Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:49

Dinopino schreef:
Waarom dan niet gewoon het eerste idee wat ik hier geopperd heb, en wat de tv al lang doet. Sticky of zoiets: Let op. de door hier gegeven adviesen zijn van gebruikers en niet van Bokt. U heeft zelf de verantwoording het op waarheid te checken en schakel altijd een officiele arts in.

Omdat dat mis informatie niet tegengaat. Enige wat het doet is bokt indekken.
Jullie hebben het trouwens over censuur, maar in mijn oplossing wordt niks verwijderd? Dus het is geen censuur?

@dinopino zullen we in dit topic ook geen misinformatie posten? Dat stuk over de boeren?

Ik denk persoonlijk dat in niet-discussietopics waarbij de TS echt oprecht een vraag stelt, zo’n groene Hulk heel behulpzaam kan zijn in context geven aan informatie die gewoon echt foutief is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:50

pien_2010 schreef:
Hoe denkt het moderator team hier over vraag ik me af? Het is wat stil aan de overkant.

Ik was toevallig net aan het broeden op een reactie. :))

Wat een fijne discussie loopt hier! :j Geeft stof tot nadenken.

In het huidige beleid modereren we helemaal niet op inhoud. Het is een flinke stap om dat aan te passen, want we moeten dan heel zorgvuldig kunnen inkaderen op welke inhoud we zouden ingrijpen. 'Leugens die mensen kunnen schaden' klinkt makkelijk maar de concrete invulling daarvan is ontzettend moeilijk. Het lijkt me niet ideaal om dat ter plekke per topic te beoordelen, dat vraagt veel van de individuele mods en biedt ook veel ruimte voor gekleurde meningen. Dan zouden we vooraf de onderwerpen moeten vaststellen maar ik kan er weinig bedenken waarbij een standaardhulk noodzakelijk is. Verder dan vaccineren en klimaatverandering kom ik ook niet echt.

Al snel kom je inderdaad in een grijs gebied. Van acupunctuur is de werkzaamheid nooit bewezen en er zijn mensen door verlamd geraakt. Dat zou je onder schadelijke leugens kunnen scharen. Tegelijk zijn duizenden mensen erdoor geholpen, al is het maar vanwege het placebo-effect. Weegt dat dan niet op tegen het gebrek aan hard bewijs?

Zulke afwegingen willen wij niet maken, ik denk dat we discussies daarmee onnodig verstommen of beperken. Bovendien krijg je dan ook nog de lastigheid van wanneer je zo'n hulk plaatst, doe je dat alleen bij topics over dat onderwerp, zodra iemand er 1 opmerking over maakt? Te snel ingrijpen door ons wordt meestal ook niet erg gewaardeerd. ;)

Het idee van een soort gespreksleider bij gevoelige onderwerpen zie ik dan meer zitten. Dat is ook haalbaarder denk ik. Niet met als doel bepaalde onderwerpen inhoudelijk te beknotten, maar we kunnen dan wel gericht sturen op onderbouwde discussies. Ook daarin zou ik niet te streng willen zijn: een geintje tussendoor mag nog steeds, geen eis van wetenschappelijke onderzoeken, een onderbouwing kan ook anekdotisch zijn. Het doel is dan wat mij betreft vooral dat duidelijker wordt vanuit wélke onderbouwing iemand iets schrijft en dat er een discussie ontstaat waarbij ook wordt ingegaan op vragen of kritiek. Dan hoeven wij niet op inhoud te modereren maar kunnen we bij bepaalde topics wel (veel) actiever modden op de manier van discussiëren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:57

Dat vind ik een goede reactie Dani en modereren op manier van discussiëren past ook bij het moderator zijn.

