Bokkers die verdwijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:28

Ik ben hardstikke blauw en groen, beide bijna 50%, maar dat is dan wel in mijn werk omgeving en er kan een heel groot verschil tussen privé en zakelijk zitten.

In mijn werk vind ik het veel belangrijker wat de kleur van de andere persoon is, dan kan ik bewust wat meer rood of geel in mijn communicatie proberen te stoppen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:31

Karl66 schreef:
Ik ben hardstikke blauw en groen, beide bijna 50%, maar dat is dan wel in mijn werk omgeving en er kan een heel groot verschil tussen privé en zakelijk zitten.

In mijn werk vind ik het veel belangrijker wat de kleur van de andere persoon is, dan kan ik bewust wat meer rood of geel in mijn communicatie proberen te stoppen.

Jaa we kunnen aan je foto naast je boktnaam zien dat je groen bent :')

Avalanche

Re: Bokkers die verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:49

Disc: hartstikke blauw. What else is new :')

Mooi topic dit :) Geel zit bij mij vaak in de allergie zone, maar! Dit topic helpt zo goed om anderen te begrijpen en als ik het weet is het niet meer zo ergerlijk.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:58

Koper schreef:
Ik ben ook hartstikke blauw maar kan wel Ruitje prima hebben.

Eén van de collega's waar ik een paar jaar terug veel mee samenwerkte was enorm rood, maar daar kon ik ook heel goed mee uit de voeten. En hij ook met mij. Dat ik blauw bent wil niet zeggen dat ik ook altijd zo acteerde natuurlijk, net als hij niet altijd rood acteerde. Zeker als je weet hoe je normaal gesproken instinctief reageert, kun je je reactie waar nodig aanpassen aan de situatie. :) En in een team heb je vanalles nodig. Een andere collega was juist erg groen, dus bij problemen mocht hij mensen te woord staan en kreeg hij ze rustig, terwijl ik ondertussen aangaf welke info ik wilde hebben en uit kon zoeken wat er mis ging.

Ik heb jaren in de techniek in de IT gewerkt, en dan is blauw een hele fijne eigenschap om te hebben. Focus op kwaliteit en details, heel erg van het analyseren , etc. Sinds een paar jaar zit ik aan de coördinerende kant (momenteel als projectmanager) en dan is dat ook een fijne kleur, maar ik moet nu een stuk vaker op m'n strepen gaan staan als bijvoorbeeld een klant onredelijke dingen wil en ik die terug moet fluiten, dus dan zal ik er eerder voor kiezen om rood te reageren om het initiatief terug te pakken.

En de afgelopen dagen heb ik letterlijk alle kleuren gezien :') Ik had een spoedje lopen waarvoor ik medewerking nodig had van vier verschillende afdelingen, dus de één moest ik vertellen dat 'ie z'n werk moest gaan doen, bij de ander heb ik de samenwerking gezocht door via een derde collega een paar dingen voor hem te regelen zodat hij verder kon (had ik daar rood gereageerd, dan waren de hakken in het zand gegaan), de derde heb ik met een geintje wat kleine dingen kunnen laten doen, etc. Uiteindelijk rond drie uur vanmiddag wel het laatste kunnen regelen waardoor we maandag naar de klant kunnen, dat geeft dan wel weer een goed gevoel ondanks dat het even stressen was :D

Het zou me ook niet verbazen dat als ik de DISC-test opnieuw zou doen, ik nu wellicht wat beter gespreid uitkom dan destijds.

Ayasha schreef:
Ik ben 44% rood en 23% blauw.
De rest wordt op 3% na gelijk verdeeld over de andere twee. :+ (18% geel en 15% groen. :+)
En toch ben ik iemand die helemaal geen groep/team wil/kan leiden. :=
Ik vond het ook wel moeilijk om te kiezen wat het meest bij me paste bij sommige uitspraken.

Het geinige is dat ik bij 16 personalities dan weer op mediater uit kom.

