Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:36

superwoman schreef:
Moet zeggen dat ik ook niet altijd even sociaal ben/denk als het gaat om buitensporige risico's die sommige mensen nemen. :=

Maar wie bepaalt wat buitensporige risico's zijn? Dat kun jij niet voor een ander bepalen. Dát is het hele punt! ;)
Heino schreef:
Ik denk dat mensen niet altijd even goed in staat zijn in te schatten welke gevaren ze lopen. Wetenschappers maken er hele studies van dus ik vertrouw er op dat zij hun werk goed doen. En liever wat te veel betutteling dan te weinig.

Maar ik vind dat dus een grove onderschatting. Wie zijn die wetenschappers van jou dat ze denken voor mij (en anderen dus) te kunnen inschatten wat ik wel of niet verantwoord vind?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:15

Die wetenschappers baseren hun conclusies niet op lucht. Zij voeren gesprekken/interviews etc. met héél véél mensen. En op basis daarvan concluderen zij hoe het gesteld is met de risicoperceptie van mensen. En nee dan weten ze nog altijd niet hoe het gesteld is met jóuw risicoperceptie, maar wel die van een heel grote groep vergelijkbare personen.

Anya

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:07

ja het het interessante is dan dat de risicoperceptie van sommigen in dit topic juist niet gelijk opgaat met de risico-analyse van diezelfde wetenschappers. Zie de onderzoeksresultaten 2000 (link elders in dit topic) en waar je het grootste risico loopt ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:54

Anya, zoals ik al zei, kan ik niet uit dat onderzoek halen of ze überhaupt niet gekeken hebben naar paardensport of dat paardensport minder letsel veroorzaakt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:25

ja hebben ze naar gekeken. Er zijn andere onderzoeken waar de paardensport wel wordt genoemd en helemaal achteraan bungelt. In dit onderzoek noemen ze het niet eens omdat het aantal ongelukken significant kleiner is.

En Heino: gemak dient de mens niet waar, maar dat betekent niet dat ik jouw onderzoek ga lopen doen. Even googlen en je hebt het aantal ongevallen van ruiters, leg die naast de cijfers die je al hebt.

Als je schermt met wetenschap, moet je ook zo denken.
Onderzoekt alles en behoudt het goede.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:28

Waarom kan ik dat dan niet in dat onderzoek dat je aanhaalt terugvinden? Waar staat dat dan, dat ze de paardensport er bewust uitgelaten hebben gezien het geringe aantal ongevallen?

Je hoeft mijn onderzoek niet te gaan doen???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:29

sflj schreef:
Maar wie bepaalt wat buitensporige risico's zijn? Dat kun jij niet voor een ander bepalen. Dát is het hele punt! ;)

Nou wanneer een hele grote meerderheid het buitengewoon risicovol vind, is dat wel zo :D
"Gevaarlijke dingen" zonder enige ervaring en training proberen bijv.... ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:32

zolang er geen wet is dat dat niet mag, kun jij voor een ander niet bepalen of het risico te groot is en of het wel mag.

Je kunt ook niet lezen. Want dit onderzoek heb ik snel online gevonden. er zijn meer onderzoeken.

Er zijn LEGIO cijfertjes op google te vinden waar het gaat om het aantal ruiterongelukken. De gevallen 'hersenletsel" staan er ook bij. Moet je alleen wel bedenken dat 10 tellen buiten bewustzijn (zonder enig nadelig effect op de hersenen) ook geldt als hersenletsel in de definite.

Je moet echt even denken als een wetenschapper Heino. Als je leest wat ze hebben onderzocht, en hoe dat tot stand is gekomen, dan kun je om te beginnen al aannemen dat als de paardensport in de categorie sport significant en procentueel hoog zou scoren dat het wel bij het rijtje genoemde sporten zou staan. Want dan komt het nl. in de onderzoeksresultaten wel bovendrijven ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:36

superwoman schreef:
Nou wanneer een hele grote meerderheid het buitengewoon risicovol vind, is dat wel zo :D

Maar als het merendeel van een brug in de modder springt is dat toch ook niet meteen maar goed en gezond??

Anya, ik ga eens zoeken via de wetenschappelijke bronnen waar ik via school toegang tot heb, of ik daar wat kan vinden. Zal het hier plaatsen als ik wat vind :) Via CBS kan ik niets vinden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:41

Maar vooruit, ik heb even voor je gezocht

Citaat:
Zo'n 700 onfortuinlijke ruiters raken jaarlijks zo ernstig gewond dat ziekenhuisopname noodzakelijk is. Kneuzingen (40 procent) en fracturen (35 procent) zijn de meest voorkomende letsels. Vijf procent van de slachtoffers loopt hersenletsel op. Vijf paardrij-ongevallen per jaar kennen een dodelijke afloop.