Dinopino

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:00

Klinkt logisch en toch lees ik gelijk weer iets engs. Bijvoorbeeld dat jouw mening is dat accupunctuur nooit bewezen is. Bij mij werkt het en bij vele anderen ook en omdat dat is aangetoond wordt dat in Duitsland ook door het ziekenfonds vergoed en doet mijn eigen orthopeed dat.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:02

IMANDRA ik heb dat over de boeren niet als waarheid gepost, maar zeg toch eerlijk dat ik dat gelezen heb.
Ik baseer nergens op dat het een feit is. Dat is bijna hetzelfde als klimaatontkenning. Wanneer ik merk in mijn omgeving dat er dingen veranderen door opwarming van de aarde, en zeg het valt wel op. Is dat toch geen misinformatie, ook al zegt de overheid dat er geen sprake is van klimaatopwarming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:04

Dinopino schreef:
Klinkt logisch en toch lees ik gelijk weer iets engs. Bijvoorbeeld dat jouw mening is dat accupunctuur nooit bewezen is. Bij mij werkt het en bij vele anderen ook en omdat dat is aangetoond wordt dat in Duitsland ook door het ziekenfonds vergoed en doet mijn eigen orthopeed dat.

Het onderwerp hier is fake news, niet of acupunctuur werkt of niet.

Ik kan me er wel in vinden dat een mod als gespreksleider optreed en mensen slechts op de vingers tikt als ze argumenten naar boven halen die al vele malen voorbij zijn gekomen (zie het vaccineren topic) of als mensen blijven reageren zonder het te willen onderbouwen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:17

Medische topics zouden we daarin trouwens ook kunnen meepakken, bijvoorbeeld door te verwijzen naar de sticky op MWS of door iemand te vragen vanuit welke achtergrond ze een advies geven.

Dinopino, ik schrijf ook dat het bij duizenden mensen heeft gewerkt hè, alleen bij mijn weten is er wetenschappelijk nooit effectiviteit aangetoond. Maar dit illustreert dus meteen hoe moeilijk het voor ons zou zijn om onderwerpen op inhoud en waarheidsgehalte te beoordelen. :j En de tijd om alle onderzoeken uit te pluizen hebben we stomweg niet, ik vind dat hartstikke leuk maar ik moet ook nog geld verdienen. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 11:49

Dani schreef:
Het idee van een soort gespreksleider bij gevoelige onderwerpen zie ik dan meer zitten. Dat is ook haalbaarder denk ik. Niet met als doel bepaalde onderwerpen inhoudelijk te beknotten, maar we kunnen dan wel gericht sturen op onderbouwde discussies. Ook daarin zou ik niet te streng willen zijn: een geintje tussendoor mag nog steeds, geen eis van wetenschappelijke onderzoeken, een onderbouwing kan ook anekdotisch zijn. Het doel is dan wat mij betreft vooral dat duidelijker wordt vanuit wélke onderbouwing iemand iets schrijft en dat er een discussie ontstaat waarbij ook wordt ingegaan op vragen of kritiek. Dan hoeven wij niet op inhoud te modereren maar kunnen we bij bepaalde topics wel (veel) actiever modden op de manier van discussiëren.

Volgens mij zijn er meer mensen die dit een goed idee lijkt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:00

Moderators moeten zich m.i. helemaal niet inhoudelijk met de discussie willen bemoeien.
Ten eerste omdat ze dan niet meer boven de partijen staan.
Ten tweede omdat dat van Bokt als geheel zou vragen om in allerlei maatschappelijke kwesties een onderbouwd standpunt in te nemen. En dat is niet aan de orde, Bokt is nou eenmaal geen maatschappelijke organisatie of een politieke beweging, het is een discussieplatform.

Het lijkt me juist in het kader van pluriformiteit, het kennis kunnen nemen van verschillende meningen en visies, wenselijk dat er juist niet inhoudelijk stelling genomen wordt door het moderatorteam. Dan haken mensen met een afwijkend standpunt sowieso af. Dan krijg je eenheidworst.

Wel mag iedereen die zich fanatiek mengt in een discussie wat mij betreft nog strenger dan nu gebeurt aangesproken worden op bijv. onnodig in herhaling vallen, een vervelende gesprekstoon hanteren, een oneigenlijke woordkeuze, man ipv bal, stellig gebrachte meningen en visies structureel niet onderbouwen met bronnen/feiten, links plaatsen zonder introductie of toelichting, en meer van dat soort storende zaken.

