Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:42

Dorien66 schreef:
Ik zie bokt als kroeg, jij kennelijk niet. ik neem het allemaal minder serieus waarschijnlijk.
Zullen we het hier dan maar bij laten? Let's agree to disagree?

Ik zie bokt als een informatief internetforum, niet meer, niet minder. ;)
Deal! +:)+

papagroom

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:00

Ik zie bokt af en toe als een kleuterschool,met dit verschil ,dat kleuters meer eigen verantwoordelijkheid wordt gegeven...altijd in de zandbak is ook niet alles,helemaal niet erg als je even later op de schommel bedaart.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:11

Op de kleuterschool hadden we 2 tafels, soort bakken, 1 met zand om mee te spelen en 1 met water.
Die mochten ook nooit gemengd worden.

Stiekem toch een keer gedaan toen de lerares weg was, toen ze terug kwam hadden we 2 bakken modder waar we niks meer mee konden.
En de bakken kregen we nooit meer terug, terwijl we toch wel geleerd hadden van onze modderboel.

Het is zonde als een topic in onbruikbare modder veranderd, maar om het gelijk af te pakken.
Maak er een zandbak en waterbak van zodat de kleuters er gewoon weer mee kunnen spelen.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:25

Inderdaad LBLGypsyCobs, die betutteling leidt tot niets.
Daarmee maak je niet-nadenkende creatuurtjes die slaafs de leider volgen.

De manier waarop dat bepaalde topic is gesloten doet me steeds aan als "stok gezocht om hond mee te slaan en (hoera) gevonden !", dankzij enkelingen die in de stilte van nacht wat uit de band gesprongen zijn.
Er waren legio alternatieven, maar men opteerde voor de dictatuur van de macht :(

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:26

papagroom schreef:
Ik zie bokt af en toe als een kleuterschool,met dit verschil ,dat kleuters meer eigen verantwoordelijkheid wordt gegeven...altijd in de zandbak is ook niet alles,helemaal niet erg als je even later op de schommel bedaart.

Op sommige plaatsen mag dat ook wel als ik eerlijk ben. Dan vooral op de plekken waar de jeugd vaak komt, zoal JH, JHK, YRT, PP en RUI.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:26

rea schreef:
De manier waarop dat bepaalde topic is gesloten doet me steeds aan als "stok gezocht om hond mee te slaan en (hoera) gevonden !", dankzij enkelingen die in de stilte van nacht wat uit de band gesprongen zijn.
Er waren legio alternatieven, maar men opteerde voor de dictatuur van de macht :(

Dus als ik het goed begrijp (kwestie van op 1 lijn te zitten ;) ) dan gaat de voorkeur uit naar het gummen van de posts van de laatste pagina?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:39

Volgens mij, wordt er hier nu ook aardig offtopic gegaan. ;)
Ik zie Bokt hetzelfde als televisie of een tijdschrift; leuk tijdverdrijf, je kijkt/leest wat je leuk vindt. Misschien ook wel eens een serieus of informatief onderwerp, maar een beetje luchtigheid in topics zoals Condooms zie ik niet als een bezwaar.
Topics die je niet leuk vindt, sla je over, net als zappen op de TV. Een moderator zou alleen moeten sturen bij spam, bedreigingen, vloeken, oplichting. Een opmerking tussendoor om ontopic te blijven, vind ik prima, maar sturende PB's geeft mij inderdaad het gevoel van kleuterschool. Met name, je krijgt straft omdat iemand geklikt (getemd) heeft. :D

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:47

Ik persoonlijk zou als mod enkel de bemerking gemaakt hebben om het onderwerp niet tot in het oneindige te ridiculiseren omwille van het "boktschappelijk" belang (lees : de behoefte die er toch scheen te bestaan om over één en ander te praten in een semi-anonimiteit)
Het is sneu dat verlegen jongeren nu een forum wordt ontnomen waar ze vrank en vrij konden vragen en vertellen en waar ze zonder enig vooroordeel antwoord of ervaring van anderen konden krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:53

Gini schreef:
Dus als ik het goed begrijp (kwestie van op 1 lijn te zitten ;) ) dan gaat de voorkeur uit naar het gummen van de posts van de laatste pagina?

Ik vind dat eigenlijk maar vreemd - dat men verwacht dat de mods de rotzooi maar opruimen. Wat mij betreft is het steeds weer off-topic gaan ook een vorm van monddood maken: namelijk de serieuzere reacties die overstemd worden door lolligheid. Er is zat ruimte om dat buiten een dergelijk topic te doen, start zelf een HK-topic bijvoorbeeld. Dat hoeven de mods niet per se te doen, dat kan iedereen ook zelf.

