Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Winged schreef:IMANDRA schreef:Mwah een echte waarheid is er bij een aantal onderwerpen en/of elementen wel degelijk. Bij het topic wat als voorbeeld werd gegeven, ja, daar zal een eigen waarheid zeker parten spelen.
Ik vis deze er even uit omdat ik weet over welk topic het gaat
Als ik naar mijn achtergrond kijk speelt daar wel meer. Het is namelijk een waarheid van twee kampen om het zo maar te zeggen. Maar ook heeft 1 kamp een hele grote emotionele, financiële, historische en toekomstige achtergrond in die discussie. Wat mij in het topic opviel is dat die vier zaken compleet overheen gewalst werden door een - in mijn ogen - stadse visie.
Voor de beeldvorming: Iedereen is welkom aan de keukentafel voor een kop koffie, een gezonde discussie en om te kijken wat er nodig is in de toekomst. MAAR: het wordt vervelend wanneer aan diezelfde keukentafel de gast gaat vertellen hoe slecht je het doet, hoe slecht jij bent voor jouw keukentafel, dat de berekeningen over de afmetingen en zitplaatsen aan jouw keukentafel niet kloppen en je de keukentafel móet halveren. Want er moet een olifant in de keuken komen te staan. Zonder de emotionele, financiële, historische en toekomstige aspecten mee te nemen. Want die zijn niet belangrijk. Want die olifant, die MOET. (en ja, voor die olifant is echt wel een oplossing, maar niet wanneer iemand als een wals de boel overhoop gooit)
Shadow0 schreef:@Winged, Maar je zet hier al de context door te bepalen dat sommige visies en perspectieven slechts te gast zijn en ook slechts als buitenstaanders aan mogen sluiten in de discussie. Niet zomaar als gelijkwaardige betrokkene met net zoveel belang bij een goede uitkomst. Dan zijn de verwachtingen al heel anders dan van de deelnemers in de discussie die verwachten dat ze wel op gelijke grond een gelijk aandeel kunnen geven in een discussie (die uiteindelijk ook werkelijk ons allemaal aangaat.)
Fitzroy schreef:Ik heb het bewuste topic niet gelezen maar ik vind het wel een mooie vergelijking, Winged.
Ik kan zo nog een topic opnoemen waarin ik meelees, dat ik denk: wat doe jij hier?
Ik begrijp dan ook niet zo goed waarom mensen die eigenlijk een tegengestelde mening hebben zich komen mengen in die topics.
Marigold schreef:En nu met de mooie discussies over landbouw transitie bijvoorbeeld.. imo heeft een dergelijk topic wat kaders nodig zoals, uitgaan van de wetenschap en de opdracht die ons door EU is opgelegd. Het is zonde als mooie topics verzanden in jij-bakken.
Ibbel schreef:Ik heb vooral het gevoel dat iedereen denkt dat je tientallen pagina's kunt "discussieren" en het dan tientallen pagina's boeiend en correct kunt houden.
Sta je ooit uren ergens met een hele groep mensen te discussieren IRL? Of komt dat sowieso eigenlijk nauwelijks voor?
Die enkele keer dat dat wel gebeurt, heb je dan na die uren praten nog steeds met ál die mensen een discussie? Of blijven er in zo'n groep 2 of 3 "met het hoogste woord" over?
Oftewel: het is net de echte wereld op bokt.
Alleen misschien met net iets minder een blad voor de mond.
En niet de directe feedback van: ho, zo bedoelde ik dat niet.
En tegelijkertijd wel de gelegenheid om opmerkingen van 3 pagina's terug te lezen.
ruitje schreef:Marigold schreef:En nu met de mooie discussies over landbouw transitie bijvoorbeeld.. imo heeft een dergelijk topic wat kaders nodig zoals, uitgaan van de wetenschap en de opdracht die ons door EU is opgelegd. Het is zonde als mooie topics verzanden in jij-bakken.
