Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14964
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:45

Jongens echt. Het gaat nu helemaal nergens meer over.
“Mag je kritisch zijn op Bokt”.
Als ik hier net zo kritisch zou zijn als op mijzelf, dan zou er geen spaan van iedereen heel blijven. Ben vaak te kritisch op mijzelf. Ook niet goed. .

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:05

De vraag die bij mij op komt is, vinden we onszelf niet te belangrijk en denken we niet teveel vanuit ons zelf als we in een groep discussiëren.
Ik schoot in de lach bij de opmerking van 2 mensen die weten waar elkaars bed staat, en met mij zijn er mensen die het ook grappig vinden zoals er ook mensen het vervelend cq niet grappig vinden. Dat punt is voor mij duidelijk geworden en ook waarom die mensen het vervelend vinden. Als je in een groep discussieert is het ook leven en laten leven, eruit pikken waar je wel wat me kan en laten liggen waar je niets mee kunt. C'est la vie en misschien vinden we dat wel heel erg moeilijk dat beetje leven en laten leven.

Ik denk dat je wel degelijk nog steeds op Bokt kritisch mag en kunt zijn. Je leest hier mensen die heel goed met het Bokt medium om kunnen gaan en bv zich zelf sparen om mensen te foeien, waardoor je bepaalde reacties niet hoeft te lezen. Ook al foei ik niet, ik vind het wel een tip :)* al is het maar tijdelijk foeien.

Daarnaast kun je topics ontstippen (tijdelijk of voorgoed), of zelf eens een stapje achter uit doen als je kritiek hebt. Niet alles hoeft geventileerd te worden en je hoeft het ook niet met alles eens te zijn. En inderdaad als mensen maar blijven bashen moet er ingegrepen worden.

Tolerantie is ook belangrijk als je op een forum actief bent. Om nu bepaalde mensen zo de mond te snoeren daar hun mening afwijkend is als van je zelf, vind ik ook nogal wat. Daar kunnen we met elkaar ook op ingrijpen, alleen is het probleem dat vaak een grotere groep vindt dat die mening er niet mag zijn :)* en dat wordt dan de nieuwe norm. Dus die mensen die daar op proberen in te grijpen, krijgen vaak ook te horen dat ze moeten zwijgen :=

Maar hoe je het ook went of keert, Bokt is voor mij Bokt, is leuk, soms vervelend en soms grappig en vaak denk ik bij me zelf Pien → "neem het ook niet te serieus het is ook maar een discussie forum". Voor mij relativeert dat goed, net als af en toe een stapje achteruit doen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:23

Mooi gezegd pien!

Ik blijf er ook bij dat ik het bijster apart vind dat de een zich volledig mag gaan aanpassen aan de ander. Er zullen altijd posts tussen zitten die anderen niet interessant vinden of weinig toegevoegde waarde heeft voor die persoon op dat moment. Of dat nou een gif of een tekstblok is, whatever. Ik vind het verwonderlijk dat doorscrollen echt veel te veel moeite blijkt te zijn, maar die mensen wel hun mond maar moeten houden want ze leveren geen interessante of nuttige informatie.
En dan heb ik het niet over compleet afdwalen of een rel-topic, maar gewoon over een discussietopic met hier en daar een grapje of gifje of misschien wel een mening van iemand die compleet anders is dan die van de massa.

Zoals MB al zei, het mes snijdt van twee kanten.

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:29

Nou zoiets wat Pien schrijft had ik ook al een paar keer opgeschreven, maar toch weer gewist. Wat voor de een irritant is, is voor de andere grappig. Ik vond het grappig. Het is geen privégesprek, maar een openbaar forum. Probeer wat je niet leuk vindt te negeren of zet een persoon op je foeilijst als je er helemaal klaar mee bent.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:38

Does lief is een kreet waar sommigen wel eens even aan kunnen denken.
Mag je kritisch zijn op bokt? Jazeker, net zo goed mag je grappig zijn, mag je lichtelijk sarcastisch zijn, soms chagrijnig zijn , kortom gewoon allemaal mensen met allemaal een gebruiksaanwijzing en met een korter of langer lontje. De een zit meteen boven op de kast bij een kritisch woord, de ander denkt er wat langer over na of er gereageerd moet worden. Kortom, allemaal mensen met hun goede en minder goede kanten. En wanneer iedereen beseft dat een ander gewoon is wie hij is en zich daar verder niet druk om maakt word het iets gemakkelijker.
In het dagelijks leven heb je meestal de mogelijkheid om mensen die je niet mag te ontlopen, hier heb je de foeiknop. Gebruik hem wanneer je de opmerkingen van bepaalde personen niet wil zien.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 08:44

