[Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:25

Mariska_28 schreef:
De oplossing is zo simpel.... Gewoon alleen foto's zonder logo's op uitgelicht. Jammer voor de fotografen met logo die er geen moeite mee hebben, maar er zijn genoeg fototopics op bokt van 'gewone' mensen die hun eigen dieren/spullen op de foto zetten..

Dat is geen oplossing. De vraag blijft of het een citaat is als je een foto verkleint, uitsnijd en overnieuw upload. Ook ik als fotograaf plaats nooit fotos met watermerk. Waarom zou ik, auteursrecht is niet afhankelijk van een watermerk. (Gelukkig niet anders zou je overal watermerken zien, ook in het bokt logo)

Citaat:
Een foto of illustratie mag in zijn geheel worden geciteerd, zonder toestemming. Een citaat van een foto hoeft dus niet per definitie een klein stukje van de foto te zijn. Maar ook voor beeldcitaten geldt dat ze inhoudelijk relevant moeten zijn en niet groter worden afgebeeld dan noodzakelijk. Een foto bij een nieuwsbericht (wat kleiner dan het origineel) om te verduidelijken waar het bericht over gaat is een citaat. Een foto die alleen ter illustratie wordt gebruikt niet. En een foto die als beeldbepalend element een homepage siert al helemaal niet.

Je zou hier namelijk hard kunnen maken dat de foto een beeldbepalend element op de homepage is geworden in uitgelicht. Ook als dat niet zo is moet er bij de foto bronsvermelding, ook bij een citaat.

Ik vind het een nutteloze discussie voor bokt. ik vind dat bokt idd niet mag lopen photoshoppen aan foto's, maar een fotograaf zijn/haar foto's al wel heeft gepubliceerd op dit platform. Inhoudelijk is het wel een goede discussie. Veel mensen hebben geen enkel benul van auteursrecht wat betreft foto's.

Bokt zou idd sneller moeten reageren op een notice of takedown zoals eerder genoemd in dit topic, dat zou eigenlijk alles oplossen.

romy_paard

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:15

Wanneer komt het dan terug???

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:21

romy_paard schreef:

Als bokt een oplossing heeft gevonden die de originele fotograaf beschermt en er voor zorgt dat de procedure voor een notice of takedown snel genoeg werkt.

Zoals ik eerder al zei ik vind het als fotograaf ook geen enkel probleem dat mijn fotos gebruikt worden, maar als er idd fotos online staan die niet voor publicatie bedoelt waren is dat niet fijn voor de fotograaf, zeker niet op de voorpagina.

Orlando2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:44

ik vind het echt stom.
ik vind het altijd erg leuk om te kijken...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:03

Ik vind het serieus zo'n onzin! Als je nu elke foto in het topic bewerkt en het logo wegshopt dán heb je iets om over te zeuren. :n

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:41

Nils_010 schreef:
romy_paard schreef:

Als bokt een oplossing heeft gevonden die de originele fotograaf beschermt en er voor zorgt dat de procedure voor een notice of takedown snel genoeg werkt.

Zoals ik eerder al zei ik vind het als fotograaf ook geen enkel probleem dat mijn fotos gebruikt worden, maar als er idd fotos online staan die niet voor publicatie bedoelt waren is dat niet fijn voor de fotograaf, zeker niet op de voorpagina.

als ze niet bedoelt waren voor publicatie zouden ze niet op bokt mogen staan wat dus een fout is van de ts :Y)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:42

wat jammer zeg! is altijd het eerste waar ik naar keek!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:50

Rianne1994 schreef:
Nils_010 schreef:

als ze niet bedoelt waren voor publicatie zouden ze niet op bokt mogen staan wat dus een fout is van de ts :Y)

Vandaar dus ook de notice and takedown.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:19

Shadow0 schreef:
Jannepauli schreef:
Maar dan vind ik ook dat vanaf nu alle professionele en semiprofessionele fotografen die een logo voeren, met onmiddellijke ingang wat hun foto's betreft, geband moeten worden van bokt. Geen gratis reclame meer.

