Bokt is op zoek naar een nieuwe layout!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Bokt is op zoek naar een nieuwe layout!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:46

Misschien moet je de openingspost even doorlezen, daar staan namelijk wat richtlijnen in.
Het gaat vooral om de layout, je zou immers een knopje overal naar toe kunnen linken, dat verander je zo. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:49

Bonechi_ schreef:
Mods: is dat zo? Kan me voorstellen dat ze dat er wel bijbedoelen... niet zozeer dat je de teksten al hoeft te schrijven, maar dat er ook zaken op de voorpagina zouden kunnen staan die er nu niet inzitten en andersom...

Helemaal mee eens. Een layout, en ZEKER een goede website is zoveel meer dan een enkel screenshotje van 'menu ongeveer links' en foto 'ergens daar'. Het is een afgestemd geheel, aangepast aan de verschillende pagina's met de juiste manier om de functionaliteit weer te geven. (En over dat 'juiste' valt veel te twisten, maar mensen die het 'plaatje' leuk vinden komen hooguit 1 keer. Als je de bezoekers vaker terug wilt hebben moet je vooral in inhoud en gebruiksgemak wat te bieden hebben... Die inhoud, die valt hier duidelijk buiten, maar het design is iets dat samenhangt: 'layout' alleen is niet genoeg.)

Fiffill: als het 'zo' kan - waarom is het dan nog niet gedaan? Een goed werkende interface is hartstikke moeilijk, en dat wordt hier schromelijk onderschat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:51

Omdat dit topic bedoelt is voor ideeën over de layout, niet dat de uiteindelijk layout precies zo wordt als de dingen die hier worden aangedragen. Ik gok zo dat het een combi gaat worden. van verschillende dingen die je hier in dit topic ziet. En als je een basis hebt kan je daarna een stuk makkelijker bepaalde dingen plaatsen. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:57

Fiffill schreef:
Omdat dit topic bedoelt is voor ideeën over de layout,

Ja, een gemiste kans, het illustreert een veel te beperkte visie - de nieuwe pagina gaat zo weinig meerwaarde geven, want dat wat ze nu als wedstrijd hebben uitgeschreven (een globaal idee van de indeling) is dan ook niet het moeilijkste. Sterker: hoe meer standaard hoe beter over het algemeen. Het is niet gek dat er weinig vernieuwends te zien is in dit topic, omdat er gewoon weinig vernieuwends te bedenken IS dat niet heel irritant is. Een goed design gaat om details en samenhang. En de ontwerpen die wel wat vernieuwend hebben, hebben dat vooral ook doordat ze veel gedetailleerder zijn uitgewerkt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:59

Maar niemand die zegt dat de layouts precies zo moeten worden zoals ze hier getoond zijn. Dat probeer ik te zeggen. Er kan nog een hele hoop veranderen wat te maken heeft met inhoud én layout. ;)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:01

Ja precies. Als ik de omschrijving lees op p1, dan sluit dat niet uit wat Shadow0 en ik bedoelen denk ik, alleen was mijn constatering dat ik weinig ontwerpen terug zie die daarop ingaan, meer op verandering van kleur, lettertypen en sfeer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:02

Fiffill schreef:
Maar niemand die zegt dat de layouts precies zo moeten worden zoals ze hier getoond zijn. Dat probeer ik te zeggen. Er kan nog een hele hoop veranderen wat te maken heeft met inhoud én layout. ;)

Natuurlijk kan er nog een hele hoop veranderen, maar als je een zo gigantisch deel buiten beschouwing laat, wat heeft die wedstrijd dan voor zin? Ik dacht dat het doel was om een beter werkende oplossing voor Bokt te krijgen, en da's heel simpel, daar draagt dit topic vrijwel niks aan bij. Wil je echt iets hebben waar je wat mee kan, dan zou er op z'n minst een schema gemaakt moeten worden voor de 4 hoofdonderdelen die allen hun eigen wensen en eisen hebben. Dat geeft namelijk ook wat inzicht, wat nuttige probeersels: hoe pas je die verschillende wensen in in een samenhangend geheel?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:06

Maar er worden wel vrij duidelijke richtlijnen gegeven hoe het geheel er globaal uit moet zien. En de layout is ook oa de kleur, de sfeer en het lettertype. :)

Ik ben het eens met Shadow0 dat het erg lastig is om een goede layout te maken die zowel functioneel als mooi is.

Bericht ergens uit 't topic:
Eline schreef:
GJ9 schreef:
Mogen we hier ook ideeën spuien over sommige functies, of gaat het echt alleen om het ontwerp, de stijl?

