Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:40

Persoonlijk vind ik 25 berichten nog erg weinig.
Teveel mensen die niets paard gerelateerd hebben heb ik het idee maar te gemakkelijk hier binnen komen voor de maatschappelijke forums.
Dat blijf ik jammer vinden. Heb je niks met paarden ga ergens ander spelen denk ik dan...
uitnodigen door een ander lijkt mij dan ook niet de oplossing, dan is het nog simpeler om binnen te komen.
Of bokt moet dat willen, een algemeen forum met als bijzaak paarden, dat kan ook.

Complot theorieën, oke sommige dingen zijn natuurlijk te duidelijk.
Maar een andere mening, dan enkele die behoorlijk de dienst uitmaken in bepaalde topics, word ook als complot weggezet, hoe ga je daar dan mee om?
Waarom mag er een geen plekje zijn voor mensen die anders denken over een onderwerp?
Ik ben er juist meer voor dat niet iedereen overal zijn plasje maar moet komen doen, ook al vind je het niet kloppen of heb je een compleet andere mening.
Ik heb me echt geërgerd aan dat het "wappie" topic helemaal kapot gemaakt werd door een groepje en die mensen samen niet hun mening mochten hebben. Wie zijn ik en wij om daar ons beter in te voelen en dat te moeten doen?
Dan kun je wel zeggen bokt mag daar geen podium aan geven, wie bepaald dat, het is geen strafbaar feit wat ze doen, een andere kijk hebben op... Het is grootheidswaanzin te menen daar steeds een mening op te moeten dringen.

Reddit ken ik niet, dus geen idee hoe dat betreft overzichtelijkheid is.
Draadjes die uitklappen vind ik vaak niets, dat vind ik hier juist zo fijn, alles open onder elkaar.

Avalanche schreef:
BartVB schreef:
Erg leuk ook om de parallellen te zien tussen dit topic en gesprekken van moderators onderling over dit soort onderwerpen. Want waar jullie tegenaanlopen (gebruikers die drammen/doorzeuren, altijd weer komen met een stokpaardje, de boel bewust lijken op te stoken, etc, etc) zijn ook zaken waar de moderators mee worstelen.

Het is vooral dit: mensen die zieken om te zieken. En die dan héél netjes blijven, maar wel aan het prikken zijn op een heel vervelende manier.
BartVB schreef:
Mijn vraag is dus; hoe zouden wij (als Bokt, als moderators) hierin kunnen helpen? Hoe zou, wat jullie betreft, het ideale moderatiebeleid eruit zien als het gaat om dit soort discussietopics?

Imo niet dezelfde onderwerp.
Maar ik ga de vraag wel beantwoorden, want ik vind hem leuk.

Ik ben er een enorm voorstander van om een discussie te laten lopen. Dus niet de discussie dicht, maar de gebruiker aanspreken, juist ook met het doel om niet de groep te pakken (wat je imo doet als je slotjes gaat zetten) maar de mensen die aan het zieken zijn.

Ik hou van discussie. Echt, dat is een van de redenen dat ik op Bokt ben.
En ik mis de pittige rijtechnische discussies, maar de maatschappelijke discussies moeten zeker ook een plek hebben. En van mij mag dat best heel fel worden, zolang het niet over de persoon gaat, maar over het onderwerp.
En dan kun je persoonlijke aanvallen die gemaskerd worden onder 'ik vind' er imo ook uit plukken.

Als gebruiker zet ik het erbij als ik tem, dat ik de indruk heb dat deze persoon al langer bezig is.
Wat Pien eerder zei snijdt ook hout: vaak is het niet de persoon die uit de slof schiet, die heeft lopen etteren, maar de ander (dat met die broertjes, de quote zit te ver weg om hem er even bij te halen, sorry).

Ik bedoel, je kan het grondig oneens zijn met mensen, en dat is imo prima, maar iemand persoonlijk aanvallen is echt niet oké. Maar daarom mag je wel het argument pittig aanvallen, lijkt me.

verder sluit ik me hier helemaal bij aan

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:50

DuoPenotti schreef:
Maar een andere mening, dan enkele die behoorlijk de dienst uitmaken in bepaalde topics, word ook als complot weggezet, hoe ga je daar dan mee om?
Waarom mag er een geen plekje zijn voor mensen die anders denken over een onderwerp?
Ik ben er juist meer voor dat niet iedereen overal zijn plasje maar moet komen doen, ook al vind je het niet kloppen of heb je een compleet andere mening.

