oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

Re: oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:23

runningkawa schreef:
Desiree, als jij eerst 20 mensen in de tuin hebt, zijn er weinig regels nodig.
Iedereen kent elkaar, weet ook wel eens als een ander wat zegt, ah, das die, die moet je met een korreltje zout nemen, iedereen lacht en gaat weer verder met zijn gesprek.

Na een tijdje zitten er 100 mensen, ze zijn allemaal anders.
Dan zal de gastvrouw ook wel eens zeggen, ik heb liever zus of zo, wat eerst vanzelfsprekend was bij die 20 mensen.

Maar de tuin is gezellig, er zitten nu 500 mensen.
Het is druk, ook gezellig.
Maar niemand kent elkaar nog, ja een paar, die eerste 20.
Maar de rest, je weet niet hoe ze zijn. Dus er wordt fel gereageerd, niet meer wat met een korreltje zout genomen.
De reacties worden feller, er zijn zelfs groepjes die het dan voor elkaar opnemen.

Nu zal de gastvrouw toch echt wel regels moeten maken, voordat men elkaar echt de kop intrapt.

Kun je het zo niet zien?

regels moeten er inderdaad gemaakt worden.
je nodigt ze wel uit in de tuin.
deze mensen kun je zelf mee door 1 deur,
alleen onderling klit het niet.
zet je dan de personen die elkaar niet mogen, maar die jouw nog geen vlieg kwaad hebben gedaan.
uit de tuin.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:23

@ Desiree: Ik probeer alleen te verduidelijken hoe de situatie precies is. Als gebruiker heb je niet zoveel te willen. Je kan allerlei voorstellen doen, maar de beheerders hebben het voor het zeggen. Als ze morgen besluiten dat er alleen maar over nijlpaarden gepraat mag worden kan je daar niets tegenin brengen.

Het lijkt me heel moeilijk, proberen het alle gasten naar hun zin te maken (en iedereen wil weer wat ander), het geheel beheersbaar houden en het ook op zo'n manier organiseren dat je er zelf nog wat lol in hebt! Er is voor de problemen die er zijn geen enkel oplossing die gedragen wordt door beheerders, alle mods en alle gebruikers, er zijn altijd wel mensen het niet eens met het beleid. En als je het nieteens bent met het beleid kan je 3 dingen doen: herrie schoppen, ergens anders heengaan of je er bij neerleggen en volgens de regels bokken ookal sta je er niet 100% achter.

De oplossingen met betrekking tot het banbeleid zijn niet altijd even prettig inderdaad, maar als je geen regels vastlegd worden de mods ook weer beschuldigd van willekeur. In principe kunnen de mods het dus nooit goed doen (er zijn altijd wel mensen het oneens met de beslissingen). Kortom: er IS geen oplossing voor bokt!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:25

terorita schreef:
alleen onderling klit het niet.
zet je dan de personen die elkaar niet mogen, maar die jouw nog geen vlieg kwaad hebben gedaan.
uit de tuin.

Als ze sfeer verzieken: ja! Want dan heb ik er ook last van!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:25

Dat er meer/nieuwe regels komen, prima. Maar die worden gebasseerd op hoe nieuwe(re) users zich gedragen (vind ik Clown ). En dat vind ik niet correct.

De humor/manier van discussiëren van "de oude garde" wordt door hun niet begrepen, dus wordt er geTeMd. Gevolg te pas en te onpas slotjes en OW's waarvan ik denk: was dat nu nodig?

Die manier van met elkaar omgaan geeft oudere users geen vrijbrief om zich te misdragen, maar nu lijkt het inderdaad alsof deze groep niet meer gewenst is op Bokt.

Moraal van dit bericht: er is een flink communicatieprobleem hier op Bokt.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:26

knal je ze d'r dan uit, of probeer je het op te lossen

*nu is mijn tuin me heilig, bij mij moet zelfs me echtgenoot niet op de plantjes gaan staan* Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:30

Ann schreef:
Die manier van met elkaar omgaan geeft oudere users geen vrijbrief om zich te misdragen, maar nu lijkt het inderdaad alsof deze groep niet meer gewenst is op Bokt.