Dit topic is echt puur voor het ontwerp van de lay-out, voor ideeën over nieuwe functies kun je altijd een nieuw topic op FZ zelf plaatsen.
Sammie: thanks voor je schets, hij is duidelijk, zeker met de uitleg erbij :)

Shadow0 schreef:
Fiffill schreef:

Natuurlijk kan er nog een hele hoop veranderen, maar als je een zo gigantisch deel buiten beschouwing laat, wat heeft die wedstrijd dan voor zin? Ik dacht dat het doel was om een beter werkende oplossing voor Bokt te krijgen, en da's heel simpel, daar draagt dit topic vrijwel niks aan bij. Wil je echt iets hebben waar je wat mee kan, dan zou er op z'n minst een schema gemaakt moeten worden voor de 4 hoofdonderdelen die allen hun eigen wensen en eisen hebben. Dat geeft namelijk ook wat inzicht, wat nuttige probeersels: hoe pas je die verschillende wensen in in een samenhangend geheel?

Dan draagt dit topic bij aan de layout, aan het uiterlijk, en niet zozeer aan de inhoud. ;) Dat kan toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:44

Fiffill schreef:
Maar er worden wel vrij duidelijke richtlijnen gegeven hoe het geheel er globaal uit moet zien. En de layout is ook oa de kleur, de sfeer en het lettertype. :)

Which is funny. De kleur is grotendeels al bepaald (een duidelijke voorkeur voor het boktblauw), het lettertype heeft feitelijk maar 2 variaties (sansserif en serif) om te gebruiken. (En monospace maar dat is niet echt een realistisch alternatief.)

Dus wat valt er nou helemaal te designen :)

Citaat:
Ik ben het eens met Shadow0 dat het erg lastig is om een goede layout te maken die zowel functioneel als mooi is.

HO, dat heb ik niet gezegd en niet bedoeld. Ik ken bijvoorbeeld geen enkel design dat wel functioneel maar niet mooi is (bij websites.) Sites die goed ontworpen zijn (alletwee) zijn haast automatisch mooi. En plain text websites, ik weet dat het door goeroe Jakob Nielsen als ultiem webdesign gezien wordt, maar IK vind het flut. Niet mooi maar zeker ook niet functioneel. Een goede site gebruikt de ruimte om je te leiden waar je heen moet. En dan blijkt dat als je aandacht besteedt aan de functionaliteit en dat goed afwerkt, je haast automatisch ook een mooie site hebt.

Het omgekeerde is zeker niet het geval.

Citaat:
Dan draagt dit topic bij aan de layout, aan het uiterlijk, en niet zozeer aan de inhoud. ;) Dat kan toch?

Nee, dat kan dus niet. Dat wil zeggen: de inhoud ( de topics, artikelen en advertenties) staan wel los van het design, maar binnen het deel 'design' is 'layout' niet af te splitsen van functioneel ontwerp. Alsof je een huis tekent door de gevel te bouwen en dan pas na te denken over de kamers die er moeten komen. (En dan blijk je ineens een gevel te hebben gemaakt voor 2 verdiepingen, en had je eigenlijk ook een zolder willen hebben. Maar ja, dan staat die gevel er al, dus krijg je een zolder die er niet bijpast.)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:49

De plaatsing van bepaalde titels/blokken ed. zoals is aangegeven in de openingspost... en volgens mij zegt niemand dat je niet zelf wat mag proberen, daar ben je toch nog altijd vrij in? Ook met inhoud. En het lijkt me dat als je een ontwerp maakt je al automatisch gaat bedenken waar wat moet komen? Lijkt mij logisch hoor. Ik maak toch ook geen tekening zonder eerst een schets op te zetten.

Ik zie vaak sites waarbij het design wel functioneel is, maar vaak te strak. En dat is voor een forum misschien niet helemaal mooi. ;)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:51

Maar Shadow0, hoe zie jij het precies voor je wat voor ontwerpen hier worden getoond? Iemand kan toch een start maken en daarop verder bouwen. Dit topic kan toch ook gebruikt worden als goede opstap? Of sla ik totaal de plank mis :o ? (ben een nitwit als het hier omgaat namelijk)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:53

Ik snap Shadow0 wel, het is in feite een beetje omgekeerd werken. Maar ze zouden zeker dingen uit dit topic mee kunnen nemen voor de layout, het lijkt me niet dat er een complete layout wordt overgenomen (want die is dan nog helemaal niet passend/compleet). :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:01

Dat verwachtte ik ook eigenlijk niet uit dit topic Fiffill. Mijn gedachte was dus ook dat ze dingen konden gebruiken die in dit topic worden bedacht :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:09

Sieltjuh schreef:
Maar Shadow0, hoe zie jij het precies voor je wat voor ontwerpen hier worden getoond? Iemand kan toch een start maken en daarop verder bouwen.

Alleen ligt de goede start aan de andere kant: bedenken wat je wilt.

Puur in het verband van dit topic zou ik een uitgewerkt ontwerp willen zien met in elk geval pagina's voor de 5 belangrijkste schermen (de hoofdhoofdpagina en de 4 onderdelen), en een opzet voor de navigatie (wat is vanaf waar beschikbaar.)

