Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:49

Urbanus schreef:
Maar forummen is misschien ook niet meer van deze tijd. Ik weet dat hier ook Fok! mods zitten, vraag me af hoe het daar is?

Ik denk dat dit toch wel de kern is, hoor. Ik ben ook een enthousiaste meelezer op Fok. Daar is iedereen helemaal ongenuanceerd en vervelend, dat was ook zo tijdens de hoogtij-dagen. Dus ik denk dat dat hetgeen is wat mensen afschrikt.

Maar ik denk dat sociale media gewoon de plek hebben ingenomen van wat vroeger fora waren.

Ik vind harde discussies heerlijk. Studeer in de richting van communicatie / Nederlands en met een speciale interesse in dialectica (simpel gezegd de retoriek van het discussiëren :D ) en kan ook wekelijks uren geboeid kijken naar een politiek debat. Hoe meer argumenten, hoe beter. Ik kan er zelf dus ook fel ingaan. Maar op de persoon is nooit okay.

Ik kom op sociale media nooit zo aan mijn trekken wat dat betreft. Maar als jij gewoon een leuke foto van je paardje, je make-up on fleek, je schilderij of wat dan ook wil plaatsen en graag je dopamine spotje wil halen uit het feit dat mensen het leuk vinden... Dan heb je veel meer aan sociale media. Zo was UK vroeger mijn favo fora, terwijl ik voor schilderijen en dat soort werk wel weer veel leuker vindt om te delen en te zoeken op sociale media.

Wat dat betreft is de tijdsgeest denk ik gewoon veranderd, en is juist een forum iets voor discussie-junkies (en dan trek je naast discussieliefhebbers, denk ik toch ook met name dus voor mensen met een stellige mening). Zelf denk ik dat het eerder een gevolg is, dat het allemaal wat feller is en onsympathieker lijkt.... Dan een oorzaak :) . Vanwege het feit dat het dus veel meer fungeert als discussie-platform dan als dopamine-fabriek. Dat daar ruimte voor is, en dat er dus niet overdreven streng gemodereerd wordt, vind ik zelf alleen maar goed.

Ben zelf een paar jaar weg geweest, en heel eerlijk. Ik vind het zelf juist wel leuk dat het wat rustiger is en je users ook echt een beetje leert kennen, ipv dat individuelen wegvallen in een enorme massa aan gebruikers. Maargoed, er is wel wat minder "te doen" natuurlijk.

Anoniem

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:42

DuoPenotti schreef:
Dat zal vast eens zijn.
Maar ik heb echte, echt echte persoonlijke aanvallen gezien in bijvoorbeeld in het waar erger ik mij aan topic.
Maar ze staan er gewoon nog hoor. Dat zijn geen stellingen of weerwoord, echt niet eens misschien.

En datzelfde heb ik ook gezien in "discussie" topics, puur persoonlijk gedram. Maar waar ik me wel bij voor kan stellen als iemand diezelfde mening ook heeft dat sneller gezien worden als; maar dat moest even verteld worden dat die persoon een oen is, oh ja ik vind je een oen met zulke post.
Want dan gaat het niet op de man, niet over die persoon, het gaat over zijn bericht en er stond "ik vind:" En "je bericht" bij...tuurlijk.... not.
Iedereen doorziet dat toch?

Maar inderdaad politiek correct geschreven, en dan komt iemand er mooi mee weg.
Precies wat ik dus bedoel :j

En dan blijven op den duur mensen weg uit de topics.
En neemt dezelfde groep het weer over.

Veel bokkers hebben geen zin in politiek goed correct opgestelde berichtjes om een ander neer te halen.
Die zegen doei ben er weg van.

IMANDRA schreef:
Mwah DP ik denk dat dat ook een verschil in perceptie is. Ik heb ook gezien dat mensen schreven dat er veel persoonlijke aanvallen worden geplaatst die niet worden weggehaald door de mods want er staat een 'ik vind' in, maar als je dan naar die "persoonlijke aanvallen" kijkt zijn het geen aanvallen maar een stellig inhoudelijk weerwoord óf kritiek op de manier van communiceren (dus hóé de inhoud wordt overgebracht). Geen daadwerkelijke aanval op het individu achter de post. Een verschil van "Ik vind het hypocriet dat jij dat woord gebruikt in je beargumentatie" tov. "Ik vind jou een achterlijke trol" bijvoorbeeld :)

Voor zover ik heb gezien worden 'echte' persoonlijke aanvallen na een TEM wel degelijk aangesproken (als het op het lijntje zit) of weggehaald.

