tem systeem op pb's, lijkt je dat wat of niet?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tem systeem op pb's, lijkt je dat wat of niet?

ja, omdat...
300 (73%)
nee, omdat...
106 (25%)
anders, omdat...
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 409

visje

Re: tem systeem op pb's, lijkt je dat wat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:17

Karl66 schreef:
Perrokai, je vergelijkt Bokt discussies en vetes nu al een paar keer met o.a. oorlog en een gewapende overval. Het grote verschil is dat je op Bokt mensen gewoon kunt negeren zonder lichamelijk letsel of iets dergelijks. Terugreageren is gewoon niet noodzakelijk en als je in die reactie de aanval kiest, dan zal je moeten accepteren dat je op die aanval aangesproken zal worden. En dan kan je je niet verdedigen met "ja maar, zij zeiden...", want jij bent net als de andere partij gewoon verantwoordelijk voor je eigen berichten die je plaatst.

Ja, misschien zijn boktdiscussies beter te vergelijken met kinderruzies Tong uitsteken . (Al zijn oorlogen daar in zekere zin ook mee te vergelijken Knipoog .)
Negeren is een vaardigheid die je kan leren. En in het zeldzame geval dat iemand die jou wil bestoken hiervoor 10 andere accounts aanmaakt/leent, zal het wel mogelijk zijn om met een mod te overleggen. Hiervoor moet je toch geen heel systeem uitwerken? En al zeker niet als het een systeem is dat de privacy doorbreekt, want hiermee verander je het concept van privé berichten.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:44

Karl66 schreef:
Het is toch te belachelijk voor woorden dat er voor een klein groepje volwassenen, die gedrag vertonen waar mijn vierjarige zoontje zich nog voor schaamt, een compleet tem-systeem op de PB's opgetuigd moet worden?

Afgod
Helemaal mee eens!

stitchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:02

ThisIsMe schreef:
Karl66 schreef:
Het is toch te belachelijk voor woorden dat er voor een klein groepje volwassenen, die gedrag vertonen waar mijn vierjarige zoontje zich nog voor schaamt, een compleet tem-systeem op de PB's opgetuigd moet worden?

Afgod
Helemaal mee eens!

Daar ben ik het ook helemaal mee eens.

Negeren, negeren, negeren

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:07

en wat als er problemen zijn met een koop of verkoop die via bokt via pb is gegaan
jij stuurt de pb's door in een quote naar 1 moderator
resultaat: de ander trekt jou eerlijkheid in twijfel - je kan met de pb's hebben gemoddert - en stuurt haar versie van de pb's door én de mod in kwestie krijgt weer gezever en gezaag omdat hij 1 persoon voortrekt....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:22

Karl66 schreef:

Ja daar heb je gelijk in, het is te belachelijk voor woorden inderdaad maar het groepje is er hoe klein ook of hoe groot ook en zoals Nickyu zegt het zijn tot overmaat van ramp nog vrouwen ook. Mannen zijn lang niet zo moeilijk als vrouwen en ik heb liever met tien mannen te doen als met 1 valse vrouw. Want als je het leest soms is het echt te belachelijk voor woorden. Maar stel het zijn er 20 die nu echt wel op weg zijn op eigen kracht om er een keer permanent uitgeknikkerd te worden, komen er dan nieuwe voor terug iedere keer want je lijkt ze nooit kwijt te raken.... Knipoog

Wij zijn hier volwassen of worden geacht dat te zijn en kunnen ons prima verdedigen maar er zitten hier ook jongeren en die moeten nog leren er mee om te gaan. Hoe beschermen we die ertegen dan ? Er zijn ook volwassenen die tegen een kind van 11 beginnen wat echt helemaal de draad kwijt raakt.