Van de andere kant geven de reacties van de 'oudere users' soms de indruk dat nieuwe gebruikers niet welkom zijn. Het onbegrip gaat dus 2 kanten op.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:32

Shadow0 schreef:
Van de andere kant geven de reacties van de 'oudere users' soms de indruk dat nieuwe gebruikers niet welkom zijn. Het onbegrip gaat dus 2 kanten op.
Oke, dan doen we het zo Knipoog

Moraal van dit bericht: er is een flink communicatieprobleem hier op Bokt tussen oudere en nieuwere users.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:35

vraag me wel eens af
of ze in real life ook zo tegen elkaar tekeer zullen gaan.
denk dat het achter de pc toch wel een stukkie makkelijker is.
in reallife draai je denk eerder om en tel je makkelijker tot 10

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:38

Ann schreef:
Moraal van dit bericht: er is een flink communicatieprobleem hier op Bokt tussen oudere en nieuwere users.

Inderdaad:
en een communicatieprobleem tussen jong en oud
en een communicatieprobleem tussen mods en gebruikers
en een communicatieprobleem tussen voor en tegenstanders van Natural horsemanship
en een communicatieprobleem tussen natuurlijke bekappers en niet
en een communicatieprobleem tussen mensen die uit andere delen van het land komen
etc.

Ik denk inderdaad dat het er mee te maken heeft dat je van achter het scherm wat veiliger de confrontatie aangaat

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:41

Citaat:
Interessant om te weten dat het woord 'forum' afkomstig is van de Romeinen die toch de eerste heipalen van democratie hebben geslagen.

Forum = markt en is afkomstig van de Romeinen. De eerste heipalen van de democratie werden toch echt door de Oude Grieken geslagen.
De eerste aanloop tot de democratie ontstond door het optreden van Solon in de 6e voor chr. Pas Clisthenes voltooide in ca. 508 v chr. in Athena de democratische staatsvorm door de feitleijke staatsmacht in handen te leggen van de volksvergadering (Ecclessia).

Bart en zijn cluppie moddies doet veel meer denken aan het Forum Privilegiatium = bevoorkeurde rechtsinstantie.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:42

Weet ik niet, Odetteke. Ik denk dat het ook met de veranderde regelgeving te maken heeft.

Als ik terugdenk aan de 1e twee jaren op Bokt, lig ik nu nog in een deuk om sommige topics. In principe zitten nog steeds dezelfde mensen op Bokt als toen. Maar de sfeer is veranderd (niet ten goede), en dat komt mede door sommige regels en de manier waarop die toegepast worden, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:46

Ik denk juist dat het komt omdat bokt gewoon mega groot is en men daarom geen rekekening meer met elkaar houd.
Wat ik eerder aangaf, je kende eerst iedereen en wist gewoon wie je wel serieus moest nemen en wie niet.

Nu vliegt iedereen gewoon direct in op een bericht van een ander.
En voor je het weet is er een over een weer geklier zonder inhoud

En dat mega grote is niet meer om te draaien, dus ook die tijd van toen niet meer terug te halen

Ik vind dat ook jammer, maar ik denk niet dat het aan de regels ligt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:47

arie53 schreef:
Bart en zijn cluppie moddies doet veel meer denken aan het Forum Privilegiatium = bevoorkeurde rechtsinstantie.

Nou ja, aangezien het Bart z'n forum is, is dat niet zo gek, toch? Haha!

Ik ben ook verlicht Despoot in mijn eigen huis hoor! Whoosh!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:50

Ann schreef:
Als ik terugdenk aan de 1e twee jaren op Bokt, lig ik nu nog in een deuk om sommige topics. In principe zitten nog steeds dezelfde mensen op Bokt als toen. Maar de sfeer is veranderd (niet ten goede), en dat komt mede door sommige regels en de manier waarop die toegepast worden, vind ik.

Denk je dat de veranderende regels hier de oorzaak van zijn? Zouden de veranderende regels ook een gevolg kunnen zijn van de veranderende sfeer? Hoe zie je dat ongeveer?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:53

Het is een cirkel; de veranderde regels zijn nodig omdat er veel nieuwe leden bij zijn gekomen (en nog steeds komen) die anders met elkaar omgaan dan de mensen die elkaar "kenden". Gevolg: er zijn meer/andere regels nodig die de sfeer niet altijd ten goede komen. Dit blijft gewoon een discussie zonder eind, denk ik.