Dit hierboven voelt voor mij zo 'niet oke' , ik weet niet de goede omschrijving hiervoor. Maar dit is toch het hele punt, het opleggen aan een ander waar het over moet gaan. Het gaat ook over mensen, het gaat over zoveel meer dan jouw genoemde kaders. Waarom mag het daar niet over gaan?
Elisa2 schreef:Wil ik nog even aan toevoegen dat DE wetenschap geen vaststaand "iets" is, er zijn zoveel zaken waar naar nog geen onderzoek gedaan word en die dus niet wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden. Maar dat wil niet zeggen dat het dan niet bestaat! En sommige wetenschappelijke studies veranderen naarmate er meer studies naar gedaan worden vanuit andere perspectieven.
En wbt de landbouw transitie..nee sorry, ik zie teveel verborgen agenda's om af te gaan op wat er door de EU is opgelegd dus ook in mijn ogen zeer discutabel.
Daisy: dat laatste stukje heb je mooi omschreven vind ik, elkaar in de waarde laten. Zo belangrijk!
Elisa2 schreef:ruitje schreef:Dit hierboven voelt voor mij zo 'niet oke' , ik weet niet de goede omschrijving hiervoor. Maar dit is toch het hele punt, het opleggen aan een ander waar het over moet gaan. Het gaat ook over mensen, het gaat over zoveel meer dan jouw genoemde kaders. Waarom mag het daar niet over gaan?
Wil ik nog even aan toevoegen dat DE wetenschap geen vaststaand "iets" is, er zijn zoveel zaken waar naar nog geen onderzoek gedaan word en die dus niet wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden. Maar dat wil niet zeggen dat het dan niet bestaat! En sommige wetenschappelijke studies veranderen naarmate er meer studies naar gedaan worden vanuit andere perspectieven.
En wbt de landbouw transitie..nee sorry, ik zie teveel verborgen agenda's om af te gaan op wat er door de EU is opgelegd dus ook in mijn ogen zeer discutabel.
Daisy: dat laatste stukje heb je mooi omschreven vind ik, elkaar in de waarde laten. Zo belangrijk!
ruitje schreef:Ik ben dus discussie 'moe' , ik kan uittekenen als bokker 1, 2, 3 en 4 ergens verschijnen dat het zo en zo gaat.
2 kanten op he. Het zijn altijd dezelfden die overal de migranten de schuld van geven en dezelfden die vegan worden als de oplossing zien voor alle problemen.
Misschien is dat het? Zijn de discussies te voorspelbaar als bepaalde bokkers meedoen?
Ik gooi ook maar wat op hoor
nps schreef:Over verschillende interpretaties gesproken - jij geeft nou typisch zo'n reactie die bij mij een enorme irritatie opwekt. Naast dat je nu effe 3 discussies dit topic in sleept (hoe betrouwbaar is de wetenschap met al dat voortschrijdend inzicht, "verborgen agenda's", landbouwtransitie) geef je een enorm waardeoordeel over wat iemand in zijn waarde laten is. Voor mij voelt dit enorm als "iedereen moet alles kunnen roepen wat hij wil, en je mag daar eigenlijk niks van vinden want dat is zielig voor die persoon". Dat maakt, vind ik, het discussieren echt niet beter. Aanvulling - dat houdt dus absoluut niet in dat jij anders moet reageren! Dit is meer om weer toe te lichten hoe wat voor de ene heel erg fijn is dat voor de ander totaal niet is en hoe verschillend dingen kunnen overkomen op mensen.
Inhoudelijk tegengas geven (en eerlijk is eerlijk - met wetenschappelijk onderbouwde argumenten gaat argumenteren nou eenmaal een stuk handiger dan met gevoelsmatige) staat níet gelijk aan iemand niet in zijn waarde laten. Ik kan een persoon heel tof vinden, enorm begripvol zijn voor zijn of haar situatie, maar de argumenten om bepaalde beslissingen te nemen écht heel stom. Dat maakt niet dat je die persoon niet in zijn of haar waarde laat, maar simpelweg dat het niet eens bent met hoe iemand daarin staat. Iemand in zijn of haar waarde laten staat niet gelijk aan alles maar accepteren wat iemand een topic inslingert.