Dat kan binnen de huidige opzet prima, daarvoor hoef je als moderator helemaal niet de rol van gespreksleider op je nemen, hooguit wat alerter de discussie volgen en minder afwachtend modereren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 12:04

Ik wil eigenlijk de vergelijking maken met de vrij recent ingevoerde overtreding "hufterig rijgedrag".
Als ik het goed heb begrepen is dat een overtreding waarbij het idee vooral is dat mensen die consequent hufterig gedrag vertonen op de weg daarvoor beboet worden. Niet iemand die 1x links inhaalt of bumperkleeft.
Dat lijkt me hier ook passend. Niet gelijk op de vingers tikken als iemand 1x een niet zo goede bijdrage levert aan de discussie, wel beginnen met hulken / sturende pb's / misschien zelfs een OW als iemand consequent weigert om constructieve bijdrages te leveren in bepaalde discussies of medische topics.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:07

Askja schreef:
Moderators moeten zich m.i. helemaal niet inhoudelijk met de discussie willen bemoeien.
Ten eerste omdat ze dan niet meer boven de partijen staan.

Waar komt het idee vandaan dat Bokt boven de partijen zou moeten staan of niet inhoudelijk iets mag vinden?

Verdeer... heb je mijn reacties gelezen? Want het niet-maken van keuzes heeft ook gevolgen en leidt ook tot het verdwijnen van pluriformiteit... alleen dan op het middengebied, omdat het voor de extremen zo makkelijk is om discussies te domineren en uit z'n verband te trekken. Juist daarom ben ik voor een modteam dat als die extremen te storend aanwezig zijn in discussies en daarnaast ook nog eens grondig in strijd met de feiten, daar ook inhoudelijk gewoon op gemod kan worden. JUIST om een heleboel discussieruimte te behouden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:20

Los van wat ik al aanvoer, puur om praktische redenen. Het vraagt domweg te veel van de moderators. Niet alleen qua tijd en inzet, ook wat betreft het vermogen om steeds weer exact de juiste balans te vinden in het aansturen op de inhoud zonder al te nadrukkelijk op de voorgrond te treden. Het gaat om vrijwilligerswerk. Moet je niet willen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:26

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:
Hier komt spuit 11 weer hoor, maar ik blijf hier toch een akelig gevoel over houden, dat je exact voor wilt kauwen hoe mensen hun tip zouden moeten neerschrijven. Ik snap uiteraard echt wel dat het beter is als mensen een vollediger antwoord neerzetten :j

Maar met het korte antwoord is imo toch ook echt niks mis: daar kan de TS ook wel mee aan de slag, je mag er vind ik best vanuit gaan dat we niet met volslagen idioten te maken hebben die puur en alleen op deze reactie hun medicatie in de Kliko mikken en rode rijst in gaan slaan :P

Verder blijf ik bepaalde suggesties die geopperd worden wel van 2 kanten zien: op zich een goed idee, maar ik vraag me af of de mensen die ze opperen dan beseffen dat het wel zo fair is om dergelijke hulken voor de verschillende kampen te laten gelden en niet alleen ter meerdere eer en glorie van hun eigen mening :D

Als ik dan een opmerking lees zoals dat er maar een stuk of 3 uitspraken zouden zijn waar een hulk op geplaatst zou moeten worden, dan vermoed ik dat degene die zoiets plaatst....alleen aan de eigen winst denkt en vergeet de uitspraken mee te nemen die de eigen parochie gebruikt en die ook niet helemaal fair zijn.

Want waarom zou er bvb. wel een hulk moeten komen op een reactie "mijn neefje is 1 van de velen die kerngezond naar het CB ging maar allerlei autistische kenmerken ontwikkelde direct na het krijgen van de BMR" en niet op een kort door de bocht reactie als "vaccinaties zijn absoluut veilig, je kind zal hooguit een paar minuten huilen" terwijl dat natuurlijk ook niet helemaal fair is.

