Bokt word belachelijk streng in alles!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Re: Bokt word belachelijk streng in alles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:42

Prrrr schreef:
Een docent rechtsfilosofie heeft daar eens een fraaie omschrijving van gegeven: ieder mens heeft volledige bewegingsvrijheid, maar die vrijheid houdt op bij de neus van de buurman.

Prof. Soeteman (VU), toevallig? Herken het letterlijk. Overigens: het grondrecht van de een (o.a. vrijheid van meninsguiting) eindigt bij het grondrecht van de ander. Maar diezelfde professor rechtsfilosofie heeft ook gezegd dat je inderdaad mag zeggen wat je wilt, ook al kwets je de ander daar mee (naar aanleiding van Theo van Gogh en zijn niet altijd gezellige stellingen over moslims). Want juist voor die meningen die anderen wel eens onprettig of kwetsend ervaren, daar is die vrijheid van meningsuiting voor bedoeld. Voor de meningen die 13 in een dozijn zijn, daar is de vrijheid van meningsuiting niet voor nodig.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:03

Er zijn meer docenten rechtsfilosofie - en het principe is overal gelijk, natuurlijk Haha!

Of kwetsen van een ander onder de vrijheid van meninsgsuiting valt is op dit moment onderwerp van hevig debat tussen de dames en heren geleerden. Daar is niet zomaar een kant en klaar antwoord op te geven.

Het Europees Hof hanteert voor het openbare debat inderdaad het principe to shock, offend en disturb, mits dat zinnig is in een democratische samenleving. Voor privépersonen wordt daar wel een wat andere maatstaf voor aangelegd, en ik denk dat we daar met Bokt wat meer rekening mee te houden hebben.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:08

En hier is het laatste woord er ook nog niet over gezegd. Tenzij we door het mod team de mond gesnoerd worden.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:09

Prrrr schreef:
Zo - leuk topic om binnen te komen vallen als redelijk verse mod Haha!

Een deel van de kritiek kan ik me voorstellen, in een deel zie ik vooral veel stokpaardjes en gebrek aan voorstellingsvermogen.
Er is er eentje die me erg opvalt en ook wel ergert, namelijk de gedachte dat je niet mag zeggen wat je denkt.
Vrijheid van meningsuiting vind ik een groot goed, maar die vrijheid is, ook in de grote boze buitenwereld, niet onbeperkt.
Een docent rechtsfilosofie heeft daar eens een fraaie omschrijving van gegeven: ieder mens heeft volledige bewegingsvrijheid, maar die vrijheid houdt op bij de neus van de buurman.

Natuurlijk mag je zeggen wat je denkt, maar je hebt rekening te houden met je omgeving. In dit geval is je omgeving Bokt, waar je te maken hebt met een internetforum, dat in zichzelf al beperkingen met zich meebrengt omdat je degene met wie je discussieert niet kunt zien en eigenlijk niet kent. Hou je daarmee rekening, dan moet je je dus voorzichtiger uitdrukken op Bokt dan tegenover de mensen in je omgeving die weten hoe je je uitbarstingen bedoelt.
Dan heb je ook nog te maken met het feit dat het publiek van Bokt vrij divers is. Ik kreeg laatst in een PB de opmerking dat wij toch allen volwassenen zijn - maar dat kun je in gemoede op Bokt niet volhouden, en ook daar hebben we met zijn allen rekening mee te houden.

In die omgeving moeten wij modden. Dat is inderdaad vrijwilligerswerk, en ik doe het ook echt voor mijn lol. Niet omdat ik nou zo graag potentaatje speel, maar omdat ik Bokt als forum erg waardeer en het graag op een positieve manier leefbaar wil houden.
Kritiek van gebruikers hoor ik graag, maar dan ook graag in dezelfde sfeer. En sorry: die is positief. Ik zie er de lol niet van in met negatieve kritiek een vrijwilliger af te breken. Ik kan ook zo gauw niets bedenken dat niet als positieve kritiek te brengen is.

Bij deze dus de uitdaging, en als die te ver off topic is, graag per pb, mij kritiek aan te dragen die ik niet als positieve kritiek kan formuleren Lachen
Wie neemt die handschoen op?