Maar nog steeds, want dit gaat dan over topics op nieuws en actualiteit (en tot op zekere hoogte - hoe omgaan met een beetje populistisch gedachtengoed, "onpopulaire" meningen en complotdenken- en delen). Als ik daar kijk zijn de actuele topics allemaal honderden pagina's lang. Volgens mij wordt er dus vrij actief gediscussieerd door best een groep mensen. Op een forum vol natuurliefhebbers zijn boeren in de minderheid. Je kan niet afdwingen dat een discussie niet ongemakkelijk wordt voor degene met de onpopulaire mening.
Elisa2 schreef:Het is ook niet altijd makkelijk om goed te reageren, ik heb ook weleens verkeerd gereageerd vanuit irritatie. Ik denk dat de valkuil dan is: reageren vanuit emotie..terwijl het soms beter helpt om even wat afstand te nemen en goed na te denken over hoe iets het beste geformuleerd kan worden. Mensen op een goede manier prikkelen is een kunst an sich. En inderdaad, als je heel erg je best doet en er word dan vervelend op gereageerd kan het ook lastig zijn om uit dat circeltje te blijven.
nps schreef:[/quote]Elisa2 schreef:
Wil ik nog even aan toevoegen dat DE wetenschap geen vaststaand "iets" is, er zijn zoveel zaken waar naar nog geen onderzoek gedaan word en die dus niet wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden. Maar dat wil niet zeggen dat het dan niet bestaat! En sommige wetenschappelijke studies veranderen naarmate er meer studies naar gedaan worden vanuit andere perspectieven.
Over verschillende interpretaties gesproken - jij geeft nou typisch zo'n reactie die bij mij een enorme irritatie opwekt. Naast dat je nu effe 3 discussies dit topic in sleept (hoe betrouwbaar is de wetenschap met al dat voortschrijdend inzicht, "verborgen agenda's", landbouwtransitie) geef je een enorm waardeoordeel over wat iemand in zijn waarde laten is. Voor mij voelt dit enorm als "iedereen moet alles kunnen roepen wat hij wil, en je mag daar eigenlijk niks van vinden want dat is zielig voor die persoon". Dat maakt, vind ik, het discussieren echt niet beter. Aanvulling - dat houdt dus absoluut niet in dat jij anders moet reageren! Dit is meer om weer toe te lichten hoe wat voor de ene heel erg fijn is dat voor de ander totaal niet is en hoe verschillend dingen kunnen overkomen op mensen.
Maar dit is jouw invulling, ik zeg niet dat iedereen alles moet kunnen roepen wat hij/ zij wilt en de ander daar niks van mag vinden. Want nu vind jij er ook wat van, en ik vind dat niet zielig voor mij als persoon hoor. Dat mag jij namelijk vinden als je het gewoon op een nette manier verwoord.En door het zo te brengen kan ik ook kijken van: hej, verrek je hebt gelijk..ik doe dat inderdaad in 1 zin waarmee ik dus weer reageer op iemand met een andere mening die wel alles wat de EU zegt het belangrijkste vind.
Inhoudelijk tegengas geven (en eerlijk is eerlijk - met wetenschappelijk onderbouwde argumenten gaat argumenteren nou eenmaal een stuk handiger dan met gevoelsmatige) staat níet gelijk aan iemand niet in zijn waarde laten. Ik kan een persoon heel tof vinden, enorm begripvol zijn voor zijn of haar situatie, maar de argumenten om bepaalde beslissingen te nemen écht heel stom. Dat maakt niet dat je die persoon niet in zijn of haar waarde laat, maar simpelweg dat het niet eens bent met hoe iemand daarin staat. Iemand in zijn of haar waarde laten staat niet gelijk aan alles maar accepteren wat iemand een topic inslingert.
Volgens mij zegt wederom niemand dit, maar gaat het om de manier hoe zaken gebracht worden.