...

En je andere kant voorbeeld: wellicht is die reactie wat te zwart-wit maar wel waar in zijn algemeenheid. Je eerste voorbeeld maakt een foute conclusie die keer op keer is aangetoond niet waar te zijn. Vind daar persoonlijk toch wel een heel groot verschil tussen zitten. Dus bij het voorbeeld wat je geeft zou ik dus niet hulken (gezien het niet echt om misinformatie gaat imo), maar misschien zijn er wel andere voorbeelden waar dat wel bij zou moeten gebeuren. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Wellicht zou een algemeen stukje info wat zijn (‘meestal krijgt men geen heftige bijwerkingen maar in x% van de gevallen ...) maar omdat die dan ook op informatie komt die gewoon minder genuanceerd is ipv daadwerkelijk misinformatie weet ik niet of dat zo’n goed idee is.

Ik snap je goede bedoeling, maar ben het toch niet met je eens.
Althans, misschien lees ik het verkeerd hoe je het bedoelt...? :)

Maar als iemand zegt "vaccinaties zijn absoluut veilig, je kind zal hooguit een paar minuten huilen" dan vind ik dat niet slechts een wat minder genuanceerde uitspraak maar je reinste mis-informatie, er wordt gewoon een potje keihard gelogen met dat "vaccinaties zijn absoluut veilig".

Terwijl de opmerking "mijn neefje is 1 van de velen die kerngezond naar het CB ging maar allerlei autistische kenmerken ontwikkelde direct na het krijgen van de BMR" gewoon een ervaringsverhaal is...dat zoals het lijkt (tien)duizenden ouders van over de hele wereld delen. Waardoor het logisch is dat het ook af en toe op Bokt gedeeld zal worden door iemand die het in de directe omgeving heeft zien gebeuren.

Het klinkt nu een beetje alsof er bij het ervaringsverhaal wel gehulkt zou moeten worden (terwijl er niet eens staat dat het door het vaccineren is gekomen hè ;) ) en dat je die keiharde leugen van "vaccinaties zijn absoluut veilig" dan niet wilt hulken omdat die in jouw ogen slechts wat minder genuanceerd is...?

Als je het zo inderdaad bedoelt dan ben ik het dus echt niet met je eens Y;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:30

Dani schreef:

In het huidige beleid modereren we helemaal niet op inhoud. Het is een flinke stap om dat aan te passen, want we moeten dan heel zorgvuldig kunnen inkaderen op welke inhoud we zouden ingrijpen. 'Leugens die mensen kunnen schaden' klinkt makkelijk maar de concrete invulling daarvan is ontzettend moeilijk. Het lijkt me niet ideaal om dat ter plekke per topic te beoordelen, dat vraagt veel van de individuele mods en biedt ook veel ruimte voor gekleurde meningen. Dan zouden we vooraf de onderwerpen moeten vaststellen maar ik kan er weinig bedenken waarbij een standaardhulk noodzakelijk is. Verder dan vaccineren en klimaatverandering kom ik ook niet echt.

Al snel kom je inderdaad in een grijs gebied. Van acupunctuur is de werkzaamheid nooit bewezen en er zijn mensen door verlamd geraakt. Dat zou je onder schadelijke leugens kunnen scharen. Tegelijk zijn duizenden mensen erdoor geholpen, al is het maar vanwege het placebo-effect. Weegt dat dan niet op tegen het gebrek aan hard bewijs?