En stel nu even dat de mogelijk tot temmen op PB's niet kan om allerlei redenen of het niet de moeite waard is. Is er dan een ander meldpunt behalve een gewone tem waar dagen overlegd moet worden om zoiets te melden en men gelijk de boel een halt toe kan roepen ? Ik ben geen bokt expert hoor maar ik vraag het gewoon even. Er is altijd wel 1 mod online lijkt mij kan er geen centraal meldpunt komen dan ? En als daar wat binnenkomt dat de mod in staat is om de rel in 1 klap even op non actief te schakelen door een slotje (al dan niet tijdelijk) of iets anders ?

Chiqa, dat is weer waar twee vechten etc. Nu verzin ik even een voorbeeld tussen ons wat dus niet echt is noch heeft bestaan:

Wij discusieren ergens over en ik denk dat jij mij openelijk aanvalt en bijv. in een kwaad daglicht stelt. Ik ben dan zo, jij ook meen ik, dat ik er dan wel eens een PBtje aan waag, de eerste. Daar staat dan in: Hoi Chiqa, ik wilde je even vragen of je het echt bedoelt zoals het er staat want ik bedoelde het niet zoals jij het opvat ben ik bang. Mijn opemerking komt daar en daar vandaan met die en die oorzaak. Zo ervaarde ik dat toen en het lukt mij dus even niet om dat anders te zien nu. Misschien als de omstandigheden ietsje anders waren geweest had ik er hetzelfde over gedacht als jij maar ik kan er niets aan doen. Het spijt me... Bloos
Maar je hebt wel een schitterend mooi paard zeg en wat je er allemaal mee doet, echt geweldig !

Is een voorbeeld hoor geen prive correspondentie, Chiqa en ik begrijpen elkaar wel ook als we verschillende meningen hebben...

Nu kan Chiqa op twee manieren reageren: Ok Perrokai dan is er niets aan de hand sorry en we gaan vrolijk verder..... (iets van die strekking) en klaar zijn we. Maar ze kan ook terug PBen op een anderen manier en een stortvloed van verwijten uitten en schelden desnoods. Dan probeer ik het nog eens op dezelfde vriendelijk en nette manier...maar Chiqa ia me helemaal zat en barst helemaal los.

Heb ik er dan ook schuld aan omdat ik probeerde de boel te sussen ? Lijkt mij van niet toch ? Maar zo word er wel geoordeeld.
En 19 van de twintig keer kom je er zo met iemand uit tot je tegen de verkeerde aanloopt en dan is het echt bal hoor....er zijn er nu nog bezig tegen elkaar van meer dan 8 maanden geleden, aangiftes gedaan en alles en maar niet ophouden...en dan nog wel volwassen vrouwen.
Echt te belachelijk voor woorden......maar verzin er maar eens iets op.

En denk nu niet dat ik het over mezelf heb want dat is nu juist helemaal niet zo.....kijk maar na....ik heb niets met niemand en het is hier alleen maar gezellig momenteel.
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:33

Ik heb gestemd op 'nee'. Dit heb ik gedaan omdat priveberichten prive zijn en het mij dus niet de bedoeling lijkt om ze te gaan temmen. Daarnaast geloof ik ook echt niet dat er zoveel verschrikkelijke PB's rondgestuurd worden. Ontvang je er onverhoopt eentje, dan zou ik gewoon niet antwoorden en eventuele volgende PB's ongelezen verwijderen. Dan is de lol er echt zo vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:08

krak schreef:
het is NIET moeilijk een knopje te maken!

Een knopje niet nee, maar hij moet wel werken Ja

Perrokai schreef:
Nu kan Chiqa op twee manieren reageren: Ok Perrokai dan is er niets aan de hand sorry en we gaan vrolijk verder..... (iets van die strekking) en klaar zijn we. Maar ze kan ook terug PBen op een anderen manier en een stortvloed van verwijten uitten en schelden desnoods.

Ja en dán begint te ellende, dus moet er nog steeds één de wijste zijn.
Als iemand zijn excuses wat onderbouwt in een PB vidn ik dat alleen maar geweldig,
zonder dr op in te gaan op het forum. Dat verdient bij mij heel veel respect.
Als er verwijten zouden komen zou wat mij betrefd de kous afzijn, dan ben ik dr klaar mee.

