Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:57

nynke55 schreef:
Shellyke, er kan 100 keer door mods gepost worden dat zij geen PB's lezen en blijkbaar heb jij dat zelf niet meegemaakt maar weet je het van andere bokkers. Dat lijkt me een verklaring uit 2e hand (is CSI e.d toch nog ergens nuttig voor :D ) en is derhalve niet betrouwbaar.
Om nu het boktleaks topic weer tevoorschijn te halen is echt ouwe koeien uit de sloot halen. Dat topic is netjes afgesloten door Bokt en gebruikers. Daarna is er nog de ronde tafel bespreking geweest en uiteindelijk blijkt, dat er bokkers blijven die niet geloven wat ze verteld word.
Dat is je goed recht, maar dan is het aan jou om je aan te passen, Bokt kan je schijnbaar niet overtuigen dat zij geen PB's lezen.

Nynke55, moet ik persoonlijk wat meegemaakt hebben om iets te geloven? De oude koeien van Boktleaks was wel de waarheid, als jij daarintegen in sprookjes wilt geloven is prima hoor!! Zowel beide door jou aangehaalde topics zijn geëindigd zoals er al zovele zijn geëindigd maar beide niet netjes want er is niks opgelost anders bleven de topics niet komen.

Ik zie niet in waarom ik me zou moeten aanpassen aan Bokt, aanpassen betekend ook meegaan met de meute en daar pas ik voor. Ik blijf liever mezelf als je het niet erg vind. En is het zo vreemd dat Bokt mij en vele niet kunnen overtuigen, dacht het niet, ook zij hebben al dan niet hun eigen eravring met Bokt opgedaan om daar niet in mee te gaan.

Angela, maar ik geloof dat we (ik ook) aan het afdwalen zijn. Dit is ook een onderdeel van het monddood maken, ik zie het dan ook niet als afdwalen. Pb's die gelezen werden/ worden en nav werden/worden er sancties opgelegd. Als dat uitdraaid op een ban oid ben je monddood gemaakt. Ook jij bent on topic bezig hoor.

Oh jee, geloven doen we in de kerk, en daar een leuke discussie over voeren. Ik ben bang dat die discussie niet zo heel leuk zou worden gezien hetgeen wat er de laatste jaren aan het licht is gekomen. Maar nu weer on topic. :D

nynke55

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:51

Nee, ik geloof niet in sprookjes. Ik denk dat Bart de PB's kan bekijken en dat hij het ook zo kan regelen dat Mods de PB's kunnen lezen. Maar ik denk niet dat hij dat doet, dat zou namelijk erg dom zijn, hij heeft er geen enkele reden voor. En waarom niet? Omdat zolang er geen gekke dingen gebeuren op bokt, die iedereen lezen kan, hij er geen problemen mee heeft. Mocht het zo zijn dat er rare dingen gebeuren in PB's, dan zou hij de PB's aan justitie kunnen geven, maar ook daar heeft hij geen belang bij.

En waar hebben we het eigenlijk over? Als zelfs de bank gehackt kan worden, moet het niet zo moeilijk zijn voor een beetje computernerd om Bokt te bekijken, dus in principe is alles openbaar voor iemand die het wil weten.
Vandaar dat ik dus geen dingen op internet zet, ook niet via PB, waarvan ik niet wil dat iedereen dat weet.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:23

Och Nynke55, als het daar op aan moet komen kunnen we helemaal niks meer via internet of het echte leven, want wat als de posbode zijn of haar werk niet doet dan krijg je het ook niet met de post thuis.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:25

Zo, effe aan de boom schudden of dit topic sterft nog een stille dood ...
En bovendien werd er vanochtend een topic gesloten om (in mijn ogen !!!) bedenkelijke redenen.
Ik heb het natuurlijk over het condoom-topic. Gezien het aantal reacties en inhoud van het topic, was er voor vele bokkers echt wel nood aan een open gesprek over condooms en daaruitvolgend seks in al zijn aspecten. Er werden nuttige zaken gepost, taboes "doorbroken", openhartig ervaringen gedeeld en vooral, respectvol omgegaan met éénieders visie in deze materie. En de keren dat de posts wat ontspoorden of er naast de kwestie gereageerd werd, was er steeds iemand die het gesprek naar zijn essentie bracht. Een prima voorbeeld van zelfregulatie, wat mij betreft. :j
Zelfs de enkele mannen die erin voorkwamen, handhaafden zich prima tussen al de vrouwelijke geweld van lust en liefde.
Dat het gegekscheer van een handjevol bokkers, tijdens de nachtelijke uren dan nog, wordt aangegrepen het topic dan maar dicht te gooien, is toch buiten proportie.
Zo goor of schunnig was het toch niet en moest dat zo zijn, werden die reacties vast wel verwijderd. Ze staan er nog, aldus ?
Wat doet dan een Mod (?) besluiten om er een einde aan te maken ? Mag wat humor niet meer dan ? Want dat is dan toch weer wel een vorm van monddood.
Enfin, ik vind het alvast jammer en denk mee die mening niet alleen te staan.

