Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
enzino schreef:Dinopino schreef:Klinkt logisch en toch lees ik gelijk weer iets engs. Bijvoorbeeld dat jouw mening is dat accupunctuur nooit bewezen is. Bij mij werkt het en bij vele anderen ook en omdat dat is aangetoond wordt dat in Duitsland ook door het ziekenfonds vergoed en doet mijn eigen orthopeed dat.
Het onderwerp hier is fake news, niet of acupunctuur werkt of niet.
Ik kan me er wel in vinden dat een mod als gespreksleider optreed en mensen slechts op de vingers tikt als ze argumenten naar boven halen die al vele malen voorbij zijn gekomen (zie het vaccineren topic) of als mensen blijven reageren zonder het te willen onderbouwen.
Dinopino schreef:Enzino en Askja volgens mij mengen jullie je sindskort hier bij de discussie. Op mij komen jullie een beetje betweterig over. Er is niks mis met een mening, maar de muziek zorgt ervoor hoe je op elkaar reageert.
Askja is zou dus nou op jouw temmen.
Askja schreef:Waarom niet getemd? ' Omdat je zo niet in elkaar zit?'
Maar zelf sneren en persoonlijk worden mag je wel?
Soms, echt, krijg ik een beetje de indruk dat men over en weer wacht en zelfs hóópt op dat soort opmerkingen, omdat deze een aanknopingspunt vormen om vol heilige verontwaardiging lekker los te gaan op de tegenpartij.
Ik vind dat, als er zo'n sfeer ontstaat in een topic (en dat gebeurt regelmatig in het vaccinatietopic doordat mensen sarcastisch, snerend of hautain op elkaar reageren en daar gewoon lol in lijken te hebben), dat er gewoon véél actiever opgetreden moet worden.
pmarena schreef:[...]
"vaccinaties zijn absoluut veilig, je kind zal hooguit een paar minuten huilen"
[...]
"mijn neefje is 1 van de velen die kerngezond naar het CB ging maar allerlei autistische kenmerken ontwikkelde direct na het krijgen van de BMR" [...]
Dinopino schreef:Maar dan mag je een persoonlijke ervaring, die toch meer waar zou moeten zijn, wat een ieder leert of leest, niet plaatsen.
Magrathea schreef:pmarena schreef:[...]
"vaccinaties zijn absoluut veilig, je kind zal hooguit een paar minuten huilen"
[...]
"mijn neefje is 1 van de velen die kerngezond naar het CB ging maar allerlei autistische kenmerken ontwikkelde direct na het krijgen van de BMR" [...]
En dit is dus waarom ik me zo kan ergeren aan deze discussie. Namelijk:
1) De eerste opmerking zal nagenoeg nooit gemaakt worden, zoals eerder gezegd, de wetenschap denkt niet in absoluten, wel in "zeer waarschijnlijke gevallen"
2) De formulering van je tweede 'ervaring' stop je stiekem toch een soort feitelijkheid in, namelijk "een van de velen". Dan wordt het geen ervaringsverhaal maar een vastgesteld feit. DAT moet je kunnen onderbouwen.
En als je dan echt goed bezig wil zijn kun je ineens weerleggen dat het autisme zich vaak openbaart op dezelfde leeftijd als wanneer de BMR normaal gegeven wordt, en dat dit soms gepaard gaat met een terugval in ontwikkeling, en/of hoe het komt dat er vele studies zijn die geen aantoonbaar verband konden vinden tussen autisme en de BMR.