Dat zinnetje klinkt anders niet zo positief? Maar weer zo'n dood doener van: dan zullen ze wel geen voorstellings vermogen hebben! Misschien hebben bepaalde mods dat in onze ogen juist niet, maar t lijkt alsof een mod t wel mag zeggen en een bokker niet en dat is vreemd.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:11

Ilzas schreef:
En hier is het laatste woord er ook nog niet over gezegd. Tenzij we door het mod team de mond gesnoerd worden.

Onze postings zijn al een paar keer verwijderd, dus onze monden worden inderdaad gesnoerd door de mods.

En prrrr heb je toevallig ook rechten gestudeerd, net als ilzas? Haha!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:12

Prrrr schreef:
Natuurlijk mag je zeggen wat je denkt, maar je hebt rekening te houden met je omgeving. In dit geval is je omgeving Bokt, waar je te maken hebt met een internetforum, dat in zichzelf al beperkingen met zich meebrengt omdat je degene met wie je discussieert niet kunt zien en eigenlijk niet kent. Hou je daarmee rekening, dan moet je je dus voorzichtiger uitdrukken op Bokt dan tegenover de mensen in je omgeving die weten hoe je je uitbarstingen bedoelt.

Ik vind dat niet veel uitmaken. Alsof Theo van Gogh alle mensen kent en alsof hem dat boeide.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:13

Ben bezig met de master Haha!

Ilzas: ik begrijp je opmerking niet? - hoo ik zie nu dat je er eentje tussen hebt geplaatst.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:14

Prrrr schreef:
Ben bezig met de master Haha!

Ilzas: ik begrijp je opmerking niet? - hoo ik zie nu dat je er eentje tussen hebt geplaatst.

vandaar Knipoog Nou dan hou ik mij er maar even buiten als dummie zijnde ROFL

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:16

Ilzas schreef:
Prrrr schreef:

Prof. Soeteman (VU), toevallig? Herken het letterlijk. Overigens: het grondrecht van de een (o.a. vrijheid van meninsguiting) eindigt bij het grondrecht van de ander. Maar diezelfde professor rechtsfilosofie heeft ook gezegd dat je inderdaad mag zeggen wat je wilt, ook al kwets je de ander daar mee (naar aanleiding van Theo van Gogh en zijn niet altijd gezellige stellingen over moslims). Want juist voor die meningen die anderen wel eens onprettig of kwetsend ervaren, daar is die vrijheid van meningsuiting voor bedoeld. Voor de meningen die 13 in een dozijn zijn, daar is de vrijheid van meningsuiting niet voor nodig.

Best interessant om te lezen!

ik denk dat dit wel redelijk gerespecteerd word op bokt. Wat me wel opvalt is dat een hulkopmerking soms de situatie verslechterd. Omdat je dan bepaalde stress creëert.... Vergelijk het met ingrijpen bij twee dominante dieren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:17

Ilzas schreef:
Prrrr schreef:

Ik vind dat niet veel uitmaken. Alsof Theo van Gogh alle mensen kent en alsof hem dat boeide.

Theo van Gogh kende niet iedereen en dat boeide hem niet, dat heeft hij meerdere malen uitgelegd. Maar ook hij hield wel rekening met zijn publiek. Moet ook wel, want anders komt je boodschap niet aan. Als zender ben jij verantwoordelijk voor je communicatie. Hij had een duidelijk doel met zijn 'to shock', en zijn doel werd ermee gediend. Ik denk dat zijn communicatie ook wel degelijk een doel had in de democratische samenleving.

Maar daarmee wordt ook duidelijk waar de vergelijking met Theo van Gogh mank gaat: ik zie op Bokt maar weinig wat zinnig is in een democratische samenleving. En daarmee wordt de weging van je grondrechten anders.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:19

katiavl schreef:
ik denk dat dit wel redelijk gerespecteerd word op bokt. Wat me wel opvalt is dat een hulkopmerking soms de situatie verslechterd. Omdat je dan bepaalde stress creëert.... Vergelijk het met ingrijpen bij twee dominante dieren.

Een hulk wordt ook pas geplaatst als subtieler bijsturen niet werkt. Groen is niet altijd rustgevend Haha!

edit: ik moest maar eens aan het werk. vanavond verder Haha!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:20

Prrrr schreef:
Maar daarmee wordt ook duidelijk waar de vergelijking met Theo van Gogh mank gaat: ik zie op Bokt maar weinig wat zinnig is in een democratische samenleving. En daarmee wordt de weging van je grondrechten anders.

