Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:01

pubelia schreef:
Ik vind dat je wel erg makkelijk praat, maar wel oogkleppen op hebt wat betreft de rest.

In mijn post zei ik nog dat ik begrijp dat afvallen niet makkelijk is en dat ik jouw plezier met je paard je van harte gun. Maar daar heb je zeker overheen gelezen?

Wat mij gewoon verbaast, is dat afvallen dus toch kennelijk bij jouw hoofd zaak is? Wat ik da niet begrijp is dat je het hier in dit topic dan alleen maar over de randzaken hebt (dus de beugels, wachten tot een DA wat zegt etc.)

Als je zou stellen: ja ik erken dat dat zwaar ben voor mijn paard ga elke week naar de dietiste en ik doe zus en zo dieet, en daarna wat verteld over de randzaken dan zou je anderen al meer het ideee geven dat je je gewicht dus serieus neemt en er wat aan doet.... Dat zal ook schelen in de reacties die je dan ontvangt denk ik zo....

pubelia schreef:
Het is gewoon niet ff afvallen, of ff dat frietje laten staan, de meeste mensen met een maatje meer eten bijna geen vet, en letten juist extra op wat ze eten.

Net zo goed als dat anderen niet voor jou kunnen spreken, kan jij niet voor anderen spreken. Ieder pondje gaat door het mondje, dus als iemand zwaar overgewicht heeft let die dus niet goed op wat die wel/en niet zou moeten eten. (op de hele enkele uitzondering die door ziekte dik is na)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:18

Ik ben het volledig eens met Tita. Ik weeg 62 kilo en ga niet zomaar op een D pony zitten. Misschien een hele robuuste. Maar waarom zou je die grens opzoeken? Dan maar een groter paard.

Gevoelmatig heb ik meer met pony´s maar dan moet ik afvallen als ik dat graag wil. En lukt dat niet, jammer, dan moet ik maar accepteren dat ik niet meer op pony´s kan rijden.

Ik snap niet waarom er zoveel mensen zijn die dat niet accepteren en op een pony gaan zitten waarbij het misschien nog nét kan (of net niet kan) met allemaal kunstgrepen als lichtere zadels, continue dierenartsonderzoeken etc.

Is dat dan de enige pony die beschikbaar is? Of is het je oude kinderpony waar je gehecht aan bent en die je niet weg wil doen? Of denk je steeds dat je wel af gaat vallen?

Waarom zou je niet het zekere voor het onzekere nemen en overstappen naar een groter paard?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:19

Jasmijn, ik zie je niets anders doen als het hele topic door antwoorden te geven die alleen door bijv. artsen gegeven kunnen worden. Alsof jij weet hoe elk lichaam werkt?!? Dacht het niet toch? Ik zie je ook steeds maar weer posten dat mensen met overgewicht geen conditie hebben en door dikke benen niet goed kunnen zitten. Ik heb je al meerdere malen uitgenodigd om eens langs te komen, maar daar geef je geen antwoord op... Waarom? Omdat een of andere longeermaniak aangeeft in een boek hoe of alles in elkaar steekt? Nee, ik heb zijn boek niet en komt er hier ook niet in... Waarom? Heb genoeg ervaring om al dat gelongeer zelf wel te kunnen, ben ik geen boek voor nodig. Ik vind je steeds heel erg laag overkomen naar de bokkers toe, alsof het de grootste dierenbeulen zijn die er rondlopen. Steeds weer afkraken en steeds weer herhalen. En hoeveel is volgens jouw te zwaar? Aangezien je hier de "professor" bent, zou ik weleens willen weten wat een paard van rond de 1.70 mag dragen. Ik heb het dus niet over die kleine pony's waar haast volwassenen op rijden, maar de normale lengte mens en hoogte paard. Dus combi wat wel bij elkaar past...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:38

Mmm, tabelletje van de 15% dat zou dus inhouden dat mijn kwpn-er van 1.78 zeker 105 kilo zou mogen dragen..., maar dat onze Welshkes slechts 37,5 kilo mogen dragen.

@Tita: zoals ik geleerd heb met mennen, mag een paard/pony driemaal zijn eigen lichaamgewicht trekken op een vlakke, gemakkelijke weg.
Slechts éénmaal het lichaamsgewicht op "moeilijk" terrein.
Inclusief wagen, dus Knipoog.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:42

Een flinke KWPN-er kan met gemak iemand van 90kg dragen.
Ik geloof dat 15% van het lichaamsgewicht gangbaar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:42

lautje76 schreef:
Ik ben het volledig eens met Tita. Ik weeg 62 kilo en ga niet zomaar op een D pony zitten. Misschien een hele robuuste. Maar waarom zou je die grens opzoeken? Dan maar een groter paard.