Maar nog steeds, want dit gaat dan over topics op nieuws en actualiteit (en tot op zekere hoogte - hoe omgaan met een beetje populistisch gedachtengoed, "onpopulaire" meningen en complotdenken- en delen). Als ik daar kijk zijn de actuele topics allemaal honderden pagina's lang. Volgens mij wordt er dus vrij actief gediscussieerd door best een groep mensen. Op een forum vol natuurliefhebbers zijn boeren in de minderheid. Je kan niet afdwingen dat een discussie niet ongemakkelijk wordt voor degene met de onpopulaire mening.
Hier over verschillen wij dan van mening, want als iedereen respectvol blijft dan kan degene met een minder populaire mening juist gaan nadenken of niet. Maar wat op Bokt vaak gebeurd is dat zo iemand volledig afgezeken wordt, en mensen er nog persoonlijk bij worden ook. En dan wil een ander, die zich al irriteerde aan die persoon soms om hele andere zaken er soms nog een plasje bovenop doen ook.
Elisa2 schreef:Maar dit is jouw invulling, ik zeg niet dat iedereen alles moet kunnen roepen wat hij/ zij wilt en de ander daar niks van mag vinden. Want nu vind jij er ook wat van, en ik vind dat niet zielig voor mij als persoon hoor. Dat mag jij namelijk vinden als je het gewoon op een nette manier verwoord. En door het zo te brengen kan ik ook kijken van: hej, verrek je hebt gelijk..ik doe dat inderdaad in 1 zin waarmee ik dus weer reageer op iemand met een andere mening die wel alles wat de EU zegt het belangrijkste vind.
Elisa2 schreef:Wil ik nog even aan toevoegen dat DE wetenschap geen vaststaand "iets" is, er zijn zoveel zaken waar naar nog geen onderzoek gedaan word en die dus niet wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden. Maar dat wil niet zeggen dat het dan niet bestaat! En sommige wetenschappelijke studies veranderen naarmate er meer studies naar gedaan worden vanuit andere perspectieven.
Elisa2 schreef:er zijn zoveel zaken waar naar nog geen onderzoek gedaan word
Elisa2 schreef:en die dus niet wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden.
Elisa2 schreef:Maar dat wil niet zeggen dat het dan niet bestaat!
Elisa2 schreef:En sommige wetenschappelijke studies veranderen naarmate er meer studies naar gedaan worden vanuit andere perspectieven.
Elisa2 schreef:Maar dit is jouw invulling, ik zeg niet dat iedereen alles moet kunnen roepen wat hij/ zij wilt en de ander daar niks van mag vinden. Want nu vind jij er ook wat van, en ik vind dat niet zielig voor mij als persoon hoor. Dat mag jij namelijk vinden als je het gewoon op een nette manier verwoord.En door het zo te brengen kan ik ook kijken van: hej, verrek je hebt gelijk..ik doe dat inderdaad in 1 zin waarmee ik dus weer reageer op iemand met een andere mening die wel alles wat de EU zegt het belangrijkste vind.
Elisa2 schreef:Hier over verschillen wij dan van mening, want als iedereen respectvol blijft dan kan degene met een minder populaire mening juist gaan nadenken of niet. Maar wat op Bokt vaak gebeurd is dat zo iemand volledig afgezeken wordt, en mensen er nog persoonlijk bij worden ook. En dan wil een ander, die zich al irriteerde aan die persoon soms om hele andere zaken er soms nog een plasje bovenop doen ook.
nps schreef:Daar is ie weer! Elisa2's persoonlijke waardeoordeel over wat respectvol is. En daar komt ie weer - worden mensen echt afgezeken of vinden ze dat ze worden afgezeken? Ik vind het laatste, jij het eerste. Is iets niet respectvol of vind jij het niet respectvol? Is iets genuanceerd of vind jij het genuanceerd? Niemand heeft gelijk, ik niet, jij niet. Tussen iemand verrot schelden en simpelweg niet eens zijn zit een heel grijs gebied wat je nooit kan vatten.
