Zwarte piet smiley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:51

pien_2010 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik heb hier ook alle Pinkeltjes staan. Mijn moeder las ze mij voor vroeger en ik heb ze mijn dochter ook voorgelezen. Is mij nooit echt opgevallen eigenlijk.

Dat is toch hetzelfde als de hut van oom Tom. Ik vond het vroeger een geweldig boek (net als pinkeltje) terwijl het nu natuurlijk gewoon om te kotsen is dat Tom, de slaaf gemaakte met zijn mooie royale hart zo voor zijn meester opkomt. Het is echt zo erg als je die dingen eenmaal leert zien, zo vanuit de witte mens geschreven .

Ga je nou serieus ook al afgeven op Oom Tom?
Het hele verhaal is absoluut niet verromantiseerd :n

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:54

Elin_ schreef:
Ailill schreef:
DP, is het nu echt nodig om steeds subtiel te blijven steken onder water?

Zo subtiel was ie toch niet. :D
Inderdaad. Precies netjes binnen de Bokt lijntjes :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:54

De hut van oom Tom, waarom ken ik die niet?
Pinkeltje werd ook nooit voorgelezen, waarom weet ik niet eigenlijk....

Nijntje wel, later Wipneus en Pim en toen ik zelf kon lezen heb ik die verslonden zo ongeveer.
Geen idee of daar ook dingen inzaten die nu fout zouden zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:00

Onali schreef:
Ga je nou serieus ook al afgeven op Oom Tom?
Het hele verhaal is absoluut niet verromantiseerd :n

https://www.vpro.nl/programmas/ovt/spee ... -tom~.html

Er zitten 2 kanten aan

Citaat:
De negerhut van oom Tom’ wordt in Amerika wel gezien als het boek dat een oorlog veroorzaakte, een oorlog die ervoor zorgde dat de slavernij werd afgeschaft. Maar tegelijkertijd kan het boek bij de zwarte gemeenschap in Amerika op weinig sympathie rekenen, vanwege de vaak stereotiepe en neerbuigende beschrijvingen van de zwarte hoofdrolspelers.

Dus ja positief en nee volstrekt niet positief

The_Cat

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:03

Mijn god... Kunnen we aub aanvaarden dat een boek uit 1852 niet dezelfde gedachtegang kan hebben als een boek anno 2021. Toen waren die boeken net wel progressief. Echt waar. Nu kan je het wel te ver gaan zoeken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:19

The_Cat schreef:
Mijn god... Kunnen we aub aanvaarden dat een boek uit 1852 niet dezelfde gedachtegang kan hebben als een boek anno 2021. Toen waren die boeken net wel progressief. Echt waar. Nu kan je het wel te ver gaan zoeken.

Het is juist heel erg interessant om te zien hoe er vanuit verschillende mensen tegen onderwerpen cq boeken wordt aangekeken en ook interessant hoe tegen zaken onder invloed van de tijd, anders wordt gekeken vanwege de andere tijd waarin we leven.

Dus met het aanvaarden heb IK totaal geen moeite. En er ligt we degelijk een overeenkomst met het pietje smiley en de hele pieten discussie.

Je kunt daar boos over worden zoals jij. Je kunt met allerlei verwijten aan komen. Ik vind het goed. Maar IK vind het interessant om te kijken, te lezen en te l eren wat allerlei mensen die zelf uit die groep voortkomen ervan vinden.
Ik vond het boek prachtig en jammer genoeg heb ik het nu niet meer. Maar ik denk dat ik het nu toch wel met andere ogen zou lezen. Dat maakt het boek dus absoluut niet slecht. Je moet het alleen (net als zwarte Piet) in de tijd plaatsen. Plaats je het in deze tijd→ dan kan zoiets dus NU niet meer geschreven worden. Dan kan zwarte Piet NU niet meer zwart zijn met pakje etc.

Kijk we kunnen doen of dit topic een raar wat maf topic is dat nergens over gaat. Maar IK zie dat anders. Het is eigenlijk een juweeltje van een topic en gaat vele male verder dan zomaar een smiley op Bokt. Die hele discussie er om heen die vind IK dus interessant. En zo kunnen we dus leren van elkaar. Is dat niet de bedoeling van Bokt. Dat het een plek is van uitwisseling over veel onderwerpen?
Missie van Bokt is dus geslaagd met dit topic. Er hebben nl mensen hele mooie inhoudelijke posts gepost, zowel de voor als de tegenstanders. En ik heb dingen langs zien komen (zoals prentje van Pietje met ketting om zijn voet :oo bv), die ik zelf nog niet langs had zien komen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:30

Ik gooi helemaal niet met verwijten. Maar je kan een geschreven woord niet verwijten dat het niet met zijn tijd mee gaat. Anno 1852 was de hut van oom Tom het zwarte pieten topic en nog erger van vandaag.