Mooi verwoord de laatste Posts. Gewoon een beetje geven, en een beetje nemen.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:22

Goed, de ergste emotie is denk ik weg en ik wil toch nog wat zaken toevoegen, want hoe anderen dit nu hier weg proberen te zetten klopt, in mijn optiek, niet.

Ja Shadow, je hebt gelijk wat betreft het stellen van een normale vraag. Maar jij doet het nu net voorkomen als er tussen ons geen vuiltje aan de lucht is en dit is verre van de waarheid. Ik mag jou totaal niet en jij mag mij totaal niet, al zul je dit waarschijnlijk nooit gaan toegeven en zeker niet hier online. Wat overigens prima is, niets moet.

Dan kom je met zo'n vraag, die in mijn optiek niets meer is dan een reactie ontlokken. Dat wordt ook duidelijk in je volgende post:

Shadow0 schreef:
Maar... dit is het onderwerp hier. Of althans een deel ervan. Wat moet kunnen in topics en wat niet? Dat het hier lang over doorging was niet alleen omdat ik vroeg of die gifjes konden worden overgeslagen (en een verzoek waar ik nog achtersta) maar vooral omdat het zo goed illustreert dat het idee dat een deelnemer of een TS kan vragen aan andere deelnemers om een beetje rekening met ze te houden niet werkt.


In dit geval werkt het vragen van de ene deelnemer aan de andere inderdaad niet, maar dat staat geheel los van het feit dat dit normaal wel zou moeten kunnen. Jij wist bij voorbaat al dat dit niet zou gaan werken, dat was precies je plan en ik had beter moeten weten.

En, nog een feit: Het werkte wel. Althans bij mij. Ik gaf aan er rekening mee te willen houden, geef met een sarcasische draai een oplossing wat evt. ook zou kunnen werken. Vervolgens, en daar val ik dan weer over, stel ik een wedervraag. Daar komt dan vanuit jou 0,0 reactie op. Zoals die nooit eerder is gekomen. Ook andere deelnemers stellen jou precies dezelfde vraag. Zou je mij uit kunnen leggen waarom anderen wel naar jou moeten luisteren, maar waarom jij al jaaaaaaaaaaren niet naar andere hoeft te luisteren?

En dan ga je vervolgens ook nog anderen Bokkers beschuldigen van feiten/fouten die ZEER duidelijk bij anderen vandaan komen én waarvan je al wist dat die uitspraken heftige reacties zou veroorzaken. Wat is daarbij dan je doel?

Oh en Luxx, werkelijk waar, wat laat jij jezelf kennen hier op Bokt.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:41

Shadow0 schreef:
Ailill schreef:
Maar daar kunnen die mensen dan toch iets van zeggen: Goh, ik vind je opmerking/bericht niet helemaal gepast, zou je hier wat meer rekening mee willen houden? Lijkt me een prima bericht, toch?


Aillil, Ik wilde hier nog even op terugkomen. Want Shaggy heeft (bedankt daarvoor!) uitstekend geillustreerd wat er dan gebeurt: je krijgt gewoon nog extra gedoe. Je kunt er wat van zeggen, natuurlijk, kan. Geen wet of mod die je belet om er iets van te zeggen. Maar de reactie is in elk geval vaak niet dat het topic daarna weer on topic gaat en de manier van omgang respectvol, maar dat er nog even pesterig wordt doorgegaan. Geen zelfcorrigende mogelijkheden dus: je kunt de mensen die vaker topics verstoren zeker ook als gebruiker niet succesvol vragen om daarmee op te houden.


Ik zie zelfcorrigerend niet als iemand anders op de vingers tikken, maar gewoon zelf correct blijven in een topic. Want op zich klopt jouw testje niet omdat je juist meegewerkt hebt aan het volledig offtopic gaan. En het vergt heel wat zelfreflectie om dat te zien. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.

