Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:33

Eens hoor. Plus dat andere mensen soms aan dingen denken waar jij nog niet op gekomen bent :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:24

Daphara schreef:
Dat gaf altijd al gedoe en heb ik nooit gedaan en zal ik ook nooit doen _O-
Maar het is toch eigenlijk van de zotte dat het bijna niet kan hier op bokt, tenzij je een begin post hebt van elke stap die je al doorlopen hebt in de laatste X aantal maanden m en er samen met je dierenarts (het liefst nog met minstens 1 of 2 second opinions) niet uit gekomen bent, wordt er nog een beetje normaal gereageerd door mede bokkers.

Terwijl juist veel te leren is van medische vragen en antwoorden op TS zonder dat er allerlei verwijten naar TS geslingerd worden als advies niet opgevolgd wordt.
Want wees eerlijk, regelmatig worden er 10 verschillende adviezen gegeven en regelmatig kunnen sommige bokkers op hun tenen getrapt reageren als hun advies niet (meteen) opgevolgd wordt, met alle verwijten van dien tot gevolg. Veelal zie je een TS dan niet terug in een dergelijk topic en weet je niet hoe het afloopt, zo jammer, in plaats van een leer moment, wordt het één groot drama.

Dat zie ik ook, sommige bokkers gaan bijna eisen dat TS hun adviezen opvolgt terwijl zo'n topic bedoeld is om verschillende adviezen, zienswijze en ervaringen te vinden waardoor iemand zelf het beste kan gaan bepalen wat de vervolgstappen zullen zijn. En via Bokt zijn er ook genoeg mensen enorm geholpen met dit soort topics. (denk aan paarden met leverbot, vergifting, gebroken botten op onverwachte plekken etc.) Ik zelf vind het vaak hele leerzame topics in ieder geval.

Wat ontzettend triest van je tante..vind het erg om te lezen en ben het helemaal met je eens dat het leven niet moet gaan om gelijk hebben. Maar er voor elkaar kunnen zijn veel belangrijker is..ook al verschil je van mening bij bepaalde onderwerpen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:39

Ik kwam hier eigenlijk voor de Flarum update maar er was nogal wat bijleeswerk :o

Heb hier het grootste deel van de tijd met een flinke glimlach op m'n gezicht zitten lezen :) Erg mooi om te zien hoe het ook kan, hoop verschillende meningen, hoop berichten die anders overkomen dan ze bedoeld zijn en dan toch een berg begrip en verduidelijking over en weer _/-\o_

Ik wil dat eigenlijk niet verstoren met een update :o Heb daar wel een epistel over maar die bewaar ik dan tot het volgende Bokt Beheer Bulletin. De korte versie is dat er heel erg veel gebeurt maar dat hier nog weinig van zichtbaar is op Bokt. Grote concrete stap voor 'FlarumBokt' is dat we druk bezig zijn met de navigatie en forumstructuur. In Flarum zijn de 100 forums die we hier hebben niet heel erg handig te hanteren. In het BBB een wat uitgebreider verhaal.

Verder nog een paar punten van orde:

Ik zie dat er nog best wat mensen het idee hebben dat berichten van Bokt verwijderd krijgen heel moeilijk is. Dat is best een tijd zo geweest maar dat beleid is al jaren flink aangepast. Door een bericht van je zelf te temmen of door contact op te nemen met support is vrijwel alles op te lossen en tegenwoordig kan je berichten van jezelf die ouder zijn dan een jaar ook zelf anonimiseren.

Ik zag een klacht voorbij komen over de 25 posts die je moet plaatsen voor je toegang krijgt tot de rest van Bokt. Die regel vinden we zelf ook nogal suboptimaal :\ Hij is ingesteld om te voorkomen dat vriendjes (of exen) van zich zo aan kunnen melden en om de weirdo's te weren die vooral op zoek zijn naar oude (door dames gedragen) paardenlaarzen die ze kunnen aflikken :roll: Betere suggesties voor de 25-posts regel zijn meer dan welkom, die regel maken we graag kwijt.

