Is het ban-systeem wel objectief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:25

Neonlight bedankt voor je uitleg.
Toch is het vreemd dat men niet controleert of een pb ook werkelijk gelezen is en niet alleen de mailbox geopend is.
Als een bericht al dagen in de mailbox staat en de betreffende bokker blijft vrolijk doorposten, en na nog een toegestuurde pb nog niet reageert maar wel weer in de mailbox kijkt, ja dan klopt er iets niet en moet er ingegrepen worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:31

Het is mij een keer gebeurd dat ik een OW kreeg met een daaraan gebonden ban die ik niet gelezen heb omdat ik drie pb's van medebokkers las en beantwoordde. Toen ik de pb wilde openen van de mod kreeg ik te zien dat ik voor een week geband was.

Meestal heb je nog wel een paar uur omdat de mod die je ban gegeven heeft zelf online moet zijn om je eraf te mieteren. Maar dat kan dus wel eens fout gaan.

Komt gewoon omdat het pb systeem niet helemaal okee is. Misschien een idee om OW's zowel per pb als via mail te versturen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:33

Klinkt sowieso als een veiliger optie. Al is ook dat niet waterdicht, omdat in de praktijk blijkt dat de bij Bokt bekende emailadressen niet altijd meer de actief gebruikte emailadressen zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:34

Dat is precies wat er ook bij bemiddelingszaken gebeurd Ikima. Als we ingrijpen gaan we niet over 1 nacht ijs en is zoiets bijvoorbeeld al meermalen voorgekomen. Of bijvoorbeeld beloftes die gemaakt worden ("dat ga ik morgen doen" bijvoorbeeld) meermalen zeggen en niet doen. Of meermalen keren zeggen dat iets gedaan is bijvoorbeeld maar helemaal niet gedaan is.

Slimmerik, klinkt op zich goed, maar ook emails is niet te controleren, en hoeveel emails belanden er niet bij de ongewenste mail?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:36

Daar hebben jullie ook gelijk in maar dat is de verantwoording van de bokker. Die heeft de verantwoording om zijn/haar email adres up to date te houden voor jullie.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:38

Maar een dubbel verstuurde waarschuwing heeft heel wat meer kans om gelezen te worden, via de ene weg dan wel de andere. En bij mail kan je ook een leesbevestiging meesturen zodat je ook weet of de mail gelezen is. Ik vind het wel een goed idee.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:41

Èn misschien nog een wens: dat pb's gericht aan een gebande gebruiker doorgestuurd worden naar haar/zijn mailadres :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:45

Je bedoelt een technische iets Slimmerik? Want moderators versturen de communicatie dan al via de mail.

Edit: en ik weet nog steeds niet hoe ik bij hotmail die ontvangstbevestiging in kan stellen. Overigens, als de gebruiker op nee klikt hang je nog.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:45

Het is als straf bedoeld, he :D

Ik ga eens een dutje doen :wave:

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:54

Trusten en bedankt voor je vrijwilligerstijd :D

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:28

En toch ben ik van mening dat er ook wat met de tegenpartij moet gebeuren dan en niet alleen met BK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:23

Ik heb dit hele topic doorgelezen en mijn mond valt open van de manier waarop enkele bokkers het team aanvallen. Er wordt absoluut niet gelezen, ik zie mods die zich tig keer moeten herhalen waarna mensen nog steeds dezelfde vragen stellen. Ik zie mensen die mods aanvallen omdat ze over een post heen lezen (en bekijk dan hoe snel dit topic is gegaan sinds gisteren)...

Werkelijk waar, bokt is een forum dat wordt gerund door vrijwilligers. Vrijwilligers die voor zover ik kan merken hun stinkende best doen om eerlijk en reëel te zijn.

Ook ik heb mods waarmee ik het goed kan vinden en mods waarmee ik het minder goed kan vinden. Ook ik rol wel eens met m'n ogen over een 'slotje voor overleg' dat vervolgens voor eeuwig wegzakt of een sturende PB over een onderwerp waar ik zélf al heb aangegeven dat ik zelf ook fout zat...

Ook ik denk dan wel eens; lezen jullie wel? :?

Maar zo fel en keihard als hier in het topic wordt gezeken op mods en BC (nutteloos, oneerlijk, geheimzinnig, corrupt?) dat kan ik gewoon niet begrijpen.

