Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Re: Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:27

Pak je dan niet de verkeerde aan? Ik bedoel als ik als gewone bokker een partijtje oorbellen wil verkopen, of mijn paard dan heb ik niet echt zin om daar voor te betalen zegmaar :j

Dus als het puur voor reclame is, ben ik het met je eens, die kleine vergoeding, maar hoe ga je dat voor mekaar krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:33

CoronaLime schreef:
Pak je dan niet de verkeerde aan? Ik bedoel als ik als gewone bokker een partijtje oorbellen wil verkopen, of mijn paard dan heb ik niet echt zin om daar voor te betalen zegmaar :j

Dus als het puur voor reclame is, ben ik het met je eens, die kleine vergoeding, maar hoe ga je dat voor mekaar krijgen?

Ik doelde met de vergoeding alleen op nieuwe leden. Dus dat wanneer die gelijk een advertentie willen plaatsen(en dus bijna lid worden voor die advertentie) Om hun een vergoeding te laten betalen. Leden die al langer op bokt zitten. Het voor hun gratis houden.
Sowieso omdat het denk ik vaak de nieuwe leden zijn die fouten maken tijdens het plaatsen(denk aan verkeerde rubriek en niet volledige informatie). En om de mensen die bokt enkel willen gebruiken voor (gratis)reclame doel einde, Om die ook wat meer "buiten" te houden.

Geen idee of dit technisch gezien mogelijk is.. En ik begreep dat bokt de EA gratis wilde houden.. Maar toch lijkt mij dit niet eens zo'n gek idee..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:45

Nini_roosje, eigenlijk is dat best een geniaal idee.
Want het zijn inderdaad meestal niet zo' n actieve gebruikers die het meeste fouten maken.

Misschien een minimum van 100 berichten en een minimaal lidmaatschap van 2 maanden introduceren voor je iets op EA kan doen? Dat doet ook gelijk iets aan de frauduleuze SA op EA!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:52

foxy80 schreef:
Nini_roosje, eigenlijk is dat best een geniaal idee.
Want het zijn inderdaad meestal niet zo' n actieve gebruikers die het meeste fouten maken.

Misschien een minimum van 100 berichten en een minimaal lidmaatschap van 2 maanden introduceren voor je iets op EA kan doen? Dat doet ook gelijk iets aan de frauduleuze SA op EA!

Aan zoiets zat ik idd te denken. En dan voor mensen die bokt wel willen gebruiken als snel verkoop/reclame middel, Die een betaalde advertentie laten zetten. Dan kan dat geld weer goed gestopt worden in servers en verbeteringen op de EA.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:12

Anoniem schreef:
Aan zoiets zat ik idd te denken. En dan voor mensen die bokt wel willen gebruiken als snel verkoop/reclame middel, Die een betaalde advertentie laten zetten. Dan kan dat geld weer goed gestopt worden in servers en verbeteringen op de EA.

En dan blijven veel bokkers met webshops weg want dan krijg je het marktplaats principe. Dus alle leuke aanbiedingen van webshopbokkers zijn dan niet meer te vinden voor bokkers terwijl er grof gebruik gemaakt word van alle leuke speciale bokt aanbiedingen. Je krijgt dan hetzelfde als met marktplaats, dat is ook niet meer wat het vroeger was sinds je moet betalen. Wij komen eigenlijk zeden op marktplaats want het loont zich niet meer. Nu hebben bokkers van "ons" webshopbokkers altijd leuke kortingen en aanbiedingen en als we moeten betalen dan gebeurt dat waarschijnlijk niet meer. Dat maakt bokt dan toch juist minder interessant voor elke bokker of niet?
Het maakt dus in mijn ogen niet eens uit of je een puur commercieel account aanmaakt want daar profiteren de bokkers van. Zulke accounts vervuilen bokt ook niet met andere dingen want verder reageren ze nergens op dus de Mods hebben geen extra werk van deze mensen.
Laatst bijgewerkt door cavaletti op 01-03-11 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:13

Dan moet commercieel daar wel van uitgesloten worden.

