Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:39

Ja dat klopt en omdat het de discussie verstoorde als er een bericht helemaal verwijderd was, gebeurde dat nauwelijks. Wat ik begrijp is dat dat de reden was om het beleid aan te passen. Als je het bericht leeghaalt een vervangt door een melding dat het bericht niet aan de regels voldeed, dan heeft dat minder invloed op de discussie. En omdat het minder invloed heeft, zal het dus vaker toegepast worden. In plaats van laten staan en de plaatser aanspreken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:00

elnienjo schreef:
Maar niet iedereen is daar geschikt voor. Ik ben autist en heb behoefte aan stabiele normen en waarden bij mijn 'soortgenoten'. Mensen die opeens hardcore vegan of klimaatwappie worden kan ik ook niks mee. Ik gedraag me als een prima gast als ik in een ander land met 'n andere cultuur op reis ben, maar thuis wil ik gewoon omringd worden met mensen waarin ik mij herken (en dat gaat niet om uiterlijkheden)
Dat snap ik volledig!

Je link van je site ga ik echt niet bekijken want het maakt voor de discussie niet uit. Ook ik ervaar Bokt als een warm bad en misschien is het wel een warm bad omdat we regelmatig kritische topics hebben op FZ gehad de afgelopen jaren. Zou zo maar eens kunnen.
Want dat vind ik ook het leuke aan Bokt, waar heb je zo'n mogelijkheid om met ideeën te komen en om over zaken mee te denken.

Daarnaast heb ik het idee dat onderhand het grootste deel van Bokkers ooit in een kort of lang verleden wel eens moderator is geweest }> dus dat zorgt er ook voor dat er steeds minder een kloof zou zijn tussen groen en zwart (althans dat denk ik) want de meeste bokkers zullen van daaruit toch wel begrip hebben voor de positie van de moderators en weten ook wel zo ongeveer hoe het achter de schermen er aan toe gaat. Zo enorm spannend is dat nu ook weer niet. :))

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:04

elnienjo schreef:
enzino schreef:
Nee, er worden opmerking geplaatst die jij als racistisch klassificeert. Dat is heeeeeel wat anders.

Dit!

Heb er geen moeite mee als iemand iets wel racistisch noemt of vindt, maar wel met dat gejengel dat de mods dingen moeten gaan verwijderen of zelfs forummers moeten bannen. Dát is de cancelcultuur die we hier hopelijk buiten de deur kunnen houden; het cancelen van de mening die niet aan de wokehype voldoet.

Volgens jou is het (als ik je goed begrepen heb) pas racisme als we getinte mensen een ban gaan geven omdat ze een tintje hebben of een bepaalde religie aanhangen.

Of misschien dan zelfs nog geen racisme, omdat er genoeg andere fora zijn?

Het is echt een lastige discussies als je rekening moet houden met wat iemand wel/geen racisme vindt. Zou fijn zijn als de mods daar wel duidelijk in kunnen zijn. (kan zijn dat ik dat gemist heb)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:11

@FiveSports
Dat weten rechters nog amper te bepalen, hoe denk jij dan dat vrijwillige mods dat moeten gaan doen?
En daarmee bedoel ik niet dat we een stel domme mods hebben maar het is niet altijd zo letterlijk discriminatie, de hele context van een bericht speelt wel zeker mee.
Niet 1 zinnetje er uit plukken zoals hier de voorbeelden veelal zijn.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:18

_Penotti schreef:
@FiveSports
Dat weten rechters nog amper te bepalen, hoe denk jij dan dat vrijwillige mods dat moeten gaan doen?
En daarmee bedoel ik niet dat we een stel domme mods hebben maar het is niet altijd zo letterlijk discriminatie, de hele context van een bericht speelt wel zeker mee.
Niet 1 zinnetje er uit plukken zoals hier de voorbeelden veelal zijn.

