Bokt-leaks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:31

@nikka; ik bedoel niet een stukje status (daar veranderd ook weinig aan, anoniem een sanctie geven of slotje plaatsen veranderd weinig aan de kleur oid), het gaat puur om het contact met de gebruikers. Over het algemeen hebben de moderators goed contact met de gebruikers in 'hun' forum en vinden ze het prettig dat deze mensen bij hun aan kunnen kloppen bij problemen of vragen. Als je alles anoniem gaat maken dan wordt het allemaal puur een procedureel iets en gaat een groot deel van de 'mens' factor weg. Procedureel is erg belangrijk om te zorgen voor objectiviteit, mensenlijk is belangrijk voor de 'menselijke maat' en het redelijk modereren maar zorgt het voor meer betrokkenheid. Moderator zijn is meer dan alleen regel 1 t/m 20 uitvoeren en slotjes gooien. In het ideale geval doen moderators helemaal niets met slotjes en OWs en sturen ze alleen her en der gebruikers bij.

Dat is een van de dingen die op dit moment onvoldoende gebeurt. Op Bokt worden per dag 30 tot 40 duizend berichten geplaatst welke gemodereerd worden door zo'n 50 moderators, dat is nogal hard werken. Hard werken is op zich geen groot probleem maar hierdoor blijft ook een hoop werk liggen en komt het (te) vaak voor dat er relatief laat in wordt gegrepen. Als een topic uit de hand loopt komt er met een beetje pech een slotje, als er meer tijd was dan is het in veel gevallen mogelijk om een discussie b.v. via wat gerichte PBs een aantal mensen wat bij te sturen. Dit kost significant meer tijd maar geeft (denk ik) wel een veel beter resultaat.

Overigens is dat iets waar jullie heel uitstekend mee kunnen helpen. Niets houdt jullie tegen om een gebruiker waarvan je ziet dat deze de discussie ontwricht een PB te sturen om hem/haar aan te spreken op zijn/haar gedrag. Wel belangrijk om daarbij redelijk te blijven en er ook vanuit te gaan dat die persoon niet bewust de discussie frustreert (als dat wel zo lijkt dan is TeMen handiger). Vertel wat je zien, waarom je denkt dat het misgaat en hoe je denkt dat dat te voorkomen is. Vaak zijn dat maar kleine dingen, de oorzaak van het overgrote deel van de problemen in discussies zijn kleine communicatiestoringen die vaak prima op te lossen zijn zolang er maar op tijd ingegrepen wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:32

Nikka schreef:
Ik kan me hier weinig bij voorstellen. Bedoel je hiermee het kicken op een stukje status?

:D Status?? Laat me niet lachen, zodra je op groen gaat word je voor een hele hoop zaken uitgemaakt waar je echt niet blij van wordt :n Wat dat betreft zou anoniem modden wel een uitkomst zijn..

* wijsneusmodus* :+ Gaan we niet offtopic?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:34

Echwel schreef:
Bart begin eens met minder te wissen in discussies en laat het een beetje de bokker in zijn/haar waarde, schelden enz is not done
Maar om een gebruiker een ow te geven omdat de andere gebruiker al temt als je maar haar naam noemt en dan zegt persoonlijke aanval, zet kwaad bloed.
Momenteel is de discussie uit bokt weggehaald, zoals ik zei je mag mensen niet eens op een nette manier zeggen dat ze he verkeerd doen.

100% eens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:35

@bart: bestaat de mogelijkheid om iemand die zich meerdere malen in een bepaald topic misdraagt door taalgebruik e.d. te bannen uit alleen dát topic.