Mijn inziens gewoon een bijdrage voor commercieel (maar dan ook advertenties van derden daar weer toestaan :j)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:18

cavaletti schreef:
Anoniem schreef:

En dan blijven veel bokkers met webshops weg want dan krijg je het marktplaats principe. Dus alle leuke aanbiedingen van webshopbokkers zijn dan niet meer te vinden voor bokkers terwijl er grof gebruik gemaakt word van alle leuke speciale bokt aanbiedingen. Je krijgt dan hetzelfde als met marktplaats, dat is ook niet meer wat het vroeger was sinds je moet betalen. Wij komen eigenlijk zeden op marktplaats want het loont zich niet meer. Nu hebben bokkers van "ons" webshopbokkers altijd leuke kortingen en aanbiedingen en als we moeten betalen dan gebeurt dat waarschijnlijk niet meer. Dat maakt bokt dan toch juist minder interessant voor elke bokker of niet?
Het maakt dus in mijn ogen niet eens uit of je een puur commercieel account aanmaakt want daar profiteren de bokkers van. Zulke accounts vervuilen bokt ook niet met andere dingen want verder reageren ze nergens op dus de Mods hebben geen extra werk van deze mensen.

Maar het gaat erom moet je bokt willen laten functioneren al gratis reclame middel.. Jullie verdienen aan bokt, bokt niet aan jullie. Vandaar dat ik een kleine bijdrage (zelf denk ik dan aan max. 5 euro) en niet de prijzen van marktplaats, opzich geen gek idee zou vinden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:21

Cavaletti, mi zullen dat geen monsterlijke bedragen zijn. Ik ben als commerciële gebruiker best wel bereid te betalen voor iets waar ik in geloof en waar wel deftig klienteel op afkomt.

Langs de andere kant, het klopt wel wat je zegt: de commerciële gebruikers gedragen zich wel heel netjes, dus eigenlijk zouden wij gaan betalen voor de fouten van een ander.

Kan er dan niet puur voor EA:GZ en EA:TK een regel ingevoerd worden van minimaal 2 maanden lid en minimaal 100 nuttige posts? Net daar vind je de onvolledige advertenties, de fout geplaatste topics, de onnodige posts, relletjes, niet lezen van de advertentie etc.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:25

Anoniem schreef:
Maar het gaat erom moet je bokt willen laten functioneren al gratis reclame middel.. Jullie verdienen aan bokt, bokt niet aan jullie. Vandaar dat ik een kleine bijdrage (zelf denk ik dan aan max. 5 euro) en niet de prijzen van marktplaats, opzich geen gek idee zou vinden.

Wij verdienen aan bokt en jullie krijgen vaak spotgoedkope aanbiedingen speciaal voor bokkers.

De reden (en dan ga ik van mezelf uit) dat commerciele bokkers vaak niet reageren/meepraten in topics is omdat het erg gevaarlijk is om als webshop je mening te geven. In het begin praatte ik in veel topics mee maar een eigen mening hebben/geven op bokt is de laatste tijd toch al erg "gevaarlijk" en als winkel eigenaar dubbel zo gevaarlijk. Je kunt het je niet veroorloven om te reageren met je mening waardoor je de ene helft van bokt misschien tegen de schenen aan schopt want dat kost je klanten. Dus ik denk dat daarom veel commerciele bokkers zich afzijdig houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:27

foxy80 schreef:
Cavaletti, mi zullen dat geen monsterlijke bedragen zijn. Ik ben als commerciële gebruiker best wel bereid te betalen voor iets waar ik in geloof en waar wel deftig klienteel op afkomt.

Langs de andere kant, het klopt wel wat je zegt: de commerciële gebruikers gedragen zich wel heel netjes, dus eigenlijk zouden wij gaan betalen voor de fouten van een ander.

Kan er dan niet puur voor EA:GZ en EA:TK een regel ingevoerd worden van minimaal 2 maanden lid en minimaal 100 nuttige posts? Net daar vind je de onvolledige advertenties, de fout geplaatste topics, de onnodige posts, relletjes, niet lezen van de advertentie etc.