Maar wellicht ben je wel goed in voor jezelf opkomen, of werk je bijvoorbeeld heel resultaatgericht. Of wellicht neem je tijdens het plannen van een uitje met vrienden wel de 'leiding' in het gesprek (laten we daar naartoe gaan!) in plaats van wat meer op de achtergrond te treden en overal in mee te gaan zoals groen sneller zou doen. Ik was toen ik die test deed iets van 15% rood, maar had wel een team van acht onder me die ik aanstuurde en wat prima liep. Je kan situaties prima laten werken ondanks je 'kleurtje' :+

Bij de 16 personalities tests was ik volgens mij de defender :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:14

Mediator kon ik me wel in vinden toen. Ik ben geen leider maar ik kan wel mensen verbinden in een groep. Wellicht zit mijn stukje rood daar. Ik kom idd voor mezelf op en ik heb weinig moeite met ‘alleen staan’. Als de reden belangrijk genoeg is voor me. :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:46

Beetje ver off topic deze persoonlijkheidstest discussie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:22

Kuggur schreef:

Stel je voor dat zo'n toppic eens een positieve wending krijgt en positief blijft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:20

Kuggur schreef:

Jij zit helemaal in het rood nu :+

Behalve dat persoonlijkeids testen maar een klein onderdeel zijn qua meetinstrumenten hoe mensen in communicatie functioneren. Heeft het in dit topic wel voor meer begrip en inzicht voor elkaar gezorgd.
Nu dit toepassen in de rest van het forum en het kan best maken dat mensen zich minder snel aangevallen voelen of dat mensen even nadenken voor ze wat schrijven. Dus zo extreem OT vind ik het niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:25

c_alsemgeest schreef:
Kuggur schreef:

Jij zit helemaal in het rood nu :+

_O- hahaha. Het is off topic en ook niet. Je kunt met elkaar wel iedere keer de bal bij beheer leggen, maar deze discussie dan wordt de bal bij ons zelf gelegd. En gekeken welke persoonlijkheden op welke manier discussiëren. Dit doen we met humor en we leren van elkaar en daarmee wordt Bokt vriendelijker en dus knikken we nu vriendelijk naar de mensen die helemaal in het rood zitten _O-

Ik ben blij in elk geval dat er nog gewerkt wordt aan de nieuwe website. Dat bericht heeft Odz nog geplaatst en is een beetje ondergesneeuwd. Ik dacht dat het helemaal van de baan was want het is stil daarover

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:27

Ik ben het wel eens met kuggur. Er kwamen eindelijk kritische reacties, het beheer kwam ook reageren, en nu is dat hele 'gesprek' weg omdat het al 4 pagina's over kleurtjes gaat. Terwijl naar mijn idee het heel belangrijk is waar er eerst over gediscussieerd werd, want je ziet dat meerdere mensen hetzelfde gevoel hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:28

Dan ga je weer terug naar dat onderwerp

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:37

nevica schreef:
Ik ben het wel eens met kuggur. Er kwamen eindelijk kritische reacties, het beheer kwam ook reageren, en nu is dat hele 'gesprek' weg omdat het al 4 pagina's over kleurtjes gaat. Terwijl naar mijn idee het heel belangrijk is waar er eerst over gediscussieerd werd, want je ziet dat meerdere mensen hetzelfde gevoel hebben.

Wat mij betreft gaat het fout omdat een mod maar een beperkt stukje van een discussie leest. Dan met twee dingen tegelijk bezig en dan komt er nog meer willekeur.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:44

Oké, eens terug naar de discussie dan (ik voel een zucht door het mod team gaan... :+ ).

