Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:48

Ik kan niet anders zeggen dat "die mensen" blijkbaar geen inzicht hebben in wat wij als moderators wel en niet kunnen. Zoals ik al eerder aangaf zou het inlezen van PB's (ook wie aan wie schrijft) schending zijn van de privacy, en wordt dit ook niet gedaan. Die mogelijkheid hebben wij als moderators ook niet, en die zou ik ook niet willen hebben. Maar goed, wij kunnen niet aantonen dat wij dit niet kunnen, daarvoor zouden we jullie immers achter de schermen moeten laten kijken.

Ook ik zou direct bokt-af zijn als dit wel zou kunnen. Niemand heeft er iets mee te maken met wie ik contact heb, hoe vaak, en wat ik daartegen zeg.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:49

Electra63 schreef:
Nynke55,
Het gaat mij om het principe! Als ik wil PB-en met jou of welke gebruiker dan ook, al of niet met vertrouwelijke info, dan wil ik ervan uit kunnen gaan dat niemand dat leest. Anders heeft de PB-knop ook geen nut/functie.

Uit jouw berichten hier in dit topic blijkt, dat jij alles prima vindt hier op Bokt, het blijkt ook dat er onder andere gebruikers wel of niet terecht wel wat wantrouwen/onvrede heerst. Waarom zou er niets gevraagd of besproken mogen worden, dit topic loopt toch verder netjes?

Natuurlijk mag onvrede met de gang van zaken hier besproken worden, dat doen we hier al heel wat pagina's lang. Ik heb ook al een aantal voorstellen gedaan om die onvrede proberen op te lossen, maar daar zijn ook weer voor- en tegenstanders. Het is nu eenmaal zo als het is, daar kun je in meegaan of je neemt wat afstand, door of niet meer te reageren of netjes te reageren. Berichtjes als die van Shellyke, lijken er op dat zij zo boos is, dat ze niet meer naar redelijke verklaringen wil luisteren. Wat kun je daar als forum dan aan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:49

Als bart de beheerdersrechten ook aan anderen toedeelt kunnen die ook pb's lezen, zo makkelijk is dat. En aangezien wij niet zeker weten wie er op bokt nou welke rechten heeft moeten we maar geloven wat ons verteld wordt.

Als ik een forum zou bezitten waar door bepaalde mensen gereld zou worden en ik zou dat niet willen dan zou ik er een "rechercheteam" op aanstellen met beheerdersrechten waarmee zij de pb's wel zouden kunnen inzien om de relschoppers in de gaten te houden. Maar dan moet je er wel erg zeker van zijn dat je deze aangestelde mensen kunt vertrouwen en dat ze niet met hun rechten/opgedane kennis aan de haal gaan.

Wat dan bij mij de vraag opoept: Heeft Bokt.nl zo'n soort van "rechercheteam" oid die zoeken naar SA's en de boel in zijn geheel in de gaten houden? Hoe worden SA's gevonden? Wordt daar specifiek op gezocht of komen die "toevallig" aan het licht?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:52

Anoniem schreef:
Als bart de beheerdersrechten ook aan anderen toedeelt kunnen die ook pb's lezen, zo makkelijk is dat. En aangezien wij niet zeker weten wie er op bokt nou welke rechten heeft moeten we maar geloven wat ons verteld wordt.

Als ik een forum zou bezitten waar door bepaalde mensen gereld zou worden en ik zou dat niet willen dan zou ik er een "rechercheteam" op aanstellen met beheerdersrechten waarmee zij de pb's wel zouden kunnen inzien om de relschoppers in de gaten te houden. Maar dan moet je er wel erg zeker van zijn dat je deze aangestelde mensen kunt vertrouwen en dat ze niet met hun rechten/opgedane kennis aan de haal gaan.