Daar houd je commercieele gebruikers ook mee weg. Vandaar ook dat mijn idee zou zijn, om nieuwe leden te laten betalen. En zodra ze aan de eisen voldoen (dus bijv 2 maanden lid en 100 posts) dan pas gratis te maken. Dan kunnen mensen die bokt willen gebruiken als verkoopmiddel gewoon hun paard verkopen. En zullen zij beter opletten waar ze hun advertentie zetten. En kunnen gebruikers met commerciele doel einde ook bokt gebruiken. En wanneer zij hebben "bewezen" bokt ook als forum te willen gebruiken, het dan gratis te maken.

Edit: Na het lezen van cavaletti's reactie, snap ik ook jou tegen stand(als zijnde winkel eigenaar) Zou het dan een idee zijn, Dat je bij aanmelding op bokt je de mogelijkheid kan kopen om gelijk gebruik te maken van de commercieel. En je dan dus vrij bent om topic's te maken. En je dus niet aan de eisen moet voldoen. Zodat je idd ook niemand tegen je kan krijgen.. En dat er wanneer je die mogelijkheid niet koopt, je moet betalen voor een losse advertentie of je aan de eisen moet voldoen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-11 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:28

foxy80 schreef:

Ik denk dat het einde dan zoek is. Kijk naar marktplaats, al dat opboksen tegen elkaar door van die top advertenties ofzo te plaatsen. Elke klik kost geld. En elke keer verzint marktplaats weer wat nieuws om commerciele mensen tegen elkaar uit te spelen want dan kun je weer een ruimte kopen om bovenaan te blijven met je advertentie. Nee mijn idee is het niet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:32

Cavaletti, ik heb 1 keer wat gekocht op MP en ben opgelicht, dus ik bekijk MP zelfs niet meer. Is dat qua kosten zoals ebay? Daar heb ik ook wat over gelezen en dat is ook niet bepaald cheapcheap.

Nini, commerciële gebruikers mogen niet adverteren op EA:TK dus dat wegjagen snap ik dan niet. En voor die ene niet-bokker die dan toch haar ene paard verkoopt, die zal niet zo snel te vinden zijn hier, net die mensen gaan eerder naar kapaza, mp of andere sites.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:35

cavaletti schreef:
De reden (en dan ga ik van mezelf uit) dat commerciele bokkers vaak niet reageren/meepraten in topics is omdat het erg gevaarlijk is om als webshop je mening te geven. In het begin praatte ik in veel topics mee maar een eigen mening hebben/geven op bokt is de laatste tijd toch al erg "gevaarlijk" en als winkel eigenaar dubbel zo gevaarlijk. Je kunt het je niet veroorloven om te reageren met je mening waardoor je de ene helft van bokt misschien tegen de schenen aan schopt want dat kost je klanten. Dus ik denk dat daarom veel commerciele bokkers zich afzijdig houden.

Cavaletti, ik heb hier weinig last van, maar je MENING moet je voor je houden, je kan alleen objectieve info geven. Ik let goed op wat ik post, vooral qua taalgebruik en zinsconstructie, maar ik wil ook aanwezig en zichtbaar zijn dus ik beperk me niet tot het hokje van commercieel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:36

foxy80 schreef:
Cavaletti, ik heb 1 keer wat gekocht op MP en ben opgelicht, dus ik bekijk MP zelfs niet meer. Is dat qua kosten zoals ebay? Daar heb ik ook wat over gelezen en dat is ook niet bepaald cheapcheap.

Nini, commerciële gebruikers mogen niet adverteren op EA:TK dus dat wegjagen snap ik dan niet. En voor die ene niet-bokker die dan toch haar ene paard verkoopt, die zal niet zo snel te vinden zijn hier, net die mensen gaan eerder naar kapaza, mp of andere sites.

Je hebt gelijk, had niet goed gelezen :o

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:37

foxy80 schreef:
cavaletti schreef:

Cavaletti, ik heb hier weinig last van, maar je MENING moet je voor je houden, je kan alleen objectieve info geven. Ik let goed op wat ik post, vooral qua taalgebruik en zinsconstructie, maar ik wil ook aanwezig en zichtbaar zijn dus ik beperk me niet tot het hokje van commercieel.