Zulke afwegingen willen wij niet maken, ik denk dat we discussies daarmee onnodig verstommen of beperken. Bovendien krijg je dan ook nog de lastigheid van wanneer je zo'n hulk plaatst, doe je dat alleen bij topics over dat onderwerp, zodra iemand er 1 opmerking over maakt? Te snel ingrijpen door ons wordt meestal ook niet erg gewaardeerd. ;)

Mooie post +:)+

Mits "een geintje tussendoor" dan niet van het (zwaar) beledigende niveau is zoals die walgelijke "Pieter Baan Centrum" opmerking in het veelbesproken topic waar ik pas dan toch maar eens de laatste blz heb gelezen vanwege de discussie hier en dat tegenkwam -O-
Waarom blijft zoiets vileins überhaupt staan in een topic vraag ik me af...?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:33

Het blijft blijkbaar moeilijk een discussie over modereren te voeren zonder dat die hele vaccinatiediscussie hier nog eens overgedaan wordt ...
Wat mij betreft zou hier dus op gemodereerd mogen worden ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:34

pmarena schreef:
Dani schreef:

Mooie post +:)+

Mits "een geintje tussendoor" dan niet van het (zwaar) beledigende niveau is zoals die walgelijke "Pieter Baan Centrum" opmerking in het veelbesproken topic waar ik pas dan toch maar eens de laatste blz heb gelezen vanwege de discussie hier en dat tegenkwam -O-
Waarom blijft zoiets vileins überhaupt staan in een topic vraag ik me af...?

Heb jij geTEMd dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:38

Zou best kunnen, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer. Ik ben nooit zo TEM-merig geweest, pas het laatste jaar ofzo TEM ik wat vaker als ik echt rottigheid zie. Maar in dat vaccinatie-topic doe ik niet mee en ik las die misselijke opmerking dan ook pas een stuk later toen ik via dit topic, daar in dat topic de laatste blz. eens ging lezen om te zien hoe het er anno eind 2019 nu aan toe ging in dat soort topics.

Kan best dat ik dan denk: het is al te lang geleden / er zullen vast al anderen op geTEMd hebben.

Maar ik vind het wel wanstaltig dat men elkaar dan ook niet even tot de orde roept als er zulke dingen gezegd worden. Dat gaat toch elke vorm van fatsoen te buiten? Die zelfregulering lijkt dan alleen te werken op het aanspreken van "de anderen" en als mensen van je eigen kerkje zoiets doen dan is het humor.... :n

Shadow0 schreef:
...

Want het niet-maken van keuzes heeft ook gevolgen en leidt ook tot het verdwijnen van pluriformiteit... alleen dan op het middengebied, omdat het voor de extremen zo makkelijk is om discussies te domineren en uit z'n verband te trekken. Juist daarom ben ik voor een modteam dat als die extremen te storend aanwezig zijn in discussies en daarnaast ook nog eens grondig in strijd met de feiten, daar ook inhoudelijk gewoon op gemod kan worden. JUIST om een heleboel discussieruimte te behouden.

Dit vind ik ook mooi gezegd Shadow +:)+
Zo ook een eerdere post volgens mij ook van jou over die storende extremen.

Die nemen een topic op een hele vervelende manier over, waardoor het alleen maar hakken wordt op details in plaats van een interessante discussie.

Maar dan kom je toch ook weer bij het probleem: WILLEN bepaalde mensen wel een discussie.
Of gaat het ze er alleen maar om om elk ander geluid te vermorzelen omdat ze geen respect op kunnen en willen brengen voor een andere mening....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:51

pmarena schreef:
Zou best kunnen, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer. Ik ben nooit zo TEM-merig geweest, pas het laatste jaar ofzo TEM ik wat vaker als ik echt rottigheid zie. Maar in dat vaccinatie-topic doe ik niet mee en ik las die misselijke opmerking dan ook pas een stuk later toen ik via dit topic, daar in dat topic de laatste blz. eens ging lezen om te zien hoe het er anno eind 2019 nu aan toe ging in dat soort topics.

Kan best dat ik dan denk: het is al te lang geleden / er zullen vast al anderen op geTEMd hebben.

Maar ik vind het wel wanstaltig dat men elkaar dan ook niet even tot de orde roept als er zulke dingen gezegd worden. Dat gaat toch elke vorm van fatsoen te buiten? Die zelfregulering lijkt dan alleen te werken op het aanspreken van "de anderen" en als mensen van je eigen kerkje zoiets doen dan is het humor.... :n

Shadow0 schreef:
...