Ik vind het volkomen begrijpelijk dat mods kiezen om het off-topic niet altijd maar toe te laten. Want wat mij betreft biedt een goed forum ook ruimte aan stemmen van mensen die minder op de voorgrond treden, die minder dominant aanwezig zijn, die wel iets serieus willen bespreken. En daarbij hoort het bijsturen van zaken die te offtopic gaan. Als anderen uit zichzelf niet het respect op kunnen brengen om bepaalde topics (en mensen) in hun waarde te laten (en het zelf links te laten liggen als ze niet serieus mee willen doen) kan een forum ervoor kiezen daarop in te grijpen. Hoeft niet, dat hangt af van wat je met het forum wilt, maar ik vind het een begrijpelijke en aanvaardbare keuze.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:57

Net zo min als een mod voortdurend sturende PB's moeten sturen of topics sluiten, vind ik dat we daar zo moeilijk over moeten doen. Ik heb niet het idee dat we kleuters zijn, maar pubers, die het niet kunnen hebben als er een opmerking word gemaakt over hun doen en laten. Een beetje als: nu zijn we groot en kunnen niks meer verkeerd doen en we laten ons ook niks meer vertellen.
Ik vind het ook vreemd dat er zoveel getemd word en er ook zoveel mensen zijn, die dit maar niks vinden.
Word het niet eens tijd dat we niet alles zo persoonlijk opnemen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:00

Je weet toch nooit precies hoe het zit?
Wie is er nu monddood gemaakt?
Het topic van de condooms bijvoorbeeld?
Stel dat er 50 gereageerd hebben in het topic, waarvan 20 mensen alleen maar een beetje lollig.
En er hebben 100 mensen getemd om wat voor reden dan ook.
Wie is er dan nu monddood gemaakt?
Maar goed, dan heb je het weer over transparantie.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-09-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:03

rea schreef:
Ik persoonlijk zou als mod enkel de bemerking gemaakt hebben om het onderwerp niet tot in het oneindige te ridiculiseren omwille van het "boktschappelijk" belang (lees : de behoefte die er toch scheen te bestaan om over één en ander te praten in een semi-anonimiteit)
Het is sneu dat verlegen jongeren nu een forum wordt ontnomen waar ze vrank en vrij konden vragen en vertellen en waar ze zonder enig vooroordeel antwoord of ervaring van anderen konden krijgen.

Maar wordt dat forum hen ontnomen door de mods of door de over pandapunten, tv-series en n**kende paarden-pratende bokkers?
pas op, ik snap echt wel wat je bedoelt en soms denk ik ook zeer zeker 'hee, waarom moest dat topic nu weer op slot' of 'waarom moest die bokker nu weer op de vingers getikt worden'.
Maar net in dit topic vond ik het slotje (of idd mischien een andere "straf" als gummen, modopmerking) zeer gerechtvaardigd. Maar ook gummen en modopmerkingen worden (zoals ik in dit topic lees) al als betutteling aanzien.

En over het fenomeen het lolletje. Ik ben niet de flauwe zuurpruim die bij het minste luchtige bericht op de temknop zit te rammen, integendeel, zeker op een vrijdagavond kan ik mij echt amuseren in het alleen maar lezen van een iets of wat flauw topic. :o Maar nu merk ik de tendens op dat alles achter dat "lolletje" verstopt wordt. Een topic dat paginalang compleet, maar dan ook compleet over iets anders gaat, tja, is dat nog een lolletje? Ook aan lolletjes zijn er grenzen. Dat is op bokt zo en dat is in het dagelijkse leven zo.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:45

Wel, laten we de test doen. Topic in HK aangemaakt, dus in principe moet alles mogen, als het maar niet schunnig en beledigend wordt.

Condooms "the sequel# :D

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:59

Heel leuk Rea maar volgens mij weten de modjes je ook te vinden in de HK topics. In ieder geval succes met je topic. :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:04

Dorien66 schreef:
Gini schreef:
5 pagina's complete offtopic vind ik een gegronde reden voor een slotje.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Laat toch gaan! Zo gaat het in het dagelijks leven ook. Gesprekken lopen zoals ze lopen. En hé, als je het niet interessant meer vindt, dan lees je toch gewoon niet meer mee? waarom moet dat door iemand anders worden beslist?
Het zou wat zijn als we in de kroeg rond de tafel zitten en zo'n gesprek voerden en er stond ineens, uit het niets, een burgerwacht bij die de kroeg sluit omdat het gesprek 'off topic' ging -O-
Waarom zouden we dat in het dagelijks leven belachelijk vinden en hier normaal?
En kom nou niet met het argument 'zo zijn de regels nou eenmaal', want dat is nou juist waar het om gaat. Er wordt hier over-gereguleerd. Let it go!