Op mijn rode manier, oproep aan de mods: wat zijn jullie gedachten bij de in dit topic benoemde ogenschijnlijke willekeur van ingrijpen?
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 23-09-23 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:00

Vv, ik ben geen lid van het team, maar jouw vraag komt op mij over als: er is sprake van willekeur, dat is jullie schuld, dus verantwoord je daar eens voor...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:02

Ik snap dat het zo overkomt, en ik bedoel het niet zo heftig als het er misschien staat. Maar een keer op de man af vragen naar hun gedachtes bij dingen kan geen kwaad toch? Als je altijd maar om de hete brij heen blijft draaien in het kader van niemand op de tenen willen staan kom je ook nergens.

Het is, letterlijk zoals het er staat, vragen om gedachten. Niet om verantwoording.

Ik heb het bericht nog wel even aangevuld met "in dit topic benoemde"
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 23-09-23 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:03

Voor mijn gevoel hebben de mods al wel gezegd van wat ze er van vinden. Voor mij was het duidelijk in ieder geval.

Hier 37% groen, 28% rood, 26% blauw en 9% geel.

Kan ik misschien het beste in mijn onderschrift zetten haha.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:17

Ik ben wel echt veel minder gaan bokken om hoe er gemodereerd wordt. Hele scheve dingen. X mag in topic 1 wel en in topic 2 niet. En zo nog wat voorbeelden van sneren waar niks mee gedaan wordt.

En ik heb na de reacties vanuit het team weinig vertrouwen in dat dit beter wordt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:21

Ik probeer gewoon de reactie’s/topics die me niet aanstaan te negeren, let wel probeer!
Iedereen is anders, reageert ook anders en dat snap ik heel goed en als er al iets is gezegd ga ik het niet weer herhalen dus ik reageer niet zo vaak.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:24

Dit gebeurt helaas in normale topics. Dus daarom vermijd ik heel bokt maar een beetje. :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:34

Heel herkenbaar :)

Ik zit op de grens geel/groen en mijn afdelingshoofd gelooft heilig in die theorie, koppelt zijn managers dus ook altijd o.b.v. kleur, ik krijg dus standaard een blauwe mede-manager. In het begin erg aftasten en geduld hebben, maar uiteindelijk levert het wel resultaat op. De meest blauwe collega ooit, 7s inmiddels een goede vriend geworden :')

ruitje schreef:
Ik vind in dat licht weten welk Disc type je bent erg nuttig.

[ [url=m/XF79DJ.png]Afbeelding[/url] ]

Ik was als manager rood/geel.

Ga niet eerst naar je weekend vragen als we het gewoon even over klus A moeten hebben.

Groene mensen vinden je dan heul direct en zakelijk. Je gewoon even aanwennen wie dat nodig heeft helpt een hoop :')

Blauw zit in mijn allergie, maar die heb ik heel hard nodig want ik begin gewoon aan een project terwijl blauw zegt: zullen we dit en dit even doorrekenen? En ik denk dan: boeiend, we moeten starten :D

Op Bokt zie ik bij sommigen de blauwheid of groenheid van 7 meter afstand en dan weet ik: ohja, die vinden 'mensen' of 'regels' belangrijk :)

Het helpt als je weet waar je allergie zit en hoe je dus communiceert.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:38

VuurVleugels schreef:
Ik snap dat het zo overkomt, en ik bedoel het niet zo heftig als het er misschien staat. Maar een keer op de man af vragen naar hun gedachtes bij dingen kan geen kwaad toch? Als je altijd maar om de hete brij heen blijft draaien in het kader van niemand op de tenen willen staan kom je ook nergens.

Het is, letterlijk zoals het er staat, vragen om gedachten. Niet om verantwoording.

Ik heb het bericht nog wel even aangevuld met "in dit topic benoemde"

Er werd in dit topic door meerderen gezegd dat feedback op prijs gesteld werd, vandaar mijn reactie.

Er zit voor mij een groot verschil tussen bv:
Mods, er wordt met willekeur ingegrepen, verklaar u nader
Of
Mods, onder de bokkers heerst het gevoel dat er met willekeur wordt ingegrepen. Herkent (en deel van) het team zich daar in?

