mee te hebben om boven de partijen te blijven staan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:38

Volgens mij is het niet zo slim, en wat ik mij over het modereren herinner ook niet de bedoeling, om actief in een topic te modereren en als dat dan op FZ besproken wordt daar ook te gaan modereren en vertellen dat het niet de bedoeling is om dat te bespreken. Dat komt niet zo goed over.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:53

Als ik hier moddereer was dat in het groen geweest.

Daarbij vind ik het persoonlijk flauw om nu te zeggen dat ik niet boven de partijen kan staan terwijl me aan de andere kant verweten word dat ik boven de partijen sta ipv kant te kiezen.

Ik wil met alle liefde hier openstellen en antwoord geven op vragen of opmerkingen maar krijg het gevoel dat wat ik ook zeg het niet goed is.
We moeten als mod sturen, stuur je is het niet goed.
Geef je een eigen mening ipv modhulk is het niet goed maar andersom ook niet.
Daar waar ik kan kom ik ergens op terug bied ik excuses aan of complimenteer ik.
Dan hoop ik dat het vanuit de andere kant daar ook open voor kan of wil staan.

En ja ik maak me nu helaas ook schuldig aan het offtopic en dat wil ik niet.
Dus voor wie wil staat de mailbox open of verwijs ik graag naar een topic wat past bij deze discussie.

Zal hier verder ingaan op het ontopic deel indien gewenst.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:20

Mondy schreef:
Daar is dit topic echter niet voor bedoeld. Dit gaat over de inhoud van de posten.
Daarbij worden er nu dingen besproken waar dus wel degelijk op gemod is echter niet perse openlijk en voor iedereen zichtbaar.
Alles is nu afgehandeld mbt de personen en berichten en is het naar mijn bescheiden mening niet de bedoeling dat er nog eea overheen gaat.

Daarom zou ik graag weer hier ontopic willen gaan mocht er de behoefte zijn mbt het onderwerp en hoop ik dat er in het andere topic weer op deze fijne manier verder gepraat wordt.

Ik dacht dat we het er over eens waren dat modden op de inhoud in de zin van waar of onwaar niet uitvoerbaar is. Dus dat er een manier gevonden moet worden om te modden op argumenten en respect etc. Overigens denk ik dat deze 2 dingen in het bewuste topic dusdanig met elkaar verweven waren dat het moeilijk, zo niet onmogelijk, is om het één los te zien van het ander.
Mondy schreef:

Even kort door de bocht: Nou en? Daar gáán we weer met pappen en nathouden. Dat is ook een kwestie van wennen en vooral handhaven natuurlijk. Je kunt het nou eenmaal niet iedereen naar de zin maken. En iemand hoeft het er niet mee eens te zijn he. Als een mod besluit in te grijpen heb je dat maar te accepteren en anders gaan ze maar naar de bezwaarcommissie of verlaten Bokt in z'n geheel. Discussies in het topic waar het ingrijpen plaats vindt rigoreus verwijderen, maximaal 1 x uitleg geven via PB en verder toedeledokie. Als er was ingegrepen ongeveer op het moment dat ik in mijn vorige post aangaf was het volgens mij nooit zó ver uit de klauwen gelopen. En daar heb ik zelf ook aan meegedaan hoor. Maar ik zat al weken op mijn handen als ik bij las in dat topic. :o Als je mijn berichten bekijkt kun je ook zien dat ik echt al heel lang nog maar zelden iets post.

Laten we wel wezen, wij zijn met z'n allen te gast in Bart z'n "huis". Zijn huis - zijn regels. Hoe vaak zie je dat soort uitspraken niet voorbij komen in topics over problemen met ouders ofzo. Je hoeft het niet met alles eens te zijn maar je hebt het gewoon te respecteren.

In het begin zullen veel mensen vast om de haverklap zwaar verontwaardigd zijn maar dat is dan maar niet anders. ~~}> Want stel je voor dat ze eens de hand in eigen boezem steken. :roll:

Misschien helpt een periodiek geanonimiseerd verslag van de bezwaarcommissie waarin kort en bondig de behandelde zaken worden besproken zodat we ook kunnen zien wat de motivatie is bij de besluiten. Dan weet iedereen (hopelijk) wanneer ze wel of geen kans maken met hun "zaak".

Transparantie (hét toverwoord tegenwoordig, maar vooruit ;) ) werkt volgens mij ook het beste tegen de complottheoriën en de beschuldigingen van vriendjespolitiek die gegarandeerd om de hoek komen kijken. Hoe meer je achter de schermen doet hoe meer je het wantrouwen van (sommige) mensen voedt.

