[Dienstmededeling] Vanaf maandag nieuwe forumindeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:35

Westernrassen zijn volgens mij vaak warmbloedige rassen dus imo zou het logisch zijn die bij de warmbloeden in te delen.
Bij koudbloed denk ik iig aan trekpaarden en vergelijkbare types, niet aan quarters/paints etc.

@Bart, voor mij is het grootste nadeel dat het overzicht weg is met het weghalen van zoveel forums, het is voor mij gewoon een grote bende geworden.
Zit een klein stukje gewenning bij, maar het forumt voor mij een stuk minder prettig op deze manier.
Iets meer onderscheid of bijvoorbeeld tags en daarop kunnen zoeken zou de boel denk ik wat rustiger maken en makkelijker om gerichter te kunnen forummen ipv een hele berg topics door te moeten spitten om de paar topics te vinden die binnen iemands interessegebied liggen.
En de HK topics en zeer lange topics naar de HK verplaatsen of (weer) een HK-tag geven zodat ze niet in actieve onderwerpen staan maakt dat de gewone topics minder ondersneeuwen.
Desnoods met zo'n optie erbij dat je kunt aanvinken of je die topics niet in actieve onderwerpen getoond wilt hebben, net zoals je nu kunt aanvinken dat je alleen paardgerelateerde onderwerpen wilt zien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:41

Ik zou het niet te ver opsplitsen in eerste instantie, maar eerst eens gaan naar de gangbare engelse sportrassen kwpn/nprs/bwp (en de duitse rassen) en overige rassen. Mocht er 1 ras of rasgroep zijn die overige rassen volledig overschaduwt, dan kan daar altijd nog in gestuurd worden. Maar eigenlijk verwacht ik het niet. Volgens mij hadden de meeste rassenfora hun topics minimaal een maand op de 1e pagina staan. Als dat nu minimaal een week is, is het overspoeld worden effect weg.

Ibbel schreef:
Misschien moet je de hele indeling wel op gebruik doen als hoofdkeuze. En daar dan wel ook de ITP en Evenementen onder.
Dus hoofdfora DR, SPR, SAM (samengesteld/eventing), TEN (endurance/trec), WN, AR, REST (drafsport, voltige, aangepast, lange lijnen, boogschieten you name it etc). Inclusief fokkerij en ITP.
Plus daarnaast VSW, PW en IM.

Dit vind ik ook wel een hele mooie oplossing. Er komt dan 1 forum qua aantal bij, maar levert wel een hoop meer gelijkgestemden binnen een forum op. Het nadeel is wel dat er nog minder contact tussen de verschillende groepen is.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:08

Ibbel schreef:
En ponies dan nog apart misschien... Warmbloed/koudbloed+barok/ponies.
Ik vind koudbloed en barok samen ook wel weer vreemd. Ik ken de Friezen voor de kar natuurlijk ook, maar de meeste mensen met barok paarden die ik persoonlijk ken, sporten daar juist mee (dressuur). Ergens snap ik ze willen lostrekken van de typische warmbloed sportpaarden wel, maar ze bij koudbloed indelen vind ik ook weer niet passen. Daarbij versterk je dan ook weer het idee dat barok rassen als Friezen koudbloeden zouden zijn.

Dan zou ik eerder zeggen (Engelse rij)sportrasssen/overig warmbloed/koudbloed/ponies.

Dan kunnen barok en western rassen in overig warmbloed, en heb je alsnog de sportrassen als KWPN'ers apart.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:41

Maar ik ken ook heel veel mensen met fjorden en haflingers die ermee sporten, (bijna iedereen wel, die ik ken) dus een indeling bij koudbloed wil toch niet direct zeggen dat er niet mee gesport wordt?
Als zowel de fries en de spanjaard in eenzelfde forum komen als de quarter, dan zit daar toch net zo goed een weinig gemeenschappelijk doel in?
Ik denk dan weer dat mensen met barokke paarden en mensen met koudbloeden best wel veel overeenkomsten hebben.

Maar goed, ik zocht al nooit was gerelateerd, dus ik ben de doelgroep niet voor dergelijke aparte fora.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:44

Veel koudbloedwedstrijden zijn ook opengesteld voor fries.
Niet voor elk ander ras.
Nee is misschien geen koudbloed, maar wat is er erg aan in een groep te passen waar ze al vaker ingedeeld worden?
Als het daarmee vindbaar is.