Verder dus vooral _/-\o_ voor de laatste pagina's van dit topic. Er komen veel zaken voorbij die gebruikers kunnen doen (echt luisteren, meer open staan voor de mening van een ander, niet overal je plasje over moeten doen, weten wanneer het handig is om te stoppen, je wat meer verplaatsen in de ander, etc, etc.).

Erg leuk ook om de parallellen te zien tussen dit topic en gesprekken van moderators onderling over dit soort onderwerpen. Want waar jullie tegenaanlopen (gebruikers die drammen/doorzeuren, altijd weer komen met een stokpaardje, de boel bewust lijken op te stoken, etc, etc) zijn ook zaken waar de moderators mee worstelen.

Mijn vraag is dus; hoe zouden wij (als Bokt, als moderators) hierin kunnen helpen? Hoe zou, wat jullie betreft, het ideale moderatiebeleid eruit zien als het gaat om dit soort discussietopics?
En ik ben het eens dat het nogal een 'uitdaging' is om 40 pagina's lang over iets te discussieren met 60 verschillende mensen en meningen. Maar interessant is dat over het algemeen zeker en dat moet ook op een beetje nette/respectvolle manier kunnen. Ik heb het idee dat we daarin op Bokt ook al flinke stappen hebben gezet, maar ruimte voor verbetering is er zeker. De grote vraag is dan; hoe zouden jullie dat aanpakken? Hoe zorg je voor prettigere discussies op en geschreven medium?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:52

BartVB schreef:
Erg leuk ook om de parallellen te zien tussen dit topic en gesprekken van moderators onderling over dit soort onderwerpen. Want waar jullie tegenaanlopen (gebruikers die drammen/doorzeuren, altijd weer komen met een stokpaardje, de boel bewust lijken op te stoken, etc, etc) zijn ook zaken waar de moderators mee worstelen.

Het is vooral dit: mensen die zieken om te zieken. En die dan héél netjes blijven, maar wel aan het prikken zijn op een heel vervelende manier.
BartVB schreef:
Mijn vraag is dus; hoe zouden wij (als Bokt, als moderators) hierin kunnen helpen? Hoe zou, wat jullie betreft, het ideale moderatiebeleid eruit zien als het gaat om dit soort discussietopics?

Imo niet dezelfde onderwerp.
Maar ik ga de vraag wel beantwoorden, want ik vind hem leuk.

Ik ben er een enorm voorstander van om een discussie te laten lopen. Dus niet de discussie dicht, maar de gebruiker aanspreken, juist ook met het doel om niet de groep te pakken (wat je imo doet als je slotjes gaat zetten) maar de mensen die aan het zieken zijn.

Ik hou van discussie. Echt, dat is een van de redenen dat ik op Bokt ben.
En ik mis de pittige rijtechnische discussies, maar de maatschappelijke discussies moeten zeker ook een plek hebben. En van mij mag dat best heel fel worden, zolang het niet over de persoon gaat, maar over het onderwerp.
En dan kun je persoonlijke aanvallen die gemaskerd worden onder 'ik vind' er imo ook uit plukken.

Als gebruiker zet ik het erbij als ik tem, dat ik de indruk heb dat deze persoon al langer bezig is.
Wat Pien eerder zei snijdt ook hout: vaak is het niet de persoon die uit de slof schiet, die heeft lopen etteren, maar de ander (dat met die broertjes, de quote zit te ver weg om hem er even bij te halen, sorry).

Ik bedoel, je kan het grondig oneens zijn met mensen, en dat is imo prima, maar iemand persoonlijk aanvallen is echt niet oké. Maar daarom mag je wel het argument pittig aanvallen, lijkt me.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:02

BartVB schreef:
Ik kwam hier eigenlijk voor de Flarum update maar er was nogal wat bijleeswerk :o

Heb hier het grootste deel van de tijd met een flinke glimlach op m'n gezicht zitten lezen :) Erg mooi om te zien hoe het ook kan, hoop verschillende meningen, hoop berichten die anders overkomen dan ze bedoeld zijn en dan toch een berg begrip en verduidelijking over en weer _/-\o_

Ik wil dat eigenlijk niet verstoren met een update :o Heb daar wel een epistel over maar die bewaar ik dan tot het volgende Bokt Beheer Bulletin. De korte versie is dat er heel erg veel gebeurt maar dat hier nog weinig van zichtbaar is op Bokt. Grote concrete stap voor 'FlarumBokt' is dat we druk bezig zijn met de navigatie en forumstructuur. In Flarum zijn de 100 forums die we hier hebben niet heel erg handig te hanteren. In het BBB een wat uitgebreider verhaal.