Als iemand dit als definitie van racisme geeft:
Citaat:
Racistisch is als je iemand van een andere afkomst maar met Nederlands paspoort zou weigeren tot bijv. scholing, gezondheidszorg, restaurantbezoek of tot winkels vanwege de huidskleur.
Hiervan is in Nederland geen enkele sprake

Wat inhoudt dat je wel een link mag leggen tussen afkomst(eigenlijk de genen) en gedrag, dat je wel mag liegen en feiten verdraaien etc.
Je kunt toch in elk geval wel aangeven als bokt dat dat wel of niet kan?

Tuurlijk zijn er ook lastige gevallen waarbij het minder duidelijk is.

Maar stel je voor dat iemand hier lid is met Marokkaanse roots, die vanalles langs ziet komen over haar(indirect, omdat er over Marokkanen als groep gesproken wordt). Je wil toch ook niet als bokt het beeld hebben dat je er maar niets aan gaat doen, omdat er lastige gevallen zijn waar zelfs rechters niet uitkomen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:28

@ FiveSports
Dan kan bokt doen wat facebook doet.
Bijvoorbeeld alles weren met zwarte piet. (dus voor bokt alles weren wat ook maar ergens heel misschien discriminatie kan zijn)
Ik gaf het eerder ook al aan, omdat het zo gemakkelijk niet is, gooi heel algemeen er uit en maak het weer een paardenforum.
Maar juist de bokkers die nu op de achterbenen staan komen zelden tot nooit op het paardengedeelte, dus zijn het daar dan ook weer niet me eens. (het is niet snel goed)

https://www.parool.nl/nederland/deskund ... gle.com%2F
Ook wel een mooie om te zezen dat het zo gemakkelijk niet is.

Dan neem ik eens de laatste alinea en dan denk ik dat je dat ook best door kunt trekken naar de berichten hier.

Citaat:
Omstandigheden
Of een foto van Zwarte Piet schadelijk is, hangt ook volgens emeritus hoogleraar mediarecht Wouter Hins (Universiteit Leiden) af van de omstandigheden. “Aan de ene kant heb je het recht op vrijheid van meningsuiting, aan de andere kant het recht om niet gediscrimineerd te worden. Op zich is het niet wenselijk dat een particuliere monopolist als Facebook het recht gaat maken. Maar ik begrijp ook dat een rechter niet op voorhand over elk geval een uitspraak kan doen, en dat Facebook standaarden maakt. Uiteindelijk zal een onafhankelijke rechter moeten uitmaken of een uiting ten onrechte is verwijderd of is blijven staan.”

Of een uitspraak schadelijk is is dus zo simpel niet en de rechter kan dat alleen bepalen.

Dan kom je weer uit bij wat JandeRegelaa schrijft, als het zo hoog zit, speel het dan ook zo hoog en blijf hier niet door zanniken.
De mods doen hun best, voor sommige voldoende, voor andere niet genoeg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:28

Karl66 schreef:
Ja dat klopt en omdat het de discussie verstoorde als er een bericht helemaal verwijderd was, gebeurde dat nauwelijks. Wat ik begrijp is dat dat de reden was om het beleid aan te passen. Als je het bericht leeghaalt een vervangt door een melding dat het bericht niet aan de regels voldeed, dan heeft dat minder invloed op de discussie. En omdat het minder invloed heeft, zal het dus vaker toegepast worden. In plaats van laten staan en de plaatser aanspreken.

Echt? Dus je denkt dat er nu vaker berichten verwijderd gaan worden? Dat lijkt me gek, een bericht dat niet aan de regels voldoet, voldoet er niet aan en werd/wordt verwijderd. Het voordeel is nu inderdaad dat het niet een hele discussie ontwricht en het minder werk is voor de mods, maar ik denk niet dat de mods nu massaal aan het verwijderen slaan omdat het zoveel gemakkelijker is. Allez, dat hoop ik toch. :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:32

Maar heeft de rechterlijke macht er in het algemeen dan zoveel moeite mee om het te beoordelen? Dat zou dan betekenen dat we onduidelijke wetgeving in Nederland hebben als het om racisme gaat.