Zulke rellers worden op een gegeven moment gebant, mochten ze per PB verder rellen met een SA, dan kun je zo'n persoon toch blokkeren? Lijkt me een stukje eigen verantwoording.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:53

Alles wat je via internet verstuurt is leesbaar voor bepaalde vreemden. Je mail kan bijvoorbeeld ook door je provider gelezen worden. Dat is voor Bokt dus niet anders. Waar het dan nog om gaat is of jij het vertrouwen in Bokt hebt, dat Bart je PB's niet leest. En dat ligt bij jezelf, als jij niet wilt geloven wat Bokt hierover zegt, dan is dat jou goed recht. Alleen ben jij dan ook de enige die er iets aan kan doen, namelijk door geen PB's meer te sturen. Technisch zal het namelijk altijd mogelijk zijn dat een vreemde je berichten leest.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:53

nynke55 schreef:
Shellyke , wat een enorme boosheid uit jij in je bericht, alsof het hele mod-team tegen je samenspant. Waarom zouden ze dit doen? Heeft toch geen enkele nut?
Als een mod zegt dat zij de PB's niet kunnen lezen, dan klopt dat toch met de quote die je aanhaalt?
Ik begrijp echt helemaal niets van je berichtje, als het zo erg zou zijn, zou ik hier niet meer komen.

Nynke55, jij haalt boosheid uit mijn bericht, nee hoor, het zijn gewoon feiten. En wat ik schrijf gaat niet eens over mij, dus van samenspannen van het team tegen mij is imo geen sprake. Dat dit overigens wel tegen oudbokkers is gebeurd daar kun je gif op in nemen. Ik weet niet op het topic nog ergens te vinden is en of jij toen al op Bokt kwam anders zoek je maar eens naar het topic Boktleaks. En Nynke55, redelijkheid daar koop ik niks voor, eerlijkheid moet nog steeds voorop staan, zeker als Bokt daar keer op keer mee geconfronteerd word.

Karl66, je weet wel beter toch?
Laatst bijgewerkt door Shellyke op 21-09-12 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:58

Repelsteel, er zijn een hoop andere technieken om SA's te ontmaskeren, daar heeft Bokt geen privacy schending voor nodig. Ze zullen ze niet vertellen, omdat je het mensen dan wel weer erg gemakkelijk maakt om ze te omzeilen.

Shellyke, wat zou ik beter moeten weten?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:59

@Repelsteel: waarom zouden we dat doen? Iemand valt snel genoeg door de mand op basis van de eigen posts hoor.. We hebben onze handen al vol aan het gewone modwerk.

Nee, er is geen "rechercheteam" voor SA's. De meeste SA's worden gevonden door tips van andere gebruikers. Ik mag niet zeggen op basis waarvan wij SA's vinden, dit omdat het mensen die een SA willen aanmaken het dan wel heel gemakkelijk gemaakt wordt. Een aantal gebruikers is bekend om het regelmatig (lees iedere week) aanmaken van SA's, die checken we uit voorzorg als een mod daar toevallig de tijd voor heeft. Dit gaat meestal om gebruikers met een BAN ivm het niet nakomen van een Markt-transactie (vroeger EA). Dat zijn dus ook gebruikers waar we andere gebruikes voor willen behoeden, en daarom uit voorzorg blijven controleren. De andere SA's die gevonden worden zijn echt op basis van opvallende posts.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:00

Simpel Karl66, ook jij weet dat er pb's gelezen werden/worden door het modteam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:01

Ik weet wel hoe het werkt, maar ik mag altijd wel wat vragen stellen toch :D
Niet iedereen weet dat nml.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:02

De enige PB's die wij te lezen krijgen is als een markttransactie niet naar wens verloopt, en er een bemiddeling wordt gestart. Daarvoor moet de gedupeerde echter zelf debetreffende PB's aan ons doorsturen, aangezien we ze zelf niet kunnen inzien.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:17

Shellyke, er kan 100 keer door mods gepost worden dat zij geen PB's lezen en blijkbaar heb jij dat zelf niet meegemaakt maar weet je het van andere bokkers. Dat lijkt me een verklaring uit 2e hand (is CSI e.d toch nog ergens nuttig voor :D ) en is derhalve niet betrouwbaar.
Om nu het boktleaks topic weer tevoorschijn te halen is echt ouwe koeien uit de sloot halen. Dat topic is netjes afgesloten door Bokt en gebruikers. Daarna is er nog de ronde tafel bespreking geweest en uiteindelijk blijkt, dat er bokkers blijven die niet geloven wat ze verteld word.
Dat is je goed recht, maar dan is het aan jou om je aan te passen, Bokt kan je schijnbaar niet overtuigen dat zij geen PB's lezen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:19

Shellyke schreef:
Simpel Karl66, ook jij weet dat er pb's gelezen werden/worden door het modteam.

