Zwarte piet smiley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 01:20

poes schreef:
Brainless schreef:

Die doet het niet -O-

Ach misschien ben ik er welkom?

:D

Kruip niet zo in een slachtofferrol zeg..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:30

Zullen we het eventjes vriendelijk houden. Poes blijft gewoon hier op Bokt.nl behalve als ze zelf besluit om te vertrekken. Flauw om daar zo op te reageren. Bokt beheer kan hier eens rustig naar kijken en ik ben het met Poes eens, ook al zal ik daar niet om vertrekken, dat die smiley absoluut neutraler en beter kan, zoals Piet ook beter en beter zal worden in de nabije toekomst.
Laten we verder normaal doen met elkaar, want Bokt is zo leuk wat mij betreft o.a doordat er veel Belgen meedoen→ I love it, en er veel Nederlanders die overal ter wereld wonen ook actief zijn op Bokt. Dat geeft toch net weer een andere wat internationalere dynamiek en ik hou daar van.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-11-21 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:30

Alles naar de klote :)ddd

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:33

Oké, ik wilde me er niet mee bemoeien maar toch ga ik dat eventjes doen om een punt duidelijk te maken.

Ik ben een halfbloedje, mijn moeder is een Chinese en mijn vader een Nederlander. Binnen mijn Chinese vriendengroep hoor ik veel over discriminatie, mensen die te horen krijgen "hey corona", "eten jullie thuis ook hond?", "kijk een gele" en "nihao" met een heel vies gezichtje zijn absoluut geen uitzondering op dagelijkse basis. In mijn persoonlijke ervaring komen deze opmerkingen altijd van een "wit" iemand en er is nooit een "wit" iemand die op komt voor ons en dan zegt dat het racistisch is.

Moet ik bokt nu uit gaan bannen omdat alle smileys geel zijn? Nee, het enige wat ik kan doen is bewijzen aan die mensen dat de Chinese cultuur meer is dan nihao en hond eten. Vaak, als mensen mij begroeten met nihao, ga ik een volledig gesprek aan in het Chinees en dan zijn ze zo weg.

Ik ben dus best wel te spreken over gekleurde smileys. Van mij mogen ze nog wel wat meer de maatschappij weerspiegelen.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat zwarte piet als racistisch ervaren wordt maar alleen daarom zulke heftige reacties plaatsen is absoluut niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:39

Racisme gaat altijd over de zwarte medemens op de een of andere manier, daar is altijd de aandacht iig op gevestigd. Terwijl er veel andere groepen ook racisme ervaren en daar hoor je nooit wat over. Ik vind dat ook altijd een vreemd iets.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:52

Mindim schreef:
Racisme gaat altijd over de zwarte medemens op de een of andere manier, daar is altijd de aandacht iig op gevestigd. Terwijl er veel andere groepen ook racisme ervaren en daar hoor je nooit wat over. Ik vind dat ook altijd een vreemd iets.

Dan weet ik niet in welke groepen jij je bevindt maar er is zeker wel ophef over racisme tegen andere groepen. Bijvoorbeeld Aziatische mensen. Helemaal met nu met corona. De insteek waarom je daar minder over hoort is ook heel anders, maar dat is helemaal off topic

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:08

Ik heb zp nooit als racistisch ervaren. Ik keek altijd tegen pietjes op en wilde er zelf 1 worden.

En toen KOZP begon met protesteren begreep ik dat eerlijk gezegd niet zo goed. Verandering, prima, maar waarom werd er zo heftig op gereageerd?

Een avondje struinen op internet en gesprekken met m'n ouders (die weten nou eenmaal veel) hebben me direct van gedachte doen veranderen. Zp is racistisch en echt niet meer van deze tijd. Ik heb zp nooit als racistisch gezien maar dat betekent niet dat het niet zo is. Helaas voelen sommige volwassenen zich zo aangevallen, dat hun traditie, hun herinneringen worden aangetast dat ook als zp helemaal geen racistische uiting was het dat nu wel is. Vanaf oktober kon je fb niet meer openen of de verbale diarree vloog je om de oren. BLM deed hier nog een schepje bovenop. Je kon geen werkvloer, verjaardag of café bezoeken of je moest wel even laten weten dat zp goed is en dat anders denkenden maar op moeten rotten naar hun eigen land (hoe dan, de meesten zijn Nederlands!).

Tegenwoordig wordt zp als statement gebruikt, in winkels, op websites, op bokt, op Social media. Dus dan kan bokt wel de rode lippen en oorbellen verwijderen, iedereen weet precies waar het voor staat. Het is niet alsof we ineens de aubergine in Whatsapp weer als aubergine gaan zien als het groene kapje er af wordt gehaald.