Als je er zoveel problemen mee hebt, wat DOE je hier dan nog? Het is verdorie het forum dat Bart en Heike hebben opgericht, dat nu bestuurtechnisch door Bart en Eline wordt gerund. Het is een forum waar door beheer en moderators heel veel bloed, zweet en tranen in wordt gepompt.

Natuurlijk kan het zijn dat je het niet eens bent met het beleid, maar hallo vergeten we even de privileges die wij als bokkers hebben?

Constant commentaar op het technische aspect van het forum, constant commentaar op het beleid.

Kom dan met argumenten en ideeën! Zet dan je eigen forum op als het allemaal zo simpel te realiseren valt! Het zijn mensen die dit runnen, geen robots en die mensen doen hun best om te werken volgens de richtlijnen die er liggen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:16

quote]
Ik denk dat een puntensysteem (bijv. X-aantal goede afhandelingen, X-aantal mindere afhandelingen, X-aantal slechte afhandelingen) wat dan bij iedere advertentieplaatser het beste zal werken. (dan hoeft er ook niet meer "ge-ban-d" te worden....
[/quote]

En als er dan een groep is die expres slechte ervaringen gaat plaatsen bij iemand? Ook dat kan toch oneerlijk beinvloed worden?[/quote]

zeg dat je 3 keuzes hebt
groen = positief
lila = neutraal
rood = negatief

minmaal regeltje wat (dus bv aankoop zadel verkoop hoofdstel)

+ regeltje erachter waarom
alleen verplicht in vullen bij negatief
+ mogelijkheid weerwoord

en dan zowel voor verkopers als kopers

+
alleen in vullen als er daadwerkelijk handel heeft plaatsgevonden

(wat weer makkelijk is als iemand een ervaring geeft en de (ver)koper ziet dat en denkt ?? maar met jou heb ik helemaal niks van doen gehad qua aan of verkoop kan die dat dus invullen als reactie

als het technisch mogelijk is denk ik dat dit een vrij veilig systeem is

als er veel negatieve ervaringen zijn is het aan de mensen zelf of ze wel of niet daar van kopen of aan verkopen

zo is het overzichtelijk voor iedereen

stel koper a is niet tevreden ivm slechtere staat als vermeld
dan is een volgende gewaarschuwd

etc etc etc

hoop extra werk voor de to do list van bart
maar hoop minder werk voor de mods en bc
als er dan alsnog echt iets fout gaat
kan er altoijd nog bemiddeld worden

maar in de regel is het dan voor andere bokkers wel duidelijker
met wie je wel of niet "veilig" in zee kan gaan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:53

Het alleen invullen als er daadwerkelijk handel heeft plaatsgevonden is op zich wel interessant. Enige minpuntje is dan, dan zou een verkoper aan moeten geven dat het ratingsysteem ingevuld kan worden door een bepaald persoon. Als de verkoper al weet dat de transactie niet helemaal vlekkeloos ging zal die persoon niet aangeven dat de rating ingevuld kan worden, uit angst voor een slechte rating. Dan houd je nog alleen maar goede ratings over en is het systeem nog niet objectief.
Op het moment dat de koper zou kunnen aangeven dat het ratingsysteem ingevuld kan worden betekend dat ook dat bokkers die de verkopende partij niet mogen (en gewoon niets gekocht hebben bij die persoon) dat kunnen aangeven en een negatieve beoordeling kunnen geven, en dan heb je ook geen objectieve rating.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:53

Rock: jij zegt dat er niet gelezen word,maar lees je nu zelf wel goed?
er is namelijk al een paar keer gezegd dat argumenten en ideeen aandragen geen nut heeft aangezien ze er toch niks mee doen

en over dat zelf een forum opzetten......