Ik zie dat er nog best wat mensen het idee hebben dat berichten van Bokt verwijderd krijgen heel moeilijk is. Dat is best een tijd zo geweest maar dat beleid is al jaren flink aangepast. Door een bericht van je zelf te temmen of door contact op te nemen met support is vrijwel alles op te lossen en tegenwoordig kan je berichten van jezelf die ouder zijn dan een jaar ook zelf anonimiseren.

Ik zag een klacht voorbij komen over de 25 posts die je moet plaatsen voor je toegang krijgt tot de rest van Bokt. Die regel vinden we zelf ook nogal suboptimaal : Hij is ingesteld om te voorkomen dat vriendjes (of exen) van zich zo aan kunnen melden en om de weirdo's te weren die vooral op zoek zijn naar oude (door dames gedragen) paardenlaarzen die ze kunnen aflikken :roll: Betere suggesties voor de 25-posts regel zijn meer dan welkom, die regel maken we graag kwijt.

Verder dus vooral _/-\o_ voor de laatste pagina's van dit topic. Er komen veel zaken voorbij die gebruikers kunnen doen (echt luisteren, meer open staan voor de mening van een ander, niet overal je plasje over moeten doen, weten wanneer het handig is om te stoppen, je wat meer verplaatsen in de ander, etc, etc.).

En ik ben het eens dat het nogal een 'uitdaging' is om 40 pagina's lang over iets te discussieren met 60 verschillende mensen en meningen. Maar interessant is dat over het algemeen zeker en dat moet ook op een beetje nette/respectvolle manier kunnen. Ik heb het idee dat we daarin op Bokt ook al flinke stappen hebben gezet, maar ruimte voor verbetering is er zeker. De grote vraag is dan; hoe zouden jullie dat aanpakken? Hoe zorg je voor prettigere discussies op en geschreven medium?

Vraag me af, waarom word discriminatie op bokt getolereerd?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:07

Welke vorm van discriminatie bedoel je OleJon?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:12

BartVB schreef:

Ik wil dat eigenlijk niet verstoren met een update :o Heb daar wel een epistel over maar die bewaar ik dan tot het volgende Bokt Beheer Bulletin. De korte ?

Dude. Je kunt ons toch niet nog ruim een week in spanning laten zitten? (Al hoop ik stiekem dat de stekker eruit getrokken wordt want ik heb eigenlijk helemaal geen behoefte aan)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:17

Eens, eens.

Ik wil de update ook.

Bart??? :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:34

Ik zal er nog even mijn 2 centen in werpen: ben ik minder op Bokt dan voorheen? Niet per se. Ik lees nog evenveel denk ik. Al moet ik zeggen dat Reddit toch ook wel een deel van mijn leesbehoefte invult.

Ik reageer wel beduidend minder. Voorheen was achter de computer zitten of met de laptop op de bank en dat doe ik eigenlijk helemaal niet meer. En ik heb gewoon geen zin om op mn telefoon lange berichten te typen. Dat kost me zoveel meer energie. Het gros van mijn reacties zijn nu vooral op fototopics of nieuwsberichten.

Ik zie in de discussietopics vaak veel stijlfouten voorbijkomen in de argumentatie. Daar krijg ik kriebels van. Echt al jaren. :') Maar dat zorgt er voor mij ook dat de lol er een beetje vanaf gaat. Want ik krijg t op mn telefoon niet voor elkaar om een lap tekst te tikken dus ik sla ze meestal gewoon over ondertussen.