Ook eens :j
Het probleem wat ik er in zie als meningen niet meer gedeeld mogen worden, is: waar trek je dan de grens. Want wat is een complot theorie, wat is dat niet? maar ook op andere vlakken: Is Rusland in oorlog met Oekraïne, of is het dat niet? bestaat god nou wel, of niet? alternatieve geneeskunde, ja of nee? de meningen verschillen er nu eenmaal over, niet alles is te bewijzen, en zijn imo genoeg onderwerpen waar je imo nooit 100% zeker kan weten of het echt is of niet.

Zelf lees ik dan liever een goede discussie over zulke onderwerpen, waar voor en tegenstanders hun argumenten geven, zodat ik zelf een beeld kan vormen van wat ik er van wil vinden. Vind ik juist interessant :) maar dan wel met users die zich kunnen gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:54

Het probleem met sommige complottheorieen is echter dat ze een paar maanden later opeens geen complottheorieen meer zijn. Dan heb je dus mensen verwijderd voor het plaatsen van correcte informatie.

The difference between a conspiracy theory and the truth is about 6 months.

rien10

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:55

Ook met baby bloed drinkende politici?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:56

Telpeva schreef:
DuoPenotti schreef:

Ook eens :j
Het probleem wat ik er in zie als meningen niet meer gedeeld mogen worden, is: waar trek je dan de grens. Want wat is een complot theorie, wat is dat niet? maar ook op andere vlakken: Is Rusland in oorlog met Oekraïne, of is het dat niet? bestaat god nou wel, of niet? alternatieve geneeskunde, ja of nee? de meningen verschillen er nu eenmaal over, niet alles is te bewijzen, en zijn imo genoeg onderwerpen waar je imo nooit 100% zeker kan weten of het echt is of niet.

Zelf lees ik dan liever een goede discussie over zulke onderwerpen, waar voor en tegenstanders hun argumenten geven, zodat ik zelf een beeld kan vormen van wat ik er van wil vinden. Vind ik juist interessant :) maar dan wel met users die zich kunnen gedragen.

Precies dat ja, veel beter uitgelegd dan ik doe :j

Want wat mag wel, wat mag niet.

En soms is het een leuke discussie, soms is het niet als discussie bedoeld maar willen mensen zelf graag ergens over hebben zonder dat er andere zeggen, alternatief ik kwakzalverij (even die als voorbeeld).
Kijk als iemand nu zegt je moet met chemo stoppen en beter druppels nemen, ja dan ga je een wettelijk grens over.
Maar als iemand schrijft ik denk dat druppels mijn paard met pollen allergie helpen in een topic over alternatieve geneeswijze.... doe het plasje elders, eventueel met een eigen geopend topic als je dat onzin vind.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:57

rien10 schreef:
Welke vorm van discriminatie bedoel je OleJon?

Het anders denken of tegen aan kijken betreft Corona?
En dan ook nog reacties van een mod krijgen dat ze daar niet op modereren

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:00

Anders denken of opmerkingen maken die niet waar of kwetsend zijn. Dat is een verschil.
En dat is geen discriminatie. Dat is het niet eens zijn met elkaar en aangesproken worden op onjuiste informatie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:02

rien10 schreef:

de mensen die dat beweren zetten zichzelf toch gewoon te kakken?
Die hebben daar geen hulp van derden bij nodig dan hoor :D

Ik zie dat liever staan dan een hulk dat het is weggehaald.
dan kan ik me tenminste een mening vormen over die persoon, weggehaald niet.

Overigens over die hulken gesproken, ik vind die echt te ver gaan.
Code
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt regels.

Dat het team dat vind is ook niet perse waar.

Ik vind dat ook een vorm van iemand zwart maken. Het voelt voor mij wel als een soort privacy schending.
Ik vind dat bij je naam hebben staan echt niet kunnen.
Haal het bericht gewoon weg dan ipv zoiets erbij zetten. Daar mag ook naar gekeken worden hoe dat anders kan :j

Mijn pas weggehaalde bericht is daar een voorbeeld van, want na mij wel 10 dezelfde, die nog steeds staan.
Dus nee het klopt gewoon niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:05

OleJon schreef:
rien10 schreef:
Welke vorm van discriminatie bedoel je OleJon?

Het anders denken of tegen aan kijken betreft Corona?
En dan ook nog reacties van een mod krijgen dat ze daar niet op modereren

Het is niet anders denken of er anders tegenaan kijken.