Gini, wat ik heb begrepen is dat ze vaak de bokker aanspraken, zonder het bericht te verwijderen. Omdat het verwijderen van het volledige bericht zoveel invloed op de discussie zou hebben. Maar daar kunnen de mods vast meer duidelijkheid over geven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:43

Karl66 schreef:
Maar heeft de rechterlijke macht er in het algemeen dan zoveel moeite mee om het te beoordelen? Dat zou dan betekenen dat we onduidelijke wetgeving in Nederland hebben als het om racisme gaat.
.

Ja daar is de wet onduidelijk in.

In artikel 137c t/m 137e van het Wetboek van Strafrecht staat dat burgers zich niet beledigend uit mogen laten of mogen oproepen tot haat of geweld tegen een groep mensen wegens hun ras, godsdienst, levensovertuiging, geaardheid of handicap. Ook mogen Nederlandse burgers geen uitlating openbaar maken of verspreiden van iemand die het bovenstaande doet.

In principe bepaalt het Openbaar Ministerie in Nederland of iemand voor discriminatie vervolgd wordt. Burgers kunnen vervolging ook afdwingen, met een zogenoemde artikel 12-procedure. De rechter beoordeelt uiteindelijk of er sprake is van discriminatie en wat de straf wordt.

Discrimineren is verboden, maar over de details, wanneer je precies strafbaar bent en wanneer niet, staat in de wet niets geschreven. Het is afhankelijk van verschillende verhardende en verzachtende factoren.

En dat is dus waarom ik, maar ook enkele andere zeggen, je zou maar mod zijn, het is zo simpel niet :D

Karl66

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:51

Dat vind jij onduidelijk? Oké.

Iemand beledigen op basis van ras is strafbaar. Dat lijkt mij vrij duidelijk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:00

Laat maat Karl... laat maar.... advocaten en rechters vinden het al onduidelijk, kijken breder dan jou blik, maar jij vind het simpel. Ook al staat er niets duidelijk in de wettekst.
Oke, misschien is dat ook wel simpel als je eenzijdig kijkt.
Maar gelukkig is onze maatschappij gericht op verder kijken dan star.

Mocht dit nu een op de man zijn, prima.
Haal maar weg. Krijg ik er een manende pb voor, ook prima.

Maar Karl, succes met je hetze tegen bokt/beheer/team, we horen binnenkort wel wanneer het voorkomt :D
Je staat voor mij op de foei, je hebt de eer, je bent de eerste :+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:03

_Penotti schreef:
Karl66 schreef:
.

Ja daar is de wet onduidelijk in.

In artikel 137c t/m 137e van het Wetboek van Strafrecht staat dat burgers zich niet beledigend uit mogen laten of mogen oproepen tot haat of geweld tegen een groep mensen wegens hun ras, godsdienst, levensovertuiging, geaardheid of handicap. Ook mogen Nederlandse burgers geen uitlating openbaar maken of verspreiden van iemand die het bovenstaande doet.

In principe bepaalt het Openbaar Ministerie in Nederland of iemand voor discriminatie vervolgd wordt. Burgers kunnen vervolging ook afdwingen, met een zogenoemde artikel 12-procedure. De rechter beoordeelt uiteindelijk of er sprake is van discriminatie en wat de straf wordt.

Discrimineren is verboden, maar over de details, wanneer je precies strafbaar bent en wanneer niet, staat in de wet niets geschreven. Het is afhankelijk van verschillende verhardende en verzachtende factoren.