62 kilo (ongeveer) op een D pony ziet er zo uit:
http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... border.jpg

Dus dat kan volgens jou dan niet meer? Zou je zelf nooit doen? Arme pony?

Gewoon even uit interesse & nieuwsgierigheid hoor Lachen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:48

Nou, dat is wel een robuuste, om Lautje maar aan te halen.
Ik ben met mijn 56kg en 1.75m wel eens op een D-pony gaan zitten, maar dan ben ik gewoon te lang. Was echt geen porem, terwijl het gewicht misschien nog wel kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:51

Borg schreef:
Nou, dat is wel een robuuste, om Lautje maar aan te halen.
Ik ben met mijn 56kg en 1.75m wel eens op een D-pony gaan zitten, maar dan ben ik gewoon te lang. Was echt geen porem, terwijl het gewicht misschien nog wel kon.

Ja, maar ze zegt ook 'misschien een hele robuuste' (zo heel robuust is ie toch niet? Tong uitsteken) en 'waarom zou je die grens opzoeken' ... Knipoog

Bij jou zal het dan vooral met de lengte te maken hebben Ja Daar hoor je mij ook niet over want daar het topic niet meteen over Knipoog

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:55

[***] schreef:
lautje76 schreef:

Het ziet er goed uit en het is ook geen ielige pony en ja, dat zou ik zelf ook wel doen. Maar uitgaande van die tabel is het net aan. En dat is op dit moment de enige richtlijn die we hebben, en die is niet uit de duim gezogen neem ik aan.

En dat is nou juist het probleem, het kan er passend uitzien, het kan er niet-passend uitzien maar niemand kan op basis van een plaatje zeggen of een pony over 10 jaar niet meer versleten is dan wanneer er een lichter meisje op had gezeten. net zo min als je van een foto kan inschatten of de pony zich niet fijner zou voelen bij een lichter persoon.

Het enige wat we hebben is die tabel. Nou dan hou ik dat maar aan voor de zekerheid. Helemaal als ik geen hele zwaarwegende reden hebt om dat niet te doen.

Dus als ik een paard uit moet kiezen om voor jaren te rijden dan zou ik niet direct voor zo´n d pony kiezen. Want ondanks dat dit er nog wel goed uitziet moet je niet veel zwaarder worden en ik durf er zelf mijn hand niet voor in het vuur te steken dat ik nog 5 jaar op dit gewicht blijf.

En dat bedoel ik met die grens opzoeken Knipoog

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:59

Wat ik bedoel is dat iemand vanwege de lengte misschien eerder afstapt dan vanwege gewicht. Er waren toen een aantal manegepaarden kreupel en als 'licht wijffie' zou ik wel op een van de grote pony's kunnen. Het reed echt niet fijn, ik pastte er voortaan ook voor.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:01

Sommige mensen hebben echt oogkleppen op. En dat kun je erg ruim nemen.
Mensen die zeggen dat elk pondje door het mondje gaan, mensen die te zwaar zijn en toch willen paardrijden, mensen die anderen kwetsen.
Volgens mij kun je daar niets aan doen. Het makkelijke van internet is dat je het niet recht in iemands gezicht hoeft te zeggen.

Dus begin bij jezelf en misschien dat anderen je volgen. Ik zou niet weten wat je anders zou kunnen doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:01

ik vind het er ook prima uit zien [***]. Ik vraag me trouwens af hoe dat nu precies zit met die tabel, want heb begrepen in een ander topic dat er welgeteld 1 onderzoek?!? is geweest met maar een paar paarden. In amerika volgens mij. En nu moet ik me al heel sterk vergissen, maar volgens mij zijn de quarters over het algemeen vrij kleine paarden en zitten er vaak grote mensen op. Ook op de ranches werd en worden nog steeds deze paarden voor het zware werk gebruikt. Zijn al die paarden dan na een paar jaar afgeschreven? Ik zou daar eerst meer info over willen hebben, voordat ik zomaar een percentage ga roepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:02

lautje76 schreef:
Het ziet er goed uit en het is ook geen ielige pony en ja, dat zou ik zelf ook wel doen. Maar uitgaande van die tabel is het net aan. En dat is op dit moment de enige richtlijn die we hebben, en die is niet uit de duim gezogen neem ik aan.

