Zwarte piet smiley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:47

poes schreef:
Suzanne F. schreef:

Nou dat is wel een beetje erg overdreven hè? Het is een smiley met een hoedje op. Ja hij is bruin, so what? Er bestaan bruine mensen hè? Anders maken we ook gewoon een gele smiley met een hoedje en die zetten we ernaast.

Mijn leven is niet compleet als ik niet een beetje advocaat van de duivel mag zijn :D

Maar eigenlijk meen ik het. Ik sta hier echt niet achter.
Ik heb ooit in een restaurant aangegeven dat hun beeldje van Congolees bedelend slaafje (nogal bekend in België) echt niet meer kon. En als het er de volgende keer nog stond, zou ik stante pede vertrekken. Ik meende dat toen en ik meen het nu. Bokt kan zicht niet wegsteken achter de stelling dat ze de keuze geven (‘racistisch? Of niet racistisch? Allen welkom!’). Ze nemen hier duidelijk een standpunt in.

Ik had je de deur gewezen en nagezwaaid, een restaurant maakt dat niet zoveel uit hoor of jij daar wel of niet komt. Trouwens wie ben jij om daar anderen in de les te lezen. Kunnen de mensen die dit aan gaat niet dat beter doen? Die hebben toch geen witte mensen nodig om het woord te doen, kunnen ze prima zelf toch?

Ik zie vaak blanke mensen met de bezwaren in het openbaar, vaker dan ik gekleurde mensen met die bezwaren zie?

En eh als de nederlandse bokt je niet bevalt, dan ga je toch? Zet je een Belgische variant op.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:50

Ik had mijn Congolese schoonzus toen mee trouwens. Dat hielp me toen om me uit te spreken. Inmiddels hoeft ze er niet bij te zijn. Ik weet waar ik voor sta.

Beetje boe voor de Belgen buiten verwijzing wel hoor. Flauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:52

poes schreef:
Ik had mijn Congolese schoonzus toen mee trouwens. Dat hielp me toen om me uit te spreken. Inmiddels hoeft ze er niet bij te zijn. Ik weet waar ik voor sta.

Beetje boe voor de Belgen buiten verwijzing wel hoor. Flauw.

Toevallig ineens.
Waarom sprak je congolese schoonzus zich dan zelf niet uit?

Ik zit trouwens te kijken naar mijn houtsnijwerk, welke mijn man in Afrika heeft gekocht, zwarte man met roe en pijp en krulhaar en ringen. Waar we ons hier druk om maken, wordt daar gewoon verkocht. Eigenlijk best raar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-21 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:55

We deden het samen die keer. Zal ik je haar naam en nummer geven dat je het verhaal kunt verifiëren? Of het restaurant?

Zal ik je vertellen hoe er mensen zijn op haar werk die de cafetaria uit gaan als zij binnen komt?

Hoe vreselijk veel pijn het doet om te beseffen dat onderzoek nog altijd aantoont dat je kleur en naam je kansen op werk en loon nog steeds bepalen als je zelf twee gekleurde nichtjes en een neefje hebt?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:59

@Mindim je laat jezelf wel kennen zeg. Moet iedereen die het niet op jouw manier ziet maar weg “oprotten naar eigen land als het je hier niet zint (of Sint)”

Jij lijkt te vinden dat mensen met een getinte huidskleur voor zichzelf moeten spreken als ze ergens aanstoot aan nemen, vervolgens wordt er standaard geroepen dat het “om een klein groepje mensen” gaat. Als anderen dat kleine groepje (dat helemaal niet zo klein is) steunen, dan vraagt men zich weer af of de groep niet voor zichzelf kan spreken.

Fijn het dat drogredeneren zodat je altijd gelijk hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:02

poes schreef:
We deden het samen die keer. Zal ik je haar naam en nummer geven dat je het verhaal kunt verifiëren? Of het restaurant?

Zal ik je vertellen hoe er mensen zijn op haar werk die de cafetaria uit gaan als zij binnen komt?

Hoe vreselijk veel pijn het doet om te beseffen dat onderzoek nog altijd aantoont dat je kleur en naam je kansen op werk en loon nog steeds bepalen als je zelf twee gekleurde nichtjes en een neefje hebt?

Ja, maar we hebben het niet over rasicme in het algemeen, maar over een bruine emoticon met zwart haar op een paardenforum.