:)* Mijn kleuterklas-gevoel speelt weer op; een paar kindjes zijn stout en heel de klas wordt mee gestraft. :x

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:32

Tsja, dat vond ik dus om eerlijk te zijn ook een voorbeeld van een topic waarin een beetje humor best mag. Het was immers absoluut geen humor ten koste van iemand, niemand die er mee gekwetst werd? Verder was het ook geen topic met een duidelijke vraagstelling maar meer een soort huiskamer/kletstopic met het uitwisselen van ervaringen en ideeen, volgens mij is wat lol maken dan prima op z'n plaats? Ik snapte de eerste mod-opmerking van 'terug on-topic' dus al niet, humor rondom condooms is toch net zo goed on topic? Het onderwerp is nog steeds condooms immers :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:51

Ik heb er met opzet niet in gepost,,,,aan mij heeft het niet gelegen...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 01:04

@rea, eens het was een gemoedelijk topic oke her en der wat afdwalend maar idd dan ging een ander terug naar t onderwerp, dat er gedurende het topic meer dan enkel de vraagstelling over condooms naar voren kwam is logisch,Immers in een gewoon gesprek gebeurt dat ook.. En idd niem was kwetsend of hatelijk of was negatief... ,Dus voor jullie idd erg jammer dat t prompt op slot ging.

De mod had ook kunnen kiezen(desnoods) om het naar hk te verplaatsen
Vraag me ook af of er wel overlegd is voor er een slotje kwam

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 01:08

Ook dit is monddood; als bepaalde bokkers al opzettelijk NIET gaan posten opdat hun (desgevallende) vrolijke noot niet als excuustruus zou kunnen gebruikt worden ...
Het is toch doodjammer dat je zo gemuikorfd wordt, in naam van ..., ja van wat eigenlijk ?
Terwijl het onderwerp inderdaad gebaat was met wat luchthartigheid ten gepasten tijde. En commentaren en reacties van mannen hadden zeker niet misstaan. Tenslotte zijn zij meestal het lijdende voorwerp van de bedescapades :D
Naar mijn bescheiden mening was dit trouwens ook een topic waarin leeftijdsverschillen erg merkbaar waren, maar waar ze (in tegenstelling tot mijn eerdere ervaringen) toch perfect samen konden gaan.

EDIT : Dat vraag ik me ook af Crypto, hoe die beslissing tot stand gekomen is :?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 01:34

@rea , Ik bedenk mij ineens misschien was t vanwege het ' feit" dat er ook kids kunnen lezen oid.
Maar goed dan vul ik in en das niet de bedoeling

Ik heb trouwens niet alles in dat topic gelezen maar heb wel gezien/gelezen dat iedereen elkaar in de waarde liet en idd steeds weer terug kwamen op het onderwerp, Sowieso is t logisch (wat ik hierboven al typte) dat je soms wat afdwaalt maar wel gerelateerd aan gaat typen... omdat dat irl ook zo is .

Ik denk maar zo er was niets aan de hand in dat topic en mensen die t niet willen lezen klikken t vast wel gewoon weg :)

Nou ja misschien krijgen jullie er nog antwoord op:)

Ik dacht dat er minder snel slotjes zouden worden geplaatst ???

Kijk het is geen ' alledaags" topic maar iedereen bleef imo netjes naar elkaar etc. dus tja ?