Ik wil niet veel zeggen, maar in de topics die vaak over lust gaan is er een vast groepje wat halverwege elke keer opduikt, vervolgens lekker met elkaar de gek aan gaat steken 'ja maar B dat doe jij natuurlijk anders he' 'Ja A, dat vind ik ook helemaal, maarja jij hebt ervaring met zweepjes natuurlijk' etc. Compleet offtopic en ik heb zo het vermoeden dat dat groepje elkaar al tijden kent via een HK topic. Laat ze dan lekker daar verder klieren en het topic laten gaan.

(Ja, ik vind het super irritant, voordat dat groepje binnen kwam was het namelijk een aardig serieus topic)

MBT de PB's: In de tijd dat ik mod was (maar dan praten we ondertussen over meer dan 2 jaar terug) was het voor de mods niet mogelijk om PB's te lezen. En terecht! Daarnaast: Er is echt geen tijd om alle pb's te gaan lezen. Het is al druk zat met modereren zelf.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:07

Er is toch nooit gezegd dat het onderwerp verboden was ?! Enkel pastte de grappenmakerij niet in de subriek waarin het opgestart was ... het moest informatief zijn en nu is het infontainment :)

Alleszins bedankt voor morele steun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:40

Wat is eigenlijk het verschil tussen een slotje en een gastslotje?
Dat het topic condooms dicht is gegooid, vind ik wel wat overdreven eerlijk gezegd.
Volgens mij waren echt niet alle reacties off topic, laatste paar pagina's dan wel heel veel, maar ach, moet alles serieus genomen worden? Zou het hier een saaie boel worden denk ik.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:53

Als mensen behandeld worden als kleuters gaan ze zich steeds meer als kleuters gedragen. Dit heet "the self fullfilling prophecy". Het werkt zo, de mods zien de Bokkers als onmondige kinderen die je niet zelf kunt laten discussiëren. Overal gaat men op zoek naar voorbeelden van dit "foute discussiëren". Dat wordt dan bestraft, ook zeer dikwijls om de meest onnozele redenen, die we hier niet mogen bespreken want dan geven we specifieke voorbeelden en dat mag niet, want dat is ook tegen de Boktregeltjes. Deze volstrekte willekeur wekt natuurlijk veel ergernis waardoor mensen die zich eerst best wel goed aan de regeltjes hielden ook de grenzen wat gaan oprekken. Uiteindelijk gaan steeds meer Bokkers zich gedragen als kleuters en is de voorspelling uitgekomen en gedraagt heel Bokt zich kinderachtig. Dit alles wordt nog versterkt doordat er ook steeds meer een klikcultuur ontstaat, want kleine kinderen gaan natuurlijk ook snel klikken als ze doorhebben dat klikgedrag beloond wordt. Koppel dit alles nog aan de wet van Parkinson die ik eerder al heb uitgelegd en het gevolg zal duidelijk zijn. 1 grote kleuterschool waarin iedereen of "poep" roept of juist "juf, Jantje roept steeds poep". Ik zie tegenwoordig heel vaak "ik heb getemd" of "ik ga temmen" of "jullie moeten allemaal temmen" staan op Bokt dus het lijikt me duidelijk welke richting het op gaat.

Maar goed als dat de kant is die men op wil met Bokt dan is dat maar zo, want inderdaad de regels (en de volstrekte willekeur bij het uitvoeren ervan) worden door Bokt bepaald en of mensen het nou leuk vinden of niet, er is niets aan te veranderen door de gebruikers. Maar dan later niet zeggen dat Hermelientje jullie niet heeft gewaarschuwd voor de gevolgen. }>

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:31

Wat een bijzonder kinderachtige reactie....
Dit topic, met al zijn kritiek, loopt ook al 28 pagina's. Het condoomtopic besloeg ook al 55 pagina's voor het zo off-topic werd dat er een slotje op kwam. En er mag dan heel vaak getemd worden, dat wil niet zeggen dat het elke keer gehonoreerd word.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:38

Het ligt er volgens mij maar net aan wie er temt en over wie het gaat. ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:40

amykimmie schreef:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een slotje en een gastslotje?
Dat het topic condooms dicht is gegooid, vind ik wel wat overdreven eerlijk gezegd.
Volgens mij waren echt niet alle reacties off topic, laatste paar pagina's dan wel heel veel, maar ach, moet alles serieus genomen worden? Zou het hier een saaie boel worden denk ik.

Een gastslotje wordt gegeven door een mod die niet op dat forum modereert. Dit kan als er geen mod van dat forum in de buurt is en iets uit de hand loopt. De mod die het topic sluit contact dan de mod die op dat forum zit met de mededeling dat het topic is gesloten en of hij/zij er even naar wil kijken wat er mee moet gebeuren en een overleg topic te starten achter de schermen.