Perrokai schreef:
Heb ik er dan ook schuld aan omdat ik probeerde de boel te sussen ? Lijkt mij van niet toch ?

beide hebben schuld, omdat je blijkbaar in verweer bent gegaan waardoor het van kwaad tot erger is geworden al bedoel je het nóg zo goed!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:58

ik snap eigenlijk niet waarom er 20 en meer pagina's over 1 knopje kan worden gediscussieerd Knipoog
het is trouwens niet eens aan de leden om te beslissen, wel om zaken voor te stellen natuurlijk. maar uiteindelijk gaan de moderators toch zelf moeten uitmaken of zo een knopje er al dan niet komt

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:17

Chiqa schreef:
beide hebben schuld, omdat je blijkbaar in verweer bent gegaan waardoor het van kwaad tot erger is geworden al bedoel je het nóg zo goed!

Het is geen verweer, het is een verzoeningspoging, dat is wat anders. Als je een verzoeningspoging met duidelijke goede bedoelingen gaat afstraffen dan nee....dat gaat er bij niet in. Dat leer je je kinderen toch ook niet ? Ik zal wel een enorme uitzondering zijn dan.......

Dan moet ik me dus gaan gedragen als een robot of een virtueel mens, zo als we elkaar hier moeten zien. Dat kan ik eenvoudigweg niet, ik kan niet die knopjes omdraaien dan is het voor mij ook niet leuk meer ook. Dan zit een ander te vertellen hoe ziek haar droompaardje is en ik zet de pc uit en moet het hele drama vergeten. Dat werkt bij mij niet, en de volgende dag weer zeggen goh wat erg voor je zeg..... Nee dan huichel ik alleen maar hier en zo'n mens wil ik niet worden.

Als je alleen een geschil kunt bijleggen door jouw visie te dicteren op een ander, dus alleen een mod kan de boel oplossen feitelijk en ik moet met mn verstand en gevoel op nul en een bord voor mn hoofd verder lopen, nee dat werkt niet. Ik zal dan wel teveel een idealist zijn ofzo maar iemand kan zeggen wat hij wil maar dit is GEEN slechte eigenschap van mij en iets om te bestraffen. Zo gaat het in de echte wereld dus ook niet en kom je nergens. Ik word geen koud en kil mens met een dikke gewapende muur om mee heen, dan maar kwestbaarder.... Bloos
Dan maar een ow 1 keer in de twee jaar ofzo...maar zo wil ik echt niet worden.

Weet je waar dat wel voorkomt ? In een dictatuur waar men dus genoeg angst heeft voor sancties. Nou ik geloof niet dat bokt dat is op die manier en ook niet dat ze angst inboezemen....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 01:32

Perrokai, er zit een groot verschil tussen aan de ene kant bijsturen of om uitleg vragen en aan de andere kant frontaal de tegenaanval kiezen, onder het motto ik heb geen mods nodig, ik handel het zelf wel even af.

In het meest ideale geval reageren de meeste mensen op de eerste manier en dan zou er heel wat minder te modden zijn. Als je daar al op aangesproken wordt, dan is het echt niet met een sanctie maar eerder met een bedankje.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:18

Hmm, gelukkig maar Karl66 ik was al helemaal van slag haha..... Ik dacht waar moet de wereld toch naar toe op die manier.....(als grapje bedoeld dus) Ik dacht al van een andere planeet te komen met mn goede bedoelingen... Haha!
Pff hehe...om op je 42ste er achter te moeten komen dat je al je hele leven op de verkeerde weg zit is een klap hoor....haha.
Nee het leek me ook echt niet waarschijnlijk dat het beheer er ook zo over zou denken en je voor zoiets ook een sanctie kon krijgen.

