Sneller intreden bij bekendere bokkers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:52

ingedebruijn schreef:
Dus eigenlijk moeten we er genoegen mee nemen dat er gekeken gaat worden naar de toekomst maar er geen verklaring komt voor verschillen in topics op dit moment?

Er wordt zeker ook gekeken naar de lopende topics, niet alleen naar de toekomst.
Maar wat we in elk geval niet gaan doen is elk topic, elke post en elke gebruiker hier specifiek bespreken. De ITP-mods hebben zelf ook al aangegeven dat ze naar de topics gaan kijken en gaan proberen om nog meer op 1 lijn te komen.
Het mag in elk geval nooit zo zijn dat gebruikers de mods voor elke aktie (of niet-aktie) op FZ 'op het matje' roepen en dat ze voor elke modhandeling verantwoording af moeten leggen aan andere gebruikers. Wel gaan de we grote lijnen zeker nog eens doornemen, zoals ik hierboven ook al uitgelegd heb :)

Snorlex, dat is zeker een goede toevoeging en ik zag dat dit ook al door de mods opgepikt is. Bedankt voor je tip :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:10

Snorlex schreef:
ingedebruijn schreef:
Dus eigenlijk moeten we er genoegen mee nemen dat er gekeken gaat worden naar de toekomst maar er geen verklaring komt voor verschillen in topics op dit moment?

Dat heeft denk ik te maken met wat Urielle postte. Van "BB"-ers kun je vaak het verloop van een topic voorspellen.
Gevolg -> ze zijn er eerder bij dan "andere" topics. En die "andere" topics sluimeren door.
Vandaar mijn tip om vooral te letten op snellopende topics (vaak discussies of de oeh/ah-topics).
Ongeacht welke gebruiker het topic heeft gestart, worden dergelijke topics dan meer in de gaten gehouden.

Maar dan krijg je ook situaties dat topics snel lopen maar wel netjes, eerder op slot gaan dan topics met weinig maar wel hele nare berichten.

Oscar
Forumcoördinator

Re: Sneller intreden bij bekendere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:18

'k Denk dat dat laatste ook voor een deel bij jullie in de hand ligt. Als een topic een naar verloop heeft (drukbezocht of niet) dan zijn TEM's altijd meer dan welkom en daarmee draag je ook je steentje bij, iets wat altijd op prijs gesteld wordt :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:19

Tsja, in het laatste geval moet een oplettende bokker de TEM-knop gebruiken :Y)
Hoewel, mijn ervaring is dat in het geval van "nare" berichten bokkers al snel over elkaar heen vallen om iets te posten.
Lijkt mij dat er dan een "pïek" te zien is in dat topic.

Als topics snel lopen doch netjes is er natuurlijk geen slotje nodig.
Een richtlijn daarin zal bijvoorbeeld moeten worden opgesteld aan de hand van herhaling, eventueel de manier van reageren daarop door TS, en het ontstaan van "zijweg-discussies".
Echter zullen dan eerst opmerkingen worden geplaatst en op langere termijn een slotje.
Niet direct en zeer snel een slotje zoals gebeurde in "het" topic :Y)
Ik noem maar wat

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:30

In dat laatste heb je zeker gelijk, dat is hier gelukkig ook al door de mods uitgelegd waarom dat gebeurd is, en het is gelukkig ook weer hersteld.
Normaal gesproken wordt er inderdaad eerst een groene modopmerking geplaatst en evt. worden personen nog persoonlijk aangesproken. Soms gaat een topic echter zo snel, of zijn er op dat moment geen mods online, dat er even een 'noodgreep' toegepast moet worden. In zo'n geval komt het dan weleens voor dat er een tijdelijk slotje voor overleg geplaatst wordt zodat er overlegd kan worden, een topic evt. opgeschoond kan worden (als dat nodig is) en evt. ook mensen aangesproken kunnen worden. Een soort van grote schoonmaak dus :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:35