Want kan jij een voorbeeld geven van een zin die niet wordt weggehaald maar jij wel opvat als persoonlijke aanval? Zonder de poster/topic te noemen uiteraard.

Hier ben ik het ook niet zo mee eens. Op een forum is alles gebaseerd op taal. Er is bijna geen context en al helemaal geen non-verbale communicatie. Dat betekent dat de formuleringen echt zeer zorgvuldig moeten gebeuren, en dat een "ik vind" wel degelijk een (semantisch) verschil kan maken.

Zie het als feedback geven en ontvangen. Iedereen vindt het fijner om te horen "Joh, ik denk dat je ergens meer uit kan halen als..... " dan "Jezus wat een domme actie, dat je dat niet eerder bedacht hebt oen!", terwijl de inhoud van wat er moet veranderen precies hetzelfde kan zijn.

Politiek correct heeft een wat negatieve bijklank, maar ik denk dat het juist op een forum wel degelijk heel belangrijk is om "politiek correct" te formuleren om het een positieve en constructieve community te laten blijven. En ik denk dat je anders ook simpelweg met de consequenties moet dealen. Juist omdat je weinig andere middelen hebt dan hoe je iets formuleert. In het echt kan "jeminee wat ben jij een domme troela" nog een grapje zijn als je er vriendelijk bij lacht. Op een forum, in een wat verhitte discussie, eigenlijk niet.

We hebben gelukkig geen gedachte-politie hier :D Dus zelfs als je denkt "man man man, wat een debiel daar aan de andere kant van het scherm" is het nog steeds wel netjes om gewoon te zeggen "ik ben het niet met je eens...." :D (nu niet het geval, hoor :D ) Wat mensen er misschien wellicht mee bedoelen, en ze stiekem denken is vrij ontastbaar dus wat dat betreft irrelevant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:02

Daar ben ik het mee eens.... als het inderdaad zo bedoeld is.
Ik probeer mijn berichtjes in de meeste gevallen ook netjes te houden. Ik weet dat ik een berg fouten maak, maar de mensen begrijpen me meestal wel. Zo niet vragen staat vrij formuleer ik het anders.
Zeker als je bijvoorbeeld bij noem maar even ITP een opmerking wilt maken over een rijstijl dat je ook benoemd wat er wel fijn uitziet.

Maar... ja ja daar komt uiteraard een maar. :D
Van diverse personen weet je dat het politiek correcte schrijven, ja inderdaad met negatieve bijklank, ook negatief is bedoeld. Puur voor het omzeilen van de bok regels. En dat lukt, dus ja dat blijft herhaalt worden.
Net een hondje dat je een koekje geeft als hij tegen de brievenbus van de buurman pist :P

Het is niet irrelevant, het is juist de een kern van een bokt probleem.

Daarnaast ik vind... ja alles wat ik hier schrijf is wat ik persoonlijk ergens van vind.
Tenminste als ik iets wil schrijven wat de buurman ergens van vind vermeld ik dat wel :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:05

Maar het verschil tussen een o.w. of niet zit hem echt niet in de toevoeging van 'ik vind'.

Bij geschreven woorden heb je nou eenmaal geen intonatie en niet iedereen is even behendig met taal. Maar vooral het eerste wil soms verwarrend werken.

Toen ik niet zo lang geleden schreef: 'wat fijn dat...' kreeg ik als reactie waarom ik het nodig vond om zo negatief te zijn terwijl ik oprecht bedoelde hoe fijn iets was.

Taal is een geestig iets.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:08

OW doel ik niet direct op.
Wel of een bericht blijft staan of niet. Dat zien we immers ook allemaal terug.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:13

Het geschreven of gesproken woord kan een totaal andere uitleg geven (lees wel of niet de andere prikken) bij hele subtiele kleine woordjes.

Een voorbeeld wat erg hilarisch is, vind ik. Mijn man zegt zonet: "Pien ik wil gaan doen wat je me gevraagd hebt, maar kijk even van te voren want anders doe ik het "weer" niet goed volgens jou. Hij woont inmiddels al een hele tijd met een communicantje (ik heb een communicatie achtergrond en dat was mijn vak) dus ik schiet in de lach en zeg→ in het woordje "weer" prik je me en aangezien je al zo lang met een communicantje leeft is dit bewust gedaan door jou. En beiden liggen we helemaal dubbel want het was wel degelijk expres.