Ik wens iedereen fijne nacht ik ben er van tussen

:wave:

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 01:53

Heb net de laatste pagina nog eens gelezen om te kijken hoe of wat, en dan wordt er idd misschien wel erg off-topic gegaan. Hoewel er ook weer een on-topic reactie tussendoor kwam. Tsja, blijft toch wel lastig, het was op zich een leuk gesprek en het is vervelend dat het wordt afgekapt, maar tegelijk is het ook wel weer begrijpelijk dat de leuke gesprekken niet tussen de normale vragen blijven staan. Huiskamer had gekund, maar dan was je de meerwaarde van het originele topic weer kwijt geweest, omdat je het dan moeilijk kunt terugvinden in de zoekfunctie. Lastig... ik denk dat ik zou hebben besloten het gewoon te laten voor wat het was of iig even afwachten hoe het topic deze ochtend verder zou zijn gegaan. Dat men laat op de avond in zo'n topic een beetje melig wordt is wel te verwachten, maar waarschijnlijk was de discussie vanochtend weer on-topic doorgegaan en dat kan nu niet meer, dat is toch wel zonde.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:52

Ik ben het wel met Sofy eens, ik heb dan de laatste 5 bladzijden gelezen en deze waren vrijwel helemaal off-topic. Op een gegeven moment is ook alles alvgezegd en hebben nieuwe reacties ook geen toegevoegde waarde meer. Het had wat mij betreft ook niet gesloten hoeven worden, maar kan me er ook niet druk over maken dat het wel gesloten is.
Degene die nog fijn even door willen l*llen( :+ ), kunnen altijd een nieuw huiskamertopic starten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:09

De laatste pagina's gaan daar wel heel erg offtopic. Om eerlijk te zijn snap ik zelfs helemaal niet meer waar het om gaat. :+ Het is en blijft natuurlijk wel het subforum Mensenwelzijn en niet Huiskamer. Ik denk dat over een grappige, luchtige noot over het onderwerp niet moeilijk gedaan gaat worden, maar in dit topic gaat het 5 pagina's over pandapunten, televisieprogramma's, om uiteindelijk te eindigen met iemand die door een paard gen**kt werd.
Ik snap het slotje dus zeer goed.
Ik ben niet voor het monddood maken van bokkers, maar niet ieder gesloten topic moet hierom gehekeld worden. Het topic "Condooms" is in mijn ogen met recht gesloten.
Men zou dus ook eens in eigen boezem kunnen kijken en niet altijd vingerwijzen naar de mod. Topics die over seksueel getinte onderwerpen gaan brengen spontaan de giechelende en blozende tienermeisjes in ons naar boven. Waarom niet serieus en normaal op een seksueel onderwerp ingaan?

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:16

Gini schreef:
... Waarom niet serieus en normaal op een seksueel onderwerp ingaan?

Het topic liep goed. Wat de laatste pagina's off-topic was, kan perfect gewist worden. En dan hoeft een slotje helemaal niet.
Dus blijf ik met mijn vraag zitten : waarom gesloten en niet gemod of uitgezuiverd ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:19

Dus je mag de regels aan je laars lappen, de mods gummen toch wel? En dan nog, dan wordt er weer geklaagd waarom er zo veel gegumd is en of een lolletje niet meer mag. De mods altijd als grote, boze boeman zien is nooit goed. Kristisch zijn en blijven mag, MOET!!, maar iedere modbeslissing naar de dark side schuiven is ook niet de juiste manier. 5 pagina's complete offtopic vind ik een gegronde reden voor een slotje. Meer wil ik er eigenlijk niet over kwijt. Dit is gewoon hoe ik erover denk. Dat jij dat anders ziet is jouw goed recht en die mening respecteer ik ook. ;)

Kyola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:59

Ach, je ziet vaker gebeuren dat in het geval van besproken topic er door een mod een HK van gemaakt wordt.
Had in dit geval ook niet misstaan.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:09

Tja, dat ken ik niet zo goed, hoe dat zit met die rubrieken, subrubrieken en waar wat geoorloofd is ... :oo

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:11

papagroom schreef:
Ik heb er met opzet niet in gepost,,,,aan mij heeft het niet gelegen...

Triest hoor Papagroom.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 09:31

Gini schreef:
5 pagina's complete offtopic vind ik een gegronde reden voor een slotje.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Laat toch gaan! Zo gaat het in het dagelijks leven ook. Gesprekken lopen zoals ze lopen. En hé, als je het niet interessant meer vindt, dan lees je toch gewoon niet meer mee? waarom moet dat door iemand anders worden beslist?
Het zou wat zijn als we in de kroeg rond de tafel zitten en zo'n gesprek voerden en er stond ineens, uit het niets, een burgerwacht bij die de kroeg sluit omdat het gesprek 'off topic' ging -O-
Waarom zouden we dat in het dagelijks leven belachelijk vinden en hier normaal?
En kom nou niet met het argument 'zo zijn de regels nou eenmaal', want dat is nou juist waar het om gaat. Er wordt hier over-gereguleerd. Let it go!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 09:33

Dorien _/-\o_

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 09:35

Het is natuurlijk wel zo dat er op bokt een verschil is tussen de informatieve topics en kletsstopics.

