Is het ban-systeem wel objectief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 22:40

Neonlight schreef:
Ik zal nog maar een keer uitleggen hoe een bemiddelingszaak verloopt in het algemeen.

Een bokker (bokker xxx) meldt bij een EA-mod dat een zaak niet naar tevredenheid afgehandeld is. De mod vraagt het verhaal aan bokker xxx, vraagt om welk topic het gaat, of het artikel via pakketdienst verstuurd is, en nog wat informatie om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen.
Daarna stuurt een mod een pb naar de andere partij (bokker yyy), waarin vermeldt wordt dat ze het bericht hebben gekregen dat de transactie met bokker xxx niet goed is verlopen en er wordt gevraagd naar de kant van het verhaal van bokker yyy.
Daarna bemiddeld een moderator tussen de beide partijen, en maakt afspraken, daarbij gaat de communicatie via de moderator. Als een betreffende bokker herhaaldelijk verzuimd terug te communiceren, of zich niet aan de de gemaakte afspraken met de moderator houdt, komen er ultimatums, en daarin wordt ook verteld dat er een BOT volgt wanneer men zich niet aan de afspraak met de moderator houdt of niet reageert op de communicatie.
In de meeste gevallen houden beide partijen zich aan de afspraak die ze met de moderator maken en wordt de zaak naar tevredenheid opgelost, in enkele gevallen volgt er na herhaaldelijk verzoeken inderdaad een BOT.

Vind ik op zich redelijk klinken. Maar ik vraag mij af, kunnen jullie zien wanneer een bokker de pb's geopend heeft? Mij overkomt het ook dat ik dagen niet op bokt zit. Zou ik dan opeens geband kunnen zijn omdat ik de pb's niet beantwoord had? ( omdat ik ze uberhaupt nog niet had kunnen lezen ) ... Ik bedoel hier wel pb's ivm ernstige zaken :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:41

Karl66 schreef:
Slimmerik, ik denk dat het dan vooral verkeerd begrepen is. Mensen krijgen een BOT wegens het niet nakomen van afspraken, dat kan niet reageren zijn, maar vooral niet doen wat er is afgesproken, ontwijkende antwoorden blijven geven, aldoor om dezelfde informatie blijven vragen etc. etc.

Alleen kunnen wij er niet specifiek op ingaan wat er allemaal precies met BK gespeeld heeft.

Okee, hoop alleen dat jullie, mede door dit topic nog eens goed af willen wegen of deze ban wel nodig is en bij erkenning dat het niet nodig was geweest, ook de moed op kunnen brengen om dit toe te geven.

Mijn vertrouwen geef ik hierbij.....

laverite

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 22:44

Ik hoop dat ook, Slimmerik.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:44

laverite schreef:
Vind ik op zich redelijk klinken. Maar ik vraag mij af, kunnen jullie zien wanneer een bokker de pb's geopend heeft? Mij overkomt het ook dat ik dagen niet op bokt zit. Zou ik dan opeens geband kunnen zijn omdat ik de pb's niet beantwoord had? ( omdat ik ze uberhaupt nog niet had kunnen lezen ) ... Ik bedoel hier wel pb's ivm ernstige zaken :)

Dàt systeem is dus niet waterdicht. Zo gauw je nl 1 bericht uit je inbox leest, krijgt degene (de anderen die je een pb sturen) nl het idee dat zijn/haar pb gelezen is. Het gaat nl van de map uit naar de map verzonden...... (en wordt dus opgevat als gelezen)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:46

Laverite, je kan niet zien of iemand een specifieke PB gelezen heeft. Je kan wel zien of iemand in zijn of haar inbox geweest is. Op het moment dat je in je inbox bent geweest, dan heb je in ieder geval gezien dat je een PB van een mod hebt gekregen. Dan krijg je ook nog een paar keer een herinnering, dus het argument het niet gezien is, gaat niet op.

Slimmerik, het verhaal in dit topic klopt niet, op basis van wat er hier verteld is, zou ze ook echt geen BOT hebben gekregen. Het verhaal is echt anders en op basis van de communicatie die wij wel met haar gehad hebben, heeft ze de BOT gekregen. Het heeft dus ook niet zoveel zin om op basis van dit topic de BOT te gaan heroverwegen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:47

slimmerik schreef:
Okee, hoop alleen dat jullie, mede door dit topic nog eens goed af willen wegen of deze ban wel nodig is en bij erkenning dat het niet nodig was geweest, ook de moed op kunnen brengen om dit toe te geven.