Als je dus aan iemand schrijft in een discussie, "ik vind je wat fel overkomen, zie ik dat goed en zo ja hoe komt dat"? dan klinkt dat totaal anders als "je bent net als altijd heel erg fel, of je bent weer fel, of je bent zo vervelend aanwezig etc," want dan prik je willens en wetens de ander en eigenlijk is er dan het risico dat de discussie ontspoort want de "ander laat dit niet op zich zitten".

Ik vind→ dan zegt het iets van jezelf en laat je de ander vrij om het daar wel of niet mee eens te zijn, wat in dit voorbeeld ook nog eens gevraagd wordt en dus wordt iemand uitgenodigd met de vraag".

Het "je bent", dat is gelijk een oordeel over de ander→ dus dan prik je al gelijk, want jij kunt dat wel vinden maar wellicht is dat helemaal niet zo en zegt het vooral iets van jezelf. Het woordje "altijd", of "weer" is gewoon onvriendelijk want je zet al iemand weg met "je bent" (is een soort zijn toestand van de ander) maar door die versterkende woordjes wordt het "prikken" versterkt.

Dus dan moet je als bokker al van goede huizen komen om daar niet "op in te gaan op een ruzieachtige manier". Dus heel vaak komen er ruzies door dat soort kleine onnadenkende dingen.
Het geschreven woord versterkt het ook nog eens zoals hierboven zo mooi is uitgelegd, daar iemand van achter zijn toetsenbord aanwezig is en je zijn of haar gezicht niet ziet en ook de toon hoor je niet.

BV de toon van mijn man in dit voorbeeld was heel plagerig→ of anders gezegd: "hij was bewust aan het plagen". Omdat het "ons kent ons" is, schoot ik gelijk in de lach omdat hij daarmee aangaf dat hij zich bewust was van het woordje "weer" en hij dit dus bewust deed bij het communicantje (ikke dus) die daar dus ook van genoot. Dus de lach was daar en de grap volledig gelukt en lachend gaven we elkaar een knuffel. _O-
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-07-22 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:14

DuoPenotti schreef:
OW doel ik niet direct op.
Wel of een bericht blijft staan of niet. Dat zien we immers ook allemaal terug.

Ja, maar dat is precies wat ik bedoel. Iedereen kan een opmerking verschillend interpreteren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:21

Het klopt helemaal wat je schrijft Pien. :j

Maar als ik 10 keer bij het ergernis topic iemand zie schrijven naar steeds dezelfde persoon; ik vind dat je overdrijft, ik vind dat je dit of dat negatiefs en dan geen fijne onderbouwing daarna met hoe komt het dat je je zo voelt?

Dan kan niemand mij wijs maken dat dit als prettig bedoeld is.
Ondanks de correcte verwoorden zoals in jou uitleg bij fatsoenlijke discussies zeker zo is.
Dat is gewoon naar bedoeld, op de man.
En dat blijft staan, dat word geen groene hulk. Want het is de heilige bokt mening en daar modden we niet op.

En dat zie je in meer topics zo terug, dan is het bewust, op een politiek correcte manier, prikken. In sommige gevallen kun je het zelfs als pesten zien.
Prikken om te prikken, misschien zelfs wel hopend dat er iemand op vliegt die er klaar mee is.
Of hopen dat de ander wel verdwijnt want dan is het topic weer eensgezind.
Ja misschien, dat schrijf ik bewust, want de reden weet ik niet.
Maar duidelijk is voor mij wel dat het niet is bedoeld op een discussie gezellig te houden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:27

Maar vind je dat dan iets van de laatste tijd? Of was dat er vroeger ook al toen je mod was?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:34

Daar heb je gelijk in DP, dat gebeurt zeker. Wij tweeën hebben temperament, en dat maakt voor mij het discussiëren zo leuk met je. Want ik "werk" nooit ben gewoon mezelf op die momenten als wij discussiëren. Want als het niet correct is krijg ik het wel terug, en dan is het sorry (iets dat jij ook heel gemakkelijk doe) en dan is het ook klaar. Bij sommige bokkers voel ik me zo veilig dat ik ook vanuit emotie durf te posten.