Mijn nichtjes zijn moluks en die kijken er weer heel anders tegen aan, die hebben hier een gemengde vriendengroep en voelen zich helemaal niet gestigmatiseerd. Mijn neef komt is uit Tunesië, die heeft er schijt aan, die sminkte zichzelf altijd zwart als zwarte Piet, voelde zich helemaal niet aangesproken. Ook in dat kamp zijn de meningen verdeeld. Het enige waar ze wel de pest aan hebben is dat er sommige blanken zijn, die wel even namens hun willen spreken, alsof ze het zelf niet kunnen. Dat is en enorme ergernis.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:02

Het probleem is, denk ik, dat de meeste 'lijdend voorwerpen' geneigd zijn te denken: "laat ik mijn kop maar niet boven het maaiveld uitsteken".
En daarom voelen anderen zich misschien geroepen om juist luidkeels te protesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:07

Daphara schreef:
@Mindim je laat jezelf wel kennen zeg. Moet iedereen die het niet op jouw manier ziet maar weg “oprotten naar eigen land als het je hier niet zint (of Sint)”

Jij lijkt te vinden dat mensen met een getinte huidskleur voor zichzelf moeten spreken als ze ergens aanstoot aan nemen, vervolgens wordt er standaard geroepen dat het “om een klein groepje mensen” gaat. Als anderen dat kleine groepje (dat helemaal niet zo klein is) steunen, dan vraagt men zich weer af of de groep niet voor zichzelf kan spreken.

Fijn het dat drogredeneren zodat je altijd gelijk hebt.

Nou nee hoor, maar daar dreigt ze toch zelf mee? Ze geeft toch zelf aan dat ze niet weet alsof ze hier wil blijven als dat bruine emoticonnetje blijft? Zij noemt bokt racistisch, nou als je het zo vreselijk vind, dan ga je toch als je dat wilt. Ze draagt het zelf aan ;)

De gekleurde medemens kan prima voor zich zelf spreken idd, zijn gewoon ook mensen hoor, net als jij en ik. Ze hebben ons niet nodig om hun punt te maken, alhoewel sommige blanken dat wel schijnen te denken? Over je superieur voelen zeg...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:08

Dus mindim: mocht ik gekleurd zijn mogen mijn Posts hier wel en ben ik wel nog welkom op het Nederlands bokt?
Hoe wit ben ik volgens jou?hoe weet je dat?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:12

Mindim schreef:
De gekleurde medemens kan prima voor zich zelf spreken idd, zijn gewoon ook mensen hoor, net als jij en ik. Ze hebben ons niet nodig om hun punt te maken, alhoewel sommige blanken dat wel schijnen te denken? Over je superieur voelen zeg...

Dus als ik tegen discriminatie ben, mag ik daar niet voor opkomen omdat ikzelf niet gediscrimineerd word.. want die mensen kunnen prima voor zichzelf opkomen?
En als je dat wel doet voel je je superieur aan die mensen?

Ik kan niet begrijpen hoe jouw gedachtegang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:14

poes schreef:
Dus mindim: mocht ik gekleurd zijn mogen mijn Posts hier wel en ben ik wel nog welkom op het Nederlands bokt?
Hoe wit ben ik volgens jou?hoe weet je dat?

Niemand zegt dat je niet welkom bent hoor. Jij geeft zelf aan dat je niet wil blijven als het poppetje blijft, nou dan ga je toch, ik lig daar niet wakker van.
Het maakt mij geen bal uit welke kleur je hebt, in tegenstelling tot wat jij waarschijnlijk denkt, heb ik een hele internationale vriendenkring en veel buitenlandse familie. Zwarte amerikanen, grieken, ieren, turken, molukkers, Javanen,marokkanen, Chinezen. Dat dat poppetje me niet zo veel uit maakt, maakt me geen racist hoor in het dagelijks leven, dat maak jij er van. En dat is een gevaarlijk iets, mensen stigmatiseren op een klein dingetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:15

Brainless schreef:
Mindim schreef:

Dus als ik tegen discriminatie ben, mag ik daar niet voor opkomen omdat ikzelf niet gediscrimineerd word.. want die mensen kunnen prima voor zichzelf opkomen?
En als je dat wel doet voel je je superieur aan die mensen?

Ik kan niet begrijpen hoe jouw gedachtegang is.