Ik snap je gevoel, maar ook daarvan is de vraag: wat levert het op? Je benadeelt dan ook een heleboel fotografen die hier part noch deel aan hebben. En die zijn dan weer gefrustreerd, en juist daarom eerder geneigd om boos te worden als er toch een keertje iets mis gaat. Ook weer heel begrijpelijk. Dat geeft dus alleen nog maar meer escalatie, waarbij partijen aan alle kanten zich steeds meer ingraven en er alleen nog maar minder begrip en overleg mogelijk is. Op de lange duur denk ik niet dat dat de zaken verbetert.
JP heeft wel gelijk. En wat het oplevert? Misschien dat mensen eens beter gaan nadenken voor ze gaan lopen zwaaien om hun 'recht' te halen met hun kiekjes. Als het zo doorgaat kan Bokt wel opdoeken. Dan gaat de lol er snel af. Dus één lijn trekken en weg met die onderschriften met daarin links naar hun websites...dat is immers ook (gratis) reclame en óók tegen de regels. Degene die dit in gang heeft gezet maakt zich daar notabene zelf schuldig aan en houdt zich zelf ook niet aan de regels. Als het zo moet kunnen ze het zo krijgen, toch? Kunnen we rustig verder 'bokken' zonder foto's in "uitgelicht".

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:02

Dat logo heeft idd met reclame te maken, maar mensen moeten niet vergeten dat een foto van 5 euro niet alle kosten denkt. Wat ik (en andere fotografen) doen is fotos leveren voor internet gebruik met logo voor dat geld. Als je een foto van mij wilt voor publicatie zonder logo of naamsvermelding ben je zo 50 euro kwijt per foto en dan ben ik nog goedkoop. Als mensen dat willen betalen voor een goede foto be my guest, graag zelfs.

En natuurlijk is er bij mij en andere fotografen in overleg heel veel mogelijk, maar overleg is hier wel de kern van het verhaal.

Ps. Ik speel hier even advocaat van de duivel, ben ook een veredelde hobby fotograaf. Wel eentje die het vak en de pro's kent en vaak over dit soort dingen spreekt.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:33

Rianne1994 schreef:

Idd de fout van de ts, dat klopt maar het punt is dat ik begreep uit de post van femke (als ik me niet vergist) dat er een week over gedaan werd om een notice of takedown uit te voeren. Weet niet om wat voor foto dat ging, maar ik maak ook fotos van een steigerend paard ook al ziet het er niet diervriendelijk uit, of een zware valpartij enz enz enz. Ik kan me voorstellen dat je als fotograaf dat zegt: je krijgt ze, maar je mag ze niet publiceren.

Als bokt ze dan gebruikt, moet bokt officieel controleren of de foto geplaatst mag worden. (ook al staat die foto er al op)

Ik denk dat de oplossing is dat je bij een foto topic de mogelijkheid moet hebben om een foto zonder watermerk met max lange zijde 200px te uploaden op de bokt upload als je in aanmerking wil komen voor uitgelicht. Zo kan je als fotograaf of ts gewoon zelf kiezen welke foto ze kunnen gebruiken met toestemming. Als iemand dan je fotos plaatst zonder toestemming moet bokt gewoon binnen 24 uur reageren op een notice of takedown van de fotograaf. Dit kan je gewoon opnemen in algemene voorwaarden.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:10

Jannepauli schreef:
Maar dan vind ik ook dat vanaf nu alle professionele en semiprofessionele fotografen die een logo voeren, met onmiddellijke ingang wat hun foto's betreft, geband moeten worden van bokt. Geen gratis reclame meer.

Absoluut mee eens, er zijn hier nog veel meer kleine ondernemers op bokt die ook niet voor gratis reclame in aanmerking komen. Nee dan ook voor iedereen gelijke rechten en gelijke plichten, heel simpel.

En lijden de goede niet altijd onder de slechte ? Is dat niet met alles zo ? That's life! !!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:14

Ik vind het wel beetje grappig dat het modteam altijd regelneverij verweten wordt. Maar de doorsnee bokker moet daar blijkbaar niet voor onderdoen. Het volgende topic in Forumzaken waar de betuttelende aanpak van het modteam gehekeld wordt, krijgt van mij een mooi bericht met dit topic als linkje. :D

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:22

Gini schreef:
Ik vind het wel beetje grappig dat het modteam altijd regelneverij verweten wordt. Maar de doorsnee bokker moet daar blijkbaar niet voor onderdoen. Het volgende topic in Forumzaken waar de betuttelende aanpak van het modteam gehekeld wordt, krijgt van mij een mooi bericht met dit topic als linkje. :D