Voor mij nodigt de ene vraag uit tot een discussie, wat is willekeur, waarom ervaart de een dat wel en de ander dat niet of minder.

De andere vraag, daar kan amper een leuke discussie van komen, er zit een beschuldiging in.

Mbt de ogenschijnlijke willekeur in ingrijpen. Modereren is mensenwerk,geen simpele nullen en enen. Dan zijn onze mods ook nog vrijwilligers die zelf ook uit deze Community komen.
Wellicht is het team te klein. Of is het beter om betaalde ft moderators in dienst te nemen.
Of juist mensen die weinig met paarden op hebben.
Of we kijken ook wat scherper naar onszelf. Wordt onze tekst gelezen zoals wij hem bedoeld hebben?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:06

Wij als bokkers zijn veel subjectiever dan de mods. Op het moment dat jij één partij bent in een situatie, dan vind je meestal dat jij degene bent die gelijk hebt (subjectief dus) en dat de mod dus jou gelijk moet geven, omdat jouw mening objectief is. Geeft de mod jou geen gelijk, dan moet de mod dus wel subjectief zijn.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:48

Ik vind de term willekeur sowieso een beetje lastig in deze context. Dat klinkt een beetje alsof we achter de schermen een loterij houden om te bepalen wie we vandaag eens zullen aanspreken :+ Het is misschien erg, maar niet zó erg :P

Even zonder dollen:
Over het algemeen lezen we discussies en 'gevoelige topics' als moderators zoveel mogelijk mee. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dit echt niet altijd lukt, omdat topics soms bijv. ineens heel snel kunnen gaan of ineens uit het niets kunnen ontsporen. Hierdoor zullen we ongetwijfeld ook zo nu en dan (en misschien zelfs wel regelmatig) dingen missen. Het helpt dan als mensen een tem plaatsen om ons daarvan op de hoogte te brengen. Als dat gebeurt, zullen we ons echter alsnog weer inlezen in het betreffende topic en niet uitsluitend het bericht van de tem beoordelen.

Persoonlijk denk ik dat het gevoel voor willekeur (hebben we hem weer) deels voortkomt uit het feit dat het moderatorteam weet wat er met de 'andere partij' gebeurt, maar dat de melder zelf dat niet weet. We halen nu al enige tijd berichten leeg en dat geeft iets meer inzicht, maar gebruikers kunnen ook op hun berichten worden aangesproken zonder dat het bericht/de berichten worden leeggehaald. Daar zien andere gebruikers dan niets van, maar dat betekent niet dat er niets gebeurt.

Zoals ik eerder al benoemde, proberen we de zaken zo objectief mogelijk te benaderen en beoordelen. Ik denk dat dit over het algemeen goed lukt, maar ik ga ook niet ontkennen dat dit heus wel eens mis gaat. Tuurlijk zou het wenselijk zijn als dit niet gebeurt, maar dat is denk ik een illusie. Gebruikers zitten vaak op een hele andere manier in de discussie, met veel meer emotie. Dat vind ik persoonlijk een goed ding, want dat maakt een discussie interessant en inhoudelijk, maar zorgt soms denk ik ook voor een vertroebelde blik. Ik denk dat ook dat een rol speelt in het gevoel van willekeur wat betreft de moderatoracties. Emotie zorgt voor subjectiviteit en dat proberen we er als moderators juist uit te halen.

Verder: er is in zekere zin ook wel echt sprake van een bepaalde willekeur, omdat we p
modereren op maat. Zo komt het bijvoorbeeld wel eens voor dat een topic zichzelf alweer gereguleerd heeft tegen de tijd dat wij er naar kijken. Afhankelijk van wat er dan precies gezegd is etc., kiezen we er dan wel eens voor om verder niet meer in te grijpen. Dat zou dan immers een beetje mosterd na de maaltijd zijn. In zo'n situatie kan het echter best zo zijn dat er een persoonlijke aanval blijft staan, omdat iemand een paar berichten later al sorry heeft gezegd en de aangevallen persoon dat geaccepteerd heeft. Een ander voorbeeld is dat we niet heel streng meer modereren op off-topic, omdat een discussie/onderwerp verschillende kanten op kan gaan. Het komt echter ook wel voor dat we wél gaan modereren op off-topic in een bepaald topic, omdat het topic een nare wending heeft genomen/dreigt te nemen.