Situatie 1:
Persoon A (Ailill) plaatst een gif.
Alle andere discussiedeelnemers kunnen nu 1 van deze 3 dingen voelen: ik vind dit grappig, ik vind dit niet zo leuk, ik voel niks.

Situatie 2:
Persoon B (Shadow) vindt dit niet leuk en wilt het topic weer op de rails krijgen door...juist de hele focus naar dat gifje te verplaatsen. Want in jouw bericht ben je ook niet ontopic, plaats je ook geen inhoudelijke input meer na je vraag om geen gifjes te plaatsen. Je trekt de focus helemaal door naar dat ene gifje en dat ene lolletje. Je gaat zelf niet verder met de discussie die op dat moment gaande is.

En dát is wanneer een situatie escaleert. Niet wanneer 1 iemand een lolletje of een fout bericht plaatst, maar wanneer iedereen in die discussie het vergrootglas gaat houden op dat ene lolletje of fout bericht. En dat is wat ook iedere gebruiker moet inzien: de eigen inbreng in een topic. Het verschil tussen wat je denkt te doen en wat je feitelijk doet. Je denkt een topic terug ontopic te brengen door iemand op de vingers te tikken, maar daardoor leg je juist de focus op...ja ok, ik val in herhaling. :+

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:31

Gini, je uitleg is wel goed, en het is ook in een aantal gevallen wel relevant. Het gebeurt vaker dat mensen heel erg focussen op dat wat ze niet willen, en daarmee het andere over het hoofd zien en juist versterken wat ze niet willen.
In veel gevallen is wat jij beschrijft zeker effectiever als je het topic weer op de rails wilt krijgen: de redelijke reacties zoeken en daar inhoudelijk bij aansluiten en de rest negeren.

Maar toch een paar punten bij je analyse. Allereerst even je punt in situatie 2, je aanname dat ik het topic op de rails wilde krijgen door... Dat klopt niet. Mijn intentie was niet om het topic op (of van) de rails te krijgen. De reden dat ik het plaatste was omdat het eerder, door AIlill, was aangehaald als iets wat gebruikers zouden kunnen doen met reacties die ze verstorend vinden: namelijk vragen om ermee op te houden. Mijn eerste reactie was toen al 'dat werkt over het algemeen niet op Bokt en lokt alleen maar meer gedoe uit', maar die reactie heb ik uiteindelijk niet geplaatst.
Toen dat plaatje echter langskwam, viel die reactie ineens erg op z'n plek.

Dan kom ik bij situatie 1. Iemand plaatst een gifje. Daar kunnen discussiedeelnemers inderdaad dingen bij voelen. Ik voel daarbij meer dat 'niet zo leuk' want ik vind ze afschuwelijk. Dat is inderdaad mijn gevoel. En als het alleen mijn gevoel was zou ik het daar eigenlijk altijd bij laten.

Maar er speelt meer. Die gifjes komen (deels) voort uit een online cultuur / reageerstijl, met nogal wat historie. De reden dat ze zo populair werden, is onder andere omdat ze zo effectief zijn in het verstoren van discussie en er gewoon 1 grote keet van maken. (For the lolz.) Als je betrokken bent bij een onderwerp ben je 'af', als je bewijst dat het je niets interesseert en dat alles gewoon maar een grap is, dan is het leuk. (Dit is echt een heel uitgebreid topic, en mocht je het interessant vinden dan zou ik https://mitpress.mit.edu/books/why-we-c ... ice-things aanraden.)
Dat is niet alles trouwens: het kan echt grappig zijn. Het hangt ook van het platform af - op Twitter past het veel beter dan op Bokt, omdat Twitter een ander soort gesprekken en omgang kent dan Bokt.

Nog meer redenen.
Die gifjes zijn niet alleen voor mij storend, maar ik weet dat er genoeg anderen ze ook erg vervelend vinden. Misschien ook nog wat beroepsdeformatie: Bokt heeft bv (met reden) een maximumgrootte aan plaatjes in topics en ook worden ze op mobiel niet automatisch getoond. Er is ook een Office-variant (of althans, niet recent gecheckt) waarvan sommige mensen het ook gebruiken omdat het rustiger is en geen plaatjes toont.

