Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:42

In 2 jaar tijd heeft men 32 kinderen onder de 15 jaar onderzocht, in de VS.

Pediatric Equestrian Injuries: assessing the impact of helmet use
Bond, G. R., Christoph, R. A. & Rodgers, B. M. (1995)

Citaat:
Thirty children fell from or were thrown from a horse. Of these, 20 were wearing a helmet. Head injuries were more frequent in those patients nog wearing helmets. The mean Modified Injury Severity Scale (MISS) score for riders without a helmet was significantly higher (more severe) than that for helmeted riders. All three patients with a Glascow Coma Score <15 on arrival were not wearing a helmet at the time of injury. The frequency of hospitalization was significantly higher for those not wearing a helmet. Compared with other common mechanisms of childhood injury the mean Modified Injury Severity Score of injured riders was exceeded only by that of pedestrians struck by a car.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:43

En deze dan toch nog maar een keer herhalen. NEDERLANDSE onderzoeken.
Of komt de uitkomst gewoon niet zo goed van pas en ben je daarom in de canadese resultaten gedoken???

Citaat:
Zo'n 700 onfortuinlijke ruiters raken jaarlijks zo ernstig gewond dat ziekenhuisopname noodzakelijk is. Kneuzingen (40 procent) en fracturen (35 procent) zijn de meest voorkomende letsels. Vijf procent van de slachtoffers loopt hersenletsel op. Vijf paardrij-ongevallen per jaar kennen een dodelijke afloop.

Citaat:
Dekker et al. hebben 2 onderzoeken gedaan in Nederland wat betreft ongevallen binnen de
paardensport. Hun eerste onderzoek (2003) ging over deelnemers in de paardensport met een leeftijd
boven de 18 jaar en hun tweede onderzoek (2004) ging over deelnemers onder de 18 jaar.
Wat het voornaamste verschil is in type letstel (tabel 1) in vergelijking met de leeftijden is dat
deelnemers onder de 18 jaar voornamelijk fracturen en weke delen letsel oplopen en deelnemers
boven de 18 jaar hoofdzakelijk fracturen. Verder is de locatie bij beide groepen ook verschillend
(tabel 2), bij deelnemers onder de 18 jaar was dit voornamelijk de bovenste extremiteit, bij deelnemers
boven de 18 jaar was dit voornamelijk de romp.

Citaat:
13 april 1999 ... Maar ook neemt het aantal ruiters nog steeds toe. Momenteel telt Nederland 72 000 wedstrijd- en 400 000 recreatieruiters

Citaat:
Samenvatting
Paardrijden is een sport met een kleine kans op een blessure. Het aantal blessuresper 1.000 uur paardrijden is laag. Jaarlijks overlijdt gemiddeld één ruiter

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:45

En dat staat op 1 onderzoek na dus helaas weer niet vermeld, welke tak van de paardensport uitgeoefend werd toen me viel...

Ik zoek niet bewust naar niet-Nederlandstalige onderzoeken. Ik ben aan het speuren geslagen in wetenschappelijke databases en daar ben ik nog geen enkel Nederlands wetenschappelijk onderzoek tegengekomen. Ze zijn er ongetwijfeld (zal zo daar eens naar gaan zoeken) maar ben ze daar nog niet tegengekomen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:47

Ik heb even gegoogelt, maar je kunt echt meer dan genoeg vinden over wetenschappelijke onderzoeken naar de voordelen van een cap hoor. :)

Ik heb geen tijd om een uitgebreide reactie te geven maar bv:

The first paper from the Radcliffe Infirmary Accident Department, Oxford8 was a retrospective study of people who sustained injuries as a result of horse riding related accidents, who attended the Accident Department and were admitted to hospital. This was followed up by a comparison 20 years later by Chitnavis et al 9 who undertook a prospective study of attendance at the Accident Department in 1991. They found a reduction in total admissions of 46% because of a fall in head injuries most likely due to the use of riding helmets. Of 177 patients seen with 236 injuries, 42 (24%) were admitted to hospital. There were four spinal fractures. The most commonly injured group remained amateur young female riders.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:47

32????? kinderen?
En daar baseren ze hun resultaat op?
wat deden die kinderen, konden ze rijden, op wat voor paard zaten ze, welke discipline reden ze, hadden ze les?

