Zwarte piet smiley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:54

pien_2010 schreef:
Rascisme is natuurlijk een vorm van uitsluiting. Uitsluiten van anderen is iets dat we allemaal in o ns hebben, of we dat nu leuk vinden of niet. Kijk alleen maar naar het pesten op de scholen van de kindertjes . Uitsluiten doet pijn en is niet ok en dan spreekt zoals ik dat zie ons "lagere" ik dat we overeen hebben met de dieren. Van de week nog naar een boeiende reportage gekeken van een aapje dat als albino geboren is. Arm beestje. De enige reden dat dit beestje het overleefde (ze volgden hem vanaf zijn geboorte, daar die groep al gefilmd werd) was, dat zijn moeder toevallig tot de allerlaagste van de groep behoorde en dus een zeer zwaar gelijk soortig leven achter de rug had en precies wist hoe ze haar baby moest beschermen.
Ik denk dus dat uitsluiting van mensen onderling iets is dat we met de dieren gemeen hebben. ALLEEN kunnen wij het ons bewust zijn, dieren hebben nu eenmaal niet het corrigerende vermogen van het denken zoals wij, want zij leven in een groepscultuur.

Zwarte Piet tikt daaraan en gaat zeker wel over van oorsprong een periode dat er meer aan de hand was als enkel uitsluiting (slaafgemaakte mensen) .
Ik denk door ons bewust te zijn van het racisme/ uitsluiting in ons zelf, te reageren als in de buurt uitsluiting speelt (hoe subtiel ook) dat daar het begin ligt van de verandering. Door het racisme te erkennen in onszelf, voelen we ons ook niet meer aangevallen als we dat verwijt krijgen. Want ja, iedereen heeft "het uitsluiten" in zich, ook mensen met andere cultuur in zich, ander geloof etc. Helaas is het mens eigen en er zullen zeer weinig mensen zijn die zich er niet aan schuldig maken. Een pijnlijke waarheid helaas.

De ouderwetse zwarte Piet, is niet subtiel, vandaar dat hij moet verdwijnen en ook zal verdwijnen.
Eens ben ik het dus met Ailill die uitsluiting veel verder doortrekt, zoveel mensen worden uitgesloten of zijn niet welkom vanwege huidskleur, nationaliteit, geloof (moslims zijn in ieder geval hier in Frankrijk zo niet geliefd→ echt treurig hoe weinig kans deze mensen krijgen, of je bent (half) Chinees en je krijgt de woede van de covid crisis over je heen, terwijl deze mensen vaak nog nooit in China zijn geweest en dus niet eens een bron van besmetting kunnen zijn).

Uitsluiting, racisme heeft vaak ook met angst te maken. Bang zijn voor het anders zijn van de ander en je zelf bedreigt voelen cq nog erger je daardoor dus maar superieur opstellen en de anderen geen kansen geven.

Mooie post Pien.

En ik ben het met je eens, iedereen heeft wel iets waarmee hij een ander uitsluit en velen hebben er mee te maken gehad in een of andere vorm.
Mijn zoon heeft een milde vorm van autisme, maar uitgesloten wordt hij veel, dus met uitsluiting en wat het met iemand doet, ben ik mee bekend. De opmerkingen die hij en wij als ouders naar ons hoofd geslingerd krijgen zijn niet mild en je krijgt er een aardig dikke huid van, maar je word soms ook ontzettend boos, want het voelt zo onrechtvaardig. Je ziet de lelijke kant van de mens net even te vaak.

Zwarte piet was een stereotype en een foute, ben ik het helemaal mee eens. Dat men daar aanstoot aan neemt, begrijp ik ook. Toen ik mijn zoon voorlas uit Pinkeltje vroeger, heb ik de naam van Roetmopje het negerpopje maar structureel veranderd en heb ik het boekje over de oempaloempas maar uit de pinkeltje collectie gehaald, zwarte piet is er nog mild bij in vergelijking. Mag om mij veranderd.

Ik ben absoluut tegen racisme, ik ben enkel eerder geneigd om op te komen voor de kleinere groepen die uitsluiting ondergaan, in welke vorm dan ook. En eerder het grotere geheel te veranderen, dan op elk klein slakje zout leggen, in dit geval een emoticon.

