Bokt shopt logo weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:20

Anoniem schreef:
Bizzybijtje schreef:

En er is ook altijd wat te overdrijven en uit zijn verband te trekken als je geen fatsoenlijke argumenten op kunt brengen.

Wat ik bedoel is dat het algemeen bekend is dat er een auteursrecht bestaat. Dat een kind van 12 zo'n fout maakt, oké. Het beheer van een forum met bijna een kwart miljoen gebruikers.... Dan wordt het in mijn ogen een ander verhaal. Ik lig er absoluut niet wakker (het zal me werkelijk een worst wezen) van maar vind het gewoon niet netjes dat er zo slordig mee omgegaan wordt. Er hoeft maar één fotograaf te zijn die hier problemen van gaat maken en Bokt zou nog wel eens de juridische gevolgen ervan kunnen meemaken.

Vraag me af of dat het echt zo simpel is om bokt/een mod. daarmee voor het gerecht te slepen. Bokt is immers geen bedrijf. En er word echt niet willens en wetens de wet overtreden.

Maargoed ik heb geen rechten gestuurd (altans niet lang genoeg om hier iets nuttig over te zeggen).

Ja, zo simpel is het. En willens en wetens een wet overtreden? Het is algemeen bekend dat het auteursrecht bestaat dus ze hadden het zeker moeten weten. Het is ook niet zo dat dit een nieuwe wet is die niet fatsoenlijk bekend gemaakt is.

En zoals miss_lizje zegt, je hoeft echt geen rechten gestudeerd te hebben om te weten dat je dit niet mag doen. Ik kan me herinneren dat ik vroeger op die paardenspelletjes al wist dat je geen foto's mocht "stelen van het internet". Oftewel het auteursrecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:28

Bizzybijtje schreef:
Anoniem schreef:

Vraag me af of dat het echt zo simpel is om bokt/een mod. daarmee voor het gerecht te slepen. Bokt is immers geen bedrijf. En er word echt niet willens en wetens de wet overtreden.

Maargoed ik heb geen rechten gestuurd (altans niet lang genoeg om hier iets nuttig over te zeggen).

Ja, zo simpel is het. En willens en wetens een wet overtreden? Het is algemeen bekend dat het auteursrecht bestaat dus ze hadden het zeker moeten weten. Het is ook niet zo dat dit een nieuwe wet is die niet fatsoenlijk bekend gemaakt is.

En zoals miss_lizje zegt, je hoeft echt geen rechten gestudeerd te hebben om te weten dat je dit niet mag doen. Ik kan me herinneren dat ik vroeger op die paardenspelletjes al wist dat je geen foto's mocht "stelen van het internet". Oftewel het auteursrecht.

Dat je een rechtzaak aan kunt spannen is wat anders dan hem winnen en dat het ook daadwerkelijk gevolgen heeft.
Ben je jurist dat je dit weet? Of denk je dat het zo is?

Anoniem

Re: Bokt shopt logo weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:31

Nee ik heb niet zoveel met rechten.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:45

Ik heb in de startpost even een verwijzing toegevoegd naar de oplossing die Amanda aangeeft.

Zoals ze al eerder zei; het verwijderen van het logo hadden we niet moeten doen, excuses, gaan we beter op letten. Over het algemeen staan logo's niet dusdanig in de weg dat ze een probleem vormen voor Uitgelicht, als dat wel zo is dan sturen we een PB naar de fotograaf met de vraag om een logovrije versie (wat de fotograaf natuurlijk beleefd mag weigeren).

Verder zijn er een aantal nuttige punten voorbij gekomen in dit topic. Een aantal (vooral juridische) daarvan gaan we zeker meenemen met de Bokt fotoupload. Daarvoor moeten we toch al in de weer met gebruikersvoorwaarden.

Iedereen dank voor de input :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:47

Maar hoezo zou het logo überhaupt in de weg staan als ik vragen mag :) ?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:56

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:02

Sees schreef:
Het gaat wel om een enkele bokker ;). En als die enkele bokker niets had gezegd, was er niet een 24 pagina's tellend topic geweest en was er dus 'niets' aan de hand geweest. Vandaar mijn opmerking: ik hoop dat de oplossing gebruiksvriendelijk is en niet de doornee bokker benadeeld.