Dat het bokt beheer dit topic al 4 dagen weet te negeren zegt inderdaad wel wat. Als ik een tip mag geven, ga voor 1 pietje, geen regenboog piet en bruine piet, deze keus zorgt er juist voor dat mensen het als statement gaan gebruiken of dat het als statement geïnterpreteerd wordt.

Suzanne F.

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:14

Wat is die aubergine dan? Of leef ik onder een steen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:15

Mindim schreef:
Bijzonder. Er is eigenlijk maar een groep waar je nooit iets over hoort: Het antwoord kun je vast wel raden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:17

Suzanne F. schreef:
Don't ask ;)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:19

Suzanne F. schreef:

Een l*l. Eten op Whatsapp heeft een hele andere functie p :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:20

Amber_anne schreef:
Suzanne F. schreef:

Een l*l. Eten op Whatsapp heeft een hele andere functie p :o

Hm oke, nou ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om een l u l naar iemand te sturen dus daarom zal ik het wel niet kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:23

Ailill schreef:
Mindim schreef:
Bijzonder. Er is eigenlijk maar een groep waar je nooit iets over hoort: Het antwoord kun je vast wel raden.

Dus jij bent het niet eens dat in het publieke oog, vooral het racisme tegen de zwarte mens er uit springt en andere bevolkingsgroepen beduidend minder aandacht krijgen op dat gebied?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:26

Moeten we 'hem' eigenlijk nog wel Piet noemen? Want alle Piet-personen vinden dat misschien wel niet leuk. En komen we aan de kant van geslachtsdiscriminatie, want impliceren we dan niet dat pieten alleen mannen kunnen zijn? Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Straks hebben ze alle kleuren behalve 'zwart' (of bruin of anderszins donker) en is het ook weer discriminatie, want Piet is er in alle kleuren, behalve...

Wat een waardeloze discussie, hele feest is niks feestelijks meer aan zo

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:29

Kaatje_S schreef:
Moeten we 'hem' eigenlijk nog wel Piet noemen? Want alle Piet-personen vinden dat misschien wel niet leuk. En komen we aan de kant van geslachtsdiscriminatie, want impliceren we dan niet dat pieten alleen mannen kunnen zijn? Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Straks hebben ze alle kleuren behalve 'zwart' (of bruin of anderszins donker) en is het ook weer discriminatie, want Piet is er in alle kleuren, behalve...

Precies. Ik stel voor dat Piet voortaan als aubergine wordt geschminkt. Of doen we dan het vrouwelijk geslachtsdeel weer tekort?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:36

Mindim schreef:
Ailill schreef:

Dus jij bent het niet eens dat in het publieke oog, vooral het racisme tegen de zwarte mens er uit springt en andere bevolkingsgroepen beduidend minder aandacht krijgen op dat gebied?
Ho ho, jij bracht het als een statement dat je enkel racisme hoort/ziet i.c.m. donkere mensen. En dat dat vreemd is.

Ik kan je vertellen dat dit zeker niet het geval is. Wat, in mijn optiek, wel mogelijk is: Donkere mensen ondervinden het vaakst racisme, wellicht dat je het daarom ook vaker hoort?

Maar wat denk je bijv. van de Roma gemeenschappen? Of de Joodse mensen? Of in, helaas, nog steeds een hoop landen: Vrouwen? Allemaal groepen waar racisme nog steeds een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven inneemt. Hier kan en mag je gewoon niet voor weglopen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:37

Suzanne F. schreef:
Kaatje_S schreef:

Precies. Ik stel voor dat Piet voortaan als aubergine wordt geschminkt. Of doen we dan het vrouwelijk geslachtsdeel weer tekort?
Ik wil absoluut niet persoonlijk worden, maar ik sta echt van je berichten hier te kijken. En dan zijn ze qua inhoud nog relatief mild, ik vind het oprecht jammer dat je hier zo instaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:50

Ailill schreef:
Ho ho, jij bracht het als een statement dat je enkel racisme hoort/ziet i.c.m. donkere mensen. En dat dat vreemd is.

Ik kan je vertellen dat dit zeker niet het geval is. Wat, in mijn optiek, wel mogelijk is: Donkere mensen ondervinden het vaakst racisme, wellicht dat je het daarom ook vaker hoort?

Maar wat denk je bijv. van de Roma gemeenschappen? Of de Joodse mensen? Of in, helaas, nog steeds een hoop landen: Vrouwen? Allemaal groepen waar racisme nog steeds een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven inneemt. Hier kan en mag je gewoon niet voor weglopen.

Je haalt 2 dingen door elkaar, want ik zeg helemaal niet dat er geen racisme is in andere groepen, enkel dat daar bar weinig aandacht voor en dat is jammer, die sneeuwen onder, omdat het altijd gaat over de zwarte medemens.