Helaas ben je volgens velen hier gelijk racist, als je je om de kleine slakjes geen drukte maakt en dat is zo jammer. Dan ben je onwetend, lees je niet in, heb je een plaat voor je hoofd. En dat door mensen die eigenlijk geen idee hebben wie je bent en wat je zoal doet. Men stigmatiseert daarmee enorm, doodzonde, want zo komt een normaal gesprek nooit op gang en kom je ook met de discussie nergens. Als je mensen gelijk met de vinger na wijst en schreeuwt dat ze racist zijn, gooit meestal gelijk de deur dicht.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:18

Wat brengt een smiley een groot gesprek ter weeg.

Zoals al eerder is geschreven, de zwartepieten smiley is een tijd terug aangepast en er is een regenboog piet bij gekomen. Meer dan vervelend dat er gebruikers zijn die evengoed aanstoot nemen aan de beschikbare Pieten tussen de smiley's. Ik schrijf beschikbaar want het is aan ieder om deze wel of niet te gebruiken. Geen vinger-gewijs vanuit ons maar wel de gedachte vanuit ons hoe wij erin staan. Wat we er persoonlijk van vinden is hierin niet belangrijk wat voor ons belangrijker is is wat jullie ervan vinden. En ook daarom heeft een reactie vanuit ons even op zich laten wachten.

Wel of niet beschikbaar stellen ligt toch echt bij ons en daarin hebben wij een besluit genomen. Het besluit om beide beschikbare pieten te verwijderen. Dit besluit is genomen omdat deze discussie geen oplossing brengt, welk besluit we ook nemen er zullen altijd gebruikers er niet mee eens zijn. Maar om ieder jaar deze discussie te zien oplaaien is niet waar wij voor kiezen.

En om dan toch met een smiley een Sinterklaas sfeer aan te geven hebben we gelukkig nog een Sinterklaas, een cadeautje of een kop koffie waar je dan met wat fantasie chocolademelk erin kan zien.

pien_2010

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:49

Duidelijk Ods. Dat noemen ze de kool en de geit sparen zodat beide partijen tevreden blijven. Ik kan me er wel in vinden.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:52

Dit is ook echt weer typisch bokt hoor...
23 pagina's verder over een discussie die naar mijn weten hier gewoon niet hoeft plaats te vinden.. :')

Edit: En dan is die nu dus ook nog eens weg.. zucht.. want er zijn nog niet genoeg plekken waar alles al aangepast moet worden.. Laat bokt gewoon bokt met smileys die lekker oud zijn allemaal :P
Laatst bijgewerkt door wendy1987 op 16-11-21 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:53

Goede oplossing Boktbeheer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 13:04

Wat fijn Bokt, er zijn gelukkig nog genoeg andere smileys!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:24

Ailill schreef:
Ik wil absoluut niet persoonlijk worden, maar ik sta echt van je berichten hier te kijken. En dan zijn ze qua inhoud nog relatief mild, ik vind het oprecht jammer dat je hier zo instaat.

Dat kan. Al was die laatste met de aubergine uiteraard als grapje bedoeld.
Maar ik heb toch al aangegeven dat ik het prima vind dat het Sinterklaasfeest verandert? Als mensen aanstoot nemen van Zwarte Piet dan moeten we daar wat aan doen. En in mijn ogen zijn roetveegpieten prima. Maar vallen over een smiley vind ik wel wat ver gaan.

Edit: Spuit elf, ik zie dat er helemaal geen Pieten meer zijn, dat kan ook.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:30

Jawel, ze zijn er nog! Maar niet lang meer denk ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:32

nog wel ja..geniet er maar van want de zeurpieten hebben weer eens wat ze willen... ik vind het jammer.
Want het was geen piet meer met rode lippen enz. Waar ik zeker ook geen voorstander voor was, deze was netjes.
Maar ja dit is wel waar Nederland voor staat tegenwoordig, bokt doet er goed aan mee :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:34

Mindim schreef:
Toen ik mijn zoon voorlas uit Pinkeltje vroeger, heb ik de naam van Roetmopje het negerpopje maar structureel veranderd en heb ik het boekje over de oempaloempas maar uit de pinkeltje collectie gehaald, zwarte piet is er nog mild bij in vergelijking. Mag om mij veranderd.