Ik weet niet hoe anderen dit zien, maar ik zou het ook wel prettig vinden dat het er niet meer altijd terug gekeken wordt op eerdere reacties. Zo heb ik meermalen meegemaakt dat een discussie even heftig werd en ook niet even netjes, maar daarna weer heel fijn werd. Toch komt er dan, heerlijk als mosterd na de maaltijd, een groene balk met de vraag of het alsjeblieft netjes kan... Dan vraag ik me af, lees je wel wat er gezegd wordt voor je reageert?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:49

Ik snap wel wat je bedoelt. Timing is zo ongeveer alles en ook meteen iets wat heel erg lastig is, omdat je als mod maar net op het exacte moment ergens moet zijn. Soms lukt dat, vaak ook net niet omdat internet nu eenmaal 24 uur per dag door gaat en je niet altijd online bent, of juist precies in dat topic zit.
Omdat je als mod ook niet weet hoe zo'n topic zich verder ontwikkelt (het kan zijn dat het op een nette manier doorgaat, maar het kan ook zijn dat het terugvalt in wat eerder gebeurde), komt zo'n modopmerking dan al snel over als mosterd na de maaltijd.
Wat ik zelf toen ik nog een groene jas aan had regelmatig deed, was dan wel benoemen wat er gebeurd was, maar ook dat ik zag dat het er op dat moment wel netjes aan toe ging.
Zou dat meer begrip kweken, denk je? :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:19

Jazeker. Maar benoemen wat er gebeurd was heeft weinig zin, want dat weten de betreffende users al... En als er dan zo'n moderatoropmerking komt juist op het moment dat er niks (meer) aan de hand is, sja :'). Misschien een onterechte klacht, hoor, maar ik vind het zo knullig staan :).

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:49

'k Snap het :j
Het is ook altijd wat wikken en wegen, je weet nooit op welke voet zo'n topic verder gaat. Maar je opmerking staat genoteerd, dank je wel daarvoor! :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:53

maar je kan altijd nog weer ingrijpen toch, mocht het toch weer de verkeerde kant op gaan? dan kun je altijd nog benoemen.
jongens, het ging iets minder, maar daarna ging het goed. en nu draait het toch weer de verkeerde kant op. Jammer, maar daarom hebben we nu deze beslissing moeten nemen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:15

Maar dat maakt ook meteen dat dat pas de eerste keer is dat er een moderator zichtbaar is in het topic.

Ergens moeten we een keer iets zeggen, en als we dat pas/al doen na 10 negatieve reacties (bij de tweede keer dat het de verkeerde kant op gaat), dan zal er al snel aangegeven worden dat er te snel is ingegrepen. Door al aan te geven dat we zien dat het niet lekker ging, maar dat het daarna weer wel goed gaat, is voor gebruikers ook duidelijk waarom er, als het mis gaat, al wel weer sneller een moderator in het topic zichtbaar is. Dat maakt dat een topic daardoor misschien wel open kan blijven, en het geheel niet helemaal de verkeerde kant op wegzakt.

Die balans is heel moeilijk. Van de ene kant willen we zo snel mogelijk bijsturen om een topic in stand te houden, van de andere kant willen wij als team niet op alle slakken zout leggen en gebruikers de kans geven om zelf een topic weer op de rit te krijgen. Als we dan echter net een uur te laat in het topic komen, is het kwaad vaak al geschied en wordt er al op de persoon in plaats van op de bal gespeeld. Dat maakt dat we dan vaak weer harder moeten optreden (zoals persoonlijk aanspreken van die gebruiker), wat ook niet op prijs gesteld wordt.

Alles valt een staat met balans. En die zijn we doorlopend aan het zoeken. In veel gevallen hebben we die balans imo goed te pakken, en soms gaat het mis. Dat is geen ramp, wel een leermoment.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:18

Maar waarom moet er altijd iets gezegd worden? Users zien zelf ook wel wanneer het verkeerd gaat en wanneer er door een mod ingegrepen wordt die daarbij terug refereert naar het moment waar het al eerder mis leek te gaan, kan ik me niet voorstellen dat daar moeilijk over wordt gedaan.