Weet je, niet bedoeld om wat je vindt onderuit te halen. Echt niet. Maar met zo'n citaat kom je dus nergens. Dit haalt iedere wetenschapper echt onderuit tenzij bovenstaande vragen beantwoord :j

Het gaat om'

- aantal beoefenaren
- verschillende disciplines
- ongelukken per leeftijd (als mogelijk)
- aantal ziekenhuismeldingen
- soorten ongelukken met ziekenhuismeldingen
- afgezet tegen het aantal uren beoefenen van de sport
- afgezet tegen risico van andere SPORTEN

- en dan eventueel nog afgezet tegen soort bescherming en ervaring van de ruiter, plek van ongeluk (bak, buiten e.d.)

En dan ben je ergens ;)
Tenminste op weg.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:49

Iris82 schreef:
Ik heb even gegoogelt, maar je kunt echt meer dan genoeg vinden over wetenschappelijke onderzoeken naar de voordelen van een cap hoor. :)

Ik heb geen tijd om een uitgebreide reactie te geven maar bv:

The first paper from the Radcliffe Infirmary Accident Department, Oxford8 was a retrospective study of people who sustained injuries as a result of horse riding related accidents, who attended the Accident Department and were admitted to hospital. This was followed up by a comparison 20 years later by Chitnavis et al 9 who undertook a prospective study of attendance at the Accident Department in 1991. They found a reduction in total admissions of 46% because of a fall in head injuries most likely due to the use of riding helmets. Of 177 patients seen with 236 injuries, 42 (24%) were admitted to hospital. There were four spinal fractures. The most commonly injured group remained amateur young female riders.

Oh maar ik geloof echt wel in de voordelen van een cap. Als je op een balk of een stoep valt ben je beter beschermd dan zonder. Ik geloof ook wel in de voordelen van een body protector. Of een harnas.

Ik geloof ook in de voordelen van een helm op de fiets.
De vraag is niet OF het voordelen heeft. De vraag is of ik zelf mag bepalen op basis van mijn risico inschatting of ik de voordelen tegen de nadelen vind opwegen. En of het risico dat hier wordt aangehaald steeds niet sterk overdreven is.

En ik vind:
- het risico van rijden zonder cap is sterk overdreven
- ik mag dat zelf bepalen (wettelijk geregeld)

Thats all :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:51

Anya

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:53

Maar goed, we blijven toch altijd hangen in welles nietes in dit topic.
Dus ik hou het voor gezien.
Mocht het ooit wettelijk verplicht worden, dan bepaal ik zelf of ik het de moeite waard vind de boete te betalen ;) :D

Discussieer ze verder :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:01

Nederlands onderzoek:
Long-term outcome of equestrian injuries in children
R. DEKKER{{*, C. K. VAN DER SLUIS{{, J. KOOTSTRA{, J. W. GROOTHOFF{, W. H. EISMA{{ and H. J. TEN DUIS} (2004)

Citaat:
In the current study 80% of the riders wore a helmet. In a study with comparable helmet use (73%), comparable proportions of intracranial injuries (6%) were found. Nijland et al. describe a higher incidence of cerebral injuries (12%), possibly due to the fact that fewer horse riders wore helmets (57%).

Citaat:
Although the severity of the sustained injuries was mild to moderate and the proportion of intracranial injuries, as a principal cause of long-term disablement, was relatively low, 41% of our study population stated that they still had complaints related to the equestrian injury.

Citaat:
Injuries not concerning an extremity fracture, for example intracranial injuries, are more at risk with regard to long-term disablement. This finding can be explained by the fact that, in general, fractures heal well in a relatively short period and without rest defects, while recovery from cerebral damage is often incomplete.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:20

Goed... samenvatting van die hele berg citaten die ik aangehaald heb voor de luie lezers/mensen die niet zo goed Engels kunnen lezen :D

* Je loopt altijd kans op letsel, wat voor paard je ook hebt en hoe lang je ook al rijdt
    * Meestvoorkomend zijn letsel aan het hoofd en de borst
    * Wanneer je een cap draagt is de kans op hersenletsel een heel groot stuk kleiner (geen cap verdubbelt de kans op hersenletsel ongeveer)
    * Paardrijden is een sport waarbij letsel weliswaar minder vaak voorkomt, maar de letsels die opgelopen worden zijn doorgaans ernstiger
    * De kans op blijvend letsel varieert van 41-55%

