Mondy het is ook niet mijn intentie er een welles-nietes discussie van te maken, ik wilde het puur aankaarten omdat ik dus merkte dat meer mensen hiermee in hun maag zaten, en het me niet bevorderlijk lijkt als mensen het idee hebben dat mods niet eerlijk zouden modden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jullie ook daadwerkelijk oneerlijk modden
. Het is inderdaad meer de perceptie en niet de intentie. Het gaat mij ook inderdaad even niet om de inhoud van de discussie overigens, ik sluit me aan bij wat Karl zegt.
Maar top dat je open staat voor feedback
Pocca_Locca schreef:Volgens mij moeten we Bokt koesteren vanwege de ( op social media) zeldzame mogelijkheid om netjes te kunnen discussiëren over zulke gevoelige onderwerpen als vaccineren. Waar je op Facebook of Twitter ziet dat er meteen met ziektes over en weer wordt gescholden, en alleen maar op de man gereageerd wordt, en zo geen snars verder komt in de discussie, hebben we hier moderators die onpartijdig ( en houd dat aub zo) kunnen helpen om op de bal te blijven spelen. Ik steek hierbij ook de hand in eigen boezem, want ik heb al eerder gezegd dat ik niet netjes het topic binnen kwam stormen ( teveel discussies op andere social media gevoerd die snel escaleerden waarschijnlijk ) en door pb s van moderators daarop ben gewezen, en ik oprecht wil verbeteren.
Daar heb je gelijk in: er moet netjes gediscussieerd kunnen worden. Overigens vind ik het best bijzonder dat je aangeeft je te willen verbeteren, maar ondertussen wel meerdere mensen uitscheldt/sneren geeft via pb's n.a.v. reacties in het topic?
Dani schreef:Als er een stoorzender in een topic is doen wij daar iets mee. En echt, ik snap dat het bloedirritant is als jullie dat niet zien. Misschien moeten we dat anders inrichten, zichtbaarder aanwezig zijn en individuele gebruikers soms ook openbaar aanspreken. Maar daar zitten ook haken en ogen aan, we gaan dat niet nú opeens veranderen want we willen daar zorgvuldig in zijn.
Geloof ik, maar bij deze was het denk ik vooral de algemene modbreak die voor het grootste gros op de kant sloeg die wél een poging deed netjes en uitgebreid te discussiëren, met daar bovenop vervolgens het triomfantelijke 'nananananana' van de tegenpartij zoals Secricible al aangaf, wat de indruk gaf dat er dus eenzijdig werd gemodereerd. Nogmaals: de indruk.
pmarena schreef:Laten we eerlijk zijn: het ging de TS ook eigenlijk gewoon specifiek over dat topic. Gewoon het beestje bij zijn naam noemen is wel zo duidelijk toch?

Met concrete voorbeelden is het ook gewoon makkelijker praten over wat je in de toekomst eventueel anders aan zou kunnen / willen pakken

Ik vind dat de mods zich netjes opstellen, niet willen modden op waarheidsgehalte lijkt me een verstandige keuze want het lijkt me voor een mod verrekte lastig om feit en fictie van elkaar te moeten onderscheiden op allerlei gebied. Ook als het maar op een paar onderwerpen is, ze hebben immers de wijsheid niet in pacht en een kant kiezen in een discussie is ook tricky.
Niet geheel mee eens. Ik snap dat modden op waarheidsgehalte niet overal haalbaar is, maar bij een paar belangrijke en grote (maatschappelijke) onderwerpen moet dat prima mogelijk zijn. Een kant kiezen is dan eerder de feiten geloven van de overgrote meerderheid van wetenschappers vs. een paar conspiracy theorists. Maar goed, dat onderwerp vind ik op het moment iets minder dringend dan het moderen op manier van discussiëren!
pmarena schreef:Ik vind het verder eigenlijk wel grappig dat het kamp van de vaccinatiepushers nu zo aan het piepen is van kijk nu toch eens, er wordt niet naar ons geluisterd, wij krijgen geen serieuze reacties, er worden alleen maar meeuwenflatsen geplaatst, de discussie wordt door 1 persoon gefrustreerd, en als er niet "zo'n stoorzender" aanwezig was dan verliep zo'n topic prima op de bal ipv. op de man zonder dat er een onvertogen woord zou vallen.
