Shadow0 schreef:Eelmo schreef:Dus eigenlijk: wiens verantwoordelijkheid is het om uitspraken te fact-checken? En hoe wil Bokt daar mee omgaan en eventueel op moddereren?
Ik zou denken: in eerste instantie is dat iets wat de deelnemers aan het topic doen. En er hoeft ook niet preventief alles gefactcheckt te worden.
Maar
- als een bepaalde duidelijk weerlegde leugen/misinfo steeds herhaald wordt, is inhoudelijk modden op die informatie volgens mij aan de orde
- als iemand steeds weer andere leugens / misinfo van flutbronnen aanhaalt kunnen de mods wat mij betreft de gebruiker daarop aangesproken worden
- als er evidente leugens worden aangehaald waarvan bv in het landelijke nieuws allang bekend is dat het een hoax/leugen/oplichting/rel/fake news is, dan kan er gewoon op gemod worden. Ik zou hier bv denken aan pizzagate-achtige dingen. Als die nu nog langskomen: gewoon weg. Dat hoeven gebruikers niet inhoudelijk te gaan weerleggen of te factchecken.
(Het grappige is dat mensen uit bovenstaande waarschijnlijk de discussie over 'wat zijn flutbronnen' willen voeren. Terwijl de inschatting volgens mij vooral gaat om het 'steeds'. Het is daarvoor helemaal niet nodig om van iedere bron exact te kunnen bepalen hoe perfect die is, het gaat om het patroon van de gebruiker. Daarbij speelt bv ook mee hoe iemand een bron aanhaalt: of het gewoon linkdumps zijn en zoek zelf maar uit, of dat iemand bronnen of visies ook introduceert zodat andere deelnemers dat op waarde kunnen schatten.)
Dat het bij herhaaldelijke berichten ‘pas’ gebeurt vind ik een goeie. Probleem is dat mods dan wel moeten gaan factchecken en daar kan best wat tijd in zitten. Hoe zou je dat voor je zien Shadow? Ben je dan niet te afhankelijk van de mening van de mod (stel die mod is fvd- of trump-aanhanger)?