Wat iemand er meer doet maakt niet uit.
Genoeg warmbloeden die ook voor de wagen lopen of alleen maar in het bos

Ponys zou ik niet apart doen.
want mijn ene tinker is een E pony en de ander een paard

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:47

Zo zie je maar hoe moeilijk het is om catagorieen te bedenken. Warmbloed/koudbloed/volbloed lijkt me al heel wat en eventueel barokke paarden. Maar iemand anders wilt weer ook pony,s apart en verschillende diciplines waar hetvras vaak uitkomt apart. En voor je het heb je weer te veel catagorieen.

Little_Gift

Re: [Dienstmededeling] Vanaf maandag nieuwe forumindeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:49

Deel het dan op in sportpaarden, recreatiepaarden, wedstrijdpaarden en menpaarden... Ongeacht het ras of type... Hoef je daar al geen rekening meer mee te houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:57

Afbeelding

Daarom blijf ik bij deze post, maak hier een variant op, werkte toen goed, dus waarom het wiel nu opnieuw uitvinden?

Verslag van de dag en PP samenvoegen.
Horses@ work en Itp Samen

Im en verzorging stalling weide toevoegen bijvoegen

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:51

Little_Gift schreef:
Deel het dan op in sportpaarden, recreatiepaarden, wedstrijdpaarden en menpaarden... Ongeacht het ras of type... Hoef je daar al geen rekening meer mee te houden.

En waar mogen dan de westernpaarden? En wat als je recreatief rijdt maar ook wedstrijden? Dan moet je gokken op de juiste catagorie?

Dat van Duo penotti vind ik ook nog steeds een goede.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:57

Ik denk dat het vooral zit in een goede zoekfunctie, eventueel met jaartal erbij. Als die zou verbeteren, heb je niet zoveel categorieën nodig. Als ik nu iets heel specifieks zoek, pak ik Google erbij ipv de zoekfunctie op bokt.nl.
Een ding wat ik nog niet goed snap zijn die hashtags (of hoe ze ook heten) bijv. volgtopics of fototopics.. Als je daarop kunt zoeken, wordt het ook overzichtelijker van.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:32

fohadie schreef:
Little_Gift schreef:

En waar mogen dan de westernpaarden? En wat als je recreatief rijdt maar ook wedstrijden? Dan moet je gokken op de juiste catagorie?

Dat van Duo penotti vind ik ook nog steeds een goede.

Je weet toch welke vraag of foto's recreatief rijdend zijn en welke op wedstrijd of wedstrijd gericht getraind zijn? Da's niet moeilijk hé, het gaat niet om het paard zelf dan maar om hetgeen de vraag, onderwerp, of foto beschrijft.

En de westernpaarden bij sportpaarden dan hé als het over western gaat. Gaat het met westernpaarden over een wandeling in het bos, dan is het bij recreatiepaarden hé want op dat moment is het recreatie

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:45

Beetje flauw om te zeggen dat er geen suggesties komen, die zijn al genoeg gepasseerd. Wat er niet prettig is is ook al genoeg aangegeven, ik vind het een beetje een weinig zeggende post van Bart eigenlijk. Misschien omdat je vakantie hebt, geen idee. Maar er is toch echt genoeg uitgebreide feedback gegeven en opties voorgelegd.

Hierbij dan nogmaals wat ik wel zie zitten (indeling van 2004). Het is alsnog veel minder dan eerst maar tackelt wel veel van de problemen van forums die mensen nu kwijt zijn.

DuoPenotti schreef:
Ik heb eens gekeken met de waybackmachine hoe bokt er vroeger uitzag toen het minder groot was en welke onderwerpen we toen hadden.
En ik denk dat je dan ziet welke we nu missen. Daar waar de bokkers nu van zeggen dat hoort apart.
Rassenpraat, western, uit het zadel, even als voorbeelden.
Ik denk als je ongeveer terug gaat naar 2004 dat vele er wel mee overweg kunnen.

[ [url=m/SIrD7U.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ooNNGn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:49

@bart nog maar een keer dan... waarom geen enquête of poll waarmee je veel meer mensen bereikt met een vakje waar eea toegelicht kan worden ? Heb je meteen een groter bereik en in een oogopslag duidelijk wat mensen er goed of minder goed aan vinden.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:30

Heb even gewacht met reageren want ik dacht dat ik misschien de enige was die vanuit Bart zijn post had geïnterpreteerd dat wij als gebruikers alleen maar moord en brand schreeuwden zonder onderbouwing. Maar ben gelukkig niet de enige... :)

Er is meermaals beschreven waar men tegenaan loopt en daarbij zijn ook meerdere mogelijke oplossingen bedacht. Ook is er door meerdere mensen aangegeven dat,als je wilt achterhalen waar het probleem zit en hoe groot het probleem is, dat je met een enquête of poll zou kunnen inzetten om bezig te gaan met de juiste dingen in plaats van blind alles maar aan te pakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:52

Little_Gift schreef:

:j

Goed idee.

