Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juffertje

Re: Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:16

Nou idd, maar mooi geweest voor vanavond

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 23:59

Toch maar een subforumpje op FZ dan? Knipoog Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:03

Moderatoropmerking:
Als mods kunnen en willen we niet in het openbaar op specifieke situaties ingaan. Als we dat zouden willen doen dan zouden we alle informatie die tot een beslissing geleid heeft openbaar moeten maken, om dat het anders voor de bokkers niet duidelijk zou zijn waarom voor dat specifieke bericht of die specifieke situatie voor een OW is gekozen. Het enige wat daar mee gecreëerd wordt is een schandpaaleffect, dat is denk ik niet het doel van dit topic en het is zeker niet het doel van ons als moderatorteam.

Heb je een probleem met een beslissing, neem dan via PB of mail contact op met het team, we zijn namelijk altijd bereid om onze beslissing achter de schermen toe te lichten aan de persoon waar die beslissing over is genomen.

Heb je een probleem met een mod, neem dan contact op met een hoofdmod of het beheer. Maar kom dan wel met een concreet verhaal, opmerkingen als "een mod is partijdig" of "die mod trekt zijn of haar vriendjes voor" daar kunnen ze weinig mee. Als je dat vindt, dan heb je vast ook voorbeelden. Stuur die mee en dan wordt daar echt serieus naar gekeken en als het nodig is actie op ondernomen.

Wat betreft de opmerkingen dat er met twee maten gemeten wordt, het doel van ons als team is nooit om mensen een OW of een ban aan te smeren. Ons doel is een Bokt wat voor alle paardenliefhebbers een leuke plek om te vertoeven is. Dat is de meetlat waar alle beslissingen langs gelegd worden, dat betekent dat er altijd naar voorgeschiedenis, de omstandigheden etc gekeken wordt en dat hele verhaal eromheen betekent dat twee situaties die op elkaar lijken toch verschillend beoordeeld kunnen worden.

Het heeft hier dus geen zin om op individuele gevallen in te gaan en het is de bedoeling om weer ontopic verder te gaan over wat er in het algemeen veranderd kan worden om Bokt die plek te laten zijn waar alle paardenliefhebbers het naar hun zin kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:41

Tieneke schreef:
Mijn mening is wel gebaseerd op feiten die ik heb gezien achter de schermen. En ik denk toch dat ik meer objectief kan zijn over het functioneren van het team dan iemand die daar nooit bijgeweest is. Het is trouwens mijn mening Knipoog Niet "jullie", ik spreek nl voor mezelf en voor mijn eigen mening, niet voor anderen. En een modactie is een modactie, of ik nu bevriend ben met die mod of niet. Zelfs bevriende mods wijzen elkaar op dingen die beter hadden kunnen gedaan worden Lachen Dat is de kracht van een team.

Als een HK-mod in een HK-topic zit, zal een andere HK-mod in dat topic modden. En moest het voorkomen dat er zo geen HK-mods kunnen modden in een bepaald topic, zal een andere mod dat op zich nemen.

Faye, een verschillend banbeleid kan ook zijn voordelen hebben Lachen En eigenlijk, als gebruikers volgens de regels zouden posten en geen ruzie zouden uitvechten op Bokt, zou er helemaal geen banbeleid moeten zijn Lachen En het gebeurt wel dat als een situatie echt te moeilijk wordt en gewoon meer tijd in beslag neemt dan dat het waard is, dat er dan eens goed bekeken wordt hoe het verder moet.

EDIT: en als er al eens afgeweken wordt van het gewone beleid, is dat doordat de situatie eigenlijk gewoon meer tijd in beslag neemt dan dat het waard is en dan is het gewoon genoeg geweest. En dat gebeurt zelden.

Dat is niet wat ik bedoel. Voor een kleine groep gebruikers gelden andere regels. Een paar kunnen na een ban in het verleden bij twee OW's exit. Vreselijk kinderachtig, zeker als dat al heel lang geleden is.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:19

faye schreef:
Tieneke schreef:
Mijn mening is wel gebaseerd op feiten die ik heb gezien achter de schermen. En ik denk toch dat ik meer objectief kan zijn over het functioneren van het team dan iemand die daar nooit bijgeweest is. Het is trouwens mijn mening Knipoog Niet "jullie", ik spreek nl voor mezelf en voor mijn eigen mening, niet voor anderen. En een modactie is een modactie, of ik nu bevriend ben met die mod of niet. Zelfs bevriende mods wijzen elkaar op dingen die beter hadden kunnen gedaan worden Lachen Dat is de kracht van een team.