Voor de manier waarop ik Bokt gebruik zie ik ook geen voordeel in een nieuw type forum. En al helemaal niet iets wat de versplintering van forumdelen niet aan kan.

Edit: ik ben ondertussen ook wel benieuwd naar statjes. Hoe verhoudt zich het aantal lezers met t aantal posters over de jaren heen? Is daarnaast ook gemiddelde lengte van berichten omlaag gegaan?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:42

Iris82 schreef:
Ik zal er nog even mijn 2 centen in werpen: ben ik minder op Bokt dan voorheen? Niet per se. Ik lees nog evenveel denk ik. Al moet ik zeggen dat Reddit toch ook wel een deel van mijn leesbehoefte invult.

Ik reageer wel beduidend minder. Voorheen was achter de computer zitten of met de laptop op de bank en dat doe ik eigenlijk helemaal niet meer. En ik heb gewoon geen zin om op mn telefoon lange berichten te typen. Dat kost me zoveel meer energie. Het gros van mijn reacties zijn nu vooral op fototopics of nieuwsberichten.

Ik zie in de discussietopics vaak veel stijlfouten voorbijkomen in de argumentatie. Daar krijg ik kriebels van. Echt al jaren. :') Maar dat zorgt er voor mij ook dat de lol er een beetje vanaf gaat. Want ik krijg t op mn telefoon niet voor elkaar om een lap tekst te tikken dus ik sla ze meestal gewoon over ondertussen.

Voor de manier waarop ik Bokt gebruik zie ik ook geen voordeel in een nieuw type forum. En al helemaal niet iets wat de versplintering van forumdelen niet aan kan.

Oh Reddit! Ik vraag me af of dat ook geen inspiratie kan zijn, qua techniek dan.

Mits technisch mogelijk op flarum, zouden van die automatisch in te klappen reacties/quotes misschien iets voor Bokt zijn? Dus het mogelijk maken van threads? Dan kan de discussie toch lekker gevoerd worden maar mensen die daar geen zin in hebben klappen ‘m gewoon niet uit. En is het mogelijk twee discussies tegelijk te voeren in een topic, of gewoon een nieuw iets delen zonder dat het compleet wordt ondergesneeuwd. En neemt een discussie niet het hele topic over?

Weet niet wat de Max is van zo’n thread qua berichten en hoeveel niveaus je zou moeten hangen (1 subniveau lijkt me ipc voldoende), maar zou zo’n functie op bokt niet fijn zijn? Met eventueel de zelf in de stellen optie: threads automatisch uitklappen of niet?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:51

Ik vind Reddit echt vervelend om te lezen. Wel leuk, de onzin die er soms voorbij komt, maar te versplinterd voor overzicht en zelfs topics zijn vreselijk versplinterd.

Ik vind Bokt wat dat betreft fijner. Reacties onder elkaar zijn een stuk beter te volgen voor iemand met ADHD zoals ik, en je kan reageren met een quote :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 00:09

Avalanche schreef:
Ik vind Reddit echt vervelend om te lezen. Wel leuk, de onzin die er soms voorbij komt, maar te versplinterd voor overzicht en zelfs topics zijn vreselijk versplinterd.

Ik vind Bokt wat dat betreft fijner. Reacties onder elkaar zijn een stuk beter te volgen voor iemand met ADHD zoals ik, en je kan reageren met een quote :)

Oh ja zeker, vandaar dat ik ook opperde om bijv maar 1 subniveau aan te houden. Een soort van middenweg ?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 00:45

Een middenweg is idd fijn :) dab kan een topic ook gewoon doorlopen :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 00:48

Alsjeblieft niet, vind Reddit wat dat betreft erg onoverzichtelijk. Leuk als je info zoekt en een beetje weet welke kant je op wil (dan kun je het betreffende subniveau uitvouwen en lezen en de minder interessante skippen), maar het feit dat je 16 subniveau's in één topic kan hebben en iemand ook gewoon in de topic zelf kan reageren met iets wat in een sub thuishoort, maakt het enorm onoverzichtelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 07:35

Eens, mijn ding is het ook niet :o

Fijne post verder Bart, weet niet een goed antwoord op je vraag dus daar denk ik nog even over :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:05

BartVB schreef:

Ik zag een klacht voorbij komen over de 25 posts die je moet plaatsen voor je toegang krijgt tot de rest van Bokt. Die regel vinden we zelf ook nogal suboptimaal : Hij is ingesteld om te voorkomen dat vriendjes (of exen) van zich zo aan kunnen melden en om de weirdo's te weren die vooral op zoek zijn naar oude (door dames gedragen) paardenlaarzen die ze kunnen aflikken :roll: Betere suggesties voor de 25-posts regel zijn meer dan welkom, die regel maken we graag kwijt.