Citaat:
Dekker et al. hebben 2 onderzoeken gedaan in Nederland wat betreft ongevallen binnen de
paardensport. Hun eerste onderzoek (2003) ging over deelnemers in de paardensport met een leeftijd
boven de 18 jaar en hun tweede onderzoek (2004) ging over deelnemers onder de 18 jaar.
Wat het voornaamste verschil is in type letstel (tabel 1) in vergelijking met de leeftijden is dat
deelnemers onder de 18 jaar voornamelijk fracturen en weke delen letsel oplopen en deelnemers
boven de 18 jaar hoofdzakelijk fracturen. Verder is de locatie bij beide groepen ook verschillend
(tabel 2), bij deelnemers onder de 18 jaar was dit voornamelijk de bovenste extremiteit, bij deelnemers
boven de 18 jaar was dit voornamelijk de romp.

Citaat:
13 april 1999 ... Maar ook neemt het aantal ruiters nog steeds toe. Momenteel telt Nederland 72 000 wedstrijd- en 400 000 recreatieruiters

Citaat:
Samenvatting
Paardrijden is een sport met een kleine kans op een blessure. Het aantal blessuresper 1.000 uur paardrijden is laag. Jaarlijks overlijdt gemiddeld één ruiter

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:42

Ik heb de bronnen niet uitgebreid onderzocht, maar er staan er nog veel meer. Afhankelijk van de definitie hersenletsel zijn het er heel veel, of juist veel minder. Blijvende schade, zijn er niet zoveel. Tellen ze iedereen die een tik op de kop heeft ondergaan en even 'out' is geweest. Dan zijn het er meer. Dit is overigens weer stevig gerelateerd aan kinderen (kunnen sneller out gaan kennelijk) en aan springen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:44

Gender patterns in minor head and neck injuries: An analysis of casualty register data
Gunilla Bring, Ulf Björnstig and Göran Westman (1996)

Citaat:
Sports injuries
More men than women were injured in sports
activities. The majority (2/3) of injuries sustained in
sports were head injuries. Among men, only l/6 were
neck injuries, half of which were sustained in icehockey
or downhill skiing. Combination injuries were
as common as the neck injuries, and most of them
were sustained in ice-hockey. Among women, l/4 of
the injuries in sports activities were neck injuries. All
three types of injuries among women were predominantly
sustained in horse-riding, the second most
common cause being falls in gymnastics (neck injuries)
and impact injuries in soccer (head injuries). Falls
while horse-riding or during gymnastics were the
predominant causes of injury among women, and
impact injuries in team sports such as ice-hockey or
soccer among men. The fall/impact injury ratio was
2/l for women, and l/2 for men (Table 2).

Ik kan helaas geen artikelen kopiëren zolang ze niet vrij verkrijgbaar zijn maar dit spreekt bvb al jouw onderzoek tegen. Welk onderzoek is dat trouwens? Dit onderzoek is wel in Zweden gedaan maar weet niet of dat heel erg belangrijk is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:49

Interessant, want neck-injuries helpt een cap niet tegen ;)
En de in mijn onderzoek gemelde kneuzingen en breuken die als meest voorkomende vormen worden genoemd ook al niet.

De ongevallen aan het hoofd worden in jouw tekst nl. toegedacht aan andere sporten dan paardensport. Pas als ze hoofd gaan uitbreiden met neck dan komen daar vrouwen/paardrijden bij om de hoek kijken.
En dan geven ze aan dat percentage x van de ongelukken bij vrouwen (minder dan bij mannen) uit de paardensport zou komen, maar aangezien het aantal beoefenaren/sporters en het aantal absolute ongevallen ontbreekt zegt dat dus helemaal niets. Ook de ernst van het ongeval is niet benoemd. Geldt "auw ik voel mijn nek al, of moet je nek gebroken zijn ;) Vandaar dat ik het aantal ziekenhuismeldingen als uitgangspunt heb genoemen en het aantal ruiters heb genoemd :)

Je moet dus de resultaten wel goed interpreteren
Laatst bijgewerkt door Anya op 06-02-10 16:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:51

Ja de plek van het onderzoek maakt erg uit. Net als het feit dat er "sport' staat. Hebben ze dan alle ruiters onderzocht, of bijvoorbeeld alleen de wedstrijdruiters. Of zelfs alleen de springruiters?