Ik heb geen problemen met mensen die eens ongezouten de waarheid zeggen. Dat kun je zien als 'hun' waarheid en vervolgens wel of niet naast je neer leggen. Maar er zijn ook mensen die blijven die mening verkondigen en dan heb ik zo iets van 'nu weten we het wel'. Als 'afkoeling' zou het dan kunnen helpen om die uit dat specifieke topic te weren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:37

Bart, ok, dat zijn heel veel posts per dag, maar waarom moet daar absoluut zo in tussen gekomen worden zoals nu? Waarom moeten mods zoveel tijd verliezen met OW's uitdelen? Zoveel tijd verliezen met een forum als EA... Ik bedoel: kijk nou eens hoeveel mods daar staan!! Zoveel overleg om in een verhitte discussie toch maar dat slotje of die groene opmerking te verantwoorden, woorden 1000x wikken en wegen. Waarom niet gewoon een beeeetje de houding aannemen van: hier gaat het zo, je hebt een zekere vrijheid om je mond open te doen, maar als het voor ons te ver gaat na waarschuwen, is het wieberen! Punt uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:39

Nikka schreef:
Ik kan me hier weinig bij voorstellen. Bedoel je hiermee het kicken op een stukje status?
Cer schreef:
:D Status?? Laat me niet lachen, zodra je op groen gaat word je voor een hele hoop zaken uitgemaakt waar je echt niet blij van wordt :n Wat dat betreft zou anoniem modden wel een uitkomst zijn..

* wijsneusmodus* :+ Gaan we niet offtopic?

Juist zo zie ik dat ook. Sterker nog ... ik zou mensen Mod maken en niet eens wereldkundig maken dát ze Mod zijn :D
Verder laat je de cijfertjes achter de Mods ook nog eens rouleren, zodat niemand meer bij kan houden wie nou Mod1, Mod 2 etc is.

Natuurlijk zul je nooit kunnen voorkomen dat niet bekend wordt wie er Mod is, maar als dat bekend wordt is het vaak omdat er iemand 'gelekt' heeft en die is dan ook net zo snel weer ontMod :)

Jammere van Anonieme Mods is dus dat je als club nooit meer gezellig eens bij elkaar kunt komen :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:39

Even over de OWs (voor de rest nog niet zo bijgelezen) dat was een puntje wat ik nog wou maken maar tot nu toe vergeten ben. Is het niet mogelijk om gewoon een max aantal OWs aan te houden? Nu is het idd erg vergevensgezind als je het maar over genoeg tijd uitspreidt. Maar ik zou er niet zoveel problemen mee hebben als er gewoon een max van zeg 20 OWs ofzo ingesteld zou worden.

Als mensen echt zoveel OWs bij elkaar weten te sprokkelen lijkt het me duidelijk dat het gewoon relschoppers zijn.

Tieneke

Re: Bokt-leaks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:44

Manic, daar zit misschien wel wat in. Al denk ik dat je dan ook naar de termijn moet kijken waarop die OW's bij elkaar gesprokkeld zijn. Iemand met 20 OW's verspreid over 10 jaar vind ik nog anders dan iemand die er 20 op 2 jaar verzamelt (wat met het huidige systeem niet mogelijk is, maar ik geef het maar als voorbeeld).

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:45

Het wissen vind ik ook heel irritant. Ik ben geen relschopper, nog nooit een OW gehad, etc, maar heb wel eens wat berichten zien verdwijnen. Ik vind het heel irritant als er (een deel van het) bericht(en) weggehaald worden/t zonder dat ik weet waarom. Ik heb er energie in gestopt om een stukje van mijn mening te geven. Ik ben over het algemeen niet grof ofzo, dus dan vraag ik me af waarom. Ik kan er niemand op aanspreken om te begrijpen waarom iets weggehaald wordt omdat ik niet eens weet wie dat gedaan heeft.

En het weghalen van reacties bij EA vind ik helemaal irritant omdat je dan gewoon niet eens meer weet wie interesse had.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:45

BartVB schreef:
@nikka; ik bedoel niet een stukje status (daar veranderd ook weinig aan, anoniem een sanctie geven of slotje plaatsen veranderd weinig aan de kleur oid), het gaat puur om het contact met de gebruikers. Over het algemeen hebben de moderators goed contact met de gebruikers in 'hun' forum en vinden ze het prettig dat deze mensen bij hun aan kunnen kloppen bij problemen of vragen. Als je alles anoniem gaat maken dan wordt het allemaal puur een procedureel iets en gaat een groot deel van de 'mens' factor weg. ...