De dingen die je noemt zijn volgens mij prima opgelost. Wordt iemand persoonlijk? Tem het bericht. Wordt iemand gebashed? Tem de berichten, geef wat context mee bij je tem berichtje. Vind jij iets heel stom? Probeer te bedenken of jij de enige bent of de rest van de wereld het ook vind. Vind jij iets super onrespectvol? Haal diep adem, ga uit je emotie, en lees daarna nog een keertje of het echt zo aanvallend is of misschien toch stiekem best inhoudelijk. Ga niet lopen forceren dat de dingen lopen hoe jij ze graag zou zien (en ga daarbij al helemaal niet inhoudelijke reacties weren omdat ze misschien wel eens aanvallend kunnen worden geinterpreteerd door een handjevol mensen).
nps schreef:Daar is ie weer! Elisa2's persoonlijke waardeoordeel over wat respectvol is. En daar komt ie weer - worden mensen echt afgezeken of vinden ze dat ze worden afgezeken? Ik vind het laatste, jij het eerste. Is iets niet respectvol of vind jij het niet respectvol? Is iets genuanceerd of vind jij het genuanceerd? Niemand heeft gelijk, ik niet, jij niet. Tussen iemand verrot schelden en simpelweg niet eens zijn zit een heel grijs gebied wat je nooit kan vatten.
De dingen die je noemt zijn volgens mij prima opgelost. Wordt iemand persoonlijk? Tem het bericht.
<knip>
ruitje schreef:nps schreef:Daar is ie weer! Elisa2's persoonlijke waardeoordeel over wat respectvol is. En daar komt ie weer - worden mensen echt afgezeken of vinden ze dat ze worden afgezeken? Ik vind het laatste, jij het eerste. Is iets niet respectvol of vind jij het niet respectvol? Is iets genuanceerd of vind jij het genuanceerd? Niemand heeft gelijk, ik niet, jij niet. Tussen iemand verrot schelden en simpelweg niet eens zijn zit een heel grijs gebied wat je nooit kan vatten.
De dingen die je noemt zijn volgens mij prima opgelost. Wordt iemand persoonlijk? Tem het bericht. Wordt iemand gebashed? Tem de berichten, geef wat context mee bij je tem berichtje. Vind jij iets heel stom? Probeer te bedenken of jij de enige bent of de rest van de wereld het ook vind. Vind jij iets super onrespectvol? Haal diep adem, ga uit je emotie, en lees daarna nog een keertje of het echt zo aanvallend is of misschien toch stiekem best inhoudelijk. Ga niet lopen forceren dat de dingen lopen hoe jij ze graag zou zien (en ga daarbij al helemaal niet inhoudelijke reacties weren omdat ze misschien wel eens aanvallend kunnen worden geinterpreteerd door een handjevol mensen).
Volgens mij, maar misschien zie ik het verkeerd...
Moet je dit zien in de context van de topictitel: waarom is het rustiger op Bokt.
Een aantal mensen geven aan dat een deel van de discussie topics steeds vol lopen met mensen die niet echt meer open staan voor andere meningen. Ik vind het in dat soort topics niet nodig om te temmen. Maar ik weet toch al hoe een topic gaat lopen en reageer niet, of een paar pagina's niet en dan probeer ik weer in te voegen over een stuk waarvan ik denk: misschien kunnen we hier een boeiende discussie over voeren in het grijze gebied.
Als ik echter een hele grote groep zwart/wit denkers zie in een bepaald topic, dan denk ik: laat maar even.
En dat is dus waarom het rustiger kan zijn.
pien_2010 schreef:rien10 schreef:Dat laatste, medische vragen, doe ik ook nooit.
Dat geeft “gedoe” is mijn ervaring. Ik kan ‘t toch nooit zo gedetailleerd uitleggen als ‘t in werkelijkheid is, men kan hier niet mijn pony zien etc.
Dat gaf altijd al gedoe en heb ik nooit gedaan en zal ik ook nooit doen