Fijne post :)

Wat moderaters zouden kunnen doen..misschien een lijst aanmaken met "vervelende" gebruikers die zichtbaar is voor alle moderaters en wat deze gebruikers dan graag doen. En dan met waarschuwingen gaan werken? Aanspreken op gedrag in het topic en bijvoorbeeld bij drie waarschuwingen een ban geven? En dan bedoel ik vooral Bokkers die grensoverschrijdend gedrag vertonen of op het randje zitten.(ook als het zogenaamd vriendelijk gaat maar psychologisch gezien gewoon pesten is, of persoonlijk worden etc.)
De drammers daar doe je denk ik niet veel aan, die kunnen het beste genegeerd worden denk ik. Stokpaardjes heb ik zelf ook niet zo'n moeite mee, mits degene respectvol blijft in de berichten. Ook dat is denk ik een kwestie van negeren en/ of aanspreken als iemand te ver gaat.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:19

Ik zou graag zien dat er wat meer wordt gekeken naar bewust geplaatste desinformatie. Nu wordt het vaak afgedaan als 'een andere mening' of 'we modden niet op inhoud', maar ook hier op Bokt zijn er een paar users die bewust desinformatie en/of propaganda posten. Begrijp dat dit een grijs gebied is, maar als het mogelijk is, zou ik het erg waarderen als hier iets meer tegen gedaan wordt.
Laatst bijgewerkt door Ann op 23-07-22 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:21

BartVB schreef:

Ivm de 25 posts: God weet dat mijn ex het geprobeerd heeft, en dat hij mijn vorige profiel gehackt heeft. dus ik vind het principe erachter wel goed. Ik ben dus wel fan, maar misschien zijn er andere oplossingen? De 25 posts worden "geëist" om te voorkomen dat een nieuw lid "te snel" in een bepaalde categorie kan posten/een topic kan openen, maar net daardoor gaat men lopen spammen om maar snel aan die 25 posts te geraken. Bij de volwassen bokkers valt dat nog wel mee, die moeten natuurlijk ook aan "de 25" geraken maar posten dan vaker dan de pubers/penny's nog inhoudelijke posts. En vaak zijn het net die reacties waardoor men met de ogen rolt. Ik zie ook dat het vaak gezegd wordt: "vast weer iemand die 25 posts nodig heeft".
Nu ga ik er vanuit dat er op Bokt, net zoals op eender ander forum, idd wel gekken/exen zullen zijn, maar haal je die er niet relatief snel uit? En zodra zo iemand "gevonden" wordt, kan diegene toch definitief geband worden, of heb ik dat mis?
Kan er eventueel, zoals bij FB, gecontroleerd worden voor een bericht effectief geplaatst wordt? Bij nieuwe bokkers, bashende bokkers, stokende bokkers, ...?

Kunnen de 25 posts niet vervangen worden door bijvoorbeeld een vragenformulier? Die moet je bij FB vaak ook invullen voor je lid kan worden van een groep. Ik zeg niet dat nieuwe bokkers een examen moeten afleggen voor ze er hier bij mogen, maar zou het niet voor minder "vervuiling" kunnen zorgen dan wanneer men random 25 posts gaat neergooien?