Ik denk dat er ook genoeg anderen zijn die eerder voor een anoniem modschap opteren dan zoals nu het systeem is. Je krijgt dan alleen een ander aanbod dan nu.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:46

@manic; we zijn aan het kijken naar het OW systeem. We kunnen b.v. de 6 maanden vervangen door 12, 18 of zelfs meer maanden. Ook kunnen we het aantal OWs voor je op een BOT uitkomt verminderen.

@DubbelDun; Gisteren het toevallig gehad over 'topicbans', op zich een aardig idee (ik kwam er zelf mee :+) maar het is een nogal erg zware sanctie. Je maakt iemand in een bepaald topic monddood, kan daardoor b.v. gedane uitspraken niet meer verder verhelderen of 'verdedigen'. Belangrijker is echter dat iemand die b.v. door taalgebruik problematisch bezig is gewoon aan moet worden gesproken op zijn/haar gedrag en als dat niet helpt volgt daar een sanctie op. Als men vervolgens op dezelfde voet verder gaat in het topic is het weer een OW (en dus een ban van minimaal een dag).

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:47

Ik vind ook dat je discussies gewoon laten zoals ze zijn, als iemand echt te ver gaat kun je hierover een mod aanspreken lijkt mij.
Maar inprincipe denk ik dat iedereen toch geleerd heeft andere te respecteren en ook zijn/haar mening, en als je dat doet kun je toch altijd gewoon blijven discusseren denk ik, ook al kan het natuurlijk wel pittig zijn, maar je hoeft niet meteen elkaar in het haar te vliegen.
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 24-12-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:48

Hoef je geen relschopper voor te zijn hoor manic. :D
In m'n oude HKtopic hoefde ik alleen maar een naam te noemen of iets wat er op leek en het was raak.
"negatief bespreken van een mede bokker"...
Die persoon postte al tijden niet meer op Bokt. (iig niet op r eigen account)

Van mij mogen inactieve accounts gewoon pleite.
En als men wil dat ze verwijderd worden moet dat ook kunnen.

Een time-out voor een topic om af te koelen zou kunnen.
Maar wie bepaald wanneer er afgekoeld moet worden?
Is dat na TEMs, of wanneer de mods dat vinden?
En de een TEMt bij het minst al, terwijl de ander denkt, laat maar banketstaaf...

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:51

Ik denk dat als iemand echt te ver gaat het best nog een goed idee is, zoals Needje zegt, om iemand even af te laten koelen van een topic. Bijvoorbeeld een week gewoon niet kunnen laten posten in het topic en als hij/zij daarna gewoon weer op dezelfde manier doorgaat dan een zwaardere sanctie erop zetten. Dus dan echt voor een lange periode of helemaal niet meer kunnen laten posten in dat topic.

BartVB
Eigenaar

Het 'wissen' of 'gummen' is overigens een punt waar we al langer mee bezig zijn en iets dat ook al veel minder is geworden de laatste maanden. Dit probleem is voor een groot deel ontstaan door een technische wijziging die wat onverwachte gevolgen heeft gehad. Er wordt de laatste maanden al hard aan gewerkt om dit probleem zowel technisch als beleidsmatig op te lossen. In dit topic zijn (voor zover ik weet) eigenlijk alleen berichten verwijderd waarin op een vervelende manier op de man wordt gespeeld of waar quotes uit teamtopics zijn gezet.

Maar ja, de afgelopen tijd zijn er (achteraf gezien) teveel en te gemakkelijk berichten verwijderd. Allemaal bedoeld om discussies on-topic te houden of om op de man spelen te voorkomen maar daarbij is soms onderschat hoe heftig het verwijderen van een bericht is voor de gebruiker. Maar wordt dus aan gewerkt :j

@Yunomi; Als iedereen altijd de ander zou respecteren en rustig/objectief zou blijven in discussies dan zouden we niet eens moderators nodig hebben :)

manic

Als je naar SheWhoMayNotBeNamed kijkt schijnt die al iets van 16 OWs bij elkaar gesprokkeld te hebben (okay, ik weet niet of dat echt zo is). Wat doet zo iemand dan nog hier?

En nog een klein puntje wat vrij specifiek is, er zijn meerdere malen topics over malafide paardenhandelaren geweest die vrijwel altijd gesloten danwel gewist worden. Ik vind dit echt een kwalijke zaak. Dit is het grootste paardenforum van NL en dit is waar mensen kijken als ze een paard aan gaan schaffen. Die mensen mogen best gewaarschuwd worden.

Op kassa mogen mensen ook met naam en toenaam genoemd worden dus ik zie niet zo waarom dat hier zo een megaprobleem moet zijn.

Ik vind het namelijk altijd erg sneu om te lezen over iemand die zijn droom in duigen ziet vallen omdat een of andere smerige handelaar weer eens iemand een slachtpaard aangesmeerd heeft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:55

Ook daar ben ik het mee eens!
Zo weet ik dat van een vriendin van mij al haar verhalen uit eigen hand gewoon gewist zijn.
Waarom?! Eigen ervaringen mogen toch?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:56

Oh en het TeMmen is idd ook lastig. Ik vind het ook een beetje een vorm van klikken. Als iemand iets tegen mij zegt wat eigenlijk niet kan ben ik meer het type wat denkt "ik vindt jou stom" en zich verder niet zo veel van zo een gebruiker aan trekt. Anderen rammen bij idd zoiets als hun naam noemen gelijk op de TeM knop. Dan wordt de verhouding wel een beetje scheef, als ik 5x mijn schouders heb opgehaald en de ander 5x op de TeM knop drukt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:57

manic schreef:
Op kassa mogen mensen ook met naam en toenaam genoemd worden dus ik zie niet zo waarom dat hier zo een megaprobleem moet zijn.
Mee eens. Bokt heeft de neiging roomser als de paus te zijn.
Maar vergeet niet dat Kassa een dure jurist kan betalen...

Volgens mij is het nog altijd zo dat als je ZELF iets konstateert dat je dat moet kunnen posten. Het is uit eerste hand tenslotte.
Mocht het niet waar zijn of de gene die het betreft voelt zich aangevallen en stapt naar de rechter, dan nog staat Bokt er volgens mij buiten.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:00

@Manic; het grote verschil met Kassa is dat daar een redactie is die dingen na kan trekken. Op Bokt kunnen we alleen afgaan op verhalen van gebruikers. Hier gaan we overigens behoorlijk ver in mee, als mensen zich beperken tot ervaringen uit eigen hand, niet puur iets posten om zwart te maken of te waarschuwen dan blijven dat soort topics over het algemeen staan.

Verder over TeM; betere suggesties zijn welkom. Het grote probleem is dat we onmogelijk alles kunnen lezen of bij kunnen houden, ook niet als we 400 mods zouden hebben. Scheef TeMmen is iets dat we zoveel mogelijk proberen te voorkomen en waar we rekening mee proberen te houden maar wat we niet zien daar kunnen we niet op reageren. Als iemand jou 5x getemd heeft en jij hebt nooit iets over die ander laten horen dan is de kans inderdaad groot dat we een scheef beeld krijgen, het nazoeken van alles dat jij tegen die gebruiker hebt gezegd is gewoon niet te doen voor ons. Wat dat betreft is het denk ik toch echt een kwestie van over je schroom heenstappen en op de TeM knop duwen zodat de mods op de hoogte blijven van de verhoudingen. Andere optie is natuurlijk de ander (in een vroeg stadium) een PB te sturen om te kijken of je het probleem op kunt lossen. Schouders ophalen tot het irritatieniveau zo hoog wordt dat dingen ontploffen is op de lange termijn meestal niet heel handig ;)

