Mariska_28 schreef:De oplossing is zo simpel.... Gewoon alleen foto's zonder logo's op uitgelicht. Jammer voor de fotografen met logo die er geen moeite mee hebben, maar er zijn genoeg fototopics op bokt van 'gewone' mensen die hun eigen dieren/spullen op de foto zetten..
Dat is geen oplossing. De vraag blijft of het een citaat is als je een foto verkleint, uitsnijd en overnieuw upload. Ook ik als fotograaf plaats nooit fotos met watermerk. Waarom zou ik, auteursrecht is niet afhankelijk van een watermerk. (Gelukkig niet anders zou je overal watermerken zien, ook in het bokt logo)
Citaat:Een foto of illustratie mag in zijn geheel worden geciteerd, zonder toestemming. Een citaat van een foto hoeft dus niet per definitie een klein stukje van de foto te zijn. Maar ook voor beeldcitaten geldt dat ze inhoudelijk relevant moeten zijn en niet groter worden afgebeeld dan noodzakelijk. Een foto bij een nieuwsbericht (wat kleiner dan het origineel) om te verduidelijken waar het bericht over gaat is een citaat. Een foto die alleen ter illustratie wordt gebruikt niet. En een foto die als beeldbepalend element een homepage siert al helemaal niet.
Je zou hier namelijk hard kunnen maken dat de foto een beeldbepalend element op de homepage is geworden in uitgelicht. Ook als dat niet zo is moet er bij de foto bronsvermelding, ook bij een citaat.
Ik vind het een nutteloze discussie voor bokt. ik vind dat bokt idd niet mag lopen photoshoppen aan foto's, maar een fotograaf zijn/haar foto's al wel heeft gepubliceerd op dit platform. Inhoudelijk is het wel een goede discussie. Veel mensen hebben geen enkel benul van auteursrecht wat betreft foto's.
Bokt zou idd sneller moeten reageren op een notice of takedown zoals eerder genoemd in dit topic, dat zou eigenlijk alles oplossen.