Je moet niet vergeten dat als je de verkeerde fotograaf treft je zomaar een rekening van 400 euro kan krijgen voor 1 enkele foto. Ik ben het er niet mee eens, maar het kan wel. Vandaar dat dit topic opzich heel goed is. Nu komt het ter sprake voordat er een lading rekeningen gestuurd wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:28

De fotograaf is al betaald voor de foto. De gebruiker -die door de betaling gebruiksrecht heeft over de foto- laadt de foto op op een site. Een site die user generated content gebruikt om andere gebruikers aan te trekken, zoals Pinterest, zoals Photobucket, zoals Facebook, zoals Youtube.
Nergens iets illegaals te bespeuren. Nergens wordt iets gekopieerd of onrechtmatig verspreid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:33

Gini schreef:
De fotograaf is al betaald voor de foto. De gebruiker -die door de betaling gebruiksrecht heeft over de foto- laadt de foto op op een site. Een site die user generated content gebruikt om andere gebruikers aan te trekken, zoals Pinterest, zoals Photobucket, zoals Facebook, zoals Youtube.
Nergens iets illegaals te bespeuren. Nergens wordt iets gekopieerd of onrechtmatig verspreid.

Beperkt gebruiksrecht, wat dus kan inhouden dat het niet is toegestaan de foto op internet te zetten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:48

Ik denk alleen wel dat het ook een vraag is waar klanten en fotografen samen uit moeten komen. Dat is echt iets dat niet tussen Bokt en de fotografen speelt, maar tussen de gebruikers en fotografen onderling, en het lijkt me wel iets waar klanten en fotografen over na kunnen denken. Maak duidelijke afspraken, waarbij je samen kijkt naar een model wat voldoet aan de wensen van beiden (dus wat zowel voldoende oplevert voor de fotograaf als de klant geeft wat hij eigenlijk wil.)

En dat is puur mijn persoonlijke idee he, maar ik denk dat mensen minder snel nog eens geld uitgeven aan een fotoshoot als ze bij de vorige veel gedoe of een fikse naheffing krijgen, en uiteindelijk zitten met foto's waar ze niet mee kunnen wat ze willen (namelijk delen op internet bijvoorbeeld.) Dat zou het voor de fotografiebranche eerder moeilijker dan makkelijker maken denk ik.

Maar nogmaals: dat staat wel los van de discussie op Bokt, want dat is echt iets tussen klant en fotograaf onderling.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:53

Shadow0 schreef:
Ik denk alleen wel dat het ook een vraag is waar klanten en fotografen samen uit moeten komen. Dat is echt iets dat niet tussen Bokt en de fotografen speelt, maar tussen de gebruikers en fotografen onderling, en het lijkt me wel iets waar klanten en fotografen over na kunnen denken. Maak duidelijke afspraken, waarbij je samen kijkt naar een model wat voldoet aan de wensen van beiden (dus wat zowel voldoende oplevert voor de fotograaf als de klant geeft wat hij eigenlijk wil.)

En dat is puur mijn persoonlijke idee he, maar ik denk dat mensen minder snel nog eens geld uitgeven aan een fotoshoot als ze bij de vorige veel gedoe of een fikse naheffing krijgen, en uiteindelijk zitten met foto's waar ze niet mee kunnen wat ze willen (namelijk delen op internet bijvoorbeeld.) Dat zou het voor de fotografiebranche eerder moeilijker dan makkelijker maken denk ik.

Maar nogmaals: dat staat wel los van de discussie op Bokt, want dat is echt iets tussen klant en fotograaf onderling.

Dat is het dus niet.

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/data/files/uitspraak%20afl11%20fotoshoot.pdf

Hier een uitspraak van de reidende rechter, waar een uitgever fotos gebruikte uit de beeldbank van amsterdam (de klant van de fotograaf) deze gaf deze fotos aan de uitgever. Hier is de uitgever aansprakelijk gesteld voor het gebruik van de foto die hij kreeg van de gemeente amsterdam (gemeente zei er zelfs bij dat deze foto rechtenvrij was).

