Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BartVB schreef:Kreeg dit opdrachtje tijdens een college 'Communicatie en Interactie'. Hieronder een kort stukje tekst met daaronder wat vragen. Tijdens het beantwoorden van de vragen mag je de tekst er gewoon bijhouden..
/knipCitaat:Een ondernemer heeft nauwelijks het licht in de winkel uitgedaan of er verschijnt een man die geld vraagt. De eigenaar opent de kassa. De inhoud van de kassa wordt er uit gehaald en de man snelt weg. Er wordt onmiddelijk iemand van de politie gewaarschuwd.
antwoorden staan in het betreffende topic, voor de liefhebbers.
Dan nu de vragen:Ja
- Er verschijnt een man zodra de eigenaar het licht in de winkel heeft uitgedaan.
Nee, ondernemer en eigenaar hoeven niet dezelfde persoon te zijn- De dief is een man.
Nee, er wordt niet gezegd dat het geld meegenomen wordt.- Degene die de kassa opent is een man.
Ja, eigenaar is een mannelijke vorm- De winkeleigenaar haalt de inhoud uit de kassa en rent weg.
Dat zou zo kunnen zijn- Iemand opent een kassa.
Ja.- Nadat de man die het geld vraagt de inhoud van de kassa er uit gehaald heeft, rent hij weg.
Nee, de eigenaar haalt de inhoud eruit- De kassa bevat geld, maar het verhaaltje zet niet hoeveel.
Nee, wordt niet gezegd dat de inhoud geld was- De dief vraagt geld van de eigenaar.
Nee, aan de ondernemer, en het hoeft geen dief te zijn omdat nergens staat dat hij iets meegenomen heeft- In het verhaaltje gaat het slechts om drie mensen: de winkeleigenaar, de man die het geld vraagt en iemand van de politie.
Nee, om 4 mensen, ondernemer mis ik hier.- De volgende elementen komen in het verhaaltje voor: iemand vraagt geld, er wordt een kassa geopend, de inhoud ervan wordt er uit gehaald, een man vlucht de winkel uit.
Succes!
Nerwen schreef:Ik snap hoe de vergelijking bedoelt is, of ik die zelf zal gebruiken is een tweede, maar ik vind dat je Hitler e.d. gewoon als vergelijkingsmateriaal mag gebruiken. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen.
Het hangt er maar net vanaf hoe je tegen dingen aankijkt. Griebels kan het wel verschrikkelijk hebben gevonden dat die honden zijn ingeslapen (diervriendelijk of niet) en vind dat (bijna) net zo erg als dat met Hitler...
Misschien is dit allemaal wat ongelukkig geformuleerd, maar ik hoop dat de strekking van mijn verhaal duidelijk is...
naadje24 schreef:Zo maakte ik dus de vergelijking honden kwa buitenlanders...
Chiqa schreef:naadje24 schreef:Zo maakte ik dus de vergelijking honden kwa buitenlanders...
Ik denk dat het komt omdat je generalizeerd...Dat wordt meestal niet zo in dank afgenomen en
vind je ook niet dat je daarmee een argument juist afzwakt.....
Vind je ook niet?
Chiqa schreef:Ik snap je argument wel Naadje...en ik kan me wel voorstellen dat als
je hiervoor een OW krijgt het je enorm kan frustreren...
Maar ik denk dat het woord buitenlanders...gewoon heel gevoelig kan liggen...
Dénk ik hoor!! En dan in het geheel van de contekst....
Ik kan ook niet oordelen, ik heb het verhaal niet gelezen.
Amanda schreef:Het woord buitenlanders ligt tegenwoordig inderdaad erg gevoelig.
Maar wat je zegt naadje, het wordt ook verkeerd opgevat.
Een Belg is voor mij een buitenlander, terwijl ik dat voor een Belg ben.
Altijd wordt de relatie naar dezelfde groep gelegd, terwijl voor mij alles behalve de Nederlanders een buitenlander is.
En dat is meestal ook het weerwoord wat ik geef.
naadje24 schreef:Amanda schreef:Het woord buitenlanders ligt tegenwoordig inderdaad erg gevoelig.
Maar wat je zegt naadje, het wordt ook verkeerd opgevat.
Een Belg is voor mij een buitenlander, terwijl ik dat voor een Belg ben.
Altijd wordt de relatie naar dezelfde groep gelegd, terwijl voor mij alles behalve de Nederlanders een buitenlander is.
En dat is meestal ook het weerwoord wat ik geef.
idd ,hiermee liggen wij dus op 1 lijn en snap je waarschijnlijk mijn standpunt
russel schreef:Griebels heeft niet bewust de vergelijking met Hilter gemaakt, was wellicht een beetje ongelukkig gekozen en daarom vind ik een OW er voor geven wel erg emotioneel gehandeld. Lijkt het of het interpreteren ervan ook niet echt nuchter is gedaan. Wellicht is dat de strekking die de moraal van dit verhaal heeft?
En dan na zovele posts, zo zie je maar weer hoe mensen dingen kunnen lezen vanuit hun eigen interpretaties en visies. Dat iets zomaar ineens een heel erg item is geworden in het snelle en wellicht wat verhitte discussieren. Als Griebels in de gelegenheid gesteld had kunnen worden om zich duidelijk te maken dat Hitlervergelijking voor haar de enige en juiste was, ondanks dat sommigen dat te ver vonden gaan omdat ze daardoor gekwetst waren, zou een OW op zijn plaats geweest zijn.
Wellicht dat dat het gene is waar sommigen over vallen, het niet echt verifieren of de benaming daadwerkelijk ook kwetsend bedoeld was.
russel schreef:Voor iedereen ligt emotie weer anders.
Als ik Bush vergelijk met Hitler, zullen er zeker mensen zijn die helemaal over de emmer gaan. Ja hij doet niet aan genocide, maar in hoeverre tellen mensenlevens voor hem? Mijn emotie in de vergelijking ligt anders dan een ander die dit leest.
katiavl schreef:russel schreef:Voor iedereen ligt emotie weer anders.
Als ik Bush vergelijk met Hitler, zullen er zeker mensen zijn die helemaal over de emmer gaan. Ja hij doet niet aan genocide, maar in hoeverre tellen mensenlevens voor hem? Mijn emotie in de vergelijking ligt anders dan een ander die dit leest.
Kan zijn maar iedereen is gelijk voor de wet en als g geen ow kreeg, gaan de andere ook klagen.
Waarom zou er voor een persoon een uitzondering gemaakt moeten worden, is dit topic niet juist over uitzonderingen