En dat is nou juist het probleem, het kan er passend uitzien, het kan er niet-passend uitzien maar niemand kan op basis van een plaatje zeggen of een pony over 10 jaar niet meer versleten is dan wanneer er een lichter meisje op had gezeten. net zo min als je van een foto kan inschatten of de pony zich niet fijner zou voelen bij een lichter persoon.

Het enige wat we hebben is die tabel. Nou dan hou ik dat maar aan voor de zekerheid. Helemaal als ik geen hele zwaarwegende reden hebt om dat niet te doen.

Dus als ik een paard uit moet kiezen om voor jaren te rijden dan zou ik niet direct voor zo´n d pony kiezen. Want ondanks dat dit er nog wel goed uitziet moet je niet veel zwaarder worden en ik durf er zelf mijn hand niet voor in het vuur te steken dat ik nog 5 jaar op dit gewicht blijf.

Begrijp allemaal wel wat je zegt Ja
En ja, er mogen van mij best wel paar kilootjes af .. maar momenteel heb ik daar even het karakter niet voor Bloos

Ik kan niet zeggen of die pony meer last heeft van mij (die haar best doet om zo correct mogelijk te rijden e.d.) of van iemand die pakweg 10 kilo lichter is maar geen zier geeft om hoe ze erop zit te stuiteren .. Is inderdaad een moeilijk iets Ja

"Probleem" is dan ook nog dat dit qua hoogte zowat het uiterste is waar ik me goed bij voel .. ik ben nu éénmaal niet zo groot .. Alles boven dit vind ik gewoon te .. Niet zozeer qua rijden, dat gaat wel.. Maar qua praktisch (rij bv. veel buiten en ook wel alleen en als je dan altijd een eeuw bezig bent om erop te geraken als er eens wat gebeurt ofzo ...).

En ja, ik heb nu de kans om deze pony te kopen .. en aangezien hij echt alles is wat ik me maar kan wensen kan ik me niet meteen inbeelden dat ik hem kan laten staan om een groter paard te kopen Bloos

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:03

Ik ben 1.71 en 60kg en ik stap niet met een goed gevoel op E-pony, ik heb het idee dat ik dat eigenlijk niet goed kan maken.
Ik zie hier soms topics voorbij vliegen waarvan ik denk: Meid toch, denk aan je paard en stap af!
Misschien nogal radicaal, maar het is het paard die met het gewicht rondzeult. Als je zoveel van je paard houdt (Wat natuurlijk word beweerd) dan zorg je dat je zelf over een redelijke conditie beschikt en dat het gewicht bij je paard past, zoniet, ga dan op zoek naar een paard die dat wel kan of val gewoon af! Voordeel is dan ook nog dat het gezonder voor jézelf is.

Moet je maar is vergelijken. Eén keer in intensieve training op de atheliek baan kan best wel, maar als je dat elke dag gaat doen ga je op den duur tóch last van krijgen. En dan worden er wel excuses gemaakt; Ja, maar mijn paard geeft aan dat hij het kan dragen. Ja, dat zal dan best wel maar het is voor het paard zijn rug beter en voor jezelf toch ook?
En even niet meer rijden betekent niet dat je afstand hoeft te doen, er zijn zat mogelijkheden om dingen met je paard te doen buiten het rijden om. Met het rijden houdt het niet op en het plezier hoeft er niet minder om te worden!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:19

[***] schreef:
"Probleem" is dan ook nog dat dit qua hoogte zowat het uiterste is waar ik me goed bij voel .. ik ben nu éénmaal niet zo groot .. Alles boven dit vind ik gewoon te .. Niet zozeer qua rijden, dat gaat wel.. Maar qua praktisch (rij bv. veel buiten en ook wel alleen en als je dan altijd een eeuw bezig bent om erop te geraken als er eens wat gebeurt ofzo ...).

En ja, ik heb nu de kans om deze pony te kopen .. en aangezien hij echt alles is wat ik me maar kan wensen kan ik me niet meteen inbeelden dat ik hem kan laten staan om een groter paard te kopen Bloos

Begrijp ik hoor, ik heb precies hetzelfde. Ben ook niet zo groot en met rijden maakt het nog niet zoveel uit maar op de grond voel ik me gewoon prettiger bij een paard waar ik nog over de schoft heen kan kijken.