Nou ik kan je wel vertellen dat dat echt nooit zo is geweest hoor in vorige topics, de vuiligheid die ik langs heb zien komen die werd uitgestort over mensen die niet mee doen aan het RVP of daar zelfs maar begrip voor op kunnen brengen kent geen grenzen.... als je je nu niet fijn voelt in dit topic, kan je je misschien voorstellen hoe dat in voorgaande topics aanvoelde voor mensen die met de beste intenties eens wilden sparren over bepaalde zaken en dan niet door 1 persoon, maar door het hele groepje gefrustreerd werden

Men vond het altijd prima toen het groepje vaccinatiepushers een fijne discussie frustreerde en alleen maar over de persoon of vorm zaten te zemelen. En al helemaal dikke prima wanneer mensen met een wat andere insteek dan maar niet meer mee deden in een discussie omdat ze geen trek hadden in het overduidelijke "Kop van Jut"-effect in deze topics.
Maar nu het andersom ervaren wordt is er ineens een heleboel gepiep. Ergens is dat wel grappig

Ik ben het hier eigenlijk niet mee eens en vind het ook niet zo netjes dat je het afdoet als 'een heleboel gepiep'. Het is nooit zo erg uit de hand gelopen als het nu uit de hand is gelopen (kijk alleen nog maar naar de hoeveelheid hulken). Natuurlijk kwam er zo nu en dan een onvertogen woord tussendoor, maar overall was de discussie netjes en op de bal. Dat mensen met een niet-gangbare mening dan gefrustreerd weggaan omdat hun argumenten continu worden ontkracht (wellicht door bronnen die zíj niet als geloofwaardig zien) dat is dan maar zo. Grappig genoeg heb ik de ervaring dat het zakken van het niveau juist komt omdat de tegenpartij (extremistische anti-vax -niet de mensen die kritisch zijn) in het nauw gedreven worden door veel argumenten, en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) vind ik dat de meeste mensen gewoon netjes discussiëren. Echter is het nu zo dat bepaalde personen zo vervelend zijn in hun manier van discussiëren: aanvallend, selectief en snel in de slachtofferrol kruipen. Als daar niet op wordt ingegrepen dan gaan mensen daarop in met als gevolg dat de sfeer echt grimmig wordt. Ik kan me best voorstellen dat het lastig is voor mods om op berichten in te grijpen als het niet direct uitschelden is bijv., maar als de sneren wat meer 'verborgen' liggen (bijv dat selectief vragen beantwoorden merk je eigenlijk alleen als je wel echt meeleest), maar daarom is het denk ik belangrijk het ook uit te spreken, en dan samen te kunnen kijken of daar toch beter op te modereren valt.
pmarena schreef:Ik denk wel dat de mods er beter aan zouden doen om gewoon in een topic te melden wie ze aanspreken en waarvoor. Zodat andere gebruikers en meelezers ook zien dat bepaalde zaken niet getolereerd worden.
Als voorbeeld weer eens die sekreterige Pieter Baan opmerking. (omdat ik door het topic hier, vanaf daar een aantal blz heb meegelezen)
Zulke zaken moet je mijns inziens met een grote groene Hulk benoemen dat we NIET zo met elkaar om gaan.
Zeker mee eens: die Pieter Baan opmerking kon ook echt niet en daar mag imo direct op ingegrepen worden (en volgens mij hebben de mods dat zo gauw als ze het zagen ook gedaan?). Echter is het nu ook al meerdere keren voorgekomen dat er werd gezegd 'ja maar toen met die Pieter baan opmerking' en dat vind ik ook oneerlijk van die desbetreffende persoon. De mods hebben ingegrepen, dan is het ook klaar en hoef je geen oude koeien uit de sloot te gaan halen. Het werd toen ook als excuus gebruikt om zelf een sneer te mogen maken, en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
pmarena schreef:In dit topic zie je namelijk als je dat leest ook weer dat het eigen cluppie niet het fatsoen heeft om te zeggen: Joh doe eens even normaal. Waardoor het net lijkt alsof iedereen het de normaalste zaak van de wereld vindt en het prima vindt om zo met elkaar om te gaan....