EDIT: en als er al eens afgeweken wordt van het gewone beleid, is dat doordat de situatie eigenlijk gewoon meer tijd in beslag neemt dan dat het waard is en dan is het gewoon genoeg geweest. En dat gebeurt zelden. ???

Dat is niet wat ik bedoel. Voor een kleine groep gebruikers gelden andere regels. Een paar kunnen na een ban in het verleden bij twee OW's exit. Vreselijk kinderachtig, zeker als dat al heel lang geleden is.

Zeker kinderachtig Vork

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:51

Citaat:
Voor een kleine groep gebruikers gelden andere regels. Een paar kunnen na een ban in het verleden bij twee OW's exit. Vreselijk kinderachtig, zeker als dat al heel lang geleden is.

Is dat niet gewoonweg speculeren en roepen dat er met twee maten gemeten wordt op basis van een vermoeden? Knipoog

Overigens blijven misstappen in het verleden logischerwijs van invloed op het heden. Maar dat is buiten bokt toch ook? Als je ooit een misstap hebt begaan, telt dat wel degelijk mee in de keus van een nieuwe straf (klinkt mij logisch). Bij iemand die wordt veroordeeld voor diefstal geld dat ook gewoon. De evt. veroordeling blijft eeuwig op het strafblad staan. Zet je weer een misstap, worden wel degelijk de aantekeningen op het strafblad meegenomen in de veroordeling.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:19

Bienotje schreef:
Is dat niet gewoonweg speculeren en roepen dat er met twee maten gemeten wordt op basis van een vermoeden? Knipoog

Overigens blijven misstappen in het verleden logischerwijs van invloed op het heden. Maar dat is buiten bokt toch ook? Als je ooit een misstap hebt begaan, telt dat wel degelijk mee in de keus van een nieuwe straf (klinkt mij logisch). Bij iemand die wordt veroordeeld voor diefstal geld dat ook gewoon. De evt. veroordeling blijft eeuwig op het strafblad staan. Zet je weer een misstap, worden wel degelijk de aantekeningen op het strafblad meegenomen in de veroordeling.

Nee Bienotje, absoluut niet speculeren, dat laat ik aan anderen over Tong uitsteken

En wb je straffen, je kan tegenwoordig iemand half dood slaan en dan wacht er een taakstraf op je. Moet je wel 180 uur troep uit de berm halen. Een veroordeling op bokt is harder hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:23

Bienotje schreef:
Citaat:
Voor een kleine groep gebruikers gelden andere regels. Een paar kunnen na een ban in het verleden bij twee OW's exit. Vreselijk kinderachtig, zeker als dat al heel lang geleden is.

Geen vermoeden hoor, zeker weten. Er is een klein groepje waarvoor andere regels gelden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:41

Dit blijft een welles-nietes verhaal, dus misschien terug naar de kern van de zaak?

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:50

faye schreef:
Geen vermoeden hoor, zeker weten. Er is een klein groepje waarvoor andere regels gelden.

Onlangs liep er een topic op HAW van Youngster, daar zijn zeker 4 -5 (misschien wel 6) pagina's gevuld met one-line-reacties en niemand die er iets van zei.

Imo is dat meten met twee maten

Tieneke je had gisteren de vraag aan mij gesteld waarom ik alles hier neerzette en met welk doel?
Ik heb dat uitgelegd.

Ik heb een vraag aan jou, hij is niet naar bedoeld hoor, maar waarom ben je niet gewoon mod gebleven als het allemaal zo netjes, deugdelijk en volgens de regeltjes gaat?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:51

Dat zijn mijn zaken en die van het team Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:57

Tieneke schreef:
Dit blijft een welles-nietes verhaal, dus misschien terug naar de kern van de zaak?

Een welles nietes verhaal? Dat je die regel voor een paar gebruikers hanteert is kinderachtig, maar het vervolgens ontkennen door een (ex)teamlid slaat alles!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:02

Sja, ik vind het kinderachtiger dat een goedlopend topic helemaal door dit wordt ingenomen Lachen Dat is niet de bedoeling van de TS geweest en het is ook gewoon off topic. En ik ga niets bevestigen wat imo niet klopt, dan zou ik imo liegen Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:12

Moderatoropmerking:
Faye: als je wilt kan je dat met mij opnemen per pb. Voor de rest is er in dit topic al meerdere keren gewaarschuwd om _on topic_ te blijven. Zie ook de opmerking van Karl hierboven.