Serieus? :wow:
Het is lang geleden dat ik Pinkeltje gelezen heb en ik heb ze ook lang niet allemaal gelezen, maar hier schrik ik wel van.

Hoe oud zijn die boeken?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:36

DuoPenotti schreef:
nog wel ja..geniet er maar van want de zeurpieten hebben weer eens wat ze willen... ik vind het jammer.
Want het was geen piet meer met rode lippen enz. Waar ik zeker ook geen voorstander voor was, deze was netjes.
Maar ja dit is wel waar Nederland voor staat tegenwoordig, bokt doet er goed aan mee :j

Ik vind het niet erg, Bokt ontwikkelt zich ook.

De term zeurpieten vind ik dan wel een hele mooie in deze context. Tijd voor een zeurpiet-smiley dan maar? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:38

Onali schreef:
Mindim schreef:
Toen ik mijn zoon voorlas uit Pinkeltje vroeger, heb ik de naam van Roetmopje het negerpopje maar structureel veranderd en heb ik het boekje over de oempaloempas maar uit de pinkeltje collectie gehaald, zwarte piet is er nog mild bij in vergelijking. Mag om mij veranderd.

Serieus? :wow:
Het is lang geleden dat ik Pinkeltje gelezen heb en ik heb ze ook lang niet allemaal gelezen, maar hier schrik ik wel van.

Hoe oud zijn die boeken?

'
De originelen erg oud, maar dit waren gewoon herdrukken te koop bij de Lidl destijds, ik heb me werkelijk verbaasd dat ik daar nog nooit iets over gehoord had in de discussie.

Ik vond toen ik klein was het geweldige boekjes, dus toen ik ze zag gelijk gekocht, totdat ik er uit begon voor te lezen, dat eh kan nu echt niet meer.
De zwarte medemens afgebeeld als dom, met dikke lippen, ringen in de oren en een botje in hun neus voor een kookpot en de taal is iets van oempa loempa. Nog steeds verkocht op die manier.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-21 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:40

Dat is een goed plan. :D
Voor mij is de zeurpiet overigens wel wit, want die doen veel meer overdreven betreft bannen van de al enorm aangepaste zwarte piet :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:41

Ik heb hier ook alle Pinkeltjes staan. Mijn moeder las ze mij voor vroeger en ik heb ze mijn dochter ook voorgelezen. Is mij nooit echt opgevallen eigenlijk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:41

DuoPenotti schreef:
Voor mij is de zeurpiet overigens wel wit, want die doen veel meer overdreven betreft bannen van de al enorm aangepaste zwarte piet :j

Een Karensmiley _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:46

Onali schreef:
DuoPenotti schreef:

Een Karensmiley _O-

:D

zoiets ja :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:53

Suzanne F. schreef:
Ik heb hier ook alle Pinkeltjes staan. Mijn moeder las ze mij voor vroeger en ik heb ze mijn dochter ook voorgelezen. Is mij nooit echt opgevallen eigenlijk.

Misschien hebben ze het inmiddels aangepast? Mijn zoon is van 2006, dus dat zal in 2010/ 2013 zijn geweest dat ik die dingen bij de lidl heb gekocht. Neger en nikkertje werd ook gebruikt. Sommige pinkeltje boeken heb ik behoorlijk in moeten improviseren bij het voorlezen :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:54

Ods schreef:
Wat brengt een smiley een groot gesprek ter weeg.

Zoals al eerder is geschreven, de zwartepieten smiley is een tijd terug aangepast en er is een regenboog piet bij gekomen. Meer dan vervelend dat er gebruikers zijn die evengoed aanstoot nemen aan de beschikbare Pieten tussen de smiley's. Ik schrijf beschikbaar want het is aan ieder om deze wel of niet te gebruiken. Geen vinger-gewijs vanuit ons maar wel de gedachte vanuit ons hoe wij erin staan. Wat we er persoonlijk van vinden is hierin niet belangrijk wat voor ons belangrijker is is wat jullie ervan vinden. En ook daarom heeft een reactie vanuit ons even op zich laten wachten.