Wat jij beschrijft, dat gebeurt zeer zeker en is ook (want dan wil ik het toch even opnemen voor het moderator team) bijna niet te modereren. Het is natuurlijk wel zo, dat als je als moderator iemand aanspreekt, dat die bokker ook gewoon terug kan komen met uitleg en je dan als moderator je excuses maakt als duidelijk is dat je fout zit. Ik heb als moderator ook wel eens fout gezeten, en dan zei ik het ook gelijk en dan was het zand erover want bokkers zijn veelal hele leuke lieve mensen!

Maar ik heb ook wel eens gehad, dat ik iemand aansprak op iets en die bokker terug gaf, dat ze nog nooit in haar leven zo fijn en zo correct was aangesproken op haar geplaatste post en dat ik helemaal gelijk had en ze er beter op zou letten. Dat vond ik zo groots en dan is er ook weinig aan de hand want dat is gewoon fijn en dat gaf ik die bokker dan ook terug.

Dus je hebt wel degelijk gelijk en ik kan je alleen maar adviseren als dat gebeurt, verzamel dan al die prikken in een rustige mail terug naar het team waarin je uitlegt waarom je het niet eens bent met de "tik op de vinger". Want ik weet dat in tegenstelling wellicht wat iedereen denkt in het moderator team, dat "de context" wel degelijk iets is wat niet altijd helder is cq kan zijn voor de desbetreffende moderator die "de tik" uitdeelt. Het is alleen maar goed om je daar bewust van te zijn ipv in de ontkenning te gaan, denk ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:39

Dat lijkt me een beetje obsessief? Iemand helemaal nalezen om daar vervolgens een mail over te sturen.

Je kunt toch temmetjes plaatsen en je uitleg erbij schrijven?

Ik ga er vanuit dat het mod team mee leest en niet achterlijk is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:43

Of bokt (of een ander forum) niet zo serieus nemen. Het lijkt me gewoon niet goed om je zo te ergeren op een forum dat je gewoon uit kunt zetten. Exact de reden dat ik een paar jaar weg ben geweest. Ik kom hier om me even te ontspannen, niet om me te ergeren. Dan zoek ik mijn "vertier" elders :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:51

prompter schreef:
Of bokt (of een ander forum) niet zo serieus nemen. Het lijkt me gewoon niet goed om je zo te ergeren op een forum dat je gewoon uit kunt zetten. Exact de reden dat ik een paar jaar weg ben geweest. Ik kom hier om me even te ontspannen, niet om me te ergeren. Dan zoek ik mijn "vertier" elders :)

Hmm, eens en niet eens.

Eens omdat ja, het is maar een forum met mensen die ik niet ken dus #care maar ook niet eens want zo leg je de verantwoordelijkheid van gekwetst zijn bij degene die het ondergaat en dat vind ik ook niet juist.

Maar goed, dit is een discussie waar je niet uitkomt denk ik.

De discussie over privacy en Flarum zakt op deze manier weg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:59

Urbanus schreef:
Dat lijkt me een beetje obsessief? Iemand helemaal nalezen om daar vervolgens een mail over te sturen.

Je kunt toch temmetjes plaatsen en je uitleg erbij schrijven?

Ik ga er vanuit dat het mod team mee leest en niet achterlijk is.

Nee hoor. Er gebeurde nl precies (al jaren geleden) wat DP beschrijft. Iemand zit alsmaar te prikken en dat deed me niets. Totdat ik eventjes er genoeg van had en prompt had die bokker getemd en kreeg ik een tik. En toen dacht ik→ ok, maar zo werkt het niet. En binnen no time had ik alle opmerkingen op een rij waarin zeer subtiel alsmaar geprikt werd. Deze bokker deed dat jaren geleden bij meer mensen en ik heb het gewoon open gelegd. De bokker doet het ook niet meer, het is klaar. Niet alleen bij mij maar bij meerdere mensen. Dus soms is het wel degelijk goed om het open te leggen.
Ik kan wel tegen een stootje en handel het zelf af zo nodig, maar als iemand dan wat DP beschrijft de "vermoorde onschuld" gaat spelen en dan temt want is slachtoffer van→ zo werkt het natuurlijk niet.

Bokt ontstippen vind ik ook een goede tip. Dat doe ik zelf ook. Ik discussieer graag maar ik heb er niet altijd zin in en als het niet prettig is de sfeer dan vertrek ik uit het topic of ga van Bokt een tijdje.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:03

Vraag me hardop af hoeveel mailtjes er nu gestuurd gaan worden met Urbanus in de titel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:10

Hoe bedoel je dat Urbanus? Ik begrijp je post niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:17

Het was een grapje Pien, nvm!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:22

Urbanus schreef:
Het was een grapje Pien, nvm!