Ik heb vandaag wel met iemand van Phillips gepraat die en heel groot technisch forum hebben wereldwijd. Groter dan bokt zegt hij. Daar zijn technische discussies maar nagenoeg geen ruzies en meer mannen dan vrouwen...uiteraard. Je wordt daar op je vingers getikt als je illegale dingen doet als om een serienummer vragen of zoiets. Mensen die aan komen waaien daar en gaan rellen, want die heb je helaas overal worden er per direct afgetrapt. Geen waarschuwing maar als je te ver gaat ben je weg......dan word je wel gedwongen om je gezonde verstand te gebruiken maar zoals gezegd er zijn daar gewoon geen ordinaire ruzies.
Was er maar gewoon 1 simpele oplossing voor......dat zou een berg werk en ergernis schelen zowel bij de gebruikers als bij het beheer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:22

Perrokai schreef:
Geen waarschuwing maar als je te ver gaat ben je weg......dan word je wel gedwongen om je gezonde verstand te gebruiken maar zoals gezegd er zijn daar gewoon geen ordinaire ruzies.

Er zijn meer forums waar het er zo aan toe gaat...Dan is Bokt nog loyaal, maar soms moet je eerst een ander verhaal horen wil je bevatten dat het gras niet overal groen is.
Ga bv eens naar Fok, daar wordt je toch simpel van sommige reactie's van de meeste mensen daar,
hoe ze iemand finaal de grond in kunnen trappen en vernederen tot op het bot omdat je iets vraagt?

Nee geef mij dan bokt maar met zijn 1001 regeltjes, wen dr vanzelf wel aan en anders neem ik gewoon even afstand.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:15

krak schreef:
ik snap eigenlijk niet waarom er 20 en meer pagina's over 1 knopje kan worden gediscussieerd Knipoog
het is trouwens niet eens aan de leden om te beslissen, wel om zaken voor te stellen natuurlijk. maar uiteindelijk gaan de moderators toch zelf moeten uitmaken of zo een knopje er al dan niet komt

En dat is al lang gebeurd Knipoog

Ik begrijp niet hoe mensen zich hier zo druk in kunnen maken sorry... Het is maar een pb, jij bent de enige die hem kunt lezen, laat ze gewoon liggen...

Jonge mensen komen veel engere dingen tegen op school, msn, etc. Dat ligt niet aan bokt maar aan veel ruimere dingen.

De waarheid is dat iedereen in eerste plaats toch echt eens kritisch zal moeten durven kijken naar zichzelf. Mss heb je zelf iets misdaan... al is het maar je sensatiezucht telkens bevredigd door altijd opnieuw die berichten te lezen... of er op in te gaan... ook al is het verzoenend... iemand die je scheldpb's stuurt moet je niet antwoorden, die laat je links liggen... dat soort mensen krijgen echt mijn tijd niet, er zijn mensen genoeg denk ik zo...
Als je een rare mail krijgt of een freak op facebook, negeer je die gewoon... Gebeurt het op bokt, dan gaan mensen gillen en het overal opblazen... Njaaa....

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:41

Ik sta helemaal achter poes haar uitleg Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:52

Chiqa schreef:
Perrokai schreef:
Geen waarschuwing maar als je te ver gaat ben je weg......dan word je wel gedwongen om je gezonde verstand te gebruiken maar zoals gezegd er zijn daar gewoon geen ordinaire ruzies.

Er zijn meer forums waar het er zo aan toe gaat...Dan is Bokt nog loyaal, maar soms moet je eerst een ander verhaal horen wil je bevatten dat het gras niet overal groen is.
Ga bv eens naar Fok, daar wordt je toch simpel van sommige reactie's van de meeste mensen daar,hoe ze iemand finaal de grond in kunnen trappen en vernederen tot op het bot omdat je iets vraagt?

Nee geef mij dan bokt maar met zijn 1001 regeltjes, wen dr vanzelf wel aan en anders neem ik gewoon even afstand.