Ik weet dat het niet zo is. En als mensen dat niet willen geloven, dan kan ik ze maar één advies geven, je hoeft de PB functie niet te gebruiken als je die niet vertrouwt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:25

Ik heb totaal geen zicht op wat moderators kunnen (zien), ik ben geen moderator op geen enkel forum.
Maar het viel mij op. Als ik zie hoeveel nieuwe gebruikers zich aanmelden (dagelijks/wekelijks) en dat dan net dat éne SA-tje die mij of een andere gebruiker mailt direct ontdekt/ontmaskerd wordt en dat heb ik al eerder en vaker mee gemaakt. Ik vraag mij dan af, hoe dat mogelijk is. N.a.v. mijn vraag in dit topic heb ik dus wel berichten gehad, dat dit mogelijk is en weleens is gedaan. De vraag (voor mij) is nu, wie moet je geloven? :D

Wat betreft de privacy van mails. Dit is ook een hot item m.b.t. het lezen van (privé-)mails van werknemers door werkgevers.

nynke55

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:32

Je zou natuurlijk het hele programma waarmee dit forum gemaakt is kunnen bestuderen. Als je uiteindelijk concludeert dat het in principe mogelijk is, zou je moeten nagaan hoe die SA's ontdekt zijn en de berichten die je kreeg op echtheid moeten controleren.

De vraag is natuurlijk of je die moeite zou willen doen, of dat je gewoon accepteert dat het mogelijk zou kunnen zijn en je daar naar handelt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:33

Het vinden van SA's is niet heel moeilijk :) heb toevallig gezien en gehoord hoe dat gedaan werd :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:34

Electra, het mooie is dat je helemaal zelf mag weten wie je gelooft en zelf mag weten welke conclusies je daaraan verbindt. Bokt zal nooit kunnen bewijzen dat ze je PB's niet lezen. En als ik Bokt een advies mag geven, dan moeten ze dat ook niet proberen. Je moet gelovigen gewoon het recht op een geloof geven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:54

Karl66 schreef:
Electra, het mooie is dat je helemaal zelf mag weten wie je gelooft en zelf mag weten welke conclusies je daaraan verbindt. Bokt zal nooit kunnen bewijzen dat ze je PB's niet lezen. En als ik Bokt een advies mag geven, dan moeten ze dat ook niet proberen. Je moet gelovigen gewoon het recht op een geloof geven.

Jij kan het natuurlijk mooi vertellen als ex-moderator :D , jij hebt inside-information die ik niet heb ;) .

Maar verder, ben ik persoonlijk wel klaar met dit onderwerp, het is een welles-nietes/verhaal en inderdaad kan je als gebruiker daar je persoonlijke conclusies uit trekken!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:01

als ex-mod weet ik natuurlijk alleen maar hoe het ging en niet hoe het gaat. Maar ik heb ook wel een goed idee gekregen hoe mensen over zaken als privacy denken en ik maak me dus totaal geen zorgen over de vraag of mijn PB's gelezen worden.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:19

Anoniem schreef:
Wat dan bij mij de vraag opoept: Heeft Bokt.nl zo'n soort van "rechercheteam" oid die zoeken naar SA's en de boel in zijn geheel in de gaten houden? Hoe worden SA's gevonden? Wordt daar specifiek op gezocht of komen die "toevallig" aan het licht?