Als jij de tv aan zet of de krant opent naar een onderwerp over racisme, dan gaat dat eigenlijk altijd over racisme tegen de zwarte medemens, dat zeg ik idd.

En ja er is enorm veel discriminatie, alleen daar gaat het hier niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:52

Amber_anne schreef:
Mindim schreef:

Dan weet ik niet in welke groepen jij je bevindt maar er is zeker wel ophef over racisme tegen andere groepen. Bijvoorbeeld Aziatische mensen. Helemaal met nu met corona. De insteek waarom je daar minder over hoort is ook heel anders, maar dat is helemaal off topic

Nou de gemiddelde burger (en in die groep begeef ik me, zoals half nederland) ziet daar echter bar weinig van in nieuwsuitzendingen of in de krant.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:57

Mindim schreef:
Ailill schreef:

Vind ik niet. De grote indianen genocide, de joden genocide, de Armeense genocide (ik hoorde pas iemand zeggen waarom dat Armeense gezin niet gewoon terugging, sinds wanneer is Armenië niet veilig??? Leef je dan in een grot :?) Het racisme tegen Aziaten. Er is zóveel racisme, dit is nog maar een greep ervan en het is overal. Ik begrijp daarom oprecht niet waarom we dit ook nog in stand willen houden met zoiets simpels als een kinderfeest. (Maar ook niet waarom we kinderen nog cowboy en indiaantje laten spelen :r)
En ik begrijp al helemaal niet waarom we als volk dat niet de gevolgen draagt van het racisme willen bepalen dat zulke dingen niet racistisch zijn.
Racisme is geen mening ofzo…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:03

verootjoo schreef:
Vind ik niet. De grote indianen genocide, de joden genocide, de Armeense genocide (ik hoorde pas iemand zeggen waarom dat Armeense gezin niet gewoon terugging, sinds wanneer is Armenië niet veilig??? Leef je dan in een grot :?) Het racisme tegen Aziaten. Er is zóveel racisme, dit is nog maar een greep ervan en het is overal. Ik begrijp daarom oprecht niet waarom we dit ook nog in stand willen houden met zoiets simpels als een kinderfeest. (Maar ook niet waarom we kinderen nog cowboy en indiaantje laten spelen :r)
En ik begrijp al helemaal niet waarom we als volk dat niet de gevolgen draagt van het racisme willen bepalen dat zulke dingen niet racistisch zijn.

Ik zeg nergens dat er geen racisme is, dat maak je er zelf van.
De zaken die jij nu noemt zijn groot en algeheel bekend. Ik doel meer op de dag tot dag racisme van nu, die de mensen nu heden ten dage moeten ondergaan. Daarvan is vooral het racisme tegen de zwarte medemens in beeld. Als het bij een jinek, op1, de kranten over hedendaags racisme gaat, gaat het over die tegen de zwarte medemens. Ik kan me niet heugen dat er een aziaat of indiaan aan tafel zat om zich daarover uit te spreken, terwijl die groep evengoed doelgroep is van racisme.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:05

Mindim schreef:
Ailill schreef:

Je haalt 2 dingen door elkaar, want ik zeg helemaal niet dat er geen racisme is in andere groepen, enkel dat daar bar weinig aandacht voor en dat is jammer, die sneeuwen onder, omdat het altijd gaat over de zwarte medemens.

Als jij de tv aan zet of de krant opent naar een onderwerp over racisme, dan gaat dat eigenlijk altijd over racisme tegen de zwarte medemens, dat zeg ik idd.

En ja er is enorm veel discriminatie, alleen daar gaat het hier niet over.
Nah je zei nergens in je vorige berichten het jammer te vinden, in mijn optiek toch een vrij belangrijke toevoeging.

Zoals ik al zei: Racisme is ook het meest van toepassing op donkere mensen, dan lijkt het me vrij logisch dat je daar ook het meeste van (terug)ziet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:07

Mindim schreef:
verootjoo schreef:

Ik zeg nergens dat er geen racisme is, dat maak je er zelf van.
De zaken die jij nu noemt zijn groot en algeheel bekend. Ik doel meer op de dag tot dag racisme van nu, die de mensen nu heden ten dage moeten ondergaan. Daarvan is vooral het racisme tegen de zwarte medemens in beeld. Als het bij een jinek, op1, de kranten over hedendaags racisme gaat, gaat het over die tegen de zwarte medemens. Ik kan me niet heugen dat er een aziaat of indiaan aan tafel zat om zich daarover uit te spreken, terwijl die groep evengoed doelgroep is van racisme.
Nogmaals: Verdiep je eens in de materie. Racisme is alom aanwezig op deze wereld, verder weg en dichterbij dan je denkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:18

Ailill schreef:
Nah je zei nergens in je vorige berichten het jammer te vinden, in mijn optiek toch een vrij belangrijke toevoeging.