Mijn vertrouwen geef ik hierbij.....

Hier sluit ik me bij aan.

Verder hoop ik persoonlijk ook dat jullie toch eens nadenken over een andere manier van straffen met betrekking tot dit soort zaken in het algemeen. Persoonlijk blijf ik een permanente ban zien als uiterste noodmiddel voor hele zware vergrijpen en vind dat de BOT's op bokt wel erg veel en snel worden uitgedeeld.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:50

Karl66 schreef:
Slimmerik, het verhaal in dit topic klopt niet, op basis van wat er hier verteld is, zou ze ook echt geen BOT hebben gekregen. Het verhaal is echt anders en op basis van de communicatie die wij wel met haar gehad hebben, heeft ze de BOT gekregen. Het heeft dus ook niet zoveel zin om op basis van dit topic de BOT te gaan heroverwegen.

Tòch vraag ik dat wel te doen. Als ik het goed begrepen heb, wordt de teugel nu opgestuurd. Meiske is 16 jaar..... wrijf eens over jullie hart zou ik zeggen. Maar dat is ook het laatste wat ik zeg over dit specifieke geval....

*gaat groenenmap nog eens aan onderzoek onderwerpen* :D

Trouwens nogmaals complimenten aan de "groenen" voor de blijvende communicatie in dit topic :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:52

Dat klopt slimmerik, het is niet helemaal waterdicht. Maar we gaan er wel van uit dat de gebruiker een pb van een mod ziet en deze dan ook zal lezen. In het geval van een bemiddelingszaak geven we ook enkele dagen de tijd. Wanneer een gebruiker ondertussen volop bokt gaan we er ook van uit dat de pb ook daadwerkelijk gelezen is.
Op dat moment weet een bokker ook dat er een bemiddelingszaak speelt en er dus ook pb's van moderators zullen komen.
Op EA staat ook prima uitgelegd wat de gevolgen kunnen zijn als je de afspraken niet nakomt. Desbetreffende bokker neemt dan zelf het risico door de pb's te negeren en niet te lezen.

***Jullie gaan wel heel hard in dit topic, weer een boel berichten ertussendoor***

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:54

slimmerik schreef:
Karl66 schreef:

Tòch vraag ik dat wel te doen. Als ik het goed begrepen heb, wordt de teugel nu opgestuurd. Meiske is 16 jaar..... wrijf eens over jullie hart zou ik zeggen. Maar dat is ook het laatste wat ik zeg over dit specifieke geval....

*gaat groenenmap nog eens aan onderzoek onderwerpen* :D

Trouwens nogmaals complimenten aan de "groenen" voor de blijvende communicatie in dit topic :j

Hier ga ik helemaal in mee!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:56

Met de vorige post heb ik het overigens over de laatste pb waarin ook de laatste kans gegeven wordt en verteld wordt dat er een BOT komt, wanneer er op een pb doorgaans niet gereageerd wordt komen er inderdaad herinneringspb's. Voordat die laatste pb eruit gaat zijn er al een heleboel herinneringspb's uitgegaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:59

Iemand die een BOT wegens een EA-transactie krijgt, die heeft volop kansen (dan praat je dus over een periode van meerdere weken) gekregen om de transactie netjes af te handelen en is minimaal twee keer gewaarschuwd dat niet afhandelen een BOT tot gevolg heeft. Als je dan toch niet de moeite neemt om het af te handelen, dan krijg je uiteindelijk een BOT. Dit geldt dus ook voor BK, ze heeft voldoende kansen gehad om het af te handelen, zonder een BOT te krijgen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:01

Deze opstelling siert je niet Karl..... Ik had graag de bereidwilligheid voor nogmaals overleg binnenkamers gezien. Maar dat zit er dus niet in.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:03

ik denk echt dat er wat betreft boterkoekje écht érgens een fout is gemaakt, dat er ergens een miscommunicatie is geweest. Want ik kén boterkoekje zo is zij écht niet :n

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:05

Ik had inderdaad na een topic van bijna 25 pagina's toch wel gehoopt dat het in ieder geval nog een keer overlegt had kunnen worden....want Boterkoekje ken ik ook al een tijd en ik geloof NOOIT dat dit haar bedoeling is geweest. Jammer dat er niet nog een keer goed naar gekeken kan worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:05

Maar ze is nu toch bezig het af te handelen? Dus waarom wordt ze dan al geband?