Naast screenshotjes zou een lijstje met welke functies er op elke pagina beschikbaar zijn ook een mooi uitgangspunt zijn. Of in elk geval deel van het ontwerpproces. (Dat is het punt ook. Met zo'n wedstrijd als dit krijg je geen proces. Dat zie je ook duidelijk: er is nauwelijks enige ontwikkeling in de ontwerpen.) Het bouwen met directe feedback door een testpanel zou bv veel zinniger zijn.

Het 'gebruiken van' is gewoon niet echt een werkbare methode. Want je moet het als geheel bouwen. Je kunt niet een beetje van dit en een beetje van dat nemen, want wat je overhoudt is een beetje net niks. Een onhandige mix waar niemand wat aan heeft. En daarom levert dat wat in dit topic gedaan wordt gewoon niets op dat het uiteindelijke bouwen ook maar iets gaat helpen of makkelijker maakt, in tegendeel juist.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:31

Ik ben het met jullie eens dat er veel hetzelfde langskomt. Maar ik vind deze van Sander wél heel vernieuwend:

http://www.sanderd.nl/data/bokt1-1index.jpg

En ik geloof dat ik zo nog wel 1 of 2 voorbij heb zien komen :) Maar deze is mij het meeste bijgebleven.

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:34

imd schreef:
Ik ben het met jullie eens dat er veel hetzelfde langskomt. Maar ik vind deze van Sander wél heel vernieuwend:

En ik geloof dat ik zo nog wel 1 of 2 voorbij heb zien komen :) Maar deze is mij het meeste bijgebleven.

Deze vind ik inderdaad erg mooi! :)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:35

Ik vind het donkerblauwe erin erg mooi, maar ben niet helemaal weg van het design.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:38

imd schreef:

Kijk die heb ik over het hoofd gezien, maar zoiets vind ik top! Dat denkt net ff verder...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:52

Ik ben het in dit geval heel erg niet eens met Shadow :) De belangrijkste reden dat deze wedstrijd alleen over de layout gaat is dat het ontwerpen van alles (dus functioneel + uiterlijk) gewoon veel te complex is om te vragen in het kader van een wedstrijd. De opdracht die er nu ligt is al behoorlijk ingewikkeld en vergt daardoor een flinke inspanning voor je iets in kan sturen.

De wedstrijd gaat inderdaad vooral over de details. We zijn niet op zoek naar iets heel compleet vernieuwends wat interaction design betreft. We willen een site met een indeling en navigatie zoals je die op duizenden andere sites ziet. Een ontwerp dus dat de meeste gebruikers al kennen en waar je dus ook snel de weg kan vinden.

De invulling van deze navigatie en de functies op Bokt staan hier voor een heel groot deel los van, dit zijn dingen die we achter de schermen al voor een groot deel duidelijk hebben en dit zijn vooral ook dingen waar we het design op aan kunnen passen indien nodig. Het gaat in deze wedstrijd om kleuren, gebruik van witruimte, plaatsing van de navigatie, vorm van de navigatie, lettertype, lettergrootte, etc.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:54

oke.. helder

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:55

Is dat niet meer omdat je met dit type forum gebonden bent aan een standaard "layout" waarbij je alleen een beetje kan stylen?
Wellicht is het wel leuk om wel een andere home pagina te nemen, en dan het forum enkel te stijlen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:57

Het forum gaan we met de nieuwe layout hoogstwaarschijnlijk grotendeels met rust laten. De voorpagina e.d. zullen idd flink op de schop moeten maar dat wordt vers 2. Alles dat er 'omheen' zit (header, navigatie, sidebar) staat redelijk vast. Met het ontwerpen van een nieuwe hoofdpagina loop je weer ongeveer tegen bovenstaande op; het kost veel meer moeite/denkwerk om dat goed te doen. Daarnaast hebben we op korte termijn niet de tijd om die hoofdpagina een flinke opfrisbeurt te geven, eerst dingen als het nieuwe EA...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:10

Ik kan me enerzijds verplaatsen in de gedachtengang van Bart dat het een hele complexe wedstrijd zou worden als er ook besloten moest worden over de functionaliteiten van de website (hetzij verbeteringen hetzij totaal nieuwe mogelijkheden).

Het is waarschijnlijk een kwestie van gevoel, maar zelf vind ik het ook wel fijn werken om aan de hand van functionaliteiten die de website vraagt, een lay-out eromheen te creëren. Deze dingen staan namelijk niet totaal los van elkaar, wanneer je bij het ontwerpen al rekening met functies kunt houden komt er wellicht een totaal ander eindresultaat uit. En meestal een beter passender.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:39

True, alleen gaat het op Bokt om een heel erg breed palet aan functies. Er is een forum, nieuwsdeel, wiki en EA. Alleen die onderdelen zijn al zo verschillend dat het heel erg moeilijk wordt om de algemene delen (header/sidebar) daarop specifiek af te stemmen.

Als het alleen zou gaan om b.v. een webshop of alleen een forum ben ik het helemaal met jullie eens.

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:18

xFreedomLove schreef:
Afbeelding

Leuk? <3

oee dees vind ik mooi!
Daar kan ik wel aan wennen hoor :P