Transparantie over ban.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:04

Zoals gummie het uitlegt, is mijn uitspraak inderdaad bedoeld. :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:06

Kadankovitch schreef:
gummie schreef:
Ah zo ;-) Preventie dus eigenlijk? Maar staat er in het Boktbeleid dan niet omschreven wat wel en wat niet is toegestaan en welke sanctie daarop rust?

Waar ik wel moeite mee heb, is het geven van waarschuwingen voor woorden die worden geinterpreteerd als zijnde discriminerend oid, terwijl uit de context kan worden afgeleid dat die dat niet zijn. Er wordt vervolgens niet gevraagd naar de betekenis ervan, er wordt gewoon ten onrechte uitgegaan van verkeerde bedoelingen.

Daar heb ik moeite mee. Ik zou het dan logischer vinden als ofwel goed gelezen wordt, ofwel gevraagd wordt naar de betekenis ervan. Dan voorkom je allereerst dat iemand ten onrechte een waarschuwing krijgt en ten tweede dat die persoon zich door de onterechte beschuldiging en het daarmee gepaard gaande gevoel van onrecht en onmacht gaat ergeren aan de werkwijze van mods (om het maar even heel dramatisch uit te drukken :-D)

Op zich is dit een heel logische benadering en zo zou men ook moeten handelen, maar wat ik mis in uw redenering is dat ook moderatoren mensen zijn en wellicht niet altijd even juist oordelen, ook als groep.

Dan interpreteer je mijn tekst kennelijk niet juist, want dat is nu precies wat ik aan geef. Namelijk dat ze wellicht niet altijd even juist oordelen. Op dat punt zijn we dus 100% eens, het was exact de boodchap die ik wilde overbrengen :-)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:14

Gummi, in Maastricht bezigt men de uitspraak:" Wie met grotere honden gaat pissen, moet erop rekenen dat hij nat wordt." Nog afgezien van het onjuiste gebruik van het woord "grammaticaal". U bedoelt tekstueel tegenover contekstueel.
Uw redenering biedt voor het standpunt van Ann (en U?) geen soelaas. Want het blijft zo dat men op basis van eigen ervaring mag klagen, maar mag geen voordelen genieten die eigenlijk verboden zijn. Dat is de kern van dit meningsverschil. Dat doet een contextuele interpretatie helemaal niets aan af.

Ik blijf bij mijn geuite vrees/stelling in de laatste alinea van mijn vorig bericht.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:20

gummie schreef:
Kadankovitch schreef:

Op zich is dit een heel logische benadering en zo zou men ook moeten handelen, maar wat ik mis in uw redenering is dat ook moderatoren mensen zijn en wellicht niet altijd even juist oordelen, ook als groep.

Dan interpreteer je mijn tekst kennelijk niet juist, want dat is nu precies wat ik aan geef. Namelijk dat ze wellicht niet altijd even juist oordelen. Op dat punt zijn we dus 100% eens, het was exact de boodchap die ik wilde overbrengen :-)

Hier heb u helemaal gelijk, ik begrijp ook niet hoe uw bericht zo verkeerd heb kunnen interpreteren, behalve dan dat ik onzorgvuldig heb gelezen, waarvoor ik mij oprechte verontschuldiging aanbied.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:01

gummie schreef:
Ik begrijp wel wat Ann met die uitspraak bedoelt. Heeft betrekking op een algemeen onderwerp waarover iedereen een mening kan hebben gebaseerd op eigen ervaringen, maar waarbij je die mening/ eigen ervaring niet moet verwarren met een feit.

VB: als je slechte ervaringen hebt met blonde mensen, ik verzin maar even wat, wil dat nog niet zeggen dat blonde mensen niet deugen. Om dat te kunnen vaststellen zul je toch ook verder moeten kijken dan je eigen ervaringen.

Dus ipv de uitspraak van Ann grammaticaal te interpreteren, dien je de uitspraak contextueel te interpreteren.