Ja precies dat doe ik dus ook. Gewoon neutrale onderwerpen en goed opletten wat we zeggen. (eigenlijk best wel sneu hahahah) want soms komt er een topic/onderwerp voorbij en zit ik op het puntje van mijn stoel.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:29

Beste mods, ik ben zeer benieuwd of het mogelijk is om volgende info te geven aan het einde van maart
aantal pageviews in EA in januari, februari en maart.
Als ik nu op EA kijk zie ik volgens mij het aantal views al zakken...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:34

foxy80 schreef:
Beste mods, ik ben zeer benieuwd of het mogelijk is om volgende info te geven aan het einde van maart
aantal pageviews in EA in januari, februari en maart.
Als ik nu op EA kijk zie ik volgens mij het aantal views al zakken...

Ik zie het bij mijn eigen topics ook. De views zijn echt een heel stuk minder.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:06

De statistieken houden we hier ook redelijk goed in de gaten, het kan namelijk twee kanten op met EA door de wijziging. Eerste optie is dat EA meer gebruikt gaat worden doordat adverteerders geen reacties meer krijgen van mensen die reageren puur voor het reageren. We krijgen regelmatig klachten over mensen die om vraagprijzen en foto's vragen zonder daadwerkelijk interesse te hebben. Ook de reacties met "Ja, leuk aangeboden maar bij de ruitersportzaak in Tietjerkstradeel is dit nu in de aanbieding voor 5 euro minder" en "Dat merk had de buurvrouw van onze groentenboer ook en bij haar verkleurde het in de was op 40 graden" worden niet altijd op prijs gesteld :) Verder worden adverteerders op dit moment bedwongen om te zorgen dat hun advertentie volledig is, als ze dat niet doen krijgen ze of tig keer dezelfde vraag via PB of ze krijgen gewoon minder reacties.

De keerzijde van het hele verhaal is dat de 'community' factor inderdaad naar beneden gaat met het nieuwe systeem, dat is iets dat wij ook jammer vinden maar behalve het nieuwe EA hebben we daar nog geen goede alternatieve oplossing voor. Ander nadeel is dat bieden nu wat minder direct is geworden, de adverteerder zal zelf de biedingen moeten verzamelen en in het topic moeten zetten. In de praktijk gebeurde dit overigens ook al voor een deel.

Maar goed. De statistieken. Eerst het aantal advertenties in de afgelopen tijd. Het systeem is op 16 februari aangepast halverwege de dag:

Code

+--------------+-------+------------------------------------------+
| day          | total | bar                                      |
| 20110205 Sat |   194 | ****************************             |
| 20110206 Sun |   258 | *************************************    |
| 20110207 Mon |   236 | **********************************       |
| 20110208 Tue |   258 | *************************************    |
| 20110209 Wed |   277 | **************************************** |
| 20110210 Thu |   231 | *********************************        |
| 20110211 Fri |   240 | **********************************       |
| 20110212 Sat |   220 | *******************************          |
| 20110213 Sun |   234 | *********************************        |
| 20110214 Mon |   253 | ************************************     |
| 20110215 Tue |   219 | *******************************          |
| 20110216 Wed |   231 | *********************************        |
| 20110217 Thu |   218 | *******************************          |
| 20110218 Fri |   190 | ***************************              |
| 20110219 Sat |   222 | ********************************         |
| 20110220 Sun |   249 | ************************************     |
| 20110221 Mon |   271 | ***************************************  |
| 20110222 Tue |   246 | ***********************************      |
| 20110223 Wed |   217 | *******************************          |
| 20110224 Thu |   236 | **********************************       |
| 20110225 Fri |   200 | *****************************            |
| 20110226 Sat |   198 | ****************************             |
| 20110227 Sun |   282 | **************************************** |
| 20110228 Mon |   263 | **************************************   |
| 20110301 Tue |   237 | **********************************       |

En het aantal keer dat de topics bekeken zijn:

Afbeelding
(linkeras en blauwe lijn = aantal bezoeken per dag, rechteras en oranje lijn = aantal pagina's dat bekeken is per dag)

Als je daar heel goed kijkt dan zie je dat het aantal views een paar procent minder is geworden maar dat is te verwachten aangezien mensen die reageren dezelfde advertentie meerdere keren bekijken, dat is nu niet meer nodig maar voor het wel/niet verkopen maakt dat geen verschil. Al met al dus geen spannende wijzigingen op het cijfer vlak.