Dat vind jij. Dat vind ik niet. Ik vind vrijheid van meningsuiting altijd en overal zinnig. En het recht om je uit te drukken hoe je wilt, heeft niets te maken met de zinnigheid ervan. En hoe zinnig was het van Theo van Gogh om moslims te betitelen als "geitenn*kers"? Ook weinig zinnig en constructief, of wel?

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:23

Ja maar nu is ie wel dood.....dus soms moet je je grote B** misschien toch maar houden, hihi en dat uit mijn mond Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:55

Prrr, ik heb niet gestudeerd helaas maar is kritiek niet gewoon kritiek ? En is het niet aan de persoon of groep zelf hoe ze het opvatten, positief of negatief ? Er zijn namelijk zat mensen die alle kritiek als negatief ervaren i.p.v. kritiek postitief te ervaren en er wat mee te doen voor zover mogelijk om te komen tot een beter persoon, betere ruiter, betere regels etc. ? Of moeten we nu eerst nog een cursus gaan volgen om onderscheid te kunnen maken in positieve en negatieve kritiek zoals:
Ehm, je zit niet goed of Ehm, je zou best beter kunnen zitten.
Gaat dat niet wat ver voor ons simpele mensen en gaat de lol er dan niet heel snel af als je alles op een weegschaaltje moet gaan leggen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:03

Dat zei ik eerder ook al perro, maar dan in andere bewoording.
runningkawa schreef:
Gaat ie lekker? Ach gut

Zonder bokkers geen bokt hoor... Lachen
Zo simpel is het ook.

En nergens in het leven is alles positief, waarom moet dat op bokt wel?

Ga je uit en de huisregels van de kroeg zijn veranderd en raar dan maak je er als vaste stamgast ook een opmerking over.
Niet omdat het een K.t kroeg is..nee omdat de regel krom is. En je als vaste stamgast ook wel eens inzicht kunt hebben in dingen. Mee wilt denken omdat het je er wel bevalt in zijn algemeen.
Je dingen vanuit de klant zijn kant ziet.

Die kroegbaas kan dan zeggen Doei, doei Kroegen genoeg, zoek maar een ander.
Of die kroegbaas zegt tegen zichzelf...ik ga eens denken over wat die stamgast hier zegt...die komt hier niet voor niets al zo lang... kritiek is niet altijd maar om het hele bedrijf neer te sabelen...

Maar met dat punt wordt er niet gekeken...geef je een negatieve post, ben je een zeikerd die overal wat op aan te merken heeft. punt klaar. Die op heel bokt dan als negatief gezien word.
Steek je hier nu veren...ben je geweldig...ook als dat totaal niks bijdraagt.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:50

Maar het zijn toch altijd dezelfde die zeiken (om jouw woorden maar eens te gebruiken).

Op klaagtopics kom je steeds hetzelfde kleine groepje zeikerds tegen.
En die zie je ook in dit topic weer.
Dan denk ik.
Ga een leven zoeken en zeur niet over die kleine onnozelheden.
Er zijn andere echt belangrijke zaken waar je je druk om zou kunnen maken.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:57

Ja, dus? En misschien hebben die wel gelijk?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:06

Er zijn er die zeuren om te zeuren.
Clown

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:11

Tsja, dat is natuurlijk subjectief. En dat vind degene die zeurt natuurlijk zelf nooit...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 14:21

jeetje wat een hoop pagina's. Ga proberen dat nog voor mijn vakantie door te lezen. Ben inmiddels niet meer pissig er zijn weer een paar dagen versleten Knipoog Overigens heb ik nog nooit ergens over geklaagd maar vond ik het nu gewoon te ver gaan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:31

hopla schreef:
Er zijn er die zeuren om te zeuren.
Clown

En er zijn ook mensen die zeuren dat een ander zeurt en daarmee zelf ook een zeur zijn Clown

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:48

ik heb alweer een ow te pakkken 6 maand voorwaardelijk hahaa

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:49

kleinelinda schreef:

Oehhhh, kijk maar uit jij!! Clown Clown

Ilzas

Waarom dat nou weer? Oh mag niet hier. PM me even dan....

Anoniem

kleinelinda schreef:

nou joepie het is maar waar je blij om bent.
Vraag me echt af wat mensen als jij uberhaupt op bokt doen..