Ik begreep precies wat Ann bedoelde met haar opmerking, maar ook hier geldt dus: je interpretatie, dus subjectief. :D

BTW: jij bent vast blond? ;) :D Daar heb ik geen slechte ervaringen mee, maar ze zijn wel vaak wat dommer dan brunettes, is mijn persoonlijke ervaring :D ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:47

Kadankovitch schreef:
Gummi, in Maastricht bezigt men de uitspraak:" Wie met grotere honden gaat pissen, moet erop rekenen dat hij nat wordt." Nog afgezien van het onjuiste gebruik van het woord "grammaticaal". U bedoelt tekstueel tegenover contekstueel.
Uw redenering biedt voor het standpunt van Ann (en U?) geen soelaas. Want het blijft zo dat men op basis van eigen ervaring mag klagen, maar mag geen voordelen genieten die eigenlijk verboden zijn. Dat is de kern van dit meningsverschil. Dat doet een contextuele interpretatie helemaal niets aan af.

Ik blijf bij mijn geuite vrees/stelling in de laatste alinea van mijn vorig bericht.

Nee hoor, ik bedoel exact wat ik schrijf :-) Grammaticale interpretatie: "Grammaticale uitlegging wil zeggen dat we de betekenis van een tekst naar de letter van zijn woorden trachten te vatten". En het is wel van belang dat even aan te stippen, aangezien je een grammaticale interpretatie, daar je wilt tekstuele interpretatie, bezigde daar waar die niet in lijn is met het bedoelde. Wat vervolgens de conclusie is tav of het standpunt van Ann al dan niet soelaas biedt, heeft verder geen betrekking op mijn redenering, daar ik daar niet op in ben gegaan :-)

Maar voordat we in een discussie over juist woordgebruik en interpretaties ervan gaan verzanden: het gaat er uiteindelijk om dat je begrijpt wat een ander schrijft. Ik gaf alleen maar aan dat ik het begreep, en ik ben niet de enige. Met jouw gegeven uitleg geef je er blijk van dat je de bedoeling van de schrijver niet hebt gevat, OF dat je het onnauwkeurige spraakgebruik bewust aangrijpt als een middel de boodschapper onderuit te halen :-)

Als iemand het over de kleur wit heeft, in een verhaal over zijn hond, dan KUN je er voor kiezen te antwoorden met de opmerking wit is geen kleur. Als je dat doet, mag de ander zich afvragen waarom...

Ik beschouw je overigens niet als een grote hond, om het maar even grammaticaal te interpreteren ;-)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:08

Kadankovitch schreef:
Hier heb u helemaal gelijk, ik begrijp ook niet hoe uw bericht zo verkeerd heb kunnen interpreteren, behalve dan dat ik onzorgvuldig heb gelezen, waarvoor ik mij oprechte verontschuldiging aanbied.

Dat hoeft niet hoor :-) Kan gebeuren!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:06

gummie schreef:
Kadankovitch schreef:

Nee hoor, ik bedoel exact wat ik schrijf :-) Grammaticale interpretatie: "Grammaticale uitlegging wil zeggen dat we de betekenis van een tekst naar de letter van zijn woorden trachten te vatten". En het is wel van belang dat even aan te stippen, aangezien je een grammaticale interpretatie, daar je wilt tekstuele interpretatie, bezigde daar waar die niet in lijn is met het bedoelde. Wat vervolgens de conclusie is tav of het standpunt van Ann al dan niet soelaas biedt, heeft verder geen betrekking op mijn redenering, daar ik daar niet op in ben gegaan :-)

Maar voordat we in een discussie over juist woordgebruik en interpretaties ervan gaan verzanden: het gaat er uiteindelijk om dat je begrijpt wat een ander schrijft. Ik gaf alleen maar aan dat ik het begreep, en ik ben niet de enige. Met jouw gegeven uitleg geef je er blijk van dat je de bedoeling van de schrijver niet hebt gevat, OF dat je het onnauwkeurige spraakgebruik bewust aangrijpt als een middel de boodschapper onderuit te halen :-)