En al deze dingen speelden mee in mijn reactie naar Ailill. En tegelijkertijd was het een persoonlijk verzoek, omdat ik niet al die dingen kan of wil uitleggen, en het soms het makkelijkst begint met een persoonlijk verzoek: 'ik vind dit niet prettig, is het mogelijk om het anders te doen?'
(Ik vind je woordkeuze over 'op de vingers tikken' dan ook wat vreemd, want het was naast een reactie die meer meta was, ook echt gewoon een verzoek. Als dat opgevat wordt als 'op de vingers tikken' levert dat weer een situatie op waarin mensen zelfs hun wensen niet uit kunnen spreken of misverstanden niet op kunnen lossen, omdat zelfs het stellen van vragen op zich al ontmoedigd wordt.
En tegelijkertijd... vragen zijn lang niet altijd vragen. Daar zit ook veel nuance in. Maar een beetje minder emotaal helpt.)

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:34

Komt er ook nog een reactie betreffende jouw aandeel/mijn vraag, of blijf je selectief reageren?

Want je zet mij nu zwart weg én probeert je gelijk te behalen over mijn rug en daar pas ik zeer zeker voor.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:40

Ailill, nu ook jouw reactie. Waarom zo persoonlijk? We hebben een verschil van mening hier, en we hebben het elders ook al wel eens gehad. Maar zoveel is er toch niet gebeurd? Er zijn toch (ex-)gebruikers met wie ik aanmerkelijk meer geschiedenis heb. Ik zie het probleem niet zo. Ik vond je reactie eigenlijk gewoon sportief en verder geen gedoe?

Het was ook uiteindelijk niet jouw reactie maar die van Shaggy, die nog een gifje plaatste alleen maar om mij te pesten, die als (wel tamelijk voorspelbaar) voorbeeld kon dienen dat er niet een sfeer is waarin het verzoeken om wat dan ook redelijk valt. Het was ook niet een punt dat ik per se naar jou wil maken, maar naar het topic als geheel (en misschien ook vooral naar het modteam en beheer: please neem de sfeer weer wat meer in beheer, want kijk, zo weinig bereidheid is er bij sommigen om rekening te houden met anderen.)

Maar dat hoeft niet tussen ons te staan lijkt me?

Edit: ik was dus met deze reactie bezig terwijl je jouw reactie plaatste. Je wilt ook nog antwoord op een vraag, of ik mijn vaak erg stellige manier van reageren ga aanpassen. Voor een deel heb ik het aangepast, en reageer ik vooral een stuk minder en laat ik meer topics. Voor een deel kan ik best eens kijken of het her en der wat milder kan. Maar voor een deel gaat het blijven, als ik denk dat het het hoogst haalbare is.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:51

De post van Ailill vind en vond ik een hele goede.

Zelf had ik namelijk zowel vanuit de kant van Shadow als vanuit de kant van Ailill opgepikt dat deze gebruikers elkaar, laat ik het zacht formuleren, niet zo liggen. Dat zie en voel je aan de manier waarop er gepost wordt, wat wel en wat niet beantwoord wordt :list: .

Het interessante van de post van Ailill vind ik, dat dit natuurlijk vaker gebeurt dat als mensen antipathie voelen, dat zeker een rol speelt in een topic. Ik heb ook een grote vriend, maar niet heus, op Bokt en voor die persoon ben ik zo allergisch dat dit de enige is die al heel lang op mijn foei lijst staat. Maar voordat hij erop stond zullen zeker mensen in topics waarin wij beiden posten, dat opgepikt hebben.

Als je als gebruiker al lang rondloopt op Bokt, krijg je mensen waar je jezelf online op je gemak voelt (en soms elkaar ontmoet in real live) of die je liever niet ziet verschijnen in een topic. Niets menselijks is ons vreemd. Dat speelt vaak ook mee onder aan de oppervlakte en kan een sfeer giftig maken.

Bijvoorbeeld als je kijkt naar HAW of ITP en een bepaalde bokker plaatst foto's of filmpjes dan is van te voren door mij al te voorspellen dat één andere bokker, zal beginnen met negativiteit. Dat gaat zelfs zo ver, dat als er na jaren geen negativiteit meer te zien is, die bokker zich zeker niet laat horen. Want TS valt niet meer onderuit te halen immers :)*

Dat is een beetje op een forum waar bepaalde mensen al wat langer rondlopen: "ons kent ons". Alleen die bokker→ die gram gaat halen→ verziekt natuurlijk wel zo'n topic, zelfs als het allemaal heel erg netjes gebeurt en verstandig met argumenten onderbouwd. Daar valt niet op te reageren én daar valt zeker ook niet op te modereren.
Maar geeft mij en anderen dan wel het gevoel, dat we geen topics of persoonlijke kwetsbare zaken rondom het paardrijden gaan plaatsen. Waarop een ander dan zich weer afvraagt: "mag je nog kritisch zijn op Bokt".
Dus deze vraag kent niet een pas en klaar antwoord want er zitten erg veel lagen in.