En dat is dus waarom ik, maar ook enkele andere zeggen, je zou maar mod zijn, het is zo simpel niet :D

Niemand vraagt van de mods dat ze zich in de plaats van de rechter stellen. Wel dat ze de boktregels bewaken en vermijden dat discussies naar het randje gaan, compleet de mist ingaan of verzuren.
Bij andere onderwerpen wordt er net heel strak gemodereerd, denk maar aan 1 foto teveel plaatsen, hulp vragen bij huiswerk of een opmerking maken dat iemand zijn benen teveel naar voor of naar achter houdt in een topic waar alleen foto's kijken toegestaan is.
Dan wordt de 'overtreder' er heel snel en streng op de vingers getikt.
Dat maakt het zo vreemd dat er op die onderwerpen heel strak gemodereerd wordt en op andere onderwerpen heel terughoudend of bijna niet gemodeerd wordt en de boktregels daar blijkbaar minder belangrijk zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:06

Dat word wel gevraagd bij dit onderwerp
Op andere plaatsen die regels wellicht duidelijker zijn?
Tellen kunnen we allemaal wel een beetje denk ik? :D

En als jij een huiswerk topic een beetje verpakt, dan word hij ook niet als huiswerk gezien.
dus ook daar net zo goed grijs.

Ik geloof niet dat er veel verwijderd word bij itp als iemand iets zegt over de houding.
Komt er een rel van wel, lijkt me hier niet anders.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:10

_Penotti schreef:
Dat word wel gevraagd bij dit onderwerp
Op andere plaatsen die regels wellicht duidelijker zijn?
Tellen kunnen we allemaal wel een beetje denk ik? :D

Dat zou betekenen dat dat mods zich enkel bezig houden met wat gemakkelijk is en de moeilijkere gevallen uit de weg gaan?
Ik hoop dat je ongelijk hebt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:14

Dat zeg ik dus niet, maar als jij door rood rijd en geflitst word zal je boete aanvechten ook weinig kans maken.
Als jij je dus discriminerend uitlaat of althans iemand vind dat en dingt vervolging af, moet er heel duidelijk overwogen worden of dat ook discriminatie is. Omdat het veel minder duidelijk is dan het door rood rijden.

Dat is dus niet hetzelfde als mods houden zich alleen maar bezig met makkelijke dingen.
Sommigen dingen zijn gewoon makkelijker te handhaven.

Dit is gewoon moeilijke materie, maar men eist wel van niet opgeleide rechters/ mods het wel even simpel kunnen. -O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:26

Karl66 schreef:
Gini, wat ik heb begrepen is dat ze vaak de bokker aanspraken, zonder het bericht te verwijderen. Omdat het verwijderen van het volledige bericht zoveel invloed op de discussie zou hebben. Maar daar kunnen de mods vast meer duidelijkheid over geven.

Mmmm, dat zou ik dan eigenlijk net iets minder leuk vinden, dat er nu meer gewist gaat worden enkel en alleen omdat het nu gemakkelijker zou zijn dan "vroeger", maar ok, ik wacht rustig af, ik begrijp wel dat je hier ook niet het antwoord op weet.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:26

@penotti, ik volg je en ben het in elk geval deels met je eens, misschien zelfs helemaal.
Maar zou dit dan niet meerdere kanten op gelden? Als het vaag is wat racisme is, kan je iemand ook niet makkelijk kwalijk nemen dat diegene iets racistisch vindt en iemand een racist noemt.
Van wat ik begrepen heb in de app-groep (grapje ;)) worden mensen die andere voor racist uitmaken hier wel op aangesproken door een/verschillende mods.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:31

Als je een racistische opmerking maakt, dan kan dat onbedoeld zijn en als dat later verduidelijkt wordt, dat het anders bedoelt is en hoe het wel bedoeld was, dan is dat prima. Dan is het onzin om als mods daar iemand op aan te spreken. Maar dat verandert er niks aan dat de opmerking op zich nog steeds racistisch is en dan zou je er prima voor kunnen kiezen om die opmerking te verwijderen. Degene die het geplaatst heeft zal het waarschijnlijk prima vinden, want die had het niet zo bedoeld en op die manier verdwijnen die stigmatiserende opmerkingen uit de discussie. En dat is wat mij betreft belangrijk, want hoe vaker je dit soort opmerkingen leest of hoort, hoe sneller het gewoon gevonden gaat worden. Een nuancering achteraf verandert dat niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:36