Het is niet verkeerd dingen ook een beetje op zijn beloop te laten, waarom moet er gereageerd worden als het er wat heftiger aan toe gaat? Is toch nergens voor nodig? Als het echt de spuigaten uit loopt, ja. Grijp graag in. Maar een wat heftigere discussie kan zichzelf prima reguleren over het algemeen en zet juist bemoeienis terwijl het goed gaat geen zoden aan de dijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:27

Het zou geweldig zijn als zelfregulatie in alle gevallen zou werken :j

Helaas zien we regelmatig dat dit niet zo is, en topics binnen een uur compleet ontsporen. Dat maakt dat we wel moeten ingrijpen. We hebben op Bokt een aantal regels, en die regels zijn er niet voor niets. Ze zorgen ervoor dat het forum voor iedereen (of in ieder geval de overgrote meerderheid) een plek is waar ze veilig over problemen (en leuke dingen) op paardengebied kunnen praten zonder persoonlijk te worden aangevallen op de gemaakte keuzes. Door tijdig ons gezicht te laten zien voorkomen we vaak dat persoonlijk aanspreken nodig is, en dat is wel een streven.

Het zou echt geweldig zijn als we er als moderatorteam alleen maar topics verplaatsen, titels veranderen en foto's toevoegen. Helaas is dat geen werkelijkheid en blijkt ook het aanspreken van gebruikers soms echt nodig te zijn voor een leefbaar forum.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:42

Nou, dan doe je het zo :). Ik geef slechts aan wat ik knullig vind overkomen. En dat is dus je gezicht laten zien als de storm al is gaan liggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:57

Dat is altijd een afweging natuurlijk. In veel gevallen zien jullie ons als moderatorteam ook niet in zo'n topic. In andere gevallen kiezen we ervoor dat wel te doen. Waarom het een, of het ander heeft vaak te maken met de aard van het topic. In sommige topics (vooral langlopende) is er veel zelfregulering en kunnen we onzichtbaar blijven. In andere topics verwachten we dat het weer mis gaat, en kiezen we ervoor om wel zichtbaar te zijn.

Kan me goed voorstellen dat dat er heel knullig uit ziet als er vervolgens niets negatiefs meer komt. Dan was het op zo'n moment wellicht een verkeerde inschatting vanuit ons als moderators.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:08

Ik denk dat bokkers die temmen ook een beetje resultaat van hun tem willen zien in een modopmerking. Anders krijg je weer opmerkingen dat er niets mee gedaan wordt.....

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:16

Vaak word er ook door meerdere Bokkers geTeMd op 1 bericht en/of zijn we nog in overleg. Dan word alles wat hier uitkomt verwerkt in de modopmerking als deze er komt. Sowieso word wel elke TeM door een mod beantwoord.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:25

Mijn 2 TEMs helaas niet Haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:29

Ik tem nooit, dus ik zou het niet weten. Oh well, never mind :).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:09

Als ik het topic lees met de titel: "Opgelicht, wat nu?", dan lijkt het er wat mij betreft toch op dat Orwell gelijk had: all animals are equal, but some animals are more equal than other animals: 15 pagina's van oneindig gepreek richting TS met elke keer dezelfde argumenten, gevolgd door de vaststelling dat TS 'het verhaal wel verzonnen zal hebben'. TS is 15 jaar oud en geen Bekende Bokker, het topic is vanmiddag al geTEMd en toen gebeurde er helemaal......niks......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:13

Je weet dat we officieel maar plm. een uur per dag hoeven incalculeren? Die tem is nog niet bekeken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:42

De mods hebben zelfs 7 dagen om een tem af te handelen. Op het moment dat je denkt dat een topic echt uit de hand gaat lopen en ingrijpen dringend is, kun je het beste een mod van dat forum pb-en of even kijken welke mods online zijn en die een pb sturen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:45

Dat is echt idioot lang _O-. Wat voor nut heeft temmen dan nog. Na zeven dagen heeft het toch totaal geen zin meer :')?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:53

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:54

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat maakt het dat je op die forums besluit dat het wel kan en op bepaalde forumonderdelen weer niet? Ik zou zeggen dat dat een regel is die voor ieder deel geldt of voor geen deel.