Juffertje: over die zaak loopt een ander topic op FZ, daar kun je je mening geven.

Ik vind dit zonde: de topicstarter heeft een valide vraag en wil daar een discussie over, laat het daar dan ook over gaan in plaats van over individuele problemen, oude koeien en oud zeer.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:42

Het idee van Jiehaaa om een soort van meediscussieertopic op FZ te openen voor de gebruikers vind ik op zich niet zo verkeerd. Ik heb dat idee een paar dagen laten bezinken en er over nagedacht, maar ik ben er toch van overtuigd dat dat niet naar wens gaat uitpakken vanwege de redenen die Bienotje zo duidelijk uiteen heeft gezet. Er zijn 81.753 leden in werkelijk alle soorten en maten, van wie lang niet iedereen even geschikt of welwillend is om mee te denken over bepaalde zaken. Niemand is verplicht mee te denken zoals dat bij de mods en mids wel is, en hoewel er maar een klein groepje van alle leden echt actief mee zal discussiëren uiteindelijk, zal dat geen goede afspiegeling zijn van de 'gemiddelde' Bokker.

Er is maar een relatief klein groepje werkelijk geïnteresseerd in het beleid, kijk maar naar wie er regelmatig op FZ posten, en verder zul je voornamelijk de mensen zien die het op dat moment ergens helemaal niet mee eens zijn, en die dat vaak baseren op onvolledige gegevens. Simpelweg omdat niet alles open en bloot hier neergezet kan worden. Bokkers die het beleid of de beslissingen prima vinden of die het niet zoveel uitmaakt en/of zelden tegen een OW aanlopen zul je niet vaak in een dergelijk topic zien. Als iemand erg populair is zullen er veel mensen opstaan ter verdediging van iemand dan wanneer iemand nog vrij nieuw is of in een kleine groep post. Mensen zullen ongetwijfeld het gevoel hebben niet gehoord te worden wanneer een beslissing tegen hun wens in genomen wordt, 'simpelweg omdat niet alles open en bloot hier neergezet kan worden' en ze dus niet alle feiten kennen. Dat leidt tot grote frustratie, waarmee de kloof tussen deze groep Bokkers en de moderators of bemiddelaars eerder nog groter wordt dan kleiner.

Daarbij heb je dan nog het groepsgevoel. Het is mensen eigen hun vrienden te verdedigen, daarbij worden nog wel eens wat feiten en details over het hoofd gezien en wil men zich nog wel eens mee laten sleuren. Dat zou bij bijvoorbeeld de moderators, die tenslotte ook mensen zijn, ook kunnen gebeuren. Om dat te voorkomen en om duidelijkheid te scheppen naar de gebruikers toe is er een behoorlijke waslijst aan regels. Met name de mods moeten aan tig zaken voldoen voor ze een sanctie mogen geven. Daarom duren beslissingen vaak wat langer, maar daarom is het ook niet wenselijk het team té groot te maken. Het is dan veel moeilijker alle neuzen dezelfde kant op te houden en om nog alles bij te houden wat de collega doet. Dat probleem hebben wij soms al met een paar bemiddelaars, laat staan met een groep van ca. 40/45 mods.

Ik kan me wel heel goed voorstellen dat Bokkers zich soms heel machteloos voelen, maar ik denk dat dat niet altijd voorkomen kan worden. Meestal willen de mods best wat meer uitleg geven als je hen PBt, maar ook dan zullen ze niet alle info kunnen geven.

Nog even om wat onduidelijkheid uit de lucht te halen: in uitzonderlijke gevallen kúnnen moderators er voor kiezen meteen tot een Ban voor Onbepaalde Tijd over te gaan, maar dat gebeurt zelden en alleen in heel specifieke gevallen. Als mensen na een jaar geband te zijn via de bemiddelaars een verzoek doen om terugkeer en dat wordt goedgekeurd, dan zetten we er altijd in de mail bij dat de eerstvolgende OW binnen een x periode een nieuw BOT oplevert, daarna gelden weer gewoon de OW-regels zoals die voor ieder ander gelden. Die x-termijn gaat officieel vastgelegd worden, maar bedraagt meestal een half jaar. Als je je een half jaar weet te gedragen lukt dat daarna doorgaans ook wel Ja .