Want het niet-maken van keuzes heeft ook gevolgen en leidt ook tot het verdwijnen van pluriformiteit... alleen dan op het middengebied, omdat het voor de extremen zo makkelijk is om discussies te domineren en uit z'n verband te trekken. Juist daarom ben ik voor een modteam dat als die extremen te storend aanwezig zijn in discussies en daarnaast ook nog eens grondig in strijd met de feiten, daar ook inhoudelijk gewoon op gemod kan worden. JUIST om een heleboel discussieruimte te behouden.

Dit vind ik ook mooi gezegd Shadow +:)+
Zo ook een eerdere post volgens mij ook van jou over die storende extremen.

Die nemen een topic op een hele vervelende manier over, waardoor het alleen maar hakken wordt op details in plaats van een interessante discussie.

Maar dan kom je toch ook weer bij het probleem: WILLEN bepaalde mensen wel een discussie.
Of gaat het ze er alleen maar om om elk ander geluid te vermorzelen omdat ze geen respect op kunnen en willen brengen voor een andere mening....

Daar kun je gewoon op modereren zonder inhoudelijk te worden.
En sorry, maar als jij je zo ontzettend hebt gestoord aan die (inderdaad totaal ongepaste) opmerking over Pieter Baan Centrum, dan vind ik het een zwaktebod dat je niet geTEMd hebt maar er hier nog wel uitgebreid op terugkomt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:55

Zoals ik al zei: Misschien heb ik wel geTEMd hoor, ik vind het niet belangrijk genoeg om dat op te gaan zoeken.

Wel interessant dat je er zo stekelig op reageert. De opmerking raakt mij persoonlijk niet, ik deed niet mee in dat topic en weet eigenlijk niet eens wie hem plaatste. Dat doet er ook niet toe :)

Het is voor mij gewoon een voorbeeld van wat ik hier ontopic vind, als het gaat over modereren in zulke topics. Ik zou verwachten dat het ook nu al overduidelijk is dat zulke uitspraken totaal niet gepast zijn en verwijderd mogen worden, wie mist daar immers iets aan... :?

Als zulke vuiligheid nu gewoon mag blijven staan dan denk ik dat we nog een lange weg af te leggen hebben voordat we aankomen op het punt van meer "hands-on" modereren.

[edit] Het is niet mijn bedoeling om dat topic an sich naar hier te halen. Maar verzonnen onzin voorbeelden zoals kinderen die omhoog tegen het plafond vallen vind ik ook idioot, dan noem ik het beestje liever gewoon bij de naam zodat het gewoon duidelijk is wat er bedoeld wordt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:03

De reden dat ik 'stekelig' (?) reageer is dat je juist van deze opmerking zo'n punt maakt, hierboven ook weer, en dan verder aangeeft niet meer te weten of je erop hebt getemd. Dat vind ik niet zo sterk. Verder geen persoonlijke motivatie hiervoor hoor.
Je een naar laatste alinea, daar ben ik het wel mee eens. Probleem was opgelost als de moderator had ingegrepen, dat was wel aan de orde. Maar blijkbaar is het óf over het hoofd gezien, en is er niet getemd, of men vond het geen groene hulk waard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:12

Maar waarom heb jij er zelf niet op getemd dan? Jij deed mee in dat topic op dat moment :)

De reden dat ik deze opmerking er uit pik is omdat dit toch wel een opmerking is waarvan het voor iedereen duidelijk is dat dit echt te ver gaat. Dan hoeft daar (hopelijk....) geen discussie over te komen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:20

Dinopino schreef:
Waarom dan niet gewoon het eerste idee wat ik hier geopperd heb, en wat de tv al lang doet. Sticky of zoiets: Let op. de door hier gegeven adviesen zijn van gebruikers en niet van Bokt. U heeft zelf de verantwoording het op waarheid te checken en schakel altijd een officiele arts in.