Ik ben de eerste bokker die het op is gevallen dat er logo's weggeshopt worden ;) En dit is niet de eerste keer. Vond van mij zelf nog een voorbeeld van april en nog een bokker had een voorbeeld gepost waar (achteraf ook) het logo van weggeshopt was. Beide voorbeelden zijn al van een paar maanden terug.

Al die keren dat ik in Uitgelicht stond heb ik nooit een pb ontvangen.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:54

Zo nou komen we verder met een reactie van Bokt in plaats van over meningen te moeten discussiëren.
Maar misschien kan het onderstaande ook worden meegenomen in eventuele aanpassingen van de gebruikersvoorwaarden.

Citaat:
Belangrijker is te waarschuwen voor een geval als dat ten grondslag ligt aan het vonnis van de Rb. Den Haag 16 januari 2013, waarin een forumbeheerder aansprakelijk was voor feitelijk niet door hem gepleegde inbreuken op http://www.hetbrandweerforum.nl. Door forumleden en moderators waren foto’s van een brand in Schiedam geplaatst en de fotograaf spande een rechtszaak aan. Een beroep op het citaatrecht faalde jammerlijk en deze vrijwilliger werd veroordeeld tot een schadevergoeding van ruim € 12.500,00. Lang niet iedereen ziet zo’n claim tijdig aankomen.

bronvermelding: http://nederlandsmedianieuws.nl/Columni ... itaat.html

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:26

Ben ik nu de enige die bij deze uitgelicht wel een mega logo opvalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:31

k_m schreef:

Zag hem ook al, En vind het dus wel storend.
Zelf zou ik er voor kiezen als het wegshoppen een probleem is, er gewoon geen foto's meer op te zetten waarbij het logo midden in de foto staat.

Hebben de fotograven die dat doen gewoon pech.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:33

Vind het nu gewoon vrij hypocriet, omdat in de melding van Amanda staat dat het niet de bedoeling is.

Heel deze discussie kan me weinig schelen, wat de modjes beslissen zal zo zijn (als het maar correct gebeurd, dus met toestemming om te shoppen).
Maar in de melding staat duidelijk dat dit niet de bedoeling is, en dan staat er ineens echt een mega logo in.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:34

k_m schreef:
Vind het nu gewoon vrij hypocriet, omdat in de melding van Amanda staat dat het niet de bedoeling is.

Heel deze discussie kan me weinig schelen, wat de modjes beslissen zal zo zijn (als het maar correct gebeurd, dus met toestemming om te shoppen).
Maar in de melding staat duidelijk dat dit niet de bedoeling is, en dan staat er ineens echt een mega logo in.. :=

Vind het ook vreemd ja. Alsof er geen andere mooie topics/foto's waren >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:36

k_m schreef:

Ik zag 'm ook al, en met dat logo er zo op komt de foto minder mooi tot z'n recht en ben ik niet meer geneigd om in het topic te kijken. Niet omdat er zo'n groot logo op staat, maar juist omdat het verkleinen de foto/thumb absoluut niet veel goeds doet..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:18

Leverage schreef:
Ik ben de eerste bokker die het op is gevallen dat er logo's weggeshopt worden ;) En dit is niet de eerste keer. Vond van mij zelf nog een voorbeeld van april en nog een bokker had een voorbeeld gepost waar (achteraf ook) het logo van weggeshopt was. Beide voorbeelden zijn al van een paar maanden terug.

Al die keren dat ik in Uitgelicht stond heb ik nooit een pb ontvangen.

Ik bedoelde dat jij, bij mijn weten, de enige en eerste bent die er (openlijk) iets van zegt ;). Ikzelf snap het probleem niet (al vond ik de manier waaróp het logo was weggepoetsd niet zo mooi vanwege de zichtbare vlek) maar als het jou wel stoort is het natuurlijk je goed recht om het aan te kaarten.
Ik vraag me alleen oprecht af of Bokt het item Uitgelicht nog wel kan (en zou moeten) voeren zonder 'in overtreding' te zijn :o.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:26

Het kan wel, kijk maar naar vandaag, mega logo in de thumbnail :D .