Shadow0 schreef:
(en misschien ook vooral naar het modteam en beheer: please neem de sfeer weer wat meer in beheer, want kijk, zo weinig bereidheid is er bij sommigen om rekening te houden met anderen.)
Wat verwacht je dan van het modteam en beheer in deze? Probeer dat eens heel concreet in te vullen, want ik zie dat nog niet zo voor me, eerlijk gezegd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:55

Als je zoveel zoekt achter een gifje kan ik me voorstellen dat ze irritant zijn maar IMO ken je veel te veel betekenis toe aan een gif. Want nee. Ze zijn niet ontwikkeld om de reden die jij aan haalt bij mijn weten. Gif’s bestonden al voor social media zo populair werd.
Maar goed. Dat is dan weer slechts mijn mening natuurlijk.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:57

Ik vind gifjes leuk, maar niet in een serieus topic, in bijna alle topics uit onderstaande lijst zul je mij er niet over horen, dat is gewoon gepast, topics in de speelkamer, kippenhok (bestaat dat nog?), je zult mij er niet over horen.
Afbeelding
Maar gewoon niet in dit topic, voegt niks toe, ik zie dat als aandacht trekken. En dat gewauwel over even lucht in een serieus topic gaat natuurlijk nergens over, je kunt toch wel heel af en toe gewoon normaal doen, serieus zijn? Ik vind ook dat er flinke uithalen naar mij gemaakt worden, prima, ik word er niet warm of koud van, maar dat lijkt toch een beetje op cyberpesten is het niet?

Dit verhaal dus :
shadow schreef:
Als je betrokken bent bij een onderwerp ben je 'af', als je bewijst dat het je niets interesseert en dat alles gewoon maar een grap is, dan is het leuk.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:05

Gifjes worden hier trouwens gewoon geopend, bok mobiel.

luxx schreef:
Ik vind ook dat er flinke uithalen naar mij gemaakt worden, prima, ik word er niet warm of koud van, maar dat lijkt toch een beetje op cyberpesten is het niet?


Geestig dat jij dit zegt, want als ik iemand hier vervelend en persoonlijk vind, dan ben jij het, tevens de reden dat ik je links laat liggen.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 03-10-19 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:07

luxx schreef:
Ik vind ook dat er flinke uithalen naar mij gemaakt worden, prima, ik word er niet warm of koud van, maar dat lijkt toch een beetje op cyberpesten is het niet?


Is het cyberpesten of heb je zelf ook goed in het rond geslagen met woorden? Kijk eens kritisch naar je eigen bijdragen.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:07

Gini schreef:
luxx schreef:
Ik vind ook dat er flinke uithalen naar mij gemaakt worden, prima, ik word er niet warm of koud van, maar dat lijkt toch een beetje op cyberpesten is het niet?


Is het cyberpesten of heb je zelf ook goed in het rond geslagen met woorden? Kijk eens kritisch naar je eigen bijdragen.


Great minds!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:09

Shadow0 schreef:
Het was ook uiteindelijk niet jouw reactie maar die van Shaggy, die nog een gifje plaatste alleen maar om mij te pesten, die als (wel tamelijk voorspelbaar) voorbeeld kon dienen dat er niet een sfeer is waarin het verzoeken om wat dan ook redelijk valt. Het was ook niet een punt dat ik per se naar jou wil maken, maar naar het topic als geheel (en misschien ook vooral naar het modteam en beheer: please neem de sfeer weer wat meer in beheer, want kijk, zo weinig bereidheid is er bij sommigen om rekening te houden met anderen.)


Nee hoor, ik wilde je niet pesten. Maar dat je zoveel ergernissen kan hebben bij een gifje wist ik niet, lijkt me onprettig om dat als zo storend te ervaren.