Nogmaals; we snappen heel goed dat dit een behoorlijk ingrijpende wijziging is die op het eerste oog en zeker voor de eindgebruiker weinig voordelen heeft maar voor een heel groot deel is dit gewoon een kwestie van wennen. Vrijwel alles dat 'vroeger' kon kan nu nog steeds (en in een aantal gevallen zelfs beter) maar idd, het is wel heel anders. Voor ons in ieder geval een wijze les, een les die ook zeker bruikbaar is bij het bouwen van EA 2.0.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:17

"de adverteerder zal zelf de biedingen moeten verzamelen en in het topic moeten zetten"

bart, Kan er een controle hierop komen, want de adverteerder moet zelf de biedingen in het topic zetten, maar wie zegt dat die eerlijk is? Hij kan evengoed het bod van iemand verhogen zodat de prijs omhoog gaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:21

dat kon voorheen ook al, dan werd er ook gewoon "via pb bod van 20 euro" neergezet

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:27

Als er gewoon netjes wordt gemeld dat BartVB 40 euro geboden heeft dan kan BartVB zelf controleren of hij dat ook inderdaad heeft gedaan :) Maar idd, misbruik sluit je nooit helemaal uit maar wat dat betreft veranderd er weinig, we blijven daar wel bovenop zitten voor zover mogelijk.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:40

Jammer dat er geen statistiek mogelijk is van aantallen succesvolle verkopen via Bokt vóór en na de wijziging. Normaal gesproken verkocht ik mijn items bijna altijd via Bokt als ze bijv. ook op MP stonden. Nu heb ik laatst de proef op de som genomen en artikelen hier én op MP gezet: advertentie hier is 467 keer bekeken (echt veel), maar niet één reactie (zelfs geen vragen) via Bokt en uiteindelijk bijna alles via MP verkocht. Ik denk dat iedereen dus nog wel plaatst en kijkt, maar hoe vaak is het succesvol?? Ik kijk ook nog wel advertenties in, maar je stuurt gewoon minder stel een PB dan dat je een - vrijblijvende - vraag stelt in een topic of een bod doet, waarbij je kunt zien wat er verder geboden wordt. Nu zie je toch bij de meeste topics érg weinig reacties, wat zou moeten betekenen dat er kennelijk ook erg weinig geboden wordt (of de TS plaatst die niet meer bij de advertentie, dat kan ook).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:41

Ik mis in die grafiek nog een lijntje PB's en een lijntje verkopen.
Vraag het de adverteerders eens of dat gestegen, gelijk gebleven of gedaald is. :\

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:41

Ik vind het vervelend om, als je meerdere vragen aan bokkers hebt gesteld, het juiste topic er weer bij te zoeken. Bovendien hadden veel bokkers bovenaan de advertentie gezet dat ze liever geen vragen via pb kregen dus ik verbaas me er over dat deze verandering gekomen is. Een wereldramp het niet, maar het is in ieder geval voor mij minder aantrekkelijk geworden om een nieuwe advertentie te plaatsen of iets te kopen.
Als je ziet hoe veel topic's van een aantal dagen oud er nog open staan zonder reactie dat er iets verkocht is dan denk ik dat het aantal verkopen zeker gedaald is.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:45

holly schreef:
Ik mis in die grafiek nog een lijntje PB's en een lijntje verkopen.
Vraag het de adverteerders eens of dat gestegen, gelijk gebleven of gedaald is. :\

Dat is ook waar ik benieuw naar ben. Ik heb bijv. net even gekeken bij 'alles voor ruiters': het merendeel heeft 0 reacties, het hoogste wat ik tegenkom (maar heel zelden) is 4. Dat kan m.i. niet in veel verkopen resulteren en dan is het wel leuk dat er geplaatst en bekeken wordt, maar dan heeft EA wel zijn oorspronkelijke functie verloren helaas...