Is het ban-systeem wel objectief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:19

Ik begrijp niet dat er niet serieus overwogen wordt om heel EA af te schaffen. Wat een gezeik ontstaat er door dat forumgedeelte.

Daarnaast vind ik dat als straks de VERGETEN teugels alsnog worden opgestuurd, Boterkoekjes ban moet worden teruggenomen.

Ojajoh

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:23

helemaal mee eens Veirl!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:24

Veirl schreef:
Ik begrijp niet dat er niet serieus overwogen wordt om heel EA af te schaffen. Wat een gezeik ontstaat er door dat forumgedeelte.

Daarnaast vind ik dat als straks de VERGETEN teugels alsnog worden opgestuurd, Boterkoekjes ban moet worden teruggenomen.

_/-\o_

Ga ik in mee Veirl. :j

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:48

Ik ook.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:03

Ik ook...

En daarom stel ik nogmaals de vraag: wordt dit topic en de geuite ideeën nog besproken in het team?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:15

slimmerik schreef:
En daarom stel ik nogmaals de vraag: wordt dit topic en de geuite ideeën nog besproken in het team?

Dit vroeg ik me eigenlijk ook nog af :) Er zijn diverse suggesties gedaan, sommigen met meer, en sommigen wellicht met minder kans van slagen. Vind het jammer dat het topic doodbloedt en er weinig inhoudelijke reactie vanuit het beheer komt.

slimmerik schreef:
En ja er zijn mensen (waaronder ikzelf) die het geen gelukkige keus vinden dat exmods de BC vormen. Daardoor krijg je niet ècht het idee dat de commissie onafhankelijk is. Is voor mij iig een reden om daar niets neer te leggen.

Daar wordt nu aan gewerkt dus we wachten af ;)

Ook het handelen met en verhandelen door minderjarigen wordt misschien anders aangepakt.

Ik vind dit nog wel een paar zinnige opmerkingen waar ik graag wat meer input over zou willen.

Een 'beoordeel'-systeem ala Ebay geloof ik, stond wel op de planning, maar heb inmiddels begrepen dat het EA-systeem helaas ook (tijdelijk?) niet zulke flinke vorderingen maakt, dus zal nog wel even duren. Maar tot dan zou er wellicht wel wat gedaan kunnen worden over het handelen en verhandelen met minderjarigen?
Laatst bijgewerkt door iefke op 06-09-09 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tekst aangepast

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:14

Prrrr schreef:
Ik denk dat het systeem objectief is. Wat ik uit de onderbouwde feedback meeneem is dat a) de sanctie te zwaar wordt gevonden en dat b) een extra beroepmogelijkheid bij zou dragen aan een evenwichtiger beslissing.
Vat ik dat zo goed samen?

Hier heb ik geen reactie op gekregen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:14

Ik denk dat het "fijn" zou fijn als de bokker die in "beroep" gaat betrokken werd bij de discussie omtrent de OW op een of andere manier, nu word je er enorm "buiten" gehouden en heb je het idee dat je eigenlijk niets te zeggen hebt.. Je kan wel een PB opstellen maar het lijkt me dat ook de BC leden soms nog vragen hebben "waarom dit"... Het ideale zou dan toch zijn om, ipv te speculeren in jezelf of onder elkaar, het gewoon op een of andere manier aan die bokker te vragen?

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat, als ik betrokken was geweest bij een van mijn gekregen OW's, dat die terug gedraait zou zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:21

En ook ik ben wel benieuwd. Ook vooral naar de toekomst van de BC, want er werd hier de indruk gegeven dat er echt een nieuwe impuls aan het BC-team gegeven wordt, maar op dit moment is er (na maanden van onderbezetting) toch slechts 1 BC-lid bijgekomen, en dat lijkt me niet voldoende?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:38

Ik vond persoonlijk de opmerking van Slimmerik een heel goede, namelijk dat er mods in de BC terecht gekomen zijn. Zeker als iemand langer dan 2 maanden gemod heeft, heeft die dus al een lange geschiedenis, met de zaak vanuit de modkant bekijken. Ik kan me dan voorstellen dat het voor zo'n iemand lastig is om de zaak vanuit de gebruikers kant te bekijken, want je moet dan nog eens naar je eigen of die van collega's functioneren kijken in een bepaalde kwestie. Dat is gewoon lastig.

Een reactie dat een BC dat opzij zou moeten kunnen zetten / onpartijdig / etc. : Het zal allemaal wel, maar ik geloof dat gewoon niet zo. Vanuit die gedachte vind ik het beter om 'gewone' Bokkers te screenen en selecteren voor de BC :)

@ Shadow : Ik heb van iemand begrepen dat er nog 1 iemand onder bespreken staat, maar dat er zaken waren waardoor die nog niet gelijk mee aangesteld kon worden. Sowieso is het vinden van een geschikt BC-lid erg lastig tegenwoordig had ik ook begrepen.