Ik begrijp wat je wil zeggen dat er een vergelijking is met de pietendiscussie, maar dat lijkt me net niet. Het boek, het verhaal is geschreven, het is gemaakt. Kan je weinig aan veranderen. Het enige wat je kan doen is er een kritische noot bij plaatsen, doorheen de jaren. De Pieten daarentegen, die kunnen wel evolueren, of verdwijnen. Net zoals die ooit random anno 1850 in Amsterdam tevoorschijn getoverd is.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:51

Niet per se de keuze die ik zou maken, maar ik snap dat Bokt voor deze oplossing is gegaan. Naar mijn mening netjes opgelost. +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:08

Klopt the Cat, dat verschil is zeker aanwezig. Boek is statisch en kun je in de tijd plaatsen en dat is het dan. Piet kan wel veranderen. De overeenkomst is dat zowel bij het boek als zwarte Piet vroeger niemand nadacht laat staan kritiek op had of negativiteit aan ging hangen. De tijden zijn veranderd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 19:09

DuoPenotti schreef:
was niet als steken bedoeld, ook niet als subtiel, maar eerder flauw en toch ook luchtig bedoeld.
Want ja dat wel, vind dit hele gebeuren enorm flauw.... maar dat is zoals het blijkbaar tegenwoordig moet....
Zegt mij idd heel wat, dat over een bruin pietje zonder rode lippen en oorringen....

Moet je zien welke volwassene zich het hardst opnaait over een smiley die betrekking heeft op een kinderfeest. En maar persoonlijk hakken op anderen omdat je niet tegen verandering kan. Zonde van je dagbesteding.

Ik denk dat dit topic beter dicht kan voordat het nog weer uitmond in een discussie met nare toontjes van bepaalde bokkers.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:45

Ik geloof dat jij mijn berichtjes een stuk serieuzer opvat dan dat ik ze bedoel :)

Maar de toon was wel al gezet in de OP.
En die heb ik niet geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:46

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:
was niet als steken bedoeld, ook niet als subtiel, maar eerder flauw en toch ook luchtig bedoeld.
Want ja dat wel, vind dit hele gebeuren enorm flauw.... maar dat is zoals het blijkbaar tegenwoordig moet....
Zegt mij idd heel wat, dat over een bruin pietje zonder rode lippen en oorringen....

Moet je zien welke volwassene zich het hardst opnaait over een smiley die betrekking heeft op een kinderfeest. En maar persoonlijk hakken op anderen omdat je niet tegen verandering kan. Zonde van je dagbesteding.

Ik denk dat dit topic beter dicht kan voordat het nog weer uitmond in een discussie met nare toontjes van bepaalde bokkers.

Niet met een vinger wijzen als je zelf geen haar beter bent zeg. Jouw posts bevatten ook de nodige venijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 19:46

Ja welke toon dan? Je maakt er maar wel mooi van wat je zelf uitkomt. Ik vind jouw toon vele malen veroordelender en naarder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:48

Wat je vind mag je houden :D

Maar je eigen berichtjes zijn zo liefjes ook niet.

En er is al veel veranderd maar nooit is het genoeg. Geef ze 1 vinger. Ja dat stoort me.
Nu dus ook geen pietjes meer... Nooit genoeg
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-11-21 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 19:50

Je had het over mijn openingspost, dat die heel naar was. Wat echt complete onzin is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:54

He zeurpieten, nou effies ophouden hoor.
Anders gooi ik er een aubergine in.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:54

Waar heb ik het woord naar gebruikt?
Ik zei dat de toon is gezet in de OP.
En ja die mening heb ik.

Ik heb niet woke, het maakt me niet uit, maar.... Ondertussen ben je alles van bovenstaande. En die het niet met je eens zijn bespring je zo wat.
Maar nee je maakt je er niet druk om. Dat doen andere _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:55

Suzanne F. schreef:

Hmmm lekker... *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:59

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:

Hmmm lekker... *D

Snap niet waarom ze dat als symbool gekozen hebben voor dergelijk lichaamsdeel, papperige dingen :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:00

Had je liever een komkommer gehad of...in deze tijd een wortel?
Kom deel je geheimen...

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:53

DuoPenotti schreef:
Had je liever een komkommer gehad of...in deze tijd een wortel?
Kom deel je geheimen...

Doe met dit weer maar een augurkje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:02

De banketstaaf niet te vergeten natuurlijk ...is al een mooi secuur woord van bokt die nu in deze wel even toepasselijk is *D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:06

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:11

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:18

Ik denk niet dat die Poll nu zoveel veranderd is als je zo her en der leest.

En dat witte pietje is deze _O-
DuoPenotti schreef:
Dat is een goed plan. :D
Voor mij is de zeurpiet overigens wel wit, want die doen veel meer overdreven betreft bannen van de al enorm aangepaste zwarte piet :j