Ik mis bij Fokkerij, de exterieur en hengstkeuze.

Het aangespannen gedeelte ben ik kwijt.

Vraag maar Raak bij paardenwelzijn.

Rijtechnische vragen/ discussies ben ik kwijt.

Zoals al terecht aangegeven IM.

Voor mijn gevoel staat alles nu op 1 grote hoop en is het heel moeilijk zoeken en moeilijk om informatie op te zoeken wat toch wel belangrijk is voor een informatief paardenforum.

Dus ik zou zeggen, toch meer onderwerpen splitten en aparte subfora's van maken.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:00

Muurp schreef:
Heb even gewacht met reageren want ik dacht dat ik misschien de enige was die vanuit Bart zijn post had geïnterpreteerd dat wij als gebruikers alleen maar moord en brand schreeuwden zonder onderbouwing. Maar ben gelukkig niet de enige... :)

Er is meermaals beschreven waar men tegenaan loopt en daarbij zijn ook meerdere mogelijke oplossingen bedacht. Ook is er door meerdere mensen aangegeven dat,als je wilt achterhalen waar het probleem zit en hoe groot het probleem is, dat je met een enquête of poll zou kunnen inzetten om bezig te gaan met de juiste dingen in plaats van blind alles maar aan te pakken.

Ik heb mn vraag maar een tem geheven. Kan me ergens voorstellen dat de vele berichten het niet makkelijk maakt eea te lezen maar deze vraag/opmerking is nu best een aantal keren voorbij gekomen en gemist/overheen gelezen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 15:12

DuoPenotti schreef:
Veel koudbloedwedstrijden zijn ook opengesteld voor fries.
Niet voor elk ander ras.
Nee is misschien geen koudbloed, maar wat is er erg aan in een groep te passen waar ze al vaker ingedeeld worden?
Als het daarmee vindbaar is.

Wat iemand er meer doet maakt niet uit.
Genoeg warmbloeden die ook voor de wagen lopen of alleen maar in het bos
Ik denk dat ik zelf ff niet duidelijk was. Het ging me er meer om dat ik persoonlijk Friezen en andere barok paarden tegenkom op plekken waar ik verder warmbloeden tegen kom, niet zo zeer om dat ze sport lopen. Ik zou ze dus juist niet snel zoeken in een koudbloed categorie en niet vinden tenzij ik het toevallig weet, maar zou ik zoeken in een warmbloed categorie. Daarom vind ik het, voor mij gevoelsmatig, een rare combi.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:15

Ik denk dat een scheiding op basis van gebruik (dus wat ik eerder schreef: dressuur, springen, eventing, endurance/trec, western, recreatie, aangespannen, draf- en rensport plus een 'overige') nog het handigst is. Wat ongeacht ras, is dat vaak het uitgangspunt voor een zoektocht. 'Ik wil een springpaard fokken', 'ik zoek iemand die mijn paard voor de kar kan beleren', 'bestaat er les in endurance'.
En of dan iemand met een Haflinger dressuur, endurance of western rijdt, is in feite van onderschikt belang.
En ja, dit kent ook beperkingen, want als je een veulen uit je Haflinger wilt fokken en je wilt suggesties voor een hengst, waar plaats je dat topic dan? Geen idee, maar het verdwijnt nu in de grote bulk met KWPN-fokkerijvragen, dus daar raakt het ook zoek. Dan komt het hopelijk gewoon boven borrelen bij de actieve topics, net als nu.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:17

Ik zou juist graag paardwelzijn opgedeeld zien in voeding (en supplementen) en daadwerkelijk medische vragen/aandoeningen (inclusief hoeven).

Nu vind ik het onoverzichtelijk zeker met de IM er ook nog tussen.