Hier had ik nog niet op gereageerd. Volgens mij heeft BOKT dit allang zie

[MWS] Medische vragen en adviezen

Daarin valt te lezen:
Citaat:
Medicatie
Wees extra voorzichtig met vragen over medicijngebruik, (over)dosering, afbouwschema's of het combineren van medicijnen. Een dosering luistert soms zeer nauw en is afhankelijk van allerlei lichamelijke factoren. Een simpel typefoutje in een bericht kan al tot gevaarlijke adviezen leiden, dus volg dit nooit blindelings op maar doe altijd zelf verder onderzoek (bijvoorbeeld hier: https://www.gezondheidsnet.nl/medicijnen) of overleg met je behandelend arts.

Acute klachten
Neem bij acute klachten of letsel contact op met je huisarts, de huisartsenpost of de spoedhulp. Zij kunnen je vertellen of je medische hulp nodig hebt en zo ja, welke. Bokt is geen vervanging voor de huisarts. Onschuldige klachten kunnen serieuzer zijn dan je denkt, en andersom kan iets ernstig lijken terwijl het eigenlijk meevalt. Een arts kan dit het beste beoordelen en jou adviseren.

Als je advies geeft
Je bent niet verantwoordelijk voor wat anderen met jouw reactie doen. Maar we vragen je wel om voorzichtig en terughoudend te zijn met advies wat vervelende consequenties kan hebben. Als je op een topic reageert met een diagnose of medisch advies, onderbouw dit dan. Leg uit waarom je dat denkt of adviseert. Wees alert op typefoutjes of misverstanden, en houd extra rekening met minderjarige gebruikers die soms sneller geneigd zijn iets van je aan te nemen.

Topics over allerlei medische onderwerpen en vragen zijn toegestaan op MWS. Soms zullen wij echter beslissen dat een topic toch op slot gaat, of dat bepaalde berichten worden aangepast of verwijderd. Dit gebeurt bijvoorbeeld als wij denken dat een advies gevaarlijk is voor de TS of anderen, als het tegen de wet ingaat, of als er wordt gevraagd om dergelijke adviezen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:23

Point taken Pmarena. Dat had ik inderdaad moeten doen, en ik heb mezelf voorgenomen vaker te TEMmen in dat soort gevallen of zelf de betreffende Bokker erop aan te spreken als ik zulke dingen lees. Heb ik overigens vandaag nog gedaan in het vaccinatietopic, bedenk ik me nu.
Maar ik heb het hier niet aangehaald, daar ging het mij om.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:25

Mooie post Dani. Ik sluit me ook aan bij pmarena haar vergelijking met hufterig rijgedrag. Denk dat dat heel passend is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:32

Kom op zeg, die reactie en het modereren daarop is de reden voor dit topic. Het probleem is ook niet dat er op die reactie gemod is, maar dat die reactie het gevolg is van veel te laat ingrijpen, waardoor je een sfeer krijgt, waarin zo'n reactie geplaatst wordt.

Wat trouwens een hele storende manier van discussiëren is, is mensen iets in de mond leggen wat ze helemaal niet zeggen, bijvoorbeeld:

[quote=pmartena]Maar als iemand zegt "vaccinaties zijn absoluut veilig, je kind zal hooguit een paar minuten huilen" dan vind ik dat niet slechts een wat minder genuanceerde uitspraak maar je reinste mis-informatie, er wordt gewoon een potje keihard gelogen met dat "vaccinaties zijn absoluut veilig".[/quote]

Omdat continue de nuancering aangebracht wordt dat vaccinaties ook risico's kennen, maar dat die risico's kleiner zijn dan bij niet vaccineren. Op zo'n moment ben je keihard en bewust de boodschap van de tegenpartij aan het veranderen om ze minder geloofwaardig te maken en dat zijn dus precies het soort reacties waar je als mod prima op in kan grijpen. En het zijn juist dit soort reacties die irritaties oproepen, die ervoor zorgen dat een topic begint te ontsporen.