Bokt is een "paardenforum". Doorheen de jaren is het tot veel meer uitgegroeid en komen er allerhande onderwerpen aan bod, maar ik gok dat 9/10 hier terechtkomt na een paardgerelateerde zoekterm,
En ooh.. misschien kom ik als een snob over, maar mijn God, mogen we niet een béétje algemene kennis verwachten van de leden wat betreft paarden? :') Dus niet "de poten van mijn paard staan dik" - "hij heeft een bult op zijn kop" - "welk bid moet ik gebruiken" ... :') Ik snap het, we kunnen allemaal altijd nog bijleren, maar ik vind het wel een beetje eng dat iemand zonder enige kennis in medische topics ed kan antwoorden met zulke onzin :') Ik bedoel het niet snobistisch, maar als ik zoiets lees denk ik "brr.. wat doe jij hier" :') Anyway, geen idee hoe dat moet opgelost worden haha. Ik weet niet altijd of het gebrek aan kennis is, of een taalissue. En ik zeg niet dat nieuwe bokkers een iq-test moeten afleggen, maar bij sommigen denk ik echt "waar is het niveau..."

Zou het helpen om accurater op te treden dmv een ban bij bokkers die bewust te boel lopen op te stoken? Dan moeten de mods wel zo'n beetje voor God spelen, maar zou het de motivatie niet naar beneden halen om te gaan rellen als men op voorhand weet "ik word eruit gegooid als ik op deze manier iets neerpen?"
Ik heb me bijvoorbeeld in één van de Covid-topics heel erg gestoord aan het woordgebruik. Het ging er mij niet over of iemand wel of niet in gelooft in Covid, maar over hoe men die mening verwoord: het heet mondmasker, niet mondluier. En "wappie" werd daar heel vaak als scheldterm gebruikt, bewust. Iemand die steeds op die manier zijn/haar mening spuit, mag van mij zijn/haar mond gaan uitspoelen met een flinke dot zeep. Of: tijdelijk geband worden. Het zijn imo ook vaak steeds dezelfden die op zo'n manier hun mening geven - en op mij komt het over als "stoere praat" - "kijk mij eens stoer doen, kijk mij eens shockeren."
Zou het niet werken om die berichten te verwijderen en te vervangen door een standaard-boodschap zoals "wegens onzinnig taalgebruik is dit bericht verwijderd" oid? Geef die bokker een waarschuwing, en wanneer binnen x aantal tijd eenzelfde taalgebruik van diezelfde bokker wordt gevonden, ban die bokker dan voor een tijdje. De lol is er voor zulke mensen snel af dan, lijkt mij. Shockeren kan enkel met publiek - en als het bericht verdwijnt, kan niemand het meer lezen en is er dus ook geen publiek meer dat daar aanstoot aan kan nemen en op kan reageren. Daardoor wordt er misschien meer ontopic gebleven. Als men zich niet meer kan storen aan/focussen op taalgebruik/beledigingen, blijven we misschien meer bij de essentie van het onderwerp, en reageren er misschien meer mensen, die nu op voorhand zoiets hebben van "laat maar".

Idem voor het bashen. Als jullie merken dat het telkens die en/of die bokker is - verwijder de berichten en ban die bokker (tijdelijk).

Idem voor de gillende penny's en pubers. Het gebeurt regelmatig dat zo iemand meermaals eenzelfde topic met een andere titel aanmaakt, en allemaal temmen ze die 3-jarige Arabier wel even op een vrije namiddag. Ik bedoel - we call b*llshit! We weten dat het een hoop leugens zijn (of fantasie, als we het vriendelijker verwoorden), maar kan daar niets aan gedaan worden? Berichten verwijderen, topics verwijderen, de bokker een waarschuwing geven en eventueel een tijdelijke ban opleggen als dat allemaal niet werkt? Het haalt het algemene niveau nogal naar beneden, en het maakt bokt met momenten nogal kinderachtig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:22

Eens met Ann. Bokt moet geen tweede thuis willen bieden aan complot theorieën, dat is vergif voor de samenleving.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:35

Ik ben het er wel grotendeels mee eens, maar in de praktijk zie ik het niet gebeuren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:52

Die 25 posts hebben geen nut voor de echte stalkers. Vooral niet iemand die uit de paarden komt. Die heeft binnen een dag/enkele uren gewoon die 25 posts en kan dan lekker je profiel opzoeken en je berichten nazoeken. Been there helaas. Gelukkig is de zoekfunctie binnen de berichten nu weggehaald. Dat maakte het wel heel erg makkelijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:14

LWDaisy schreef:
Zou het helpen om accurater op te treden dmv een ban bij bokkers die bewust te boel lopen op te stoken? Dan moeten de mods wel zo'n beetje voor God spelen, maar zou het de motivatie niet naar beneden halen om te gaan rellen als men op voorhand weet "ik word eruit gegooid als ik op deze manier iets neerpen?"
Ik heb me bijvoorbeeld in één van de Covid-topics heel erg gestoord aan het woordgebruik. Het ging er mij niet over of iemand wel of niet in gelooft in Covid, maar over hoe men die mening verwoord: het heet mondmasker, niet mondluier. En "wappie" werd daar heel vaak als scheldterm gebruikt, bewust. Iemand die steeds op die manier zijn/haar mening spuit, mag van mij zijn/haar mond gaan uitspoelen met een flinke dot zeep. Of: tijdelijk geband worden. Het zijn imo ook vaak steeds dezelfden die op zo'n manier hun mening geven - en op mij komt het over als "stoere praat" - "kijk mij eens stoer doen, kijk mij eens shockeren."
Zou het niet werken om die berichten te verwijderen en te vervangen door een standaard-boodschap zoals "wegens onzinnig taalgebruik is dit bericht verwijderd" oid? Geef die bokker een waarschuwing, en wanneer binnen x aantal tijd eenzelfde taalgebruik van diezelfde bokker wordt gevonden, ban die bokker dan voor een tijdje. De lol is er voor zulke mensen snel af dan, lijkt mij. Shockeren kan enkel met publiek - en als het bericht verdwijnt, kan niemand het meer lezen en is er dus ook geen publiek meer dat daar aanstoot aan kan nemen en op kan reageren. Daardoor wordt er misschien meer ontopic gebleven. Als men zich niet meer kan storen aan/focussen op taalgebruik/beledigingen, blijven we misschien meer bij de essentie van het onderwerp, en reageren er misschien meer mensen, die nu op voorhand zoiets hebben van "laat maar".

Idem voor het bashen. Als jullie merken dat het telkens die en/of die bokker is - verwijder de berichten en ban die bokker (tijdelijk).

Wat een goeie! Dit is voor mij inderdaad een steeds vaker voorkomende reden waarom ik topics weg klik, van mij mag hier zeker wat aan worden gedaan inderdaad! Waar ik aan zit te denken wat wellicht ook relatief makkelijk te realiseren is, is om het scheldwoordenfilter van bokt uit te breiden?
Of dat echt effectief is weet ik ook niet... Voor mij is zulk woordgebruik in een discussie namelijk een rode vlag, het zegt imo dat de ander helemaal niet voor een gesprek open staat, iemand die alleen zichzelf (of mensen met dezelfde mening) wil horen. Dat hoort imo gewoon helemaal niet in een discussie :o en inderdaad, het gaat beide kanten op!

Over de 25 posts, wat mij laatst een keer op viel was dat iemand met te weinig posts een topic had gemaakt met vragen, wat ging over een dier die iets mankeerde en hulp nodig had. Dat topic is toen vrij vlot gesloten (logisch want dat zijn ook de regels), maar toen dacht ik wel bij mijzelf: wat jammer, want dit had een dier kunnen helpen waarvan je weet dat het dier ook hulp nodig heeft. Zou er niet ook per topic gekeken kunnen worden of het de moeite is om het topic indien gewenst wat langer te laten staan, ook al voldoet het niet aan de minimale 25 posts? Zodat iemand die via google hier op bokt terecht komt met een hulpvraag, die hulp ook kan krijgen?
Wanneer het topic of het probleem dan klaar is kan het topic dan alsnog worden verplaatst of naar de mesthoop, maar dan is de persoon en het dier in kwestie tenminste wel al geholpen. Even een paar dagen door de vingers zien als een topic verkeerd staat, misschien de ts eerst met een pb aanspreken met zoiets als: het topic voldoet nu nog niet aan de eisen, u krijgt zo veel dagen om aan de voorwaarden te voldoen zodat het topic kan blijven staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:15

Hoe doet FB het met besloten groepen? Dat werkt op uitnodiging. Als je terug wilt naar een algemeen forum waar de grote gemene deler is: je bent paardenliefhebber, dan is dat - lijkt mij - best een optie. Pietje die al op bokt zit, staat er garant voor dat Marietje geen verborgen agenda heeft als ze op bokt is.

Heb je niemand in je omgeving die op bokt zit die jouw introductie kan zijn, dan beantwoord je een paar aanmeldingsvragen, zoals bij 'openbare' groepen op FB.

Die antwoorden worden dan eerst gecontroleerd (en ja, dat is best een hoop werk, maar 'ASTHE' bv lukt het ook met maar een paar mensen die dat doen) en desnoods geef je gebruikers met 1000 posts of meer de 'eer' om gebruikers toe te laten.

Ik noem maar een paar ideeën voor een ander toegangsbeleid die me zo te binnen schieten.

Wat betreft meer 'lik op stuk' bij zuigende gebruikers: volgens mij hebben de hoofdmods op Tweakers die 'macht' om op hun tabblad de zuigers en prikkers er zelfstandig en vrijwel direct uit te gooien en dat werkt dacht ik vrij goed. Ik hoor tenminste nooit van enorme vetes op Tweakers, maar dat kan ook komen omdat daar vooral mannen zitten, en die doen daar niet aan :))

Wat betreft langere discussies over hete hangijzers (en dat kan vast met Flarum beter dan met php) tenslotte: op het moment dat een TS [DISC] is een titel zet, wordt TS ook meteen gespreksleider, met de optie om bv een post als: "goh, Pietje, ik hoor jou een heel ander geluid geven, wat vind jij van het antwoord van Marietje dat ik hier citeer wat jouw geluid tegenspreekt", waarbij dan, tot Pietje gereageerd heeft (maar niet langer dan bv 24 uur) overige reacties niet mogelijk zijn.

Dan krijg je meer balans die je als TS kunt 'afdwingen'. Daarnaast kan de betreffende mod van dat tabblad op diezelfde wijze een topice helpen bijsturen. Dan stokt de discussie wel af en toe, in afwachting van reacties, maar dat heeft ook weer het voordeel dat mensen in het heetst van de strijd verplicht even moeten nadenken voor ze gaan zuigen en prikken :))

Ik noem maar wat :D
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-07-22 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:16

Even een poging gedaan om uit te werken hoe ik dat in/uit klappen voor me zie! Zo beschrijven met tekst is toch lastig, want denk dat bijv. 'subniveau' wellicht multi-interpretabel is haha.

Niet op design etc letten :))

Ingeklapt:
Afbeelding
woops dat moet 5 reacties zijn haha. Kijk daar even doorheen (A)

Uitgeklapt:
Afbeelding

Meer subniveaus dan dit zou ik idd niet doen vanwege het overzicht. En mits mogelijk zou ik het quoten wel behouden, dat is wel fijn schrijven.

prompter schreef:
Eens met Ann. Bokt moet geen tweede thuis willen bieden aan complot theorieën, dat is vergif voor de samenleving.

Eens :j.
Je kan prima de meest bekende en duidelijke complottheorieen van Bokt weren, dat is modden op de inhoud maar zo lang je het bij de overduidelijke dingen houdt blijf je weg bij een te grijs gebied denk ik.

@LWDaisy: Eens!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:37

Moet Bokt dan aan censuur gaan doen net zoals Facebook? gaan we naar een dictatuur toe waar anderen bepalen waar mensen wel of niet over mogen praten en in geloven of aan mogen denken? Dat vind ik dus veel te ver gaan he. En mensen die anderen dat willen opleggen heb ik ook grote moeite mee. En nee, ik ben niet van de complottheorieen maar ik ben wel voor dat mensen zelf mogen bepalen waar ze zich mee bezig houden. Staat het je niet aan, dan lees je het toch gewoon niet?