pien_2010 schreef:Rascisme is natuurlijk een vorm van uitsluiting. Uitsluiten van anderen is iets dat we allemaal in o ns hebben, of we dat nu leuk vinden of niet. Kijk alleen maar naar het pesten op de scholen van de kindertjes . Uitsluiten doet pijn en is niet ok en dan spreekt zoals ik dat zie ons "lagere" ik dat we overeen hebben met de dieren. Van de week nog naar een boeiende reportage gekeken van een aapje dat als albino geboren is. Arm beestje. De enige reden dat dit beestje het overleefde (ze volgden hem vanaf zijn geboorte, daar die groep al gefilmd werd) was, dat zijn moeder toevallig tot de allerlaagste van de groep behoorde en dus een zeer zwaar gelijk soortig leven achter de rug had en precies wist hoe ze haar baby moest beschermen.
Ik denk dus dat uitsluiting van mensen onderling iets is dat we met de dieren gemeen hebben. ALLEEN kunnen wij het ons bewust zijn, dieren hebben nu eenmaal niet het corrigerende vermogen van het denken zoals wij, want zij leven in een groepscultuur.
Zwarte Piet tikt daaraan en gaat zeker wel over van oorsprong een periode dat er meer aan de hand was als enkel uitsluiting (slaafgemaakte mensen) .
Ik denk door ons bewust te zijn van het racisme/ uitsluiting in ons zelf, te reageren als in de buurt uitsluiting speelt (hoe subtiel ook) dat daar het begin ligt van de verandering. Door het racisme te erkennen in onszelf, voelen we ons ook niet meer aangevallen als we dat verwijt krijgen. Want ja, iedereen heeft "het uitsluiten" in zich, ook mensen met andere cultuur in zich, ander geloof etc. Helaas is het mens eigen en er zullen zeer weinig mensen zijn die zich er niet aan schuldig maken. Een pijnlijke waarheid helaas.
De ouderwetse zwarte Piet, is niet subtiel, vandaar dat hij moet verdwijnen en ook zal verdwijnen.
Eens ben ik het dus met Ailill die uitsluiting veel verder doortrekt, zoveel mensen worden uitgesloten of zijn niet welkom vanwege huidskleur, nationaliteit, geloof (moslims zijn in ieder geval hier in Frankrijk zo niet geliefd→ echt treurig hoe weinig kans deze mensen krijgen, of je bent (half) Chinees en je krijgt de woede van de covid crisis over je heen, terwijl deze mensen vaak nog nooit in China zijn geweest en dus niet eens een bron van besmetting kunnen zijn).
Uitsluiting, racisme heeft vaak ook met angst te maken. Bang zijn voor het anders zijn van de ander en je zelf bedreigt voelen cq nog erger je daardoor dus maar superieur opstellen en de anderen geen kansen geven.
Mooie post Pien.
En ik ben het met je eens, iedereen heeft wel iets waarmee hij een ander uitsluit en velen hebben er mee te maken gehad in een of andere vorm.
Mijn zoon heeft een milde vorm van autisme, maar uitgesloten wordt hij veel, dus met uitsluiting en wat het met iemand doet, ben ik mee bekend. De opmerkingen die hij en wij als ouders naar ons hoofd geslingerd krijgen zijn niet mild en je krijgt er een aardig dikke huid van, maar je word soms ook ontzettend boos, want het voelt zo onrechtvaardig. Je ziet de lelijke kant van de mens net even te vaak.
Zwarte piet was een stereotype en een foute, ben ik het helemaal mee eens. Dat men daar aanstoot aan neemt, begrijp ik ook. Toen ik mijn zoon voorlas uit Pinkeltje vroeger, heb ik de naam van Roetmopje het negerpopje maar structureel veranderd en heb ik het boekje over de oempaloempas maar uit de pinkeltje collectie gehaald, zwarte piet is er nog mild bij in vergelijking. Mag om mij veranderd.
Ik ben absoluut tegen racisme, ik ben enkel eerder geneigd om op te komen voor de kleinere groepen die uitsluiting ondergaan, in welke vorm dan ook. En eerder het grotere geheel te veranderen, dan op elk klein slakje zout leggen, in dit geval een emoticon.
Helaas ben je volgens velen hier gelijk racist, als je je om de kleine slakjes geen drukte maakt en dat is zo jammer. Dan ben je onwetend, lees je niet in, heb je een plaat voor je hoofd. En dat door mensen die eigenlijk geen idee hebben wie je bent en wat je zoal doet. Men stigmatiseert daarmee enorm, doodzonde, want zo komt een normaal gesprek nooit op gang en kom je ook met de discussie nergens. Als je mensen gelijk met de vinger na wijst en schreeuwt dat ze racist zijn, gooit meestal gelijk de deur dicht.