Dán ben je een goede discussie aan het voeren. Niet door dingen die je niet kan bewijzen erin te smokkelen als vaststaande feiten, of door de andere partij woorden in de mond te leggen. Dat is allerminst constructief en draagt nergens aan bij
Dinopino schreef:Enzino sorry maar ik ervaar jouw manier tegenover mij niet als erg prettig. Dat is mijn persoonlijke ervaring en kan ik zo uitleggen, dat iets in mij jouw triggert om op zoń manier op mij te reageren. Dus ik doe iets, wat je waarschijnlijk zelf ook ooit gedaan hebt. En dat triggert je. Wij noemen in dat geval dat ik jouw arschengel ben. Ik zeg of schrijf iets en daar wordt je heel erg door getriggert. Dus ik geef je in weze een kadootje.
enzino schreef:Dinopino schreef:Enzino sorry maar ik ervaar jouw manier tegenover mij niet als erg prettig. Dat is mijn persoonlijke ervaring en kan ik zo uitleggen, dat iets in mij jouw triggert om op zoń manier op mij te reageren. Dus ik doe iets, wat je waarschijnlijk zelf ook ooit gedaan hebt. En dat triggert je. Wij noemen in dat geval dat ik jouw arschengel ben. Ik zeg of schrijf iets en daar wordt je heel erg door getriggert. Dus ik geef je in weze een kadootje.
Het enige dat je in mij triggert is dat ik mezelf met de palm van mijn hand op mijn eigen voorhoofd sla. Wel uitdelen maar niet kunnen incasseren dus snel op de persoon doorgaan (de toon staat me niet aan, dus ik ga daar over klagen in plaats van over de inhoud).
Verder ben jij verantwoordelijk voor hoe je mijn woorden ervaart en kan je me altijd negeren als het je teveel aan het worden is.
Dinopino schreef:Enzino . Dat is duidelijk ik ben inhoudelijk oftopic. Oh sorry in ben inhoudelijk en dus off topic.
Enzino sorry maar ik ervaar jouw manier tegenover mij niet als erg prettig. Dat is mijn persoonlijke ervaring en kan ik zo uitleggen, dat iets in mij jouw triggert om op zoń manier op mij te reageren. Dus ik doe iets, wat je waarschijnlijk zelf ook ooit gedaan hebt. En dat triggert je. Wij noemen in dat geval dat ik jouw arschengel ben. Ik zeg of schrijf iets en daar wordt je heel erg door getriggert. Dus ik geef je in weze een kadootje.
Dani schreef:Hé wat leuk, jullie geven meteen een voorbeeld!
Er staan nu wat semi-persoonlijke opmerkingen en sneren. Meestal laten wij zoiets gaan omdat het snel betuttelend wordt als we bij al dat soort berichten ingrijpen. Maar inhoudelijk en nuttig voor de discussie zijn zulke berichten niet echt. Als ik in een topic heel proactief zou modden zou ik zoiets misschien wel bijsturen, 'hé het krijgt nu een wat vervelend sfeertje, laten we 't weer bij de inhoud houden.' Maar is dat dan wat jullie (onder andere) bedoelen, of zouden jullie dat alsnog ervaren als overmodereren?
Verwacht trouwens ook geen wonderen van dat proactief modereren hè. We kunnen zeker actiever meelezen en bijsturen in specifieke topics, maar we kunnen niet elke bewering uitpluizen en op elk bericht direct inspringen. Die tijd en beschikbaarheid hebben we gewoon niet.
Oh ja, over het verwijderen van aanvallen. Een tijdje terug is, naar aanleiding van feedback van gebruikers, besloten om terughoudender te worden met 't verwijderen van berichten. We kiezen er nu dus vaker voor een gebruiker aan te spreken maar het bericht te laten staan. Al kan ik me voorstellen dat we daar bij 'gevoelige' onderwerpen soms iets doortastender in moeten zijn, dat is een puntje om ook even mee te nemen achter de schermen.
Karl66 schreef:Via PM's bijsturen heeft niet zoveel zin. Er heerst bijvoorbeeld irritatie in een topic omdat iemand elke keer duikt als er om een antwoord gevraagd wordt. Je kan dan wel degene die aldoor duikt per PM aanspreken, maar daarmee haal je de irritatie niet uit het topic, omdat er voor de mensen die de irritatie ervaren daar niks van merken en dus geïrriteerd blijven.
Eelmo schreef:Dus eigenlijk: wiens verantwoordelijkheid is het om uitspraken te fact-checken? En hoe wil Bokt daar mee omgaan en eventueel op moddereren?