De genoemde onderzoeken zijn echter niet allemaal in Nederland/Europa uitgevoerd waardoor de cijfers voor ons land mogelijk anders liggen.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:27

mensen mensen waar maak je je zo druk om. Laat ieder lekker zelf beslissen wat ie doet. Op de manege draag ik verplicht me cap, buiten met mijn verzorgpony dus niet. En al die cijfertjes en citaten...lekker belangrijk. Doe toch wat ik wil. Dit is echt een eindeloze nutteloze discussie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:58

Heino schreef:
superwoman schreef:
Nou wanneer een hele grote meerderheid het buitengewoon risicovol vind, is dat wel zo :D

Maar als het merendeel van een brug in de modder springt is dat toch ook niet meteen maar goed en gezond??.

Gaat het niet om... ;)
Ging om mijn eerdere reactie die zo ondertussen lekker uit verband is gehaald.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:13

Heino schreef:
Goed... samenvatting van die hele berg citaten die ik aangehaald heb voor de luie lezers/mensen die niet zo goed Engels kunnen lezen :D

* Je loopt altijd kans op letsel, wat voor paard je ook hebt en hoe lang je ook al rijdt
    * Meestvoorkomend zijn letsel aan het hoofd en de borst
    * Wanneer je een cap draagt is de kans op hersenletsel een heel groot stuk kleiner (geen cap verdubbelt de kans op hersenletsel ongeveer)
    * Paardrijden is een sport waarbij letsel weliswaar minder vaak voorkomt, maar de letsels die opgelopen worden zijn doorgaans ernstiger
    * De kans op blijvend letsel varieert van 41-55%

De genoemde onderzoeken zijn echter niet allemaal in Nederland/Europa uitgevoerd waardoor de cijfers voor ons land mogelijk anders liggen.

Dan mis ik nog steeds de info die Anya al eerder heeft aangegeven
Citaat:
Het gaat om'

- aantal beoefenaren
- verschillende disciplines
- ongelukken per leeftijd (als mogelijk)
- aantal ziekenhuismeldingen
- soorten ongelukken met ziekenhuismeldingen
- afgezet tegen het aantal uren beoefenen van de sport
- afgezet tegen risico van andere SPORTEN

- en dan eventueel nog afgezet tegen soort bescherming en ervaring van de ruiter, plek van ongeluk (bak, buiten e.d.)

Want zoals jij het heb omschreven Heino, zien de risico's er erger uit, terwijl ik uit de onderzoeks-quote van Anya haal dat er slechts zo'n 700 onfortuinlijke ruiters raken jaarlijks zo ernstig gewond dat ziekenhuisopname noodzakelijk is. (waarvan er tevens ook een hoop kneuzingen zijn) En dat op de duizendén ruiters...

Verder ben ik het ook met Anya eens dat ik ook weet dat een cap voor meer veiligheid kan zorgen...echter het gevaar op en ongeluk wordt overschat of groter wordt gemaakt door de "die-hard cap-aanhangers". :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 08:55

... en wat zijn de leeftijden van de slachtoffers? Lijkt mij ook niet onbelangrijk. ;)

Natuurlijk loop je met een cap minder risico! Met een condoom ook! Door niet te roken ook enz enz (of moet ik het hele rijtje maar weer opsommen? :) )

Punt is dat ik vind dat ieder weldenkend, volwassen mens dat alleen maar voor zichzelf zou moeten (blijven) bepalen.
Ik snap sowieso niet waarom anderen zich toch zo druk maken om anderen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:52

sflj schreef:
Ik snap sowieso niet waarom anderen zich toch zo druk maken om anderen?

Ik kan maar een paar dingen bedenken..
* ze willen dat je geen ernstig letsel krijgt
* ze vinden de cap niet mooi en willen graag niet de enige zijn die er zo bij rijden
* ze willen niet betalen (zorgpremie etc) voor ernstig letsel wat eventueel voorkomen had kunnen worden

Zijn er nog meer?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:55

Zorgpremie betalen voor een ander vind ik zo'n raar antwoord. Ga dan helemaal niet meer rijden!