Nou idd.. daar zijn ze echt niet lief...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:19

Alleen het groepje op fokt zijn dezelfde als hier die daar weer verder gaan als ze hier bijvoorbeeld geband zijn. Niet allemaal natuurlijk maar een aantal wel... Hopelijk werken die zich in no time naar een permanente ban toe zodat we er af zijn voor eens en voor altijd....en dat er geen nieuwe ontstaan. De meesten hebben daar een andere naam dan hier en geven zich soms ook nog uit voor een andere bokker op fokt.
Ik heb zelfs de namen van BART en Karl voorbij zien komen maar weet in dat geval niet of ze het echt zijn ook....
Wat kunnen mensen toch ver gaan zeg, daarom heb ik een probleem met negeren uiteindelijk want soms kun je het gewoon echt niet meer negeren hoor, geloof mij maar, ze gaan zo ongelovelijk ver in hun ruzies...
Schelden is daarbij een lachertje en een kunstje van de lagere school, maar het gaat veel verder.....hacken, in je priveleven en omgeving de boel overhoop proberen te gooien, politieaangiftes, je werkomgeving storen echt te gek voor woorden. Het lijkt wel internet terrorisme gericht op individuen.....

Ik heb meer het idee dat als je het niet leest en niet meemaakt van dichterbij zeg maar dat je feitelijk niet weet waar je over praat als je zegt, negeer het maar want het kan niet genegeerd worden. Het is allemaal niet zo zwart wit als dat het gesteld wordt. Of het licht aan mij en die mensen die het meemaken dat wij alleen vinden dat dat niet kan en dat de rest feitelijk mensen zijn die knopjes kunnen omdraaien en dus nergens om geven feitelijk.... Ik zeg al dat gaat mij te ver.

Als ik nml. zie of hoor dat iemand die ik ken door dergelijk stalken wat door gaat in het echt werkelijk lichamelijke en geestelijke klachten gaat krijgen en dus in principe gewoon ziek word er van in gezondheid echt een paar passen terug gaat waar dus zij maar het hele gezin onder lijdt, dan doet mij dat echt wat en dan ga ik niet roepen negeren is de oplossing. Maar het lijkt wel of alleen ik die dingen meemaak en zie en hoor....

Al eens op fokt gelezen ? Of nu op Hyves ? Het is werkelijk bij de beesten af hoor !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:32

Daarom kom ik niet op fokt, blijkbaar doen ze op bokt dus nog iets goed in zake rellen en vetes Knipoog

Hyves ken ik niet eens, is volgens mij erg hollands?

Verder heb ik idd nog geen vete gehad op bokt neen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:14

Ja op bokt krijg je eerder een OW voor rellen en vetes en uiteindelijk zit je dan eerder aan je ban maar voor sommigen eigenlijk niet snel genoeg.... Knipoog

Ik heb ook ooit 1 vete gehad meen ik, ja ik noem het niet zo maar bokt wel. Was gewoon een meningsverschil en het niet nakomen van afspraken in het echt. Verder heb ik zelf gelukkig nooit ordinaire ruzies aan de hand gehad maar dat kan ook niet want ik doe er niet aan mee en ben niet wraaklustig en hoop altijd nog op het goede in de mensen. En verder moet je geluk hebben ook dat niet net de verkeerde jouw onschuldig bedoelde opmerking niet verkeerd begrijpt en op zichzelf betrekt want dat is het begin dan.... Verder waag ik me steeds minder in discussies omdat je het dan vermijd eigenlijk en dus een rustig maar leuk bokt leven hebt. Maar ik zie het wel heel anders gaan hoor soms.....daar lusten de honden geen brood van.
Een discussie als deze durf ik wel aan, je kunt haast iemand hier niet persoonlijk aanvallen als je je verstand gebruikt en ik ga er van uit dat mensen die hier meedoen toch wel een beetje de verstandigere zijn haha.....maar je weet eigenlijk nooit wanneer het opeens escaleert....dan ben ik weg iig.
Zonde van mn tijd al die negatieve energie richting een ander spuien.....ik geniet liever van de positieve dingen in het leven.... Je weet maar nooit wanneer het voorbij is. Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:58

Ik geloof dat we met het bijhalen van andere forums (waar de meeste mensen niet eens weten wat daar ècht gebeurd is ) afdwalen van het onderwerp over pb's temsysteem.