Het modereren op maat is iets wat we natuurlijk zouden kunnen heroverwegen en eens goed zouden kunnen bekijken. Ik vind het persoonlijk echter wel heel prettig om te modereren op maat, omdat je dan zoveel mogelijk aansluit bij de situatie en context. Ik kan me aan de andere kant ook voorstellen dat dit soms voor verwarring zorgt, want wanneer mag iets wel en wanneer niet? Voor mijn gevoel zouden we heel streng (moeten) worden als we de context niet meer laten meewegen in onze acties, terwijl ik eigenlijk van mening ben dat de Bokkers het over het algemeen prima samen kunnen reguleren en ik helemaal niet 'streng' wil zijn :o

Ik wil overigens nog wel even benoemen dat je echt niet zomaar een officiële waarschuwing (OW) te pakken hebt. Voor mijn gevoel zijn er in dit topic namelijk een aantal reacties geplaatst die dat wel zo stellen en dat vind ik niet helemaal eerlijk. Voordat je een OW krijgt, word je in de meeste gevallen (uitzonderingen daargelaten) eerst één of meerdere keren via een persoonlijk bericht gewezen op je berichten die niet wenselijk/over de grens zijn. Blijft dergelijk gedrag zich dan alsnog herhalen, dan kan het inderdaad zijn dat je een OW krijgt. Bij een eerste OW heb je echter nog geen ban te pakken, dat gebeurt pas bij je 2e OW (binnen 2 jaar tijd). Daar komt nog bij dat je altijd bezwaar kunt indienen tegen een OW bij de bezwaarcommissie. Zij bekijken de zaak dan ook nog weer een keer en kunnen de gegeven OW terugdraaien als zij vinden dat hij onterecht is gegeven. De bezwaarcommissie opereert hierin volledig los van het moderatorteam.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:57

Bedankt voor je uitgebreide bericht NadjaNadja.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 12:46

NadjaNadja schreef:
Persoonlijk denk ik dat het gevoel voor willekeur (hebben we hem weer) deels voortkomt uit het feit dat het moderatorteam weet wat er met de 'andere partij' gebeurt, maar dat de melder zelf dat niet weet. We halen nu al enige tijd berichten leeg en dat geeft iets meer inzicht, maar gebruikers kunnen ook op hun berichten worden aangesproken zonder dat het bericht/de berichten worden leeggehaald. Daar zien andere gebruikers dan niets van, maar dat betekent niet dat er niets gebeurt.

Ik denk dat je dit heel goed verwoordt. Want als die "andere partij" dat niet weet, hoe weet je dan dat de mods de zuiger in kwestie al hebben aangesproken? Dan blijven mensen er toch op temmen of in het topic op reageren? De irritatie of onvrede is dan toch niet weg?

Misschien mis ik iets hoor. En van mij hoeft ook niet elk bericht waarover je met de plaatser ervan contact hebt gehad te worden leeggehaald. Maar als ik als gebruiker bij zo'n bericht een toevoeging van een mod zie staan in de trant van "bericht is besproken met gebruiker" (even als voorbeeld he. Er zijn vast wel subtielere verwoordingen te verzinnen) dan zou dat denk ik de gemoederen al helpen bedaren en kun je zo de escalatie helpen vertragen of zelfs voorkomen.

Overigens snap ik nu nog niet wat modereren op maat betekent. Is daar iets over te vinden, een bericht vanuit het team ofzo waar we dat in hadden kunnen lezen?