Zie je hoe betuttelend iedereen tegenwoordig is.

Druk maken om je eigen leven is belangrijker vind ik!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:02

MamboBeach schreef:
Zorgpremie betalen voor een ander vind ik zo'n raar antwoord. Ga dan helemaal niet meer rijden!

Zie je hoe betuttelend iedereen tegenwoordig is.

Druk maken om je eigen leven is belangrijker vind ik!

Ik ook hoor ;)
nr 1 vind ik aardig, mits ze er niet op door hameren... bij een braaf paard is het risico gewoon niet zo groot.
nr 2 is volgens mij voor vele de voornaamste reden :o

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:12

1 is aardig maar daar heb ik mijn naasten al voor en als zelfs die mijn geluk en lol boven hun zorgen plaatsen, waar maakt een vreemde zich dan druk om? ;)

2; Hm, zou kunnen. Is wel een hele belachelijke dan en

3; zou ik gewoon ronduit asociaal vinden.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:45

winnietje3 schreef:
Martin009 schreef:
Haha dit vind ik komisch _O- _O-
Al het tweede topic over iemand die geen foto`s op bokt meer wilt zonder cap :+
Dus nou vraag ik me eerlijk gezegd af waarom mensen het belangrijk vinden om andere te beschermen tegen iets wat ze zelf besluiten te doen ?????????????

Omdat mensen hard werken en we hier worden uitgezogen door de overheid. En als er een idiootje besluit op een paard te stappen zonder cap en erg gebeurt een ongeluk, betalen wij daar met zijn allen aan mee!

Jah dat is het probleem als je hier in Nederland woont :(
Ik moet vanaf me achtiende ook zorgverzekering betalen terwijl ik persoonlijk zoiets heb van zolang ik dat geld zelf uitspaar ben ik er mischien wel beter vanaf mocht er ooit es iets gebeuren.
Maar NEE ! De regering wil perse dat ik dat ga betalen en nu ben ik daar dus inderdaad een deel van me verdiende centjes aan kwijt :(
En als er dan iemand een ongeluk veroorzaakt wat eventueel wel of niet door eigen toedoen is moet ik daar dus inderdaad aan meebetalen terwijl ik daar niet om gevraagd heb.
Maarja terug komend op dit verhaal dus als iemand met cap op rijdt kan het net zo goed fout gaan als andersom want dat ligt eraan hoe je valt.
En dan kun je nog zoveel onderzoeken doen als je wilt maar je kunt niet zeggen hoe het eerst volgende ongeluk zich zal voltrekken toch ??

En daarnaast zie ik het paardrijden ook als een hobby en dus ontspanning dus laat mensen dat alstjeblieft doen op hun manier.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:31

Feitelijk is het veiligste stoppen met alles en achter de geraniums gaan zitten :D

Na mijn val + hersenbloeding + blijvend hersenletsel heb ik nooit meer zonder cap gereden. Ik heb geen angst voor paarden of paardrijden overgehouden, waarschijnlijk ook omdat ik me geen ruk kan herinneren van het hele ongeluk :D Maar ik heb wel zoiets van - nah.... één keer het lot tarten is wel voldoende geweest denk ik _O-

Ga ik alles op een rijtje zetten en mijn vallen analyseren - weinig keren op mijn harses gevallen. Wel een gebroken heup opgelopen, had niets tegen geholpen, ook geen BP bijv. Sterker nog, een maand of 5 ná die hersenbloeding viel ik nóg een keer (ja, uiteindelijk heb ik het paard in kwestie maar verkocht, gezondheidstechnisch was hij niet zo goed voor me :P ) en scheurde ik mijn enkelbanden af, plus een fikse kneuzing in dezelfde heup die ik dankzij hem al een keer gebroken had (ik ZEI toch al dat hij niet zo heel lief was?) Ik viel wederom niet op mijn hoofd (zelfs geen zand aan mijn cap).

Van horen zeggen ben ik ook niet op mijn hoofd gevallen die bewuste keer, ik kwam "keurig" op mijn billen terecht, echter sloeg ik daarna achterover op mijn achterhoofd wat de klap veroorzaakte en mijn hersenen letterlijk naar voren lanceerde tegen de voorkant van mijn schedel aan - gevolg: scheur in het hersenvlies en bloeding. Had ik een cap gedragen dan had deze de schock waarschijnlijk wel voldoende geabsorbeerd waardoor ik er met een hersenschudding vanaf was gekomen.