EDIT: met jou eens dus Clown

*barst in tranen uit: Ik wil het "oude" Bokt terugggg* Verdrietig Zij zijn groot en ik is klein! Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:56

Het kip of het ei vraagstuk waar we nooit uit zullen komen Knipoog (ik begin wel steeds bnieuwder te worden naar het bokt van vroeger aangezien iedereen er zo lovend over spreekt, het was iig ver voor mijn bokt-tijd)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:09

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:12

Nu geeft je Fokt toch iets teveel eer, arie53 Clown
De sfeer daar is absoluut niet te vergelijken met het "oude" Bokt, vind ik.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:20

Ik heb het ook over het beleid en niet over de inhoud van de topics. Daar wordt best wel eens op het scherp van de snede gediscussieerd. En daar is niks mis mee.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:45

arie53 schreef:
Toen had Bokt nog veel weg van dit forum.
http://www.fokt.nl/portal.php

Beter goed gejat dan slecht verzonnen gaat hier wel op he? Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:59

terorita schreef:
vraag me wel eens af
of ze in real life ook zo tegen elkaar tekeer zullen gaan.
denk dat het achter de pc toch wel een stukkie makkelijker is.
in reallife draai je denk eerder om en tel je makkelijker tot 10

Ik denk dat daar heel veel verschil in zit. Achter de computer waar mensen je niet kennen ben je vlugger geneigd anders te reageren. IRL breng je dingen anders. En door de lichaamstaal van de ander kun je ook veel opmaken. Dat heb je op bokt niet. Soms is respect voor elkaar ver te zoeken. Vaak luisteren de mensen ook niet. Lezen het wel, maar laten het niet binnenkomen.

Dat je gelijk hebt wil niet altijd zeggen dat je gelijk krijgt. Maar soms verwachten mensen dat wel.

Afwijkende meningen hoeven niet bijgesteld te worden naar jou mening. Misschien kun je zelf iets bijstellen. Je kunt een ander advies geven. Wat de ander daar mee doet, is zijn of haar pakkie aan. Ik heb al lang geleden geleerd me daar verder niet druk over te maken.

De oudere bokkers willen graag terug naar vroegah. Toen was het anders. En ik vond het toen ook veel gezelliger. Maar het is nu anders, en het wordt niet meer als toen. De situatie is gewoon niet meer te vergelijken. Ik wil soms ook wel weer 20 zijn. Maar helaas. Je kunt dus steeds verlangen naar toen, of je eigen aanpassen.

Enne de Bokkers van toen hebben een eigen plekkie he?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:18

Heike schreef:
Ik denk dat daar heel veel verschil in zit. Achter de computer waar mensen je niet kennen ben je vlugger geneigd anders te reageren. IRL breng je dingen anders. En door de lichaamstaal van de ander kun je ook veel opmaken. Dat heb je op bokt niet. Soms is respect voor elkaar ver te zoeken. Vaak luisteren de mensen ook niet. Lezen het wel, maar laten het niet binnenkomen.

Ik betwijfel trouwens of dat IRL nou echt zoveel beter is. Ik heb toch een aantal heel wat onprettige situaties meegemaakt binnen verenigingen of clubs. Die dingen gaan minder openlijk dan op Bokt, maar via roddel en achterklap wordt er toch een boel narigheid gecreerd en van fatsoenlijke communicatie is dan al evenmin sprake. De lichaamstaal van de ander heeft daar (m.i.) niet zo veel mee te maken.

Overigens heeft het verenigingsgebeuren me ook een boel laten zien. (Vooral het gedoe met het bestuur)

Ik ben actief lid geweest van zo'n 7 verenigingen ofzo? Dat zijn allemaal studenten-/jongerenverenigingen, dus de besturen wisselen vaak sneller en de bestuursleden zijn vaak onervaren als ze beginnen, waardoor er altijd genoeg te beleven is Knipoog En ben altijd reuzenieuwsgierig naar de bestuursperikelen en ALV's enzo. En een paar dingen vallen wel op:

- Er is bv eigenlijk altijd wel een clubje die terugverlangt naar hoe het vroeger was, want vroeger was het beter, ipv nieuwe leden op hun gemak te stellen sluiten ze de rijen een beetje.
Tegelijkertijd hebben ze minder zin om zich in te zetten voor een aantal extra zaken (denk aan het organiseren van allerlei activiteiten die niet strict bij het 'doel' horen - dagjes uit, gezellige zaken, sponsoracties, etc.) Deels met als idee dat ze dat al veel vaker hebben gedaan en het nu wel hebben gezien. Begrijpelijk - maar jammer voor de nieuwe leden.