Want als ik even ga zoeken op de ongelukken in de VS, waar voor een veel groter percentage western wordt gereden, dan kom je heel veel ongelukken in de barrelrace en de workingcowhorseklassen tegen, en natuurlijk bij rodeo. Daar zie je andere ongelukken oppoppen. Bijv. meer verbrijzelde botten ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:56

In dit onderzoek wordt ook niet vermeld of de personen een cap droegen. Wie weet droegen ze die wel en hebben ze daarom geen hersenletsel maar "enkel" nekletsel.

Nog eentje:

Weber, J. & Jacksche, H. (1999) Das Schädel-Hirn-Trauma im Sport
Citaat:
In Deutschland wird häufig ein SHT (Schädel-Hirn-Trauma, hersenletsel dus) im Fussball, Reitsport oder Radsport beobachtet.

Ik denk dat we nu al kunnen concluderen dat er gewoonweg niet voldoende onderzoek gedaan is naar de voordelen van een cap boven geen cap wat betreft hersenletsel in verschillende "lagen" van het paardrijden (sport, recreatief etc.). Wel is er bekend dat er genoeg letsel op kan treden bij de paardensport. Tot die tijd neem ik gewoon het zekere voor het onzekere en zet dat ding lekker op mn hoofd :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:03

Harstikke goed, ik vind dat iedereen die dat wil dat gewoon moet doen. Ik vind dat ouders dit voor hun kinderen moeten bepalen. Ik vind alleen dan men dat niet voor mij moet betalen.

Verder: nogmaals de definitie van hersenletsel is een interessante. Ik ben heel erg geinteresseerd in de BLIJVEND letsel cijfers. Maar die vindt je niet. Wel dat de definitie van hersenletsel 10 sec of langer buiten bewustzijn is. Dan schiet wel lekker op zo.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:05

Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden:-)

Altijd een helm, geen ouderwetse cap.
Je hoofd is hoofdzaak!

Op alle FNRS ruitersportstallen en manege's is het dragen van een helm verplicht.
Hoe haal je het in je hoofd om geen helm te dragen.
Wat met de mensen die je na een val moeten verzorgen.

Maar er zijn ook leuke sporten te doen in een rolstoel.
Of je kan lekker de hele dag tv kijken plat op bed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:06

Oh ik heb nog wel even gevonden dat een ruime 40 procent van de ongevallen die ziekenhuis behandeling eisen ontstaat naast het paard. Ofwel door een trap, ofwel doordat het paard bovenop een voet gaat staan. Dit pleit dus voor een veel betere opvoeding van paarden. Daarmee kun je dit soort ongevallen een stuk terugdringen ;) :D

En Johanna: gelukkig sta ik niet op een manege.
Het verschil is: daar rij je op een paard van een ander ;)
Ik rij op mijn eigen paarden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:23

Chad G. Ball, M.D., M.Sc.a, Jill E. Ball, B.H.Sc.O.T.b, Andrew W. Kirkpatrick, M.D., F.R.C.S.C., F.A.C.S.a,c,d, Robert H. Mulloy, M.D., F.R.C.S.C.a,d,* (2007)
Equestrian injuries: incidence, injury patterns, and risk factors for 10 years of major traumatic injuries

Onderzoek naar soort ongevallen en de omstandigheden van letsel bij paardrijdende mensen in Canada.

Citaat:
Unfortunately, horseback riding is also a significant contributor to major injury. The hospital admission rate associated with equestrian activity is .49/1000 hours of riding. The rate when motorcycle riding is merely .14/1000 hours. As a result of this potential for injury, horseback riding has been identified as a higher-risk activity than automobile racing, motorcycle riding, football, and skiing, and at least as dangerous as rugby. Equestrian riding also is considered to have the highest mortality of all sports, with an annual death rate of 1 per 1 million population.

Citaat:
the primary objective of this study was to identify common rider, animal, and environmental characteristics among those with major equestrian injuries.

Citaat:
The most common injuries were located in the upper body (Table 1), with 54% and 48% of all patients experiencing chest and head injuries, respectively.

Citaat:
The mechanism of injury included the following: 47 (60%) patients were thrown from or fell off a horse, 12 (16%) were crushed by a falling horse, 6 (8%) were kicked, 3 (4%) were stepped on, and 10 (13%) were injured by a variety of other mechanisms.

Citaat:
Rider characteristics outlined a very experienced study cohort (Table 2). Patients typically were recreational (46%) or working riders (38%) who owned horses, rode Western style (92%), wore helmet (9%), owned the horse (73%) and had a mean of 27 years of experience when injured (Table 2). Only 6% of surveyed riders had been riding for less than 1 year at the time of their accident. Half of these (3%) were first time riders.

