Bokt shopt logo weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Re: Bokt shopt logo weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:45

Al met al blijf ik er bij dat er weer enorm moeilijk gedaan wordt over rechten en plichten hier. Principekwesties... gedver... Net als dat gezeur over privacy wat tegenwoordig helemaal 'het' is. :') Deden we ook allemaal maar zo moeilijk als iemand een stuk plastic buiten zomaar van zich af gooide, of als er weer een film, serie of liedje illegaal gedownload wordt. Ook allemaal dingen die volgens de wet niet mogen, veel belangrijkere dingen naar mijn mening dan een thumbnail waar een foto uitgeshopt wordt en vervolgens linkt naar een topic VOL met die zelfde logo's...

Maarja, ieder zo z'n ding merk ik wel :Y)

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:47

Het principe is het zelfde, iemand zit ongevraagd aan jouw eigendom en maakt daar een verandering aan.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:57

Alleen is dat verder niet in jouw voordeel. Dat je in Uitgelicht komt is puur een gelukje :) Niet gegarandeerd of verdiend en je hebt er ook niet voor betaald...

Als we dan toch zo gaan beginnen :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:00

jenne schreef:
Het principe is het zelfde, iemand zit ongevraagd aan jouw eigendom en maakt daar een verandering aan.

En welk last heb je er precies van?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:07

AafkeB schreef:
_San87_ schreef:

Dat laatste kan ook met beveiliging. Dus wat is je punt?

Precies, ... de site heeft geen beveiliging.. dat was mijn punt ;)

Is een beveiliging wettelijk verplicht, dan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:07

Lusitana schreef:
jenne schreef:

En welk last heb je er precies van?

Dat maakt toch niet uit? Het mag niet, daar gaat het om.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:10

Ik denk dat sommige mensen hier even de essentie van het verhaal vergeet. Het gaat niet om dat een fotografe niet wil dat haar foto geplaatst wordt.
Het gaat erom dat Bokt een COPYRIGHT (!!!) weggephotoshopped heeft, zónder toestemming, in strijd met auteursrecht en de algemene voorwaarden van de fotografe.

Prima als er een uitsnede word gemaakt van de foto voor uitgelicht. Maar moedwillig, een logo wegphotoshoppen, en ook nog slecht (zie de vlek), dat kan niet door de beugel.

Ik zou net zo als Kim, er niet over te spreken zijn.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:10

_San87_ schreef:
AafkeB schreef:
Precies, ... de site heeft geen beveiliging.. dat was mijn punt ;)

Nee, ook niet net zoals een logo niet verplicht is.... :z

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:11

ZoeyDercks schreef:
Ik denk dat sommige mensen hier even de essentie van het verhaal vergeet. Het gaat niet om dat een fotografe niet wil dat haar foto geplaatst wordt.
Het gaat erom dat Bokt een COPYRIGHT (!!!) weggephotoshopped heeft, zónder toestemming, in strijd met auteursrecht en de algemene voorwaarden van de fotografe.

Prima als er een uitsnede word gemaakt van de foto voor uitgelicht. Maar moedwillig, een logo wegphotoshoppen, en ook nog slecht (zie de vlek), dat kan niet door de beugel.

Ik zou net zo als Kim, er niet over te spreken zijn.

Precies :)

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:13

Ik geef het op.
Blijf het bijzonder vinden dat mensen het blijkbaar vinden kunnen dat er ongevraagd aan iemand anders eigendommen wordt gezeten en gewijzigd.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:14

jenne schreef:
Ik geef het op.
Blijf het bijzonder vinden dat mensen het blijkbaar vinden kunnen dat er ongevraagd aan iemand anders eigendommen wordt gezeten en gewijzigd.

Totdat.... men aan hun eigendommen komt....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:18

AafkeB schreef:
_San87_ schreef:

Exact. Dus wat is je punt met aangeven dat de site niet beveiligd is?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:19

Tuurlijk....

Er wordt nu net gedaan of foto's van iemand anders totaal vervormd worden.
En is het bij een ieder dan écht een principe kwestie, of het gemis aan extra reclame??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:20

Sandrohit schreef:
Inderdaad xSogno zoals velen niet weten wat het auteursrecht inhoud snappen ze ook niet dat Bokt hier echt wel aan verdiend en blijkbaar krijg je dit ook niet aan hun verstand.

Wat er bij jullie niet ingaat is dat een en ander exact hetzelfde ligt voor foto´s zonder logo.

Wat is er belangrijker, je eergevoel, regeltjes ("het mag niet") of weet ik het wat, of het feit dat door uitgelicht je foto´s in het topic meer bekeken worden?
Is het niet handiger om gewoon nadelen(wat ik al helemaal niet zie) en voordelen af te wegen?

En of bokt indirect een graantje meepikt door opleuking van de voorpagina is al helemaal niet van belang.

Nogmaals, van mij mogen ze het per direct afschaffen, want het is gewoon absurd dat er zo´n drukte om wordt gemaakt.

Ik zal in elk geval nooit meer een foto topic openen van mensen die ik niet ken.
Dat is in elk geval bereikt met dit topic.