Een cap kan dus direct en indirect beschermen en dus ben ik er nu wel voorstander van. Promoot deze ook graag ;) Maar ben ook eerlijk genoeg te zeggen dat ik vaak zat gevallen ben om te zeggen dat ik aan een cap ook niks gehad had.

Ik voel mijzelf niet meer veilig zonder - het is psychologisch en persoonlijk. En als ik iemand zonder cap zie rijden, komt het misselijkmakende gevoel van de ellende van mijzelf weer boven drijven. Gewoonweg omdat ik niemand gun wat ik heb moeten doormaken en nog steeds doormaak.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:36

Martin009 schreef:
En als er dan iemand een ongeluk veroorzaakt wat eventueel wel of niet door eigen toedoen is moet ik daar dus inderdaad aan meebetalen terwijl ik daar niet om gevraagd heb.

Als jij een ernstig auto ongeluk krijgt (en dan bedoel ik echt ernstig) kost je ook zo tonnen in de tijd dat je in het ziekenhuis ligt. red je niet met het braaf betalen van je premie, en tja, ik betaal daar ook voor mee, en ik heb daar ook niet voor gekozen. Ontzettend slap argument dus

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:48

Ik geloof trouwens dat Winnietje3 dus zo iemand is die keihard zegt dat het schandalig is dat ik van haar/zijn centen leef :+ Gezien de reactie.... :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:07

Barmat schreef:
En als ik iemand zonder cap zie rijden, komt het misselijkmakende gevoel van de ellende van mijzelf weer boven drijven. Gewoonweg omdat ik niemand gun wat ik heb moeten doormaken en nog steeds doormaak.

Hier kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Zelf heb ik ME en denk dat het te weinig rust nemen de druppel is geweest tijdens en zeker na de ziekte van pfeiffer.
Als ik mensen door zie gaan denk ik hetzelfde, máár nog is dat hun keuze.
Ik raad ze aan om meer rust te nemen, maar verder trek ik mijn handen er vanaf.
Ik gun het ook niemand om hetzelfde door te moeten maken, maar gun ook niemand dat overdreven gewaarschuwd worden... (netjes gezegd als ik soms de reacties van de "cap-aanhangers" lees)
Iedereen moet zijn leven zelf invullen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:17

Zeker! Ik kan het nooit nalaten te zeggen wat mij is overkomen en dan te opperen een cap te dragen. Maar zegt iemand dan alsnog "Bedankt, maar ik doe het niet" dan moet die persoon dat zelf weten. Zijn hoofd, zijn leven. Je kunt de wereld niet redden al zou je het willen.
Ik vind het ook stom als iemand zonder pak op een motor stapt en ook met 30 graden zit ik ingepakt in een leren pak op de motor te zweten, terwijl er naast me iemand in tshirt en korte broek op een harley zit. Nou, als DIE onderuit gaat op de snelweg met 120 km/uur..... Maar goed, ik kan mensen niet dwingen zo'n pak aan te trekken, ook al vind ik het superstom om het niet aan te trekken!
En dat is precies zo met het opzetten van een cap. Het liefste zou ik mensen mee willen slepen naar een epilepsiekliniek en ze willen confronteren met hoe een aanval er uit ziet, wat ik soms meemaak, wat anderen meemaken, zichzelf onderplassend, spugend, op de grond liggen stuiptrekken en schuimend en al... je wilt schockeren enkel en alleen maar om.... tja... maar dan besef je dat je verkeerd bezig bent en dat shockeren niet de juiste weg is ;) Mensen moeten het uit zichzélf willen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:29

Barmat schreef:
Mensen moeten het uit zichzélf willen!

idd en je moet maar blij zijn dat die andere mensen gezond zijn en hopelijk nooit problemen krijgen :j
Heerlijk toch om gezond te zijn.
Nu geniet ik van andere dingen die ik "vroegah" normaal vond. Een beperking geeft soms ook juist meer zicht en duidelijkheid ;)
Belangrijk is imo om er positief mee om te gaan ipv mensen met je mee te trekken.