Hoef je ook niet te begrijpen hoor, geen probleem.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:16

Ach het argument dat je gekleurde vrienden hebt :) je kleurt wel heel erg volgens het boekje. Ik geef het beheer de tijd om ernaar te kijken. Maar ik blijf voorlopig wel bij mijn punt en daar heb je zeker gelijk: het staat me echt vrij om te gaan. Ik word er niet blij van overigens maar ik kan niet blijven als de smiley blijft.

Edit: overigens verwees jij mij wel naar een belgisch bokt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:18

poes schreef:
Ach het argument dat je gekleurde vrienden hebt :) je kleurt wel heel erg volgens het boekje. Ik geef het beheer de tijd om ernaar te kijken. Maar ik blijf voorlopig wel bij mijn punt en daar heb je zeker gelijk: het staat me echt vrij om te gaan. Ik word er niet blij van overigens maar ik kan niet blijven als de smiley blijft.

Dit is geen vliegveld, vertrek hoef je niet aan te kondigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:20

poes schreef:

Waarom zou ik daar over liegen. Jij begint toch ook over je congolese schoonzus, maar als ik het doe, dan klopt het niet, waarom niet? Vreemd..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:22

Mindim schreef:
"knip" heb ik een hele internationale vriendenkring en veel buitenlandse familie. Zwarte amerikanen, grieken, ieren, turken, molukkers, Javanen,marokkanen, Chinezen. Dat dat poppetje me niet zo veel uit maakt, maakt me geen racist hoor in het dagelijks leven, dat maak jij er van.

En daar komt.. maar ik heb mensen die X zijn in mijn vriendengroep dus ik ben echt niet Y...

X= zwart, homo's, gehandicapt, allochtoon, dik enz
Y= racistisch, homofoob, discriminerend enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:23

Brainless schreef:
Mindim schreef:
"knip" heb ik een hele internationale vriendenkring en veel buitenlandse familie. Zwarte amerikanen, grieken, ieren, turken, molukkers, Javanen,marokkanen, Chinezen. Dat dat poppetje me niet zo veel uit maakt, maakt me geen racist hoor in het dagelijks leven, dat maak jij er van.

En daar komt.. maar ik heb mensen die X zijn in mijn vriendengroep dus ik ben echt niet Y...

X= zwart, homo's, gehandicapt, allochtoon, dik enz
Y= racistisch, homofoob, discriminerend enz

Wat wil je nou. Als je me racist wilt noemen, dan doe je dat toch? En waarop gebaseerd precies? Omdat ik me niet stoor aan een emoticon? De drempel ligt wel erg laag tegenwoordig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:31

Waar zeg ik dat je liegt? Ik geloof je. Ik vind het alleen een slecht argument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:35

poes schreef:
Waar zeg ik dat je liegt? Ik geloof je. Ik vind het alleen een slecht argument.

Waarvoor moest het een argument zijn dan precies.
Ohhhhh, ik snap het al, ik ben een racist met smoesjes bedoel je, omdat ik gekleurde familie en vrienden heb, geef ik dat als argument dat ik geen racist kan zijn, maar ben het stiekem wel.
Jammer dat je mensen zo weg zet op die manier en oordeelt. Zegt veel over je ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:44

Veel plezier op Bokt.be :evaw:

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:54

Jongens hou het on-topic en ga elkaar niet aanvallen. Het is een en blijft een kinderfeest en ruziën met elkaar maakt het er niet beter op. Discussies mogen er zijn maar doe het gepast alsjeblieft :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:57

Onali: Waarom zou ik daarheen gaan? Omdat ik belg ben en dan automatisch bij enig commentaar op bokt.NL daar beter thuis hoor?

Waar moeten nederlandse bokkers dan heen als zij het beleid niet meer volgen?

En andere landen?

Zullen we anders per land een bokt maken?

:+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:58

Onali schreef:

Die doet het niet -O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 01:01

Brainless schreef:
Onali schreef:

Die doet het niet -O-

Ach misschien ben ik er welkom?

:D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 01:03

poes schreef:
Waar is het beheer in deze discussie??? Dit gaat niet over wat bokkers denken maar wat bokt als beleid stelt.
En ik ga stellig zijn deze keer: als deze smiley blijft is bokt racistisch. Sorry anders kan ik het niet omschrijven.
En dan moet ik eens heel goed nadenken of ik hier nog wil zijn.

Edit: gelieve te temmen op dit topic of deze post indien je dit ook zo ziet. Let’s make a statement.

Doe even normaal :')