Karl66 schreef:
Als je een racistische opmerking maakt, dan kan dat onbedoeld zijn en als dat later verduidelijkt wordt, dat het anders bedoelt is en hoe het wel bedoeld was, dan is dat prima. Dan is het onzin om als mods daar iemand op aan te spreken. Maar dat verandert er niks aan dat de opmerking op zich nog steeds racistisch is en dan zou je er prima voor kunnen kiezen om die opmerking te verwijderen. Degene die het geplaatst heeft zal het waarschijnlijk prima vinden, want die had het niet zo bedoeld en op die manier verdwijnen die stigmatiserende opmerkingen uit de discussie. En dat is wat mij betreft belangrijk, want hoe vaker je dit soort opmerkingen leest of hoort, hoe sneller het gewoon gevonden gaat worden. Een nuancering achteraf verandert dat niet.

Ik herinner me een opmerking “volk” wat tig keer verduidelijkt werd en toch bleef er ingehakt worden op deze persoon dus wat jij stelt doet niet iedereen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:36

_Penotti schreef:
Dat zeg ik dus niet, maar als jij door rood rijd en geflitst word zal je boete aanvechten ook weinig kans maken.
Als jij je dus discriminerend uitlaat of althans iemand vind dat en dingt vervolging af, moet er heel duidelijk overwogen worden of dat ook discriminatie is. Omdat het veel minder duidelijk is dan het door rood rijden.

Maar Bokt heeft verder geen strafmogelijkheden, het ergste dat er kan gebeuren is dat je bericht verwijderd wordt of dat je een tijdje niet op Bokt kunt meeschrijven.

Daarmee zijn in elk geval de gevolgen van eventuele onduidelijkheid heel anders.
En de zwaardere gevolgen zijn er ook niet direct, dus het kan ook gewoon duidelijk gemaakt worden.

Citaat:
Dit is gewoon moeilijke materie, maar men eist wel van niet opgeleide rechters/ mods het wel even simpel kunnen. -O-

Mods zijn geen rechters, en dat zit 'm dus onder andere in de gevolgen van wat ze doen. Ook als een mod het helemaal fout heeft is er niet zo heel veel aan de hand wat niet weer rechtgezet kan worden. Dat is echt aanzienlijk anders als het gaat om mensen opsluiten, straf geven, boetes opleggen, er een strafblad ontstaat (-> een wat versimpelde voorstelling van zaken, maar voor hier even.)

Dat alleen al maakt het modden aanzienlijk makkelijker.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:37

janderegelaa schreef:
Ik herinner me een opmerking “volk” wat tig keer verduidelijkt werd en toch bleef er ingehakt worden op deze persoon dus wat jij stelt doet niet iedereen.

Omdat die verduidelijking niks afdeed aan het generaliserende en discriminerende vooroordeel dat onder de omschrijving lag en ook bevestigd werd :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:40

@karl,dat is een (terechte) andere discussie. Maar er zijn ook uitspraken te vinden waarbij iemand het niet terugneemt. Dan moet er toch geen probleem zijn om diegene een racist te noemen als jij dat van mening bent? Immers kunnen de mods niet bepalen voor jou wanneer je iemand een racist mag noemen of niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:43

FiveSports schreef:
@karl,dat is een (terechte) andere discussie. Maar er zijn ook uitspraken te vinden waarbij iemand het niet terugneemt. Dan moet er toch geen probleem zijn om diegene een racist te noemen als jij dat van mening bent? Immers kunnen de mods niet bepalen voor jou wanneer je iemand een racist mag noemen of niet.

Ik zou dan eerder die mening/uitspraak racistisch noemen om op de bal te blijven spelen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:45

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:

Omdat die verduidelijking niks afdeed aan het generaliserende en discriminerende vooroordeel dat onder de omschrijving lag en ook bevestigd werd :)

Feiten en meningen uit elkaar houden aub.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:46

_San87_ schreef:
FiveSports schreef:

Ik zou dan eerder die mening/uitspraak racistisch noemen om op de bal te blijven spelen.

Hangt een beetje van de uitspraak en situatie af vind ik. Maar in sommige gevallen heb je zeker gelijk.