Natuurlijk heb ik dit nu nogal zwart-wit neergezet maar ik denk wél dat jullie best iets duidelijker en minder soft kunnen worden ;)

En dan n.a.v. de laatste post van Mondy: laten we de irritatie en boosheid die het hele vaccinatie topic heeft veroorzaakt achter ons proberen te laten en samen op zoek gaan naar hoe het beter kan! De oude koeien kunnen we nu wel lekker in de sloot laten rotten. Ik vind het juist erg goed van Mondy om hier mee te praten. Ze staat duidelijk open voor kritiek en dat vind ik een groot goed :j De mods van dit moment hebben zich natuurlijk ook gewoon te houden aan de afspraken die nu staan over hoe ze geacht worden te modden. Daarom vind ik jouw laatste post een beetje flauw Karl. Y;(

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:13

Dankjewel voor je fijne post !
Ik ga er morgen eens goed voor zitten om te kijken of en wat ik er uit kan halen :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:13

Onderstaande bericht zag ik als een aanwijzing van jou als mod:

Mondy schreef:

Als dat niet zo bedoeld was, dan mijn excuus voor mijn reactie.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:21

Er zit een verschil in aanwijzing als mod (ik ben nu eenmaal mod..) of moddereren.
Ik had dit exact zo getypt als ik geen groene naam had gehad.
Nu op deze manier zo neergezet om juist het groene eruit te halen.
Ik kan ook wachten tot een collega een modopmerking erin zet maar dan zou het naar mijn mening pas oneerlijk zijn naar jullie aangezien ik dat ook had kunnen zeggen.
Dat komt pas niet zo goed over denk ik.
Dus het is gedeeltelijk zo bedoeld denk ik om het het beste proberen te verwoorden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:50

Sorry, nou ben je mij even helemaal kwijt. Maar aangezien dit niet de scope van het topic is, kunnen we het misschien beter over andere onderwerpen hebben.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:24

Mondy schreef:
Mbt de toon is denk ik alles daar wel over gezegd en zijn er op diverse wijze maatregelen genomen.

Het feit dat ik in het vaccinatie topic wel degelijk zelf al heb gezegd dat mijn manier van het “ topic binnenstormen” niet netjes was, kon sommigen tóch kennelijk niet weerhouden om nog het een en ander in te wrijven, en oude koeien uit de sloot te halen. Niet erg netjes, als degene waarover geroddeld wordt, ook al een ban had op dat moment.
Wat ik ook bijzonder vind, is dat dit topic en het vaccinatie topic al ruim een week stilliggen. Het lijkt wel alsof er ineens niks meer te bediscussiëren is. Terwijl ik de indruk had dat lang niet iedereen er exact hetzelfde instaat, in de discussie.
Even over dat zg. “Pappen en nathouden” dat valt nogal mee volgens mij, @spotles. Het lijkt me niet wenselijk om hier “ Noord-Koreaanse toestanden” te krijgen. :') en als je Bokt vergelijkt met de “grote boze social media buitenwereld “, dan gaat het hier nog redelijk braaf aan toe. Wel is het een groot goed dat op bokt ingegrepen kan worden als mensen alleen maar op de man spelen. Iedereen wil zich toch verbeteren?

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:13

Pocca_Locca schreef:
Het feit dat ik in het vaccinatie topic wel degelijk zelf al heb gezegd dat mijn manier van het “ topic binnenstormen” niet netjes was, kon sommigen tóch kennelijk niet weerhouden om nog het een en ander in te wrijven, en oude koeien uit de sloot te halen. Niet erg netjes, als degene waarover geroddeld wordt, ook al een ban had op dat moment.

Dat jij blijkbaar een ban had wordt voor zover ik weet niet gepubliceerd. Hoe hadden wij dat moeten weten dan :?
Wat mij betreft ging het hier niet meer zozeer over wie wat geschreven had en mensen een trap na geven maar meer over hoe in voorkomende gevallen door de mods op een betere manier met dit soort dingen omgegaan zou kunnen worden. Het voorbeeld was daarom slechts ter illustratie. Maar zoals je weet zal alles wat je (openbaar) op het internet plaatst je sowieso voor eeuwig achtervolgen. Het zij zo.

Pocca_Locca schreef:
Wat ik ook bijzonder vind, is dat dit topic en het vaccinatie topic al ruim een week stilliggen. Het lijkt wel alsof er ineens niks meer te bediscussiëren is. Terwijl ik de indruk had dat lang niet iedereen er exact hetzelfde instaat, in de discussie.

Het lijkt er inderdaad op dat iedereen z'n zegje wel gedaan heeft. Het staat je vrij een goed beargumenteerde reactie te plaatsen als je nog iets nieuws toe te voegen hebt. Dan komt het vast wel weer op gang.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:42

Nou, spotles, wat bijzonder dat je dat nog niet wist, dat wanneer iemand een ban heeft op Bokt, dat dat wel degelijk zichtbaar is. Zeker voor iemand die al bijna twintig jaar op bokt zit. :oo En dat jij, en anderen meerdere malen stukjes van door mij eerder geplaatste Posts in het vaccinatie topic, herhaalden, was echt niet “ slechts ter illustratie”, dat kan een kind zelfs zien.
Tot slot nog even dit; dank je voor de uitnodiging om nog eens wat te plaatsen in het vaccinatie topic. Toch ben ik blij, dat ik om dat te doen, niemands goedkeuring nodig heb.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:58

Volgens mij kun je dat alleen zoen als je iemands profiel opent. Het gesprek over de ondertoon vond plaats op de 20ste, ik ga er gezien je postgeschiedenis van uit dat je blijkbaar tussen 20-27jan gebrand was. Sorry dat we niet eerst gecheckt hebben op de 20ste toen je niet binnen 5min reageerde of je misschien geblokt was ofzo? Het is niet alsof we je volledige gwbande week over je hebben zitten praten ofzo?