Ik denk nog steeds Shadow, en dat bedoel ik niet om je te pesten, maar je hebt natuurlijk ook deels zelf in de hand hoe de sfeer in een topic eraan toe gaat. Het is immers de toon die de muziek maakt en als ik eerlijk mag zijn vind ik jouw mening/aandeel ook niet altijd sfeer bevorderlijk.
En dat zal de mijne ook niet altijd zijn want ik kan me soms ook wat fel uitdrukken, maar als je echt zoveel last hebt van een gifje, of van een grapje of van de sfeer kun je misschien eerst ook nagaan of je zelf daar iets aan kunt doen.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:11

luxx schreef:
Maar gewoon niet in dit topic, voegt niks toe, ik zie dat als aandacht trekken. En dat gewauwel over even lucht in een serieus topic gaat natuurlijk nergens over, je kunt toch wel heel af en toe gewoon normaal doen, serieus zijn? Ik vind ook dat er flinke uithalen naar mij gemaakt worden, prima, ik word er niet warm of koud van, maar dat lijkt toch een beetje op cyberpesten is het niet?


Wat je dus zegt is het volgende Luxx:

Citaat:
Maar gewoon in dit topic vind ik het niets toevoegen, ik zie dat als aandacht trekken. Ik ervaar het als gewauwel in een serieus topic en ik ervaar dat het dan nergens meer over gaat. Ik vraag me af: "je kunt toch wel heel af en toe gewoon normaal doen en serieus doen"?
Ik vind dat er flinke uithalen naar mij gemaakt worden, prima, ik word er niet warm of koud van, maar ik vind dat het op cyberpesten lijkt, vinden jullie niet?


Om met het laatste te beginnen, nee, ik vind niet dat er cyberpesten plaats vind als het om jouw persoon gaat. Je hebt je onhandig uitgedrukt, en wel vind ik dat daar herhalend op terug is gereageerd en inderdaad niet al te vriendelijk. Kijk eens kritisch naar je eigen posts ?
Als het om het schuin gestreepte gaat, dan vind ik dat jij dat zo mag vinden en ervaren maar dat het iets persoonlijks is van jou en anderen mensen. Ik was me tot eergisteravond niet eens bewust dat dit gebeurde laat staan dat mensen dit als vervelend zouden ervaren. Daar was ik echt wel even door geschokt, daar ik dit ook van iemand die niet in dit topic post en die ik erg hoog heb via pb geschreven kreeg.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:15

Daar heb je een grappige zin van gebakken pien

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:15

luxx schreef:
Ik vind gifjes leuk, maar niet in een serieus topic, in bijna alle topics uit onderstaande lijst zul je mij er niet over horen, dat is gewoon gepast, topics in de speelkamer, kippenhok (bestaat dat nog?), je zult mij er niet over horen.
[ [url=m/obTCFG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar gewoon niet in dit topic, voegt niks toe, ik zie dat als aandacht trekken. En dat gewauwel over even lucht in een serieus topic gaat natuurlijk nergens over, je kunt toch wel heel af en toe gewoon normaal doen, serieus zijn? Ik vind ook dat er flinke uithalen naar mij gemaakt worden, prima, ik word er niet warm of koud van, maar dat lijkt toch een beetje op cyberpesten is het niet?

Dit verhaal dus :
shadow schreef:
Als je betrokken bent bij een onderwerp ben je 'af', als je bewijst dat het je niets interesseert en dat alles gewoon maar een grap is, dan is het leuk.


Als ik even heel bot mag zijn is dat jammer voor jou, maar het mag wel gewoon. Dus als je last hebt van de gifjes in een topic moet je maar even doorscrollen of wegklikken.

Niobe

Berichten: 8035
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:15

Wat is er zo schokkend aan dat een topic even nergens meer over gaat en niet iedereen serieus doet of snap ik je post niet pien_2010?

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:19

pien_2010 schreef:
Wat verwacht je dan van het modteam en beheer in deze? Probeer dat eens heel concreet in te vullen, want ik zie dat nog niet zo voor me, eerlijk gezegd.