Ik lig helemaal dubbel Urbanus _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:07

pien_2010 schreef:
Het geschreven of gesproken woord kan een totaal andere uitleg geven (lees wel of niet de andere prikken) bij hele subtiele kleine woordjes.

Een voorbeeld wat erg hilarisch is, vind ik. Mijn man zegt zonet: "Pien ik wil gaan doen wat je me gevraagd hebt, maar kijk even van te voren want anders doe ik het "weer" niet goed volgens jou. Hij woont inmiddels al een hele tijd met een communicantje (ik heb een communicatie achtergrond en dat was mijn vak) dus ik schiet in de lach en zeg→ in het woordje "weer" prik je me en aangezien je al zo lang met een communicantje leeft is dit bewust gedaan door jou. En beiden liggen we helemaal dubbel want het was wel degelijk expres.

Als je dus aan iemand schrijft in een discussie, "ik vind je wat fel overkomen, zie ik dat goed en zo ja hoe komt dat"? dan klinkt dat totaal anders als "je bent net als altijd heel erg fel, of je bent weer fel, of je bent zo vervelend aanwezig etc," want dan prik je willens en wetens de ander en eigenlijk is er dan het risico dat de discussie ontspoort want de "ander laat dit niet op zich zitten".

Ik vind→ dan zegt het iets van jezelf en laat je de ander vrij om het daar wel of niet mee eens te zijn, wat in dit voorbeeld ook nog eens gevraagd wordt en dus wordt iemand uitgenodigd met de vraag".

Het "je bent", dat is gelijk een oordeel over de ander→ dus dan prik je al gelijk, want jij kunt dat wel vinden maar wellicht is dat helemaal niet zo en zegt het vooral iets van jezelf. Het woordje "altijd", of "weer" is gewoon onvriendelijk want je zet al iemand weg met "je bent" (is een soort zijn toestand van de ander) maar door die versterkende woordjes wordt het "prikken" versterkt.

Dus dan moet je als bokker al van goede huizen komen om daar niet "op in te gaan op een ruzieachtige manier". Dus heel vaak komen er ruzies door dat soort kleine onnadenkende dingen.
Het geschreven woord versterkt het ook nog eens zoals hierboven zo mooi is uitgelegd, daar iemand van achter zijn toetsenbord aanwezig is en je zijn of haar gezicht niet ziet en ook de toon hoor je niet.

BV de toon van mijn man in dit voorbeeld was heel plagerig→ of anders gezegd: "hij was bewust aan het plagen". Omdat het "ons kent ons" is, schoot ik gelijk in de lach omdat hij daarmee aangaf dat hij zich bewust was van het woordje "weer" en hij dit dus bewust deed bij het communicantje (ikke dus) die daar dus ook van genoot. Dus de lach was daar en de grap volledig gelukt en lachend gaven we elkaar een knuffel. _O-

Spijker op de kop wat mij betreft :)

Het is ook moeilijk bij geschreven woord want je kent de andere persoon niet goed en er is geen intonatie bij.

En ja, pest gedrag heb ik helaas in de loop der jaren ook genoeg voorbij zien komen dus ik snap wat DP schrijft ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:23

pien_2010 schreef:
Nee hoor. Er gebeurde nl precies (al jaren geleden) wat DP beschrijft. Iemand zit alsmaar te prikken en dat deed me niets. Totdat ik eventjes er genoeg van had en prompt had die bokker getemd en kreeg ik een tik. En toen dacht ik→ ok, maar zo werkt het niet. En binnen no time had ik alle opmerkingen op een rij waarin zeer subtiel alsmaar geprikt werd. Deze bokker deed dat jaren geleden bij meer mensen en ik heb het gewoon open gelegd. De bokker doet het ook niet meer, het is klaar. Niet alleen bij mij maar bij meerdere mensen. Dus soms is het wel degelijk goed om het open te leggen.
Ik kan wel tegen een stootje en handel het zelf af zo nodig, maar als iemand dan wat DP beschrijft de "vermoorde onschuld" gaat spelen en dan temt want is slachtoffer van→ zo werkt het natuurlijk niet.