Wel of niet beschikbaar stellen ligt toch echt bij ons en daarin hebben wij een besluit genomen. Het besluit om beide beschikbare pieten te verwijderen. Dit besluit is genomen omdat deze discussie geen oplossing brengt, welk besluit we ook nemen er zullen altijd gebruikers er niet mee eens zijn. Maar om ieder jaar deze discussie te zien oplaaien is niet waar wij voor kiezen.

En om dan toch met een smiley een Sinterklaas sfeer aan te geven hebben we gelukkig nog een Sinterklaas, een cadeautje of een kop koffie waar je dan met wat fantasie chocolademelk erin kan zien.

Top oplossing!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:07

Suzanne F. schreef:

Dat is toch hetzelfde als de hut van oom Tom. Ik vond het vroeger een geweldig boek (net als pinkeltje) terwijl het nu natuurlijk gewoon om te kotsen is dat Tom, de slaaf gemaakte met zijn mooie royale hart zo voor zijn meester opkomt. Het is echt zo erg als je die dingen eenmaal leert zien, zo vanuit de witte mens geschreven .

Daarom moeten we vooral heel erg goed blijven luisteren naar iedereen die met kritiek komt en het eerst eens proberen binnen te laten komen om te onderzoeken voordat we gelijk het verwerpen als belachelijk commentaar en alles wordt ons afgepakt etc.

Mindim je verhaal herken ik van je zoon. Het lijkt soms ook wel of wij mensen wat afgestompt zijn, wat verhard en daardoor de compassie met de wereld van iemand anders niet willen en kunnen voelen. Dit wordt zeker ook versterkt door de bak ellende die we elke dag over ons heen krijgen. Zoals gisteren weer die vluchtelingen die misbruikt worden in een strijd voor de grens van Polen.
We zien groezelige zeer jonge kindertjes met hun dekentje in de hand en duim in de mond langs het NAVO gaas lopen, spelen omringt door soldaten met geweren. In die wereld leven we dus. Dit gaat zo in tegen de rechten van het kind, dat het dus zover al kan komen. Ik zie dan de kleintjes van dezelfde leeftijd van mijn dochter die zo gelukkig zijn en dat maakt het extra pijnlijk. En ja ook ik, probeer me daarin dus wat af te sluiten en ik denk dat we dat allemaal doen en dit dus doorwerkt op wie we uiteindelijk zijn en worden. De compassie neemt daardoor af. We worden harder.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:24

MarlindeRooz schreef:

Is er een emmertje beschikbaar?

Laten we voortaan het hele 5 december overslaan dan is niemand gekwetst. En kerst, want. Dikke witte man.

Man..man.. dat de traditionele Piet not done is prima, maar dat we alles maar weghalen want niemand blij is toch wel triest. Vooral omdat iemand * kuch * hiermee begon met "mij maakt het niet uit hoor, maar"

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:36

Hij is er wel zonder emmertje :r
Maar misschien kun je dit kopje gebruiken :9k

;) }> :o
Elin_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Is er een emmertje beschikbaar?

Laten we voortaan het hele 5 december overslaan dan is niemand gekwetst. En kerst, want. Dikke witte man.

Man..man.. dat de traditionele Piet not done is prima, maar dat we alles maar weghalen want niemand blij is toch wel triest. Vooral omdat iemand * kuch * hiermee begon met "mij maakt het niet uit hoor, maar"

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:48

DP, is het nu echt nodig om steeds subtiel te blijven steken onder water?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:50

23 pagina's over een satirisch bedoelde afbeelding van 4 x 4 mm groot. Ik vind het knap.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:50

Ailill schreef:
DP, is het nu echt nodig om steeds subtiel te blijven steken onder water?

Zo subtiel was ie toch niet. :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:51

was niet als steken bedoeld, ook niet als subtiel, maar eerder flauw en toch ook luchtig bedoeld.
Want ja dat wel, vind dit hele gebeuren enorm flauw.... maar dat is zoals het blijkbaar tegenwoordig moet....
Zegt mij idd heel wat, dat over een bruin pietje zonder rode lippen en oorringen....