Het is ontkennen van feiten.
Complottheoristen presenteren feiten graag als meningen en roepen dan dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening. Maar misinformatie is geen mening, het is een leugen. Bewezen feiten zijn ook geen meningen, maar feiten. En het bewijs dan ontkennen is prima, dat moet je ook vooral thuis fijn blijven doen, maar Bokt is niet verplicht om complottheorieën een platform te geven.

DuoPenotti schreef:
rien10 schreef:

de mensen die dat beweren zetten zichzelf toch gewoon te kakken?
Die hebben daar geen hulp van derden bij nodig dan hoor :D

Ik zie dat liever staan dan een hulk dat het is weggehaald.
dan kan ik me tenminste een mening vormen over die persoon, weggehaald niet.

Overigens over die hulken gesproken, ik vind die echt te ver gaan.
Code
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt regels.

Eens :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:10

Joh laat mensen lekker in hun waarde! als iemand een feit ontkent dan betekent dat gewoon dat degene heel anders in haar of zijn proces zit. En dat mag..stukje inlevingsvermogen mist volgens mij bij sommigen. Het enige wat je kan doen is het feit onderbouwen en dan is het aan degene zelf of die het aanneemt of niet..of aan het denken wordt gezet als het op een goede manier gebeurd.

En ja, als het RVIM gaat beweren dat mensen die in boerengebieden wonen meer kans hebben op Covid dan moet ik ook lachen. Dat vind ik ook een leugen, maar anderen geloven heilig in het RVIM en zien dat als een feit. Ja daar moet ik dan om grinniken maar ik ga ze niet mijn zienswijze opleggen.

En voor de rest...lekker laten gaan! Ik vind mensen die anderen willen voorschrijven hoe ze moeten denken, zeggen en wat ze wel of niet mogen lezen echt vele malen agressiever en enger dan de enkeling die doorgedraaid is in een complottheorie en die inderdaad meestal zichzelf belachelijk maakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:14

Mij maakt het niet uit. Maar als iemand dingen beweert die niet kloppen en dan gaat roepen hij hij gediscrimineerd wordt, dan klopt (ook daar) geen jota van.
Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:28

IMANDRA schreef:
Even een poging gedaan om uit te werken hoe ik dat in/uit klappen voor me zie! Zo beschrijven met tekst is toch lastig, want denk dat bijv. 'subniveau' wellicht multi-interpretabel is haha.

Niet op design etc letten :))

Ingeklapt:
[ [url=m/Rm28kx.png]Afbeelding[/url] ]
woops dat moet 5 reacties zijn haha. Kijk daar even doorheen (A)

Uitgeklapt:
[ [url=m/7kXsmn.png]Afbeelding[/url] ]

Meer subniveaus dan dit zou ik idd niet doen vanwege het overzicht. En mits mogelijk zou ik het quoten wel behouden, dat is wel fijn schrijven.

Een topic op Bokt kan honderden pagina's hebben. Hoe ga je er dan voor zorgen dat iedereen de subs later nog terug kan vinden, zowel die op pagina 14, op pagina 85, op pagina 211 als op pagina 395 gestart zijn? En hoe kun je zien waar in een topic er allemaal nieuwe reacties staan, niet alleen op jou (want dat zou met een notificatie nog kunnen), maar in totaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:43

Dat in- en uitklappen lijkt me ook niet prettig. Dan moet je hetzelfde bericht straks in meerdere subs plaatsen omdat het op meerdere posts van toepassing is en dan lopen dezelfde discussies parallel van elkaar in hetzelfde topic.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:50

Exitium schreef:
Een topic op Bokt kan honderden pagina's hebben. Hoe ga je er dan voor zorgen dat iedereen de subs later nog terug kan vinden, zowel die op pagina 14, op pagina 85, op pagina 211 als op pagina 395 gestart zijn? En hoe kun je zien waar in een topic er allemaal nieuwe reacties staan, niet alleen op jou (want dat zou met een notificatie nog kunnen), maar in totaal?

Je hebt gelijk, dat zijn goede vragen.. Even hardop nadenken!

Wellicht dat het bericht meegaat met het topic. Dwz, een nieuw bericht komt gewoon op de plek te staan waarop nu ook een nieuw bericht staat, maar dan ingeklapt onder het hoofdbericht. Eventueel met icon (bijv. uitroepteken) dat er een nieuw sub-bericht is.

enzino schreef:
Dat in- en uitklappen lijkt me ook niet prettig. Dan moet je hetzelfde bericht straks in meerdere subs plaatsen omdat het op meerdere posts van toepassing is en dan lopen dezelfde discussies parallel van elkaar in hetzelfde topic.