Als je er zo over denkt zou ik hem zeker kopen. Maar dan niet gaan zeuren dat je gediscrimineert wordt als je over 5 jaar 80 kilo weegt en mensen op bokt er wat van gaan zeggen Knipoog want dat is wat er nu in dit topic een beetje aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:37

lautje76 schreef:
[***] schreef:

Begrijp ik hoor, ik heb precies hetzelfde. Ben ook niet zo groot en met rijden maakt het nog niet zoveel uit maar op de grond voel ik me gewoon prettiger bij een paard waar ik nog over de schoft heen kan kijken.

Als je er zo over denkt zou ik hem zeker kopen. Maar dan niet gaan zeuren dat je gediscrimineert wordt als je over 5 jaar 80 kilo weegt en mensen op bokt er wat van gaan zeggen Knipoog want dat is wat er nu in dit topic een beetje aan de hand is.

Dus .. wat doe je dan? Pony kopen waarbij je je op je gemak voelt en niet rijden?
Ik voel me op de grond trouwens prettig bij alles, het is het erop zitten wat het 'm doet bij mij Knipoog (of het erop geraken misschien Vork )

Dus jij gaat er vanuit dat ik achter 5 jaar 20 kg ben bijgekomen?
Maar ik zal niet zeuren neen, plaats nu al amper foto's hier en dat zal dan vast en zeker niet anders zijn Clown

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:13

[***] schreef:
Dus .. wat doe je dan? Pony kopen waarbij je je op je gemak voelt en niet rijden?
Ik voel me op de grond trouwens prettig bij alles, het is het erop zitten wat het 'm doet bij mij Knipoog (of het erop geraken misschien Vork )

Dus jij gaat er vanuit dat ik achter 5 jaar 20 kg ben bijgekomen?
Maar ik zal niet zeuren neen, plaats nu al amper foto's hier en dat zal dan vast en zeker niet anders zijn Clown

voorlopig koop ik helemaal niks, maar dan zou ik denk ik een e pony kopen. Beetje er tussen in. Ik vind de pony op jouw foto wel echt erg leuk trouwens.

En ik denk helemaal niet dat jij aankomt hoor Knipoog Ik gebruikte je even om mijn argument kracht bij te zetten Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:27

ohoh wat gaat de discussie weer lekker zeg........
ik heb eigenlijk weinig meer toe te voegen.

ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat ik heel hard bezig ben af te vallen(lukt ook,trouwens)
en ik kan nog wel op mijn pony rijden,maar rij niet zo vaak,omdat ik haar niet te veel wil belasten.(momenteel 2x per week,soms 3x)
ze word ook 1-2x per week gereden door een goede(en lichtere)ruiter.
totdat ik meer afgevallen ben hou ik het weinige en rustige rijden aan.

ik ben ong 1m63 en mijn robuuste fjord 1m41

ik heb niet iedere week een osteopaat erbij,maar 2-3x per jaar als er geen verdere problemen zijn.
maar dat blijf ik ook doen als ik meer afgevallen ben.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:27

Ok ik heb niet zo veel toe te voegen aan de discussie, heb mijn mening wel duidelijk gemaakt hier. Toch wil ik nog een keer op jasmijn inhaken. Je hebt het ook steeds over hoe mensen overkomen en dat je bijv beter eerst kan zeggen dat je aan het afvallen e.d. bent en dan pas over randmaatregelen te praten. Ben ik met je eens maar toch vind ik dat je er niet vanuit moet gaan dat iemand niet aan het afvallen is als dit er niet bij staat. Even 1 vraagje stellen en je weet het zonder dat je voorbarige conclusies trekt. Dan wil ik toch nog even dat je zelf ook even stil staat bij hoe je zelf overkomt:
Citaat:
In mijn post zei ik nog dat ik begrijp dat afvallen niet makkelijk is en dat ik jouw plezier met je paard je van harte gun. Maar daar heb je zeker overheen gelezen?

Die laatste zin.... beetje respectloos en sarcastisch vind je niet? Dat kan een stuk vriendelijker want ik zie niet in waarom je hier zo zou moeten reageren. Misschien een gevoelige snaar ook bij jou?