Het heeft toch werkelijk geen zin meer een discussie te voeren indien men iets schrijft in "onnauwkeurig spraakgebruik" en men dan de ontvanger, de lezer de schuld geeft als de uitkomst niet is wat de aureur zich heeft voor gesteld. Nog daargelaten dat de pretentie grenzeloos is indien zich aanmatigd te kunnen bepalen welke vorm van interpretatie de lezer had moeten toepassen (op straffe van de ronduit onfatsoenlijk beschuldiging dat de lezer het "onnauwkeurig spraakgebruik" van de auteur heeft gebruikt om deze onderuit te halen).
Het is de omgekeerde wereld! Daar staat de zin;"Een (persoonlijke) ervaring is PER DEFINITIE geen voldongen of concreet te benoemen feit in mijn ogen." De zo absolute en pertinente woorden "per definitie" hebben plots geen enkele betekenis meer. Waarom ze dan nog schrijven. Of mogen ze als een duiveltje uit een doosje weer in de betekenis betrokken worden indien het de schrijver opportuunvoorkomt? Schrijven met een meerkeuze-systeem. Dit laat mij sterk denken aan de uiterst humoristische dialogen tussen minister Pieter Bas en zijn voordurende opponenten in de Kamer, zo kostelijk beschreven door Godfried Bomans in zijn boek 'De memoires van minister Pieter Bas'. Een aanrader, vooral daar waar de minister aan zijn opponent keer op keer vraag:"Is dat uw eerste of uw tweede bedoeling?"
Ik zou u bijna voor een humoriste houden. Maar ik tracht men woorden wel precies te gebruiken; ik schreef "bijna".

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:16

Ik het verlengde van jouw kritiek: bedoel je nou men, of mijn? Want men betekent iets anders dan mijn. En ondanks dat een helder denkend mens zou kunnen zien dat het een typefout is, en je MIJN bedoelt, volg ik jouw voorbeeld en vind ik dat ik je er op moet wijzen dat MEN het onjuiste woord is.

Ik bedoel maar.

Maar ik ga weer on-topic:
ik ben van mening dat mods een uiterst terughoudende rol dienen te hebben en eerst moeten afwachten of een topic zichzelf reguleert.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:31

Zelf regulering is een zeer gewenste omstandigheid,echter ongewenst bij het beheer,en dus een utopie.
Als het beheer er dan dus voor kiest om wel te modereren,dan wel graag transparant,zo dat wij allen kunnen zien wie waarom gesanktioneerd wordt....dit alles ter leering ende vermaeck
Zo dat we kunnen zien wie waar voor boete moet doen,en we ook werkelijk kunnen zien of gelijke monniken ook gelijke kappen dragen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:37

papagroom schreef:
Zelf regulering is een zeer gewenste omstandigheid,echter ongewenst bij het beheer,en dus een utopie.
Als het beheer er dan dus voor kiest om wel te modereren,dan wel graag transparant,zo dat wij allen kunnen zien wie waarom gesanktioneerd wordt....dit alles ter leering ende vermaeck
Zo dat we kunnen zien wie waar voor boete moet doen,en we ook werkelijk kunnen zien of gelijke monniken ook gelijke kappen dragen.

+:)+ Met het risico dat ik (weer) voor vriendje word uitgemaakt: hier sluit ik mij helemaal bij aan. :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:40

papagroom schreef:

Klopt :-) Maar dat heeft imo ook alleen zin als we in geval van geen gelijke monniken gelijke kappen, daar ook iets tegen kunnen ondernemen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:41

Gummi, u argument is zeer kinderachtig. U weet heel goed dat er een verschil is tussen het raden naar de interpretatie van een volzin of zelfs een langere tekst, of een evidente vergissing zoals "men" in plaats van "mijn". Dit argument bewijst dan ook niets anders dan uw kinderachtigheid. Waarvoor dank.
Aan u het laatste woord.

Mooi geformuleerd, Papagroom, het laat niets te raden over.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:52

_O-

Da's zeker bijna een OW waard _O-

*\o/*

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:55

Pfff tjeezus wat is hier aan de hand, zeker overdosis politiek gehad?? :Y)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:58

Yep, de stress is niet meer te handelen :P *\o/*

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 01:23

Tja dat is te merken Gummi, daar moet toch echt eens werk van gaan maken, stres is zo slecht vooor de gezondheid. :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:36

Kadankovitch schreef:
Aan u het laatste woord.