Zo krom is het in nederland. Als bokt de fotos herpubliceerd (citaat moet naamsvermelding hebben sowieso) zijn zij verantwoordelijk voor het controleren van het auteursrecht.

Maar ik trek me terug uit deze discussie, ik vind het een nutteloze discussie voor bokt. Wat mij betreft zet je in de voorwaarden dat als er een foto op bokt gezet wordt deze ook gebruikt mag worden voor uitgelicht. Volgens mij moet de gebruiker de rechten al hebben om een foto te plaatsen en staat dat al ergens in de voorwaarden. Dan is als bokt snel reageert op een notice of takedown bokt verder ingedekt.
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 05-07-14 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:01

Nils_010 schreef:
Hier een uitspraak van de reidende rechter, waar een uitgever fotos gebruikte uit de beeldbank van amsterdam (de klant van de fotograaf) deze gaf deze fotos aan de uitgever.

Dat staat een beetje los van mijn punt. Ik heb het over hoe je met elkaar om wilt gaan, en wat je als klant van fotografen verwacht en omgekeerd. Dat is echt iets waar wij als Bokt niets mee te maken, maar het is wel iets waar je samen over na kunt denken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:01

Jammer maar wel goed. Logo's wegwerken kan gewoon niet, ook niet als je voor een grote site werkt, dat geeft je alsnog niet het recht.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:03

Shadow0 schreef:
Nils_010 schreef:
Hier een uitspraak van de reidende rechter, waar een uitgever fotos gebruikte uit de beeldbank van amsterdam (de klant van de fotograaf) deze gaf deze fotos aan de uitgever.

Dat staat een beetje los van mijn punt. Ik heb het over hoe je met elkaar om wilt gaan, en wat je als klant van fotografen verwacht en omgekeerd. Dat is echt iets waar wij als Bokt niets mee te maken, maar het is wel iets waar je samen over na kunt denken.

Dat ben ik helemaal met je eens hoor, ik probeer even in het slechtste geval te denken waar een fotograaf echt de rekening bij bokt neerlegt. Zie mijn bovenstaande (aangepaste) post. Ook in dat geval moet je je indekken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 01:23

Nils_010 schreef:
.... dat klopt maar het punt is dat ik begreep uit de post van femke (als ik me niet vergist) dat er een week over gedaan werd om een notice of takedown uit te voeren.

Misschien vergis ik me, maar een week voor dat er gevolg werd gegeven aan een notice of take down? Lijkt me sterk - de foto's in Uitgelicht staan er nooit langer dan 24 uur op? Dat gold dus ook voor de foto waarmee deze hele oliebol begonnen is.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 01:37

Jannepauli schreef:
Nils_010 schreef:
.... dat klopt maar het punt is dat ik begreep uit de post van femke (als ik me niet vergist) dat er een week over gedaan werd om een notice of takedown uit te voeren.

Misschien vergis ik me, maar een week voor dat er gevolg werd gegeven aan een notice of take down? Lijkt me sterk - de foto's in Uitgelicht staan er nooit langer dan 24 uur op? Dat gold dus ook voor de foto waarmee deze hele oliebol begonnen is.

Zou ook kunnen gaan over het complete topic waar die foto in stond, waarna vermelding in uitgelicht de hele situatie nog erger maakte. (Wacht even de reactie van femke af ik ken ook niet de hele situatie, dit staat ergens rond pagina 15 geloof ik)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 02:34

Ik geloof dat dat ging om een onbewerkte foto die ze toch aan de klant gegeven had. Als ik het mij goed herinner.

Imo is bokt daar toch niet schuldig aan dat het dan gepubliceerd wordt.
Vind ik meer een geval eigen schuld dikke bult. Leermoment.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 02:56

Air schreef:
Ik geloof dat dat ging om een onbewerkte foto die ze toch aan de klant gegeven had. Als ik het mij goed herinner.

Imo is bokt daar toch niet schuldig aan dat het dan gepubliceerd wordt.
Vind ik meer een geval eigen schuld dikke bult. Leermoment.

Als een fotograaf daarbij aangeeft dat die foto niet voor publicatie is moet bokt, of een ander platform, gewoon snel en adequaat reageren op een take down verzoek. Natuurlijk is in den beginne de ts hier verantwoordelijk, maar die kan de post al niet meer aanpassen of reageert misschien niet op de fotograaf.