Citaat:
Net zo goed als dat anderen niet voor jou kunnen spreken, kan jij niet voor anderen spreken. Ieder pondje gaat door het mondje, dus als iemand zwaar overgewicht heeft let die dus niet goed op wat die wel/en niet zou moeten eten. (op de hele enkele uitzondering die door ziekte dik is na)

Wederom voorbarig! Misschien let je wel super goed op maar kan je te weinig bewegen door lichamelijke problemen! Zo kan ik heel makkelijk aankomen op slechte weken vanwege een knieblessure waardoor ik dan de hele dag stil moet zitten. Normaal ben ik erg actief dus stilzitten is funest voor mn gewicht, hoe goed ik ook oplet. Aankomen/afvallen is nog altijd een kwestie van voedsel, beweging, stofwisseling en ziektes. Niet alleen het eten op zich. En dan zal je nu wel weer zeggen dat ik een uitzondering ben ofzo maar ik weet donders goed dat ik hiermee niet de enige ben! Is het voor jou nou echt niet mogelijk om iets vriendelijker en minder voorbarig over te komen?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:54

De kritiek op iemand die te zwaar is is echt niet alleen op bokt, ook in het dagelijks leven ondervindt je dat.

ik ben zelf een mager scharminkeltje, was eindelijk beetje aangekomen maar nu naar weer een week ziek, zakt mijn broek weer af en ben ik zelf terug bij af.
Hoe komt dat, ik heb al vanaf kinds afaan problemen met mijn dikke darm, heel vaak wordt mijn eten te langzaam verteerd met als gevolg dat het er uiteindelijk weer uitgekotst word, zo eet smakelijk.
Maar goed dat is weer een ander verhaal.

Mijn mannetje weegt nu ongeveer 145 kilo, hij is ruim 2 meter.
Ik dacht dat hij iets van 80 kilo afgevallen was de laatste 3 jaar maar heb me vergist, het is meer dan 100 kilo, hij woog 3 jaar geleden 248 kilo, zo is er nog iemand hier die zwaarder is?

Ik hoef jullie denk ik niet te vertellen hoe de buitenwereld op hem reageert, nu iets minder maar toen de tijd, schande gewoon.
Ik ben wel eens in staat geweest om iemand te lijf te gaan maar jammer zulke leegthoofden weten niet beter, dat gelach achter je rug, walgelijk gewoon.
In mijn ogen mensen die zelf stumperds zijn en zich over de rug van een ander beter willen voelen.
nou ik trek me daar totaal niets van aan, zulke mensen betstaan niet meer voor mij.
Mijn mannetje is mega afgevallen, heeft zijn suiker onder controle en ik ben trots op hem, hoe veel hij ook weegt, ik zie de kiloos niet ik zie mijn man, hij is nog steeds op dieet, die kiloos hebben hem ruim 3 jaar gekost en er moet zeker nog 20 kilo vanaf, heo hebben we dat gedaan, hahaha vertel ik niet, koop mijn boek maar berpie bakker.
Nee hoor, gewoon door gevarieerder en regelmatiger gaan eten, sorry geen wondermiddel.

Dus doe even normaal als je iemand ziet die afwijkt van wat wij normaal vinden, niet iedereen zit op jou oordeel te wachten, waarom elkaar zo in de s.... trappen waar is dat nou voor nodig, als je dat nodig hebt om je dan beter te voelen, sorry maar dan ben je gewoon een zielig geval, zo dat moest er even uit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:17

wat fijn dat jij gewoon naar je man kijkt als persoon,en niet hem ziet als de dikkert.

al denk ik ook niet dat de meeste mensen uit dit topic het zo ziet,we houden allemaal van paarden,nietwaar?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:11

[***] schreef:
lautje76 schreef:

Ik vind het een super mooie combinatie en als je de kans hebt zou ik deze pony zeker kopen!
Er is helemaal, maar dan ook helemaal niets mis mee!
Ik rijd zelf de laatste tijd ook liever op mijn D-pony van 1.45 als op mijn merrie van 1.62 hoor.
Merk zelf dat ik nu ik wat ouder word juist de pony's leuker vind om te rijden dan de paarden, terwijl toen ik nog een jonkie en een echte gratenbaal was het liefst de slagschepen reed (en dat vind ik nu dus helemaal geen porum meer zo'n klein schriel wijffie op zo'n groot paard)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:21

Ik zou zeggen: luister naar je eigen gevoel. Vind je dat het kan, doe het dan, voel je toch twijfel, doe het dan niet. Je weet het zelf goed genoeg, daar heb je de anderen niet bij nodig Lachen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:27

Sheran schreef:
Ik zou zeggen: luister naar je eigen gevoel. Vind je dat het kan, doe het dan, voel je toch twijfel, doe het dan niet. Je weet het zelf goed genoeg, daar heb je de anderen niet bij nodig Lachen.

Helemaal mee eens! Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:31

goed gezegd........al denk ik dat er wel mensen zijn die het diep in hun hart weten,maar er niet aan toegeven.
daar kan je op normale toon iets van zeggen,want als je iemand meteen aan gaat vallen,dan luisteren ze helemaal niet meer en dan is het verspilde moeite.