Ik had al zo'n vermoeden dat je dit niet kon waarmaken _O-
Maar ben blij dat de humor nu de boventoon voert *\o/*

Weer een voorbeeld van zelfregulatie :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 09:28

En als niemand de zelfregulerende teksten weggumd,blijft het transparant.....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:29

Inderdaad, en zo zijn we weer heel erg on-topic :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:37

dus voor ons is t duidelijk.... *\%/*

en even voor de goede orde.. ik ben ook geen vriendje! >;)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:59

Misschien moet er eens een feestcommissie worden geinstalleerd... in plaats van een bezwarencommissie. Klinkt al een stuk gezelliger!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:52

Met humor kan je ook een topic in de juiste richting sturen i.p.v. met (zure) belerende PB's/groene hulken. En er komt minder weerstand.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:54

Electra63 schreef:
Met humor kan je ook een topic in de juiste richting sturen i.p.v. met (zure) belerende PB's/groene hulken. En er komt minder weerstand.

Ik ben ook gek op humor. Maar weet je wel wat er kan gebeuren als jouw humor niet in de smaak valt bij een mod die de kant heeft gekozen van een andere deelnemer aan het debat. Dan worden al je grapjes verwijderd zonder dat er ooit vermeld wordt dat je posts zijn weggehaald. Dat overkwam mij namelijk een paar jaar geleden. Ik heb hier trouwens nog nooit eerder iets over gezegd (want ik ben geen beroepszeurder :+ ). Maar nu realiseer ik me pas dat ik geluk heb gehad dat mijn grapjes toen on topic waren want waren ze ook nog off topic geweest dan had het kennelijk fout kunnen aflopen met mijn Boktleven. ;)

Maar goed even mijn mening over het eigenlijke onderwerp, namelijk meer transparantie. Wat schieten we er eigenlijk mee op? Die lijst van vroeger daar stond toch alleen maar globaal in wat de desbetreffende Bokker had fout gedaan (negeren aanwijzing mod, enz.). Dus tenzij de transparantie zover gaat dat echt inhoudelijk wordt vrijgegeven waarvan de "verdachte Bokker" beschuldigd wordt heeft die lijst ook niet zoveel zin denk ik zelf. En inhoudelijk erop ingaan dat kan dan weer niet met het oog op de privacy. Maar we kunnen de laatste tijd natuurlijk wel elders lezen voor welke vreselijke vergrijpen men permanent verbannen wordt, dus de transparantie is er al als de persoon in kwestie het aldaar wil vertellen.

Ik geloof ook in meer zelfregulering. Zoals het nu is, is het maar vreemd. Het kleinste dingetje wat gezegd wordt over een medebokker wordt gezien als een persoonlijke aanval of als een belediging. Maar groepen mensen beledigen op Bokt dat gebeurt aan de lopende band en schaamteloos. Dus je mag hier zo negatief zijn als je maar wilt als je het maar tegen een groep richt. Op basis van een klein dingetje waarmee je het niet eens bent (bijvoorbeeld dressuurrijden met bitje) mag je hier een hele groep mensen bijeenvegen op een grote hoop en ze collectief beledigen zoveel je maar wilt. Om nog maar te zwijgen over de dingen die soms gezegd worden over bekende ruiters. Die vallen in de categorie waarvoor je in Engeland een flinke smaadveroordeling aan je broek zou krijgen. Ook vind ik het dikwijls op het randje wat er over minderheden wordt gezegd. Er schieten me ook nog wat misogyne posts te binnen waarvan de honden geen brood lusten (al is het een hele geruststelling dat er tenminste één man is die niet wil dat zijn zoon dit gedrag overneemt :)* ).

Prima als je mensen zoveel vrijheid van meningsuiting wilt toestaan, maar om dan aan de andere kant te gaan muggenziften over een grapje wat off topic is of ten koste gaat van iemand anders vind ik persoonlijk maar vreemd.

Dus wat mij betreft kom maar op met meer humor en minder hulks/gummen. En alsjeblieft niet nog meer moderators. Volgens mij geldt hier echt de wet van Parkinson: "Work expands to fill the time available for its completion." Dus meer moderators, meer hulks, meer gummen, meer problemen, meer sturende pb's, meer (permanente) bans, meer gezeur, meer werk en uiteindelijk heb je nog meer mods nodig en zal Bokt steeds meer gaan lijken op Oost-Duitsland waar iedereen iedereen in de gaten hield.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 12-09-12 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:02

Wet van Parkinson? Die ken ik niet.... Dan vergeet je alles??? :D

Maar voor ik het vergeet; ik ben het wel met je eens Hermelientje.