@ Prrrr : Ik vind dat het niet zozeer de te strenge sanctie, of de extra beroepmogelijkheid is. Maar eerder de betrouwbaarheid van de beroepmogelijkheid zoals eerder in deze post beschreven. En daarnaast ook zoals Phara aanhaalt : dat de user er niet veel op de hoogte gehouden lijkt te worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:55

Ik snap best dat het niet makkelijk is, maar denk dat dat alleen maar reden te meer is om te zeggen dat je er niet komt met volhouden dat het een tijdelijk probleem van te weinig mensen is. (Bovendien... geen geschikte leden in een ledenbestand van 118.000 leden... zorgelijk toch?)

En ik ga met Pharagirlke en Maya mee: er zou ook meer communicatie kunnen zijn. Ik vind het nog altijd een groot gemis dat men juist van het bemiddelaarsidee is afgestapt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:19

Ik heb nav dit topic zitten nadenken (duh)
En ik vind eigenlijk dat, als er iemand nav een topic een ow oid krijgt, dat er onderaan het topic een post moet komen met wie de OW krijgt en de precieze quote waarom.
Dat maakt het voor de andere bokkers ook duidelijk, en het optreden van de mods wordt veel transparanter.
Dan sluit je ook dingen uit als, sommigen komen overal mee weg en anderen krijgen om het minste of geringste een OW

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:34

vind ik eigenlijk hele goede
heb me dat ook al eerder afgevraagd

maar soms blijkt het een opstapeling van kleine dingen
een irritatie factor of een de ander moeten we
ook ergens op kunnen pakken
zo niet dan zoeken we wel wat

weet iig zeker dat ze bij mijn ban
dat er echt iemand heeel erg hard heeft moeten zoeken
of ik heeel misschien ergens een foutje heb gemaakt
die persoon heeft echt geen leven
als je zoveel tijd hebt zoveel door tespitten
en dan compleet irrelevante dingen er bij te halen
dan ook nog je best doen om dingen te lezen die er niet staan
hele hele zieluge actie was dat
en op mijn berichtje naar aanleiding van die maand ban kreeg ik
na 2 maanden een heel banketstaaf antwoord terug

kan me der nog steeds heel heel erg boos om maken
zo oneerlijk was het :o

maar denk dat als er ow's naar aanleiding van reacties in een topic
worden gegeven
dat het voor de rest van bokt duidelijker werkt
als die qoute rood word gemaakt
dan weten anderen ook hoe je iets niet moet formuleren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:02

Ik vind het geen goed idee omdat ik denk dat er niet oprecht mee omgegaan zal worden. Mijn indruk is dat het echt als middel gebruikt wordt om meer discussie en meer onvrede op te rakelen... en daar zie ik het nut niet van in.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:03

Dus jij vindt dat er openbaarheid moet komen Billy? Wie een OW heeft, waarom, wat voor correspondentie er gestuurd is? Is dit niet nog meer iemand in zijn privacy schenden?
Bovendien sturen we vaak ook nog gewone pb's als iets niet helemaal lekker is, met een "let op voor een volgende keer". In zeer veel gevallen krijgt een gebruiker een OW nadat deze al door een gewone pb op een dergelijk geval is gewezen. En dat is weer iets wat niet bij dat topic hoort maar bij een ander topic.
Dus wat geeft derden dan ook het recht om afspraken gemaakt tussen een betreffende bokker en het team te weten?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:07

denk ook dat dat slechts werkt als het direct op een topic slaat

vaak is het een zoveelste keer net over de schreef

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:18

Ik vind idd dat er openheid moet komen.
De gebruiker heeft zich openbaar misdragen op het forum volgens het modteam dus mag dat ook in het openbaar uitgelegd worden met de sanctie erbij. Niet welke correspondentie er gestuurd is, maar gewoon: Billy krijgt een OW om die en die uitspraken.
Op dat moment krijgt zowel de bokker waar het om gaat als de rest van bokt meer inzicht in waar het scheef gaat, en ook of de OW terecht is.
De pb die de gebruiker krijgt, hecht ik niet veel waarde aan.
De uitleg daarin is vaak slap en als jje er op reageert krijg je het nog een keer geherkauwd, zonder dat ze echt op je reactie ingaan.
Ik heb nog maar 1x een "sturende pb" gehad, meestal kreeg ik gelijk een OW met mi een flutreden.
De zoveelste keer net over de schreef vind ik erg onduidelijk en erg open voor persoonlijke interpretatie van het modteam.
Maw, dan krijg je vriendjespolitiek, want die ene bokker die vaak over de schreef gaat maar vriendjes in het modteam heeft die krijgt hem niet, en die bokker die goed gebekt is en het modteam daarom irriteert, krijgt gelijk een OW

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:29

Maya schreef:
Ik vond persoonlijk de opmerking van Slimmerik een heel goede, namelijk dat er mods in de BC terecht gekomen zijn. Zeker als iemand langer dan 2 maanden gemod heeft, heeft die dus al een lange geschiedenis, met de zaak vanuit de modkant bekijken. Ik kan me dan voorstellen dat het voor zo'n iemand lastig is om de zaak vanuit de gebruikers kant te bekijken, want je moet dan nog eens naar je eigen of die van collega's functioneren kijken in een bepaalde kwestie. Dat is gewoon lastig.

