Barmat schreef:Zeker! Ik kan het nooit nalaten te zeggen wat mij is overkomen en dan te opperen een cap te dragen. Maar zegt iemand dan alsnog "Bedankt, maar ik doe het niet" dan moet die persoon dat zelf weten. Zijn hoofd, zijn leven. Je kunt de wereld niet redden al zou je het willen.
Ik vind het ook stom als iemand zonder pak op een motor stapt en ook met 30 graden zit ik ingepakt in een leren pak op de motor te zweten, terwijl er naast me iemand in tshirt en korte broek op een harley zit. Nou, als DIE onderuit gaat op de snelweg met 120 km/uur..... Maar goed, ik kan mensen niet dwingen zo'n pak aan te trekken, ook al vind ik het superstom om het niet aan te trekken!
En dat is precies zo met het opzetten van een cap. Het liefste zou ik mensen mee willen slepen naar een epilepsiekliniek en ze willen confronteren met hoe een aanval er uit ziet, wat ik soms meemaak, wat anderen meemaken, zichzelf onderplassend, spugend, op de grond liggen stuiptrekken en schuimend en al... je wilt schockeren enkel en alleen maar om.... tja... maar dan besef je dat je verkeerd bezig bent en dat shockeren niet de juiste weg isMensen moeten het uit zichzélf willen!
Ben het helemaal met je eens....gelukkig heb ik zelf nog nooit een dusdanige val van een paard gemaakt dat dit blijvend letsel met xzich mee bracht.
Maar 2 vriendinnen van mij wel...allebei maandenlang moet revalideren en 1tje kan nog steeds niet paardijden (is inmiddels 10 jr geleden). Schroeven/pinnen en platen in hun hoofden en nog steeds iedere dag met de concequenties leven van dat ene ritje zonder cap.
Voor beide ongevallen reed ik al met helm, maar heel soms steggelde ik wel eens bij warm weer...dan vond ik dat ding echt niet pretig zitten.
Maar na deze 2 ervaringen van heel dichtbij te hebben meegemaakt, waarvan 1tje voor mijn neus...heb ik een duurdere helm gekocht die super ventileert en ook bij warm weer goed te dragen is.
Iedereen moet zelf weten of deze een helm/cap draagt tijdens het rijden, maar ik hoop dat niemand ooit in de situatie komt waarbij navertellen haast onmogelijk (1 vriendin heeft weken in coma gelegen) is of misschien helemaal niet meer mogelijk is.