Ik ga dat niet meer concreet invullen, die geschiedenis is er wel. Deze discussie is namelijk verre van nieuw, en dit is gewoon ronde 5 ofzo van een terugkerende golfbeweging tussen een team dat soms meer teruggetrokken is, en soms meer ingrijpt (wat de sfeer ten goede kan komen maar dan ook meer gedoe oplevert.)
De langlopende teamleden kunnen zich vast de vorige cycli herinneren, en met een beetje spit- en graafwerk zijn die teksten die ik daarover geschreven heb ook nog wel te vinden :)

pien_2010 schreef:
Zelf had ik namelijk zowel vanuit de kant van Shadow als vanuit de kant van Ailill opgepikt dat deze gebruikers elkaar, laat ik het zacht formuleren, niet zo liggen. Dat zie en voel je aan de manier waarop er gepost wordt, wat wel en wat niet beantwoord wordt :list:


Hmmm, bedenk dat zo'n gevoel ook enigzins eenzijdig kan worden opgeroepen door het gewoon die kant op te drijven. Het topic gaat snel, er wordt heel wat geplaatst, en op de meeste reacties kan ik niet reageren. Door het persoonlijk te maken, persoonlijke vragen te stellen of te benadrukken dat iets of iemand genegeerd wordt, kan dat beeld ook opgeroepen worden.

In het geval van Ailill ben ik me in elk geval niet bewust van een heel erg diepgravend conflict. Er zijn echt gebruikers waar ik veel en veel meer geschiedenis mee heb. (En gebruikers waar ik zorgvuldig helemaal geen interactie mee heb en die ik veel structureler negeer.)

Maar het valt me wel op dat Ailill het ook echt lijkt aan te sturen als een persoonlijk conflict. Niet alleen met mij, ook zeker met Luxx. Door heel erg emotioneel geladen woorden te kiezen, en in een uitspraak als 'ik ben nu echt mijn respect voor je verloren.'

Ayasha schreef:
Als je zoveel zoekt achter een gifje kan ik me voorstellen dat ze irritant zijn maar IMO ken je veel te veel betekenis toe aan een gif. Want nee. Ze zijn niet ontwikkeld om de reden die jij aan haalt bij mijn weten. Gif’s bestonden al voor social media zo populair werd.
Maar goed. Dat is dan weer slechts mijn mening natuurlijk.


Ja. Ik haalde niet voor niets een onderzoek aan van de MIT. Het is niet alleen maar mijn mening. De techniek van gifs bestond al voor social media zo groot werd. De 'memes' als stijlvorm zijn op een bepaald moment flink toegenomen en populair geworden omdat het een stijlvorm is die goed werkt om discussies te verstoren en mensen belachelijk te maken.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:32

Shaggy09 schreef:
Nee hoor, ik wilde je niet pesten.


Het is de essentie van pesten. Je deed het omdat ik aangaf dat ik het niet wilde. Opzettelijk. Het was ook geen respectvol plaatje, je wilde mij belachelijk maken daarmee.

Misschien deed je het niet zozeer om mij te pesten, het had net zo goed iemand anders kunnen zijn waarschijnlijk, maar daarmee is het in de kern niet minder pesten.

Citaat:
En dat zal de mijne ook niet altijd zijn want ik kan me soms ook wat fel uitdrukken, maar als je echt zoveel last hebt van een gifje, of van een grapje of van de sfeer kun je misschien eerst ook nagaan of je zelf daar iets aan kunt doen.


Maar mijn punt is niet dat ik het vervelend vind, maar dat er naast mij ook een boel anderen zijn die het vervelend vinden, die dat niet zeggen (want die krijgen de boodschap dat het niet op prijs gesteld wordt om er wat van te zeggen heus wel mee) en dan weggaan, zoals je ook een aantal keer noemt.
En ik vind het jammer dat ze gaan, en ik hoop dus dat door mij hier uit te spreken, dat een klein beetje aandacht krijgt.

Verder is het wel echt heel erg klassiek ook onderdeel van pesten om de schuld bij de ontvanger te leggen. En er blijkt altijd wel een reden te bedenken.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:36

Niobe schreef:
Wat is er zo schokkend aan dat een topic even nergens meer over gaat en niet iedereen serieus doet of snap ik je post niet pien_2010?


Je snapt mijn post niet. Ik heb totaal geen last als een topic (eventjes) niet serieus is en er grapjes gemaakt worden. Ik probeer Luxx haar post zo te schrijven dat hetgeen zij ervaart niet als objectief feit wordt neergezet→ van→zo is het →punt, maar als haar mening, vanuit haar gevoel, zoals zij het ervaart wordt beschreven. Dat komt namelijk al heel anders over.