Je hoeft het niet op een specifieke reactie te doen. Als het op meerdere discussies van toepassing is zou ik ervoor kiezen het als nieuw bericht op het hoofdniveau te doen. Berichten rondom het zelfde discussieonderwerp zouden als het goed is in 1 thread staan dus dan heb je dat probleem niet, lijkt me.

Misschien is het idd niet ideaal voor Bokt hoor, zo'n uitklapsysteem, het was een eerste gedachte om te kijken of we een beetje mee kunnen denken met mensen die ellenlange discussies niet leuk vinden maar wel mee willen blijven lezen op een onderwerp. Als een discussie te lang wordt, zou je er misschien voor kunnen kiezen dit naar een nieuw topic te verplaatsen (als het echt een eigen kern krijgt tov de originele post?).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:04

Nah, geen fan toch. Soms wil ik een bericht quoten (en op Reddit word je daar helemaal gestoord van) uit een andere sub in reactie op het hoofdonderwerp.
Plus zaken raken ondergesneeuwd en er is bijna niet op te modereren.

Als we het dan hebben over zuigers vind ik dat best een soort van relevant :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:10

Zeker waar :j Was maar een idee :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:25

Zonder ideeën komen we nergens :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:34

Avalanche schreef:
Nah, geen fan toch. Soms wil ik een bericht quoten (en op Reddit word je daar helemaal gestoord van) uit een andere sub in reactie op het hoofdonderwerp.
Plus zaken raken ondergesneeuwd en er is bijna niet op te modereren.

Als we het dan hebben over zuigers vind ik dat best een soort van relevant :j

Over Reddit: eens hoor! Ik lees daar meer omdat er meer onderwerpen met dezelfde inhoud staan, maar ik lees de reacties (en dan met name de reacties op de reacties) minder omdat het gewoon niet lekker leest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:42

Voor NM onderwerpen zou het mogelijk handig kunnen zijn als je je eigen bericht moet classificeren als nieuws, emotie, of discussie.

Gebruik je het topic slechts om de nieuwsberichten te lezen om bij te blijven dan selecteer je daar op en zie je de rest niet. Wil je gewoon je frustratie kwijt zonder onderbouwing of bron dan vink je "emotie" aan en als het een inhoudelijke reactie is op een ander bericht (wel/ niet mee eens want ...) dan vink je discussie aan.

Zonder nieuwsbron mag je niet als nieuws posten, zonder onderbouwing niet als discussie.

Dan hebben de mensen die met verschillende doelen in een topic zitten ook geen last van elkaar (emotionele en niet-inhoudelijke uitbarstingen richten iemand die een argument maakt, of paragrafen met wetenschappelijk onderzoek richting iemand die gewoon even wil klagen). Misschien zorgt dat voor minder ergernissen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:54

Hoe zou je dat voor je zien enzino? Ik ben bang dat als dat een selectieoptie wordt mensen hem al heel snel op de standaard instelling laten staan, en zoiets invullen elk bericht wellicht voor irritatie zorgt. Extra stap :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:59

Simpel 3 vakjes die je kan selecteren, zonder er tenminste 1 aan te vinken kan je niet posten.

Als 1 vinkje zetten teveel irritatie opleverd bij het posten dan post je teveel, haha. Een vinkje zetten kost minder tijd of moeite dan 1 woord typen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:06

Hoe zie je dat voor je, dat je wanneer je een topic leest je bij elke post ook een icoontje ziet staan met het doel van die post?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:12

Elke post niet handig.
Maar nieuw opgestart topic misschien wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:13

Ik denk dat de bedoeling/suggestie is dat er een automatische TAG in de titel komt als je één van de opties aanvinkt.
Dan weet je wat de bedoeling is als je wilt reageren.

Lijkt me op zich best een goed idee.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:18

rien10 schreef:
Anders denken of opmerkingen maken die niet waar of kwetsend zijn. Dat is een verschil.
En dat is geen discriminatie. Dat is het niet eens zijn met elkaar en aangesproken worden op onjuiste informatie.

Mensen uitmaken voor wappies, is schelden/ discrimineren. Mensen kunnen hun fantsoen houden toch? Als
ik met dom schaap begin zal er ook getemd worden

En wat betreft complotten, wanneer is het een complot?
Bijvoorbeeld 1 jaar terug werd er door mensen gezegd dat er een digitale identiteit komt.
Toen werd je gek verklaard.
Blijkt eind dit jaar te komen?
Dan is het geen complot.
Dus waar ligt de grens