Het laatste pbtje kon ze overigens al niet meer lezen, of er iig niet meer op reageren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:06

lezen ook niet, ze heeft gemailt ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:08

Ik denk dat de fase waarin de mods nog iets kunnen doen, zonder aanziens des persoons, wel voorbij is. De bal ligt nu denk ik bij Boterkoekje: zij kan bezwaar indienen bij de BC.

Het kan goed zijn dat het niet haar bedoeling is geweest zich zo op te stellen, maar ze heeft (niet) gedaan wat ze (niet) heeft gedaan. Is ze daar niet zelf verantwoordelijk voor?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:11

slimmerik : bereidwilligheid is er ook vaak niet
ze trekken 1 lijn en daar klampen ze aan vast.

ik vind Libella ruitersport een goed voorbeeld hier , dat er met 2 maten gemeten word en nu betreft het beide EA

ondertussen is de discussie dus vele pagina's verder maar zonder enige oplossingen
want het blijft zoals het is......krom dus...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:12

Ik zie met deze opstelling van het team, al onze inbreng als "waardeloos" geclassificeerd |( ;(

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:13

:o? Je laatste stukje snap ik even niet Prrrr. (Sorry, stageweek achter de rug, beetje moe)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:13

Op een gegeven moment heeft iemand echt genoeg kansen gehad en als je die allemaal niet gegrepen hebt, dan houdt het gewoon op.

Ik heb het al een aantal keren gezegd, een BOT voor een EA-transactie krijg je niet zomaar, die krijg je alleen maar als je hebt laten zien dat je niet bereid bent om een transactie op een normale manier af te handelen. Als je pas na de BOT tot inkeer komt, dan ben je gewoon te laat en had je één van die eerdere kansen moeten grijpen.

Edit: Slimmerik, het heeft weinig met jullie mening als waardeloos te kwalificeren te maken. het heeft er gewoon mee te maken dat het werkelijke verhaal anders is dan hier verteld wordt en dat op basis van dat werkelijke verhaal die BOT is uitgedeeld. Het gaat niet om een kleinigheidje dat per ongeluk vergeten is en dat snel opgelost wordt, daar zou ze geen BOT voor hebben gekregen. Het verhaal is gewoon anders en er is maar één persoon verantwoordelijk voor haar eigen daden en dat is in dit geval BK en die zal dus ook de consequenties daarvan moeten dragen.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 28-08-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op slimmerik bijgevoegd

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:16

Maar heeft zij geen adres dan gekregen tijdens jullie PB's ed.?
Aangezien ze die nodig had.

De BOT had ze al voordat ze het laatste PBtje kon lezen..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:16

Karl66 schreef:
Laverite, je kan niet zien of iemand een specifieke PB gelezen heeft. Je kan wel zien of iemand in zijn of haar inbox geweest is. Op het moment dat je in je inbox bent geweest, dan heb je in ieder geval gezien dat je een PB van een mod hebt gekregen. Dan krijg je ook nog een paar keer een herinnering, dus het argument het niet gezien is, gaat niet op.

Een paar keer een herinnering? Dit begrijp ik niet. Ik begrijp nu wel waarom ik binnen een paar minuten van bokt gegooid werd zonder de pb van de mod gelezen te hebben.
Als ik mijn mailbox open dan begin ik bij de oudste berichten, of er nu een mod of prins Willem-Alexander in het rijtje staat. Dus dat argument dat jullie er dan vanuit gaan dat de pb gelezen is slaat kant nog wal.
Als ik een pb naar iemand stuur dan kan ik ook zien of die geopend is of niet, de mod die die pb gestuurd heeft moet dat ook in de gaten kunnen houden, of gaan de ban-pb's als warme broodjes over de toonbank?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:18

Beetje moe, dat ken ik. Ik bedoel daarmee dat de situatie waarin boterkoekje nu verkeert imho haar eigen verantwoordelijkheid is. Als je dat afzet tegen de openingsvraag van het topic, is het bansysteem objectief, dan wordt nu door de gebruikers gevraagd om in dit specifieke geval een uitzondering te maken, omdat nou net deze bokker dit nooit bedoeld kan hebben. En juist dat werkt weer willekeur in de hand.

Ik denk dat het systeem objectief is. Wat ik uit de onderbouwde feedback meeneem is dat a) de sanctie te zwaar wordt gevonden en dat b) een extra beroepmogelijkheid bij zou dragen aan een evenwichtiger beslissing.
Vat ik dat zo goed samen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:20

Ikima, we hebben het hier over de pb-wisseling bij een bemiddelingszaak. Dit zijn zaken die doorgaans enkele weken tot enkele maanden lopen.