HUN kiezen ervoor om een groot forum op te zetten waar jane en alleman (like me) mag komen
als ze dit niet willen of ze willen geen zeurders (zoals je dat stelt) dan moeten ze of geen forum runnen of ze moeten hem besloten houden :j met mensen die (in hun ogen) niet zeuren

Net als ik kies er NIET voor om mod te worden....al kom ik er nu door mijn vooruitstrevende mening er toch niet voor in aanmerking :D
maar al zou ik het wel....nee niks voor mij, ja en de mensen die er wel voor kiezen, weten ook waar ze voor kiezen
eigenlijk is het heel simpel toch?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:03

ikdoemaarwat schreef:
Rock: jij zegt dat er niet gelezen word,maar lees je nu zelf wel goed?
er is namelijk al een paar keer gezegd dat argumenten en ideeen aandragen geen nut heeft aangezien ze er toch niks mee doen

Vreemd, heb nl. al heeeeeel wat dingen zien veranderen omdat de gebruikers het anders wilden. Als men zich niks van die meningen aantrok, was het wel simpel geweest: boem baf buiten met degenen die ook maar het woord moderator durven gebruiken ;) Zo is het niet. Het is maar hoe je iets aanbrengt. En ideeën moeten natuurlijk ook een positieve verandering brengen. Je kan een idee aanbrengen, maar dat wilt niet zeggen dat het idee ook echt goed is.

En opnieuw mijn vraag naar het team: wanneer komt het nieuwe EA er?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:09

Ik lees inderdaad :j

Wat het in mijn ogen vaak ook is... Sommige dingen zijn simpelweg niet (op korte termijn) te realiseren. Andere ideeën zijn soms écht goed, maar als je een idee hebt wat belangrijk voor je is, dan breng je dat ook op de juiste manier naar voren.

Hoe vaak wordt er niet een topic op FZ geopend met 'ik vind dit irritant en doe er wat aan' zonder enige onderbouwing?

Als iets echt belangrijk voor je is, dan breng je een idee, onderbouw je je standpunt met argumenten en voorbeelden, denk je van tevoren na over eventuele reacties die je zou krijgen en hoe jij die weer kan wegwuiven en breng je dat hele idee in één keer.

Nu wordt er kort een idee gebracht, een mod gaat erop in met 'nee dat kan niet want' vervolgens ontstaat er een hele rel waarbij er bijna gegild wordt tegen het team... ik zou er zelf niet meer naar luisteren, terwijl soms het initiële idee écht wel goed is.

En kijk even naar het vakje om de naam van de TS. Na een aantal aanvragen had Bart de tijd gevonden en genomen om het te realiseren en onmiddelijk zijn er mensen die lopen te vitten: wat een rotkleur, wat een zooi in de HK, ik wil het weghebben, haal het weg...

En dan denk ik; jeetje, wees BLIJ dat ze de moeite doen om aan de wens van vele bokkers tegemoet te komen in plaats van steeds te focussen op dat wat er NIET loopt!! :roll:

Het feit dat zij ervoor kiezen om een forum op te zetten, wat in het begin niet zo groot was, (maar moet je dan zeggen 'nee, we zitten op 500 leden, jij mag niet meespelen') wil niet zeggen dat het onze slaven/sloofjes zijn en dat wij maar met een staatsgreep mogen gaan dreigen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:10

@ tieneke: dat boem baf buiten heeft ook niemand gezegd, dat is (helaas) iets wat je er zelf van maakt

en ik heb zelf ook de ervaring dat er ideeen aangedragen worden, veel bokkers het er mee eens zijn en het een prima idee vinden,maar geen moderator die erop reageerd

en het was toch echt wel gewoon en netjes aangedragen, niks mis mee :n

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:13

Rock schreef:
Ik lees inderdaad :j

Wat het in mijn ogen vaak ook is... Sommige dingen zijn simpelweg niet (op korte termijn) te realiseren. Andere ideeën zijn soms écht goed, maar als je een idee hebt wat belangrijk voor je is, dan breng je dat ook op de juiste manier naar voren.

Hoe vaak wordt er niet een topic op FZ geopend met 'ik vind dit irritant en doe er wat aan' zonder enige onderbouwing?

Als iets echt belangrijk voor je is, dan breng je een idee, onderbouw je je standpunt met argumenten en voorbeelden, denk je van tevoren na over eventuele reacties die je zou krijgen en hoe jij die weer kan wegwuiven en breng je dat hele idee in één keer.