- Vaak zijn het oud-bestuursleden die het het moeilijkst vinden om constructief mee te blijven doen. Zij hebben vaak het snelst een oordeel klaar over wat er allemaal fout gaat, kijken het meest terug hoe het was, en uiten dat vaak eerder door kritiek en verzet (soms openlijk, soms roddelend) dan door het steunen van het nieuwe bestuur en het zoeken naar oplossingen. Beslissingen van het nieuwe bestuur worden dan ook niet altijd geaccepteerd.

Het zijn dus dingen die IRL ook zeker voorkomen, en ook dan voor onvrede en irritatie zorgen. Een echte oplossing heb ik nog niet gezien geloof ik.
Meestal waait het na een tijdje weer over, maar ten koste van een aantal leden (oud en nieuw) en behoorlijk wat tijd.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:19

Heike sorry maar raakt kant nog wal........Als men men goede argumentatie komt ben ik zeker bereid om mijn mening te herzien.
Maar in het geval van de ban van SP heb ik geen inhoudelijke argumentatie gelezen alleen maar dat hij een OW heeft gekregen en een ex gebande bokker krijgt bij de eerst volgende OW gelijk een ban van 3 mnd. Dat is de regel om de regel te hanteren. Regels zijn er om aan te passen toe te passen en soms te herzien.
Als deze flexibiliteit er niet meer in zit dan is het star.
En de oudere bokkers hebben een subforum achum; verdwijn maar naar je eigen hoekje zo komt het over.
Een pittige discussie op algemeen is niet meer mogenlijk want men lees vooral de jongere bokkers zijn gekwetst.
Ik spreek nu voor mezelf......Zelf zet ik graag alles in het topic en niet achterbaks in een pb. SP is er ook zo'n een.
Daar zou men wel eens wat meer rekening mee kunnen houden i.p.v van tere puberzieltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:26

Aangezien er geen tere zieltjes in de buurt waren, is dat ook niet de reden van de OW. Haha!

En ja, als jij 4. OW's hebt staan weet je ook dat je een lange tijd kunt wieberen, of moet er dan ook gezegd worden, jee wat sneu, die heeft al zoveel OW's?

Nee, die OW's heb je niet in 1x gekregen, daar ben jezelf bij geweest en blijkbaar weinig daarvan opgestoken.

Ook ik ben iemand die altijd alles gewoon in een topic zet. Ik hou ook niet van dat achterbakse pb geroddel.
Ook OW's voor ontvangen (waar ik dan ook tegen sputterde, als wist ik diep van binnen dat ze gelijk hadden), maar nooit zoveel, omdat ik toch wel eens op ging letten wanneer ik door kon gaan of merkte wanneer het niet meer leuk was en moest stoppen.
Wetende dat ik mijn zinnen eens anders moest formuleren en dat niet iedereen de grap overal van in hoeft te zien.

Toch ff Op dat hoekje, BvT terug komend.
Het valt mij telkens op hoe rustig het daar is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 15:27

runningkawa schreef:
Desiree, als jij eerst 20 mensen in de tuin hebt, zijn er weinig regels nodig.
Iedereen kent elkaar, weet ook wel eens als een ander wat zegt, ah, das die, die moet je met een korreltje zout nemen, iedereen lacht en gaat weer verder met zijn gesprek.

Na een tijdje zitten er 100 mensen, ze zijn allemaal anders.
Dan zal de gastvrouw ook wel eens zeggen, ik heb liever zus of zo, wat eerst vanzelfsprekend was bij die 20 mensen.

Maar de tuin is gezellig, er zitten nu 500 mensen.
Het is druk, ook gezellig.
Maar niemand kent elkaar nog, ja een paar, die eerste 20.
Maar de rest, je weet niet hoe ze zijn. Dus er wordt fel gereageerd, niet meer wat met een korreltje zout genomen.
De reacties worden feller, er zijn zelfs groepjes die het dan voor elkaar opnemen.

Nu zal de gastvrouw toch echt wel regels moeten maken, voordat men elkaar echt de kop intrapt.

Kun je het zo niet zien?

Ja, maar dan had ik gezegd, "kun je die overige 80 dan niet weg laten want nu was het nog gezellig en later niet meer" en dat is ook met Bokt. Het is te groot geworden. Dat is geen voordeel.

Wie heeft daar nu iets aan?
Laatst bijgewerkt door Desiree op 01-09-06 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt