Is Bokt Bokt niet meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:07

Amanda schreef:
Zolang wij niet weten waar de ban exact voor is gegeven kun je daar niet over oordelen.
bruintje123 schreef:
En nu moet ik knikkende knieen krijgen want een dreigement van een 27 jarige dat ze anders maatregelen gaan nemen.
_O-

En eerlijk gezegd vind ik bovenstaande opmerking ook bijzonder denigrerend en onnodig. Dramatisch? Nee. Sympathiek? Ook niet. En ik gok zomaar dat de ban echt niet alleen vanwege deze post is. Het geven van een ban gebeurt niet zomaar. Maar nogmaals, zolang wij niet weten waar die ban voor is gegeven, kun je daar niet over oordelen.

Dit bedoel ik dus, mensen zijn om de kleinste dingetjes al op hun teentjes getrapt en moeten overal iets van vinden. Wat is er mis met de reactie van Bruintje123?

Ze geeft alleen op een sarcastische manier aan dat ze niet echt onder de indruk is van dreigementen die iemand maakt op dit forum. Als dit al niet meer mag dan ben ik binnenkort ook weg hier. Je mag tegenwoordig niks meer zeggen op dit forum, en dat is heel erg jammer. Want dit was een aantal jaar geleden nog niet. En nu is bokt dood aan het gaan, er word amper nog gereageerd op topics omdat niemand nog ergens tegen kan. En iedereen moet maar met zachte handschoentjes behandeld worden omdat anders mensen niet meer kunnen slapen vanwege een opmerking die gemaakt is.

En ik vind dit trouwens niet alleen op dit forum maar dat is tegenwoordig overal zo in de maatschappij. Stel je niet zo aan en "put on your big girl panty's". Als je commentaar kan geven als een grote meid/jongen moet je het ook kunnen ontvangen zonder meteen op die TEM knop te drukken.

En dan zijn er ook nog mensen die menen overal iets van te moeten vinden en overal hun mening over te geven en die dan ook door te duwen tot in den treuren, terwijl ze hun punt al lang gemaakt hebben. Duidelijk is duidelijk en daar hoeft niemand 10 pagina's over door te zeuren.

Dit is hoe ik er over denk, en nee daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:22

Waarom moet het op een sarcastische manier? Juist dat bedoel ik met 'de toon maakt de muziek'. Ik hou (= persoonlijke mening) niet van zo'n toon. Je kunt ook gewoon zeggen wat je er van vindt op een andere manier. De combinatie van 'knikkende knieën krijgen', 'dreigement van een 27-jarige' en de smiley maakt dat ik het denigrerend vind.
Dat soort opmerkingen zijn gewoon niet nodig en bepalen nu voor een groot deel de sfeer. En niet alleen de opmerkingen van bruintje, je ziet ze door veel mensen gemaakt worden, over het hele forum. Waarom kan dat niet zonder de denigrerende sarcastische toon?

Nee, ik ben ook niet voor fluwelen handschoentjes. Maar er zit nog een heel gebied tussen dat en sarcasme. Neem nu jouw eigen toon. Daar heb ik dus geen moeite mee. Die is eerlijk, oprecht, zonder handschoentjes, maar ook niet sarcastisch. Niks mis mee in mijn ogen.

CharmingS

Re: Is Bokt Bokt niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:30

Sarcasme is inderdaad niet heel erg handig te uiten via een forum aangezien sommige mensen die toon niet snappen via een beeldscherm, begrijpelijk en ik snap dat wel. Maar er word altijd meteen zo heftig op gereageerd, maar mensen zouden ook eens na kunnen denken voor ze reageren, en bij zichzelf denken of het misschien inderdaad niet op een sarcastische manier bedoeld is. Ik vind echt dat 80% hier op bokt heel erg snel op hun teentjes is getrapt en nogmaals niet alleen op bokt ook in real life, en ik vind dat jammer. Ik ga ook niet mee in de maatschappij wat dat betreft, ik zeg waar het op staat en probeer hier wel eerlijk in te blijven. Maar helaas kun je niet iedereen tevreden houden, maar denk wel dat dit probleem er mede voor zorgt dat mensen hier voortaan weg blijven en dat vind ik niet gek. Maar vind het wel heel erg jammer, want vond bokt helemaal geweldig een aantal jaar geleden, en kon ook echt lachen om al die rel en penny topics. Maar mensen zien de humor daar niet meer van in omdat niemand meer iets kan hebben van een ander.

Ik denk gewoon als iedereen dingen hier iets meer met een korreltje zout zou nemen de sfeer een stuk beter zou worden. Zag laatst een topic waar iemand helemaal los ging over het feit dat iemand iets op een verkeerde manier had geformuleerd en daar kon ze niet meer van slapen want dat raakte haar echt (ging om helemaal niks trouwens), sorry maar dan moet je echt iets doen aan jezelf als het voortaan zo erg is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:36

Ik snap wat je bedoelt :j
Dat werkt 2 kanten op. Mensen worden mondiger, maar kunnen tegelijkertijd ook minder hebben. En vaak hangt dat met elkaar samen. In beide gevallen zou een stuk zelfreflectie al een hoop schelen denk ik. Nadenken over wat je zegt en vooral ook hoe je dat doet en hoe dat over kan komen. Waarbij geschreven taal nog eens dubbel zo lastig is, omdat je een stuk interactie en non-verbale communicatie mist.
En aan de andere kant eens nagaan waarom je je op een bepaalde manier voelt bij iets dat tegen je gezegd wordt.

Oftewel: een groot deel van het probleem zit bij onszelf.

Hoe je dat op kunt lossen? Lastig. Behalve zelf nadenken over hoe en wat je iets zegt. Tegelijkertijd bedenken waarom je reageert zoals je reageert. En aan de andere kant ook weer een spiegel voorhouden bij mensen die daar meer moeite mee hebben. Maar blijf altijd netjes en bij jezelf.
Heel moeilijk voor veel mensen :j
Mezelf incluis :D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:45

Amanda schreef:
Ik snap wat je bedoelt :j
Dat werkt 2 kanten op. Mensen worden mondiger, maar kunnen tegelijkertijd ook minder hebben. En vaak hangt dat met elkaar samen. In beide gevallen zou een stuk zelfreflectie al een hoop schelen denk ik. Nadenken over wat je zegt en vooral ook hoe je dat doet en hoe dat over kan komen. Waarbij geschreven taal nog eens dubbel zo lastig is, omdat je een stuk interactie en non-verbale communicatie mist.
En aan de andere kant eens nagaan waarom je je op een bepaalde manier voelt bij iets dat tegen je gezegd wordt.

Oftewel: een groot deel van het probleem zit bij onszelf.

Hoe je dat op kunt lossen? Lastig. Behalve zelf nadenken over hoe en wat je iets zegt. Tegelijkertijd bedenken waarom je reageert zoals je reageert. En aan de andere kant ook weer een spiegel voorhouden bij mensen die daar meer moeite mee hebben. Maar blijf altijd netjes en bij jezelf.
Heel moeilijk voor veel mensen :j
Mezelf incluis :D

Mee eens, zal alleen even een voorbeeld geven.

Ik reageerde laatst in een topic, mijn eigen topic trouwens.. En ik reageerde op iemand op een heel normale manier maar wel duidelijk. En ik kreeg meteen een reactie dat ik eens even normaal moest reageren omdat mensen me alleen advies willen geven.. Ik zat mezelf letterlijk achter mijn oren te krabben en heb 10 x mijn reactie terug gelezen en kon niks vinden wat niet goed was aan mijn reactie, had het niet anders of beter kunnen formuleren. Dat irriteert mij echt heel erg, en dan typ ik heel erg boos een berichtje, en verwijder het daarna weer (dus ik post het niet) omdat ik weet dat het geen nut heeft, maar alleen het boos en gefrustreerd typen helpt mij al weer te kalmeren en het te negeren.

Dus je kan het nog zo vriendelijk en goed bedoelen, sommige mensen lezen wat ze willen lezen en zien wat ze willen zien. Of nemen wel de moeite om te reageren maar niet om even het hele topic door te lezen om te zien of de vraag niet al eerder is gesteld.

Ook in mijn topic heb ik 8 keer dezelfde vragen gehad die ik allemaal al 2 had beantwoord, en het dan gek vinden als ik daar niet meer op reageer.

Pff doe mij die pennymeisjes maar weer hoor, daar kon je tenminste mee lachen :+ :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:50

Dat is voor mij ook wel herkenbaar. Ik antwoord soms (erg) kort. Omdat ik ook zo ben.
"weet iemand waar ik XYZ kan kopen?" Dan antwoord ik met een link van een site. Om maar even een voorbeeld te noemen.
Soms wordt dat als kort af gezien, soms als desinteresse. Maar het is wie ik ben.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:03

Als je duidelijk bent is het toch goed.. Als mensen daar problemen mee hebben is dat lekker hun probleem. Beter duidelijk reageren dan overal om heen draaien en dan op een discussie uitkomen die niets met het onderwerp te maken heeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:04

Tja, zo denk ik er ook over CharmingS, maar dat doet niet iedereen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:22

Klopt, en ik blijf mezelf en probeer alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen en als mensen het daar niet mee eens zijn omdat ze graag met handschoentjes behandeld willen worden en niks kunnen hebben, is dat jammer dat mensen daardoor een ban krijgen. Heb nog geen ban gehad, maar als ik die door zoiets zou krijgen dan hoeft niemand mij hier terug te verwachten. Vind dat heel veel mensen door draaien op bokt en in de maatschappij zelf. Iedereen voelt zich overal op aangesproken en word gelijk depressief, zwak vind ik dat.

Zo ik heb mijn gal gespouwd en laat het hier bij ;) Hoop dat de modjes en beheer dit leest en er misschien iets mee gaat doen. En ja dan zullen er misschien wat mensen vertrekken van dit forum, maar weet zeker dat er een hoop mensen weer terug zullen komen, als er weer gewoon dingen gezegd kunnen worden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:25

rien10 schreef:
Tja, zo denk ik er ook over CharmingS, maar dat doet niet iedereen.

Maar wat is je punt nu? Ik geloof eigenlijk niet dat je op basis van een vergelijkbare situatie zoals in je voorbeeld bent aangesproken op onvriendelijkheid door een moderator.

Een link of een ander passend concreet antwoord wordt volgens mij gewoon gewaardeerd hoor. Is sowieso al veel zinvoller dan gelijk een sneer van 'Kun je dat zelf niet Googlen?', terwijl er misschien een goede reden is waardoor diegene niet precies de juiste informatie kon vinden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:33

Kahawa schreef:
Een link of een ander passend concreet antwoord wordt volgens mij gewoon gewaardeerd hoor. Is sowieso al veel zinvoller dan gelijk een sneer van 'Kun je dat zelf niet Googlen?', terwijl er misschien een goede reden is waardoor diegene niet precies de juiste informatie kon vinden.

Ja, precies dat :j
Een link zie ik niet als desinteresse. Je neemt tenslotte de moeite om een link te plaatsen.
Maar de opmerking over Googlen vind ik dan wel weer onnodig. Je zou ook een link kunnen plaatsen en erbij zeggen: via google te vinden op trefwoorden dit en dit, dan vind je nog meer.
Zelfde boodschap, andere toon, andere sfeer.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:38

Amanda schreef:
Kahawa schreef:

Ja, precies dat :j
Een link zie ik niet als desinteresse. Je neemt tenslotte de moeite om een link te plaatsen.
Maar de opmerking over Googlen vind ik dan wel weer onnodig. Je zou ook een link kunnen plaatsen en erbij zeggen: via google te vinden op trefwoorden dit en dit, dan vind je nog meer.
Zelfde boodschap, andere toon, andere sfeer.

Maar niet iedereen wil Googlen, anders hadden ze dat namelijk wel gedaan iedereen kent google toch..
Soms willen mensen het graag persoonlijk van iemand op bokt weten, omdat ze daar misschien meer vertrouwen hebben dan op google. Als ik soms recensies van iets lees vertrouw ik het ook niet helemaal en lijkt het net of sommige recensies gewoon door het bedrijf zelf zijn geplaatst.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:41

Ja, zeker ook waar.
Maar googlen op bepaalde trefwoorden zou dat ook op kunnen leveren. Dat bedoel ik meer met de tip.
En dat klinkt wel anders dan "Kun je zelf niet googlen?"
Meer een soort extra tip. Misschien niet nodig, maar misschien vindt de ontvanger het juist wel weer fijn. Je weet het niet.

Maar dan zie je al, blijkbaar komt het toch anders over dan ik het bedoel :D
Blijft lastig, die geschreven taal.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:44

Nee hoor ik snap je heel erg goed. En inderdaad wel zo makkelijk om inderdaad eerst zelf alvast een beetje te kijken. En daarna kun je alsnog een topic openen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:10

Moderatoropmerking:
Er ontstaat wat ophef over eventuele sancties die gegeven zijn aan een gebruiker. Het is niet de bedoeling om over dit specifieke geval te discussiëren, dit is iets tussen de desbetreffende gebruiker en het team. Wij zullen dan ook niet ingaan op de genoemde situatie omdat wij onder geen enkele reden sancties bespreken met derden. We zijn namelijk echt van goede wil, alleen met het bespreken van specifieke gevallen komen we niet veel verder.
Wij zouden jullie dan ook willen vragen om het algemeen te houden, dan zullen wij ons best doen om antwoord te geven op jullie vragen en opmerkingen. :)
Dankjulliewel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:23

Uiteraard Muurp, want individuele sancties zeggen niets over het beleid dat gevoerd wordt met betrekking tot sancties...
Hoe kun je over zoiets discussiëren zonder praktische voorbeelden?
Het antwoord daarop is vermoedelijk " liever niet".

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:33

Dat lukt prima, zie hierboven. De sanctie was wel de aanleiding, maar de discussie is nu weer gewoon algemeen. Fijne aannames die je nu maakt Kuggur. Dat is nu precies waar het hier over gaat. Waarom is een opmerking als deze nu nodig?
Zo gooi je de deur om het ergens over te kunnen hebben meteen dicht.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:38

Bij het bespreken van individuele sancties zouden we ook privécommunicatie en iemands voorgeschiedenis openbaar moeten maken. Dat is niet netjes en dat doen we dus ook niet. In een topic waar zo gehamerd wordt op privacyrechten, zou ik daar juist begrip voor verwachten. :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:42

Daar heb ik ook wel begrip voor. Maar ik vind dat de mods in dit topic overal omheem breien. De helft van vragen en opmerkingen word genegeerd en bij de rest word de reactie uit de huisregels gekopieerd lijkt het wel.

Nee mods, dit heeft niets met goede wil te maken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:04

Amanda schreef:
Dat lukt prima, zie hierboven. De sanctie was wel de aanleiding, maar de discussie is nu weer gewoon algemeen. Fijne aannames die je nu maakt Kuggur. Dat is nu precies waar het hier over gaat. Waarom is een opmerking als deze nu nodig?
Zo gooi je de deur om het ergens over te kunnen hebben meteen dicht.

De afgelopen 10 jaar zijn de ouwe banketstaaf en banketstaaf op Bokt zowel ouder als zuurder geworden in mijn ogen. ;) Sowieso is in mijn beleving de toon in het algemeen tegenwoordig veel negatiever geworden. Verontwaardiging over het beleid en handelen van moderators is er wel al zo lang ik me kan herinneren.

En Bokt is inderdaad over zijn hoogtepunt heen qua openheid en gezelligheid, net zoals veel andere fora volgens mij. Heeft niet per se met beleid of iets dergelijks te maken, hangt net zo goed samen met andere maatschappelijke en technische ontwikkelingen en dat alles hier al een keer is gezegd. Heel jammer, maar get over it.

Palmera schreef:
Daar heb ik ook wel begrip voor. Maar ik vind dat de mods in dit topic overal omheem breien. De helft van vragen en opmerkingen word genegeerd en bij de rest word de reactie uit de huisregels gekopieerd lijkt het wel.

Nee mods, dit heeft niets met goede wil te maken.

Inderdaad, rookgordijnen opwerpen houd ik ook niet van, reageer dan niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:56

"banketstaaf en banketstaaf".... _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:50

Is Bokt bokt niet meer is de vraag van dit topic en vanaf het begin heb ik al meegelezen. Het is een lastige vraag om te beantwoorden, want door dit topic heb ik hier wel over nagedacht.

Twee jaar ongeveer ben ik moderator geweest en heb me verbaasd over de vinnigheid van een aantal gebruikers. Daarvoor had ik daar nooit erg in, want ik kwam nooit op dat soort "afdelingen" waar problemen waren. Ik ontdekte een zeer betrokken team moderators die haar uiterste best deed om het hele reilen en zeilen van Bokt in goede banen te leiden. Niet altijd gemakkelijk en erg veel werk. Ik realiseerde me toen, dat de zwarte bokkers aan de voorkant totaal geen notie hebben van wat er speelt aan de achterkant en geen zicht hebben op mede zwarte bokkers die aardig de gezelligheid kunnen verlagen door manier van posten in verschillende topics.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het totaal niet over dit betreffende voorbeeld!

Na twee jaar vond ik het welletjes, want er gaat erg veel tijd in het modereren zitten en heb mijn groene petje aan de kapstok gehangen. Ik had me voorgenomen om "niet over mijn graf te reageren" en in principe me nergens meer mee te bemoeien laat staan te gaan temmen. Mochten mensen iets van me willen achter de schermen, dan kon en kan de vraag gesteld worden. Wat me toen opviel was, dat ik al heel erg snel totaal geen notie meer had wat er aan de achterkant speelde. Ik realiseerde me toen, dat de moderators aan de achterkant geen flauw idee hebben dat de zwarte gebruikers niets van dat alles zien wat aan de achterkant speelt en dat de moderators daar veel te weinig oog en begrip voor hebben!

Enfin door mijn besluit om "niet over mijn graf heen te reageren" trok ik me weer terug in de voor mij leuke en veilige topics en dat zijn er maar weinig. Ik heb echt geen enkele notie wat er allemaal zou spelen achter de schermen c.q waar de onplezierige topics zich bevinden, daar ik daar nooit kom en ik vind dat ook wel prima eerlijk gezegd. :))

Dus voor mij is Bokt inderdaad veranderd maar dat komt omdat ik zelf ben veranderd. Bokt als moderator is totaal iets anders als Bokt volgen als zwarte bokker en v.v..

Daarnaast ben ik ook als zwarte bokker veranderd:
Voorbeeld: door Bokt heb ik Duits klassieke dressuur ontmoet en jaren super goed les gehad van een van de beste in Nederland. Hierdoor kom ik niet meer in de gewone dressuurtopics daar IK ze niet meer interessant vind :o . Zegt dus niets over Bokt. Ook al het geruzie in die topics en klassieke ruiters "wegjagen" die ik juist interessante en voor mij leerzame dingen vind schrijven (is mijn persoonlijke mening) ben ik meer dan zat. Zegt dus iets van mij.

Inmiddels heb ik erg veel ervaring met verschillende paarden, dus in veel topics ben ik nu als "gevorderde" :o niet meer geïnteresseerd. Dit in tegenstelling toen we net met ons eerste paardje begonnen en ik van toeten wist en Bokt me echt veel heeft geholpen. Dank je wel Bokt.

Ik kom weinig nare dingen tegen op Bokt, want als iemand iets post dat ik ongezellig vindt of onnodig ben ik gelijk uit dat topic vertrokken :wave: . Heb gewoon totaal geen zin in dat gezeur, want daarvoor ben ik niet op Bokt en daarvoor voel ik me meer en meer gewoon te oud :o .

Bokt herbergt een enorme kennis. Als ik iets google op paardengebied kom ik 99 van de 100 keer uit op Bokt. Onnodig is het om dan zelf in iets medisch bijvoorbeeld te posten, want ik ben weken zoet met lezen van informatie (voorbeeld paar 100 bladzijde over collateraal bandje in de kogel) en kan dan mijn eigen plan trekken.
Vanochtend kreeg ik van onze dierenarts iets voorgeschreven voor mijn paard, eventjes googlen en jullie raden het al: ik kwam uit bij Bokt waar keurig alle informatie stond (in het Nederlands → erg handig) en met name info van een dierenarts bokker, klopte met de info die ik hier ook had gekregen dus ik had het allemaal goed begrepen. Dank je wel Bokt!

Dus ik denk zelf dat hoe iemand Bokt ervaart te maken heeft wie je bent, wat je zoekt en hoe je zelf post. Want Bokt is niet iets ver weg van het moderator team of beheer. Bokt dat zijn wij, de gebruikers. In mijn mening dan.

Tuurlijk kan altijd alles beter. Ik heb indertijd mijn best gedaan om veranderingsprocessen aan de achterkant als moderator mee te ondersteunen of in gang te zetten. Ik dacht dat ik wellicht achter de schermen wat meer invloed kon uitoefenen. Dit dus met wisselend succes. Met die inspanning vind ik dat ik niet alleen geconsumeerd heb hier op Bokt, maar ook iets terug heb gegeven aan dit forum.

Dus ik vind Bokt leuk, want ik kom alleen in leuke topics met gezellige leuke mensen en een aantal Bokkers ken ik inmiddels persoonlijk, daar zij hier op vakantie zijn geweest c.q. een bokt meeting werd georganiseerd.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:58

Ooit was ik bokker, heb account op gast laten zetten omdat er toen zoveel speelde en de sfeer zo slecht was, dat ik ook vanwege stalken weg bij bokt ben gegaan....na een tijd, ook omdat je natuurlijk dat account niet meer kan gebruiken, onder andere naam terug gekomen.....

Zoals heeeeeeeel veeeeeeeeel bokkers! Jawel!

Met andere woorden, dit is dus bokt zoals het altijd al zo was!!

Ik moet mij maar koest houden, mag geen kritiek hebben...

Ik ben heel boos nu en vraag mij inderdaad weer af, wat is bokt?
Laatst bijgewerkt door Muurp op 10-11-17 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Privécommunicatie verwijderd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:01

Oh sjezus lijkt wel censuur :roll:

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:02

Indestal schreef:
Ooit was ik bokker, heb account op gast laten zetten omdat er toen zoveel speelde en de sfeer zo slecht was, dat ik ook vanwege stalken weg bij bokt ben gegaan....na een tijd, ook omdat je natuurlijk dat account niet meer kan gebruiken, onder andere naam terug gekomen.....

Zoals heeeeeeeel veeeeeeeeel bokkers! Jawel!

Met andere woorden, dit is dus bokt zoals het altijd al zo was!!

Ik moet mij maar koest houden, mag geen kritiek hebben...

Ik ben heel boos nu en vraag mij inderdaad weer af, wat is bokt?

Wauw vraag me af of ze niks beters te doen hebben dan lekker in het verleden te gaan graven.. Je gedraagt je nu toch en houd je aan de regels.

Lekker flauw hoor..
Laatst bijgewerkt door Muurp op 10-11-17 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privécommunicatie verwijderd.