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:54

Ja dat snap ik Sogno maar zonder logo bedoel ik want een logo doet afbreuk aan de foto en is storend imo.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:07

Jemig 25 blz. over iets zo onbelangrijks.... Als je op de kleine foto's klikt is toch de foto met copyright zichtbaar? snap het probleem totaal niet. Ben zelf fotograaf en zou me er totaal niet druk overmaken. De thumnail is zo klein dat niemand daar iets mee kan of wil lijkt me. En uitgelicht is alleen maar gratis reclame. Wat bokt niet zou hoeven doen. En denk dat Amanda daar erg druk mee is. Dus snap de hele consternatie over zoiets niet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:14

Sees schreef:
Ja dat snap ik Sogno maar zonder logo bedoel ik want een logo doet afbreuk aan de foto en is storend imo.

Ik vind een logo minder storend dan een rare vlek op de foto :o .
Ik vind niks storends aan deze foto met logo.
Zo mag het wel, ik snap echt niet wat storend is als iets gewoon gebeurt zoals het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:30

xSogno schreef:
Sees schreef:

Ik vind een logo minder storend dan een rare vlek op de foto :o .
Ik vind niks storends aan deze foto met logo.
Zo mag het wel, ik snap echt niet wat storend is als iets gewoon gebeurt zoals het hoort.

Maar je zag die vlek pas toen het gezegd werd. De uitgelicht bestaat inmiddels al een hele tijd en het is nog nooit iemand op gevallen..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:43

Nee. Maar als ik de foto's in de OP bekijk vind ik die met logo mooier dan de met vage vlek.
Het maakt niet zoveel uit wat ik of jij vinden. Er zijn hier regels voor gemaakt waar je je gewoon aan moet houden, dat maakt het gelukkig heel simpel: niet aan foto's klooien.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:47

De fotos waar ik mee in uitgelicht stond waren zodanig gecropped dat mn logo niet meer te zien was.

Vind ik minder storend dan t volledig verwijderen van een logo van een foto maar idd niet helemaal fair :n

Enfin, de reden dat ik grote logos ben gaan gebruiken is omdat kleine logo's geshopt worden en fotos misbruikt worden. :)

Als daarom mn fotos niet meer in uitgelicht komen, jammer dan.

Als bokt me vraagt een watermerk vrije thumbnail te leveren zou ik dat niet erg vinden :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 24-06-14 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:51

xSogno schreef:
Nee. Maar als ik de foto's in de OP bekijk vind ik die met logo mooier dan de met vage vlek.
Het maakt niet zoveel uit wat ik of jij vinden. Er zijn hier regels voor gemaakt waar je je gewoon aan moet houden, dat maakt het gelukkig heel simpel: niet aan foto's klooien.

Maargoed dan is dus de consequentie of zo'n foei lelijk logo op de openingspagina (maar dat wilde het beheer niet, dus het is mij ook volstrekt een raadsel waarom ze dat nu ineens wel gedaan hebben). Of gewoon geen uitgelicht meer voor fotograven met grote logo's.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:54

Haha, nou ik heb wel een vermoeden waarom dat logo er niet is afgehaald.
Er is denk ik geen contact geweest met de auteur daarbij vraag ik me af of de plaatser van de topic wel toestemming heeft van de auteur om deze foto's te plaatsen aangezien er in het topic ook een foto vanuit een blad is geplaatst.

Bokt zou er juist goed aan doen om dit na te vragen aangezien zij verantwoordelijk zijn voor het plaatsen van een foto.

Wat me opvalt is dat er net wordt gedaan of alle foto's hier afkomstig zijn van Bokt fotografen maar er zijn er meer hoor!
Die fotografen hebben misschien nooit toestemming gegeven om de foto's in een topic te plaatsen (of onder bepaalde voorwaarden) en dan bewerkt Bokt ze ook nog om in UITGELICHT te plaatsen.

Misschien is dat de meest makkelijke oplossing, alleen nog maar foto's plaatsen die door fotografen zelf in een topic zijn geplaatst en hun toestemming vragen, heel simpel en kan uitgelicht gewoon blijven bestaan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:55

Juridisch gezien mogen ze zelfs geen foto's gebruiken zonder toestemming :+ zelfs niet zonder logo. Dat geldt net zo goed voor telefoonfotos als voor spiegelreflexfotos.

Je copyright is niet het watermerk. Watermerk is er gekomen zodat foto's minder snel misbruikt worden.

Maargoed :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 24-06-14 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:55

Sogno, of het gaat zoals het hoort heeft natuurlijk helemaal niets met storend te maken ;). Een logo leidt af imo en daarom zou ik minder snel geneigd zijn om te kijken. Ik vind dat de thumbnails gewoon zonder logo moeten zijn.