Wat het eigendom betreft, de oorspronkelijke foto, waar de thumbnail direct naar gaat, staat er toch ook? Er is feitelijk alleen gesleuteld aan een mini kopietje.

Als iemand een mini kopie van mijn fiets maakt en daar aan gaat sleutelen, vind ik het best, hoor.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:24

_San87_ schreef:
AafkeB schreef:

Exact. Dus wat is je punt met aangeven dat de site niet beveiligd is?

Dat uitgerekend deze persoon dit meld via een topic en de boel hier op stelten zet (gezien alle reacties) terwijl ze haar eigen site totaal niet beveiligd heeft.

Los van het feit dat ze voor de volle 100% gelijk heeft... (ze had dit eerst beter via pm kunnen doen)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:26

Lusitana schreef:
Sandrohit schreef:
Inderdaad xSogno zoals velen niet weten wat het auteursrecht inhoud snappen ze ook niet dat Bokt hier echt wel aan verdiend en blijkbaar krijg je dit ook niet aan hun verstand.

Wat er bij jullie niet ingaat is dat een en ander exact hetzelfde ligt voor foto´s zonder logo.

Wat is er belangrijker, je eergevoel, regeltjes ("het mag niet") of weet ik het wat, of het feit dat door uitgelicht je foto´s in het topic meer bekeken worden?
Is het niet handiger om gewoon nadelen(wat ik al helemaal niet zie) en voordelen af te wegen?

En of bokt indirect een graantje meepikt door opleuking van de voorpagina is al helemaal niet van belang.

Nogmaals, van mij mogen ze het per direct afschaffen, want het is gewoon absurd dat er zo´n drukte om wordt gemaakt.

Ik zal in elk geval nooit meer een foto topic openen van mensen die ik niet ken.
Dat is in elk geval bereikt met dit topic.

Wat het eigendom betreft, de oorspronkelijke foto, waar de thumbnail direct naar gaat, staat er toch ook? Er is feitelijk alleen gesleuteld aan een mini kopietje.

Als iemand een mini kopie van mijn fiets maakt en daar aan gaat sleutelen, vind ik het best, hoor.

Dat er gaat er prima in Lusitana, dat is mij gelukkig net zo goed geleerd, als rechtenstudent.
Al levert de fotograaf de foto in het geel met pimpelpaarse stippen, als Bokt deze dan in uitgelicht wil hebben, dan doe je het zoals deze geleverd wordt door de eigenaar of je vraagt toestemming.
Belangrijk is gewoon dat je als fotograaf er van uit gegaan dat een professionele site als bokt zich gewoon aan het auteursrecht houdt, en dat als zij iets willen veranderen aan jouw foto, jouw eigendom dit gewoon netjes gevraagd wordt.
Oh dus het is wel van belang dat een fotograaf een graantje meepikt, maar niet van belang dat bokt dit doet? Een wederzijdse dienst heet dat :).

Noem jij het absurd, ik vind het absurd dat een professionele site als bokt het auteursrecht niet naleeft.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:36

Ik geef het ook op :') Ik denk dat dit op meningen neer komt. Tuurlijk, theoretisch gezien maakt Bokt hier een fout. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar of het ook een erge fout is? En of het niet had mogen gebeuren? Meh, ik weet het niet hoor... Nogmaals, als ik de fotograaf of TS in kwestie was had ik er niet moeilijk over gedaan. Waarschijnlijk was het niet eens in me opgekomen, omdat mijn hele topic vol staat met foto's met logo's er op. En dat is precies waar die geshopte foto naar toe linkt :+

Dus naar mijn mening is dit echt een principe kwestie... en als ergens veel problemen door veroorzaakt worden zijn het wel principe kwesties :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:39

Niet theoretisch gezien een fout. Het is een fout. Of het erg is of niet maakt niet uit. Het gaat erom dat je met een grote professionele site als bokt een zekere uitstraling hebt.
Als je auteursrecht etc niet respecteert, waar houd het dan op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:44

Aan de andere kant (misschien zeg ik iets heel stoms of is het al gezegd hoor); als er een uitsnede wordt gemaakt waar géén logo op staat, roept er ook niemand dat er een foto wordt bewerkt zonder dat het logo erop zichtbaar is.
Nog los van het feit dat een logo wegpoetsen niet netjes is, dan zou daar toch ook een probleem van gemaakt moeten worden? :+

Maar misschien ben ik vrij scheef.. Dat kan.. Dat het weggepoetst wordt is niet netjes.. Maar goed.. Wat dat aangaat zou het 'vinkjes' idee wel goed zijn (denk ik).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:48

chelle_dora schreef:
Aan de andere kant (misschien zeg ik iets heel stoms of is het al gezegd hoor); als er een uitsnede wordt gemaakt waar géén logo op staat, roept er ook niemand dat er een foto wordt bewerkt zonder dat het logo erop zichtbaar is.
Nog los van het feit dat een logo wegpoetsen niet netjes is, dan zou daar toch ook een probleem van gemaakt moeten worden? :+

Maar misschien ben ik vrij scheef.. Dat kan.. Dat het weggepoetst wordt is niet netjes.. Maar goed.. Wat dat aangaat zou het 'vinkjes' idee wel goed zijn (denk ik).