Citaat:
Although injuries among the study patients were severe, 87% of respondents resumed riding after the accident. However, 55% still had ongoing physical difficulties as a direct result of the trauma.

Wederom geen blijvend letsel cijfers specifiek voor hersenletsel, maar wel voor letsel in het algemeen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:29

Ander onderzoek:
Factors affecting the severity of horse-related injuries
Fikri M. Abu-Zidan a,∗, Sudhakar Raob (2002)

Citaat:
Of the 63 patients with facial and head injuries, 14 (22%) had underlying intracranial injuries (hersenletsel). Data on helmet use were collected in only 24 patients with head injuries. Those patients with a helmet had significantly less incidence of intracranial injuries than those who did not (1/19 compared with 3/5, P < 0.02, Fisher’s exact test).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:32

Je moet je echt beperken tot ziekenhuisopnamen/ziekenhuismeldingen en Nederland. Dit is Canada. En een groot aantal rijdt western. Dan maakt het nogal uit of ze "reining, pleasure, trail, barrel, workingcowhorse rijden ook".

En je vorige citaat: hoe verhouden die 63 mensen zich tot het totaal!!!

Ik haal mijn eigen citaat nog maar een keer aan: het aantal ongelukken op het aantal ruiteruren is laag!!
(Nederlands onderzoek, zie hierboven ergens).

Maar goed: mij maakt het niet uit.
Ik blijf gewoon lekker zelf besluiten of en wanneer ik een cap draag.

In ieder geval top dat je nu tenminste niet zomaar iets roept, maar in de onderzoeken gedoken bent.
Nu nog al die cijfers (die nogal uiteenlopen interpreteren) en dan komen we er wel ooit ;) :D :j

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:35

Ik ben 14, rijd altijd zonder cap, springen, dressuur, buiten wat/waar dan ook...
Behalve op wedstrijd! eigen keus he.

Ik snap niet waar sommige mensen moeite mee hebben, het is toch eigen keus? Ik bedoel; als ik val hebben hun de pijn toch niet?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:36

Natuurlijk zijn Canada en Nederland niet volledig te vergelijken, maar je valt in Nederland echt niet compleet anders van je paard dan in Canada. Misschien val je in het ene land sneller dan in het andere land maar dat maakt voor de gevolgen niet uit.

Ik riep eerder ook niet zomaar iets omdat ik al wist hoe het ongeveer zat (zodanig dat ik pro cap ben) maar ben nu even actief onderzoeken aan het verzamelen. Kom zometeen met een stukje specifiek over cap dragen en gevolgen.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:36

Een cap is inprincipe wel verplicht!
Wanneer jij met je paard op de straat rijd, en bij een ongeluk betrokken raakt,
wordt jou schade uitbetaald mits je een cap droeg ten tijden van het ongeval.

Dus...
Je kunt het zien als een verplichting en iets wat eigen keus is.
Maar ik zit niet op groot letsel te wachten,
En al zeker niet om alle ziekte kosten zelf te gaan betalen omdat ik te lam was om een cap te dragen.

Een cap niet opzetten is misschien heel cool! Want ooh wat kan iedereen zonder cap goed rijden. En wat ziet het er dan toch ruig uit, en wat kijken die penny meisjes dan tegen je op.
Maar eigenlijk is het maar heel erg dom, en zeker niet cool!

Waar ik wel bijinkan komen is dat een cap vervelend is om te dragen. Zeker wanneer je meerdere paarden rijd per dag.
Maar dan denk ik... wat staat voor op?...

Jou comfort of jou veiligheid?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:40

Nee maradhja dat is niet zo.

@heino: ja echt wel.
Ik rij toevallig western. En je mag van me aannemen dat er minder gesprongen wordt, en minder hoog. En een quarter is kleiner. Maar kan weer veel harder in galop. En is veel meer wendbaar dan een KWPN-er. Oh ja en de gemiddelde westernruiter draagt vrijwel nooit een cap. Sterker nog het was tot voor kort zelfs verboden op wedstrijden. Je wordt geacht een hoed te dragen.

En het maakt uit of je horsemanship/pleasure rijdt, of reining/barrelt of working cow horse. Heet allemaal western, gevraagde patronen zijn heel anders. Het maakt ook uit of je op zand valt of op rotsbodem.

Dus nee, dat mag je niet zo zeggen.

Ik zou op mijn donder hebben gehad als ik o.b.v. daarvan tot die conclusie was gekomen voor een dissertatie ;) :D