Als je een boek koopt over dressuur en de schrijver dwaalt halverwege af naar z'n goudvissen en buurvrouw om het daar vervolgens bladzijdes lang over te hebben dan baal je ook.

Maar een slotje is wel zonde voor de mensen die in dat topic nog wel dingen kwijt willen of willen vragen over het onderwerp.
Filter dan de off-topic posts er uit en laat het open.
Is het geen slotje voor overleg?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 09:45

Je beseft toch ook dat een kroeg met vrienden een heel andere situatie is dan een internetforum met duizenden leden? Je snapt toch wel dat vorm en inhoud anders zijn? Een sollicitatiegesprek, een muziekfestival, een lescollege, een diner bij kaarslicht,... allemaal verschillende contexten met hun eigen doel en eigen conventies. Ga jij een vergadering van je werk ook vergelijken met een kroeg? Nee toch. Zo kan je ook een informatief paardenforum daar niet mee vergelijken
Ik vind de regel "je mag niet offtopic gaan" nu één van de meest begrijpelijke regels. Het is toch dodelijk irritant als je een serieuze vraag hebt dat een paar bokkers het nodig achten van er een eigen talkshow van te maken.
Bokt beseft de vraag hiernaar en heeft zelfs plaats gemaakt voor dat onzinnig en offtopic geneuzel, namelijk de Huiskamer. En nog is het niet goed!
Waar wil je naartoe? Dat er niet meer gemodereerd wordt op offtopic gaan? Ik snap de vraag naar zelfregulatie, maar hoe ver rek je dat bereik. Als er pas na 20 pagina's terug eens 1 berichtje komt dat min of meer nog naar het relevante onderwerp verwijst, kan je dan spreken van een geslaagde zelfregulatie? Is zelfregulatie altijd goed, zelfs als er dan heel wat pagina's over gaan? Mag men in tussentijd dan echt over alles offtopic praten? Ook over vrouwen die door paarden gen**kt worden? Gaat men dan echt naar zo een regelloze internetplek waar alles kan en mag onder het mom "zelfregulatie"?
Laatst bijgewerkt door Gini op 30-09-12 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 09:47

Dan hadden ze het topIc toch beter kunnen verplaatsen ipv een hangslot erop te gooien. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 09:52

Dat hadden ze kunnen doen. Maar was dat de bedoeling van de TS? Ik snap dat het in dit geval een wat lacherig onderwerp kan zijn, maar ik denk dat in dit geval de TS echt wel een serieuze vraag had. Ze plaatste namelijk bewust het topic in Mensenwelzijn naar aanleiding van iets wat in de Huiskamer besproken was. Ze plaatste het topic op een informatief subforum, dus ze verwachtte waarschijnlijk gewoon antwoord. Dat er dan af en toe grapjes gemaakt worden zeker op de latere uurtjes, daar ben ik absoluut ook niet te flauw voor. :D Maar om het dan 5 pagina's lang over pandapunten en tv-series te hebben, tja...weet niet....
Maar zoals je zegt, ze hadden het misschien kunnen doen. Daarom ben ik ook blij dat ik geen mod ben, want wat is nu de beste oplossing: slotje, posts gummen, verplaatsen,...?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:20

Gini schreef:
Je beseft toch ook dat een kroeg met vrienden een heel andere situatie is dan een internetforum met duizenden leden? Je snapt toch wel dat vorm en inhoud anders zijn?

Nee, het is geen andere situatie. In de kroeg praat je ook met mensen die je (nog) niet kent.
Maar laat maar, ik heb alleen maar willen zeggen dat ik het niet met je eens ben, en waarom. Het verzinnen van 100 voorbeelden van waarom het wel of niet terecht is, brengt ons allebei niets. Ik zie bokt als kroeg, jij kennelijk niet. ik neem het allemaal minder serieus waarschijnlijk.
Zullen we het hier dan maar bij laten? Let's agree to disagree?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:27

TS van het betreffende topic is niet naar de kroeg gegaan met haar vraag, maar naar Mensenwelzijn.
Niet heel bokt is een kroeg, een lolletje moet kunnen, maar het moet nog wel een beetje info over het onderwerp opleveren :)