Let wel: dit is in de plaats gekomen voor de toenmalige Permanente Ban. Toen was er dus in principe sowieso geen mogelijkheid terug te keren, nu hebben mensen de kans om na een jaar toch weer terug te komen. Natuurlijk kán je verzoek alsnog afgewezen worden, daar is het ook een Ban voor Onbepaalde Tijd voor, maar als er in de tussentijd geen gekke dingen zijn gebeurd wordt het verzoek gewoon toegewezen. Een BOT wordt overigens pas uitgedeeld na 6 OW's zoals in de regels te lezen is, tenzij je echt veel te ver over de schreef bent gegaan. Zoiets komt dus niet zomaar uit de lucht ploppen, daar is heel wat aan vooraf gegaan Lachen .

Ik heb geen idee aan wie jij refereert, Faye, en van wanneer dat dateert, maar de regels zoals ik ze hierboven geef worden al een behoorlijke tijd zo uitgevoerd. Als daar een uitzondering op gemaakt is of zou zijn dan is daar een goede reden voor. *Edit* Ik zie dat Eline je al uitnodigt haar te PB-en Ja , het duurde even voor ik deze post af had *LOL* .

Verder kwam ik nog iets tegen over mensen die in echt heel lief zijn, en dat het 'dus' nooit waar kan zijn waar ze van 'beschuldigd' worden (woorden in die strekking iig Knipoog ). Dat is nu juist het lüllige: mensen zijn in het echt vaak totaal anders dan op Bokt. Ik ken een hele hoop Bokkers. Sommigen vind ik hier hartstikke aardig, maar als ik ze in het echt tegen kom denk ik 'ehm...'. Nog veel vaker mag ik iemand in het echt hartstikke graag, maar vind ik dat die persoon op Bokt veel te ver gaat of veel te cru reageert, wat zo iemand in het echt nooit zou doen. *Edit, stukje vergeten* Wij kunnen helaas alleen maar afgaan op de geschreven tekst die we onder ogen krijgen, we kunnen onmogelijk persoonlijk kennis maken met alle 81.000 Bokkers om er precies achter te komen wat er nu eigenlijk in hen om gaat. Dat is in het gewone leven al zo moeilijk, laat staan op een internetforum.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:24

Ik wil wel even kwijt dat ook ik weleens denk "Ojee, een OW!" want je wilt niet weten wat voor gevloek en gescheld er weleens in mijn mailbox verschijnt verschenen na het uitdelen van een OW, sturende pb of modmededeling Bloos

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:33

Ja Odetteke, en?

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:37

Eline schreef:
Juffertje: over die zaak loopt een ander topic op FZ, daar kun je je mening geven.

Linkje?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:45

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:43

Ooh ach Eline, ik was in de veronderstelling dat er een topic liep over mijn o zo lelijke penny-dinnetjes die alles doen wat God verboden heeft.

Die van Youngster boeit me niet zo. Het gaat erom dat er 5 pagina's niet ingegrepen wordt.

Kunnen we niet een jaarvergadering inlassen ofzo?
Ergens in het midden van het land. Kan iedereen zijn tevredenheid of ontevredenheid uiten.
Ik zorg voor body-guards Knipoog

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:26

Juffertje schreef:
faye schreef:

Onlangs liep er een topic op HAW van Youngster, daar zijn zeker 4 -5 (misschien wel 6) pagina's gevuld met one-line-reacties en niemand die er iets van zei.

Dat bedoel ik nou... Vork

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:28

Daar gaat dit topic niet over.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:32

Juffertje schreef:
Ooh ach Eline, ik was in de veronderstelling dat er een topic liep over mijn o zo lelijke penny-dinnetjes die alles doen wat God verboden heeft.

Die van Youngster boeit me niet zo. Het gaat erom dat er 5 pagina's niet ingegrepen wordt.

Kunnen we niet een jaarvergadering inlassen ofzo?
Ergens in het midden van het land. Kan iedereen zijn tevredenheid of ontevredenheid uiten.
Ik zorg voor body-guards Knipoog

misschien moet je inderdaad eens een gebruikers bijeenkomst organiseren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:43

Tieneke schreef:
Daar gaat dit topic niet over.

So?

Er zijn al eerder topics aangehaald ter verheldering Lachen

waarom ben je geen mod gebleven?
Lees eigenlijk alleen maar mod antwoorden... Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:44

Oh jee, hier ook al Verward
Er werd door de mods al gevraagd om ontopic te gaan, dan lijkt het me gewoon normaal om dat gewoon te doen. Het zou zonde zijn als het idee van de TS dat mogelijk heel goed kan zijn, zo verloren zou gaan.

EDIT: alsof er al zoiets bestaat als een 'modantwoord' en alsof je als je mod wordt even iemand compleet anders wordt en als je stopt, terug totaal iemand anders bent Verward