Ik denk dat het er gebruiker afhankelijk is wat er gemist wordt. Maar de overeenkomst is dat de huidige indeling te kort door de bocht is. Teveel alles op een hoop gegooid.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:35

@mensen die topics kwijt zijn: je kunt toch zoeken? Die vind ik supergoed hier tenminste ik raak nooit topics kwijt. Of ik vind topics door de zoekfunctie te gebruiken. En beland dan omgekeerd in de rubriek waar het blijkbaar onder wordt geschaard en kom daar weer wat tegen.
Heb de mod opmerkingen van “ik verplaats dit even naar ….” dus ook nooit begrepen. Wat enorm veel werk voor de mods.
Misschien is er een tussenweg door posts gewoon op volgorde van posten te plaatsen en de rubrieken beperkt houden bijvoorbeeld:
Paarden en pony’s
-rijden
-aangespannen
-grondwerk
-stalling
-medisch en verzorging
Leven zonder paarden
-Gewoon op volgorde van posts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:54

Dan wordt het helemaal een soort Facebook. :n Vreselijk. Datum van posten is helemaal niet het belangrijkste lijkt mij, behalve dat je niet in topics van tig jaar oud gaat antwoorden. Ik lees topics vanwege interesse en op volgorde van datum zal je er best wat missen. Nu komt het tenminste naar boven als iemand reageert.

En hoe ga je zoeken naar topics als het onderwerp je interesseert, maar je niet weet of er al een nieuw topic is.

Ik vind de merrie kijken topics helemaal niet boeiend, de informatieve fokkerij topics wel zoals hengstkeuze en andere zaken. Nu moet je enorm lang schollen voordat je voorbij de fototopic, halve HK topics en volg topics bent.

Waarom niet alle foto topics bij elkaar? En alle soorten volg topics? Dan kunnen mensen die foto's willen kijken of juist volgtopics ze allemaal in 1 keer bekijken en houd je de andere subfora voor de vragen en discussies die anders ondersneeuwen. Of je kan ze juist ontwijken. Want ook als het op volgorde van posten gaat, er worden veel meer van bijvoorbeeld veulen foto topics geplaatst in het voorjaar en de zomer, net als merrie volgtopics in het dekseizoen of in de winter paar maanden voor het seizoen begint. Dan sneeuwen de andere topics onder en verdwijnen van de pagina.

In memoriam vind ik nog steeds een aparte categorie. Die past gewoon niet in een ander subforum naar mijn mening.

Ik vind wat DP zegt nog steeds een veel betere optie. Maar waarom ITP verspreid over hele forum moet snap ik niet. Of wat het verschil tussen paarden praat en vvdd, die hadden volgens mij veel beter samengevoegd kunnen worden en dan aparte itp en im.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:18

Ik zet alles wat ik wil volgen onder eigen berichten. Ook als ik niet deelneem en alleen volg. En va. Daaruit kijk ik soms naar het bovenliggende forum of er nog meer interessante topics zijn. Zelfde met mensen waar ik graag van lees, die stalk ik met de zoekfunctie.

Ik denk dat bokt ons verwend heeft met de diversiteit aan fora en dat het omschakeling naar een stukje simpeler wat aanpassingsvermogen van ons als gebruiker verwacht.

Maar ik bok maar weinig en via m’n mobiel dus daar kan mijn roze bril inzicht ook aanliggen

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:45

Ik vond (ik heb niet gekeken of ik het nu beter vind) de diversiteit aan forums juist een grote chaos en de reden om topics van de voorpagina te verzamelen en soms via de zoekfunctie hier of een zoekmachine. Dus ook wel verwend, maar anders dan jij bedoelt. Daarom zou het juist zo interessant zijn om wat statistieken te zien te krijgen van hoe bokt wordt gebruikt, dus niet alleen de mening van wie wel durft te roepen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:52

Maar simpeler is het probleem niet. Vroeger was het ook stuk simpeler, maar wel logisch. Die had gewoon weer overgenomen kunnen worden. Nu zijn verschillende topics, zoals volg of foto topics, verspreid over het hele forum ipv op 1 plek, zijn er subforum die bijna hetzelfde zijn maar wel apart staan, maar zijn er dingen samengevoegd die dan weer niet bij elkaar passen.

Ik kom dan weer nooit op de voorpagina. Misschien 1 keer in de zoveel tijd om te kijken naar uitgelicht, maar verder nooit. Juist via eigen berichten, actieve berichten (maar daar is 3 kwart snel voorbij scrollen) en verder keek ik naar het subforum wat voor mij interessant was of er nieuwe berichten waren of nieuwe topics die ik gemist had.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:23

MyWishMax schreef:
In memoriam vind ik nog steeds een aparte categorie. Die past gewoon niet in een ander subforum naar mijn mening.

Dat vind ik ook erg jammer; een tijdje geleden had ik daar wat willen plaatsen maar zolang het dan dus in de brij van berichten verdwijnt laat ik het maar........overigens heb ik überhaupt geen zin om nog ergens een topic te openen.