Zoals ik al zei: Racisme is ook het meest van toepassing op donkere mensen, dan lijkt het me vrij logisch dat je daar ook het meeste van (terug)ziet.

Nee, ik zei dat ik dat heel vreemd vond, dat dat niet gebeurd. Maar als je constant overal het negatieve in wilt zien en perse dat stickertje racist wil op plakken, be my guest. Maar dan is de discussie wel klaar.

Citaat:
Nogmaals: Verdiep je eens in de materie. Racisme is alom aanwezig op deze wereld, verder weg en dichterbij dan je denkt

Zeg ik ergens dat er geen racisme is Aillil? Nee, dat zeg ik nergens. Ik heb me enorm verdiept, 25 jaar geleden al in het racisme tegen de Native Americans. Hoe schrijnend dat is geweest en nog steeds is. Mijn interesse werd toen gewekt door Leonard Peltier, ik zou zo zeggen, lees er over.. ga er niet van uit dat wanneer mensen zich niet storen aan een emoticon, ze niet geinformeerd zijn over bepaalde zaken. Ik heb me er juist altijd aan gestoord, dat de aandacht altijd uit ging naar de zwarte medemens, terwijl de indianen in die tijd amper aandacht kregen, dat die groep iets meer aandacht krijgt tegenwoordig is fantastisch, maar staat in schril contrast met de aandacht die de zwarte medemens krijgt voor zijn lijden. Er lijden heel wat meer groepen onder racisme dan alleen de zwarte mens.

Tegenwoordig ben je schijnbaar racist als je je niet stoort aan een emoticon op een paardenforum en zijn al je uitspraken drogredenen of excuses, want je bent gewoon een racist. De vinger wordt hier wel heel erg snel gewezen, jammer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:40

Rascisme is natuurlijk een vorm van uitsluiting. Uitsluiten van anderen is iets dat we allemaal in o ns hebben, of we dat nu leuk vinden of niet. Kijk alleen maar naar het pesten op de scholen van de kindertjes . Uitsluiten doet pijn en is niet ok en dan spreekt zoals ik dat zie ons "lagere" ik dat we overeen hebben met de dieren. Van de week nog naar een boeiende reportage gekeken van een aapje dat als albino geboren is. Arm beestje. De enige reden dat dit beestje het overleefde (ze volgden hem vanaf zijn geboorte, daar die groep al gefilmd werd) was, dat zijn moeder toevallig tot de allerlaagste van de groep behoorde en dus een zeer zwaar gelijk soortig leven achter de rug had en precies wist hoe ze haar baby moest beschermen.
Ik denk dus dat uitsluiting van mensen onderling iets is dat we met de dieren gemeen hebben. ALLEEN kunnen wij het ons bewust zijn, dieren hebben nu eenmaal niet het corrigerende vermogen van het denken zoals wij, want zij leven in een groepscultuur.

Zwarte Piet tikt daaraan en gaat zeker wel over van oorsprong een periode dat er meer aan de hand was als enkel uitsluiting (slaafgemaakte mensen) .
Ik denk door ons bewust te zijn van het racisme/ uitsluiting in ons zelf, te reageren als in de buurt uitsluiting speelt (hoe subtiel ook) dat daar het begin ligt van de verandering. Door het racisme te erkennen in onszelf, voelen we ons ook niet meer aangevallen als we dat verwijt krijgen. Want ja, iedereen heeft "het uitsluiten" in zich, ook mensen met andere cultuur in zich, ander geloof etc. Helaas is het mens eigen en er zullen zeer weinig mensen zijn die zich er niet aan schuldig maken. Een pijnlijke waarheid helaas.

De ouderwetse zwarte Piet, is niet subtiel, vandaar dat hij moet verdwijnen en ook zal verdwijnen.
Eens ben ik het dus met Ailill die uitsluiting veel verder doortrekt, zoveel mensen worden uitgesloten of zijn niet welkom vanwege huidskleur, nationaliteit, geloof (moslims zijn in ieder geval hier in Frankrijk zo niet geliefd→ echt treurig hoe weinig kans deze mensen krijgen, of je bent (half) Chinees en je krijgt de woede van de covid crisis over je heen, terwijl deze mensen vaak nog nooit in China zijn geweest en dus niet eens een bron van besmetting kunnen zijn).

Uitsluiting, racisme heeft vaak ook met angst te maken. Bang zijn voor het anders zijn van de ander en je zelf bedreigt voelen cq nog erger je daardoor dus maar superieur opstellen en de anderen geen kansen geven.