Daarnaast: Als het zo is dat sommige mensen eerder hun zin krijgen met een TeM dan een ander: Dan zit er iets niet goed. Een mod moet simpelweg onpartijdig zijn.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:28

nynke55 schreef:
Wat een bijzonder kinderachtige reactie....
Dit topic, met al zijn kritiek, loopt ook al 28 pagina's. Het condoomtopic besloeg ook al 55 pagina's voor het zo off-topic werd dat er een slotje op kwam. En er mag dan heel vaak getemd worden, dat wil niet zeggen dat het elke keer gehonoreerd word.

Als er zoveel getemd wordt (ook als dat niet gehonoreerd wordt) dan is er toch ook iets vreemds aan de hand. Hoeveel van de mensen die steeds temmen op Bokt pakken de telefoon om bv de politie te bellen als iemand bumperkleeft? Waarom willen mensen hier zo graag klikken of een wit voetje halen bij de mods?
Wat betreft je opmerking over dit topic geef ik je helemaal gelijk. Er zijn hier zelfs wat opmerkingen gemaakt door mod Angela die ik werkelijk geweldig vond en waarvan ik onmiddellijk het braafste meisje van de klas zou worden. Maar in het topic over transparantie vond ik dat wel anders. Mijn post was dus in algemene zin bedoeld en ging niet over het condoomtopic. Noem het maar een algemene beschouwing.
En van mij mag jij rustig zeggen dat jij mijn reactie kinderachtig vindt maar er zijn mods die voor zoiets in de pen klimmen en een sturende PB of OW geven. En daarover gaat mijn post. Maar niemand hoeft het te geloven dat dit soort zaken op een bepaalde voorspelbare manier verlopen. Grappig genoeg moet je in het bedrijfsleven dik betalen voor de analyses die ik hier gratis geef. En weet je omdat er bij bedrijven dik werd betaald voor die adviezen deden ze er ook wat mee. Gratis adviezen worden juist veel vaker genegeerd. Maar als Bokt een extern bureau zou vragen zouden die ze beslist over Parkinson's law, the self fullfilling prophecy en nog een
paar van die zaken vertellen. Niks nieuws onder de zon, zo uniek is Bokt niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:45

Ik begrijp inderdaad ook niet waarom er zoveel getemd word, net zo min als er PB's gestuurd worden, om 1 verkeerde opmerking. Misschien is dat wel het meest kinderachtig. Maar dat komt waarschijnlijk omdat er zoveel mensen, met zoveel meningen op bokt zitten. Waar de een gelijk de politie of de dierenbescherming belt, zal de ander zich er niet zo snel druk om maken of eerst even kijken wat er nu eigenlijk aan de hand is. En daarin zijn de mods niet anders dan de niet-mods.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:34

Hermelientje schreef:
Het werkt zo, de mods zien de Bokkers als onmondige kinderen die je niet zelf kunt laten discussiëren.

Ik vind dat een wat simpele voorstelling van zaken: lang niet iedereen brengt namelijk wat fatsoen op in discussies. Dat is natuurlijk ieders eigen keuze, maar, dit overstemt de discussie voor velen. Het verpest topics, topics die andere mensen met goede bedoelingen starten - en ook dat is een manier van monddood maken. Meer dan aan kleuters doet het gedrag me nog wel eens denken aan een club iets-te-aangeschoten brallerige studenten, die met hun herrie een heel restaurant overstemmen. Vast reuzegezellig voor die lui, maar anderen hebben er last van. En ook dan vind ik het heel prima als de restauranthouder daar wat van zegt.

Met de willekeur ben ik het niet eens, en sommige dingen zijn volstrekt niet tactisch of terecht. Maar tegelijkertijd vind ik dat een klein groepje mensen met heel veel lawaai een onevenredig deel van Bokt claimt, dat er te vaak serieuze topics om zeep geholpen worden door een 'lollig' relletje, en ook dat gaat ten koste van de sfeer en inhoud op Bokt, en dat is net zo goed onwenselijk.

Als gebruikers het niet op kunnen brengen om uit zichzelf een beetje matig op te stellen daarin, hebben ze eigenlijk niet zo gek veel reden om anderen van kinderachtigheid te beschuldigen, vind ik. En het idee dat Bokt daarin niets mag eisen van de gebruikers, maar dat allemaal maar moet accepteren (en wel later de rotzooi op te ruimen, door een topic weer netjes te gummen en de onzin weg te halen) vind ik persoonlijk erg gemakkelijk.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:40

Maar de restauranthouder zal toch niet meteen de tent dichtgooien?