Er wordt juist uitgesproken dat we graag netjes op de bal willen discussiëren? En dat iedereen (ja iedereen) normaal moet doen? Er wordt volgens mij nergens uitgesproken dat we het normaal vinden om op de persoon te spelen.
pmarena schreef:Dat effect wordt nog versterkt wanneer een poosje later degene die die opmerking moest incasseren, dan zelf maar een sneertje terug geeft....en die ineens wèl aangesproken wordt op haar gedrag door de anderen! Dat leest niet "fair" zeg maar.
Wanneer je zo'n misselijke sneer meteen aanpakt heb je dat effect ook niet dat diegene zich genoodzaakt voelt om dan zelf maar terug te sneren. Je moet imo mensen direct op de vingers tikken zodat een ieder het gevoel houdt dat ze zich moeten gedragen en dat ze beschermd worden tegen dit soort wegpestgedrag.
Maar dat is het punt: die sneer terug had ook niet gehoeven. Die sneer is niet terecht ondanks dat er een sneer aan vooraf ging. Bovendien is de voorafgaande sneer ook gewoon aangepakt door de mods, dus dan hoeft terugsneren nádat de mods hebben ingegrepen imo ook niet. 'We' willen juist dat mensen inderdaad direct op de vingers getikt worden zodat het 'zelf oplossen' of terugsneren niet meer voor zal komen, en het echt op de discussie kan blijven.
pmarena schreef:Het niet serieus reageren op andermans vragen is wel een lastige om aan te pakken...je kan iemand niet dwingen op 1001 vragen te reageren. Maar het is ook frustrerend dat als je echt een "laten we eens kijken of we een stukje begrip voor een andere zienswijze kunnen vinden"-gesprek wilt voeren en je eventueel zelfs van alles opzoekt, dat je dan geen reactie krijgt.
Dat is voor mij ook een groot deel van de reden dat ik niet meer mee doe in zulke topics: je merkt gewoon al snel dat het zonde is van je tijd omdat menigeen (zeker de aanhangers van de uitersten) helemaal niet geïnteresseerd is in een wat grijzere kijk op de zaken.
Zeker eens. Met als kanttekening dat sommige 'grijzere zaken' gewoon ontkracht worden door andere bronnen (wat bij discussiëren hoort). Andere grijze zaken faciliteren over het algemeen wel een interessante discussie als beide partijen netjes blijven.
pmarena schreef:Wellicht is dat gewoon ook het probleem bij zulke onderwerpen, het niet willen sparren maar elkaar alleen maar willen overtuigen en anders is die ander maar een domme goedgelovige sukkel.
Als je zo over die ander denkt dan ga je ook al met een bepaalde gemoedstoestand zo'n topic in...
Nou ja bijeen discussie is het natuurlijk wel het doel om iemand te overtuigen, al heb ik in deze niet de illusie dat dat gaat gebeuren. Je leest elkaars bronnen, beoordeelt die op betrouwbaarheid en gaat er dan op in: je geeft toe of je ontkracht de statement. Sommige mensen vinden het niet fijn als hun bronnen ontkracht worden en gaan dan vol verdedigen of in de aanval omdat ze het moeilijk krijgen met de discussie. Dat is jammer, want het is niet bevorderlijk. Daar mag imo ook op gemodereerd worden, maar nogmaals: ik kan ook wel inzien dat dit heel lastig is om hier op te modereren omdat er niet létterlijk iets fouts wordt gezegd, maar het de manier van discussiëren is die heel onprettig wordt.
Kuggur schreef:Ach, ook uit jouw bericht en de daarin gebruikte terminologie blijkt weer "wie kaatst kan de bal verwachten".
Als je niet kan incasseren, moet je ook niet uitdelen.
Je moet niet hoeven incasseren, maar je moet ook niet uitdelen (of dat nu nav het incasseren is of niet).
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 20-01-20 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt