Ik vind het echt bizar om "mijn neefje ontwikkelde allerlei autistische kenmerken direct na het krijgen van een vaccinatie" weg te zetten als mis-informatie, maar je doet het nog steeds...
Omdat het gewoon impliceert dat vaccinatie de oorzaak is van de autistische kenmerken. Je doet toch een conclusie. Zie jij dat niet zo dan? Zie jij dit als een 'onschuldige' vertelling van een ervaring?Ik word er wel nieuwsgierig door waar voor jou dan wèl de grens zou liggen, als je deze voor mij overduidelijke grens niet ziet
Zoals ik ook al eerder liet weten, vind ik dit lastig. Ik pleit zelf voor een paar vaste stellingen per onderwerp, die gewoon heel duidelijk onderlegt zijn door (wetenschappelijke) feiten. Omdat je anders (als je moderators de stellingen etc. zelf laat kiezen, en zelf een reactie laat schrijven) heel veel grijze gebieden krijgt of stellingen die die moderator dan schrijft die misschien in de wetenschap ook heel grijs zijn qua wat nu de waarheid is. Daarom noem ik vaccineren en klimaat ook als voorbeeld, omdat er daar wetenschappelijke consensus is die gewoon heel sterk is. Die stellingen zijn dan gewoon de meest voorkomende voor dat onderwerp. Onder andere: vaccinaties veroorzaken autisme.Als de volgende zin zou zijn "persoonlijk denk ik dat dat puur toeval was dat hij dat gedrag toen voor het eerst ging vertonen" zou je het dan nog steeds mis-informatie vinden
Nee natuurlijk niet. Het hangt ook gewoon heel erg af van de context en wat er geïmpliceerd wordt. Als je die eerste zin apart ziet wordt er geïmpliceerd dat vaccinaties de oorzaak zijn van het autisme, komt deze tweede zin erbij dan wordt de hele context anders.Op zich zou de oplossing die je opgooit, best kunnen werken. Maar dan vind ik dus wel dat die voor beide kampen ingezet moet worden.
Zeker eens. En ik ben ook gewoon niet objectief wbt vaccinaties, dat weet ik ook. Maar voor mij hangt het heel erg af van de context. En ik zie ook in dat dat moeilijk is ja
. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat de mods een paar stellingen per onderwerp uit kunnen kiezen / kunnen beschrijven zodat het gewoon eerlijk wordt geschreven. Dat gezegd hebbende: helemaal 'eerlijk' zal je het niet krijgen, althans, niet 'tegen krijgt 4 stellingen en pro krijgt 4 stellingen' omdat -in het geval van vaccineren- het tegenkamp gewoon met veel meer misinformatie komt dan het voorkamp. Maar wel in de zin van gelijke monniken gelijke kappen. Ik vind jouw specifieke voorbeeld ook toevallig een lastige, omdat het wat mij betreft meer op nuance uitkomt dan echt misinformatie of een foute context.Want ik zie in dit soort discussies altijd van beide kampen hele ergerlijke aannames langs komen, of uitspraken langskomen dat je denkt van nou je trekt het nu wel behoorlijk uit zijn verband hoor.
Klopt. Maar: in mijn ervaring zijn die aannames vaker door het anti-kamp dan door het pro-kamp, omdat het pro-kamp vaak gewoon dingen onderbouwt met goede, betrouwbare bronnen. Maar, is er een aanname door het pro-kamp die gewoonweg niet klopt, dan mag die hetzelfde behandelt worden als een aanname van het tegen-kamp. Het lijkt me dan fair dat bokkers van alle kampen bepaalde dooddoeners / aannames / weet ik wat kunnen adresseren en er dus voor beide / alle kampen zulke dingen bij een openingspost staan.
Eens 
Maarja dan wordt het misschien weer een wat te lange verzameling van reacties op elkaar
Mwah, denkt dat dat wel meevalt. Afhankelijk van het onderwerp wellicht. Als je de belangrijkste aannames doet dan heb je een groot deel van een nutteloze discussie al ondervangen 
Want dan zou je op het woord "Wakefield" bvb. automisch opgelepeld kunnen krijgen van "retracted, fraudeur, wilde zijn eigen vaccin verkopen" terwijl het dan imo wel zo fair zou zijn om een deel lülkoek wel even aan te spreken want ik heb bvb. nog nooit bewijs gezien dat hij zo'n vaccin had.
(wel iets tegen een bestaande mazeleninfectie geloof ik, dat alleen zeer kleinschalig ingezet kon worden en absoluut niet als vaccin-vervanger.... voor eigen gebruik en op naam / in eigendom van zijn werkgever)
[bMisschien is het te veel offtopic, maar
link. Ik begrijp het dus als zodanig dat hij wel een alternatief had ontwikkeld (voor de ziektes apart). Maar als je hierover verder wil discussiëren, inhoudelijk, voel je vrij mij te pb'en of toch een opmerking te plaatsen in het vaccinatietopic, gezien verdere inhoudelijke discussie of een gesprek hierover toch te veel offtopic gaat denk ik.[/b]
Het lijkt me leuk als dergelijke beweringen die je best vaak langs ziet komen, ook eens wat beter onderbouwd zouden worden want wie weet komt er dan wèl een keer bewijs langs dat dergelijke beweringen inderdaad kloppen
Persoonlijk denk ik dat de meeste pro-beweringen wel goed onderbouwd zijn, zeker als je het hele topic even doorleest. Naarmate de discussie vordert met dezelfde mensen en er steeds dezelfde dingen gevraagd worden, worden die beweringen wellicht wat minder onderbouwd omdat dit al zo onderbouwd in het topic staat. Maar eens dat ze wel linksom of rechtsom onderbouwd moeten worden.En wat mij betreft zou een gespreksleider wat dat betreft echt heel goed kunnen zijn: wellicht reageren mensen dan ook echt op zo'n vraag in plaats van de vraagsteller meteen wegduwen in het hokje "anti-vaxxer" en lüllige opmerkingen maken over dat je meteen goedgelovig achter een charlatan aan rent...
Terwijl het stellen van de vraag geen snars zegt over wat je verder van de man denkt
Zeker, een gespreksleider vind ik ook een goed idee. In ieder geval bij risicoondewerpen die snel uit de hand kunnen lopen.