Bokt ontstippen vind ik ook een goede tip. Dat doe ik zelf ook. Ik discussieer graag maar ik heb er niet altijd zin in en als het niet prettig is de sfeer dan vertrek ik uit het topic of ga van Bokt een tijdje.

Maar jij bent dan zo standvastig dat je blijft en toen het teveel werd je het weerlegde.
Maar ik denk dat andere bokkers onder de "meelees steen" gaan zitten of vertrekken.
En dan kom je weer uit bij de titel van het topic

Ik heb ook diverse topics op een X staan. Een gedeelte omdat ze me niet interesseren maar ze te vaak bovenaan staan in het actieve topic.
Een gedeelte omdat ik het misschien wel interessant vind maar mij niet de persoon vind om daar te discussiëren omdat ik vind dat je niet overal een plasje hoeft te doen. En ze dan ook te vaak bovenaan staan.
Maar ook een deel dat ik wel interessant vind maar een stuk of wat bokkers daar de dienst uitmaken en elk die niet met ze meekletst op een politiek correcte manier blijven prikken. Dus ermee weg komen.
Daar heb ik dan geen zin om energie in kwijt te raken.
Ze gaan maar lekker in hun bubble zitten. Maar zo hoort het niet natuurlijk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:35

DuoPenotti schreef:
Maar ook een deel dat ik wel interessant vind maar een stuk of wat bokkers daar de dienst uitmaken en elk die niet met ze meekletst op een politiek correcte manier blijven prikken. Dus ermee weg komen.
Daar heb ik dan geen zin om energie in kwijt te raken.

DP, ik pik even dit stukje van jouw quote er uit. Is dat ook daadwerkelijk zo, of komt het zo op jou over? Ik lees ook heel veel, maar ik zie dit gedrag echt niet. Wel mensen die misinformatie weerleggen, mét argumenten. Op mij komt dat dus al heel anders over. Niet als belerend of anderen afkraken, maar het rechtzetten van verkeerde informatie.

Dat is juist zo moeilijk aan geschreven taal...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:41

prompter schreef:
DP, ik pik even dit stukje van jouw quote er uit. Is dat ook daadwerkelijk zo, of komt het zo op jou over? Ik lees ook heel veel, maar ik zie dit gedrag echt niet. Wel mensen die misinformatie weerleggen, mét argumenten. Op mij komt dat dus al heel anders over. Niet als belerend of anderen afkraken, maar het rechtzetten van verkeerde informatie.

Dat is juist zo moeilijk aan geschreven taal...

Het 'probleem' van meningen is dat degenen met een 'afwijkende mening' per definitie in de minderheid zijn. Anders was die mening nl niet afwijkend :))

Dus als er in een groep van 100 mensen 2 zijn die beweren dat de zwaartekracht een hoax is van het WEF, en die 98 anderen komen met Newton en z'n appel om de hoek, is dat dan 'net zolang prikken tot iedereen de zelfde kant op praat' of zou het zo kunnen zijn dat 'de grote gemene deler-mening' misschien wel eens zou kunnen kloppen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:41

Nee gaat niet over mis informatie weerleggen.
Puur dit is onze zienswijze terwijl er andersom ook berichten weerlegd worden, ook van professoren of biologen of wat ook.
Maar die berichten met ook een bron worden dan zelfs overgeslagen.
Sommige onderwerpen zijn niet zo zwart wit dat er maar 1 uitleg de absolute juiste is.
Maar dat vinden sommige personen wel.
Ja dan kom je weer bij de topic titel uit :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:45

Maar is het dan heel onwenselijk als je als 'afwijkende meninghebbende' op een gegeven moment een algemeen forum als bokt verlaat om je medestanders elders te vinden? Dat is toch niet erg?

De diehard 'naturals' zitten ook op paardnatuurlijk, en de traditionele ruiters gaan daar uiteindelijk óók weg (al dan niet met een zetje van het beheer) omdat ze er geen gehoor vinden.

Waarom zou je blijven plakken op een forum waar jouw mening kennelijk niet gewaardeerd wordt omdat die afwijkt van de norm?

Als je LHB+ bent ga je ook niet meer naar de (zware) kerk als de dominee je continu probeert te genezen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:49

Jij hebt het over 2 die een afwijkende mening hebben.
Dan begrijp ik dat helemaal.

Maar daar heb ik het niet over.
Het gaat over topics waar 10 dit vinden. 30 wat anders.
Maar toch de groep van 10 het topic uiteindelijk bepalen.
Niet 1 keer. Keer op keer.