Een reactie dat een BC dat opzij zou moeten kunnen zetten / onpartijdig / etc. : Het zal allemaal wel, maar ik geloof dat gewoon niet zo. Vanuit die gedachte vind ik het beter om 'gewone' Bokkers te screenen en selecteren voor de BC :)

Vind dat ex-mods juist goed zijn voor de BC, mits zij zich van hun nieuwe positie bewust zijn.
Juist dan heb je iemand die het goed van twee kanten kan bekijken want een oudmoderator is ook gebruiker geweest, en meestal ook gebruiker op het moment dat hij of zij zich bij de BC aansluit.
Het valt mij juist op (in dit topic maar ook in andere topics) dat oudmoderators zich heel kritisch opstellen t.o.v het beleid en zeer kritische vragen stellen en uitspraken doen.
Er zijn er maar weinigen die langer moderator dan gebruiker zijn, en daar zit er volgens mij geen één van in de BC, dus ik zie niet in waarom er door dergelijke mensen bevooroordeeld naar moderatorhandelingen en beslissingen zouden kijken.
Ze moeten ook niet alleen vanuit de gebruikerskant oordelen, ze moeten beide kanten bekijken en van daaruit tot een goede beslissing komen, en in dat licht zou ik dus juist stemmen voor iemand die wél een tijdje gemodereerd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:04

luxx schreef:
Er zijn er maar weinigen die langer moderator dan gebruiker zijn, en daar zit er volgens mij geen één van in de BC, dus ik zie niet in waarom er door dergelijke mensen bevooroordeeld naar moderatorhandelingen en beslissingen zouden kijken.

Ik weet niet precies wanneer Mickey mod is geworden (datum staat op de modwiki maar kan ik niet meer bij :+ ), maar die was al in 2002 mod, en is recent naar de BC overgestapt. Dus daar heb je iemand die heel erg lang terug 'gewoon' gebruiker was, daarna moderator, toen hoofdmoderatur, en nu BC-lid.

luxx schreef:
Het valt mij juist op (in dit topic maar ook in andere topics) dat oudmoderators zich heel kritisch opstellen t.o.v het beleid en zeer kritische vragen stellen en uitspraken doen.

Klopt, als mod heb je natuurlijk veel meegemaakt en ben je lang betrokken geweest. Dan is het wel eens wennen dat je als bokker gewoon geheel geen invloed meer hebt op dat soort zaken :) Ik ben zelf iets meer als 3 jaar mod geweest, en nu driekwart jaar modaf ofzo. Ik weet hoe het als mod was, en ik zie nu hoe het als gebruiker is, en dat is erg leerzaam.

OW's en dergelijke openbaar in het topic met die en die heeft een OW / sturende pb gehad : daar zie ik het nut niet van in. Vervolgens gaat iedereen zich ermee bemoeien of die OW wel of niet terecht was, terwijl Bokkers niet bij die besluitvorming aanwezig zijn, en imo ook niet hoeven te zijn. De mods baseren zich op een uitgebreide hoeveelheid informatie die je als gebruiker niet hebt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:06

Heb niet hele topic doorgelezen,

Maar ze kunnen toch de mensen van EA bannen die niet juist gehandeld hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:07

@Billy: Op zicht een hele goede :j Mijn bek viel open toen ik in het topic [FZ] wie heeft er nog nooit een OW of ban gehad? namen voorbij zag komen die me echt voor rotte vis hebben uitgemaakt en nu doodleuk beweren, nooit een OW gehad te hebben.

Maar ik vind eigenlijk de banlijst (schandpaal) al teveel inbreuk op de privacy ...

In de pb die de OW meedeelt zouden eventueel wel de medebokkers die een OW voor dat topic hebben gehad vermeld kunnen worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:11

Slimmerik, ga er niet van uit dat alle mensen in dat topic de waarheid vertellen. Sommige laten nog wel eens wat feitjes weg uit eigenbelang, net zoals ze dat doen wanneer ze klagen dat ze een OW ontvangen hebben en daaruit ook belangrijke details vaak weglaten. Ik heb even gekeken in dat topic en ik kan zeggen dat de gebruikers niet altijd helemaal de waarheid zeggen. ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:12

Ik had al een zwaar vermoeden..... ik wilde er eerst ook posten dat ik blanco was _O-

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:16

waarom zou het boktbeheer, modteam zich moeten verantwoorden?
Als een booker toch nog nooit over de schreef is gegaan, nooit een waarschuwing heeft gehad, waarom moet die dan gelijk een OW krijgen als iemand die vaker een een waarschuwing heeft gehad dan een OW krijgt?

ruzie maken kun je niet alleen.... heb je 2 partijen voor nodig, of het nu is in een discussie of tijdens een transactie...
En welke regels er ook komen, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken...

ik heb volgens mij 2 X een OW gehad... in mijn gehele loopbaan... weet het niet eens zeker :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:18

Alane schreef:
En welke regels er ook komen, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken...

Dat is zo'n dooddoener :Y) Je kunt wel proberen via topics als deze je tunnelvisie aan te passen of het iig een kans te geven door het bespreekbaar te maken. ;) :D