Maar dan wordt de foto zelf niet bewerkt, slechts de verhoudingen. Het is imo aan de fotograaf waar hij/zij zijn logo wil hebben. Als je de inhoudt wilt veranderen, dus gaat gummen in zo'n foto hoor je gewoon toestemming te vragen. Het is iets heel anders dan een uitsnede (detail) van een foto. Immers zoom je in, de verhoudingen worden passend gemaakt. Je gaat niet met een gum aan de slag.
Daar zit voor veel fotografen het verschil in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:49

xSogno schreef:
chelle_dora schreef:

Maar dan wordt de foto zelf niet bewerkt, slechts de verhoudingen. Het is imo aan de fotograaf waar hij/zij zijn logo wil hebben. Als je de inhoudt wilt veranderen, dus gaat gummen in zo'n foto hoor je gewoon toestemming te vragen. Het is iets heel anders dan een uitsnede (detail) van een foto. Immers zoom je in, de verhoudingen worden passend gemaakt. Je gaat niet met een gum aan de slag.
Daar zit voor veel fotografen het verschil in.

Goed, voor de fotografen, maar technisch gezien is dat toch nog steeds het bewerken van een foto, en publiceren zonder naam/bronvermelding? :+ Wat ik al zeg, misschien is het iets heel stoms wat ik zeg hoor, maar komt dat niet op hetzelfde neer dan?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:53

Juridisch gezien weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het bewerken, C.Q verwijderen van een copyright niet mag, omdat je de inhou veranderd. Het citeren van het origineel zoals deze aangeleverd wordt in een ander formaat zou nog onder citaatrecht kunnen vallen.

Het veranderen van de inhoud is iets anders dan verandering van verhoudingen of slechts een detail van de foto te laten zien, de inhoudt veranderd immers niet, het wordt slechts passend gemaakt.
Anders zou je bijvoorbeeld foto's al niet mogen uploaden met fb, omdat de fotokwaliteit dan ook anders wordt, denk ik dan.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:06

Wat een verwarring hier :D.

1. Het gaat niet om het logo. Het gaat om het bewerken van een foto, die vervolgens verkleind geplaatst wordt (openbaar gemaakt) zonder ook maar enige vermelding van de bewerking. De auteur is niet op de hoogte gesteld en heeft geen toestemming verleend.

2. Auteursrecht hangt niet af van het plaatsen van een logo op je foto.

3. Een Thumbnail is een verkleinde weergave (duimnagel), die meestal doorlinkt naar een andere website.

4. Thumbnails vallen onder het auteursrecht.

5. Nederland kent citaatrecht.

Vraag: wat zou je ervan vinden als bokt een 'vlieg' in de foto wegpoetst, omdat de foto dan mooier staat op de voorpagina?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:08

^ Een deel van de auteursrecht valt wel onder het plaatsen van je logo in de foto, want er word, wanneer deze weggehaald wordt, een deel van de inhoud veranderd.

Verder linkt de Thumbnail door binnen de site, blijft het dus Bokt hun verantwoordelijkheid. Wanneer je iets citeert neem je iets direct/exact over, niet bewerkt naar eigen voorkeur.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:29

Als iemand mijn post citeert, gebruikt die en verplaats die mijn woorden, mijn eigendom volgens hetzelfde auteursrecht.
Toch heeft elk forum gewoon een quoteknop en voelen we ons vrij te quoten.

Een post kan in een quote (citaat) zelfs ingekort, dus delen weggepoetst, en er kan geciteerd worden zonder naamsvermelding.
Dit alles vind men op een forum heel normaal. Het is ook geen probleem, de originele post is immers in zijn totaliteit en met de auteur erbij te vinden.

Zo´n aangepaste thumbnail is niet meer dan een verkorte quote die je zelfs automatisch verwijst naar het hele verhaal.

Zelfs al zou het er op de voorpagina iets anders staan als in het origineel bv "Lusitana steekt liever geen sigaret op" ipv de echte bewoording "ik rook niet", vind nog niemand dat een probleem als de originele uitspraak in het topic onder de link terug te vinden is.

Het is in mijn ogen niet anders dan een van een topictitel een link maken naar het topic....
Ook titels zijn bewerkingen van iemands woorden, iemands eigendom volgens auteursrecht.

Een en ander wordt pas een probleem als mijn woorden geciteerd worden op een andere site zonder mijn naam erbij. Maar zolang er een verwijzing is naar waar het vandaan komt, of een link erheen, waar mijn naam wel erbij staat is het nog geen probleem. Ook niet ingekort=bewerkt.
Quoten/citeren vind men normaal op een forum en men vind het acceptabel om in te korten of geen naam erbij te zetten, maar zodra het gaat om het logootje op een "quote" (kopietje) die notabene direct gelinked is aan waar het uit komt, staat men te steigeren en wordt auteursrecht erbij gehaald?