.

zoals ik tegen tieneke ook al zei:
er zijn echt wel goede ideeen, ook die andere bokkers toejuichen, maar er word amper tot niet op gereageerd :7
en het is echt normaal naar voren gebracht
tja wat moet je dan nog meer doen?

het malle is...breng je het netjes: geen reactie
breng je het grof: o dan ineens zijn ze er als de kippen bij!!
dus ja ze lezen het wel degelijk, geef dan ook gewoon reactie als het bericht normaal is en niet alleen maar wanneer het abnormaal is
want het is van de zotte dat mensen (en dat gebeurt!!) express abnormaal gaan reageren om de aandacht van de mod te trekken omdat er anders NIET gereageerd word

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:15

ikdoemaarwat schreef:
@ tieneke: dat boem baf buiten heeft ook niemand gezegd, dat is (helaas) iets wat je er zelf van maakt

Ik maak dat er niet van, maar ik heb hier wel eerder al gelezen dat sommige bokkers vinden dat een naam soms al genoeg is om een OW/ban te geven, gewoon ridicuul.

Niet alle ideeën zijn goed. En het kan perfect zijn dat een groep bokkers daar dan anders over denkt, dat maakt het nog geen goed idee.

Over dat van geen reactie: dan blijf je toch gewoon op een vriendelijke manier maar resoluut doorzeuren tot er wel reactie komt? Althans, dat zou ik doen :+ Al is het dan een 'nee', dan weet je toch iets.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:18

idd als het een nee is , heb je tenminste een antwoord, maar helaas te vaak blijft dat antwoord uit

en nee ook dat bovenste stukje interpreteerd je anders

het zijn bepaalde namen die sterker in de gaten worden gehouden dan andere en bij een onvertogen woord al een OW/ban krijgen
niet alleen de naam ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:04

Er wordt hier wel gezegd dat de mods NIETS met pb's doen e.d
maar ik weet uit zéér betrouwbare bron.. (mijn eigen ogen !)dat een kennis van mij heeft een permanente ban op bokt gekregen.. omdat hij via PB!!! aan een andere bokker had toegegeven, op haar account te hebben gezeten....

lekker snugger dus... er wordt weldegelijk iets gedaan met onderlinge pb's van bokkers... maar waarom blijven de mods dan roepen van niet..

mods als jullie je afvragen wat ik bedoel, dit kan per pb.. ivm privecy van die personen uit dit verhaal.

ik vind het erg oneerlijk hoe jullie je hier nu verdedigen...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:13

slimmerik schreef:
Het is mij een keer gebeurd dat ik een OW kreeg met een daaraan gebonden ban die ik niet gelezen heb omdat ik drie pb's van medebokkers las en beantwoordde. Toen ik de pb wilde openen van de mod kreeg ik te zien dat ik voor een week geband was.

Meestal heb je nog wel een paar uur omdat de mod die je ban gegeven heeft zelf online moet zijn om je eraf te mieteren. Maar dat kan dus wel eens fout gaan.

Komt gewoon omdat het pb systeem niet helemaal okee is. Misschien een idee om OW's zowel per pb als via mail te versturen?

En precies zo is het bij mij ook gegaan, ik heb eerst pb's van medebokkers geopend omdat die het oudst waren, toen ik die van de mod wou openen kon ik ook niets meer doen dus ook de pb niet lezen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:15

Jolliegirl schreef:
Er wordt hier wel gezegd dat de mods NIETS met pb's doen e.d
maar ik weet uit zéér betrouwbare bron.. (mijn eigen ogen !)dat een kennis van mij heeft een permanente ban op bokt gekregen.. omdat hij via PB!!! aan een andere bokker had toegegeven, op haar account te hebben gezeten....

lekker snugger dus... er wordt weldegelijk iets gedaan met onderlinge pb's van bokkers... maar waarom blijven de mods dan roepen van niet..

mods als jullie je afvragen wat ik bedoel, dit kan per pb.. ivm privecy van die personen uit dit verhaal.

ik vind het erg oneerlijk hoe jullie je hier nu verdedigen...

Dat is absolute onzin! Waarschijnlijk heeft iemand dat gewoon doorgegeven aan een mod en is die persoon daardoor geband. Mods kunnen geen pb's van bokkers lezen.
Het is natuurlijk wel logisch dat als een bokker tegen een mod zegt van "he, check die eens want ze heeft in een pb naar mij of naar een ander gezegd dat ze op andermans account heeft gezeten", dat de mods dan gaan kijken of dat gebeurd is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:17

En welk bewijs zouden ze dan hebben?? enkel die pb???

lekker makkelijk, dan kan ik ook zeggen dat jij nu net ingelogd bent geweest op mijn account...

of begrijp ik het verkeerd???