Is het eigenlijk wel nodig om de mogelijkheid van pb's in stand te houden? Er zijn toch mogelijkheden genoeg om buiten bokt om met je vriendinnen in contact te blijven? msn, hyves en gewone mail?

Overigens doet het beheer wel degelijk iets aan ernstige bedreigingen om daar in te grijpen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:58

Perrokai schreef:
Alleen het groepje op fokt zijn dezelfde als hier

Ik heb het over Fok! Niet over Fokt... Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:01

Slimmerik, ik vind zeker dat de pb-mogelijkheid moet blijven bestaan. Als iemand geen mailadres heeft opgegeven, hoe vraag je dat anders dan? Op het openbaar gedeelte ga je je adres toch ook niet zetten voor Jan en alleman.

stitchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:52

Ook ik heb eens rond gekeken op andere sites en dan valt me toch een ding op
Op de verschillende paardenforums is het een kleine groep rellers die je overal tegenkomt.
Je ziet hen op Bokt waar ze af en toe te grof zijn voor woorden maar dan heel slim zijn en zich een tijdje rustig houden en je komt hen tegen op Hyves (waar men zeer grof is naar elkaar) en je komt ze tegen op Fokt.
Op laatsgenoemde forum wordt zeker wel opgetreden tegen deze rellers.
Er zijn er nml. onlangs een paar rellers die daar de primeur hebben gekregen door een BOT te krijgen.
Zo erg bont kunnen sommige het maken.

Temmen op PM's helpt niet tegen deze rellers.
Zij gaan gewoon op andere forums de boel verzieken.
Jammer, maar het is de waarheid. Verdrietig

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:12

Heb ik weer Chiqa haha, er bestaat dus ook nog een fok zonder T. Is het daar ook zo erg dan ? ( ik dacht dat je per ongeluk de T vergeten was...) Bloos

En is er op andere fora de mogelikheid om te temmen op PB's ingesteld ? En zo ja werkt dat daar dan ? Dan moet er natuurlijk wel een beetje het zelfde publiek zitten als hier natuurlijk, valse vrouwen en geen technische mannen forum. Haha!

Klopt Stitchje, ik heb ook gehoord dat zelf daar BOT's zijn uitgedeeld terwijl je daar toch veel verder mag gaan dan hier. Ik heb er alleen niet meer gekeken dus heb geen idee wie het zijn.....Werd het een beetje erg snel zat daar opeens. Ik kan daar geen plezier in vinden in andermans geruzie en ellende. Maar ik kan eens wat fora af gaan en kijken of ze de mogelijkheid tot temmen op PB's hebben uberhaupt. Of jullie moeten het al weten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:55

Perrokai schreef:
Is het daar ook zo erg dan ?

Veel erger....Je wordt daar tot op het bot vernederd en in de grond getrapt
er is geen kip die er iets van zegt...ga voor de lol zelf maar kijken.

Perrokai schreef:
En is er op andere fora de mogelikheid om te temmen op PB's ingesteld ? En zo ja werkt dat daar dan ?

Is standaard op PHPbb 3.0 maar niet iedereen lijkt er zo serieu smee om te gaan, is ook vaak niet nodig maar bokt is even wat groter he, veel hoog eisende leden en dan heb je ook nog eens met de wet te maken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:35

slimmerik schreef:
Is het eigenlijk wel nodig om de mogelijkheid van pb's in stand te houden? Er zijn toch mogelijkheden genoeg om buiten bokt om met je vriendinnen in contact te blijven? msn, hyves en gewone mail?

Overigens doet het beheer wel degelijk iets aan ernstige bedreigingen om daar in te grijpen Ja

Ja vind ik wel. Als je bijv. een advertentie plaatst met spullen of paarden die je te koop hebt, vind ik pb heel handig. Dan gaat het niet om vriendinnen dus die ik inderdaad wel via mail of msn kan bereiken.