Ik vind de suggestie van M_D_H hier:
M_D_H @ [FZ] Bokt-leaks
overigens ook interessant. Er zitten een aantal erg grote praktische bezwaren aan maar het is behoorlijk 'out of the box' gedacht :)

Over de 'meer mannelijke mods'; ik ben voor :) Over man/vrouwen teams is al erg veel onderzocht en geschreven en in de praktijk blijkt iedere keer weer dat gemengde teams vrijwel altijd het beste werken. Helaas is het vinden van mannelijke mods nogal lastig op een site met 98% vrouwen :)

Ik heb het net ook al gepost in het andere topic maar hier is het net zo goed van toepassing:

Citaat:
Van constructieve kritiek waar we iets mee kunnen, tot persoonlijke frustratie die we vaak wel snappen, maar waar we niet altijd de oorzaak van weg kunnen nemen. Ik weet dat het soms anders overkomt (en dat dat één van de dingen is die we moeten verbeteren ;) ) maar de constructieve suggesties die in deze en andere topics op FZ voorbij zijn gekomen stellen we ontzettend op prijs.

Op dit moment zitten we aan het begin van de de feestdagen: vanavond de eerste kerstdiners en daarna hebben veel mensen vakantie op weg naar 2011. De komende dagen nemen wij de tijd om ook offline van de feestdagen te gaan genieten. Betekent niet dat we van Bokt verdwenen zijn, wel dat we veel minder op forumzaken zullen reageren. Er zijn natuurlijk wel mods actief, topics blijven gemodereerd worden en constructief commentaar blijft erg welkom.

We zijn druk bezig geweest met het analyseren van wat er is misgegaan en op dit moment misloopt en te kijken welke veranderingen er nodig zijn om dat te verbeteren, hier gaan we maandag mee verder. Daar gaat een plan van aanpak uit voortkomen wat gebaseerd is op de input uit de topics van de laatste tijd, de bezoekersenquête van deze zomer en eigen constateringen. Waarschijnlijk is daar nog meer input van de gebruikers van nodig en zullen we daar binnenkort ook meer op FZ over melden.

Maar voor nu gaan ook wij de rust en gezelschap van familie en vrienden opzoeken, en zullen we om die reden minder online zijn. Dat doet niets af aan de boodschap die uit de recente topics op FZ te halen is: de ontevredenheid van een groep gebruikers is duidelijk, en daar zijn we wat mee aan het doen.

Een ding is in ieder geval zeker en dat is dat de dingen vanaf hier alleen maar beter kunnen worden :) Er is al veel besproken, er zijn veel ideeën en er staan al een flink aantal verbeteringen op de planning. We zullen niet iedereen 100% tevreden kunnen stellen en dat kan ook niet ons doel zijn maar ik weet zeker dat er binnen nu en een paar maanden veranderingen gaan komen die voor iedereen zorgen voor een verbetering van de situatie op Bokt.

Iedereen heel fijne feestdagen gewenst, ik ga me even tegen de familie aan bemoeien :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:05

Maar het is toch onzinnig om bij elke opmerking die jou niet aanstaat op de TEM knop te drukken?
TEM kan heel handig zijn. Maar imo niet voor zulke dingen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:06

Fijne feestdagen Bart!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:07

@needje: ik denk dat je dat dus onderschat.
Misschien als Bart is uitgebuikt in het nieuwe jaar dat ie eens een statje maakt mbt de ontvangen TeM's (hoeveel, welke fora etc).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:09

kunnen de ow/bans/bots niet anders bedeeld worden?
nu krijg je (don't shoot me if i'm wrong) na 5 ows een bot...
maar, op geit werd er een waar woord gezegd,
iemand met 500 berichten, die 4 of 5 ows heeft staan, maar er telkens een hele tijd tussen heeft staan vind ik idd een heel groot verschil met iemand over de duizenden berichten die mischien door de jaren heen het zelfde aantal ows heeft verzameld...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:11

bart en Eline, ik vind het echt fijn dat jullie beide zo reageren. super :D ik wens jullie beide ook hele fijne feestdagen :D