Lijkt mij persoonlijk héél onwaarschijnlijk. Ik ben zelf eigenaar van het ijslanderforum, en kan met mijn forumsoftware vast ook wel *ergens* in de database PBs vinden. Álles moet namelijk ergens in de database vastliggen, anders kan het niet bestaan op het forum. Wat Karl66 zegt, net als dat je mailprovider in theorie in je mails kan. Maar ik zou echt niet een heel team van mensen in mijn database willen, die limiteer ik graag tot zo weinig mogelijk anderen aangezien je daarin dingen echt flink kan kapot maken als je op verkeerde knopjes drukt, en kan mij op die noot dus niet voorstellen dat dat hier daadwerkelijk gebeurt, is het risico dat er iets kapot gaat gewoon echt niet waard.

En, als je mijn moddies vraagt of ze PBs kunnen lezen zeggen ze ook nee hoor, omdat zij dat net als ik nog nooit gedaan hebben (en waarschijnlijk nieteens weten dat het zou kunnen, in theorie). Ik ga dan ook echt niet zeggen "Ja, in theorie kan het, als je de pure database ingaat staat het vast wel ergens enzo", als mij wordt gevraagd "lees jij PBs??", als je dat daadwerkelijk niet doet vind ik het zeker niet ongeloofwaardig om nee te zeggen. Tenslotte doe je het niet, dus waarom zou je een heel technisch verhaal gaan ophalen over hoe het in theorie kan maar het nogal lastig en veel tijd kost en daarom niet gedaan wordt, enz? In de forumsoftware kan het in mijn geval niet, dus je moet dan echt helemaal in je database inloggen (waar ik overigens al echt helemaal nooit kom, heb dat ding al 1,5 jaar niet van dichtbij gezien).

Ik ben in ieder geval niet bang voor mijn privacy, maar zoals iemand anders zei, je kan als je het niet vertrouwt ook je e-mail adres aan iemand geven en dan via die manier communiceren. En dan hopen dat je provider het niet leest en je aangeeft bij bokt. :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:50

Voor iedereen die twijfels heeft: maak gewoon een speciale e-mail aan voor boktgebruikers, en laat die mail doorsturen naar je eigen mail. Dan weet je zeker dat bokt het niet kan lezen, en kun je je gaan afvragen of de mensen achter google of -wat voor programma dan ook- je mails lezen en doorverkopen aan de hoogste bieder.

Maar ik geloof dat we (ik ook) aan het afdwalen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:54

Volgens mij gaat zoeken op SA'S via je IP adres, dus als je een zoekprogramma op IP adres mee laat draaien op de server op de nummers van de IP adressen van de gebande gebruikers heb je zo alle SA's op dat adres...ga je op je werk met een SA verder, valt dat niet op, maar log je 1 keer in op je priveadres met die sa, ben je er bij....

IP adres is een uniek nummer behorende bij elke pc, labtop, telefoon, ipad of wat ook, maar ookherkenbaar op een adres...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:58

De privacy van PB berichten is wettelijk gewaarborgd. Het is technisch gezien mogelijk voor de beheerder om een (niet officieel door vBulletin erkende) module te installeren, die het lezen van PB's door de beheerder mogelijk maakt. Dat moet gezien worden als een uiterste noodmaatregel. Mocht er sprake zijn van laster, bedreiging of wat voor onplezierige inhoud dan ook, dan kan er een ban volgen. Om die ban te rechtvaardigen kan het noodzakelijk zijn die module te installeren en voor bewijsvoering de PB's te lezen. De hele procedure heeft dan tot doel om de rust en veiligheid weer terug te laten keren en de onruststokers de toegang tot het forum te ontzeggen. De PB's dienen dan als bewijs en maken een goede beslissing mogelijk. Standaard is de module dus niet geinstalleerd en kan ook de beheerder de PB's niet lezen.

Bron: http://www.hooggevoelig.nl/vbulletin/fa ... moderators

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:59

Over complot theorie gesproken :D het kan dus wel, dus of het niet gebeurd, is dus kwestie van geloven, maar mijn oma zei altijd " geloven doe je in de kerk" .

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:04

Haha, Russel, dat is nog eens een stelling waar je leuk over discussieeren kunt....